diagnoza org wolters kluwer


Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
RYSZARD STOCKI
DIAGNOZA
ORGANIZACJI
OD A DO Z
Praktyczny podręcznik diagnozy
dla konsultantów, trenerów i menedżerów
Warszawa 2013
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Konsultacja merytoryczna I wydania
Prof. dr hab. Małgorzata Kossowska
Wydawca
Kamila Dołęgowska-Narloch
Redaktor prowadzÄ…cy
Janina Burek
Opracowanie wydania II
www.wydawnictwojak.pl
Projekt graficzny okładki
Studio Kozak
Zdjęcie wykorzystane na okładce
© iStockphoto.com/Robert Churchill
© Copyright by Oficyna Ekonomiczna,
Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2005
© Copyright by Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. 2013
All rights reserved.
Wydanie II
Wydanie I ukazało się pod tytułem Patologie organizacyjne  diagnoza i interwencja
ISBN 978-83-264-4041-0
Wydane przez:
Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
Redakcja Książek
01-231 Warszawa, ul. PÅ‚ocka 5a
tel. 22 535 82 00, fax 22 535 81 35
e-mail: ksiazki@wolterskluwer.pl
www.wolterskluwer.pl
Księgarnia internetowa: www.profinfo.pl
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
DedykujÄ™ Mamie
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Spis treści
O autorze....................................................................................................................... 11
Podziękowania............................................................................................................... 13
Przedmowa .................................................................................................................... 15
Część I. Podstawy dIagnozowanIa ....................................................................... 21
1. diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji ............................. 23
Problem granic w diagnozie  holistyczność diagnozy .......................................... 28
Diagnoza holistyczna jako różne  rzuty organizacji ............................................ 33
Specyfika diagnozy psychologicznej....................................................................... 36
Rodzaje konstruktów .............................................................................................. 37
Podsumowanie........................................................................................................ 41
2. nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii
organizacyjnych .................................................................................................... 43
Systematyka patologii............................................................................................. 48
Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji ................................................ 51
Podsumowanie........................................................................................................ 62
3. Cztery perspektywy widzenia organizacji ............................................................. 64
Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej .................................................... 70
Specyfika rozwoju organizacyjnego ....................................................................... 70
Psychologiczne zródła systemowego izomorfizmu w organizacjach ..................... 71
Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna
diagnozy ............................................................................................................. 74
Kręgi konstruktów organizacyjnych ....................................................................... 75
Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania ................................................... 86
Podsumowanie ....................................................................................................... 86
4. anatomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi ........ 87
Co jest potrzebne firmie, aby mogła istnieć ........................................................... 91
Ścieżka: klienci  przewaga konkurencyjna  płace  zaangażowanie
pracowników ...................................................................................................... 94
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
8 SPIS tREÅšCI
Ścieżka: system informacyjny  system ocen  system płac  płace....................... 98
Ścieżka: godność  porozumienie  zaufanie  zaangażowanie ........................... 100
ZarzÄ…dzanie kompetencjami .................................................................................. 102
Podsumowanie ....................................................................................................... 104
5. strategiczny kontekst diagnozy ............................................................................ 105
Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne .................... 110
typologia strategiczna organizacji ......................................................................... 113
Podsumowanie........................................................................................................ 119
Część II. ProCes I narzędzIa dIagnozy .................................................................. 121
6. etapy procesu diagnozy ......................................................................................... 123
Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu
na przeprowadzenie diagnozy ........................................................................... 128
Faza druga: diagnozowanie ................................................................................... 136
Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym ........................... 140
Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych....................................... 140
Prezentacje ............................................................................................................. 145
Autodiagnoza.......................................................................................................... 146
Podsumowanie........................................................................................................ 146
7. Mapy poznawcze jako zródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania
w organizacji ......................................................................................................... 148
Co to sÄ… mapy poznawcze? .................................................................................... 154
Po co badać mapy poznawcze? .............................................................................. 157
Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych .................................... 158
