2007 materiał treningowy


Autor: Ewa śak
TEST PRZED MATUR 2007
PRZYKAADOWY ARKUSZ
EGZAMINACYJNY Z BIOLOGII
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania
1 27) i barwną mapę. Ewentualny brak zgłoś przewodniczą-
cemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy ka\-
dym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. U\ywaj długopisu/pióra tylko z czarnym tu-
szem/atramentem.
4. Nie u\ywaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
5. Pamiętaj, \e zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu mo\esz korzystać z ołówka i gumki (wy-
łącznie do rysunków), linijki.
śyczymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
mo\na otrzymać
łącznie
60 punktów
Arkusz przygotowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
1
Zadanie 1. (2 pkt)
Błony retikulum endoplazmatycznego (RE) tworzą trójwymiarowy system kanalików
i pęcherzyków, dzięki czemu zwiększona jest powierzchnia wewnętrzna komórki, a cytozol
podzielony na wiele przedziałów. W zale\ności od budowy retikulum endoplazmatycznego i
pełnionej przez nie funkcji dzieli się je na szorstkie i gładkie.
Nazwij zaznaczony na rysunku literą A rodzaj RE. Wytłumacz, dlaczego ten rodzaj RE
jest dobrze rozwinięty w komórkach, których aktywność biochemiczna ukierunkowana
jest na syntezę białek.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Zadanie 2. (2 pkt)
Rysunek przedstawia pewną fazę I podziału mejotycznego.
Podaj nazwę zilustrowanej fazy I podziału mejotycznego oraz nazwę procesu oznaczo-
nego literą B, który ma miejsce pod koniec tej fazy.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
2
Zadanie 3. (3 pkt)
Pierwiastki występują w organizmie człowieka w ró\nej ilości w postaci makro- oraz mikro-
elementów. W poni\szej tabeli zamieszczono objawy niedoboru wybranych pierwiastków w
organizmie człowieka.
Uzupełnij tabelę nazwami pierwiastków oraz grup, do których nale\ą.
Lp. Nazwa Nazwa grupy Objawy niedoboru pierwiastka
pierwiastka pierwiastków w organizmie
1. łamliwość kości, choroby zębów, krzy-
& & & & & & & . & & & & & & & & & wica
2. zwiększenie pobudliwości nerwowo-
& & & & & & & . & & & & & & & & & -mięśniowej
3. anemia, osłabienie, arytmia serca, za-
& & & & & & & . & & & & & & & & & kłócenie oddychania
Zadanie 4. (2 pkt)
Fotosyntezę przeprowadzają fotoautotrofy, które mają zdolność włączania dwutlenku węgla
we własne związki organiczne przy wykorzystaniu energii świetlnej.
Równanie ogólne fotosyntezy przedstawia następujący zapis:
6 H2O + 6 CO2 + ENERGIA ŚWIETLNA C6H12O6 + 6 O2
Niektóre fotoautotrofy potrafią przeprowadzać ten proces w warunkach beztlenowych, wyko-
rzystując nie wodę, lecz inny zredukowany związek nieorganiczny.
Zapisz w formie równania przebieg fotosyntezy przeprowadzony przez chemoautotrofy,
wiedząc, \e wykorzystują do niego H2S zamiast wody.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Zadanie 5. (3 pkt)
W korze półkul mózgowych człowieka znajdują się ró\nego rodzaju ośrodki nerwowe.
Przyporządkuj odpowiednim płatom następujące ośrodki: dotyku, smaku, słuchowe,
wzroku, ruchowe, kojarzeniowe.
Płat Ośrodek
........................................................ ....................................................
........................................................ ....................................................
........................................................ ....................................................
........................................................ ....................................................
