arystoteles(1)


" Życie
" Dzieła
 Pisma literackie
 Pisma szkolne
" Poglądy
 Metasystemowe
 Filozoficzne
ARYSTOTELES ( , Aristoteles)  najwybitniejszy, obok Platona,
myśliciel i filozof, ur. w 384 przed Chr. w Stagirze na Półwyspie Chalcydyckim,
stąd zw. Stagirytą, zm. w 322 w Chalkis na Eubei, w posiadłości odziedziczonej
po matce, Fajstydzie. Syn Nikomacha, lekarza na dworze króla Macedonii
Amyntasa, ojca Filipa.
Życie. Po wczesnej śmierci ojca wychowywał się pod opieką męża swej
najstarszej siostry, Proksenosa z Atarneus w Myzji. W 367 przybył na studia
do Aten i wstąpił do Akademii Platońskiej, w której spędził 20 lat. W związ-
ku z pobytem Platona na Sycylii (367 364) kształcił się najpierw u kierujące-
go wówczas Akademią Eudoksosa z Knidos, sławnego wówczas matematyka,
astronoma i geografa, kompetentnego również w zakresie etnologii, medycyny
i filozofii przyrody. Jemu głównie A. zawdzięczał rozbudzenie szerokich zain-
teresowań naukowych. W tym też zapewne okresie odbył studia retoryczne, być
może u Isokratesa. Najwięcej jednak zawdzięczał Platonowi, który po powro-
cie z Sycylii (w 364) rozpoczął pracę nad swymi filozoficznymi dialogami. Ich
problematyka teoriopoznawcza i ontologiczna musiała być żywo dyskutowana
przez członków Akademii. Wiedzę zdobywaną z wykładów i dyskusji uzupeł-
niał, jako jeden z pierwszych, własną lekturą dzieł poetów, historyków, mówców
i filozofów, i dlatego w Akademii miał być nazywany  czytelnikiem . Po kilku
latach pobytu w Akademii (ok. 360) napisał swój pierwszy, wzorowany na Pla-
tońskim Gorgiaszu, dialog (zaginiony) pt. Gryllos, w którym krytykował retorykę
sofistyczną, prowokując polemikę ze szkołą Isokratesa. Ok. 360 355 zaczął wy-
kładać w Akademii retorykę, i na ten okres uczeni (I. Dring, E. Berti) datują
powstanie Retoryki. W latach 357 347 napisał też najprawdopodobniej znane
z wielu fragmentów dzieła: Eudemos, czyli o duszy, O ideach, zaginione dialogi
O dobru, O sprawiedliwości, O bogactwie, O modlitwie, O szlachetności, O podoba-
niu się, w których znalazły wyraz wszystkie najważniejsze problemy ówczesnej
kultury. W Akademii też miał powstać zrąb jego dzieł logicznych i znane szero-
ko w starożytności dialogi: Protreptyk i O filozofii, w których wyłożył podstawy
swej nauki w zakresie historii filozofii, ontologii, filozofii przyrody, kosmologii
i teologii. W świetle tych ustaleń (dokonanych głównie przez Dringa, Bertiego
i Chrousta) nie daje się utrzymać tradycyjna teza Jaegera o ewolucji poglądów
A., skoro już jako członek Akademii nie podzielał poglądów Platona na temat
idei i dał popularny wykład zawierający podstawy doktryny, jaką znamy z trak-
tatów szkolnych. Platońskie pytania o zasady bytu, o początek i sposób istnienia
świata, o nieśmiertelność duszy i o charakter ludzkiego poznania stały się dla A.
inspiracją do rozwinięcia nauk logicznych, przyrodniczych, a także etyki, poli-
tyki, retoryki i metafizyki. Współcześni badacze (np. E. Berti) na różne sposoby
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 1
usiłują dowieść, że takie traktaty, jak Fizyka, O niebie (De caelo), O powstawaniu
i ginięciu (De generatione et corruptione) i Meteorologika (Meteorologica), księgi I, V,
XII i XIV Metafizyki oraz Etyka eudemejska są również pokłosiem jego wykładów
i badań prowadzonych w ostatnich latach pobytu w Akademii.
W 348 lub 347 opuścił Ateny i udał się wraz z Ksenokratesem (najwybit-
niejszym obok A. wychowankiem Akademii i jej pózniejszym kierownikiem 
od 338) na dwór lennika perskiego Hermiasza do Atarneus w Myzji. Motywy
opuszczenia Akademii i wyjazdu do Małej Azji nie są znane. Mogły o tym
zadecydować: antymacedońskie nastroje w Atenach po zdobyciu przez Filipa
greckich miast w Tracji (w 348), śmierć Platona (w 347), a jeśli wyjazd nastą-
pił przed jego śmiercią i z jego inspiracji, poważną rolę mógł odegrać motyw
realizacji ideału  rządcy-filozofa . Na dworze Hermiasza przebywali już wcze-
śniej dwaj inni uczniowie Platona  Erastos i Koryskos, do których teraz do-
łączyli A. i Ksenokrates. Dyskusje i przyjazń z przebywającymi tam filozofami
miały, wg świadectw starożytnych, wpływ na zmianę formy rządów Hermia-
sza i dobrowolne przejście pod jego zarząd przyległych terenów Azji Mniejszej.
Wdzięczny Hermiasz miał im za to  oddać w posiadanie miasto Assos. Mało
prawdopodobne, by w Assos filozofowie prowadzili szkołę na wzór Akademii.
