Raport OOS Stacja Paliw w Sanoku


Ocena oddziaływania na środowisko
przedsięwzięcia pt. :
 Budowa stacji paliw płynnych na działce nr 100
przy ul. Lipińskiego w Sanoku
Lokalizacja:
Powiat : sanocki
Gmina : Miasto Sanok
Miejscowość: Sanok
Opracował:
Sokołowski Mariusz
Prajsnar Mateusz
Sanok, maj 2011 r.
Spis treści
1. Podstawowe informacji zawarte w raporcie& & & & & & & & & & & & & & & & & & & .4
2. Cel opracowania oceny oddziaływania na środowisko& & & & & & & & & & & & & & & 5
3. Lokalizacja przedsięwzięcia. Charakterystyka ogólna terenu& & & & & & & & & & & & ..5
3.1. Lokalizacja inwestycji& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...& 5
3.2. Opis terenu& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& 5
3.3. Ukształtowanie terenu& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...6
3.4. Walory krajobrazowe& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ....6
3.5. Budowa geologiczna& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .6
3.6. Gleby& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .7
3.7. Wody powierzchniowe - rzeka San& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...7
3.8. Klimat& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 7
3.9. Szata roślinna i świat zwierzęcy& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 8
3.10. Powietrze atmosferyczne& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..8
3.11. Klimat akustyczny& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 9
4. Opis istniejących w sąsiedztwie lub bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego
przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków& & .9
5. Formy ochrony przyrody utworzone na podstawie ustawy ustawy z dnia 16 kwietnia
2004r. o ochronie przyrody, występujące w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia& & & .9
5.1. Obszary chronionego krajobrazu& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .....10
5.2. Parki krajobrazowe& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..10
5.3. Obszary Natura 2000& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...10
6. Opis zamierzonego przedsięwzięcia& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...10
6.1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia i warunki wykorzystania terenu w fazie
realizacji i eksploatacji& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .& 10
6.2. Główne cechy charakterystyczne procesów technologicznych związanych z
planowanym przedsięwzięciem& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 14
6.2.1. Proces napełniania zbiorników magazynowych paliw płynnych& & & & & & .14
6.2.2. Proces tankowania paliwa do baków pojazdów& & & & & & & & & & & & ...14
6.2.3. Proces napełniania zbiornika magazynowego gazu ciekłego& & & & & & & ...14
6.2.4. Napełnianie gazu ciekłego do zbiorników samochodowych& & & & & ............15
6.2.5. Proces oczyszczania zanieczyszczonych wód opadowych i roztopowych& & ..15
6.3. Przewidywane wielkości emisji, wynikające z funkcjonowaniem planowanego
przedsięwzięcia& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 16
6.3.1. Określenie wielkości emisji zanieczyszczeń emitowanych do powietrza& & ...16
6.3.2. Określenie wielkości emisji hałasu do środowiska& & & & & & & & & & & ..17
6.3.2.1. Charakterystyka zródeł hałasu& & & & & & ...& & & & & & & & & & ....17
6.3.2.2. Określenie poziomu hałasu& & & & & & & & & & & & & & & ..& & ..& 18
6.3.3. Określenie ilości i jakości ścieków& & & & & & & & & & & .& & & & .& & .18
6.3.3.1. Åšcieki komunalne& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ......18
6.3.3.2. Zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe z terenu& & & & & ..& .......18
6.3.4. Określenie rodzaju i ilości wytwarzanych odpadów& & & & & & & & ..& & .20
6.3.4.1.Sposób zagospodarowania odpadów i miejsce magazynowania odpa-
dów& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & .22
2
7. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsię-
wzięcia& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ....22
8. Opis analizowanego wariantu& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .23
9. Określanie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych
wariantów, w tym również w wypadku wystąpienia awarii przemysłowej& & & & & .......24
9.1. Określenie oddziaływania wybranego wariantu przedsięwzięcia& & & & & & & ...& 24
9.2. Określenie oddziaływania w wypadku wystąpienia awarii& & & & & & & & & & .& 24
10. Uzasadnienie wybranego wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowi-
sko& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...& 26
10.1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia& & & & & & & & & & & & & & & & ...26
10.2. Funkcjonowanie planowanego przedsięwzięcia& & & & & & & & & & & & & & .28
10.2.1. Określenie oddziaływania na powietrze& & & & & & & & & & & ..& ..& & ...28
10.2.2. Określenie oddziaływania w zakresie hałasu& & & & & & & & & & & & ..& .28
10.2.3. Określenie oddziaływania na wody powierzchniowe& & & & & & & & .& & .28
10.2.4. Określenie oddziaływania na glebę i wody podziemne& & & & & & & & & ...29
10.2.5. Oddziaływanie na rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze............& 29
10.2.6. Określenie oddziaływania na ludzi& & & & & & & & & & & & & & ...& & & 30
10.2.7. Wpływ przedsięwzięcia na powierzchnię ziemi& & & & & & & & .& & & & ..30
10.2.8. Oddziaływanie na złoża kopalin, krajobraz i klimat& & & & ...& & & & & & .31
10.3. Likwidacja przedsięwzięcia& & & & & & & & ...& & & & & & & & & & & & & .31
11. Analiza możliwości konfliktów społecznych związanych z eksploatacją
inwestycji& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& .32
12. Wnioski końcowe& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...33
3
1. Podstawowe informacji zawarte w raporcie
Przedmiotem raportu oddziaływania na środowisko jest planowana inwestycja pod
nazwą  Budowa stacji paliw na działce nr. 100 w Sanoku  .
Obecnie na tym terenie nie obowiązuje Miejscowy Plan Ogólnego Zagospodarowania
Przestrzennego Miasta Sanoka.
Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z obowiązującym Studium Uwarunkowań
i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Sanok.
Teren ten jest przeznaczony pod działalność gospodarczą związaną z wytwórczością
i usługami.
Projektowana stacja paliw będzie obsługiwała około 175 pojazdów na dobę i będzie
pracowała przez cały rok.
Założenia przedstawione w koncepcji budowy stacji paliw płynnych i LPG obejmują budo-
wę obiektów, takich jak: budynku stacji paliw wraz z częścią handlowo - gastronomiczną,
wiaty nad stanowiskami dystrybutorów, drogi i placu manewrowego, parkingu.
Projektowane przedsięwzięcie będzie związane z wykonaniem i montażem następujących
instalacji i urządzeń: wysepek z dystrybutorami, zbiornika podziemnego do magazynowa-
nia paliwa, podziemnego zbiornika LPG, kanalizacji deszczowej dla wód zanieczyszczo-
nych, kanalizacji deszczowej dla wód czystych z rynien dachowych.
Zbiornikiem na paliwa płynne będzie zbiornik dwupłaszczowy z automatycznym systemem
kontroli szczelności zbiornika.
Przy tankowaniu gazu płynnego propan-butan i w trakcie napełniania zbiorników
ciśnieniowych będzie zastosowana pełna hermetyzacja tych procesów.
Dystrybutory oraz pistolety nalewaków będą posiadały system odsysania oparów
węglowodorów, powstających przy tankowaniu paliwa do baków samochodów oraz
zawracania ich do zbiornika magazynowego.
Zabezpieczenia te pozwolą na znaczne ograniczenie emisji węglowodorów do atmosfery.
Na podstawie przeprowadzonej oceny stwierdza się, że projektowana inwestycja będzie
wpływać na stan środowiska.
Inwestycja w fazie funkcjonowania nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych
standardów jakości środowiska, przez co nie będzie znacząco wpływać na stan
środowiska w rejonie jej lokalizacji.
Eksploatacja stacji paliw nie wyrządzi trwałych szkód ekologicznych, jak również nie narazi
ludzi na długotrwałe oddziaływanie niekorzystne dla ich zdrowia.
4
2. Cel opracowania oceny oddziaływania na środowisko
Celem raportu jest dokonanie analizy zagrożeń, wskazanie niezbędnych działań i wytycz-
nych, które pozwolą ograniczyć powstanie ewentualnych zagrożeń dla środowiska na
etapie projektowania, budowy oraz eksploatacji.
3. Lokalizacja przedsięwzięcia. Charakterystyka ogólna terenu
3.1. Lokalizacja inwestycji
Projektowana stacja paliw będzie zlokalizowana w części miasta Sanoka, w przemysłowo
 usługowej części dzielnicy.
Dojazd do projektowanej stacji paliw będzie odbywał się bezpośrednio z ulicy Lipińskiego,
która jest ciągiem drogi krajowej nr. 28.
Teren inwestycji położony jest w dzielnicy posada, gdzie występują zabudowania
handlowe, usługowe oraz bazy transportowo  sprzętowe.
Najbliższa zabudowa znajduje się w kierunku północno  wschodnim przy ul Beksińskiego.
Zabudowa ta znajduje się w odległości około 160-180 m. Jest to zwarta zabudowa
mieszkaniowa, jednorodzinna. Występujące tu budynki to obiekty niskie, jedno lub
dwukondygnacyjne.
Projektowana inwestycja jest oddalona o ok. 3 km od centrum miasta Sanoka (Rynek).
Stacja paliw będzie zlokalizowana na działce nr 100, w obrębie ewidencyjnym.
Stan prawny działek:
·ð dz. 100  wÅ‚aÅ›ciciel: Gmina miasta Sanoka  użytkownik wieczysty: Sanockie
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Sanoku.
Na działce 100 zgodnie z ewidencją gruntów, występują dwa rodzaje użytków :
·ð grunty rolne - R III - 0,1238 ha oraz
·ð inne tereny zabudowane - 0,1835 ha.
3.2. Opis terenu
Najbliższe otoczenie projektowanej stacji paliw w Sanoku przy ul. Lipińskiego
przedstawia się następująco:
od strony południowej  teren projektowanej stacji paliw będzie bezpośrednio graniczył
z nasypem kolejowym.
od strony zachodniej  teren projektowanej stacji bezpośrednio graniczy z pasem terenu
otwartego. Jest dwa razy do roku wykaszany. Dalej w tym kierunku przepływa rzeka San.
5
od strony północnej  teren graniczy z obiektami handlowo-usługowymi.
od strony wschodniej  teren graniczy z wąskim pasem gruntów, stanowiących obecnie
nieużytki. W pasie tym występuje głównie roślinność piętra niskiego. Dalej w tym kierunku
znajdują się dwa budynki handlowo  usługowe.
3.3. Ukształtowanie terenu
Teren działki nr 100 jest stosunkowo płaski, z lekkim nachyleniem (około 0,2 %)
w kierunku południowym i zachodnim.
Sieć hydrograficzną w rejonie działki, tworzy rzeka San. Rzeka przepływa w odległości
około 1 km od planowanej inwestycji. Teren inwestycji leży poza zasięgiem obszaru
zalewowego rzeki San. Jest to teren przekształcony antropogenicznie.
Przy południowej granicy działki, znajduje się nasyp kolejowy, na którym jest zlokalizowa-
na jednotorowa trakcja kolejowa.
3.4. Walory krajobrazowe
Teren, na którym realizowana będzie inwestycja, charakteryzuje się niskimi
walorami krajobrazowymi. Jest to obszar charakterystyczny dla obrzeży miast o średniej
wielkości, pozbawiony czynników decydujących o walorach krajobrazu, takich jak:
kompleksów leśnych, śródpolnych zarośli i drzew, gęstej sieci hydrologicznej itd.
