Jak skutecznie negocjować(1)


Jak skutecznie
negocjować
Autor: David Oliver
Tłumaczenie: Tomasz Rzychoń
ISBN: 83-7361-563-6
Tytuł oryginału: How to Negotiate Effectively
Format: 121×194, stron: 144
Negocjowanie to proces targowania siÄ™, zmierzajÄ…cy do zawarcia porozumienia,
a jeSli to niemożliwe  wycofania się. UmiejętnoSć prowadzenia skutecznych negocjacji
jest jednym z fundamentów biznesu i życia prywatnego. Pozwala osiągać możliwie
największe korzySci i utrzymywać jednoczeSnie przyjazne relacje z partnerem.
Często negocjacje są najlepszym sposobem łagodzenia konfliktów. Ułatwiają bowiem
zrozumienie postawy drugiej strony, a jednoczeSnie nierezygnowanie ze spraw
kluczowych dla każdej ze stron.
Ten praktyczny przewodnik autorstwa Davida Olivera, eksperta od negocjacji, zawiera
wiele cennych wskazówek; dostarcza Czytelnikowi skutecznych technik i narzędzi
przydatnych w osiąganiu porozumienia. Kształtuje i doskonali umiejętnoSci potrzebne
na wszystkich etapach procesu negocjacji, takie jak:
" stosowanie taktyk i przeciwdziałanie im,
" zarzÄ…dzanie sytuacjami patowymi,
" sprzedawanie ustępstw,
" wzmacnianie autorytetu,
" osiąganie największych korzySci.
Niniejsza książka, pełna cennych porad, sprawi, że prowadzone przez Ciebie negocjacje
zawsze będą uwieńczone powodzeniem, czyli przyniosą korzySci obu stronom, co może
wpłynąć na budowę długotrwałych, przyjaznych relacji.
O autorze:
David Oliver jest dyrektorem zarzÄ…dzajÄ…cym Insight Marketing z siedzibÄ… w Hampshire,
a także dyrektorem stowarzyszenia Marketing Guild. Jego opracowania są regularnie
drukowane w prasie. Na całym Swiecie prowadzi seminaria w zakresie negocjacji,
profesjonalnych technik sprzedaży i praktycznego marketingu.
Spis treści
Wprowadzenie 9
1. Definicja 11
Czym sÄ… negocjacje?......................................................................... 11
Czym nie jest negocjowanie?..........................................................12
Win-win, czyli obustronna wygrana .............................................13
2. Kalkuluj koszty 17
Zaangażowanie.................................................................................17
Cel ......................................................................................................18
Strategia............................................................................................ 20
Taktyka..............................................................................................21
3. Sześć kluczowych elementów 23
Przygotuj siÄ™..................................................................................... 23
Naucz siÄ™ swojej roli jak aktor....................................................... 25
Określ swoje stanowisko................................................................ 26
Proponuj .......................................................................................... 26
Targuj siÄ™.......................................................................................... 27
Dąż do porozumienia .................................................................... 27
4. Od czego zacząć rozmowę? 29
Problem niepewności..................................................................... 29
Nie usztywniaj siÄ™ ........................................................................... 30
Broń swoich aspiracji ......................................................................31
Nigdy nie mów  tak za pierwszym razem................................. 32
Co według nas determinuje nasze podejście? ..............................33
6 JAK SKUTECZNI E NEGOCJOWAĆ
5. Buduj autorytet 35
Siła na papierze ................................................................................35
Siła informacji................................................................................. 37
Siła cierpliwości............................................................................... 39
Siła pozytywnego nastawienia....................................................... 40
Potęga dzwigni .................................................................................41
Siła odkrycia słabości ..................................................................... 43
6. Stosowanie technik i przeciwdziałanie im 45
Podcinanie skrzydeł ....................................................................... 45
To wszystko, co mam ..................................................................... 47
Przeszkody ....................................................................................... 49
Syndrom drużyny  A ................................................................... 49