Uczestniczyli natomiast pośrednio w zarządzaniu państwem i prowadzili wła-
sne badania. Świadectwem prowadzonych tu przez A. badań nad miejscową
fauną są opisane w Historii zwierząt gatunki zwierząt. Po trzech latach pobytu
u Hermiasza, w 345/344 wyjeżdża na Lesbos, gdzie razem z Teofrastem pro-
wadzi obserwacje i badania miejscowej fauny i flory. Rezultatem tych badań są
zachowane dzieła: Historia zwierząt A. i Historia roślin Teofrasta. Nie są to zbio-
ry wykładów, lecz traktaty naukowe. Stąd w 343 zostaje powołany przez Filipa
na nauczyciela jego trzynastoletniego syna Aleksandra. Funkcję tę pełnił przez
trzy lata wprowadzając królewicza w świat wielkiej literatury greckiej (Home-
ra, liryków, dramatu), kształcąc go w retoryce, filozofii, polityce i przygotowując
do sztuki rządzenia. Z pełnieniem tej funkcji łączono (Plutarch) wydanie Iliady,
z którą A. miał się nigdy nie rozstawać, oraz dialogów: Aleksander, czyli o kolo-
niach, O rządach królewskich, O poetach.
W Pelli zastała go smutna wiadomość o podstępnym uwięzieniu i zamordo-
waniu przez Persów (w 341) Hermiasza, którego pamięć uczcił A. wystawieniem
posągu w Delfach i zachowanym hymnem Do dzielności. Na dworze Filipa zna-
lazła wówczas schronienie rodzina Hermiasza. Prawdopodobnie wtedy dopiero
A. zaopiekował się jego siostrzenicą Pythias, którą następnie poślubił. Z małżeń-
stwa tego urodziła się córka, która otrzymała imię swej matki, prawdopodobnie
zmarłej podczas porodu. Gdzie A. przebywał do 335, tj. do powrotu do Aten,
zródła nie informują. Mógł mieszkać nadal na dworze Filipa i pełnić funkcję kró-
lewskiego doradcy, bądz zarządzać własnym domem i gospodarstwem w od-
budowanej Stagirze. W tym okresie opracował, wraz z Kallistenesem, historię
igrzysk pytyjskich i listę ich zwycięzców. W 1895 odnaleziono w Delfach tablicę
z napisem upamiętniającym uhonorowanie ich za tę pracę wieńcem. Wówczas
rozpoczął też kolekcjonowanie i opracowywanie ustrojów 158 państw, z których
zachował się tylko Ustrój polityczny Aten. Na te burzliwe w historii Grecji lata
(Cheroneja w 338, powstanie antymacedońskie po śmierci Filipa i jego krwawe
stłumienie przez Aleksandra  w 335) przypada zaangażowanie A. w pokojowe
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2
misje polityczne. Jego zasługi dla Aten miały być uhonorowane przez Ateńczy-
ków dziękczynnym dekretem wyrytym na wzniesionej na Akropolu kolumnie.
Po zawarciu przez Ateńczyków przymierza z Aleksandrem jesienią 335 A.
mógł bez przeszkód powrócić do Aten. Przybywał jako człowiek niezwykle
zamożny, szczycący się przyjaznią z królem Macedonii  Aleksandrem, w oto-
czeniu rodziny, licznej służby i przyjaciół, wioząc ze sobą bogate zbiory różne-
go rodzaju materiałów naukowych. Ponieważ Akademią od kilku lat (od 339)
kierował jego były kolega z Assos  Ksenokrates, którego poglądów filozoficz-
nych A. nie podzielał, z góry był przygotowany na otwarcie i prowadzenie wła-
snej szkoły i dysponował ku temu odpowiednimi środkami. Likejon (Liceum),
w którym rozpoczął samodzielne nauczanie, był obszernym okręgiem kultowym
ze świątynią Apollona Likejskiego ( chroniącego od wilków ) i zbudowanym
przez Peryklesa gimnazjonem, tj. zespołem budowli z dziedzińcami, zamknię-
tymi portykami, z terenami gier i zabaw, ocienionymi drzewami alejami. Do
świątyni prowadziła świeżo zbudowana przez Likurga kryta kolumnada, na-
zywana  miejscem spaceru  [perpatos], która dała nazwę szkole
A. Likejon był od dawna ulubionym miejscem publicznych spotkań filozofów,
sofistów i retorów z młodzieżą ateńską. W związku z brakiem jakiejkolwiek
wzmianki w testamencie A. na temat majątku szkoły i świadectwem potwier-
dzającym wykupienie części ogrodu Likejonu przez Teofrasta, niektórzy współ-
cześni badacze twierdzą (m.in. Brink, Dring), że A. korzystał z Likejonu tylko
jako z miejsca publicznych spotkań, a właściwym fundatorem szkoły był dopiero
Teofrast. Skoro jednak A. nie tylko nauczał, ale też prowadził zespołowe badania,
posiadał wielkie zbiory materiałów, dużą bibliotekę, to całe to wyposażenie nie
mogło być przetrzymywane w publicznym gimnazjonie. Jeśli nawet nie wszedł
w posiadanie przyległych do Likejonu budynków, mógł je po prostu wynajmo-
wać. Szkoła była zorganizowana na wzór Akademii, jako bractwo kultowe ku
czci muz. W większym jednak stopniu niż Akademia była placówką badawczą.