Teren inwestycji jest położony między drogą krajową, a linią kolejową. Obszar ten jest
w znacznym stopniu przekształcony antropogenicznie.
Na terenie działki nr 100 obecnie znajdują się trzy obiekty budowlane, których wygląd oraz
układ przestrzenny może budzić wiele zastrzeżeń wizualnych. Są to obiekty niskie,
w których znajdują się pomieszczania handlowe. Budynki są murowane i miały służyć jako
obiekty tymczasowe. Teren inwestycji jest pozbawiony drzew.
3.5. Budowa geologiczna
W budowie geologicznej biorą udział utwory trzeciorzędowe i czwartorzędowe.
Na podstawie danych archiwalnych ustalono, że badany teren leży w obrębie Karpat
Zewnętrznych (tzw. Centralna Depresja Karpacka), zbudowanych z utworów fliszowych
(Å‚upki przewarstwione piaskowcem).
Na badanym terenie nie stwierdzono występowania udokumentowanych złóż surowców
mineralnych i budowlanych. Również na tym terenie nie występowały procesy osuwiskowe
ani też erozji powierzchniowej.
6
3.6. Gleby
Na omawianym terenie, zgodnie z mapÄ… glebowÄ… dla Miasta Sanoka, dominujÄ… gleby
średnie, o frakcji spławialnej. Są to gleby organiczno  mineralne typu mady właściwe.
Zewnętrzną warstwę gleby na działce nr 100 tworzą iły pylaste. Występujące na tym
terenie gleby tworzÄ… kompleks oznaczony w mapach glebowo  rolniczych jako nr 10 
pszennego dobrego śródgórskiego i podgórskiego.
Zgodnie z ewidencją gruntów na terenie ww. działki na terenach niezabudowanych
występuje użytkowanie  grunty orne III klasy bonitacyjnej.
Teren, na którym projektowana jest inwestycja, znajduje sie na terenie już częściowo
zabudowanym (istniejące obiekty handlowo - usługowe). Teren ten kwalifikuje się do
obszaru sozologiczno  urbanistycznego. Otoczenie inwestycji nie zmieni kwalifikacji
sozologicznej.
3.7. Wody powierzchniowe - rzeka San
W sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia brak jest cieków wodnych (wody
płynące, rowy). W odległości ok. 1 km od zachodniej granicy działki nr. 100 przepływa
rzeka San będąca główną osią hydrograficzną tego terenu.
3.8. Klimat
Na terenie miasta Sanoka występuje klimat przejściowy między klimatem górskim
a klimatem kotlin podgórskich.
Okolice Sanoka posiadają cechy klimatu podgórskiego, zróżnicowanego w zależności
od położenia nad poziomem morza. Najłagodniejszy występuje w kotlinach, nieco ostrzej-
szy w partiach górskich. Poniżej podano podstawowe dane, charakteryzujące warunki
meteorologiczne w rozpatrywanym obszarze.
Róża wiatrów
Dominującymi w rozpatrywanym rejonie, są wiatry z kierunków południowych (14,91 %
czasu w roku) i południowo-wschodnie (12,53 % czasu rocznego).
Najmniej prawdopodobne są wiatry północno-wschodnie (4,5 i 4,6%) oraz północno -
zachodnie (4,7%). Wiatry słabe o prędkościach do 3 m/s stanowią ponad połowę
wszystkich przypadków (63%).
Temperatura powietrza
Średnia temperatura powietrza w ciągu roku dla miasta Sanoka wynosi 7,4 0C. Najwyższa
o
temperatura przypada na miesiąc lipiec i wynosi 17,6 C, zaś najniższa na styczeń
i wynosi minus 3,6 oC.
7
Opady atmosferyczne
Pomiary wykazały, że 50% dni w roku jest bez opadów. Wśród dni z opadem najczęściej
zdarzają się opady drobne 0,1-1,0 mm, średnio 63,5 dni w roku (17,4 %). Natomiast opady
duże, powyżej 20 mm, zdarzają się zaledwie kilka razy w roku tj. 2% dni.
Średnia suma opadów wynosi 800 mm. W ciągu roku najwyższymi opadami
charakteryzuje się miesiąc lipiec, którego średnia suma opadów wynosi 135 mm.
Najniższe opady występują w miesiącu marcu, ich suma wynosi 28 mm.
3.9. Szata roślinna i świat zwierzęcy
Teren działek, na których planowana jest budowa stacji paliw jest zagospodarowa-
ny. Znajdują się tutaj parterowe budynki handlowo  usługowe. Większość terenu jest
utwardzona (nawierzchnia żwirowa, płytki betonowe) i pełni rolę placów postojowo
magazynowych. W części przylegającej do linii kolejowej znajduje się zdegradowana łąka
w większości pozbawiona roślinności, wykorzystywana jako miejsce magazynowe.
Przy wschodniej granicy działki znajduje się pas żywopłotu z ligustru o długości około 6 m.
Odrosty żywopłotu sięgają około 2,5 m. Przy południowej granicy działki, w ogrodzeniu
znajdują się pojedyńcze samosiewy jesionu i klonu jesionolistnego. Są to drzewa
kilkuletnie w złym stanie technicznym i zdrowotnym.
Ze względu na lokalizację działki (pomiędzy linią kolejową a drogą krajową) nie jest ona
terenem sprzyjającym bytowaniu zwierząt. Na terenie działki nie stwierdzono
występowania żadnych zwierząt. Działka z trzech stron jest ogrodzona siatką metalową,
która uniemożliwia przedostawanie się zwierzętom na jej teren.
W korycie rzeki San oddalonym od działki o około 1 km nie stwierdzono śladów bytowania
bobrów.
3.10. Powietrze atmosferyczne
Teren przeznaczony pod budowę stacji paliw, położony jest przy drodze krajowej
o dużym natężeniu ruchu. Obok planowanego przedsięwzięcia znajdują się liczne zakłady
usługowo  handlowe. Położenie to będzie miało zasadniczy wpływ na stan jakości powie-
trza w tym rejonie. Ruch komunikacyjny będzie głównym zródłem zanieczyszczenia powie-
trza. W godzinach szczytu ruchu (od 630 do 830 i od 1500 do 1700) emisja zanieczyszczeń
komunikacyjnych będzie najwyższa. Najbliższy punkty monitoringu stanu zanieczyszcze-
nia powietrza atmosferycznego zlokalizowane sÄ… w Sanoku i prowadzone sÄ… przez
Wojewódzką Stację Sanitarno Epidemiologiczną.
Zgodnie z danymi zawartymi w publikacji WIOŚ  Stan środowiska województwa podkar-
packiego w 2008 roku stan zanieczyszczenia wyrażony w stężeniach średniorocznych dla
przedmiotowego obszaru przedstawia się następująco:
8
·ð dwutlenek siarki - 5  6 źg/m3
·ð dwutlenku azotu - 12 14 źg/m3
·ð pyÅ‚ zawieszony - 21  24 źg/m3
3.11. Klimat akustyczny
W chwili obecnej na terenie przeznaczonym pod budowę stacji paliw nie występują
żadne zródła hałasu.
W myśl przepisów Rozporządzenia Ministra Środowiska, z dnia 14 czerwca 2007 roku
w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, normowany jest teren
zabudowy mieszkaniowej, dla którego równoważny poziom hałasu wynosi:
·ð pora nocna  40 dB
·ð pora dzienna  50 dB
Tereny usługowe i handlowe, parkingi oraz drogi nie są normowane pod względem
akustycznym. Na omawianym terenie będzie występował wyłącznie hałas antropogeniczny
pochodzenia komunikacyjnego. Podobnie jak w przypadku zanieczyszczenia powietrza,
poziom emitowanego hałasu do środowiska, zależy wyłącznie od natężenia ruchu
samochodowego.
4. Opis istniejących w sąsiedztwie lub bezpośrednim zasięgu oddziaływania plano-
wanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie
zabytków.
Na terenie miasta Sanoka występują obiekty wpisane do rejestru zabytków. Na
terenie Sanoka znajdują 34 zabytki wpisane do rejestru. Wszystkie zabytki leżą poza
bezpośrednim zasięgiem oddziaływania planowanego przedsięwzięcia. Na terenie
przeznaczonym pod budowę stacji paliw, w jej sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu
oddziaływania przedsięwzięcia nie występują zabytki wpisane do rejestru zabytków,
prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Rzeszowie.
5. Formy ochrony przyrody utworzone na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o ochronie przyrody, występujące w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia.
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz.U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220) w art. 6 jako formy ochrony przyrody wymienia: parki narodowe,
rezerwat przyrody, park krajobrazowy, obszary chronionego krajobrazu, obszary Natura
2000, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły
przyrodniczo-krajobrazowe.
9
5.1. Obszary chronionego krajobrazu
Na terenie powiatu sanockiego znajdujÄ… siÄ™ dwa obszary chronionego krajobrazu:
·ð Obszar Chronionego Krajobrazu Beskidu Niskiego
·ð Wschodniobeskidzki Obszaru Chronionego Krajobrazu
Planowana stacja paliw położona jest poza terenem Obszarów Chronionego Krajobrazu.
5.2. Parki krajobrazowe
Na terenie powiatu sanockiego znajdujÄ… siÄ™ 3 parki krajobrazowe :
·ð Park Krajobrazowy Gór SÅ‚onnych,
·ð JaÅ›liski Park Krajobrazowy,
·ð CiÅ›niaÅ„sko-WetliÅ„ski Park Krajobrazowy.
Działka nr. 100, na której planowana jest budowa stacji paliw znajduje się poza obszarami
utworzonych parków krajobrazowych. Najbliższy Park Krajobrazowy Gór Słonnych  poło-
żony jest w odległości ok. 4,0 km w linii prostej w kierunku wschodnim.
5.3. Obszary Natura 2000
Na terenie powiatu sanockiego, w oparciu o RozporzÄ…dzenie Ministra Åšrodowiska
z dnia 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000
(Dz.U. Nr 229, poz. 2313) utworzone zostały trzy obszary Natura 2000 :
·ð Bieszczady
·ð Beskid Niski
·ð Góry SÅ‚onne
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów NATURA 2000.
Odległość, w linii prostej, od najbliższego obszaru  Góry Słonne wynosi ok. 4,0 km.
6. Opis zamierzonego przedsięwzięcia
6.1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia i warunki wykorzystania terenu w fazie
realizacji i eksploatacji
Planowane przedsięwzięcie pn.  Budowa stacji paliw płynnych przewidzianej do
realizacji na działkach nr 100 przy ul. Lipińskiego w Sanoku będzie polegało na budowie
nowej stacji paliw płynnych i gazowych na działce nr 100 obręb Posada.
AÄ…czna powierzchnia terenu przeznaczonego pod inwestycjÄ™ wynosi 0,25 ha.
10
Obecnie teren, na którym planowana jest inwestycja jest zagospodarowany. Na tym
Na terenie działki nr 100 znajdują się obecnie dwa jednokondygnacyjne budynki:
·ð handlowy o powierzchni zabudowy 141 m2,
·ð handlowy o powierzchni zabudowy 200 m2,
Pozostały teren działki zajmują trawniki i pasy zieleni średniej.