Problemy zwiÄ…zane z pomiarem ............................................................................. 160
Prowadzenie wywiadów ......................................................................................... 161
Kodowanie i opracowywanie danych  analiza słownika ....................................... 165
Analiza struktury map poznawczych ...................................................................... 172
Interpretacja wyników ............................................................................................ 175
Podsumowanie ....................................................................................................... 177
8. wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji ................................. 178
Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych ........................... 184
Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy ......................... 187
Rodzaje wywiadów ................................................................................................ 191
Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa
zwiÄ…zane ze stosowaniem tej techniki............................................................... 203
Podsumowanie........................................................................................................ 205
9. testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych ............................. 206
Istota i cele badania kwestionariuszowego ............................................................ 210
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
SPIS tREÅšCI 9
Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej .............................................................. 211
Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji .... 220
Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji ..................................................... 225
Pułapka operacjonalizacji ....................................................................................... 231
Podsumowanie ....................................................................................................... 232
10. obserwacja i techniki symulacyjne ....................................................................... 233
Obserwacja interakcji ............................................................................................. 238
Obserwacja rozwiÄ…zywania sytuacji symulowanych ............................................... 241
Analiza danych werbalnych..................................................................................... 246
Mapowanie owalami .............................................................................................. 249
Podsumowanie........................................................................................................ 251
11. analiza dokumentów ............................................................................................. 252
Analiza dokumentów finansowych ........................................................................ 257
Analiza statutu ........................................................................................................ 266
Analiza stron internetowych ................................................................................... 270
Podsumowanie........................................................................................................ 277
12. w stronę pełnej partycypacji w zarządzaniu ........................................................ 278
Konsekwencje diagnozy ......................................................................................... 281
Program na dziÅ› ...................................................................................................... 284
Co nie sprzyja pełnej partycypacji w zarządzaniu? ................................................ 286
Możliwe działania interwencyjne ........................................................................... 287
Podsumowanie........................................................................................................ 289
DODAtEK. Zadania do przemyślenia ............................................................................. 291
Literatura cytowana ....................................................................................................... 297
Indeks ............................................................................................................................ 319
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
O autorze
ryszard stocki, ur. w 1960 roku w Krakowie, absolwent anglistyki i psychologii
na Uniwersytecie Jagiellońskim. Profesor nadzwyczajny w Wyższej Szkole Psy-
chologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy w Katowicach. Przewodniczący Rady
Instytutu Karola Wojtyły (www.wojtylainstitute.org). Uzyskał międzynarodowy
certyfikat w zakresie kształcenia i rozwoju w thames Valley University w Lon-
dynie. Jest członkiem International Society of Business, Economics and Ethics
(ISBEE) oraz International Association for Economic Participation. Autor sześciu
książek i wielu artykułów. Publikował swoje teksty w  Harvard Business Review ,
 Computerworld ,  CXO . Pracował dla ponad pięćdziesięciu organizacji, w tym
dla NSZZ  Solidarność , organizacji pozarządowych, jak towarzystwo Pomocy
Świętego Brata Alberta, Federacja Polskich Banków Żywności, małych firm
prywatnych i dużych korporacji, takich jak Siemens, BASF czy BP Polska. Był
inicjatorem konkursu  Firma Przychylna Ludziom , organizowanego przez NSZZ
 Solidarność w latach 1999 2001.
Jest orędownikiem kształcenia wszystkich pracowników w zakresie podstaw
biznesu. Uruchomił system szkoleń biznesowych dla związkowców, realizowanych
na Dolnym Śląsku i w Zagłębiu Miedziowym. W 2003 roku zainicjował konkurs
 Lider Zarządzania CXO , wyłaniający najlepsze przedsiębiorstwa rozwijające
się w sposób zrównoważony. Wraz z zespołem zbudował narzędzie diagnozy
dojrzałości organizacji pozarządowych  Non-Profit Index, dostępny nieodpłatnie
na stronie internetowej (http://www.nonprofitindex.org). Narzędziem tym zostało
przebadanych kilkanaście największych organizacji pozarządowych w Polsce.
Ryszard Stocki jest zwolennikiem profesjonalizacji zarzÄ…dzania w organizacjach
pozarządowych, dla których napisał podręcznik Zarządzanie dobrami. W swojej
pracy Diagnoza organizacyjna od A do Z przedstawia metodÄ™ diagnozy organizacji
opartej na standardach normatywnych  zdrowia organizacji . Od wielu lat wpro-
wadza eksperymentalne systemy kształcenia, mające na celu upodmiotowienie
studentów i zachęcenie ich do współtworzenia programu studiów.