Zachowane traktaty są najlepszym dowodem, że A. podjął tu na nowo prowa-
dzone przezeń w Akademii wykłady z logiki, fizyki, metafizyki, etyki, retoryki,
wzbogacając je i uzupełniając nowymi przemyśleniami. W przypadku etyki za-
chowało się kilka oddzielnych traktatów, które zapewne są odzwierciedleniem
kolejnych kursów wykładów. W innych przypadkach, jak np. w przypadku me-
tafizyki, dawne i nowe wykłady zostały połączone w jednym traktacie. Uważa
się, że podstawę wykładów w Liceum stanowiły księgi III IV, VI X Metafizy-
ki. Nowe ujęcie zyskały Retoryka i Polityka. Zakres wykładów poszerzył o no-
we przedmioty, m.in. o poetykę, przede wszystkim zaś o przedmioty z zakresu
biologii, zoologii, psychologii, których podstawę stanowiły badania prowadzone
w Assos i Mitylenie, opracowane obecnie w takich traktatach, jak O duszy, O czę-
ściach zwierząt, O rodzeniu się zwierząt, O poruszaniu się zwierząt czy w zbiorze tzw.
małych pism przyrodniczych (Parva naturalia). Ten szczęśliwy okres w życiu A.,
wypełniony głównie wykładami, pracą badawczą i redakcyjną trwał niewiele
ponad 12 lat, dopóki potęga macedońska gwarantowała w Atenach stabiliza-
cję polityczną. Skoro tylko dotarła do Aten wiadomość o śmierci Aleksandra
(w 323), ożyły antymacedońskie nastroje. A., zaprzyjaznionego z Antypatrem,
aktualnym regentem Macedonii i Grecji, oskarżono o bezbożność. Aby unik-
nąć procesu, przekazawszy kierownictwo szkoły Teofrastowi, wyjechał razem
z rodziną do Chalcydy na Eubei, gdzie dziedziczył po matce posiadłość i dom.
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 3
W niespełna rok od przybycia na Eubeję, jesienią 322 przed Chr., odsunięty od
swych obowiązków i przyjaciół zapadł na chorobę żołądka i zmarł, pozostawia-
jąc testament, który pozwala poznać go jako pełnego oddania i życzliwości ojca
i pana domu.
Dzieła. Pisma A., ze względu na ich charakter i formę, dzieli się na
literackie, tradycyjnie nazywane  egzoterycznymi ( [lógoi
eksoteriko]) i pisma szkolne, zw.  akroamatycznymi ( [akroseis]),
przeznaczone do wysłuchania, czyli wykłady.
P i s m a l i t e r a c k i e, które często A. nazywa  wydanymi (
[ekdedomnoi]), miały przeważnie formę filozoficznego dialogu, którym kiero-
wał sam filozof. Były przeznaczone dla szerszej publiczności i odznaczały się
piękną formą literacką. Większość z nich powstała podczas pobytu A. w Aka-
demii. Znane były jeszcze komentatorom neoplatońskim w V VI w., pózniej
zaginęły. Do najgłośniejszych, z których przetrwało najwięcej fragmentów, nale-
żały: O filozofii ( [Per philosophas]), Zachęta do filozofii: Protreptyk
( [Protreptikós]), O dobru ( [Per t agathoś]), Eudemos,
czyli o duszy ( [udemos e per psychs]), O ideach (
[Per ideón]).
P i s m a s z k o l n e, stanowiące dzisiejszy Corpus Aristotelicum (CA),
zachowały się niemal w całości w tej formie, jaką im nadał w połowie I w.
przed Chr. Andronikos, który je uporządkował i wydał. Stanowiły one podstawę
prowadzonych przez A. wykładów. Dzieli się je na:
1) logiczne (tzw. [Órganon]), obejmujące sześć rozpraw:
[Kategorai] (Kategorie), [Per hermenias] (Hermeneutyka),
[Analytik prótera] (Analityki pierwsze),
[Analytik hżstera] (Analityki wtóre), [Topik] (Topiki),
[Per sophistikón elenchon] (O dowodach sofistycznych);
2) metafizyczne, zatytułowane [Ta met ta physik]
(Metafizyka);
3) z filozofii przyrody i nauk przyrodniczych: [Physik
akróasis] (Fizyka), [Per ouranoś] (O niebie),
[Per genseos kai phthors] (O powstawaniu i niszczeniu),
[Per meteoron e meteorologik] (Meteorologika),
[Per ta dzoa historai] (Zoologia), [Per dzóon moron]
(O częściach zwierząt), [Per dzóon genseos] (O rodzeniu się
zwierząt), [Per dzóon kinseos] (O ruchu zwierząt),
[Per dzóon porias] (O poruszaniu się przestrzennym zwierząt),
[Per psychs] (O duszy), [Per kósmou] (O świecie), [Per
phytón] (O roślinach), [Mechanik] (Mechanika),
[Per atomon grammón] (O odcinkach niepodzielnych), [Problmata]
(Zagadnienia przyrodnicze), [Per chromaton] (O barwach),
[Anemon thseis kai prosegorai] (Położenie i nazwy wia-
trów), [Per Ksenophnous, per
Melssou, per Gorgou] (O Ksenofanesie, Melissosie i Gorgiaszu),
[Per akoustón] (O głosach), [Physiognomik] (Fizjognomika),
[Per thaumason akousmaton] (Opowiadania zdumie-
wające), [Per tes tou Nilou anabseos] (O wyle-
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 4
wach Nilu); drobne pisma przyrodnicze, tzw. Parva naturalia, do których należą:
[Per aisthseos kai aisthetón] (O zmysłach i ich przed-
miotach), [Per mnemes kai anamnseos] (O pamięci
i przypominaniu sobie), [Per hżpnou kai egregórseos]
(O śnie i czuwaniu), [Per enypnon] (O marzeniach sennych),
[Per tes kath hżpnon mantiks] (O wieszczbiarstwie ze
snu), [Per makrobiótetos kai mikrobióte-
tos] (O długości i krótkości życia), [Per dzos kai thantou]
(O życiu i śmierci), [Per anapnos] (O oddychaniu);
4) z filozofii praktycznej: [Ethik Eudmeia] (Etyka eude-
mejska), [Ethik Nikomcheia] (Etyka nikomachejska),
[Ethik Megala] (Etyka wielka), [Per aretón kai
kakión] (O cnotach i wadach), [Politik] (Polityka),
[Athenion politia] (Ustrój polityczny Aten), [Techne rhetorik]
(Retoryka), [Rhetorik pros Alksandron] (Retoryka
dla Aleksandra), [Oikonomik] (Ekonomika), [Per poie-
tiks] (Poetyka).