Na terenie działki znajduje się kanalizacja sanitarna zakończona zbiornikiem
bezodpływowym. Istniejące budynki zaopatrywane są w wodę z ujęcia wody podziemnej
(studnia kopana). Planowane przedsięwzięcie całkowicie zmieni dotychczasowe zagospo-
darowanie działki nr 100.
Na działce zostanie zlokalizowana stacja paliw płynnych i LPG z całą infrastrukturą.
IstniejÄ…ce obiekty budowlane zostanÄ… rozebrane. Zlikwidowana zostanie kanalizacja
sanitarna oraz zbiornik służący do gromadzenia ścieków socjalnych.
Istniejąca studnia zostanie zlikwidowana w taki sposób aby nie była zródłem zanieczysz-
czania wód gruntowych.
Założenia obejmują budowę obiektów kubaturowych, takich jak:
·ð budynek stacji paliw, w którym bÄ™dzie mieÅ›ciÅ‚ siÄ™ pawilon handlowo  gastrono-
miczny,
·ð wiaty pod stanowiskami dystrybutorów,
·ð drogi i plac manewrowy,
·ð parking,
oraz wykonanie i montaż następujących instalacji i urządzeń:
·ð wysepki z dystrybutorami
·ð zbiornik podziemny do magazynowania paliwa,
·ð podziemny zbiornik LPG
·ð kanalizacja deszczowa dla wód zanieczyszczonych
·ð kanalizacji deszczowej dla wód opadowych  tzw. czystych z poÅ‚aci dachowych,
Wjazd na teren projektowanej stacji oraz wyjazd z niej, będzie odbywał się przez
przeprojektowany zjazd i wyjazd z ul. Lipińskiego.
W centralnej części działki nr 100, zostały zaprojektowane instalacje i urządzenia, służące
do magazynowania i dystrybucji paliwa płynnego oraz gazu propan  butan.
Dla potrzeb niniejszej stacji, zaprojektowano dwa zbiorniki magazynowe na paliwo płynne,
o łącznej pojemności około 100,0 m3.
Będą to podziemne zbiorniki stalowe dwupłaszczowe. Zbiorniki będą dwukomorowe, o
komorach o pojemności do 20 m3. Zbiorniki będą przeznaczone do przechowywania
produktów naftowych, paliw płynnych (benzyn, oleju napędowego).
Na projektowanej stacji paliw, w zbiornikach będą magazynowane: olej napędowy
i benzyny bezołowiowe 95 i 98 oktanowe.
11
W zbiornikach zostanie zamontowany detektor wycieku mokrego, składający się ze
sterownika, zbiornika cieczy detekcyjnej i zestawu montażowego. Detektor wycieku
przeznaczony jest do kontroli nieszczelności zbiornika dwupłaszczowego.
Zbiorniki magazynowe będą typu najazdowego i zostaną przykryte warstwą ziemi
o grubości co najmniej 0,5 m, co będzie gwarantowało, stałą temperaturę w zbiorniku. Zbyt
duża amplituda temperatury dobowej może powodować emisję oparów węglowodorów do
powietrza. Zaprojektowana warstwa ziemi wyeliminuje to zjawisko całkowicie.
Zbiorniki będą posiadały wspólny dla wszystkich komór punkt zlewowy, wyposażony
w zawory hermetyczne. Zbiorniki będą zlokalizowane pod ciągami komunikacyjnymi (pla-
cem manewrowym). Wysepki z dystrybutorami będą znajdowały się w centralnej części
działki około 14 m od projektowanego budynku stacji paliw.
Stanowiska dystrybutorów zostały zaprojektowane pod zadaszeniem. Rozwiązanie to
pozwoli ograniczyć skutecznie ilość wód opadowych i roztopowych, które mogłyby zostać
zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi. Wiata nad dystrybutorami będzie posia-
dała szkielet o konstrukcji stalowej oraz wymiary 11,0 x 21,0 m. Powierzchnia z wiaty bę-
dzie wynosiła około 231 m2. Wiata nad dystrybutorami nie będzie połączona z budynkiem
obsługi i pawilonem handlowo  gastronomicznym. Przewiduje się zamontowanie trzech
podwójnych dystrybutorów paliwa płynnego. Planuje się zamontowanie dystrybutorów z
sześcioma nalewakami (2 x 3 nalewaki). W projektowanej stacji, jednocześnie będzie mo-
gło tankować sześć pojazdów. W przedmiotowej stacji zostaną zainstalowane dystrybuto-
ry, przystosowane do zasysania i odprowadzania oparów węglowodorów z baków
samochodów do zbiornika magazynowego.
W dystrybutorach zostaną zainstalowane pompy, które pozwolą na tankowanie paliwa o
wydajności 50 l/minutę. Stanowiska służące do dystrybucji paliwa, zostaną zlokalizowane
na wysepce o wymiarach około 1,5 x 7,50 m.
Dystrybutory będą ustawione równolegle do krawędzi jezdni ul. Lipińskiego. Rozwiązanie
to umożliwi bezmanewrowy najazd do wysepki i wyjazd z miejsca tankowania pojazdów.
Na projektowanej stacji paliw płynnych zostanie zamontowane urządzenie do magazyno-
wania i dystrybucji (stacja LPG) gazu ciekłego propan  butan. Planuje się, że zbiornik do
magazynowania gazu będzie zlokalizowany pod ziemią, obok zbiorników służącego do
magazynowania paliw płynnych. Przewiduje się zamontowanie jednego zbiornika najaz-
dowego o pojemności 10 m3. Podobnie jak w przypadku zbiorników magazynowych paliw,
nad zbiornikiem magazynowym gazu planuje siÄ™ wykonanie ciÄ…gu komunikacyjnego.
W związku z tym, zbiorniki będą tak dobrane aby wytrzymały takie obciążenia.
Zbiornik magazynowy gazu będzie urządzeniem ciśnieniowym, który podlegać będzie
dozorowi technicznemu. Zbiornik będzie posiadał: zawór napełniania, zawór poboru fazy
gazowej z manometrem, zawór poboru fazy ciekłej, wskaznik poziomu paliwa oraz zawór
bezpieczeństwa.
Przepompowywanie ciekłego gazu do zbiornika samochodowego będzie odbywało się z
dystrybutorów, zlokalizowanych na trzech wysepkach. Dystrybutory gazów ciekłego będą
przy dystrybutorach paliwa płynnego.
12
Cały system rozładunku z autocysterny do zbiornika magazynowego, przepompowanego
gazu do zbiorników samochodowych oraz proces magazynowania będzie hermetyczny.
Podczas tych procesów nie nastąpi emisja gazu do powietrza atmosferycznego.
Koncepcja zagospodarowania terenu stacji paliw, przewiduje wykonanie dróg dojazdo-
wych, placów manewrowych oraz parkingu dla siedmiu pojazdów, o łącznej powierzchni
około 2000 m2.
Zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe z utwardzonej powierzchni placów manew-
rowych i parkingów będą odprowadzone do projektowanej kanalizacji zanieczyszczonych
wód opadowych. Oczyszczone wody będą odprowadzone do istniejącej kanalizacji desz-
czowej przebiegającej w pasie drogowym ul. Lipińskiego. Ścieki socjalne z terenu projek-
towanej stacji będą odprowadzane do istniejącej kanalizacji sanitarnej. Na projektowanej
stacji paliw, woda będzie służyła wyłącznie do celów socjalno - bytowych.
Woda będzie dostarczana z miejskiego wodociągu administrowanego przez Sanockie
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Sanoku. Woda będzie dostarczana
z sieci wodociągowej znajdującej się w pasie drogowym ul. Lipińskiego.
Budynek stacji paliw będzie posiadał pomieszczenia dla obsługi stacji paliw oraz pawilon
handlowo  gastronomiczny oraz pomieszczania socjalne dla pracowników i gości
korzystających ze stacji paliw. Budynek stacji paliw będzie posiadał powierzchnię około
200 m2 natomiast część gastronomiczna będzie posiadała około trzydziestu miejsc
siedzÄ…cych. W budynku zaplanowano zaplecze kuchenne. W pawilonie handlowym
prowadzona będzie sprzedaż detaliczna akcesoriów samochodowych i artykułów
spożywczych.
Budynek stacji będzie murowanym obiektem jednokondygnacyjnym, wolnostojącym.
Budynek wykonany zostanie metodą tradycyjną. Projektowany budynek będzie posiadał
wysokość do 5 m.
Ogrzewanie budynków zostało przewidziane na bazie paliw ekologicznych, to jest gazu
ziemnego. Budynek będzie posiadał własną kotłownię o mocy około 20 kW. Kotłownia
będzie w pełni zautomatyzowana. Gaz będzie wykorzystany również w zapleczu
kuchennym.
Projektowana stacja będzie zasilana energią elektryczną przez projektowany podziemny
przyłącz. Przy obsłudze projektowanej stacji paliw oraz części handlowo 
gastronomicznej będzie zatrudnionych około 6 osób na dobę. Przewiduje się system pra-
cy 24 godzinny.
Przewiduje, że roczna dystrybucja paliw będzie wynosiła około 2000 m3 paliw płynnych
w tym:
·ð 1200 m3  benzyny,
·ð 800 m3  oleju napÄ™dowego.
Ponadto przewiduje się, że na projektowanej stacji będzie rocznie dystrybuowane około
200 m3 gazu płynnego.
13
6.2. Główne cechy charakterystyczne procesów technologicznych związanych z
planowanym przedsięwzięciem
6.2.1. Proces napełniania zbiorników magazynowych paliw płynnych.
Paliwo, do projektowanej stacji paliw, będzie dostarczane przez dostawcę
hurtowego paliwa, w specjalistycznej autocysternie przeznaczonej do przewozu oleju
napędowego i benzyn.
W celu zmniejszenia uciążliwości na środowisko, cały proces napełniania zbiorników
magazynowych będzie hermetyczny. Polegać on będzie na przemieszczeniu powietrza
i par węglowodorów ze zbiornika napełnianego, do przestrzeni gazowej zbiornika opróż-
nianego. Zarówno zbiornik magazynowy jak i autocysterna będą wyposażone w zawory
umożliwiające zastosowanie hermetyzacji.
Przewiduje się roczne zużycie paliwa na poziomie:
·ð olej napÄ™dowy  800 m3
·ð benzyny (95 i 98)  1200 m3
Ilość napełnień zbiornika (autocysterna o pojemności 12 m3  ilość przywożonego paliwa
10 m3) wyniesie dla oleju  60 razy w roku, dla benzyn  80 razy w roku.
W czasie napełniania zbiorników magazynowych na stacji paliw, dystrybucja paliw do
zbiorników samochodowych będzie wstrzymana. Ponadto w danym czasie jest napełniana
paliwem jedna komora zbiornika magazynowego.
6.2.2. Proces tankowania paliwa do baków pojazdów
Do napełniania baków samochodów będzie służył dystrybutor z nalewakiem pistoletowym.
Pistolet będzie wyposażony w automatyczny zawór, zamykający dopływ paliwa w momen-
cie osiągnięcia maksymalnego poziomu paliwa w tankowanym baku pojazdu. Ponadto
urządzenie to będzie wyposażone w aktywny układ do odciągania oparów węglowodorów
powstałych podczas tankowania. Będzie on polegał na umieszczeniu w dystrybutorze
pompy próżniowej do odsysania. Uwolnione podczas tankowania pojazdów opary będą
kierowane do zbiornika magazynowego. Przewiduje się dobowe zużycie paliwa na pozio-
mie - olej napędowy - 2,20 m3 i etylina  3,30 m3.
