WOS


Fragment WOS CD
Pełna wersja zawiera 167 opracowanych zagadnień i 1100 testów z odpowiedziami
Zamów pełną wersję na stronie: http://www.cd.wos.org.pl
Spis treści
1. Prawa człowieka.........................................................................................................2
2. Rodzina .....................................................................................................................5
3. Fundamentalizm.......................................................................................................10
4. Rodzaje prawa i sposoby jego egzekwowania..............................................................12
5. Społeczeństwo Polskie ..............................................................................................14
6. Ideologie i doktryny polityczne...................................................................................16
7. Urząd prezydenta RP ................................................................................................20
8. Testy z kluczem odpowiedzi.......................................................................................22
1
1. Prawa człowieka
Wstęp: Prawa człowieka przysługują ka\dej osobie bez względu na płeć, język, kolor skóry,
narodowość, pochodzenie społeczne, orientację seksualną, wyznanie, światopogląd, poglądy
polityczne, niepełnosprawność i jakąkolwiek inną cechę. Wynikają one z godności osobowej
człowieka.
Definicja praw człowieka
" Przyrodzone: przysługują ka\dej osobie z racji urodzenia, faktu bycia człowiekiem;
" Niezbywalne: \aden człowiek nie mo\e zrzec się swoich praw;
" Nienaruszalne: \adna władza nie mo\e odebrać tych praw;
" Powszechne lub uniwersalne: są takie same dla ka\dego człowieka na świecie, niezale\nie
od koloru skóry, narodowości, płci, wieku, wyznania, poglądów, orientacji seksualnej;
" Podstawowe/ fundamentalne: posiadanie tych praw daje człowiekowi mo\liwość rozwoju i
korzystania z wszelkich innych praw.
Rodzaje praw człowieka
" Osobiste - zabezpieczają jednostkę przed nadmierną ingerencją państwa w jej \ycie
prywatne;
" Obywatelskie - uprawnienia przysługujące jednostce danego państwa;
" Polityczne - gwarantują jednostce nieskrępowany udział w \yciu politycznym i mo\liwość
aktywnego udziału w rządzeniu państwem, w kształtowaniu jego polityki. Prawa te
powiązane są z ustrojem demokratycznym;
" Ekonomiczne  dotyczą bezpośrednio ekonomicznej egzystencji jednostki;
" Społeczne - zapewniają ka\demu człowiekowi elementarne poczucie bezpieczeństwa
socjalnego;
" Kulturalne - zapewniają prawo do ochrony i korzystania z dóbr kultury krajowej i światowej.
Generacje praw człowieka
I Generacja praw człowieka
Prawa osobiste, obywatelskie i polityczne; zostały sformułowane w oświeceniu (na przełomie
XVIII i XIX wieku) pod wpływem koncepcji liberalnych. Prawa te zostały zawarte w Pakcie
Praw Obywatelskich i politycznych z 1966 r.
Przykłady: prawo do \ycia, prawo do prywatności, prawo do wolności wyznania, prawo do
rzetelnego procesu sądowego, wolność od tortur, prawo do zgromadzeń, prawo do
stowarzyszania się, prawo do uczestnictwa w wyborach.
II Generacja praw człowieka
Prawa ekonomiczne, społeczne i kulturalne; pojawiły się pod koniec XIX w. Gwarantują
minimum socjalne konieczne do swobodnego korzystania z praw I generacji. Zapisywane są
w konstytucjach ró\nych państw od czasu zakończenia I wojny światowej. Formułuje je
tak\e Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z 1966 r.
Przykłady: prawo do własności, prawo do edukacji, prawo do korzystania z dóbr kultury,
prawo do emerytury, prawo do urlopu, prawo do pracy, prawo do zasiłku
2
III Generacja praw człowieka
Prawa solidarnościowe; są to prawa kolektywne, przysługują społeczeństwom - ich
podmiotem są grupy ludzi, ale nie pojedynczy człowiek. Ukształtowały się w latach 70. XX
wieku, jednak mo\na je spotkać ju\ wcześniej. Ich przestrzeganie ma umo\liwić ludziom
swobodne korzystania z praw obu wcześniejszych generacji.
Przykłady: prawo do \ycia w pokoju, prawo \ycia w demokracji, prawo do \ycia w czystym
środowisku
Słowniczek pojęć
" Materialne prawa człowieka: konkretne prawa i wolności, przysługujące ka\demu
człowiekowi (np. wolność słowa, sumienia, wyznania);
" Proceduralne prawa człowieka: instytucje i procedury, dzięki którym jednostka mo\e
dochodzić przysługujących jej praw (np. prawo do sądu);
" Prawa pozytywne: obowiązek podjęcia przez władzę działania na rzecz jednostki;
" Prawa negatywne: obowiązek powstrzymania się władzy od działań w określonych
obszarach naszego \ycia (np. wolność od tortur).
Organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną i promocją praw człowieka w
Polsce
" Amnesty International  ogólnoświatowy ruch działający na rzecz praw człowieka.
Jego członkowie dobrowolnie poświęcają swój czas i energię, solidaryzując się z ofiarami
przypadków naruszeń praw człowieka. Cele AI to m.in.: natychmiastowe zwolnienie
wszystkich więzniów sumienia, sprawiedliwe i szybkie procesy sądowe dla więzniów
politycznych, wyeliminowanie kary śmierci, tortur oraz innych form okrutnego traktowania,
poło\enie kres egzekucjom pozasądowym oraz "zaginięciom". Amnesty International
utrzymuje się dzięki składkom i dotacjom członków na całym świecie oraz osobom
wspierającym organizację darowiznami. AI nie przyjmuje \adnych dotacji od organizacji
międzyrządowych (takich jak np. UE czy Rada Europy), władz państwowych i ugrupowań
politycznych.
" Helsińska Fundacja Praw Człowieka  polski odział został zało\ony w 1989 roku. Jego
powstanie poprzedziła siedmioletnia działalność Komitetu Helsińskiego, który pracował w
podziemiu od 1982 roku. Po zmianie ustroju politycznego członkowie Komitetu postanowili
ujawnić się i stworzyć niezale\ny instytut zajmujący się edukacją i badaniami w zakresie
praw człowieka. Obecnie Helsińska Fundacja Praw Człowieka jest w Europie jedną z
najbardziej doświadczonych i profesjonalnie działających organizacji pozarządowych
zajmujących się tą tematyką.
" Kampania Przeciw Homofobii - sporządza raporty dotyczących sytuacji mniejszości
seksualnych w naszym kraju, udziela porad prawnych i psychologicznych, organizuje
warsztaty dla nauczycieli i pedagogów szkolnych w ramach akcji edukacyjnej Pracownia
Tolerancji.
" Centrum Praw Kobiet  organizacja, której misją jest działanie na rzecz równego statusu
kobiet i mę\czyzn w \yciu publicznym oraz w rodzinie. Organizacja kieruje się przekonaniem,
\e prawa kobiet są integralną częścią praw człowieka i podstawowych wolności, a przemoc
wobec kobiet niezale\nie od tego czy sprawcą jest osoba prywatna, grupa społeczna czy
państwo, stanowi naruszanie praw człowieka.
3
" Stowarzyszenie Nigdy Więcej  zwalcza narastającą falę nienawiści do innych narodów,
odradzającej stare konflikty i szerzącej szowinizm. Do realizacji tego celu słu\ą: działalność
wydawnicza, współpraca ze środkami masowego przekazu, działalność edukacyjna i
oświatowa.
" Stowarzyszenie Lambda  misją organizacji jest budowanie pozytywnego wizerunku
lesbijek, gejów, biseksualistów i transseksualistów oraz kształtowanie wobec nich akceptacji
społecznej.
" Fundacja Feminoteka  feministyczny serwis informacyjny oraz księgarnia, powstała w
2001 roku. Organizacja zajmuje się m.in. działaniem na rzecz likwidacji dyskryminacji ze
względu na płeć w kulturze, literaturze sztuce, \yciu publicznym, wspieraniem i
upowszechnianiem problematyki kobiecej oraz problematyki gender.
4
2. Rodzina
Definicja rodziny
Rodziną nazywamy podstawową, pierwotną, małą grupę społeczną składającą się z rodziców,
ich dzieci (tak\e adoptowanych) i krewnych. Rodziców łączy więz mał\eńska, rodziców z
dziećmi  rodzicielska.
Szersza definicja rodziny określająca specyficzny układ relacji międzyludzkich zwany rodziną.