Ostatnio pracuje nad psychologicznymi mechanizmami upodobniania siÄ™
wszystkich organizacji do jednego modelu hierarchicznego (izomorfizm orga-
nizacyjny) oraz nad psychologiczną teorią uczestnictwa, będącą kontynuacją
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
12 O AUtORZE
filozoficznej teorii uczestnictwa Karola Wojtyły. Współpracuje z Saint Mary s
University w Halifax w Kanadzie, gdzie uczestniczy w programie budowy
systemu eksperckiego do autodiagnozy spółdzielni w zakresie zarządzania
(coop.oindex.eu). Żonaty, siedmioro dzieci. Miłośnik fotografii i tanga argen-
tyńskiego. Więcej informacji  www.stocki.org.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Podziękowania
Nasze schematy poznawcze pozwalajÄ…ce na takie lub inne spostrzeganie rze-
czywistości są kształtowane przez dziesiątki lat, a zaczynają się tworzyć już od
pierwszych chwil życia. Nie sposób więc wymienić wszystkich, którym chciałbym
podziękować za to, że przyczynili się do powstania samej idei patologii organi-
zacyjnych, a potem sprawili, że przybrała ona postać książki. Składały się na to
tysiące rozmów i setki tekstów. Spis literatury cytowanej oddaje tylko cząstkę
z nich. Są jednak osoby, bez których książka ta albo w ogóle by nie powstała, albo
miałaby zupełnie inny kształt, i tym osobom chciałbym imiennie podziękować.
Pragnę podziękować Ewie Gorzkowskiej, Ewie Kosiorowskiej, tomkowi Wójciko-
wi i tadeuszowi tumilewiczowi z  Solidarności , z którymi dane mi było przez
prawie pięć lat współtworzyć propozycje nowych kierunków działania związku
zawodowego, z kursem doradców związkowych i konkursem Firma Przychylna
Ludziom na czele. to dzięki temu konkursowi udało nam się zajrzeć do wnętrza
kilkudziesięciu przedsiębiorstw. Chcę podziękować Iwonie Bartczak z IDG, która
najpierw jako redaktor  Computerworld , a potem redaktor naczelny  CXO ,
z entuzjazmem przyjmowała wszystkie moje teksty o patologiach i wsparła
pomysł zorganizowania konkursu Lider Zarządzania CXO, który miał pomóc
wyłonić zdrowe przedsiębiorstwa jako wzory dla innych firm. Laureatami tego
konkursu były firmy Ekolan i Berti, opisane w studiach przypadków zawartych
w tej książce; ich prezesom  panom Andrzejowi Biernackiemu i Robertowi Wi-
szowatemu  dziękuję za wyrażenie na to zgody.
Osobne podziękowania należą się prof. Edwardowi Nęcce za stworzenie
w Zakładzie Psychologii Eksperymentalnej Uniwersytetu Jagiellońskiego idealnych
warunków do prowadzenia przeze mnie badań i budowania zespołu współpra-
cowników. Pragnę też podziękować moim współpracownikom i magistrantom,
z którymi prowadziliśmy badania i bez których nie byłoby tej książki: Sylwii
Ślifierz-Wasilewskiej, Agacie Rzeczkowskiej, Szymonowi Wicharemu, Maćkowi
Machowskiemu, Elizie Ołdakowskiej, Kindze Surówce, Marcie Donhefner-Wojt-
kiewicz, Katarzynie Piszczek, Joannie KuÅ›, Andrzejowi Sekule, Jolancie RÄ…czce,
Arturowi Jankiewiczowi, Magdalenie Marcinowskiej i Małgorzacie tomaszewskiej.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
14 PODZIęKOWANIA
Dziękuję Mirze Zdanowicz i Anetcie Konstantowskiej za zachęcenie do pi-
sania tej książki. Małgorzata Kossowska jako wymagający recenzent oraz Klau-
dia Stocka, Magda Grohman, Magda Ross, Gosia Koper, Bartek Marchut i Alek
Mandziak zgodzili się przeczytać książkę lub jej fragmenty w wersji roboczej
i zwrócili uwagę na tyle rzeczy, że poprawiałbym ją jeszcze przez kilka miesięcy,
gdyby nie pani redaktor Kamila Dołęgowska-Narloch, która ze zrozumieniem,
ale też w interesie czytelników robiła wszystko, aby książka w ogóle ujrzała
światło dzienne. Podziękowania należą się też paniom redaktorkom: Jolancie
Stecewicz, Bogumile Gnypowej, Marcie Janiszewskiej i Janinie Burek, a także
panu Andrzejowi Choczewskiemu, dzięki którym książka przybrała obecną formę
językową i graficzną.