Operacja tankowania etyliną lub olejem napędowym zbiornika o pojemności 20 dm3 po-
jazdu samochodowego wynosi około jednej minuty. Przewidywana ilość tankowanych po-
jazdów w ciągu doby, wyniesie około 165 pojazdów na etylinę i około 110 samochodów na
olej napędowy.
6.2.3. Proces napełniania zbiornika magazynowego gazu ciekłego
Gaz płynny magazynowany będzie w jednym zbiorniku magazynowym o pojemno-
ści 10 000 dm3. Przeładunek gazu płynnego z autocysterny samochodowej będzie całko-
wicie zhermetyzowany i powinien być prowadzony przez przeszkoloną załogę.
Instalacja rozładunkowa wyposażona będzie w komplet armatury odcinającej i kontrolnej.
14
Autocysterna wyposażona będzie w pompę przetłaczającą gaz płynny do zbiornika maga-
zynowego. Instalacja zbiornikowa wyposażona będzie w komplet armatury zabezpieczają-
cej, odcinającej i kontrolnej. Stały zbiornik magazynowy dla gazu płynnego powinny być
napełniany do 85 % jego pojemności.
6.2.4. Napełnianie gazu ciekłego do zbiorników samochodowych
Dla potrzeb napełniania zbiorników samochodowych na jednej wysepce zainstalowany
zostanie dystrybutor przeznaczony do tankowania gazu płynnego propan  butan. Giętkie
węże służące do napełniania płynnego gazu powinny być:
·ð skonstruowane zgodnie z odpowiedniÄ… normÄ…,
·ð przed każdym użyciem sprawdzane, czy nie majÄ… pÄ™knięć i obtarć, również
w obrębie końcówek,
·ð okresowo sprawdzane na przewodnictwo elektryczne,
·ð raz do roku przetestowane hydraulicznie,
·ð tak przechowywane, by nie byÅ‚y narażone na uszkodzenia mechaniczne czy
wpływ atmosferyczny.
Przystąpienie do napełnienia zbiornika samochodowego następuje po stwierdzeniu legali-
zacji oraz stanu technicznego danego zbiornika. Po napełnieniu następuje odłączenie
pistoletu, zamknięcie i zabezpieczenie zaworu zbiornika samochodowego. Dystrybutor
gazu płynnego będzie posiadał przeciętną wydajność tankowania od 50 - 70 dm3/minutę.
6.2.5. Proces oczyszczania zanieczyszczonych wód opadowych i roztopowych
Wody opadowe i roztopowe z miejsc narażonych na ich zanieczyszczenie będą
ujmowane w system kanalizacji wód deszczowych (place manewrowe, parking, stanowi-
sko autocysterny oraz dystrybutorów). Do oczyszczenia ścieków opadowych i roztopo-
wych zostanie zaprojektowany separatora koalescencyjny ze śluzą na odpływie. Śluza
gwarantuje bezpieczeństwo w przypadku awaryjnego wycieku substancji ropopochodnej 
zamyka dopływ do separatora przy napełnieniu wewnętrznego zbiornika przeznaczonego
na substancje ropopochodne.
W celu oddzielenia zawieszonych substancji stałych jak piasek i szlam, separator na wlo-
cie będzie posiadał osadnik lub komorę szlamową, w której na zasadzie procesu sedy-
mentacji, substancje stałe o gęstości wyższej od gęstości wody będą osadzały się na dnie
osadnika. W projektowanym separatorze, w części środkowej nastąpi rozdział substancji
ciekłej organicznej (paliw, olejów, tłuszczów itp.) od wody, wykorzystując różnicę gęstości
separowanych cieczy lekkich i wody. Dzięki sile wyporu większej od siły ciężkości, krople
lekkich cieczy ropopochodnych oddzielają się od wody i wypływają na powierzchnię.
W celu oddzielenia drobnych cząstek oleju od środowiska wodnego stosuje się separatory
z filtrem. Separator oleju bez filtra usuwa oleje, paliwa i inne produkty ropopochodne do
poziomu poniżej 100 [mg/l]. W wodzie pozostają mikrokropelki oleju, których czas wypły-
nięcia na powierzchnię wody jest dłuższy niż czas przebywania wody w separatorze oleju.
Zastosowanie w separatorach filtra, radykalnie obniża zawartość oleju do poziomu poniżej
15
5 [mg/l].
Tak oczyszczone wody opadowe i roztopowe z terenu projektowanej stacji będą wprowa-
dzane do istniejącej kanalizacji deszczowej, znajdującej się na ul. Lipińskiego.
6.3. Przewidywane wielkości emisji, wynikające z funkcjonowania planowanego
przedsięwzięcia
Podczas funkcjonowania przedmiotowej inwestycji będzie występowało korzystanie ze
środowiska związane z wprowadzaniem zanieczyszczeń do środowiska.
Do tej emisji zanieczyszczeń zalicza się:
·ð wprowadzanie zanieczyszczeÅ„ do powietrza powstajÄ…cych w wyniku procesów:
napełniania zbiornika magazynowego paliw płynnych, tankowania pojazdów oraz
energetycznego spalania gazu w kotłowni budynku obsługi stacji oraz pawilonu
handlowo  gastronomicznego.
·ð emitowanie haÅ‚asu do Å›rodowiska podczas procesu tankowania pojazdów (praca
dystrybutorów) oraz podczas poruszania się pojazdów po działce,
·ð wytwarzanie odpadów zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem stacji paliw, punktu handlo-
wego i gastronomicznego oraz bytowaniem pracowników,
·ð powstawanie Å›cieków socjalno  bytowych, zwiÄ…zanych z iloÅ›ciÄ… zatrudnionych
pracowników oraz klientów punktu gastronomicznego,
·ð powstawanie zanieczyszczonych wód opadowych i roztopowych z utwardzonych
terenów, w wyniku transportu samochodowego oraz parkowania samochodów,
Funkcjonowanie projektowanej stacji paliw nie będzie zródłem nie jonizującego promie-
niowania.
6.3.1. Określenie wielkości emisji zanieczyszczeń emitowanych do powietrza
Podczas funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia do powietrza atmosferycz-
nego wprowadzane będą gazy i pyły z następujących procesów:
·ð energetycznego spalania gazu ziemnego w kotÅ‚owni, w pawilonie obsÅ‚ugi stacji pa-
liw oraz z punktu handlowo  gastronomicznego,
·ð napeÅ‚niania komór zbiornika magazynowego paliw pÅ‚ynnych,
·ð tankowania pojazdów.
Kotłownia
Do ogrzewania pomieszczeń budynku obsługi stacji paliw oraz pawilonu handlowo
 gastronomicznego będzie służyła lokalna kotłowania, wyposażona w jeden kocioł
o mocy 20 kW. Kocioł będzie wyposażony w pełną automatykę i posiadał wysoką spraw-
ność dochodzącą do 90%. Kocioł będzie opalany gazem ziemnym, o niskiej zawartości
siarki do 20 mg/m3. Kocioł będzie pracował dla celów centralnego ogrzewania pomiesz-
czeń oraz ciepłej wody.
16
Wielkość emisji przedstawia się następująco:
Obliczona emisja w:
Rodzaj emitowanego
zanieczyszczenia
kg/h Mg/rok
Dwutlenek siarki 0,00047 0,002
Dwutlenek azotu 0,00756 0,038
Tlenek węgla 0,00189 0,009
Pył ogółem 0,00178 0,009
Emisja z zanieczyszczeń ze stacji paliw
Emisja zanieczyszczeń towarzyszy operacjom napełniania zbiorników paliwowych
z autocysterny. W rozpatrywanym przypadku, zastosowany został układ hermetyczny
autocysterna  zbiornik magazynowy, o skuteczności działania dochodzącej do 99,9 %.
Śladowa emisja węglowodorów odbywać się może poprzez zawór oddechowy autocyster-
ny. W czasie opróżniania zbiornika magazynowego z paliwa powstaje zjawisko tak zwa-
nego  oddechu wtórnego (zjawisko nasycenia się przestrzeni gazowej zbiornika)  emisja
w tym przypadku występuje sporadycznie, nie ma istotnego znaczenia w ocenie oddziały-
wania stacji paliw dla środowiska.
PodstawowÄ… operacjÄ… technologicznÄ… prowadzonÄ… na stacjach paliwowych, jest dystrybu-
cja paliw do zbiorników pojazdów samochodowych, w czasie której następuje emisja opa-
rów produktów naftowych z otworów wlewowych baków.
Szczególna analiza oparów etyliny wykazała obecność około 40 związków węglowodorów
alifatycznych  97,5 %. Pozostałe to węglowodory aromatyczne  2,5 %. Podobny skład
mają oleje napędowe, z tym że występuje znacznie więcej węglowodorów alifatycznych
o większej liczbie węgla w łańcuchu  96 %, pozostałe 4 % stanowią węglowodory aroma-
tyczne.
Obliczona wielkość emisji
Rodzaj zanieczyszczenia
kg/h Mg/rok
Węglowodory alifatyczne
0,0373 0,0029
Węglowodory aromatyczne
0,0010 0,0001
6.3.2 Określenie wielkości emisji hałasu do środowiska
6.3.2.1 Charakterystyka zródeł hałasu
Podczas realizacji i funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia będzie występo-
wała emisja hałasu do środowiska.
17
Głównym zródłem hałasu na projektowanej stacji paliw, w trakcie eksploatacji będą
dystrybutory paliw płynnych. Na stacji zostaną zamontowane dwa dystrybutory. Innym
zródłem emisji hałasu będzie hałas spowodowany przez pojazdy poruszające się po
drogach wewnętrznych projektowanej stacji. Pozostałe urządzenia związane technolo-
gicznie z w/w zródłami nie będą stanowiły istotnych zródeł hałasu. W projektowanej
stacji paliw zródłami punktowymi będą dystrybutory. Na stacji zostaną zamontowane
dwa podwójne dystrybutory. Zatem na projektowanej stacji będą dwa
punktowe zródła emisji hałasu.
6.3.2.2 Określenie poziomu hałasu
Jedynym technologicznym zródłem hałasu emitowanym do środowiska
będzie praca pomp dystrybutorów. Przedmiotowa stacja będzie wyposażona
w dystrybutory nowej generacji o ograniczonej akustyce, dodatkowo obudowane. Badania
natężenia hałasu prowadzone na stacjach, wykazały że poziom dzwięku bezpośrednio
u zródła (przy dystrybutorze) nie przekroczył 50 dB(A). Przyjęto, że w ciągu najnieko-
rzystniejszych 8 godzin pracy stacji będzie tankowało około 180 pojazdów (40 %). Jedno
tankowanie trwa około 60 s.