 Rodzina to mała grupa społeczna zło\ona z osób, które łączy stosunek mał\eński i
rodzicielski oraz silna więz międzyosobnicza, przy czym stosunek rodzicielski u\ywany jest w
szerokim, społeczno  prawnym rozumieniu tego terminu, umacniany z reguły prawem
naturalnym, obyczajami i kontekstem kulturowym .
Funkcje rodziny
" Funkcje prokreacyjne;
" Przygotowanie dzieci do wejścia w \ycie społeczne, ich pielęgnowanie i wychowywanie
oraz zapewnienie im odpowiedniego startu \yciowego;
" Prowadzenie gospodarstwa domowego, zaspokajającego potrzeby członków rodziny;
" Sprawowanie pieczy nad \yciem członków rodziny, ich zachowaniem, kulturą, zdrowiem,
trudnościami \yciowymi.
Inne funkcje rodziny
" Funkcje materialno  ekonomiczne wią\ą się z postępującą partykularyzacją dochodów
członków rodziny. Często zarobkują oboje rodzice, tak\e dorastające dzieci. Członkowie
rodziny zatrzymują część dochodów przez siebie osiąganych, przeznaczając je na realizację
własnych celów;
" Funkcja kontrolna ulega coraz dalej idącym ograniczeniom, co wynika z anonimowości
jednostki poza domem, zwiększenia czasu przebywania poza nim. Autonomizacji członków
rodziny itd.;
" Funkcja socjalno  wychowawcza ulega zawę\eniu na rzecz poszerzenia obszarów
działania innych instytucji. Tym niemniej oddziaływanie socjalizacyjne rodziny odgrywa
fundamentalną rolę dla prawidłowego funkcjonowania człowieka i społeczeństwa.
Ogromnie zyskała na znaczeniu emocjonalno  ekspresyjna funkcja rodziny, między innymi
ze względu na wzrost rangi uczuć wy\szych (miłość).
Rodzina, jako grupa lub instytucja społeczna
Wielu badaczy za socjologami przyjmuje, \e rodzinę mo\na rozpatrywać bądz w kategoriach
grupy, bądz te\ w kategoriach instytucji społecznej.
Rodzina rozumiana, jako grupa społeczna to zbiorowość krewnych mieszkających zarówno
we wspólnym gospodarstwie domowym, jak i poza nim. Jak podaje Z. Tyszka:
 Grupa krewnych ma poczucie swojej odrębności w stosunku do niekrewnych, ma własne
zadania i cele \yciowe, układ stałych międzyosobniczych stosunków, określoną strukturę.
Posiada, więc wszystkie podstawowe socjologiczne kontakty socjologiczne, face to face.
Stosunki pomiędzy ludzmi są bliskie, intymne, nasycone emocjami, a szczególnie w ostatnich
5
czasach więzi osobowe i znaczące interakcje przewa\ają nad organizacją i związkiem ról
społecznych .
Trzon rodziny
Podstawą i trzonem rodziny jest mał\eństwo, czyli legalny, względnie trwały związek kobiety
i mę\czyzny, powołany w celu wspólnego po\ycia, współpracy dla dobra rodziny, a więc
głównie wychowywania dzieci i wzajemnej pomocy. Więz rodzinna, podobnie jak więz
społeczna, przejawia się dwóch odrębnych płaszczyznach subiektywnej i obiektywnej.
Płaszczyznę subiektywną stanowi świadomość łączności z innymi osobami w rodzinie oraz
poczucie przynale\ności do rodziny, jako odrębnej grupy społecznej. Przejawia się to w
sferze myśli, uczuć, uznawanych wartości oraz zgodnych z tym działań. Płaszczyzna
obiektywna wię\i rodzinnej oparta jest na czynnikach prawnych, obyczajowych, religijnych,
społecznych, gospodarczych. Czynniki te działają na rzecz rodziny, jako podstawowej grupy
społecznej i ka\dy, kto zakłada rodzinę musi się z nimi liczyć. Zdaniem J. Brągiel Czynniki
obiektywne i subiektywne w tworzeniu więzi rodzinnych mogą występować w ró\nych
proporcjach, lecz zawsze wzajemnie się warunkują i uzupełniają. Więzi rodzinne, jako
element struktury rodziny wyznaczają główne formy i typy rodzin. Stanowią, zatem jedno z
najwa\niejszych kryteriów ich podziału.
Typy rodzin
Najczęściej wyró\nia się trzy typy rodzin:
" Rodzinę małą;
" Rodzinę du\ą;
" Rodzinę zmodyfikowaną du\ą (rozszerzoną).
Rodzina mała
Składa się z pary mał\eńskiej i niepełnoletnich dzieci. Według Z. Tyszki wspólną cechą rodzin
małych jest to, \e są to rodziny dwupokoleniowe, chocia\ wyjątek stanowi rodzina
jednopokoleniowa, która de facto jest dopiero zalą\kiem rodziny małej.
W rodzinach małych kontakty osobowe z krewnymi ograniczone są do najbli\szych członków
rodziny. Według J. Brągiel dalsi krewni czują się odcią\eni od obowiązków wzajemnej opieki i
pomocy. Według Sylwii Badory, Barbary Czeredeckiej i Danuty Marzec, Autorek publikacji
zatytułowanej  Rodzina i formy jej wspomagania :
 Rodziny tego typu (rodziny małe) występują w ró\nych formach, np. w formie pełnej i
niepełnej, jako rodzina instytucjonalna (nacisk kładzie się na przystosowanie zachowania i
postępowania współmał\onków i dzieci do sztywnych i nienaruszalnych form norm i ról \ycia
rodzinnego) i rodzina oparta na kole\eństwie (większego znaczenia nabiera interakcja oraz
ekspresja osobowości członków rodziny).
Rodzina du\a
W ramach, której kilka pokoleń krewnych \yje we wspólnym gospodarstwie. Muszą to być
przynajmniej trzy pokolenia. Krewni są zazwyczaj w ramach takiej rodziny połączeni
wspólnotą majątkową i dominują w tego typu rodzinie więzy przedmiotowe.
6
Rodzina du\a zmodyfikowana
Jest nazywana inaczej rozproszoną, zredukowaną rodziną du\ą. Jest to wielopokoleniowa,
bliska sobie grupa rodzinna, która nie mieszka jednak we wspólnym gospodarstwie.
Z punktu widzenia wychowawczego funkcjonowania rodziny wa\ne wydaje się wyró\nienie
kilku innych kryteriów podziału. Jednym z nich mo\e być kryterium zawodu wykonywanego
przez \ywiciela rodziny, a tym samym status społeczny rodziny. W tej płaszczyznie mo\na
wyró\nić:
" rodzinę robotniczą;
" rodzinę chłopską;
" rodzinę inteligencką;
" rodzinę elitarną.
Badając płaszczyznę wychowawczych ról rodziny mo\na równie\ wziąć pod uwagę tak\e
układ stosunków pracy zawodowej poszczególnych członków rodziny.
Na podstawie kryterium układu stosunków pracy zawodowej w rodzinie mo\na wyró\nić
rodzinę tradycyjną, w której pracuje tylko mą\ i ojciec, a \ona i matka prowadzi
gospodarstwo domowe; rodzinę, w której pracują obydwoje mał\onkowie i jednocześnie nie
mają nikogo z dorosłych do pomocy w domu i wychowywaniu dzieci; rodzinę, która przy
zaanga\owaniu zawodowym obojga mał\onków korzysta z takiej pomocy.
Podział rodzin według stanu ekonomicznego
" Rodziny bardzo biedne, bez stałego zródła zarobku, które utrzymują się z prac
dorywczych, sezonowych oraz zasiłków opieki społecznej, praktycznie pozbawione
warunków do wychowywania i kształcenia dzieci;
" Rodziny biedne  z trudem samowystarczalne, z warstwy robotników
niewykwalifikowanych, w których warunki wychowawcze są mało sprzyjające i poziom
aspiracji w zakresie kształcenia dzieci jest niski;
" Rodziny zamo\ne, ze średnich klas zawodowych, \yjące w dostatku, dą\ące do awansu
społecznego rodziny, w których warunki do wychowywania dzieci są dobre i poziom
aspiracji ich kształcenia wysoki;
" Rodziny bardzo zamo\ne.
Przyjmując za kryterium taki element struktury rodziny, jak rozkład władzy i
autorytetów, mo\na, szczególnie w rodzinie du\ej, wyró\nić trzy podstawowe jej typy:
" Rodzinę patriarchalną, której istotną cechą jest to, \e władza nad jej członkami spoczywa
w rękach mę\czyzny, ma ona zwykle tradycyjny i instytucjonalny charakter, a jej
członkowie są bezwzględnie podporządkowani woli głowy rodziny;
" Rodzinę matriarchalną, w ramach, której władzę w znacznej mierze sprawuje kobieta 
matka;
" Rodzinę egalitarną, która jest przeciwieństwem dwóch wymienionych wcześniej typów,
gdy\ akceptuje równość współmał\onków i równy podział władzy i obowiązków.