3
Zadanie 6. (3 pkt)
W błonie śluzowej języka znajdują się brodawki smakowe, w których znajdują się kubki
smakowe zró\nicowane pod względem wra\liwości chemicznej, co umo\liwia odbieranie
ró\nych wra\eń smakowych. Nieograniczona ilość smaków jest zawsze kombinacją czterech
smaków podstawowych: słodkiego, kwaśnego, gorzkiego oraz słonego.
Poni\sze rysunki ilustrują rozmieszczenie kubków smakowych wra\liwych na podstawowe
smaki.
Wska\, który z rysunków A, B, C lub D przedstawia rozmieszczenie kubków smako-
wych wra\liwych na smak słodki, kwaśny, słony lub gorzki.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Zadanie 7. (2 pkt)
Jelito grube stanowi ostatni odcinek przewodu pokarmowego. Większość rozło\onych sub-
stancji pokarmowych zostaje wchłonięta z jelita cienkiego do krwi i limfy. W jelicie grubym
ju\ nie zachodzą procesy trawienne.
Wymień dwie funkcje, które pełni jelito grube w przewodzie pokarmowym człowieka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (2 pkt)
Zaparcia nale\ą do przykrych dolegliwości. Przyczyny ich powstawania mogą być ró\ne, jed-
nak najczęstszą jest nieodpowiednia dieta.
Podaj nazwę składnika pokarmu, który mógłby zmniejszyć takie dolegliwości. Swój wy-
bór uzasadnij jednym argumentem.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4
Zadanie 9. (2 pkt)
Rysunek przedstawia \eński układ rozrodczy człowieka.
Podaj nazwę narządu oznaczonego na rysunku literą A oraz napisz, jaką pełni rolę
w rozwoju prenatalnym człowieka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (2 pkt)
Podstawową jednostką czynnościową i strukturalną nerki jest nefron, którego budowę przed-
stawia poni\szy rysunek.
5
Podaj nazwę elementu oznaczonego literą A oraz wymień jedną cechę jego budowy
związaną z pełnioną funkcją.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (2 pkt)
Układ oddechowy człowieka tworzą drogi oddechowe oraz płuca. Na rysunku przedstawiono
niektóre narządy tworzące drogi oddechowe.
Podaj nazwę narządu oznaczonego literą A oraz wymień jedną funkcję pełnioną przez
niego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
6
Zadanie 12. (2 pkt)
Rysunek przedstawia budowę zewnętrzną korzenia.
Wska\, która z przedstawionych stref korzeniowych odgrywa główną rolę
w pobieraniu wody i substancji mineralnych.
Swój wybór uzasadnij jednym argumentem.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Bakterie oddychają zarówno tlenowo, jak i beztlenowo. Oddychanie beztlenowe nazywa się
fermentacją i polega na rozkładzie cukrów, którego końcowym produktem mo\e być kwas
mlekowy, etanol, kwas octowy i inne związki. Wydziela się równie\ energia.
Poniewa\ proces ten jest mało wydajny pod względem energetycznym, dlatego większość
bakterii u\ywa tlenu cząsteczkowego do całkowitego utlenienia cukrowców do dwutlenku
węgla i wody. Uzyskują w ten sposób kilkakrotnie więcej energii ni\ wydziela się w czasie
fermentacji.
Na podstawie powy\szego tekst zapisz słownie reakcję oddychania tlenowego
i beztlenowego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
7
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 14. (1 pkt)
Na podstawie metody Grama bakterie zostały podzielone na dwie grupy  Gram-dodatnie
(G+)  barwią się na niebiesko oraz Gram-ujemne (G )  nie barwią się na niebiesko, ale na
czerwono.
Wyjaśnij, od czego zale\y opisany sposób barwienia się dwóch grup bakterii, podając
jeden argument.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 15. (3 pkt)
Schemat przedstawia jeden ze sposobów pobierania pokarmu przez protisty heterotroficzne.
Podaj nazwę tego sposobu pobierania pokarmu oraz wymień dwie cechy charaktery-
styczne dla niego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
8
Zadanie 16. (2 pkt)
Rysunek przedstawia elementy jednej z tkanek roślinnych.