6.3.3. Określenie ilości i jakości ścieków
6.3.3.1. Åšcieki komunalne
Budynek stacji paliw oraz zaplecze socjalno  bytowe będą zaopatrywane w wodę
z sieci wodociągowej. Pomiar ilości dostarczonej wody odbywać się będzie za pomocą
wodomierza. Woda wodociągowa zużywana będzie na cele socjalno  bytowe
pracowników stacji paliw, klientów stacji oraz dla celów związanych z funkcjonowaniem
części gastronomicznej lokalu. Zakładane zatrudnienie na stacji paliw będzie wynosiło 6
osób. W budynku handlowo  usługowym planowane jest wykonanie części gastrono-
micznej dla około 30 miejsc. Sumaryczna ilość zapotrzebowania na wodę wynosi ok. 113
m3 / miesiąc. Ilość ścieków socjalnych powinna być w przybliżeniu równa ilości zużywanej
wody czyli ok. 113 m3/miesiÄ…c.
6.3.3.2. Zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe z terenu
W chwili obecnej na terenie na którym planowana jest budowa stacji paliw brak jest
zorganizowanego i zamkniętego systemu kanalizacji deszczowej. Część wód z tego tere-
nu położonego przy ul. Lipińskiego kierowana jest do studzienek kanalizacji deszczowej
znajdującej się w drodze, zaś pozostałe wody opadowe i roztopowe wnikają do gruntu.
Utwardzone powierzchnie w projektowanej stacji paliw tj. drogi wewnętrzne, place
manewrowe i parking, będą posiadały system kanalizacji deszczowej, do którego będą
ujmowane wody opadowe i roztopowe.
18
Na stacji zaplanowano dwa systemy kanalizacji zbierajÄ…ce wody opadowe i roztopowe:
·ð system zbierajÄ…cy i odprowadzajÄ…cy wody opadowe z dachów (pawilon handlowo
usługowy i zadaszenia nad dystrybutorami)
·ð system zbierajÄ…cy i odprowadzajÄ…cy wody opadowe z placów manewrowych.
Wody opadowe i roztopowe z powierzchni, które mogą zostać zanieczyszczone substan-
cjami ropopochodnymi (drogi dojazdowe, parking, miejsca tankowania pojazdów) zostaną
ujęte w system zakończony separatorem koalescencyjnym. Wody  umownie czyste 
z dachów odprowadzone zostaną bezpośrednio do kanalizacji deszczowej.
Wody opadowe
Wody opadowe i roztopowe z terenu projektowanej stacji paliw zostaną ujęte w zamknięty
system kanalizacji deszczowej. Działalność prowadzona będzie na działce o łącznej po-
wierzchni 0,25 ha. Całość wód deszczowych spływających z działki zostanie ujęta w sys-
tem kanalizacji deszczowej,
Wyliczona powierzchnia z jakiej będą spływać wody opadowe z terenu stacji paliw wynosi
F = 0,25 ha z tego przypada na :
·ð powierzchnia dachów
·ð powierzchnie dróg i placów
·ð powierzchnia terenów zielonych
Jakość ścieków
Ilość i rodzaj zanieczyszczeń znajdujących się w ściekach opadowych uzależniona jest od:
·ð rodzaju nawierzchni,
·ð intensywnoÅ›ci i czasu trwania opadu
·ð dÅ‚ugoÅ›ci okresu jaki upÅ‚ynÄ…Å‚ od ostatniego opadu
·ð rodzaju transportu koÅ‚owego i pieszego
·ð sposobu i organizacji oczyszczania terenu
·ð zanieczyszczenia atmosfery
Z działalnością stacji paliw wiąże się możliwość zaistnienia niekorzystnego oddziaływania
na otaczające środowisko wodne. Głównym zródłem zanieczyszczenia wód opadowych i
roztopowych z terenu stacji może być przede wszystkim ruch kołowy pojazdów mecha-
nicznych oraz niekontrolowane rozlanie paliwa w obrębie miejsc tankowania. Wody
opadowe zawierać głównie będą zanieczyszczenia mineralne oraz minimalne ilości
substancji ropopochodnych. Zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe mogą zawierać
substancje takie jak: zawiesinÄ™ oraz substancje ropopochodne.
Surowe ścieki opadowe mogą posiadać następujące stężenia:
·ð zawiesiny ogólnej od 5 do 240 g/m3
·ð substancje ropopochodne od 10  110 g/m3
19
Zachodzi konieczność aby wody opadowe i roztopowe z terenu projektowanej stacji paliw
przed ich wprowadzeniem do kanalizacji deszczowej zostały oczyszczone w taki sposób
aby w odpływie zawartość zanieczyszczeń nie przekraczała :
·ð zawiesina ogólna nie byÅ‚a wiÄ™ksza niż 100 mg/ dm3
·ð substancje ropopochodne nie byÅ‚y wiÄ™ksze niż 15 mg/dm3
Dobór urządzeń oczyszczających
Wody opadowe i roztopowe z opadów o natężeniu co najmniej 15 l na sekundę na
1 ha przed ich wprowadzeniem do odbiornika muszą zostać oczyszczone do wymaganych
parametrów. Pozostała ilość wód może być wprowadzana do odbiornika bez oczyszcza-
nia. Podstawowym sposobem oczyszczenia wód opadowych jest zastosowanie separatora.
Separatory przeznaczone są do oddzielania cieczy lekkich, określonych w normie PN-EN
858 (oleje, benzyny itp.). Zastosowanie znajdujÄ… przede wszystkim w systemach kanaliza-
cji deszczowej odprowadzających ścieki ze zlewni miejskich, zakładów przemysłowych,
stacji paliw, baz paliw, baz sprzętu, placów manewrowych, parkingów, dróg, budowli kole-
jowych. Ze względu na charakter zlewni, z której następuje spływ wód deszczowych -
utwardzone place - w których ilość zanieczyszczeń ropopochodnych jest mała, ale zagro-
żenie nagłym niekontrolowanym wyciekiem tych substancji jest możliwe, należy zastoso-
wać separator koalescencyjny.
6.3.4. Określenie rodzaju i ilości wytwarzanych odpadów
W wyniku eksploatacji urządzeń, znajdujących się na projektowanej stacji paliw,
będą powstawały odpady zarówno niebezpieczne jak i inne niż niebezpieczne. Na liście
odpadów niebezpiecznych, powstających na stacji paliw, znajdują się:
·ð odpady z okresowego czyszczenia zbiorników magazynowych po ropie naftowej
lub jej pochodnych oraz
·ð szlamy z odwodnienia oleju w separatorze.
Okresowe czyszczenie zbiorników magazynowych oraz urządzeń oczyszczających zanie-
czyszczone wody opadowe, zostanie zlecone innym posiadaczom odpadów, mających
odpowiednie zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania tymi
odpadami. Nie przewiduje się magazynowania tych odpadów na działce. Po wykonaniu
zlecenia, odpady niebezpieczne będą odbierane w całości przez ich wytwórcę, celem ich
odzysku lub unieszkodliwienia. Dodatkowym zródłem powstawania odpadów niebezpiecz-
nych, na projektowanej stacji paliw, będzie zainstalowane oświetlenie. Lampy, które zo-
staną użyte do oświetlenia pomieszczeń obsługi stacji, lokalu handlowo - gastronomiczne-
go oraz przy reklamach świetlnych, zawierają substancje niebezpieczne (opary rtęci).
Miejsce magazynowania odpadów niebezpiecznych przewidziano w magazynie, w budyn-
ku zaplecza stacji. Będą one gromadzone w oryginalnych tekturowych opakowaniach.
Innym odpadem niebezpiecznym, powstającym przy stacji paliw, będą opakowania zawie-
20
rajÄ…ce substancje niebezpieczne lub nimi zanieczyszczone (ropopochodne). Do tego ro-
dzaju odpadów zalicza się opakowania po olejach, płynach hamulcowych oraz cieczach
chłodniczych. Są to przeważnie opakowania z tworzywa sztucznego. Zgodnie z obowiązu-
jącymi przepisami, odpad ten winien być wykorzystany ponownie, jako opakowanie zwrot-
ne. Jeśli wytwórca olejów nie posiada zorganizowanej zbiórki swoich opakowań, to należy
takie opakowania przekazać firmie posiadającej odpowiednie zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie zbierania tego rodzaju odpadów. Na stacji paliw będą powstawały
odpady: sorbenty, materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nie ujęte w innych grupach),
tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substan-
cjami niebezpiecznymi. Do tego rodzaju odpadów będą zaliczane zanieczyszczone pali-
wem lub substancjami ropopochodnymi papierowe ręczniki, służące do wycierania rąk lub
rękawice używane przy tankowaniu paliwa. Ten rodzaj odpadu będzie magazynowany
w szczelnych workach na zapleczu pawilonu.
Punkt handlowy oraz gastronomiczny będzie zródłem odpadów opakowaniowych:
·ð opakowania z papieru i tektury,
·ð opakowania z tworzyw sztucznych,
·ð opakowania z drewna (palety).
Odpady te będą powstawały podczas rozładunku przywiezionego towaru oraz z opakowań
po artykułach spożywczych, wykorzystywanych w zapleczu kuchennym punktu gastrono-
micznego. Każdy rodzaj odpadu opakowaniowego będzie gromadzony w oddzielnych po-
jemnikach, na zapleczu stacji paliw. Po zebraniu odpowiedniej partii odpadów będzie on
przekazywany do punktów ich zbierania, znajdujących się na terenie Sanoka. Punkt
gastronomiczny będzie dodatkowo zródłem odpadów kuchennych ulegające biodegrada-
cji. Odpady te będą magazynowane w workach foliowych, umieszczonych w zamykanym
kontenerze, zlokalizowanym na zapleczu stacji paliw. Innym rodzajem wytwarzanych na
stacji paliw odpadów będą odpady inne niż niebezpieczne. Do tej grupy odpadów będą
zaliczane niesegregowane odpady komunalne oraz odpady z czyszczenia ulic i placów
(drogi dojazdowej, placu manewrowego i parkingu). Zmieszane odpady komunalne będą
magazynowane w typowym kontenerze ustawionym na działce. Kontener będzie posiadał
pokrywę, uniemożliwiającą dostanie się wody opadowej do jego wnętrza. Odpady komu-
nalne będą odbierane w całości przez służby komunalne na zasadach
przyjętych w mieście Sanoku.
Nie przewiduje się magazynowania pozostałych odpadów z czyszczenia dróg i placów
wewnętrznych oczyszczalni. Po wytworzeniu, odpady te będą bezpośrednio przewożone
do punktu ich unieszkodliwiania lub odzysku.
21
6.3.4.1. Sposób zagospodarowania odpadów i miejsce magazynowania odpa-
dów.
Wszystkie wytworzone odpady będą magazynowane na działce. Podczas funkcjo-
nowania planowanego przedsięwzięcia, nie przewiduje się wykorzystania lub unieszkodli-
wiania odpadów na terenie projektowanej stacji paliw. W pierwszej kolejności odpady będą
przekazywane do odzysku. Odpady, które się nie nadają do odzysku, będę przekazywane
do unieszkodliwiania poza instalacjami służącymi do składowania odpadów. Odpady, któ-
rych technologia nie pozwala na inne unieszkodliwianie niż składowanie, będą oddawane
na składowisko odpadów, w celu ich unieszkodliwienia. Wszystkie wytworzone odpady
będą magazynowane selektywnie, a miejsca ich magazynowania będą zabezpieczone
przed dostępem osób postronnych oraz negatywnym oddziaływaniem na środowisko. Po-
jemniki oraz miejsca magazynowania odpadów będą odpowiednio oznaczone i opisane.