Na koniec chcę przeprosić moją żonę Klaudię oraz Julię, Martę, Michała, Jędr-
ka, Helenkę, Magdalenkę i Frania za prawie półroczną nieobecność psychiczną
w domu, tym boleśniejszą, że związaną z fizyczną obecnością, i podziękować
im za cierpliwość i wyrozumiałość okazywaną mi wtedy, gdy nie miałem dla nich
czasu, całkowicie pochłonięty tym, co pisałem.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Przedmowa
Moje zainteresowanie patologią organizacji zaczęło się od obowiązkowej służby
wojskowej, którą odbyłem na przełomie lat 1987 i 1988. Wojsko Polskie było
wówczas niewątpliwie organizacją patologiczną  trudno było być żołnierzem
i nie doznać urazów psychicznych i zranień moralnych. Próba analizy występu-
jących tam patologii (Stocki 1991; 2012) była moją pierwszą próbą refleksji nad
organizacją. Potem jako doradca, trener i analityk miałem okazję obserwować
działanie kilkudziesięciu innych organizacji.
Powodem napisania tej książki była z jednej strony bezradność, której wie-
lokrotnie doświadczałem w trakcie mojej pracy z organizacjami, z drugiej  chęć
zrozumienia zjawisk i wyjaśnienia ich za pomocą jasnych i klarownych modeli.
Bezradność wynikała przede wszystkim z nieprzystawalności teoretycznych mo-
deli i metod do realnego życia. Oto na przykład współpracowałem z muzeum,
a podręczniki dawały mi rady przydatne może przy współpracy z producentem
wód gazowanych. Pracowałem z firmą oferującą zaawansowane usługi inżynier-
skie, a modele opisywane w literaturze przedmiotu nadawały się co najwyżej do
zastosowania w usługach oferowanych w serwisach samochodowych.
Kontakt z kilkudziesięcioma organizacjami oraz systematyczne ich badania
sprawiły jednak, że zacząłem dostrzegać światełko w tunelu. Było nim ujęcie każdej
organizacji jako specyficznej dziedziny wymagającej odrębnej teorii i odrębnego
modelu. Oczywiste było jednak dla mnie, że otaczająca nas kultura zaszczepia
w organizacjach określone wzorce zachowań. Patologia lub walka konkurencyjna
organizacji wyrastają ze skrzyżowania tej specyficzności i wspólnych doświadczeń
kulturowych. tak powstał pomysł diagnozy nozologicznej, która podobnie jak
w medycynie, opiera się na opisie dobrze zbadanych i wyjaśnionych patologii
organizacyjnych.
Wydaje mi się, że wprowadzenie do doradztwa pojęcia patologii jako swoi-
stego narzędzia jest uczciwe intelektualnie i moralnie. Ludzie pragnący zmienić
swoje organizacje ciÄ…gle napotykajÄ… jakieÅ› patologie. Nie wiedzÄ…, dlaczego coÅ›
się nie udaje. Często nie są winni i mimo wysiłków ich starania obracają się wni-
wecz. Niepotrzebnie obwiniajÄ… siebie za istniejÄ…cÄ… sytuacjÄ™ albo zbyt pochopnie
obwiniają innych. Książka ta ma im pomóc rozwiązać takie problemy. Ze wzglę-
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
16 PRZEDMOWA
du na specyficzność organizacji, zamiast gotowych teorii i wzorów proponuję
w niej oryginalne narzędzia diagnostyczne dostosowane do idei wyjątkowości
każdej organizacji. Książka jest też zalążkiem przewodnika po patologiach: na
przykładzie dwunastu patologii starałem się pokazać głębię problemu, ale zdaję
sobie sprawę, że każdy z tych dwunastu przypadków wymaga dalszych badań
i ujęcia monograficznego.
Publikacja ta byłaby zapewne przyjemnym podręcznikiem narzędziowym,
gdyby nie to, co profesor Staniszkis (2003) nazywa funkcjonalizacjÄ… patologii.
