scenariusz


Scenariusz zajęć z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego
dla dzieci 6  letnich.
Opracowała : mgr Wioletta Dużak
Strona
1
Temat:  Przedszkolaki przyjaciółmi drzew
Grupa wiekowa: 6-latki
Cele ogólne:
- ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku przyrodniczemu z wyniku
niewłaściwej gospodarki człowieka;
- poszukiwanie przez dzieci możliwości zapobiegania zagrożeniom;
- ukazanie następstw katastrofy ekologicznej;
- rozwijanie postawy proekologicznej
- kształcenie umiejętności uogólnienia pojęcia  Ziemia ;
- budzenie zainteresowania otaczającym światem na przykładzie drzew
- poszerzanie zasobu słownictwa dzieci o nowe słowa np.  ekologia ,   recykling
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- uwrażliwienie na piękno przyrody poprzez pogłębianie przeżyć dziecięcych;
- budzenie wrażliwości na dobro i zło w postępowaniu człowieka;
- podejmowanie prac zespołowych;
Cele szczegółowe ( dziecko):
- prawidłowo umieszcza poszczególne elementy drzewa i je nazywa
- potrafi wcielić się w rolę drzewa smutnego i wesołego,
- wie, że nie należy niszczyć drzew,
- poszerza swoje wiadomości na temat zagrożeń jakie wpływają negatywnie na środowisko
przyrodnicze,
- wie do czego prowadzi niewłaściwa gospodarka człowieka
- wie jak bardzo ważne są drzewa w życiu człowieka
- potrafi nazwać drzewa znajdujące się w lesie,
- potrafi segregować śmieci,
- zna kolory i przeznaczenie pojemników do segregacji odpadów
- zna znaczenie słów recykling ,  ekologia
- potrafi opisać cechy charakterystyczne wyglądu wybranych drzew oraz ich owoców
- podejmuje działania proekologiczne w najbliższym środowisku poprzez sadzenie drzewek
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Metody pracy:
- czynna  samodzielnych doświadczeń; zadań stawianych dzieciom
- słowna  rozmowa; wypowiedzi dzieci,
- oglądowa  ilustracje, obserwacja przedmiotów
Środki dydaktyczne: zagadka o drzewie, odgłosy lasu nagrane na CD, mini wykład o ekologii,
elementy drzewa wycięte z kolorowego papieru, obrazek drzewa, podpisy: drzewo, korona
drzewa, pień, gałęzie , korzenie, drzewo smutne i drzewo wesołe, opowiadanie I. Panfil
 Drzewo , muzyka relaksacyjna  Odgłosy lasu , koperta I z obrazkiem ptasiego gniazda,
Strona
2
wiewiórką w dziupli, jeżem pod liśćmi, koperta II z zeszytem, gazetą, ręcznikiem
papierowym, koperta III z obrazkiem drzewa, koperta IV z obrazkiem z drewnianymi
klockami, kredkami, zabawki z drewna, zapałkami, meblami i drewnianymi, obrazki liści
drzew i ich owoców, szablony pojemników do segregacji z podpisami, różne śmieci ( papiery,
szkło, plastik, itp.), wiersz  Las F. Kobryńczuka, kartka z namalowanym konarem drzewa,
farba w kolorze zielonym, sadzonki drzewek, łopata.
Przebieg zajęć
1. Powitanie piosenka integracyjną  Podaj rękę partnerowi ( 5-7 min)
2. Zagadka:
 Ma koronę, choć królem nie jest
Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie
Zimą stoi nagie, ale nadal piękne. ( drzewo)
3. Po rozwiązaniu zagadki zostają włączone odgłosy lasu nagrane na CD ( 5- 10 min)
Nauczycielka mówi:  Wsłuchajcie się w nie i powiecie: z czym Wam się kojarzą. W wyobrazni
zabieram Was w pewne miejsce, a więc ruszamy . Po wysłuchaniu nagrania dzieci,
opowiadają swoje wrażenia, i opisują miejsce, w którym wyobrazili sobie, że są.