Dzieła A. wydano: Aristotelis Opera, wyd. I. Bekkeri (I V, B 1831 1870,
przedr. B 1960); Aristoteles, cum fragmentis, wyd. A. F. Didot (I IV, P 1848
 1869, V Indeksy 1874); Aristote, Organon, J. Tricot (P 1946 1950); Aristotle s
Categories and De interpretatione, J. L. Acrill (Ox 1963, 1968); Aristotle s Prior
and Posterior Analytics, W. D. Ross (Ox 1949); Topica, wyd. W. D. Ross (Ox
1958, 1963, 1970); Aristotle s Physics, W. D. Ross (Ox 1936, 1950); De Coelo,
wyd. D. J. Allan (Ox 1936); De anima, wyd. W. D. Ross (Ox 1961); Aristotle s
Metaphisics, wyd. W. D. Ross (I II, Ox 1924); Parva naturalia, wyd. W. D. Ross
(Ox 1955); Parva naturalia, P. Siwek (R 1963); Histoire des animaux, P. Louis
(P 1964 1969); Aristotle, Poetics, wyd. W. D. Lucas (Ox 1968); La Potique,
wyd. R. Dupont-Roc et I. Lallot (P 1980); Ars rhetorica, W. D. Ross (Ox 1959); Ars
rhetorica, wyd. R. Kassel (B 1976); The Ethics of A., wyd. J. Burnet (Lo 1900, NY
1973); Ethics, wyd. J. Warrington (Lo 1963); Politica, W. D. Ross (Ox 1957).
Przekłady współczesne: The Works of Aristotle, wyd. J. A. Smith, W. D. Ross
(I XII, Ox 1908, 1952); nowe wyd. poprawione; The Complete Works of Aristotle,
wyd. J. Barnes (I II, Princeton 1984); W języku polskim wydano: Arystoteles,
Dzieła wszystkie (I VII, Wwa 1990 1996, druk t. VI planowany na 2000); ponadto
w innych wyd. ukazały się: Poetyka (Kr 1887); Ustrój polityczny Aten (Kr 1931);
T. Sinko, Trzy poetyki klasyczne (Wr 1939, 19512); Poetyka, oprac. H. Podbielski (Wr
1983, 19892); Polityka (Wr 1953, Kr 19642); Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska
(Wwa 1982); Metafizyka, tłum. K. Leśniak (Wwa 1983); Metafizyka, tekst pol.
oprac. A. Krąpiec i A. Maryniarczyk na podstawie tłumaczenia T. Żeleznika
(I II, Lb 1996).
Bibliografia: W. Jaeger, A. Grundlegung einer Geschichte seiner Entwicklung, B 1923, 1955;
L. Robin, Aristote, P 1944; P. Moraux, Les listes anciennes des ouvrages d Aristote, Lv 1951; D. J. Allan,
The Philosophy of A., Ox 1952; R. Stark, Aristotelesstudien, Mn 1954; I. Dring, A. in the Ancient
Biographical Tradition, Gt 1957; J. H. Jr. Randall, Aristotle, NY 1960; E. Berti, La filosofia del primo
A., Pd 1962; J. Moreau, A. et son cole, P 1962; M. Grene, A Portrait of A., Lo 1963; K. Leśniak,
Arystoteles, Wwa 1965; I. Dring, A., Darstellung und Interpretation seines Denkens, Hei 1966;
E. Berti, A. dalla dialettica alla filosofia prima, Pd 1977; J. L. Ackrill, A. the Philosopher, Ox 1981;
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 5
W. K. C. Guthrie, A History of Greek Philosophy, VI, C 1981; C. Natali, Bios theoretikos. La vita di
A., Bol 1991.
Henryk Podbielski
Poglądy A. obejmują rozważania metasystemowe oraz teorię metafizyczną,
etyczną i filozofię przyrody.
M e t a s y s t e m o w e. A. jest twórczym kontynuatorem myśli klasycznej
w zakresie: 1) uwzględnienia roli języka naturalnego w dziedzinie systema-
tyzacji i uzasadnień; 2) rozbudowania ogólnej teorii nauki; 3) posługiwania się
aporematycznym (problemowym) sposobem myślenia.