Chodzi mianowicie o to, że mechanizmy patologiczne niejednokrotnie stają się
funkcjonalnym elementem systemu, pełniąc jakąś ważną funkcję, na przykład
funkcję stabilizującą. Patologia tak silnie wtedy zrasta się z systemem, że jest
uznawana za jego nieodzowny element. Przestajemy ją wówczas dostrzegać
albo ujawnia się pod zupełnie inną postacią. Jeśli mamy rozwiązać ten problem,
nie wystarczy samo posiadanie narzędzi, tak jak posiadanie termometru i mie-
rzenie temperatury nie pozwala odkryć przyczyn gorączki. Aby postawić trafną
diagnozę, trzeba znać i rozumieć mechanizmy patologiczne, i właśnie opis tych
mechanizmów, mimo że znacznie uproszczony, powoduje, że liczba odbiorców
tej książki może być ograniczona. Od diagnosty wymagam bowiem spokojnej
refleksji, wysiłku intelektualnego i pewnego minimum wiedzy teoretycznej. Cho-
ciaż książka ta może być przydatna wszystkim, którzy borykają się z patologiami
organizacyjnymi, zakładam, że czytelnik ma choć podstawową wiedzę z zakresu
psychologii, ekonomii, zarządzania i kultury. Jest to więc bardziej podręcznik dla
studentów wyższych lat zarządzania lub psychologii zarządzania niż przystępny
poradnik dla menedżerów lub zabieganych trenerów-doradców.
Książka dzieli się na część teoretyczną (rozdziały 1 5) i narzędziową (rozdzia-
ły 6 12). Nie można jednak poprzestać na lekturze części narzędziowej, gdyż bez
zrozumienia części teoretycznej narzędzia mogą być zle używane i prowadzić
do błędnych wniosków.
W rozdziale 1 przedstawiam różne aspekty funkcjonowania organizacji.
Niestety, dotychczas teoria organizacji więcej zawdzięcza socjologii i teorii
systemów niż psychologii. tymczasem czy chcemy tego, czy nie, od systemów
poznawczych człowieka i jego możliwości adaptacyjnych zależą wszelkie zmia-
ny organizacyjne. Poza tym główny nurt badań poznawczych nie jest jeszcze
gotowy do stworzenia właściwych modeli. Proponowane modele systemowe
i poznawcze, choć pozornie skomplikowane, nie oddają złożoności organizacji.
Poznawcza psychologia społeczna organizacji, którą proponuje Weick (1979,
2001), przyjmuje bardziej punkt widzenia członka organizacji niż zewnętrznego
obserwatora. Wydaje się jednak, że wychodząc z założeń Weicka, nie można
mówić o patologiach, gdyż usprawiedliwianie swojego zachowania jest kluczowe
przy analizowaniu organizacji, ale mniej przydatne przy diagnozie nozologicznej.
Za podstawÄ™ nozologicznej diagnozy organizacji przyjÄ…Å‚em koncepcjÄ™ epide-
miologii struktur poznawczych (Sperber 1996). W niniejszej pracy skupiłem się
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
PRZEDMOWA 17
głównie na aspekcie psychologicznym diagnozy patologii, pamiętając, że jest on
jedynie częścią złożonej diagnozy holistycznej. W rozdziale 1 wytłumaczyłem
też, czym się różni przyjęty model diagnozy nozologicznej od tradycyjnej analizy
organizacji, i starałem się wyjaśnić swoje stanowisko teoretyczne.
Rozdział 2 dotyczy propozycji nozologii patologii organizacyjnych. tych
patologii jest tak wiele i mają tak różnorodny charakter, że przy diagnozie
organizacji potrzebujemy jakiegoÅ› klucza do ich oznaczania. W tym celu zapro-
ponowałem przystosowanie systemu nozologii psychiatrycznej DSM III i IV do
potrzeb kategoryzacji patologii organizacyjnych. W systemie tym poszczególne
osie dotyczą opisu każdej patologii: oś I  łatwo dostrzegalnych objawów pa-
tologii, oÅ› II  patologii zwiÄ…zanych z osobami kierujÄ…cymi organizacjami, oÅ› III
 nieprawidłowości operacji i procesów, oś IV  patogennego oddziaływania
środowiska organizacji, oś V  rozwoju zjawisk patologicznych w czasie. W roz-
dziale tym podałem także około dwustu różnych pozycji nozologicznych. to
one powinny być podstawą diagnozy. Sporządzenie kompletnej listy patologii
organizacyjnych nie jest celem tej książki  chodzi w niej raczej o przedstawienie
narzędzi do ich poszukiwania. Aby jednak nie pozostawić czytelnika bez pomocy
w tym względzie, zdecydowałem się na opisanie dwunastu powszechnie wystę-
pujących patologii i umieszczenie jednego opisu na początku każdego rozdziału
jako studium przypadku.