Transport odpadów wytworzonych na oczyszczalni, będzie się odbywał pojazdami przy-
stosowanymi do tego rodzajów odpadów.
Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., posiada aktualne zezwo-
lenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów. Przed oddaniem do
eksploatacji stacji paliw, własciciel będzie zobowiązany zgodnie z art. 17 ustawy o odpa-
dach, do uregulowania stanu formalno  prawnego w zakresie gospodarki odpadami.
7. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania
przedsięwzięcia
Wariant polegający na nie podejmowaniu przedsięwzięcia można uznać z punktu
widzenia ochrony środowiska za niekorzystny. Wiąże się on z pozostawieniem istniejących
obiektów budowlanych, w których jest prowadzona działalność handlowa. Obecnie budyn-
ki są w zły stanie technicznym i nie stanowią estetycznego widoku przy wjezdzie do miasta
Sanoka. Oprócz stanu technicznego budynków również o negatywnych walorach stanowi
układ rozmieszczenia przestrzennego obiektów budowlanych. Rozmieszczanie budynków
na działce jest przypadkowe, które nie zachowuje żadnego ładu przestrzennego. Istniejące
budynki miały być obiektami tymczasowymi. Działalność prowadzona na tym terenie przez
podmioty gospodarcze może stwarzać zagrożenie dla środowiska. Nieprawidłowe maga-
zynowanie odpadów niebezpiecznych może stwarzać duże zagrożenie dla środowiska
naturalnego.
Innym zagrożeniem dla środowiska jest brak szczelnej powierzchni na terenach
utwardzonych znajdujących się na działce nr 100. Na tym terenie nie ma kanalizacji desz-
czowej. Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych są bezpośrednio wprowa-
dzane do gruntu. Stwarza to duże zagrożenie dla środowiska gruntowo  wodnego. Zanie-
czyszczone wody opadowe i roztopowe z terenów parkingu oraz placów manewrowych
mogą do środowiska gruntowo wodnego wprowadzić substancje ropopochodne. Również
zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe mogą być zagrożeniem dla ujęcia wody pod-
ziemnej. Na działce nr 100 znajduje się studnia kopana stanowiąca jedyne zródło wody dla
22
podmiotów gospodarczych prowadzących na ww. działce działalność.
Również zagrożenie dla środowiska stanowi gromadzenie i magazynowanie ście-
ków socjalnych. Zbiornik jest w złym stanie technicznym i może być przyczyną niekontro-
lowanego wydostawania się ścieków socjalnych do wód gruntowych. Ścieki ze zbiornika
są okresowo wywożone wozem asenizacyjnym na oczyszczalnię ścieków w Trepczy.
Reasumując, należy stwierdzić, że wariant polegający na nie podejmowaniu plano-
wanego przedsięwzięcia, będzie wariantem niekorzystnym dla środowiska ze względu na
duże zagrożenie środowiska gruntowo  wodnego z racji istniejącej na działce nr 100
gospodarki ściekowej oraz z braku ujęcia i odprowadzania zanieczyszczonych wód opa-
dowych i roztopowych. Ponadto istniejące obiekty powodują pogorszenie walorów lokal-
nego krajobrazu.
8. Opis analizowanego wariantu
Wariant polegający na podjęciu planowanego przedsięwzięcia
Wariant ten może być wariantem korzystnym dla środowiska, pod warunkiem
pełnego zabezpieczenia wszystkich komponentów środowiskowych, a w szczególności
środowiska gruntowo wodnego. Wariant ten zakłada rozbiórkę istniejących obiektów bu-
dowlanych wraz z istniejąca infrastrukturą techniczną oraz budowę stacji paliw z pełnym
zabezpieczeniem środowiska. Wybrany wariant planowanego przedsięwzięcia będzie
posiadał działania mające na celu znaczne ograniczenie wpływu inwestycji na środowisko
takie jak:
·ð zbiornik magazynowy bÄ™dzie dwupÅ‚aszczowy, z peÅ‚nÄ… automatykÄ… monitorujÄ…cÄ…
stan paliwa w komorach zbiornikach,
·ð zabezpieczenia przed napeÅ‚nieniem komór zbiornika paliwem,
·ð proces napeÅ‚niania komór zbiornika paliwem bÄ™dzie hermetyczny,
·ð przy pistoletach nalewaków etyliny zostanÄ… zainstalowane odsysanie oparów
tankowanych paliw,
·ð tereny po których bÄ™dÄ… siÄ™ poruszać pojazdy, bÄ™dÄ… utwardzone i uszczelnione,
·ð ujÄ™cie wód opadowych i roztopowych, z wszystkich utwardzonych powierzchni, do
kanalizacji deszczowej i oczyszczeniu ich do wymaganych wskazników,
·ð stanowiska do tankowania oraz stanowisko autocysterny bÄ™dzie odciÄ™te od pozo-
stałych terenów utwardzonych liniową kanalizacją deszczową.
Planowane przedsięwzięcie będzie korzystne ze względów społecznych. Zostanie zatrud-
nionych około 6 osób (zmniejszenie bezrobocia). Budowa stacji paliw jest korzystna
ze względów ekonomicznych i wykorzystania terenu.
Ponadto planowana inwestycja uporzÄ…dkuje obecne zagospodarowanie przestrzenne tego
terenu. Projektowane obiekty stacji paliw będą wkomponowane w otoczenie, a architektu-
ra tych obiektów będzie nawiązywała do istniejącej w tym rejonie Sanoka zabudowy
23
usługowo  handlowej.
Planowana inwestycja nie pogorszy walorów lokalnego krajobrazowych. Z realizacją inwe-
stycji zostaną zlikwidowane dwa istniejące budynki handlowo  usługowe, które obecnie
stwarzają negatywne wrażenia estetyczne przy wjezdzie do miasta Sanoka.
9. Określanie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych
wariantów, w tym również w wypadku wystąpienia awarii przemysłowej
9.1. Określenie oddziaływania wybranego wariantu przedsięwzięcia
W przypadku rozpatrywanej inwestycji  wybrano wariant tj. budowÄ™ stacji paliw
wraz z pełną infrastrukturą techniczną na działce nr 100 wraz z wykonaniem zjazdu
i wjazdu na ul. Lipińskiego. Zaproponowany wariant zapewni, że projektowana stacja bę-
dzie posiadała pełny system zabezpieczający lokalne środowisko. Wybrany wariant pla-
nowanego przedsięwzięcia jest najbardziej korzystny dla środowiska, a zastosowane roz-
wiązania techniczno  technologiczne są jedynymi możliwymi przy obecnej lokalizacji i
obowiązujących przepisach prawnych w zakresie ochrony środowiska.
Zaletą tego wariantu będzie poprawa walorów estetycznych tego terenu. Koncepcja zago-
spodarowania działki nr 100 zakłada budowę nowych obiektów kubaturowych, które archi-
tekturą będą nawiązywały do istniejących na tym terenie obiektów usługowych . Obiekty te
powstaną w miejscu likwidowanych dwóch obiektów handlowo  usługowych, które są
w złym stanie technicznym i obecnie stwarzają negatywne wrażenie wizualne. Wybrany
wariant planowanego przedsięwzięcia, jest najbardziej korzystny z punktu pogodzenia
interesów ochrony środowiska oraz interesów ekonomicznych. Zastosowane rozwiązania
techniczne, są jedynymi możliwymi przy obecnej lokalizacji i obowiązujących przepisach
prawnych w zakresie ochrony środowiska. Planowana inwestycja nie będzie powodować
poza granica działki nr 100 przekroczeń dopuszczalnych standardów jakościowych lokal-
nego środowiska.
9.2 Określenie oddziaływania w wypadku wystąpienia awarii
Sytuacje awaryjne, w trakcie których może dojść do zanieczyszczenia środowiska to:
·ð uszkodzenie pÅ‚aszczy zbiorników podziemnych, wypeÅ‚nionych paliwem, na skutek
rozszczelnienia, skorodowania , pęknięcia lub wybuchu
·ð pÄ™kniÄ™cie Å›ciany rurociÄ…gu technologicznego na skutek uszkodzenia, korozji lub
wady materiałowej
·ð przewrócenia siÄ™ cysterny.
Awarie zbiorników i rurociągów są rzadkie, ale grozne w skutkach, gdyż zwykle obejmują
znaczną przestrzeń, sięgając przeważnie poza teren stacji paliw. Jeśli nagły wypływ pali-
24
wa ze zbiornika lub rurociągu jest od razu zauważony i natychmiast zostanie podjęta akcja
ratunkowa, wówczas rozmiary katastrofy można ograniczyć i zapobiec przedostaniu się
paliwa do wód podziemnych lub powierzchniowych. Często uszkodzenie zbiornika lub
rurociągu pozostaje niezauważalne przez długi czas. W rezultacie wyciekające paliwo
przemieszcza się na znaczną odległość i przenika w głąb ziemi do wód podziemnych, po-
wodując ich skażenie na dużym obszarze. Jeśli substancje ropopochodne dostaną się do
wód podziemnych mogą wyeliminować je z użytkowania na długie lata. Zanieczyszczenia
naftowe zagrażają ujęciom wód podziemnych, a przede wszystkim studniom kopanym
znajdującym się w pobliżu stacji paliw. Likwidacja skutków zdewastowanych terenów sub-
stancjami ropopochodnymi jest trudna, kosztowna, długotrwała i nie zawsze przynosi po-
żądany efekt. Dla wyeliminowania poważnych awarii i zagrożenia dla środowiska, stano-
wisko autocysterny i stanowiska do tankowania paliwa będą uszczelnione, nieprzepusz-
czalne.
W przypadku awarii lub nadzwyczajnego zagrożenia dla środowiska należy:
·ð przerwać pracÄ™ stacji
·ð zabezpieczyć dopÅ‚yw paliwa do dystrybutorów
·ð powiadomić Straż PożarnÄ…, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Åšrodowiska oraz
JednostkÄ™ Ratownictwa Chemicznego
·ð przeprowadzić ewakuacjÄ™ osób znajdujÄ…cych siÄ™ na terenie stacji na bezpiecznÄ…
odległość
·ð zabezpieczyć teren awarii
·ð podjąć dziaÅ‚ania w celu unieszkodliwienia ewentualnych skutków w porozumieniu
ze służbami ochrony środowiska.
Sposobem na uniknięcie awarii oraz nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska jest stała
konserwacja wszystkich urządzeń pracujących na stacji paliw.
Zatrudnieni pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie BHP i obsługi urządzeń znaj-
dujących się na projektowanej stacji paliw. Podczas napełniania zbiorników magazyno-
wych, stacja powinna być zamknięta dla samochodów tankujących paliwo. Trasy komuni-
kacyjne na stacji oraz miejsca tankowania pojazdów oraz napełniania zbiorników magazy-
nowych, powinny być oznakowane. Ponadto stacja powinna być wyposażona w podsta-
wowy sprzęt gaśniczy oraz sorbenty do likwidowania substancji ropopochodnych.