Z punktu widzenia warunków wychowawczych w rodzinie, interesujący i znany od dawna
jest podział rodzin według ich liczebności. Uwzględnia on:
7
" Rodzinę nieliczną (1  2 dzieci), uznawaną za mało sprzyjającą uspołecznieniu dziecka,
głównie z powodu braku (w przypadku jedynaka) albo ubóstwa styczności rówieśniczych
w rodzeństwie;
" Rodzinę średnio liczną (3  4 dzieci), o optymalnym dla procesu uspołecznienia układzie
styczności między rodzeństwem oraz rodzicami i dziećmi;
" Rodzinę bardzo liczną (ponad 4 dzieci) o raczej niekorzystnym dla procesu socjalizacji
układzie stosunków  zbyt zło\onym, trudnym do wychowawczego opanowania.
Pozornie podział ten traci na aktualności w miarę upowszechnienia się w kulturze
europejskiej rodziny małodzietnej. Kolejnego podziału rodzin mo\na dokonać, biorąc pod
uwagę zró\nicowanie więzi społecznej. Przy czy to zró\nicowanie obejmuje zarówno
normalną Strukturę rodzin, jak i strukturę zaburzoną. Taki podział wydaje się wa\ny i
aktualny nie tylko z socjologicznego, ale i pedagogicznego punktu widzenia.
Wspomniane powy\ej kryterium pozwala na wyró\nienie następujących typów rodzin:
" Rodzinę normalną, opartą na więzi biologicznej między rodzicami a wszystkimi dziećmi,
która odznacza się pozytywną atmosferą współ\ycia, spójnością wzajemnych stosunków
dzięki ich ukierunkowaniu na zaspokojenie potrzeb i aspiracji wszystkich jej członków, w
szczególności na wychowanie i wykształcenie dzieci, dą\ącą do eliminacji pojawiających
się między członkami konfliktów;
" Rodzinę niepełną wskutek trwałej nieobecności jednego z rodziców, z dalszym
zró\nicowaniem jej na typy podrzędne według przyczyn tej niepełności (na przykład:
śmierć, rozwód, separacja, niepełność czasowa, niepełność biologiczna), z których ka\dy
implikuje swoiste trudności i problemy wychowawcze;
" Rodzinę zreorganizowaną przez zawarcie po jej rozbiciu drugiego lub jeszcze następnego
mał\eństwa, stanowiącą skomplikowany układ stosunków społecznych między
naturalnymi a przybranymi rodzicami i dziećmi oraz problemy związane z ojczymem lub
macochą;
" Rodzinę zdezorganizowaną, w której panują stosunki konfliktowe, zaburzające proces
socjalizacji;
" Rodzinę zdemoralizowaną, pozostająca w kolizji z prawem czy z zasadami współ\ycia
społecznego,  choć często solidarną w stosunkach wewnątrzrodzinnych, połączoną
więzią uczuciową, podobnie jak rodzina normalna, będącą jednak głównym zródłem
deprawacji dziecka;
" Rodzinę stanowiącą środowisko zastępcze, opartą na więzi współ\ycia i funkcji
opiekuńczo  wychowawczej w stosunku do dzieci przy świadomości braku więzi
biologicznej z nimi.
Relacje pomiędzy rodzicami a dziećmi we współczesnej Polsce są w miarę poprawne, a
pozycja dziecka, bez względu na płeć, jest w rodzinie bardzo wysoka. Jednak\e współczesna
rodzina jest poddawana presji czynników wewnętrznych i zewnętrznych i ulega często
naciskowi i przestaje funkcjonować w sposób prawidłowy.
Procesem wywierającym ogromny wpływ nie tylko na zjawisko \ycia rodzinnego, ale
mającym swoje odniesienie w funkcjonowaniu szerszych struktur społecznych, jest
autonomizacja jednostki. We współczesnych społeczeństwach europejskiego kręgu
kulturowego proces ten wyra\a się w narastającym prymacie interesów i osobistych dą\eń
człowieka w stosunku do interesów i celów grupowych. W sferze subiektywnej wyra\a się w
dą\eniu człowieka do autonomii i względnej przynajmniej niezale\ności, w upominaniu się o
własne korzyści, w ograniczaniu skłonności do poświęceń. Cywilizacja postindustrialna
sprzyja tego rodzaju zjawiskom, a nawet je generuje.
8
Rozwój nauki i techniki stwarza mo\liwości wyizolowanego funkcjonowania człowieka, coraz
bardziej uniezale\nionego od bezpośredniej pomocy innych ludzi. Zwiększona ruchliwość
przestrzenna wyrywa jednostki z tradycyjnych kręgów wspólnotowych, uniezale\nia od ich
wpływu, poszerza zakres autonomii.
Druga połowa XX wieku zintensyfikowała autonomię człowieka wobec narodu, społeczności
lokalnej, mikrogrup i innych ludzi, w tym tak\e w stosunku do własnej rodziny.
Autonomizacja jednostki implikuje procesy indywidualizacji zachowań wewnątrz rodziny.
W okresie preindustrialnym praca zarobkowa wykonywana była na terenie domu rodzinnego
bądz w ścisłym z nim powiązaniu (rzemiosło, handel, praca na roli). W okresie industrialnym
mą\ wykonywał pracę najemną w pozarodzinnych instytucjach zarobkowych, w drugiej
kolejności czyni to \ona, dzieci zaś w wyniku rozwoju szkolnictwa uczęszczają do szkoły.
Epoka postindustrialna wymienione procesy zwielokrotniła i zintensyfikowała. Ukształtowała
się przy tym nowa hierarchia dóbr rodzinnych.
Indywidualizacja wewnątrzrodzinna oraz dą\enie do wysokiej jakości \ycia rodzinnego
uzupełniają się i zachodzą nawzajem. Naczelnym dobrem w oczach ludzi stała się nie tyle
trwałość rodziny, co jakość \ycia w jej ramach.
W skali globalnej zauwa\a się następujące tendencje:
" Wzrost liczby konfliktów mał\eńskich i rozwodów;
" Wzrost zatrudnienia kobiet, tak\e z powodów pozaekonomicznych (ciekawość \ycia,
samorealizacja);
" Relatywne zmniejszenie wartości dzieci dla rodziców (dobra konkurencyjne);
" Indywidualizacja form aktywnych w rodzinie i zainteresowań;
" Dyferencjacja (zró\nicowanie) norm i norm wartości u poszczególnych członków rodziny
nawzajem w stosunku do siebie.
" Stosownie do zarysowanych wy\ej problemów zmianie uległy tradycyjne funkcje rodziny.
9
3. Fundamentalizm
Definicja fundamentalizmu
Ruchy o charakterze skrajnie konserwatywnym, przeciwstawiające się jakimkolwiek zmianom
czy modyfikacjom religii, obyczajowości itp.
Mo\emy wyró\nić fundamentalizm religijny i świecki. Członkami ruchów fundamentalnych są
zazwyczaj emigranci i dzieci z rodzin mieszanych.
Fundamentalizm religijny
Fundamentalizm religijny - rygorystyczne przestrzeganie norm wyznaczonych przez doktrynę
religijną i narzucanie tych zasad innym członkom społeczności niekoniecznie wyznającym tę
samą religię. Współcześnie fundamentalizm szczególnie mocno zaznacza swoją obecność w
islamie, inspirując ataki terrorystyczne i prowadząc do tworzenia państw wyznaniowych, w
których odrzuca się zachodni model demokracji.
Fundamentalizm dotykał i dotyka wszystkie istniejące religie. W ostatnich czasach najbardziej
widoczny stał się fundamentalizm ze świata muzułmańskiego, jednak ruch ten występuje w
innych wielkich religiach, jak chrześcijaństwo, hinduizm czy judaizm. yródeł fundamentalizmu
religijnego mo\na upatrywać w procesach modernizacyjnych i nowoczesności, prowadzących
do relatywizacji wszelkich wartości. W sytuacji, kiedy religia nie stanowi ju\ niepodwa\alnego
uzasadnienia panującego światopoglądu, pojawia się potrzeba powrotu do prawd
objawionych. Stąd dosłowne odczytywanie tekstów świętych. yródeł fundamentalizmu
islamskiego mo\na doszukiwać się w rosnącym niezadowoleniu muzułmanów rządzonych
przez władze kolonialne oraz w sprzeciwie wobec sekularyzacji państw muzułmańskich i ich
modernizacji na wzór zachodni.