Rozdział 3 jest próbą zbudowania modelu, w którym odzwierciedlanie
omówione w rozdziale 1 pokazałem jako mechanizm przyczyniający się do
rozwoju organizacji. Wychodzę z poziomu Ja, który wprawdzie nie jest jesz-
cze poziomem organizacyjnym, ale na nim są budowane konstrukty służące
do rozumienia organizacji. Następnie przedstawiam rozwój tych konstruktów
i rozwój organizacji w miarę rozumienia przez jej pracowników coraz szerszego
kontekstu: najpierw swojej grupy, potem poszczególnych poziomów organizacji
i w końcu rozumienia organizacji z punktu widzenia otoczenia biznesowego,
także w kontekście społeczeństwa i ludzkości. Zrozumienie rozwoju pozwala
znacznie zredukować liczbę patologii przez pokazanie, że przyczyny są niejako
uzależnione od procesów naturalnych, a więc od mechanizmu odzwierciedlania.
Rozdział kończy krótkie omówienie procesu odwrotnego do odzwierciedlania
wraz z jego możliwymi skutkami patologicznymi.
W rozdziale 4 opisuję funkcjonowanie procesów organizacji. Najłatwiej
poznać chory organizm, porównując go ze zdrowym. Podobnie można zanali-
zować anatomię zdrowej organizacji, tak aby stanowiła punkt odniesienia do
konstruowania narzędzi diagnostycznych, prowadzenia działań naprawczych
czy budowania strategii. Nie jest to sprzeczne z ideÄ… stawiania diagnozy jako
indywidualnej teorii konkretnej firmy, gdyż opisane w tym rozdziale funkcje,
procesy i sprzężenia zwrotne funkcjonują różnie w różnych organizacjach. Wy-
chodzę jednak z założenia, że wszystko, co zostało opisane w tym rozdziale,
musi występować w każdej organizacji. Opis ma charakter holistyczny i zjawiska
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
18 PRZEDMOWA
antropologiczne, ekonomiczne, psychologiczne i organizacyjne przeplatajÄ… siÄ™
w modelu, tworząc jedną całość. Dużo pełniejszy opis zdrowych organizacji znaj-
dzie czytelnik w pracy poświęconej pełnej partycypacji w zarządzaniu (Stocki,
Prokopowicz, Żmuda 2012).
Rozdział 5 znajduje się niejako na pograniczu teorii i praktyki diagnozy. Do-
tyczy strategicznego kontekstu diagnozy, czyli jej celowości z punktu widzenia
różnych organizacji. W rozdziale 4 pokazywałem wspólne cechy organizacji,
w piątym zaś opisuję występujące między nimi różnice. Pierwsza typologia za-
proponowana w tym rozdziale przewiduje podział według wielkości organizacji,
druga jest oparta na macierzy środowisk strategicznych BCG. Obie typologie
mają pomóc w praktycznym podejściu do organizacji przy planowaniu działań.
W rozdziale tym znajdują się także opisy najbardziej charakterystycznych zacho-
wań dla każdego rodzaju organizacji.
Od rozdziału 6 zaczyna się druga, bardziej narzędziowa część książki.
W rozdziale 6 opisuję cały proces diagnostyczny oraz rolę, jaką odgrywają w nim
specjaliści z różnych dziedzin. Nie pomijam także znaczenia zespołu doradców
oraz zaplecza ich własnej organizacji, w której pracują. Rozdział ma charakter
praktyczny i jest w dużej mierze oparty na doświadczeniach z praktyki doradczej.
Rozdział 7 jest poświęcony mapom poznawczym będącym narzędziem diag-
nostycznym umożliwiającym dotarcie do konstruktów poznawczych, o których
mowa w pierwszych rozdziałach książki. Wprawdzie do budowy map używa się
wielu narzędzi omówionych w dalszej części książki, jednak mapy poznawcze na-
dajÄ… tak prowadzonej diagnozie pewnÄ… specyfikÄ™ i stanowiÄ… jej bardzo konkretne
ukierunkowanie. W rozdziale tym podaję dwa przykłady badań diagnostycznych
prowadzonych tÄ… metodÄ… oraz wyciÄ…gam na tej podstawie wnioski.