Erozja................................................................................................ 50
Droga bez końca ............................................................................. 52
 To nie podlega negocjacji .......................................................... 55
Co, jeżeli& ...................................................................................... 57
Ograniczenia czasowe .................................................................... 59
7. Parametry negocjacji  sprzedawanie ustępstw 61
Nigdy nie dawaj, zawsze sprzedawaj .............................................61
Sprzedawaj to, co ma dla Ciebie niską wartość .......................... 62
Nie ustępuj z dobrej woli............................................................... 64
8. Zasady ustępowania 67
Sprzedawaj po trochu..................................................................... 67
Sprzedawaj ustępstwa krok po kroku .......................................... 67
Mierz wyżej, niż myślisz ................................................................ 68
Nie uśredniaj różnicy..................................................................... 69
Uważaj na wstrząsy ..........................................................................71
Nie spieszmy się z ustępowaniem w kwestiach zasadniczych.....72
Utwierdzmy drugÄ… stronÄ™ w przekonaniu,
że zawarła korzystny układ......................................................... 72
Maksymalizuj wartość swojej oferty ............................................ 74
Minimalizuj wartość oferty oponenta......................................... 75
Powiedz to na głos .......................................................................... 75
SPI S TREÅšCI 7
9. W poszukiwaniu parametrów negocjacji 77
Zidentyfikuj obszary parametrów negocjacji ............................. 77
Zdefiniuj kluczowe parametry i ich rolÄ™ w negocjacjach.......... 78
Dopisz dodatkowe zmienne ......................................................... 79
Określ, czy chodzi o długi czy krótki horyzont......................... 80
Potencjalne zródła zmiennych negocjacji....................................81
Magiczne słowo  jeżeli ................................................................ 85
Milczenie jest złotem...................................................................... 86
10. W martwym punkcie 89
Strzeż się frustracji.......................................................................... 89
Nie okopuj siÄ™ na swojej pozycji................................................... 90
Unikaj ulegania presji na obniżenie ceny ....................................91
Rzuć most .........................................................................................91
Postanów coś  zadaj pytanie...................................................... 92
Byle do przodu................................................................................ 93
11. Pytania i jeszcze raz pytania 95
Zadawanie pytań  ogólne zasady.............................................. 95
Pytania pytaniom nierówne.......................................................... 95
Zadawanie pytań wyznacza kierunki działań............................. 96
Rezultaty zadawania pytań............................................................ 97
O jakie pytanie chodzi?.................................................................. 98
Ćwiczenie......................................................................................... 99
Sześć powodów, dla których warto zadawać pytania............... 102
12. Autorytet oponenta 103
Upewnijmy się, że nasz oponent
jest wystarczająco kompetentny, aby negocjować..................103
Sprawdzmy, kto kryje siÄ™ za kulisami ........................................ 104
Wykorzystaj siłę drzemiącą za kulisami .....................................105
13. Twardo czy skutecznie? 107
Cechy skutecznych negocjatorów .............................................. 107
Skuteczni negocjatorzy rozpatrujÄ… sytuacjÄ™
zarówno od strony sprzedającego, jak i kupującego............. 108
Skuteczni negocjatorzy rozważnie dobierają
członków swojego zespołu ....................................................... 109
Skuteczni negocjatorzy mają w głowie wszystko...................... 109
8 JAK SKUTECZNI E NEGOCJOWAĆ
Skuteczni negocjatorzy majÄ… drogÄ™ odwrotu ............................ 111
Skuteczni negocjatorzy nie drażnią oponentów ....................... 111
Skuteczni negocjatorzy robią dobrą minę do złej gry ..............112
Skuteczni negocjatorzy zwracają uwagę na język ciała ............. 113
Skuteczni negocjatorzy nigdy nie tracÄ… nad sobÄ… kontroli......114