Fundamentalizm islamski
Rodzaj fundamentalizmu religijnego; cechuje go uznawanie wy\szości religii nad \yciem
świeckim, dą\enie do utworzenia państwa islamskiego, oparcia prawa na Koranie, zwalczanie
prób modernizacji islamu. Nie dopuszcza on dialogu z odmiennymi koncepcjami i ostro
zwraca się przeciw innowiercom i krajom Zachodu. Fundamentaliści powołują się na prawo
Szariatu (nierozerwalność praw świeckich i religijnych). Interpretują Świętą Wojnę, jako
zezwolenie dla terroryzmu. W niektórych państwa Szariat reguluje wszystkie dziedziny \ycia,
np. Arabia Saudyjska.
Charakterystyka fundamentalizmu religijnego
Ruch ten rozwija się, gdy zachodzą gwałtowne przemiany społeczne, a ludzie tracą
jednoznaczne drogowskazy moralne i obyczajowe. Charakterystyczne dla dzisiejszej epoki
(ponowoczesności) jest poczucie zagro\enia, niepewności wynikające z odrzucenia wartości
religijnych (brak oparcia w religii). Fundamentalizm to odpowiedz na sekularyzację,
zeświecczenie społeczeństwa. Laizacja doprowadza do relatywizmu religijnego  brak
wyraznego podziału pomiędzy tym, co jest dobre, a co złe (sacrum - profanum).
Fundamentalizm jest selektywny  fundamentaliści skupiają się na pewnym wybranym
aspekcie danej religii, tradycji (np. na konkretnym fragmencie Koranu).
Negują zdobycze techniki, a wszelką modernizację uwa\ają za przejaw zła i demoralizacji.
Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, \e fundamentaliści korzystają ze zdobyczy
10
ponowoczesności  np. zamachowcy na Word Trade Center komunikowali się ze sobą za
pomocą Internetu, telefonii komórkowej i laptopów.
Świat według fundamentalistów ma charakter dualny/polarny  mo\emy wyró\nić biegun
dobra, duchowości, światła, prawdy. Z drugiej strony istnieje ciemność i zło. Brak półcieni,
szarości, barw pośrednich. Ostra, zdecydowana kategoryzacja  coś jest albo dobrem, albo
złem.
Wrogowie fundamentalizmu religijnego to świeckie państwa (Koran reguluje wszystkie sfery
\ycia  nie ma podziału na \ycie religijne i osobiste) a przede wszystkim USA (symbol zła,
materializmu, chciwości, pazerności, finansjery).
Fundamentaliści głoszą hasła mesjanizmu  zbawienia. Ludziom, którzy decydują się na
oddanie \ycia w imię obrony religii (ataki terrorystyczne) obiecują wieczne \ycie w raju.
yródła fundamentalizmu religijnego
" Ekonomiczne  w krajach arabskich ponad 50% ogółu społeczeństwa to ludzie młodzi,
którzy nie widzą dla siebie przyszłości, szans rozwoju i awansu społecznego;
" Kulturowo-cywilizacyjne  kompleks ni\szości; porównywanie rozwoju swojego kraju z
państwami Zachodu; fundamentalizm, jako próba ochrony tego, co lokalne, własne przez
amerykanizacją i westernizacją;
" Kryzys wspólnotowości  problem wykorzenienia; ludzie mają problem z
samoidentyfikacją, to\samością, samookreśleniem się (przykład emigrantów z krajów
islamskich we Francji);
" Utrata sensu \ycia, kryzys jednostki, chaos normatywny w dzisiejszym świecie  kontrast:
członkowie ruchu fundamentalistycznego czują się wybrani, naznaczeni do spełnienia
wa\nej misji.
Fundamentalizm świecki
Fundamentalizm świecki - rygorystyczne trzymanie się zasad i norm wyznaczonych przez
doktrynę polityczną. Fundamentalizm świecki związany jest z państwami
niedemokratycznymi; z historii przykładami są rządy Stalina, a we współczesnych czasach 
Korea Pn. Władca traktowany jest jak osoba boska, mamy do czynienia z kultem władcy  na
jego cześć tworzone są utwory literackie i muzyczne.
11
4. Rodzaje prawa i sposoby jego egzekwowania
Prawo mo\emy podzielić na naturalne i stanowione. Prawo stanowione (pozytywne) musi być
zapisane i odpowiednio ustanowione. Obowiązuje wszystkie osoby przebywające na
terytorium danego państwa. Prawo naturalne to zespół norm wią\ących społeczeństwo i
władzę, które istnieją niezale\nie od woli ludzi, poniewa\ zostały ustanowione przez Boga i/
lub wynikają z natury. Istotą prawa naturalnego jest, i\ istnieje nie\alenie od świadomości
ludzkiej i powszechnie obowiązuje społeczeństwo i władzę, bez względu czy są one przez tą
władzę ustanowione i uznawane. Nauka kościoła katolickiego wywodzi ten rodzaj prawa z
natury człowieka, obdarzonego przez Boga rozumem i wolną wolą.
Funkcje prawa
" Regulacja \ycia społecznego  eliminacja zachowań niezgodnych z prawem, zapewnianie
ładu społecznego, poczucia bezpieczeństwa;
" Represyjna  wymierzanie kary za przestępstwa;
" Wychowawcza - prawo ma kształtować trwałe motywacje do pozytywnych zachowań;
" Dystrybucyjna  tworzenie odpowiednich zasad rozdziału dóbr społecznych oraz
świadczeń (pomoc socjalna, becikowe; bogatsi płacą wy\sze podatki);
" Kulturotwórcza  integruje społeczeństwo \yjące w danym państwie, utrzymuje ciągłość
historyczną narodu i państwa.
Prawo karne
Ten rodzaj prawa gwarantuje zachowanie ładu społecznego, poniewa\ poczucie bezkarności
mogłoby doprowadzić do wzrostu negatywnych zachowań. Kara ma oddać stopień potępienia
dla sprawy i czynu przestępcy, mimo \e nie naprawi wyrządzonego zła. Dla zapobiegania
przestępstw wa\niejsza jest nieuchronność wykrycia i osądzenia zbrodni ni\ surowość kar.
Czyny zabronione mo\emy podzielić na wykroczenia i przestępstwa.
Rodzaje przestępstw
" Zbrodnie  grozi za nie kara pozbawienia wolności na czas nie krótszy ni\ 3 lata;
" Występki  za ich popełnienie grozi sankcja w postaci grzywny, kary finansowej, a tak\e
ograniczenie lub pozbawienie wolności przekraczające miesiąc, ale nie dłu\sze ni\ 3 lata.
Przestępstwa ze względu na sposób ścigania mo\emy podzielić na:
" Ścigane z urzędu  dowody w sprawie są zbierane niezale\nie od tego, czy osoba
pokrzywdzona zwróciła się z wnioskiem o wszczęcie postępowania;
" Ścigane na wniosek  osoba pokrzywdzona zło\yła odpowiednie zgłoszenie o popełnieniu
przestępstwa.
Prawo cywilne
W postępowaniach cywilnych bardzo często korzysta się z instytucji sądów polubownych. Ich
wyroki podlegają wykonaniu w takim samym zakresie, jak wyroki innych sądów i są
skuteczne, poniewa\ nie przysługuje od nich odwołanie (poza przypadkami określonymi w
Kodeksie postępowania cywilnego). Coraz większa popularność sądów polubownych wynika z
krótkiego terminu rozstrzygania sporów. Organy te najczęściej zajmują się takimi sprawami
jak rozwody, uniewa\nienia mał\eństw czy postępowania o ustalenie ojcostwa.
12
Prawo pracy
Umowę o pracę mo\emy zawrzeć na czas nieokreślony, na czas ściśle określony lub na czas
wykonania pracy (np. budowa domu). Stosunek pracy ustaje w momencie rozwiązania
umowy o pracę za porozumieniem stron lub na drodze wypowiedzenia przez jedną ze stron.
Polak zatrudniony na pełny etat powinien spędzać w pracy 40 godzin w tygodniu, a wraz z
nadgodzinami  48.
Podstawowe obowiązki pracodawcy
" Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
" Terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia oraz udzielanie urlopu
wypoczynkowego;
" Zgłoszenie pracownika do społecznego i powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego;
" Ułatwianie pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
" Wydanie świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
Podstawowe obowiązki pracownika
" Sumienne i staranne wykonywanie pracy;
" Stosowanie się do poleceń przeło\onych dotyczących pracy, je\eli nie są sprzeczne z
przepisami prawa lub postanowieniami umowy o pracę;
" Przestrzeganie regulaminu pracy i obowiązującego porządku, zasad BHP, przepisów
przeciwpo\arowych;
" Przestrzeganie tajemnicy informacji poufnych.