Nauczycielka chodzi po kole i mówi słowa wyliczanki:
Szumi las, śpiewa las
Wymień drzewo, jakie znasz ...
Dziecko, na którym zatrzymały się słowa wyliczanki podaję nazwę drzewa jakie zna.
4. Rozmowa (mini - wykład) z dziećmi dotycząca ekologii z przesłaniem. ( 5-8 min)
Ekologia to taka nauka, która zajmuje się wszystkimi żywymi organizmami i środowiskiem w
jakim one żyją. O to środowisko, czyli całą naszą Planetę - Ziemię, trzeba bardzo dbać i w
miarę swoich możliwości zapobiegać wszelkim zagrożeniom. A tych zagrożeń jest wiele:
zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenia gleby, powietrza, wypalanie traw, nielegalna
wycinka drzew, brak segregowania śmieci. Również dzieci mogą dbać o naszą planetę
poprzez segregowanie śmieci, dbanie o przyrodę poprze nieniszczenie trawników i klombów
z kwiatami, niełamanie gałęzi drzew i krzewów , dbanie o żyjące zwierzęta. Niezwykle ważne
dla człowieka jak i dla środowiska, żyjących zwierząt jest dbanie o drzewa. To one są
 zielonymi płucami Ziemi. Są przecież domem dla zwierząt oraz wytwarzają tlen potrzebny
do życia człowiekowi. Jeśli nie będziemy o nie dbać, szanować je to świat zginie. Od nas
zależy czy nasza Planeta będzie piękna i zielona, czy brzydka i szara.
5. Rozmowa na temat  Z czego składa się drzewo? ( 10 min)
Dzieci przyglądają się obrazkowi drzewa oraz poszczególnym elementom drzewa wyciętym z
kolorowego papieru ( korzenie, pień, gałęzie, korona z listkami) oraz podpisom do drzewa.
Strona
3
Dzieci nazywają poszczególne części drzewa, przypinają je do tablicy we właściwej kolejności,
przeliczają elementy. Dzieci określają, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
Nauczycielka przedstawia dwa drzewa narysowane na kartonie  smutne i wesołe . Celem
zabawy jest uświadomienie wpływu różnych czynników na przyrodę. Wspólnie nauczycielka z
dziećmi stara się ustalić różne czynniki środowiska i działalności człowieka , które hamują (
smutne drzewo) lub ułatwiają ( wesołe drzewo) rozwój drzew.
6. Zabawa ruchowa  Zdrowe drzewo- chore drzewo ( 5 min)
Na hasło  zdrowe drzewo dzieci machają rękami nad głowami w prawo w lewo, do przodu
do tyłu naśladując poruszanie się korony drzew na wietrze, a na hasło  chore drzewo dzieci
nachylają się i bezwładnie opuszczają ręce do przodu przed siebie.
7. Muzyka relaksacyjna  Odgłosy lasu , nauczycielka zaprasza dzieci do wysłuchania
opowiadania I. Panfil  Drzewo ( 8-11 min)
Na moim podwórzu rośnie ogromne drzewo. Ma gruby pień i wielką koronę z gałęzi.
Codziennie widzę drzewo przez okno i przyjaznię się z nim od lat. Rano zawsze mówię mu
 dzień dobry , a ono porusza na powitanie gałązkami.