Cechy nieskutecznych negocjatorów.......................................... 115
14. Rady i przestrogi 117
Zawsze wykazuj inicjatywÄ™ ...........................................................117
Zapisuj czarno na białym .............................................................118
Naucz się korzystać z autorytetów ..............................................119
Nie ujawniaj swoich emocji ........................................................ 120
Płacąc gotówką, proś o zniżkę..................................................... 120
Zasięgaj opinii ekspertów ............................................................ 120
Nie oczekuj, że wygrasz ze wszystkimi........................................121
Nie bój się przerywać negocjacji ................................................. 122
Nie atakuj oponenta  atakuj problem ....................................123
Nie okazuj triumfu....................................................................... 124
Nie operuj okrągłymi liczbami................................................... 124
Nie zapowiadaj ruchu, zanim nie będzie takiej potrzeby........125
Nie okopuj siÄ™ na swojej pozycji..................................................125
Nie bój się cofnąć i spróbować ponownie..................................126
Nie obawiaj siÄ™ ryzyka...................................................................126
Nie ulegaj groznie brzmiącym sformułowaniom.................... 127
Nie bój się stawiać oponenta w trudnej sytuacji....................... 128
15. Trzy pomocne techniki 129
Praktyczne rady, jak negocjować w branży drukarskiej
i promocyjnej ............................................................................. 129
Jak nakłonić kontrahenta do zaakceptowania nowej ceny......130
Zrób rozeznanie, zanim kupisz................................................... 131
16. Kilka słów na zakończenie 133
Drobiazgi, o których często zapominamy.................................133
Dziesięć przykazań ........................................................................134
Nie bój się obdarowywać ..............................................................135
Jak zjeść słonia? ..............................................................................136
Jak się z nami skontaktować.........................................................137
Sześć kluczowych
elementów
Przygotuj siÄ™
NegocjujÄ…c od przypadku do przypadku, nigdy nie osiÄ…gniemy
dobrych rezultatów. Im wyższa jest ranga negocjacji, tym większą
rolę odgrywa przygotowanie. Jeżeli nie będziemy dobrze przygo-
towani, podczas gdy druga strona dobrze wypełni to zadanie,
z miejsca znajdziemy się na przegranej pozycji. Sprawi to, że po-
czujemy się słabymi amatorami i  jeśli mam być szczery  bę-
dzie to bolesnÄ… prawdÄ…. Brak przygotowania prawie zawsze po-
woduje straty.
W fazie przygotowań musimy zadać sobie pytania dotyczące
drugiej strony. Powinniśmy rozsądzić, co jest, a co nie jest istotne
z punktu widzenia oponenta:
f& Jakie czynniki mają wpływ na podjęcie przez niego decyzji?
f& W jakich obszarach będzie dążył do negocjacji?
f& Jaka kombinacja parametrów może okazać się
najistotniejsza: koszt, cena, ilość, warunki dostaw,
wyłączność, kredytowanie, stosunki własnościowe,
szkolenie, zaufanie, usługi posprzedażowe, koszty
utrzymania, gwarancja, termin wygaśnięcia umowy?
Poszukujmy preferencji, potrzeb, przeszkód, możliwości i pro-
blemów. W przypadku każdej z tych pięciu kategorii zadajmy so-
bie pytanie, w jaki sposób można te kwestie odnieść do przebiegu
negocjacji.
24 JAK SKUTECZNI E NEGOCJOWAĆ
Kolejnym zadaniem jest zdefiniowanie naszego stanowiska.
Jaki jest nasz cel? Jaki poziom ceny chcemy osiągnąć? Dobrzy ne-
gocjatorzy dążą do osiągnięcia celu optymalnego, który jedno-
cześnie gwarantuje obustronną wygraną. Mają także obmyślony
najgorszy scenariusz, który określa najmniej korzystne, możliwe
do zaakceptowania poziomy poszczególnych parametrów, poniżej
których nie wolno schodzić.
Musimy określić, w jakich obszarach możemy być elastyczni.
Musimy upewnić się, że znamy koszt zastosowania absolutnie
wszystkich narzędzi, po które możemy sięgnąć podczas negocja-
cji, na przykład: koszt zaakceptowania proponowanej ceny, koszt
zmiany warunków płatności czy zmiany w organizacji dostaw.
Reasumując: chodzi o koszty przyjęcia przez nas każdej propo-
nowanej zmiany, a z drugiej strony koszty każdej wysuwanej
przez nas propozycji.
Po dokonaniu takiej wyceny dobrzy negocjatorzy opracowujÄ…
swoje stanowisko w kwestii targowania się i ustępstw. Skuteczny
negocjator potrafi odnajdywać wspólny grunt i rozpoznawać po-
trzeby długofalowe, co znakomicie poszerza możliwą liczbę kom-
binacji.