Prawo administracyjne
Administrowanie polega na rządzeniu  w państwie zajmują się tym wyspecjalizowane
organy takie jak administracja rządowa lub samorząd terytorialny. Polskie prawo
administracyjne nie zostało jeszcze skodyfikowane, a jego normy istnieją w wielu ustawach
oraz innych aktach normatywnych. Organy administracji publicznej tworzące akty tego
rodzaju prawa to: Prezydent, Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, Minister, centralny
organ administracji państwowej, Wojewoda, Sejmik województwa, Rada powiatu, Rada
gminy.
Sposoby egzekwowania prawa  sankcje
Rozsiane - Ten rodzaj sankcji wią\e się z przekroczeniem norm moralnych, obyczajowych
lub religijnych. Przykładem mo\e być np. wyrzucenie z grupy, pogarda, bojkot sklepu, nie
kupowanie danego tytułu prasowego. Są to wszelkie formy społecznej dezaprobaty dla
osoby bądz instytucji naruszającej określoną normę.
Zinstytucjonalizowane (zorganizowane) - Są egzekwowane przez prawo. Mo\emy je podzielić
na sankcje:
" Karne - zaliczamy do nich kary takie jak grzywny, ograniczenie lub pozbawienie
wolności oraz środki karne, np. nawiązka, odebranie prawa jazdy, pozbawienie praw
wyborczych, zakaz wykonywania zawodu, prowadzenia działalności gospodarczej;
13
" Egzekucyjne  zmuszenie konkretnej osoby do wykonania cią\ącego na nim
zobowiązania. Przykładem sankcji egzekucyjnych mogą być np. eksmisja, odebranie
dziecka rodzicom, wejście komornika na konto bankowe firmy;
" Uniewa\nienia (niewa\ności) - polega na uniewa\nieniu działań niezgodnych z
prawem.
Sankcja, aby spełniała swoją rolę powinna być dolegliwa, nieuchronna i proporcjonalna do
określonego zachowania i czynu.
5. Społeczeństwo Polskie
Struktura demograficzna Polski
" Społeczeństwo się starzeje  spada liczba ludności w wieku produkcyjnym, rośnie
natomiast liczba ludności w wieku poprodukcyjnym; jest to tendencja stała
" Spadek dzietności, (czyli zmniejszenie się ilości posiadanych dzieci w rodzinie  przejście
na model 2+1, współczynnik dzietności w 1980 r. wynosił 2.3, a obecnie tylko 1.2)
" Wzrost średniej długości \ycia
" Opóznianie wieku zawierania związków mał\eńskich
" Wśród ludności powy\ej 65. roku \ycia zdecydowanie przewa\a liczba kobiet nad liczbą
mę\czyzn (spowodowane jest to głównie wydarzeniami II wojny światowej).
Wśród grupy obywateli najmłodszych proporcje te przedstawiają się odwrotnie  mamy do
czynienia z niewielką nadwy\ką chłopców w stosunku do liczby dziewczyn
" W strukturze demograficznej widoczne są dwa powojenne wy\e  jeden z lat 1946-56, a
drugi z lat 80. Są one sprzę\one, poniewa\ drugi jest efektem wkroczenia pierwszego w wiek
rozrodczy (tzw. echo wy\u demograficznego)
" Więcej mieszkańców miast ni\ wsi
" Pod względem poziomu wykształcenia społeczeństwo Polskie jest bardzo zró\nicowane.
Wcią\ najwięcej ludzi ma wykształcenie podstawowe (30%) i zasadniczo zawodowe (23%),
natomiast osoby z wy\szym wykształceniem stanowią tylko 10% ogółu obywateli.
Struktura zawodowa Polski
" W Polsce istnieje du\a grupa ludzi dwuzawodowej, tzw. chłoporobotnicy. Są to osoby
zatrudnione w zawodach pozarolniczych i jednocześnie prowadzących gospodarstwo rolne.
Liczebność tej grupy jest wysoka ok. 20% zawodowo czynnych;
" Odsetek zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie jest bardzo wysoki  wy\szy ani\eli w
innych krajach UE. Wynika to z silnie rozdrobnionych gospodarstw rolnych. Stosunkowo mały
odsetek ludzi pracuje w usługach;
" Bezrobocie najsilniej dotyka osób o niskim poziomie wykształcenia;
" Stopa bezrobocia kobiet jest wy\sza ni\ mę\czyzn;
" Spadek zatrudnienia w sektorze publicznym  załamanie się w 1989 r. gospodarki
centralnie sterowanej spowodowało upadek wielu zakładów przemysłowych. Przechodzenie
do gospodarki rynkowej spowodowało ujawnienie się istniejącego od lat ukrytego bezrobocia;
" Wzrost zatrudnienia w sektorze prywatnym i usługach;
" Wzrost liczby prywatnych przedsiębiorców.
14
Struktura warstwowa Polski
Współczesne klasy społeczne:
" Klasa wy\sza: właściciele lub współwłaściciele oraz dyrektorzy wielkich przedsiębiorstw,
członkowie rządu, wysocy urzędnicy samorządowi, eksperci o wysokich kwalifikacjach;
" Klasa średnia  średni i drobni przedsiębiorcy, właściciele punktów usługowych;
" Klasa ni\sza  rolnicy indywidualni (małe gospodarstwa), bezrobotni, robotnicy
niewykwalifikowani.
Czynniki wyznaczające warstwy społeczne
" Dochód/ dobra materialne;
" Władza;
" Presti\;
" Wykształcenie;
" Zdrowie  traktowane, jako warunek pozostałych wartości; na ogół choroba lub
niepełnosprawność uniemo\liwiają uzyskanie bogactwa, presti\u lub władzy.
Główne zmiany struktury społecznej w Polsce po 1989 r.: (wnioski)
" Pojawiają się nowe zawody, grupy, warstwy społeczne;
" Rośnie znaczenie grup zawodowych związanych z rozwojem technologii
informatycznych;
" Upada wielkoprzemysłowa klasa robotnicza;
" Wzrasta nacisk na zdobywanie wykształcenia;
" Kobiety coraz częściej przekładają samorealizację nad chęcią zało\enia rodziny;
" Spada liczba ludności w wieku produkcyjnym (niski
Ludność Polski według płci i wieku w 2002 i 2030 r.
Za http://www.becikowe.com/images/demografia/piramidaludnosci.gif
15
6. Ideologie i doktryny polityczne
I. Współczesne ideologie polityczne
Konserwatyzm
" Ideologia powstała na przełomie XVIII i XIX w.  jej wykształcenie się jest związane z
sprzeciwem wobec rewolucji francuskiej;
" Utrzymanie dotychczasowego porządku społecznego;
" Zmiany powinny nastąpić na drodze ewolucji; gwałtowne reformy są niebezpieczne
mo\liwe są tylko ostro\ne i cząstkowe reformy;
" Rewolucja jest katastrofą  oznacza zerwanie ciągłości;
" Tradycja  rodzina  religia;
" Tradycjonalizm  tradycja i religia wyznacznikiem sposoby \ycia;
" Hierarchizm  nierówności mają charakter naturalny, a pozbawione hierarchii
społeczeństwo nie mogłoby dobrze funkcjonować;
" Silna władza wykonawcza;
" Społeczeństwo, jako \ywy organizm (teoria organiczna)  rozwija się stopniowo i
samoistnie;
" Krytyka nowoczesnej kultury, konsumpcyjnego stylu \ycia.
Liberalizm
" Twórcy i przedstawiciele: John Locke, Adam Smith, Monteskjusz;
" Wolność jednostki  zasady \ycia politycznego i gospodarczego powinny jak w
najmniejszym stopniu ograniczać wolność jednostek;
" Swobody jednostki ograniczać mo\e tylko wolność drugiego człowieka (wolność innych
ludzi);
" Człowiek ma prawo do samodzielnego kształtowania własnego \ycia i dą\enia do
szczęścia zdefiniowanego na swój sposób;
" Wolność słowa  gwarant chroniący przed nadu\yciami władzy;
" Zatomizowane społeczeństwo  nadrzędność człowieka w stosunku do społeczeństwa
" Jednostka przedsiębiorcza;
" Odrzucenie koncepcji państwa opiekuńczego;
" Państwo minimalne  silne, praworządne, ale ograniczone w swych prawach do
pilnowania porządku i spokoju obywateli oraz zapewnienia ochrony uprawnień jednostki;
" Jak najmniej państwa w gospodarce;
" Hierarchiczna struktura społeczna  miejsce jednostki w społeczeństwie zale\y od jej
zaradności;
" Gospodarka wolnorynkowa, przejrzyste podatki.