W rozdziale 8 omawiam najważniejszą metodę diagnostyczną, czyli rozmo-
wÄ™, oraz jej bardziej sformalizowanÄ… formÄ™  wywiad indywidualny. OpisujÄ™ nie
tylko poszczególne etapy wywiadu, ale także sposoby wykorzystania w praktyce
zebranych danych. Podaję przykładowe scenariusze rozmów oraz sposoby ana-
lizowania wyników wywiadów i rozmów.
W rozdziale 9 omawiam metody oparte na obserwacji bÄ…dz to rzeczywistych,
bądz symulowanych procesów odzwierciedlania. W metodach tych chodzi nie tyle
o poznanie opinii poszczególnych osób, ile o uchwycenie samego procesu prze-
konywania oraz wywierania społecznego wpływu na osoby w grupie. W przyjętym
tu rozumieniu grupy tematyczne (focus groups) należą do technik symulacyjnych.
tak jak wcześniej, podaję przykładowy scenariusz oraz sposoby opracowania
wyników, które w wypadku grup tematycznych mają charakter jakościowy.
Rozdział 10 dotyczy techniki najbardziej nadużywanej w diagnozie, czyli
testów psychologicznych. Nadużycia wynikają z ignorowania faktu, że treść teks-
tów ma charakter uniwersalny i nie do każdej organizacji pasuje, a na dodatek
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
PRZEDMOWA 19
uznaje się średnie wyniki za miarę diagnostyczną, z reguły ignorując zmienność,
która pojawia się w każdej organizacji. W rozdziale tym przedstawiam metody
tworzenia kwestionariuszy: przykłady pytań, sposób analizy i przykładowy kwe-
stionariusz mogący być punktem wyjścia do tworzenia własnych kwestionariuszy.
Wywiady, grupy tematyczne i kwestionariusze to metody introspekcyjne
opierające się na wizji świata badających i na naszej interpretacji tych konstruk-
tów. Rozdział 11 jest poświęcony analizie dokumentów i pozwala bezpośrednio
dotrzeć do konstruktów stanowiących podstawy organizacji. Spośród ogromnej
liczby dokumentów, które można badać, wybrałem sprawozdania finansowe,
statuty spółek oraz strony internetowe firm.
Każde z dwunastu studiów przypadku kończy się szczegółowymi propozy-
cjami interwencji w organizacji, a w rozdziale 12, ostatnim, dajÄ™ dodatkowe,
ogólne wytyczne dotyczące kierunków poprawy tworzenia reprezentacji zarówno
w perspektywie kultury organizacyjnej w Polsce, jak i w skali poszczególnych
organizacji. Jak wspomniałem wcześniej, szersze rozwinięcie idei przedstawionych
w tym rozdziale znajdzie czytelnik w pracach Stockiego, Prokopowicza i Żmudy
(2012) oraz Bławat i Drobny (2011). Przedstawiam też działania, które można
podjąć, aby uchronić swoją organizację od patologii.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Część I
POdStawy dIagnOzOwanIa
Diagnozowanie organizacji jest czymś oczywistym i dawno zostało zaakceptowane
w praktyce zarzÄ…dzania. Inaczej przedstawia siÄ™ sprawa rozpoznawania patologii
na podstawie takich badań  o patologiach pisze się mało i niechętnie, a prace
na ten temat nie zdobywają specjalnego rozgłosu. Wynika to z wielu przyczyn.
Po pierwsze, ujęcie normatywne nie jest zbyt popularne w zarządzaniu. Aby
spojrzeć normatywnie, trzeba wiedzieć, jak wygląda zdrowa organizacja. Podob-
nie jak podstawą medycyny jest koncepcja zdrowego człowieka. Wielu badaczy,
w tym jeden z recenzentów tej książki, twierdzi, że tego nie tylko nie można, ale
wręcz nie wolno robić. Ja twierdzę jednak, iż tak wiele wiemy już o tym, czym
jest zachowanie godności człowieka, że zbudowanie modelu organizacji, która
tę godność uznaje i pielęgnuje, nie jest zbyt trudne. Oczywiście zupełnie inną
rzeczą jest osiągnięcie tego ideału  to wymaga już nieprzeciętnych kompetencji
i zaawansowanej eksperckości w dziedzinie zarządzania.
Po drugie, tylko nieliczne organizacje przyznajÄ… siÄ™ do jakichÅ› nieprawid-
łowości. Wiąże się to prawdopodobnie z sytuacją członków zarządów, których
pozycja, a zwłaszcza płaca, znacznie przekracza ich deklarowane kompetencje.