1. Przyjmując za Sokratesem i Platonem, że sensy (znaczenia) wyrażeń
ogólnych nie są dowolne, lecz stałe, konieczne i ogólnie ważne, A. uznał, że sku-
tecznym sposobem rozstrzygania podstawowych pytań, dotyczących struktury
zmiennej, materialnej rzeczywistości, jest analiza języka podmiotowo-orzeczni-
kowego. Jeśli Sokrates i Platon, analizując sensy wyrażeń ogólnych, doszli do
uznania wartościowego poznania naukowego w etyce lub ogólnej teorii rzeczy-
wistości, to A., zwracając uwagę na rolę orzeczników sądowo-zdaniowych, doko-
nał analizy struktury rzeczywistości, będącej zbiorem samoistnych podmiotów
( [ousa]) o określonych właściwościach. Struktura naturalnego języka jest
na ogół wiernym modelem struktury rzeczywistości. Kategorie orzekania zda-
niowego wskazują na kategorie bytowania podmiotowo-własnościowego. Język,
jako znak rzeczywistości, jest formułowany i zrozumiały w poznaniu, które 
będąc intelektualnie abstrakcyjne  modeluje nasz język w zespół znaków o od-
miennym (krytykuje tu A. platońską teorię idei i sposób intuicyjnego poznania
idei), niż sama rzeczywistość, sposobie bytowania. Dzieje się tak dlatego, że
między naturalnym językiem a konkretną jednostkową rzeczywistością istnieje
odległość, którą trzeba zasadnie poznać i do pewnego stopnia wypełniać przez
system definicji i sylogistyczne dowodzenie.
2. Przekształcając Anaksymandrowe pytanie o zasadę ( [arch]) świa-
ta, w pytanie  dzięki czemu coś jest jakieś, A. zwrócił uwagę, że w poznaniu
naukowym chodzi przede wszystkim o wskazanie racji,  dzięki której coś jest
takim właśnie z konieczności. Koncepcja nauki A., będąca kontynuacją poglą-
dów Platona, dotyczyła wartościowego (naukowego) poznania świata realnego,
zmiennego, podksiężycowego (kosmos). Zrozumienie jakiegoś bytu na ziemi
dokonuje się przez intelektualne uznanie rzeczy samej w sobie, czyli przez uję-
cie jej: a) formy (przyczyna formalna  [morf]), będącej jakby realizacją
platońskiej idei, oraz ustalenie związków tak ujętej rzeczy (istoty) z innymi jej
podstawowymi czynnikami  przyczynami; b) materii ( [hyle]) warunkują-
cej wewnętrzną przemienność bytu; c) sprawcy ( [hypó tinós]), któ-
ry poprzez działanie przemienia byt; d) celu ( [to hou hneka]),
będącego motywem działania przyczyny sprawczej. Pod wpływem Platona A.
położył akcent na rolę czynnika formalnego, konstytuującego bytowość i wyzna-
czającego racjonalną, istotną treść rzeczy, którą można ująć w pojęciu i wyrazić
w postaci definicji realnej (A. używał terminu  definicja na określenie defi-
niensa). Podkreślił, że utworzenie pojęcia dokonuje się nie w wyniku przejścia
od wyobrażeń do pojęć, lecz jest dziełem specjalnego aktu intelektu, abstrahu-
jącego spontanicznie lub metodycznie na drodze indukcji zw. arystotelesowską
[epagog]; rezultatem tak pojętej indukcji jest świadome utworzenie
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 6
pojęcia operatywnego na terenie nauki, które się wyraża poprzez definicje i ak-
sjomaty; można je wbudować w sylogizm (tu wg A. definicje stanowią prze-
słanki większe), jako punkt wyjścia swoistej sylogistycznej dedukcji .
Sylogizm w swoich różnych formach staje się narzędziem rozbudowy poznania
naukowego, ukazując niekiedy rację właściwą i adekwatną ( [dioti]), nie-
kiedy tylko cząstkową lub stwierdzenie faktu ( [hoti]). Dociekania dotyczące
definicji realnej, jej przedmiotu, charakteru, warunków, stanowią istotną część
analiz filozoficznych. A., który ustosunkowuje się tu szczególnie krytycznie do
teorii idei Platona, definicję i sylogizm uważa za dwa sposoby wartościowego
poznania naukowego. Zarysowana przez A. teoria nauki o empirycznych pod-
stawach ( ), jest przezwyciężeniem dotychczasowych poglądów, upatru-
jących przedmiot naukowego poznania nie w zmiennym świecie materialnym,
lecz w  tożsamości , a sylogistyka A., chociaż była kontynuacją niektórych wy-
powiedzi Platona o dzieleniu ( [diiresis]), stanowi oryginalny i trwały
wkład naukowy.
3. Jedną z najbardziej znamiennych cech filozoficznego i zarazem naukowe-
go poznania jest, zdaniem A., jego charakter aporematyczny, dzięki czemu wie-
dza nieustannie się rozwija. Punktem wyjścia analiz jest, wg A., aporia, szczegól-
ny stan umysłu nie tyle zdumiewającego się na widok rzeczy poznawanej (jak
u Platona), ile stawiającego pytania dotyczące stanów realnych i formułujące-
go problemy; aporia zapoczątkowuje poznawcze poszukiwanie i roztrząsanie 
diaporezę ( [diapóresis]), pozwalającą na zbadanie danych  za na-
rzucającym się (ze względów historycznych lub systemowych) rozwiązaniom
i  przeciw nim; diaporeza jest przyporządkowana euporii, czyli właściwemu
rozwiązaniu zagadnienia, które w dalszym rozwoju danej wiedzy może stać się
ponownie aporią. Charakter aporematyczny filozofii A. znalazł odbicie i twórczą
kontynuację w średniowiecznych sumach teologicznych, oraz w dysputach to-
czonych na uniwersytetach (quaestiones disputatae, quaestiones quodlibetales).