Chadecja (chrześcijańska demokracja)
" Podstawa tej ideologii to encyklika  Rerum novarum Leona XIII;
" Godność i wolność osoby ludzkiej  jednostka obdarzona jest świadomością i wolną wolą;
człowiek w swoim postępowaniu powinien kierować się zasadami moralnymi, takimi jak:
godność osoby, solidarność, rodzina, pokój, pluralizm;
" Chrześcijańska etyka;
" Rodzina, jako fundament wszelkich działań i nośnik wartości;
16
" Społeczeństwo powinno kierować się harmonią, współpracą;
" Solidaryzm  grupy społeczne i jednostki powinny sobie pomagać;
" Społeczna gospodarka wolnorynkowa, która jednak nie wyklucza umiarkowanej
ingerencji państwa w procesy gospodarcze;
" Zasada subsydiarności (pomocniczości)  demokracja przedstawicielska, w której
obywatelom, małym społecznościom powinno być pozostawione prawo swobodnego
działania i decydowania o swych sprawach; państwo ma słu\yć pomocą jedynie w sytuacjach,
gdy sami nie będą w stanie dać sobie rady.
Socjaldemokracja
" Równość, sprawiedliwość społeczna;
" Główną przyczyną nierówności jest brak sprawiedliwości, a nie wady samego człowieka;
" Państwo opiekuńcze  nierówności mogą być usuwane stopniowo, dzięki wprowadzaniu
reform społecznych;
" Du\y nacisk na prawa socjalne  np. prawo do godziwego wynagrodzenia;
" Redystrybucja dóbr i dochodów oraz programy socjalne, jako zabezpieczenie
niesprawiedliwości wolnego rynku  interwencjonizm państwowy;
" Wysokie podatki dla ludności o najwy\szych dochodach, aby uzyskane środki przeznaczyć
na cele socjalne;
" Ustrój demokratyczny oparty na pluralizmie, parlamentaryzmie i samorządności.
Komunizm
" Karol Marks i Fryderyk Engels  Manifest komunistyczny (1848 r.), Włodzimierz Lenin;
" Bezklasowy ustrój społeczny - absolutna równość wszystkich ludzi;
" Własność prywatna zastąpiona własnością kolektywną;
" Społeczna własność środków produkcji;
" Teoria dyktatury proletariatu;
" Konieczność rewolucyjnego obalenia kapitalistycznego państwa.
Inną wersją ideologii komunistycznej był maoizm (Chiny).
Zwycięstwo ZSRR w II wojnie światowej oraz problemy społeczne świata w 2 połowie XX
wieku spowodowały ekspansję komunizmu w niektórych państwach europejskich i
pozaeuropejskich jak: Bułgaria, Czechosłowacja, Jugosławia, NRD, Polska, Rumunia, Węgry,
Chiny, Korea Pn., Mongolia, Wietnam. Tworzone tam ustroje były bardziej bądz mniej
zbli\one do modelu radzieckiego.
Nacjonalizm
" Roman Dmowski;
" Naród jako najdoskonalsza forma \ycia zbiorowego;
" Tradycja, język, kultura narodowa;
" Idea państwa narodowego;
" Idea solidaryzmu państwowego  silna wiez emocjonalna ze wspólnotą narodową;
" Egoizm narodowy  interesy danego narodu są nadrzędne w stosunku do wszystkich
innych celów;
" Lojalność wobec swego narodu;
" Współpraca wszystkich grup społecznych dla dobra i interesu wspólnoty narodowej;
" Sprzeciw wobec internacjonalizmu (współpracy z innymi narodami).
17
Faszyzm
" Doktryna państw totalitarnych;
" Benito Mussolini;
" Wrogość wobec innych partii politycznych, systemu parlamentarnego, innych narodów;
" Silna władza wykonawcza;
" Kult siły, militaryzacja;
" Wódz dysponuje pełną władzą nad państwem, partią, społeczeństwem i ka\dą jednostką;
" Zakaz działania opozycji  system monopartyjny;
" Pochwała ekspansji;
" Jednostka ma ograniczone prawa.
Niemiecką odmianą faszyzmu stał się nazizm.
Podstawy nazizmu zostały określone przez Adolfa Hitlera w ksią\ce  Mein Kampf
" Zasada wodzostwa  pełnia władzy nad narodem i państwem;
" Poglądy nazistowskie i rasistowskie  Hitler był zwolennikiem koncepcji darwinizmu
społecznego  w społeczeństwie ró\ne gatunki, tak jak w świecie przyrody, walczą o
przetrwanie. Ludzkość dzieli się na rasy i narody lepsze oraz gorsze;
" Wątki antysemickie  śydzi przyczyną zła na świecie;
" Wiara w wy\szość rasy nordyckiej;
" Zdobywanie  przestrzeni \yciowej realizowanej poprzez usuwanie narodów i ras
zaliczanych do  podludzi , które zajmowały cenne terytoria.
II. Doktryny polityczne
Podział doktryn wywodzących się z rewolucji francuskiej (miejsca, które zajmowały ówczesne
ugrupowania polityczne w sali posiedzeń parlamentu, były wyznacznikiem reprezentowanych
przez nie poglądów)
Doktryny lewicowe  realizacja sprawiedliwości społecznej
" Zniesienie wszelkich przejawów dyskryminacji; postulat większych praw dla kobiet i
mniejszości narodowych; zlikwidowanie segregacji rasowej;
" Niwelowanie ró\nic majątkowych  wprowadzenie większych podatków dla najbogatszych,
zasiłki dla ubogich; systemy stypendialne wyrównujące szanse startu \yciowego młodzie\y
pochodzącej z rodzin o niskich dochodach.
Doktryny centrowe
" Utrzymanie równowagi pomiędzy interesami ró\nych grup społecznych i warstw;
" Organizacje społeczne, stowarzyszenia, fundacje o charakterze charytatywnym mają na
zadanie niwelowanie ró\nic majątkowych (a nie państwo!).
Doktryny prawicowe
" Nierówności społeczne, jako nieodłączna cecha społeczeństwa;
" Utrzymanie struktury społecznej, w której występują warstwy o ró\nym poziomie
majątkowym;
" Podkreślanie takich wartości jak kultura, religia, tradycje narodowe i państwowe;
podkreślanie rangi wartości moralnych.
18
Obecnie, podział na lewicę, prawicę i centrum mo\e przebiegać tak\e w obrębie ruchu lub
ugrupowania politycznego. Występowanie ró\nic doktrynalnych w obrębie jednego
ugrupowania jest zjawiskiem typowym dla systemu demokratycznego. Stąd w programach
politycznych partii mogą występować odmienne doktryny w odniesieniu do ro\nych
problemów (społecznych, gospodarczych, politycznych).
III. Program polityczny
Partie polityczne  dobrowolna organizacja polityczna zrzeszająca grupę ludzi, mająca
przywództwo, program polityczny i status. Jej celem jest uzyskanie poparcia wyborczego,
które umo\liwi zdobycie, utrzymanie lub umocnienie władzy, po to, by realizować swój
program polityczny.
Partie polityczne tworzą sferę pośrednią pomiędzy społeczeństwem a państwem. Są one
przejawem aktywności politycznej społeczeństwa. Za ich pomocą społeczeństwo mo\e
wpływać na kształtowanie polityki państwa.
Geneza i rozwój partii politycznych
Partie polityczne zaczęły powstawać w okresie zanikania systemu feudalnego. Pierwsze z
nich pojawiły się podczas rewolucji niderlandzkiej w 1566-1609. Następne partie powstawały
w Wielkiej Brytanii. Rozwój partii politycznych przypadł na XVIII oraz XIX wiek.
Na rozwój partii politycznych wpłynęły
" Rozwój kapitalizmu;
" Demokratyzacja prawa wyborczego,  co sprawiło, \e do aktywnej polityki mogły włączyć
się ró\ne grupy społeczne;
" Rozwój parlamentaryzmu  obywatele, którzy uzyskali prawo wyborcze, mieli wpływ na
politykę poprzez tworzenie partii politycznych oraz działalność w nich.