Podsumowując nasze przygotowania, zaznaczam, że efektyw-
ność negocjacji zależy od precyzyjnego zdefiniowania w tej fazie
procesu negocjacyjnego następujących obszarów:
f& wyjściowa pozycja i stanowisko drugiej strony,
f& sposób, w jaki będziemy się starali odciągać partnera od jego
pozycji wyjściowej w kierunku naszych oczekiwań,
f& istotne z punktu widzenia partnera problemy, przeszkody,
szanse, potrzeby i preferencje,
f& nasze optymalne i najmniej korzystne, możliwe
do zaakceptowania poziomy parametrów,
f& koszty wszystkich możliwych do zaproponowania przez nas
zmian i ich korzyści dla partnera.
f& ustępstwa, które mogą być zaproponowane przez partnera
i sposób, w jaki możemy przedstawić je jako mało istotne
czy bezwartościowe.
S ZEŚĆ KLUCZOWYCH ELEMENTÓW 25
Naucz siÄ™ swojej roli jak aktor
W przypadku każdych ważnych negocjacji, w których brałem
udział, uczyłem się mojej roli jak aktor. Jest to klucz do pewności
siebie. Pozwala odkrywać oczekiwane i mniej spodziewane pro-
blemy oraz przeszkody.
Jak nauczyć się roli? Zapiszmy na kartce nasze stanowisko.
Zanotujmy możliwe odpowiedzi. Ja na przykład siedzę w moim
biurze i ćwiczę na głos. Opracowuję materiały, takie jak historyjki
obrazkowe, prezentacje czy proste pokazy slajdów. Prześwietlam
każdy istotny obszar, szukając potwierdzenia w faktach, liczbach,
na wykresach i w zestawieniach danych. Następnie spoglądam na
to wszystko krytycznym okiem, aby zbadać, w jaki sposób moje
argumenty mogłyby zostać zaatakowane i obalone! I dokonuję
modyfikacji.
Spróbuj! Przećwicz na głos to, co zamierzasz powiedzieć.
W jaki sposób to powiesz, w jakim miejscu i w jakiej kolejności.
Wyobraz sobie, w jaki sposób Twój przeciwnik przedstawia swoje
argumenty. Zaprojektuj wszystkie możliwe odpowiedzi i posu-
nięcia drugiej strony.
Przeciętni negocjatorzy poświęcają przygotowaniom mniej
więcej tyle samo czasu co najlepsi. Jednak skuteczni negocjatorzy
nie ograniczają się tylko do zbierania informacji, lecz także spę-
dzają wiele czasu, opracowując różne metody wykorzystania fak-
tów, aż zdobędą pewność, że ich stanowisko jest właściwe.
Pracowałem dla pewnego europejskiego klienta, który przygo-
towywał się do negocjacji w Londynie. Poświęciliśmy zadaniu
wiele godzin, komunikujÄ…c siÄ™ przez faks i telefon. Opracowywa-
liśmy historyjki obrazkowe, ilustracje i drukowaliśmy zapisane
projekty propozycji. Zbadaliśmy wszystkie możliwości i poddali-
śmy krytyce słabe punkty. Byliśmy wszechstronnie przygotowani,
ale mój klient postanowił przybyć do Londynu na kilka godzin
przed czasem. SiedzÄ…c w hotelu Grosvenor w Park Lane, wielo-
krotnie ćwiczyliśmy na głos role, aż zdobyliśmy pewność, że ro-
bimy to właściwie. Rezultat negocjacji był godny podziwu, lecz
nie przez przypadek. Był to efekt wielu godzin ćwiczeń, poprze-
dzonych długimi przygotowaniami.
26 JAK SKUTECZNI E NEGOCJOWAĆ
Określ swoje stanowisko
W pewnej fazie każda ze stron jasno określa swoje stanowisko.