F i l o z o f i c z n e. Metafizyka. A. stworzył przede wszystkim teorię aktu
i możności jako dwóch niesamodzielnych składników bytu; możność realna
podmiotowa stanowi rację przemian bytowych, akt zaś rację bytowej organizacji
i poznawalności; wyrazem aktu jest forma rzeczy, wyrazem możności materia
(forma i materia). Teorią tą posłużył się A., by opisać i wytłumaczyć zmienną
rzeczywistość, uściślić i uzasadnić (negatywnie) zasadę niesprzeczności, będą-
cą podstawą systematyzacji i argumentacji, a przede wszystkim przezwyciężyć
monizm. Przyjął zatem pluralizm bytów samoistnych (substancja), obdarzonych
właściwościami (przypadłość); dziewięć przypadłości wraz z substancją, jako
podstawowym sposobem bytowania, tworzy dziesięć kategorii będących nie tyl-
ko sposobem orzekania, ale i bytowania; trzy przypadłości uważa za najważ-
niejsze: ilość ( [posón])  właściwość organizująca substancję ze względu
na układ i organizację materii; jakość ( [poión])  właściwość uzdatniająca
formę bytu; relację ( [pros ti])  właściwość przyporządkowująca jeden
byt drugiemu; pozostałe określa jako: uwarunkowania czasowe ( [pot]),
przestrzenne ( [poś]), czynnościowe ( [poiin]), doznawania (
[pschein]), położenia ( [kisthai]) i posiadania ( [chein]); substancja
natomiast jest konkretnym (złożonym z materii i formy) bytem jednostkowym
( [tode ti]). Przedmiotem naukowego poznania, z racji swej zmienności,
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 7
nie mogą być: substancja (jako konkretny byt jednostkowy), materia, konkretna
forma, jak też konkretne złożenie materii i formy; jest nim natomiast substancja
ujęta w sensie naczelnym, czyli ukonstytuowana przez formę konkretną, o ile ta
forma jest podstawą do ujęcia poznawczego wyrażonego w definicji. Tak ujęta
substancja, będąc związana z intelektualnym pojęciowym poznaniem, pojawia
się jako [to t en inai] (przedmiot metafizyki), wyrażona w definicji
jako ogólna, tzw. substancja druga ( [ousa deutera]). Substancje,
jako samodzielne byty, ułożone są wg hierarchii klas naturalnych; najwyższą
i najdoskonalszą substancją jest forma czysta (akt czysty), arystotelesowski bóg
będący samym życiem i samomyślącą myślą; doskonałymi substancjami są ciała
niebieskie, od wewnątrz niezmienne, gdyż złożone z formy intelektualnej i ete-
ru niematerialnego, który jest pierwiastkiem doskonałym; substancje w świecie
podksiężycowym są, w wyniku ich złożenia z materii i formy, zmienne od we-
wnątrz; działając na siebie poprzez swe przypadłości, ulegają przemianom sub-
stancjalnym, w czym wyraża się dynamiczność bytu; ciąg przemian  wzwyż
od pierwszych elementów materii, poprzez rośliny, zwierzęta aż do człowieka,
uwarunkowany jest ponadto działaniem sfer niebieskich. Przyjmując, że wszyst-
kie substancje, zarówno w świecie podksiężycowym, jak i nadksiężycowym, po-
wiązane są wspólnym ruchem, widział w ruchu dowód jedności kosmosu i ist-
nienia pierwszego motoru nieporuszonego, będącego  bogiem . Gdyby pojąć
ruch jednoznacznie  pierwszy motor nieporuszony, a poruszający wszystko,
realizowałby sprzeczność, dlatego A. w analizie ruchu wiążącego pierwsze nie-
biosa i  boga przechodzi od koncepcji ruchu fizycznego do koncepcji ruchu
metaforycznego (celowego), jako racji przyczynowania sprawczego.
A. porusza niemal wszystkie ważniejsze zagadnienia filozofii bytu; niektóre
z nich (zgodnie z aporematycznym sposobem poznania) są wciąż rozwijane
(zwł. w koncepcji bytu), natomiast jego teoria substancji, przypadłości, ruchu,
aktu i możności, materii i formy, jedności, a zwł. zasada niesprzeczności
stanowią istotne osiągnięcia w filozofii bytu.
Etyka. A. podjął próbę stworzenia syntezy eudajmonologii i aretologii.
W osobistym szczęściu człowieka, płynącym z posiadania dobra i praktyko-
wania cnót, widział A. ostateczny cel ludzkiego postępowania. Za najwyższe
dobro uważał poznanie, będące aktualizacją najwyższych potencjalności (akt
i możność) ludzkich; najwartościowsze poznanie dotyczy spraw boskich, a więc
tych, które daje filozofia. Ponieważ jednak ów cel osiągnęłoby niewielu ludzi,
i tylko na krótki czas, A. akcentował rolę przyjazni, gdyż umożliwia ona wspól-
ne rozważania, w gronie zaprzyjaznionych mędrców, o sprawach najwyższych.