19
7. Urząd prezydenta RP
Konstytucja określa Prezydenta, jako organ władzy wykonawczej. Pełni on funkcje głowy
państwa i jednocześnie spełnia rolę arbitra politycznego. Wraz z premierem i ministrem
spraw zagranicznych reprezentuje kraj na arenie międzynarodowej. W Konstytucji Prezydent
nie został określony, jako reprezentant narodu, jak to uczyniono w odniesieniu do posłów i
senatorów. Nie jest to mo\liwe ze względu na jednoosobową strukturę głowy państwa, w
której nie mogą uzewnętrznić się ró\ne opcje polityczne społeczeństwa. Prezydent nie mo\e
pełnić \adnego innego urzędu ani funkcji publicznej.
Wybory prezydenckie zarządza Marszałek Sejmu. Kandydat na stanowisko głowy państwa
musi mieć ukończone 35 lat, posiadać obywatelstwo polskie i korzystać z pełni praw
wyborczych do Sejmu. Zgłoszenie musi mieć poparcie 100 tys. obywateli mających prawo
wybierania do Sejmu. Chętnych spełniających powy\sze warunki rejestruje Państwowa
Komisja Wyborcza. Kandydat mo\e się wycofać z toku kampanii. Warunkiem wyboru i
uzyskania stanowiska Prezydenta jest otrzymanie bezwzględnej większości wa\nie oddanych
głosów (50% + 1), co przy du\ej liczbie kandydatów jest trudno osiągalne. Jeśli w pierwszej
turze większość taka nie została osiągnięta, konieczne staje się przeprowadzenie ponownej
elekcji. Odbywa się ona dwa tygodnie po pierwszym głosowaniu z udziałem ju\ tylko dwóch
kandydatów. Zostają tylko ci, którzy w pierwszej turze otrzymali największą liczbę głosów.
W Polsce nie ma instytucji wiceprezydenta (jak w Stanach Zjednoczonych), stąd w
przypadku, gdy głowa państwa nie mo\e pełnić urzędu, zastępuje go Marszałek Sejmu, a
gdyby ten nie mógł  wówczas Marszałek Senatu.
Zgodnie z Konstytucja, Marszałek Sejmu wykonuje obowiązki głowy państwa w razie:
" Śmierci Prezydenta;
" Zrzeczenia się urzędu;
" Stwierdzenia niewa\ności wyborów;
" Uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta do sprawowania
urzędu;
" Zło\enia z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu.
Prezydent nie ponosi odpowiedzialności politycznej, nie mo\e być odwołany ani przez
wyborców, ani przez Zgromadzenie Narodowe (połączone izby Sejmu i Senatu). Brak
akceptacji dla działań Prezydenta mogą wyborcy wyrazić w trakcie kolejnych wyborów, nie
udzielając mu poparcia. Biorąc jednak pod uwagę rolę opinii publicznej we współczesnych
czasach, \aden polityk nie mo\e lekcewa\yć poglądów społeczeństwa. Prezydent ponosi
odpowiedzialność na naruszenie Konstytucji (tzw. delikt konstytucyjny) i innych ustaw. Mo\e
to polegać na niewykonaniu cią\ącego na nim obowiązku lub na przekroczeniu uprawnień.
Zgromadzenie
Narodowe mo\e postawić Prezydenta w stan oskar\enia, podejmując taką decyzję
większością 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego. Sprawę
rozpatruje wówczas Trybunał Stanu. Przed tą instytucja Prezydent odpowiada tak\e za
pospolite przestępstwa.
20
Kompetencje prezydenta
a) W stosunku do Rady Ministrów
" Desygnuje Prezesa Rady Ministrów;
" Powołuje Radę Ministrów;
" Przyjmuje dymisję Rady Ministrów i powierza jej tymczasowe pełnienie obowiązków, do
czasu wyłonienia nowego rządu (nie musi tego czynić, gdy rezygnacja jest zło\ona przez
Prezesa Rady Ministrów z własnej inicjatywy);
" Dokonuje zmian w składzie Rady Ministrów na wniosek Premiera;
" Odwołuje ministra, któremu Sejm wyłaził votum nieufności;
" Posiada prawo zwoływania posiedzeń Rady Gabinetowej (tworzy ją Rada Ministrów w
pełnym składzie pod przewodnictwem Prezydenta; głowa państwa mo\e ją zwołać w
sprawach szczególnej wagi).
b) W stosunku do Sejmu i Senatu
" Zarządza wybory do Sejmu i Senatu;
" Zwołuje pierwsze posiedzenie Sejmu po wyborach;
" Skraca kadencję Sejmu (fakultatywne: w razie nieprzedstawienia prezydentowi ustawy
bud\etowej do podpisania; obligatoryjne: nie udzielenie Radzie Ministrów wotum zaufania w
 trzecim kroku powoływania rządu);
" Posiada prawo inicjatywy ustawodawczej;
" Podpisuje ustawy, bez czego \adna ustawa nie mo\e wejść w \ycie (Prezydent mo\e
odmówić podpisania ustawy i zwrócić ją do Sejmu w celu ponownego rozpatrzenia albo
zaskar\yć ją do Trybunału Konstytucyjnego);
" Kieruje orędzia do Parlamentu.
c) Wobec władzy sądowniczej
" Powołuje sędziów na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa;
" Powołuje Pierwszego Prezesa Sądu Najwy\szego, Prezesa i wiceprezesa Trybunału
Konstytucyjnego, Prezesa i wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego;
" Powołuje swego przedstawiciela do Krajowej Rady Sądownictwa.
d) Jako głowy państwa
" Reprezentuje państwo na arenie międzynarodowej;
" Ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe;
" Mianuje i odwołuje ambasadorów polskich;
" Jest najwy\szym zwierzchnikiem sił zbrojnych;
" Zarządza powszechną lub częściową mobilizację i decyduje o u\yciu Sił Zbrojnych do
obrony kraju;
" Zarządza wprowadzenie stanu wojennego, stanu wojny lub stanu wyjątkowego, gdy
Sejm nie mo\e się zebrać;
" Powołuje i odwołuję Radę Bezpieczeństwa Narodowego.
e) Inne kompetencje
" Powołuje 2 członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
" Powołuje 3 członków Rady Polityki Pienię\nej;
" Mo\e zastosować prawo łaski wobec skazanych (z wyjątkiem wyroków Trybunału Stanu);
21
" Zarządza referendum ogólnokrajowe;
" Nadaje ordery i odznaczenia państwowe;
" Nadaje tytuły naukowe profesora;
" Nadaje obywatelstwo polskie lub zgodę na jego zrzeczenie się.
8. Testy z kluczem odpowiedzi
WOS CD składa się z 30 rozdziałów, ka\dy z nich zakończony jest testami sprawdzającymi.
Poni\ej zamieszczamy przykładowe testy z kluczem odpowiedzi - jeden dla poziomu
podstawowego drugi dla poziomu rozszerzonego dla działu Unia Europejska.
Pełna wersja zawiera a\ 1100 testów!
Dział  Unia Europejska - Poziom podstawowy
1) Tzw. Rozszerzenia południowe miały miejsce w roku:
a) 1973 i 1981
b) 1981 i 1986
c) 1986 i 1995
d) 1995 i 2004
2) Koncepcję  Europy Ojczyzn stworzył
a) Aristide Briand
b) Konrad Adenauer
c) Jean Monnet
d) Charles De Gaulle
3) Spójrz na mapę i odpowiedz na pytania zadane poni\ej:
22
1. Napisz, w którym roku nastąpiło rozszerzenie, które nadało kształt terytorialny Unii
Europejskiej widoczny na mapie.
& & & & & & & & & & & & &
2. Na mapie zaznaczono literami A,B,C trzy państwa. Jak te trzy kraje ró\nią się od reszty
członków Unii Europejskiej w zakresie integracji europejskiej?
& & & & & & & & & & & & & .
4) Spójrz na mapę poni\ej i wpisz wyrazy w zdania.
W roku & & & Unia Europejska nabrała kształtu widocznego na mapie powy\ej.
Wiązało się to ze zjednoczeniem & & & & & .. Obszarem, które zostały wtedy włączono do Unii
Europejskiej, było terenem nieistniejącego ju\ państwa, które nazywało
się & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
5) Uporządkuj w odpowiedniej kolejności etapy integracji
a) Wspólny rynek
b) Unia celna
c) Strefa wolnego handlu
d) Unia Gospodarcza Walutowa
e) Unia Ekonomiczna
1
2
3
4
5
23
6) Na tworzenie się Unii Europejskiej miały wpływ trzy koncepcję. Poni\ej podano
Koncepcja& & & & & & & . Zakłada utworzenie związku państw,
opierającym się na współpracy
międzynarodowej, a nie ponadnarodowej.