Przez całe lato drzewo szumi zielonymi liśćmi i grzeje w cieple słońca. Liście zaglądają do
mojego okna i drżą na wietrze. Wieczorami słucham ich piosenek. Szemrzą i szeleszczą ciche
melodie i kołysanki. Rano budzi mnie inna muzyka. To ptaki, które mieszkają na drzewie,
śpiewają swoje wesołe, dzwięczne piosenki. Przefruwają z gałęzi na gałąz i łopoczą
skrzydłami. Latem drzewo jest radosne i roztańczone. Kąpie się w słońcu i ciepłych
deszczach. Wyciąga gałęzie do chmur, kiedy nadchodzi burza. Popołudniami kołysze w swych
objęciach senne, kosmate trzmiele. Wydaje mi się, że każdy listek uśmiecha się do błękitnego
nieba. A potem nadchodzi jesień. Dni robią się krótsze. Poranki wstają szare i mgliste, a
wieczorami jest coraz chłodniej. Niektóre ptaki wyprowadzają się z gałęzi drzewa. Lecą w
daleki świat, tam, gdzie jest ciepło i słonecznie. Liście powoli żółkną i brązowieją. Czasami
jeszcze złocą się w promieniach słońca, ale częściej mokną na jesiennym deszczu. Deszczowe
krople grają smętne melodie, a drzewo wydaje się senne i zmęczone. Kiedy wieje silny wiatr,
kolorowe liście sfruwają z gałęzi, tańczą, wirują i spływają na ziemię.
Zdarza się, że żółtobrązowy łaciaty listek wpada przez okno do mojego pokoju. Chowam go
wtedy do książki żeby nie usłyszał.
Im bliżej zimy, tym mniej liści wisi na drzewie. Odlatują już ptaki, aż nadchodzi taki dzień, że
na gałęziach nie ma ani jednego listka. Wtedy drzewo wzdycha głęboko i zapada w długi
zimowy sen. Śnieg otula jego gałęzie futrzanymi czapkami i kołnierzami. A drzewo śpi i
odpoczywa. Nie budzi go krakanie wron i gawronów, które przysiadają na gałęziach. Nie
budzą go odgłosy dzieci lepiących bałwanki. Nie budzą go nawet śnieżyce, zawieruchy i
mrozne wichry. Czasami z najcieńszych gałązek zwisają kryształowe sopelki i drzewo nawet
nie wie, jak pięknie wygląda. Patrzę na nie przez okno i chociaż wiem, że śpi, mówię mu
codziennie  dzień dobry . Cichutko to mówię, żeby nie zakłócać jego marzeń, ale wierzę, że
mnie słyszy. I myślę, że śni jasny sen o wiośnie, o słońcu i młodych listkach. Śni o ptakach,
które wracają z ciepłych krain, żeby założyć w gałęziach nowe gniazda. Dobranoc moje
drzewo, spij spokojnie. Odpoczywaj i zbieraj siły na wiosenne przebudzenie.
8. Rozmowa na temat treści:
Strona
4
- Co daje człowiekowi drzewo?
- Czy człowiek i drzewo mogą się przyjaznić?
- Co człowiek może zrobić dla drzewa?
- Jakie przedmioty, których codziennie używacie są zrobione z drzewa?
- Czego potrzebuje drzewo, aby żyć?
- A gdyby z drzewa nie było żadnych korzyści, to powinniśmy o nie dbać?
9.  Po nitce do kłębka  zabawa ukazująca znaczenie drzew dla człowieka ( 10 min)
W różnych miejscach sali ustawione są koperty połączone sznurkiem. Zwijając sznurek dzieci
docierają do kopert.
A)Koperta I  zawiera: obrazek ptasiego gniazda, wiewiórkę w dziupli, jeża śpiącego w
liściach (wniosek: drzewo to dom dla zwierząt i ptaków)
B) Koperta II  zawiera: zeszyt, ręcznikiem papierowym , gazetę (wniosek: drewno to
materiał do produkcji papieru)
Zabawa z gazetami: naśladowanie szumu wiatru, taniec na gazecie, ugniatanie papierowych
kul, celowanie do kosza.
C)zwijanie sznurka prowadzi do Koperty III z obrazkiem drzewa jako  producenta tlenu
Ćwiczenia oddechowe (pamiętamy o wdychaniu powietrza nosem i wydychaniu ustami).