25
10. Uzasadnienie wybranego wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na śro-
dowisko
10.1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia
W czasie realizacji zadania inwestycyjnego, wpływ na środowisko będą miały
następujące czynniki:
·ð rozbiórka istniejÄ…cych obiektów budowlanych oraz istniejÄ…cej infrastruktury tech-
nicznej (kanalizacji sanitarnej, zbiornika bezodpływowego, terenów utwardzonych),
·ð w wyniku prac ziemnych zostanÄ… nieodwracalnie zniszczone powierzchniowe
i przypowierzchniowe warstwy geologiczne oraz zostanie usunięta wierzchnia
warstwa gleby z obszaru prac ziemnych,
·ð w wyniku prac ziemnych, zostanie usuniÄ™ta pokrywa roÅ›linnoÅ›ci w obszarze robót
ziemnych (wykopy pod fundamenty budynku oraz przyłącza mediów),
·ð zużycie wody do celów budowlanych,
·ð podczas prac budowlanych powstanÄ… odpady wyÅ‚Ä…cznie obojÄ™tne i inne niż niebez-
pieczne,
·ð eksploatacja maszyn budowlanych i Å›rodków transportu spowoduje wzrost zanie-
czyszczenia powietrza atmosferycznego,
·ð podczas pracy maszyn i urzÄ…dzeÅ„ technicznych zwiÄ™kszy siÄ™ poziom haÅ‚asu emito-
wanego do środowiska. Hałaśliwe będą również prace związane z rozładunkiem
dowożonych materiałów budowlanych,
·ð podczas wykonywania inwestycji mogÄ… nastÄ…pić czasowe zakłócenia ustalonego
spływu wód opadowych, roztopowych i gruntowych.
Na etapie realizacji inwestycji nie będą powstawały ścieki przemysłowe. Jedynymi ście-
kami jakie powstaną przy wykonywaniu planowanego przedsięwzięcia, będą ścieki socjal-
no  bytowe. Przewiduje siÄ™ wykonanie, na czas budowy, zaplecza socjalnego dla pra-
cowników zatrudnionych przy realizacji planowego przedsięwzięcia. Pracownicy zatrud-
nieni przy realizacji inwestycji będą korzystali z tymczasowego, przewoznego zaplecza
socjalnego. Woda do celów socjalnych oraz budowlanych będzie dostarczana beczkowo-
zami. Ścieki socjalne z przewoznego zaplecza socjalnego, będą magazynowane w
szczelnym zbiorniku i okresowo wywożone na miejską oczyszczalnię ścieków w Trepczy.
Inwestor przewiduje wykonanie, na czas budowy, zaplecza techniczne, które również
będzie znajdowało się na terenie działki. Zaplecze będzie się składało z tymczasowych
obiektów technicznych placu składowego oraz parkingu dla maszyn budowlanych. Do tego
celu zostanie wykorzystany jeden z terenów utwardzonych, znajdujących się przy budyn-
kach handlowo  usługowych. Czas realizacji inwestycji będzie wynosił około jednego
roku. Nie planuje siÄ™ realizacji inwestycji etapami.
Na tym etapie konieczne jest prowadzenie prac zgodnie z zatwierdzonym projektem bu-
dowlanym, sprawnym sprzętem i pod ścisłym nadzorem budowlanym kierownika budowy.
Podczas realizacji inwestycji nie przewiduje się powstania odpadów niebezpiecznych.
Wyniku prac rozbiórkowych będą powstawały odpady takie jak:
26
·ð odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów,
·ð gruz ceglany,
·ð odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia,
·ð usuniÄ™te tynki, tapety, okleiny itp.,
·ð drewno,
·ð szkÅ‚o,
·ð żelazo i stal.
W wyniku niwelacji terenu oraz prac ziemnych przy wykopach pod fundamenty, powstanÄ…
bezużyteczne masy ziemne i skalne, kwalifikowane jako odpady obojętne. Odpady te
zostaną w całości zagospodarowane przy niwelacji terenu. Innymi odpadami, które będą
powstawały podczas realizacji inwestycji będą odpady: opakowaniowe po materiałach
budowlanych, takie jak: papier i tektura, tworzywa sztuczne, drewno i metal. Odpady te
będą magazynowane selektywnie, w sposób nie stwarzający zagrożenia dla środowiska.
Odpady stanowiące surowiec wtórny będą oddawane do odzysku. Odpady z czystego
drewna, mogą być oddane osobom fizycznym na ich własne potrzeby. Pozostałe odpady
nie nadające się do wykorzystania zostaną usunięte przez służby komunalne na składowi-
sko odpadów. Grozbę zanieczyszczenia środowiska na tym etapie realizacji inwestycji
mogą stanowić paliwa i smary stosowane w urządzeniach mechanicznych i pojazdach.
Codziennie przed rozpoczęciem pracy maszyn lub pojazdów, należy wizualnie sprawdzić
czy maszyna nie jest zródłem niekontrolowanych wycieków olejów.
yródłem zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego w czasie budowy będzie:
·ð praca silników: urzÄ…dzeÅ„ budowlanych, sprzÄ™tu oraz samochodów transportowych
spalających głównie olej napędowy,
·ð prace spawalnicze na zewnÄ…trz i wewnÄ…trz obiektów budowlanych.
Emisja zanieczyszczeń na etapie budowy będzie miała charakter krótkotrwały,
przemijający. Podobnie zródłem emisji niezorganizowanej zanieczyszczeń powietrza będą
prace spawalnicze. Ponieważ są to procesy krótkotrwałe i przemijające, dlatego faza
budowy nie będzie mieć wpływu na mierzalną zmianę stanu czystości powietrza w rejonie
realizacji przedsięwzięcia. Sposób składowania materiałów wykorzystywanych podczas
budowy będzie gwarantował ograniczenie do minimum wtórne pylenie. Emisja hałasu z
terenu inwestycji w momencie przystąpienia do prac budowlanych będzie związana z pra-
cą typowych maszyn budowlanych (koparek, spycharek, dzwigów, ładowarek itp.) oraz
samochodów ciężarowych i dostawczych, związanych z transportem materiałów budowla-
nych i konstrukcyjnych.
Wyżej wymienione maszyny oraz samochody ciężarowe, charakteryzują się wyso-
kim poziomem mocy akustycznej i emitują hałas o dużym natężeniu, jednak będzie on
miał charakter okresowy i uciążliwości z nim związane ustaną wraz z zakończeniem prac.
Należy tu również zaznaczyć, że prace budowlane będą prowadzone wyłącznie w porze
dziennej, a emitowany hałas będzie przejściowy i po zakończeniu realizacji inwestycji nie
27
będzie występował. W celu minimalizacji negatywnego wpływu prac budowlanych na
klimat akustyczny, zarówno sprzęt budowlany jak i samochody ciężarowe będą sprawne
technicznie.
Okres realizacji planowanej inwestycji będzie uciążliwy dla otoczenia, jednakże będą to
uciążliwości o niedużym zasięgu oraz będą występować okresowo z różnym natężeniem w
sposób przemijający. Oddziaływanie tego etapu na środowisko będzie miało wyłącznie
charakter odwracalny i przejściowy. Ustanie ono z chwilą oddania do eksploatacji plano-
wanego przedsięwzięcia.
10.2. Funkcjonowanie planowanego przedsięwzięcia
10.2.1. Określenie oddziaływania na powietrze
W czasie eksploatacji, stacja paliw będzie oddziaływać na stan jakości powietrza
atmosferycznego, ale nie będzie przekroczenia poziomów dopuszczalnych oraz wartości
odniesień dla emitowanych zanieczyszczeń.
Podsumowując, oddziaływanie inwestycji na standardy jakości powietrza atmosferyczne-
go, będą mieściły się w granicach dopuszczalnych wartości.
10.2.2. Określenie oddziaływania w zakresie hałasu
Działalność urządzeń technologicznych budowanej stacji paliw nie stanowi istotne-
go zródła hałasu. Istotny wpływ na uciążliwość akustyczną ma natomiast ruch pojazdów
po terenie stacji. Uciążliwość tą potęgują takie zjawiska jak: postój pojazdu z włączonym
silnikiem, uruchomienie silnika oraz hamowanie. Jednakże czynnikiem decydującym o kli-
macie akustycznym tego terenu będzie natężenie ruchu samochodowego na drodze kra-
jowej. yródła hałasu zlokalizowane na terenie działki będą miały mało znaczący wpływ na
klimat akustyczny w tym rejonie:50 dB (dla pory dziennej) i 40 dB (dla pory nocnej).
Najistotniejsze znaczenie pod względem hałasu będzie miało natężenie ruchu na drodze
krajowej (ul. Lipińskiego) i ona decyduje o poziomach hałasu w tym rejonie. Przedsię-
wzięcie nie spowoduje pogorszenia istniejącego klimatu akustycznego w rejonie jego loka-
lizacji a emitowany hałas, pochodzący z projektowanych zródeł, nie przekroczy wartości
normowanych dla terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Budynek stacji paliw
będzie ekranizował fale dzwiękowe, co przyczyni się do poprawy oddziaływania na środo-
wisko.
10.2.3. Określenie oddziaływania na wody powierzchniowe
Jak przedstawiono w poprzednich rozdziałach funkcjonowanie stacji będzie wiązało
się wytwarzaniem ścieków takich jak :
·ð socjalno  bytowych
·ð wody opadowe i roztopowe,
28
Ścieki socjalno  bytowe związane z obecnością pracowników oraz klientów skierowane
zostaną do sieci kanalizacyjnej włączonej do oczyszczalni ścieków w Trepczy.
Wody opadowe i roztopowe z powierzchni zagrożonych zanieczyszczeniem substancjami
ropopochodnymi, ujęte będą w zamknięty system kanalizacji, a przed odprowadzeniem do
sieci kanalizacji deszczowej zostanÄ… skierowane do oczyszczenia.
10.2.4. Określenie oddziaływania na glebę i wody podziemne
Eksploatacja wykonanej stacji paliw może mieć wpływ na stan środowiska gruntowo
- wodnego, głównie ze względu na duże ilości wytwarzanych odpadów oraz na systemy
kanalizacyjne znajdujące się na terenie stacji. Na środowisko gruntowo  wodne mogą
mieć wpływ procesy magazynowania, zanieczyszczone wody opadowe i roztopowe
z utwardzonych powierzchni, po których odbywa się ruch pojazdów samochodowych, pra-
ca maszyn budowlanych, roboty budowlane. Ze względu na to, że nawet niewielka ilość
substancji ropopochodnych, może być zródłem poważnego skażenia środowiska gruntowo
 wodnego zostaną podjęte działania i środki techniczne, zmierzające do całkowitego
wyeliminowania tego zagrożenia. Wody opadowe i roztopowe będą ujęte do szczelnego
systemu kanalizacji deszczowej i oczyszczone. W związku z powyższym zagrożenie pla-
nowanej inwestycji dla środowiska glebowego z tego zródła będzie niewielkie. Na etapie
budowy mogą wystąpić przede wszystkim oddziaływania na wody podziemne, związane
z odwodnieniami wykopów pod planowane obiekty. Z pracami budowlanymi wiąże się też
ryzyko zanieczyszczenia wód podziemnych wskutek wycieku substancji ropopochodnych
(paliwa, smary) z maszyn i urządzeń budowlanych. Należy zapobiegać takim sytuacjom
poprzez właściwy nadzór nad pracami, a w razie wystąpienia wycieku należy zebrać sub-
stancje ropopochodne za pomocą sorbentu i przekazać uprawnionej firmie, zajmującej się
odbiorem tego typu odpadów. Przy prawidłowym prowadzeniu prac budowlanych w okre-
sie budowy oraz prawidłowym funkcjonowaniu stacji paliw (wyłączając skrajne sytuacje
awaryjne) projektowane obiekty i zabezpieczenia gwarantują, że do gleby i wód grunto-
wych nie będą przedostawały się substancje mogące pogorszyć ich stan jakościowy. Za-
projektowane urządzenia oraz sposób wykonania powierzchni utwardzonych jako nieprze-
puszczalnych z odwodnieniami liniowymi pozwoli zabezpieczyć środowisko gruntowo 
wodne przed zanieczyszczeniem.