Wyrazem tej koncepcji była  Europa
Ojczyzn
Koncepcja& & & & & & & . Zakłada, \e integracja powinna się odbywać
w sposób ewolucyjny. Powinno następować
powolne przesuwanie kompetencji ze
szczebla krajowego na wspólnotowy. Proces
ten powinien być naturalny.
Koncepcja& & & & & & & . Zakłada utworzenie federacji państw.
Państwa członkowskie powinny zrzec się
swojej suwerenności na rzecz organów
wspólnotowych
najwa\niejsze zało\enia tych koncepcji. Wpisz obok ka\dego z opisów nazwę odpowiedniej
koncepcji
7) Wypisz pełne nazwy trzech filarów
a) Pierwszy filar:& & & & & & & & & & & & & & & & ..
b) Drugi filar& & & & & & & & & & & & & & & & & & .
c) Trzeci filar& & & & & & & & & & & & & & & & & &
8) Przyporządkuj akty prawne do odpowiednich filarów. Uwa\aj dwa z nich z nich powtarzają
się w dwóch filarach!
I Filar UE II Filar UE III Filar UE
1) 1) 1)
2) 2) 2)
3) 3) 3)
4) 4)
Akty prawne: wspólne strategie, wspólne stanowiska, dyrektywy, rozporządzenia, wspólne
działania, decyzje ramowe, decyzje, zalecenia i opinie, konwencje.
9) Rozwiń skróty
WE - & & & & & & & & & & & & & .
EWWiS - & & & & & & & & & & & ..
EWG - & & & & & & & & & & & & ..
EFTA - & & & & & & & & & & & & .
10) Od ponad czterech lat jesteśmy obywatelami Unii Europejskiej. Dzięki temu ka\dy z nas
nabył pewne nowe prawa. Wypisz pięć z tych praw.
1 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
2 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
3. & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
4.& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
5. & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
24
Odpowiedzi
1) B
2) D
3) 1995, nie przyjęły Euro, jako wspólnej waluty
4) 1990, Niemiec, NRD/Niemiecka Republika Demokratyczna
5) 1-c, 2-b, 3-a, 4  d, 5-e.
6) Konfederacyjna, funkcjonalna, federacyjna
7) Wspólnoty Europejskiej, Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa, Współpraca
policyjna i sądowa w sprawach karnych
8) I filar: dyrektywy, rozporządzenia, decyzje, zalecenia i opinie, II filar: wspólne strategie,
wspólne działania, wspólne stanowiska, III filar: wspólne stanowiska, decyzje ramowe,
decyzje, konwencje
9) Wspólnoty Europejskie, Europejska Wspólnota Węgla i Stali, Europejska Wspólnota
Gospodarcza, Europejska Stowarzyszenie Wolnego Handlu.
10) Prawo swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium państwa członkowskiego.
Prawo do brania udziału w wyborach lokalnych i do Parlamentu Europejskiego.
Prawo do opieki konsularnej i dyplomatycznej  ka\dy obywatel UE mo\e ubiegać się o
pomoc konsularną i dyplomatyczną placówki innego państwa UE.
Prawo petycji do Parlamentu Europejskiego i prawo odwoływania się do mediatora.
Dział  Unia Europejska - Poziom rozszerzony
1) Europejska Wspólnota Węgla i Stali
a. Rozpoczęła działanie od tzw. Planu Schumana
b. Jako jedynej wspólnoty nie dotyczył jej Traktat fuzyjny
c. Skończyła działalność w 2002 roku
d. Nie była przykładem integracji sektorowej
2) Obecnie w skład Wspólnot Europejskich wchodzą:
a. WE, EWG i Euratom
b. WE, EWWiS i Euratom
c. WE, EWG
d. WE i Euratom
3) Unia Europejska jest m.in. wspólnotą kulturową. Jako taka opiera się na trzech filarach
to\samości europejskiej zaczerpniętych ze staro\ytności Wymień te filary:
1& & & & & & & & & & & & & ..
2& & & & & & & & & & & & & ..
3& & & & & & & & & & & & & ..
25
4) Unia Europejską prze\ywała kilka etapów integracji ekonomicznej. Do podanych poni\ej
etapów dopasuj daty, kiedy dany etap został osiągnięty.
1. Unia Celna a. Jeszcze nie osiągnięto
2. Strefa Wolnego Handlu b. 1961
3. Unia Ekonomiczna c. 1993
4. Wspólny rynek d. 1971
5) Wpisz w tabelkę nazwę organu Unii Europejskiej, której się tyczy opis obok.
Tworzą ją szefowie państw i rządów krajów
członkowskich
Najwa\niejszy organ statutowy Unii
Europejskiej
Jest organem wykonawczym Unii
Europejskiej
Jest jedynym organem przedstawicielskim w
Unii Europejskiej
Jego głównym zadaniem jest stanie na
stra\y prawa europejskiego i jego rozwój
6) Wpisz odpowiednie wyrazy w luki.
Parlament Europejski jest jednym z organów Unii Europejskiej. Z Polski zasiada w nim
obecnie & .. posłów, a od wyborów w 2009 roku ich liczba zmniejszy się do & .. Pierwsze
wybory bezpośrednie do Parlamentu Europejskiego odbyły się w & & . roku.
Obecnie w Parlamencie zasiada & & posłów. Pracami Parlamentu kieruje przewodniczący
wybierany na & & .letnią kadencję. Pomagają mu m.in.: kwestorzy zajmujący się
sprawami& & & & & & .. i & & & & & & ..
7) Przy podanych zdania wpisz czy dane zdanie jest prawdziwe (P) czy fałszywe (F).
Obecnie ka\dy kraj ma swojego komisarza w Komisji Europejskiej
W Parlamencie Europejskim posłowie dzielą się na frakcję narodowe np.: polska,
niemiecka itp.
Przewodnictwo w Unii zmienia się, co pół roku
COREPER jest organem wspomagającym Rade Europejską
Europejski Trybunał Obrachunkowy to inna nazwa Europejskiego Trybunału
Rewidentów Księgowych
8) Napisz, co to jest  procedura zgody . Wpisz trzy przypadki, kiedy obowiązuje.
a& & & & & & & & &
b& & & & & & & & &
c& & & & & & & & &
9) Większość kwalifikowaną w Radzie Unii Europejskiej, działającej na wniosek KE, mo\na
osiągnąć, gdy:
a. Propozycja zostaje poparta, co najmniej & & & . procentami głosów państw.
b. Co najmniej & & & & . procentami liczby państw
26
c. Na \ądanie jednego z państw członkowskich mo\na przeliczyć, czy dany wniosek popiera,
co najmniej & & . Procent liczby mieszkańców Unii Europejskiej.
10) Napisz, jaki wpływ Ty, jako obywatel Unii Europejskiej, masz wpływ na jej
funkcjonowanie?
Odpowiedzi:
1. c
2. d
3. Prawo rzymskie, tradycja chrześcijańska, filozofia i demokracja grecka.
4. 1  d, 2  b, 3  c, 4  a
5. Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski,
Trybunał Sprawiedliwości
6. 54, 50, 1979, 732, dwu i pół, finansowymi i administracyjnymi
7. P, F, P, F, P
8. Przyjmowanie nowych członków, zawieranie układów o stowarzyszeniu, spraw związanych
z wyborami do Parlamentu Europejskiego oraz spójnością gospodarczą i społeczną.
Procedura zgody jest jedną z 4 procedur decyzyjnych w UE. Charakteryzuje się tym, \e do
uprawomocnienia danego aktu prawnego potrzebna jest zgoda Parlamentu Europejskiego.
9. 74, 50, 62
10. Po pierwsze obywatel bierze udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego i przez to
kreuje jego skład. Poprzez głosowanie w wyborach krajowych wpływa na skład rządu i urząd
prezydenta danego kraju. Z kolei one są częściami Rady Unii Europejskiej i Rady Europejskiej.
Obywatel mo\e kierować swoje sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, przez
co mo\e mieć wpływ na prawo unijne. W najwa\niejszych sprawach dotyczących UE mo\e
być wymaga zgoda wyra\ona w referendum. Ka\dy obywatel ma prawo petycji.
WOS CD
Pełna wersja zawiera 167 opracowanych zagadnień i 1100 testów z odpowiedziami
Zamów pełną wersję na stronie: http://www.cd.wos.org.pl
27


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wos pr
Odpowiedzi Przykladowy arkusz Op PR Wos
wos r3 odp
wos kalendarz
wos model PR
Matura 2008 WOS podstawowy odp
klucz odpowiedzi z historii i WOS u arkusz nr 6

więcej podobnych podstron