D) Koperta IV  zawiera obrazki z drewnianymi klockami, kredki, zabawki, zapałki, obrazki
mebli drewnianych (wniosek: drewno to materiał do produkcji zabawek i mebli)
10. Zabawa ekologiczna  Czy znasz te liście i owoce drzew? ( 8 min)
Pomoce ( ilustracje drzew kasztanowiec, jarzębina, brzoza, dąb, klon, sosna, świerk, wierzba )
ilustracje różnych liści i owoców. Wyznaczone przez nauczycielkę dziecko ma za zadanie
dobrać do drzewa liść i jego owoc po usłyszeniu zagadki.
Ma w swej koronie
chyba dla igraszki
przedziwne nasiona
skrzydlate jak ptaszki.
(klon)
Rozpostarł liście wielopalczaste,
a pod nim leżą kulki kolczaste.
(kasztanowiec)
Jak się to drzewo nazywa,
które się białą korą okrywa.
(brzoza)
Strona
5
Gdy jest stary, pień ma gruby.
Dzik nasiona jego lubi.
(dąb)
Na jakim drzewie jesienią
koraliki się czerwienią?
(jarzębina)
Drzewo iglaste,
zawsze zielone,
zima czy wiosna.
Igły ma długie, bo to jest & &
(sosna)
Wysokie drzewo iglaste
na zimę szpilek nie gubi,
rośnie i w lesie, i w parku
bąbki wieszać na nim lubisz.
(świerk)
Stoi urocza w zielonych warkoczach,
wesoła w blasku słońca,
a wszyscy mówią  płacząca. ...
(wierzba)
Włoskie lub laskowe
Na tym drzewie rosną zdrowe& ..
( leszczyna)
11. Zabawa dydaktyczna  Sprzątamy las ( 6 min)
Na podłodze rozłożone są różne pudełka, butelki, gazety ,plastikowe torebki itp. Oraz
szablony pojemników z napisami : papier, plastik, szkło. Dzieci oglądają porozrzucane śmieci,
omawiają, z czego są zrobione. Nauczyciel pokazuje dzieciom pojemniki na odpady i
wspólnie z dziećmi ustala, co powinno znalezć się w każdym koszu. Przy muzyce tamburyna
dzieci spacerują po całej sali i  sprzątają las - zbierając i segregując śmieci do pojemników.
12. Aby jeszcze lepiej zrozumieć jak ważny jest las dla zwierząt posłuchajcie wiersza pt.
 Las F. Kobryńczuka ( 3 min)
Gdyby lasu nie było,
gdyby go wyrąbano,
kto by szumiał wieczorem
piosenki wam na dobranoc?
Wiecie, co by się stało,
gdyby lasy wycięto?
Strona
6
Zabrano by mieszkania
wszystkim leśnym zwierzętom.
I zginęłyby marnie,
żyłyby tylko w baśni
smutne byłoby życie
bez zwierzęcej przyjazni.
Posadz ptaszkom przed domkiem
świerk, dąb lub sosenkę,
a na pewno piosenką
podziękują ci pięknie.
13.  Mali przyjaciele drzew  uroczysta obietnica ( 3- 5 min)
Dzieci podnoszą jedną rękę do góry i powtarzają za nauczycielką tekst przysięgi:
 Obiecuję być przyjacielem drzew.
Będę o nie dbał
i nie pozwolę nikomu ich niszczyć
Następnie dzieci podchodzą kolejno do stolika, na którym leży duża kartka z namalowanym
konarem drzewa i pojemniczek z farbą, przykładają dłoń do farby i odciskają dłoń na koronie
drzew tworząc liście. W ten sposób podpisują się pod przyrzeczeniem.
14. Zasadzenie drzewek w ogrodzie przedszkolnym.
Strona
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scenariusz 16 Rowerem do szkoły
Przykladowy scenariusz lekcji 11 Marzenna Majchrzak
scenariusz17
EDUKACJA ZDROWOTNA w szkołach i przedszkilach (scenariusze zajęć)
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz3
Scenariusz spotkania?gustacji 1 1
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Psy Scenariusz do filmu Władysława Pasikowskiego z 1992 roku
17 Scenariusze jesienne
Scenariusz nr 2 dotyk
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz5

więcej podobnych podstron