cyfrowa glebia


CYFROGRAFIA - fotografia cyfrowa - kurs fotografii





























Czytelnia
Co nowego?
Fotografia cyfrowa
Obróbka zdjęć w Photoshop
Testy aparatów cyfrowych
Kurs fotografii
Wydarzenia, relacje

Forum dyskusyjne
Konkursy
Linki





Oferta
Filmy instruktażowe na CD
Czasopismo CYFROGRAFIA
Szkolenie - Photoshop






 Redakcja
Kontakt
Program partnerski
Reklama
Dla prasy












» Bezpłatny biuletyn











Za darmo bądź zawsze na bieżąco, otrzymuj informacje o
nowościach w serwisie i czerp praktyczną wiedzę z artykułów w biuletynie.
 
Zaprenumeruj podając swój adres e-mail:









 » Fotografia portretowa










Cyfrografia Portrety

"Odtajnione sekrety fotografii
portretowej i cyfrowej edycji zdjęć znane dotychczas wyłącznie
profesjonalistom."
- Eugenia Herzyk
Redaktor Naczelna
FOTO i FOTOGRAFIA CYFROWA
 














CYFROWA GŁĘBIA
OSTROŚCI










Bez profesjonalnego sprzętu i dużych umiejętności trudno jest sprostać
niektórym wyzwaniom dla fotografa. Z pomocą jednak zawsze przychodzi cyfrowa
ciemnia, a w niej Adobe Photoshop. Dzięki głębi ostrości możemy skierować
uwagę widza na właściwy obiekt, podkreślić znaczenie danego fragmentu na
zdjęciu, tudzież po prostu spotęgować estetykę obrazu. Uzyskamy cyfrowo
efekt głębi ostrości, aby w pewnym stopniu uczynić każdą z tych rzeczy.
 




Na zdjęciu widzimy rzeźbę, która znajduje się w centrum kadru, przez co w

istotny - choć banalny - sposób przyciąga uwagę widza. Po obu stronach
dominuje zieleń, a symetryczność tej kompozycji jest przyzwoicie wpływa na
efekt końcowy. Zdjęcie wprawdzie
nie pretenduje do miana fotografii artystycznej, ale skrywa pewien
potencjał, który z powodzeniem można wydobyć na światło dzienne przy pomocy
Photoshopa.


Zdjęcie jest wprost z aparatu, także w palecie Okno - Warstwy widać tylko
jedną, główną warstwę o domyślnej nazwie Tło.

Używamy komendy Warstwa - Powiel warstwę, aby stworzyć duplikat.
Automatycznie w palecie Warstwy zostanie on umieszczony na górze i od razu
będzie podświetlony, co sygnalizuje, że jest warstwą aktywną, to jest
podlegającą aktualnie edycji.

Wykorzystujemy Filtr - Rozmycie - Rozmycie gaussowskie i zmiękczamy obraz
dość istotnie. Wartość promienia zależy od rozdzielczości zdjęcia. Po
rozmyciu obiekty powinny być intensywnie zmiękczone, ale rozpoznawalne:




 

Następnie posługujemy się komendą Warstwa - Dodaj maskę warstwy - Odkryj
wszystko. W ten sposób tworzymy maskę, która jednakże jak dotychczas nie
wpłynie w żaden sposób na wygląd obrazu. Użycie bowiem opcji "Odkryj
wszystko" skutkuje prezentacją wszystkich pikseli danej warstwy. Maska,
która "zakrywa" piksele na danej warstwie, jednocześnie "odsłania" warstwy
położone poniżej. Wykorzystamy tą właściwość celem odsłonięcia pikseli
warstwy ostrej, oryginalnej w centrum kadru, gdzie znajduje się rzeźba.


W palecie Okno - Warstwy upewniamy się, że aktywna jest ikona maski - 
w tym celu klikamy kursorem myszy w ikonę maski. Jest to bardzo ważne
ponieważ bez wykonania tej czynności nie uzyskamy pożądanego rezultatu.




Biały prostokąt obok górnej warstwy to ikona maski. Jeśli jest zaznaczona
tak jak na ilustracji, to znaczy że aktualnie edytujemy maskę, a nie warstwę
- jest to stan pożądany i niezbędny do uzyskania omawianego efektu.


Sięgamy po narzędzia Gradient, dostępne w palecie Okno - Narzędzia. W pasku
Opcji narzędzia klikamy w ikonę gradientu.




Otworzy się okno edycji gradientu, w którym należy sprawić, aby gradient z
lewej strony był biały, w środku czarny, a z prawej również biały. W tym
celu dodajemy jeden punkt pod paskiem gradientu i ustalamy jego barwę na
czarną. Po lewej i po prawej stronie klikamy pod gradientem w istniejące już
punkty i ustalamy dla nich barwę białą. Obsługa Edytora gradientu jest dość
intuicyjna, wybiera się punkt dwukrotnym kliknięciem, potem wskazuje kolor
wskaźnikiem i zatwierdza przyciskiem OK. 

 



 

Gdy gradient jest już gotowy, klikamy kursorem myszy na wysokości 20%
długość dolnej krawędzi i 50% bocznej, przytrzymując przycisk myszy
przeciągamy kursor w prawo i tam w takiej samej odległości od krawędzi kadru
puszczamy przycisk myszy:




W ten sposób narysowaliśmy Gradient w obrębie maski. Czarny obszar to maska,
która odsłania piksele warstwy położnej poniżej. W rezultacie uzyskaliśmy
efekt małej głębi ostrości - ostra jest rzeźba i jej najbliższa okolica,
natomiast wraz ze zbliżaniem się do bocznych krawędzi kadru ostrość
stopniowo maleje. Efekt końcowy możemy dopracować poprzez manipulowanie
Kryciem warstwy duplikatu (suwak Krycie dostępny jest w palecie Warstw).
Finalnie spłaszczamy obrazek komendą Warstwa - Spłaszcz obrazek.

 

Zobacz efekt końcowy na
dużym obrazku.

 

Zaawansowane techniki uzyskiwania efektu głębi ostrości zostały szczegółowo
omówione w filmach instruktażowych Cyfrografia
Esencja.

 

 

 
Powrót do spisu artykułów




 


















» Najnowsze filmy













Filmy instruktażowe, prezentujące cyfrową edycję
zdjęć w programie Photoshop.









Internetowe czasopismo
CYFROGRAFIA










 
Najnowszy numer czasopisma internetowego CYFROGRAFIA więcej...








Nauka obróbki zdjęć w programie Photoshop






Intensywny trening obróbki zdjęć wspierany między innymi stałym
kontaktem z instruktorem za pośrednictwem Internetu.

25 jednostek lekcyjnych,  ponad 10 godzin filmów instruktażowych
odtwarzanych na komputerze z płyt CD.
 



więcej...














 
Copyright by Rafał Olszak 
  HTML template by ex-designz.net


Regulamin strony / Polityka prywatności














Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawy Cyfrowego Przetwarzania Sygnalów
Fotografia cyfrowa w kryminalistyce aspekty techniczno prawne
Fotografia cyfrowa Ćwiczenia praktyczne
Pierwsze kroki w cyfrówce cz4
przetwarzanie obraz w cyfrowych w praktyce
Wyklad e cyfrowa 4
Cyfrowe tonowanie
Sumatory cyfrowe iv2014
rezygnacja z cyfrowego polsatu
Cyfrowa wersjaU5
t cyfrowych procesow graficznych2?
Akcesoria do Lustrzanek Cyfrowych

więcej podobnych podstron