Cnotę pojmował jako tzw. złoty środek, nierówno oddalony od swych skrajności,
w różnych dziedzinach usprawnień  czasem bliższy niedomiarowi (np. mę-
stwo), kiedy indziej nadmiarowi (np. umiarkowanie). W odniesieniu do Platona
teorii czterech cnót kardynalnych wprowadził modyfikacje; mądrość nazywał
roztropnością; wykorzystał poglądy Heraklita dotyczące poznania fronetyczne-
go, tj. poznania praktycznego kierującego ludzkim postępowaniem; podał rów-
nież inne uzasadnienie tych cnót (wynikające z jego koncepcji człowieka), któ-
rych rola ma polegać na jak najlepszym usprawnieniu ludzkich potencjalności
w stosunku do najlepszych przedmiotów działania. Obserwując życie społecz-
ne i polityczne państw gr. zbudował teorię państwa i moralnego postępowania
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 8
społecznego, przeciwstawiając się apriorycznym koncepcjom Platona; człowie-
ka nazwał bytem społecznym ( [dzóon politikón]), wyjaśniając,
że tylko we wspólnocie naturalnej może on rozwinąć swe potencjalności; ro-
dzinę uważał za pierwotną formę życia społecznego i pierwowzór pozostałych
społeczności; sądził, że najlepszy byłby ustrój państwowy, w którym nie ist-
niałby rozdzwięk między jednostką a społeczeństwem, a państwo pomagałoby
człowiekowi być uczciwym; wyróżniając ustroje państwowe (monarchia, ary-
stokracja, demokracja), wskazał zarazem, że ich deformacje (tyrania, oligarchia,
ochlokracja) uniemożliwiają praktykę cnót; jednocześnie usprawiedliwia istnie-
nie niewolnictwa, uzasaniając to tym, że niektórzy ludzie z braku zdolności in-
telektualno-kierowniczych muszą być kierowani przez innych, sami wykonując
tylko funkcje tylko fizyczno-wykonawcze.
Filozofia przyrody. A. jest twórcą definicji ruchu; ruch w jego systemie speł-
nia kluczowe znaczenie i jest określany jako  akt bytu, który jest w możności .
W zasadzie przyjmował on poglądy fizykalne filozofów jońskich (jońska szko-
ła filozoficzna), zwł. Anaksymandra; jako przyrodnik interesował się zoologią,
fizjologią, embriologią, botaniką itp.; liczne jego obserwacje oraz klasyfikacja
gatunków zachowały do dziś swą wartość. Do filozofii przyrody włączył A.
traktat o duszy, w którym przyjmuje, że człowiek jest tworem hylemorficznym
(hylemorfizm), złożonym z ciała i duszy (będącej formą i aktem pierwszym zor-
ganizowanego ciała fizycznego  [entelcheia]), niezdolnych do od-
dzielnego istnienia, gdyż człowiek jest właśnie ich syntezą. Człowiek ma jedną
duszę, stanowiącą formę całego ciała, działającą poprzez swe władze: wegeta-
tywne, ruchowe, pożądawcze oraz poznawcze, wśród których wyróżnił zmysły
zewnętrzne, bezpośrednio kontaktujące się ze światem zewnętrznym (dotyk,
smak, węch, słuch, wzrok), i wewnętrzne, kontaktujące się ze światem poprzez
zmysły zewnętrzne (zmysł wspólny, wyobraznia, władza oceny zmysłowej, pa-
mięć). Szczególną rolę A. przypisał wyobrazni i pamięci, na których opiera się
poznanie intelektualnopojęciowe, angażujące intelekt czynny ( [nous
poiośn]), oddzielony od materii. Trudno ustalić, czy A. uważa intelekt czyn-
ny za władzę człowieka, czy też za bóstwo oddziałujące na ludzką wyobraz-
nię, które podnosi ją do życia intelektualnego, tak iż staje się ona lub tylko
łączy się z intelektem możnościowym ( [nous paschon]); nie moż-
na też rozstrzygnąć, czy człowiek w koncepcji A. jest bytem śmiertelnym czy
nieśmiertelnym.
Podkreślając wartość życia intelektualnego, A. wszelkie dziedziny kultury
sprowadził do poznania bądz czysto teoretycznego, naukowego (przyporząd-
kowanego prawdzie jako zgodności intelektu z rzeczą), bądz praktycznego,
fronetycznego (przyporządkowanego dobru), bądz też pojetycznego, twórcze-
go (przyporządkowanego szeroko pojętemu pięknu). Sztukę uważał za swoiste
naśladownictwo piękna; rzeczywistość ujętą w poznaniu informacyjnym prze-
twarza się w poznaniu pojetycznym ze względu na dobrane kryteria (piękno,
wzniosłość, harmonia, potrzeba itd.); sztuka (zwł. dogłębne przeżycie tragedii)
oczyszcza ludzką duszę i czyni ją lepszą ( [ktharsis]).
A. jest także twórcą logiki, zwł. teorii nazw, zdań, systemu naukowego,
argumentacji pozalogicznych, sylogistyki. Dzieła A. stanowią pierwszorzędne
zródło informacji o podstawowych zagadnieniach kultury europejskiej. Znacze-
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 9
nie A. umocniło się jeszcze bardziej poprzez recepcję arystotelizmu do myśli
chrześcijańskiej.