W każdym przypadku powinniśmy pozwolić naszemu partnero-
wi mówić. Nasze zadanie to kontrolować sytuację. Możemy sobie
w tym pomóc, posiłkując się zapisanym na kartce planem roz-
mów, który pozwala nam utrzymać wodze w rękach. Najprostszą
techniką, pozwalającą kontrolować sytuację, jest zadawanie py-
tań. Gdy proces kupowania i sprzedawania już się zakończył,
zwykle wychodzimy od zapytania drugiej strony:  Czy skoro
podjęliśmy decyzję, możemy zawrzeć transakcję? . Prawie w każ-
dym przypadku odpowiedz jest negatywna. Tak przy okazji: jeśli
odpowiedz jest twierdząca, prawdopodobnie oznacza to, że mie-
rzyliśmy zbyt nisko, mogąc osiągnąć znacznie więcej.
Jednak zwykle odpowiedz brzmi  nie . Wówczas musimy
poprowadzić oponenta za rękę do miejsca, w którym przedstawi
swoje stanowisko. W im większym stopniu zdołamy go do tego
zachęcić, tym dla nas lepiej. Bądzmy oszczędni w słowach. Nie
odpowiadajmy z miejsca na zadawane pytania. Używajmy pozy-
tywnie brzmiących sformułowań, które rozwiążą rozmówcy język.
Możemy sięgać po zwroty, takie jak:  rozumiem lub  tak, oczy-
wiście , po czym pytać:  Jakie jeszcze kwestie są dla Państwa ważne
w tej dyskusji? , po uprzednim upewnieniu siÄ™:  Czy to wyczer-
puje wszystkie istotne zagadnienia z Państwa punktu widzenia? .
Proponuj
Gdy stanowiska stron zostały określone, możemy zacząć usto-
sunkowywać się do wypowiedzi oponenta. Jeśli ze strony prze-
ciwnej nie padają żadne propozycje, należy wyjść z własnymi. Nic
nie szkodzi, jeśli pozwolimy partnerowi proponować w pierwszej
kolejności. Często skłania to rozmówcę do przedwczesnych
ustępstw. Możemy dzięki temu zajrzeć w karty przeciwnika i po-
znać jego myśli. Prawie zawsze ujawniają się przy tym drobne rysy
na tworzonym przez niego obrazie kompetencji i siły, które mo-
żemy potem rozdrapać, zadając właściwe pytania.
S ZEŚĆ KLUCZOWYCH ELEMENTÓW 27
Jeśli druga strona określi swoją pozycję jako pierwsza, mamy
dwa wyjścia. Pierwszym jest zaakceptowanie stanowiska partnera
i obniżenie naszych lotów. Alternatywą jest uczynienie tego, co
do nas należy, czyli wyjście z kontrpropozycją.
Najczęściej przedstawienie sobie nawzajem propozycji nie wy-
starczy, by osiągnąć porozumienie. Z reguły nie zmniejsza to znacz-
nego dystansu pomiędzy oczekiwaniami drugiej strony a naszą
kontrpropozycją. Następny etap negocjacji zdecyduje o tym, czy
wygramy, czy poniesiemy porażkę  czas zacząć się targować.
Targuj siÄ™
W jaki sposób możemy zmniejszać dystans, dzielący ambicje obu
stron, i naginać ku sobie interesy oponentów, by wreszcie osią-
gnąć porozumienie? Niedoświadczeni negocjatorzy po prostu
idą na ustępstwa, a pierwszym, co oddają, jest cena. To proste
rozwiÄ…zanie  chwilowo zmniejsza presjÄ™, ale zawsze kosztuje.
Jedynym skutecznym rozwiÄ…zaniem jest dla nas targowanie siÄ™.
Definicja słownikowa jest następująca:  Targować się znaczy sta-
wiać warunki, od których uzależniamy osiągnięcie porozumie-
nia . Gdy przeciwnik chce, abyśmy nagięli się lub ustąpili w po-
szczególnych obszarach, idea targowania się nakazuje wymusić
na drugiej stronie ustępstwa. Nie chciałbym zanadto tego pod-
kreślać, ponieważ prawdziwe negocjacje zawsze zawierają w sobie
etap targowania się. W tym miejscu nasze przygotowanie popłaca.
Należy przemyśleć przedtem, co chcemy utargować i jakich żądać
ustępstw. Każde inne podejście prowadzi do ustępowania, nie do
negocjowania. Tu leży punkt ciężkości i tu wychodzi na jaw, czy
jesteśmy skuteczni, czy kiepscy. Jeżeli opanujemy tę fazę, bę-
dziemy odnosić korzyści we wszystkich naszych transakcjach.