Przyznanie się do patologii, a tym bardziej do bezradności wobec nich, mogło-
by być uznane za dowód nieradzenia sobie z zarządzaniem firmą, co mogłoby
oznaczać rozwiązanie kontraktów z nimi. Dlatego na mówienie o patologii mogą
sobie pozwolić albo właściciele, albo osoby o mocnej pozycji. W wielu organi-
zacjach nie wolno nawet używać słowa  problem , a cóż dopiero  patologia .
Są więc  wyzwania lub  nieprawidłowości , lecz nie patologie. Ale książka ta
nie jest adresowana do członków zarządów dbających o swój wizerunek, tylko
do doradców, którzy jeśli chcą pomóc, muszą znać prawdziwy stan rzeczy. Jeśli
ktoś używa takich słów, jak  choroba ,  patologia ,  błąd , zakładamy, że wie,
jaka sytuacja jest prawidłowa, a takie założenie może być ryzykowne w biznesie,
bo jak pisze Drucker (1994c, s. 13)  w każdej organizacji są jakieś mało lotne
mękoły, które cechuje wysoka skuteczność. Posuwa się taki do przodu noga za
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
22 I. PODStAWy DIAGNOZOWANIA
nogą i  jak ten żółw ze starej bajki  dochodzi do celu pierwszy, podczas gdy inni
nadal miotają się w szalonej krzątaninie . Podobnie mogą się zachowywać całe
organizacje. Jak dowodzą Collins i Porras (2003), wielkie wizjonerskie firmy miały
mniejszą szansę na to, że odniosą szybki sukces, niż firmy, do których je porów-
nywano i z których wiele szybko poniosło porażkę. Czy w takiej sytuacji można
mówić o patologii? Być może to właśnie wczesny dynamiczny rozwój prowadzi
do patologii, czego zdaje się dowodzić przykład wielu współczesnych polskich
firm. Rozpoznawaniem patologii funkcjonowania zajmuje się też medycyna, co
zachęca do podjęcia próby diagnozy organizacji, która podobnie jak człowiek
jest złożonym systemem. traktowanie organizacji jako żywego organizmu ma
już swoją tradycję (Hannan i Freeman 1989, Morgan 1997). Coraz częściej mówi
się też o patologiach organizacyjnych (Hall 1976, Kieżun 1997, Nitsun 1998a,
Laszczak 1999, Vaughn 1999, Loasby 2004). Wydaje się jednak, że aby wiedza
o patologiach dotarła do decydentów, należy zrobić kolejny krok i dokonać próby
sklasyfikowania i nazwania wszystkich znanych patologii organizacyjnych.
Przyjmując jednak założenie o uniwersalności teorii systemów, można
przeprowadzić inny zabieg  wyjaśnić systemowy charakter danego aspektu
diagnozy medycznej i próbować znalezć jego analogię do zjawisk występujących
w organizacji. Podobnie jak w diagnozie medycznej, badania należałoby roz-
począć od praktyki doradczej, która dopiero na pózniejszych etapach rozwoju
systemu diagnostycznego byłaby konfrontowana z wynikami badań, poprawiana
i uzupełniana. taka skrócona droga pozwala na stworzenie systematyki patologii
w krótkim czasie, ale na wczesnych etapach rozwoju tej systematyki trzeba by
bardzo ostrożnie z niej korzystać, pamiętając, że jest to dopiero model wyjściowy,
który powinien być ciągle weryfikowany przez praktyków i teoretyków.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kodeks drogowy przepisy wolters kluwer
lokowanie produktu zagadnienia prawne wolters kluwer
instytucje prawa handlowego w przyszlym kodeksie cywilnym wolters kluwer
kodeks rodzinny i opiekunczy prawo o aktach stanu cywilnego przepisy wolters kluwer
umowne podstawy zatrudnienia wolters kluwer
konstytucja rzeczypospolitej polskiej przepisy wolters kluwer
kodeks karny wolters kluwer
srodki nadzoru na rynku kapitalowym wolters kluwer
zarz misjami zag wolters kluwer
kodeks postepowania administracyjnego wolters kluwer
kodeks postepowania cywilnego przepisy wolters kluwer
historia mysli wolters kluwer
Diagnostyka
AUTO TRANS DIAGNOSIS AG4
Debugowanie NET Zaawansowane techniki diagnostyczne?bnet
Diagnostyka OBD EOBD OBD2 Opis VAG COM

więcej podobnych podstron