Bibliografia: H. Bonitz, Aristotelische Studien, I IV, W 1862-1867; J. Aukasiewicz, Zasada
sprzeczności u A., Kr 1910; F. Brentano, A. Lehre vom Ursprung des menschlichen Geistes, L 1911;
tenże, A. und seine Weltanschauung, L 1911; A. Goedeckemeyer, Die Gliederung der aristotelischen
Philosophie, Hl 1912; O. Hamelin, Le systŁme d A., P 1920; W. Jaeger, A. Grundlegung einer
Geschichte seiner Entwicklung, B 1923; C. Lalo, Aristote, P 1923; W. D. Ross, Aristotle, Lo 1923,
NY 19645; J. Burnet, Aristotle, Lo 1924; M. D. Roland-Gosselin, Aristote, P 1928; R. Mugnier,
La thorie du Premier Moteur et l volution de pense aristotelicienne, P 1930; J. Salamucha, Pojecie
dedukcji u A. i św. Tomasza z Akwinu, Wwa 1930; P. Siwek, La psychophysique humaine d aprŁs
A., P 1930; G. R. S. Mure, Aristotle, Ox 1932; H. Maier, Die Syllogistik des A., I III, L 1936;
N. Hartmann, Der megarische und aristotelische Mglichkeitsbegriff, B 1937; A. Korcik, Teoria konwersji
zdań asertorycznych u A. w świetle teorii dedukcji, Wl 1937; C. Arpe, Das ti en einai bei A., H 1938;
J. M. Le Blond, Logique et mthode chez A., P 1939; L. Robin, Aristote, P 1944; A. Cresson, A., sa
vie, son oeuvre, avec un expos de sa philosophie, P 1946, 19635; A. Korcik, Teoria sylogizmu zdań
asertorycznych A. na tle logiki tradycyjnej, Lb 1948; P. Wilpert, Zwei aristotelische Frhschriften ber
die Ideenlehre, Rb 1949; J. de Tonqudec, Questions de cosmologie et de physique chez A. et Saint-
-Thomas. Le systŁme du monde, les thories de la lumiŁre et de la couleur, la thorie de la mesure, Pd
1950; L. M. Bocheński, Non-Analitycal Laws and Rules in A., Mi 1951; P. Moraux, Les listes anciennes
des ouvrages d Aristote, Lv 1951; J. Owens, The Doctrine of Being in the Aristotelian Metaphysics, Tor
1951, 19632; D. J. Allan, The Philosophy of A., Lo 1952, 19572; J. A. van der Meulen, Aristoteles,
Meisenheim 1952; O. Hamelin, La thorie de l intellect d aprŁs A. et ses commentateurs, P 1953;
A. Mansion, L immortalit de l me et de l intellect d aprŁs A., Lv 1953; S. Mansion, Les apories de la
mtaphysique aristotlicienne, w: Autour d Aristote, Lv 1955, 141 179; W. Brocker, Aristoteles, F 1957,
19643; J. Dring, A. in the Ancient Biographical Tradition, Gt 1957; H. Ambhl, Das Objekt der
Metaphysik des A., Fr 1958; T. Ando, A. Theory of Practical Cognition, Kyoto 1958; M. Jaworski,
Arystotelesowska i tomistyczna teoria przyczyny sprawczej na tle pojęcia bytu, Lb 1958; J. Aukasiewicz,
A. Syllogistic, Ox 1958; A. Mansion, Philosophie premiŁre, philosophie seconde et mtaphysique chez A.,
RPL 50 (1958), 165 227; I. Dring, A. and Plato in the Mid-Fourth Century, G 1960; J. H. Randall,
Aristotle, NY 1960; V. Dcarie, L objet de la mtaphysique selon A., P 1961; P. Aubenque, Le problŁme
de l ętre chez A. Essai sur la problmatique aristotlicienne, P 1962, 19672; Krąpiec Dz IV; J. Moreau,
A. et son cole, P 1962; P. Aubenque, La mtaphysique d Aristote, P 1963; J. Kalinowski, Au carrefour
des mtaphysiques. Pluralit des vues et indcisions dans la thorie de la philosophie d Aristote, RSPT
47 (1963), 545 570; Krąpiec Dz V; C. W. Schute, The Psychology of A., NY 1964; A. Achmanow,
Logika A., Wwa 1965; R. McKeon, Introduction to A., NY 1965; P. Siwek, Le  De anima d Aristote
dans les manuscrits grecs, R 1965; J. Dring, A. Darstellung und Interpretation seines Denkens, Hei
1966; M. A. Krąpiec, T. A. Żeleznik, A. koncepcja substancji, Lb 1966; A. Stigen, The Structure of
A. Thought. An Introduction to the Study of A. Writings, Os 1966; J. Vuillemin, De la logique ą la
thologie. Cinq tudes sur A., P 1967; W. F. R. Hardie, A. Ethical Theory, Lo 1968; J. D. Monan,
Moral Knowledge and Its Methodology in A., Lo 1968; T. Kwiatkowski, Poznanie naukowe u A., Wwa
1969; Metaphysik und Theologie des A., Da 1969; F. E. Cranz, A Bibliography of A. Editions, Baden-
Baden 1971, 19842; F. Wiplinger, Physis und Logos. Zum Krperphnomen in seiner Bedeutung fr den
Ursprung der Methaphysik bei A., Fr 1971; Ethik und Politik des A., Da 1972; Logik und Erkenntnislehre
des A., Da 1972; J. Barnes, Aristotle, Ox 1982; J. Dudley, Gott und Theorie bei A. Die metaphysische
Grundlage der Nikomachischen Ethik, F 1982; S. Panagiotou, Justice, Law and Method in Plato and A.,
Edmonton 1987; G. Brakas, A. Concept of the Universal, Hi 1988; T. Irvin, A. First Principles, Ox
1988; G. Freundhal, A. Theory of Material Substance, Ox 1995; L. Spellman, Substance and Separation
in A., C 1995.
Mieczysław A. Krąpiec
Arystoteles PEF  Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 10


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozof(Arystoteles) prawoznawstwo
Arystoteles
2) Arystoteles istota naśladowania, definicja tragedii
ARYSTOTELES ETYKA NIKOMACHEJSKA
ARYSTOTELES zacheta do filozofi
Sokrates arystoteles platon polityka
Arystoteles Powstawanie (2)

więcej podobnych podstron