Każda inna postawa bez wątpienia przyniesie nam straty.
Dąż do porozumienia
To wydaje się absurdalne, lecz wielu niedoświadczonych negocja-
torów zapomina potwierdzić, co zostało uzgodnione. Targując
się żarliwie, łatwo zapomnieć o poprzednich ustaleniach. Celem
negocjacji jest w każdym wypadku osiągnięcie porozumienia.
28 JAK SKUTECZNI E NEGOCJOWAĆ
Pamiętajmy jednak, że porozumienie to nie to samo, co przy-
pieczętowanie układu. Może istnieć równolegle wiele obszarów
porozumienia. Wszystkie są istotne. Na każdym kroku, wszędzie
tam, gdzie możemy wyrazić zgodę, ważne jest, aby potwierdzić
w pozytywnym aspekcie, że osiągnęliśmy ugodę.
Ilekroć się na coś godzimy, akcentujmy w tym punkcie naszą
układność i dążenie do wspólnego celu. Poświęćmy chwilę, by
zanotować nasze zgodne postanowienie. Okażmy drugiej stronie,
że się zgadzamy i podkreślmy to. Przeczytajmy, co zanotowali-
śmy, aby potwierdzić zgodne zamiary. W czasach, w których nic
nie przychodzi Å‚atwo, zawarcie porozumienia budzi pozytywne
odczucia.
Gdy jesteśmy bliscy ostatecznego porozumienia, podsumuj-
my nasze konkluzje i zapiszmy je. Możemy nawet wtrącić dygre-
sję w stylu:  Dziś po południu będę to miał wydrukowane, ale to,
co najważniejsze, już zapisałem. Czy możemy zrobić kopię i umie-
ścić na niej nasze inicjały, zanim się pożegnamy? . Gdy oponent
odpowie twierdzÄ…co, co jest w takiej sytuacji naturalne, zdobÄ™-
dziemy absolutną pewność, że warunki zostały uzgodnione. Jeżeli
się zawaha, możemy rozwiać wątpliwości i upewnić się, że osią-
gnęliśmy porozumienie, zanim odejdziemy od stołu.
Jeden z moich klientów, zajmujący się sprzedażą kompute-
rów, zabezpieczył w ten sposób porozumienie, o którym myślał,
że je zawarł, z pewnym dużym bankiem  chodziło o pierwsze
zamówienie o wartości około 100 000 funtów. Zamówienie zosta-
ło złożone w imieniu mojego klienta i potwierdzone ustnie przez
bank, dokumenty miały być podpisane pózniej. Mój klient, re-
prezentujący dwóch wiodących producentów komputerów 
rodzime marki znane na rynku międzynarodowym, przekazał
jednemu z nich złą wiadomość, że zamówienie przejdzie do rąk
konkurenta, chyba że zostaną zaproponowane lepsze warunki.
Mój klient pojechał na wakacje. Gdy wrócił, okazało się, że pro-
ducent dostarczył modele lekko używane, zabezpieczając sobie
rynek zbytu w sposób dyskusyjny z etycznego punktu widzenia.
Porozumienie mogło zostać spisane na papierze  był przeko-
nany, że transakcja została zawarta na uzgodnionych obustron-
nie warunkach. W rzeczywistości sprawa nie była tak przejrzysta,
jaką się wydawała. Powinien był się upewnić, że zawarte porozu-
mienie było rzeczywiste i ostateczne.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak skutecznie negocjowac jsnego
jak skutecznie negocjowac
Efektywne motywowanie pracowników Jak skutecznie zbudować i motywować zespół fragment
JAK SKUTECZNIE NAPISAĆ CV I LIST MOTYWACYJNY
Jak skutecznie zapobiegac karierze przestepczej Spis tresci
Sekrety skutecznych negocjacji (negocjacja, negocjacje, negocjator)
Jak skutecznie zwalczać warrozę w rodzinach pszczelich
Sekrety skutecznych negocjacji

więcej podobnych podstron