Podaj nazwę elementu oznaczonego cyfrą 1 oraz funkcję przez niego pełnioną.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 17. (2 pkt)
Schematy przedstawiają cykle rozwojowe mchu płonnika oraz narecznicy samczej.
9
Zanalizuj powy\sze schematy oraz podaj jedną cechę ró\niącą te cykle i jedną wspólną.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 18. (2 pkt)
Schematy przedstawiają budowę pierwotną łodygi oraz budowę pierwotną korzenia.
Przeanalizuj powy\sze schematy.
Podaj dwie cechy, którymi się ró\nią budowa pierwotna korzenia od budowy pierwotnej
łodygi.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
10
Zadanie 19. (2 pkt)
W woreczku zalą\kowym roślin okrytonasiennych zachodzi jedyny w świecie organizmów
\ywych proces podwójnego zapłodnienia, co zobrazowano na schemacie.
Po przeanalizowaniu schematu objaśnij, na czym polega ten proces. Uwzględnij obydwa
plemniki, jądro diploidalne oraz komórkę jajową.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ................
Zadanie 20. (3 pkt)
Zanalizuj rysunek, a następnie wyjaśnij, na czym polega replikacja semikonserwatywna.
11
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Zadanie 21. (1 pkt)
Poni\szy zapis przedstawia sekwencję jednej nici DNA o następującej kolejności nukleoty-
dów:
CCAAATTGGAGAT
Napisz sekwencję drugiej komplementarnej nici DNA.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 22. (3 pkt)
Poni\szy schemat przedstawia fragment nici mRNA o następującej sekwencji nukleotydów:
UCUUCCUCACAG.
Podaj, jakie trzy cechy kodu genetycznego mo\emy odczytać z powy\szego zapisu. Wy-
jaśnij, co one oznaczają.
UCU  seryna
UCC  seryna
UCA  seryna
CAG  glutamina
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
12
Zadanie 23. (2 pkt)
Na schematach A, B przedstawiono modele budowy DNA oraz RNA.
Po zanalizowaniu schematów podaj dwie cechy, którymi ró\nią się budowa RNA od
DNA.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 24. (3 pkt)
Wykres przedstawia krzywe prze\ywania motyla i słonia.
Krzywe prze\ywania
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Wiek
13 krzywa 1 krzywa 2
Wyj
ś
cia liczby
osobników w %
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
1
Wypisz, która z krzywych (1 2), przedstawia krzywą prze\ywania słonia, a która moty-
la. Uzasadnij swój wybór, podając po jednym argumencie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 25. (3 pkt)
Schemat przedstawia obieg materii w ekosystemie.
A B C
D
Podaj nazwy kolejnych poziomów troficznych biorących udział w krą\eniu materii w
ekosystemie oznaczonych literami A D.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Zadanie 26. (2 pkt)
Schemat przedstawia pewną chorobę dziedziczną.
14
Podaj nazwę tej choroby dziedzicznej oraz rodzaj mutacji, której jest skutkiem.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 27. (2 pkt)
Czynniki mutagenne mogą prowadzić do zakłócenia procesu crossing over lub do pękania
chromosomów. Dochodzi wtedy do mutacji chromosomowych strukturalnych.
Schemat A, B ilustrują dwie z takich mutacji.
Podaj nazwy mutacji chromosomowych przedstawionych na schematach A, B.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2007 material treningowy klucz
Historia (materiał treningowy, poziom podstawowy) rok 2007, klucz
Historia (materiał treningowy, poziom podstawowy) rok 2001, klucz
biologia materiał treningowy
Na tropach życia, czyli jak przebiegała ewolucja materii we Wszechświecie ( Chemia w szkole 2
34 Nature Materials 6 198 201 2007
Przykładowe jednostki treningowe TS Polonia Bytom Sezon 2006 2007

więcej podobnych podstron