10.2.5. Oddziaływanie na rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze
Roboty ziemne spowodują bezpośrednie, fizyczne zniszczenie roślinności związane
z czasowym usunięciu darni, drzew i krzewów na działce 100. W trakcie prowadzenia
robót budowlanych należy zastosować technologię, która pozwoli na ochronę systemu
korzeniowego drzew. Prace budowlane w ich pobliżu powinny być prowadzone systemem
ręcznym, a pnie drzew rosnących przy wykopach powinny zostać zabezpieczone. Plac
budowy będzie ograniczony do stosunkowo niewielkiego terenu działki. Na obszarze bu-
dowy nie występują zbiorowiska i stanowiska roślin i zwierząt o szczególnej wartości przy-
29
rodniczej. Przeprowadzenie robót nie spowoduje utraty bądz uszkodzenia cennych siedlisk
przyrodniczych.
Utrata terenów biologicznie czynnych zostanie zrekompensowana poprzez ponowne
wprowadzenie średniej roślinności. Pas zieleni średniej powinien być wykonany z roślin
zimozielonych. Pas zieleni, oprócz walorów estetycznych, powinien spełniać funkcję bufo-
rową między terenem stacji, a terenami sąsiednimi. Pas zieleni będzie spełniał dodatkowo
funkcje pasa ochronnego, redukującego zapylenie oraz obniżającego poziom emisji hała-
su. Emisja wprowadzanych do powietrza gazów i pyłu oraz emitowany do środowiska ha-
łas, nie wpłynie znacząco na świat roślinny. Również nie zajdzie potrzeba przebudowy
szaty roślinnej na sąsiednich terenach. Teren działki, na którym planowana jest budowa
stacji, jest z trzech stron ogrodzony stąd też w chwili obecnej możliwość dostępu dla zwie-
rząt jest prawie niemożliwa. Realizacja i funkcjonowanie planowanego zadania, nie wpły-
nie negatywnie na trasy migracyjne zwierząt, miejsc lęgowych ptaków czy miejsc stałego
przebywania zwierzÄ…t.
Realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia, będzie miało nie-
wielki wpływ na florę i faunę terenów znajdujących się w jego sąsiedztwie.
Projekt nie zakłada ingerencji w teren działek sąsiednich.
10.2.6. Określenie oddziaływania na ludzi
Określając wpływ przedsięwzięcia na zdrowie ludzi, wzięto pod uwagę zagrożenia
dla pracowników stacji oraz zagrożenia dla osób przebywających poza terenem stacji.
Dla osób przebywających poza terenem budowanej stacji, na obszarach zabudowy miesz-
kaniowej, wpływ przedsięwzięcia będzie znikomy. Wszystkie emitowane do powietrza
atmosferycznego substancje, z procesu napełniania zbiorników magazynowych i tanko-
wania paliwa do baków samochodów, nie przekraczają normowanych wartości odniesie-
nia w każdym punkcie na poziomie terenu oraz na istniejącej zabudowie mieszkalnej.
Ponadto emitowany hałas do środowiska, w porze dziennej i porze nocnej, nie będzie
poza granicą własności Inwestora przekroczony. W przypadku pracowników obsługują-
cych stację, w szczególności ludzi pracujących przy dystrybutorach, zagrożenie dla zdro-
wia może być większe. Stężenia węglowodorów w tych miejscach są największe.
Po oddaniu do eksploatacji stację paliw, powinno się zlecić wykonanie pomiarów stanowi-
skowych w zakresie hałasu i toksykologii powietrza.
10.2.7. Wpływ przedsięwzięcia na powierzchnię ziemi
Inwestycja będzie miała wpływ na powierzchnię ziemi.
Realizacja inwestycji będzie wymagała przeprowadzenia znacznych robót ziemnych (mon-
taż zbiorników, wykonie fundamentów pod wiatę oraz wykonie terenów utwardzonych), co
będzie związane z przekształceniami istniejącej powierzchni działki. Przed rozpoczęciem
prac ziemnych należy zdjąć wierzchnią warstwę gleby z humusem. Glebę tą należy wyko-
rzystać przy niwelowaniu terenu nieutwardzonego po zakończeniu montażu.
Powierzchnia ziemi na działce będzie narażona na negatywne działanie podczas realizacji
stacji paliw. Oprócz przekształcenia, powierzchnia ziemi będzie narażona na erozję oraz
30
zanieczyszczenie. Pozbawiona szaty roślinnej powierzchnia ziemi może ulec procesom
erozyjnym. Ponadto pracujący sprzęt i urządzenia budowlane mogą być zródłem zanie-
czyszczania warstw ziemi. Dla uniknięcia zjawiska erozyjnego na działce, należy
wykonywać prace w porze bezdeszczowej. Podczas opadów atmosferycznych prace
powinny być ograniczone. Podczas funkcjonowania inwestycji jedynym czynnikiem, który
może wpływać na powierzchnię ziemi oraz glebę będzie magazynowanie odpadów po-
wstałych w wyniku działalności stacji. Nieprawidłowe magazynowanie odpadów może być
przyczyną zanieczyszczenia gleby. Odpady wytworzone podczas działalności stacji będą
magazynowane w specjalnie do tego celu przystosowanych magazynach lub na utwar-
dzonych i nieprzepuszczalnych podłożach. Ponadto wszystkie mniejsze rozmiarowo
odpady będą magazynowane w pojemnikach i kontenerach.
10.2.8. Oddziaływanie na złoża kopalin, krajobraz i klimat
W obrębie projektowanego przedsięwzięcia nie występują udokumentowane złoża
kopalin. W związku z powyższym zagrożenia ze strony inwestycji dla złóż kopalin nie wy-
stępują. Realizacja inwestycji w planowanym miejscu nie będzie miała zasadniczego
wpływu na walory krajobrazowe tego terenu. Koncepcja stacji paliw zostanie tak zaplano-
wana, żeby inwestycja była wkomponowana w otoczenie, a jej wykonanie nie wpłynie
negatywnie na krajobraz. Również funkcjonowanie stacji paliw nie będzie miało żadnego
wpływu na ten element środowiska. Chwilowe obniżenie walorów estetycznych nastąpi
jedynie w fazie budowy w wyniku prowadzenia prac i organizacji zaplecza robót. Zaplano-
wane do wykonania obiekty budowlane będą jednokondygnacyjne o wysokość ok. 4,5 
5,0 m w związku z czym nie będą dominować nad istniejąca zabudową. Czynnikiem łago-
dzącym powstanie obiektów na stacji paliw na tym terenie, będzie wykonie w południowej
i wschodniej części działki pasa zieleni izolacyjnej. Pas zieleni izolacyjnej będzie wykona-
ny z roślin piętra średniego. Zatem projektowane przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu
na walory lokalnego krajobrazu. Rodzaj i wielkość emitowanych zanieczyszczeń ze zródeł
w planowanej inwestycji, nie wpłyną zasadniczo na zmianę globalnego czy lokalnego kli-
matu. W związku z tym, planowane przedsięwzięcie nie będzie miało żadnego wpływu na
wszystkie zabytki znajdujące się w pobliżu miejsca inwestycji.
10.3. Likwidacja przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie jest projektowane jako budowa nowej stacji paliw, a jej
eksploatacja planowana jest na czas nieokreślony. Stacje paliw budowane są na okres co
najmniej 30 lat. Obecnie na tym etapie nie przewidziano terminu likwidacji. W przypadku
jednak, gdy taka potrzeba wystąpi, likwidacja stacji będzie wymagała:
·ð w pierwszej kolejnoÅ›ci rozważenia możliwoÅ›ci zmiany użytkowania obiektu. Forma
zagospodarowania obiektu może być różna np. sklep, magazyny, produkcja
w zakresie drobnej wytwórczości oraz usługi. Ewentualne przyjęcie innego zago-
spodarowania tego terenu będzie wymagało demontażu instalacji do magazynowa-
31
nia paliwa i gazu oraz urządzeń do ich dystrybucji. Pozostawienie tych instalacji
i urządzeń nie użytkowanych i pozbawionych ciągłego monitoringu, będzie stanowi-
ło duże zagrożenie dla środowiska naturalnego a w szczególności na środowisko
gruntowo  wodne. Teren po zbiornikach magazynowych i dystrybutorach będzie
wymagał rekultywacji powierzchni terenu. Budynek stacji może być adaptowany,
rozbudowany dla celów handlowych, gastronomicznych, usługowych lub przezna-
czony pod drobną wytwórczość.
·ð caÅ‚kowita likwidacja stacji bÄ™dzie wymagaÅ‚a demontażu obiektu pawilonu oraz insta-
lacji i urządzeń do magazynowania i dystrybucji paliwa płynnego i gazu ciekłego. W
następnej kolejności wymagana będzie rozbiórka towarzyszącej infrastruktury,
w tym usunięcia placów manewrowych, parkingów i dróg wewnętrznych. Powstałe
z rozbiórki odpady będą wymagały w pierwszej kolejności wykorzystania ich przez
odzysk lub recykling. Nieprzydatne odpady powinny być dostarczone do zakładu
unieszkodliwiania lub na składowisko odpadów. Po wykonaniu prac rozbiórkowych
należy wykonać badania stopnia zanieczyszczenia gleby. Powierzchnię działki
należy zrekultywować zgodnie z kierunkiem określonym decyzjami właściwych
organów administracyjnych lub wykorzystać pod działalność zgodnie z obowiązują-
cym miejscowym planem przestrzennego zagospodarowania.
W tej fazie nie wystąpi większe obciążenie środowiska niż w fazie budowy. Faza likwidacji
przedsięwzięcia jest z reguły krótsza od fazy realizacji inwestycji. W związku z powyższym
czas negatywnego oddziaływania na środowisko będzie krótszy.
11. Analiza możliwości konfliktów społecznych związanych z eksploatacją
inwestycji
Realizacja i eksploatacja każdej inwestycji może być potencjalnym zródłem konflik-
tów społecznych. Powodem konfliktów społecznych może być samo istnienie przedsię-
wzięcia, jak również wszelakie uciążliwości związane z realizacją i funkcjonowaniem
inwestycji. W naszym przypadku mamy do czynienia z budową nowej stacji paliw, która
pociągnie za sobą całkowitą zmianę użytkowania działki nr. 100. Teren przedmiotowej
inwestycji nie graniczy bezpośrednio z terenami zabudowy wielo- i jednorodzinnej. Bliska
zabudowa mieszkaniowa mogłaby być zródłem konfliktów społecznych. Niemniej jednak
uciążliwość projektowanej stacji będzie mieściła się w granicy działki, na której będzie zlo-
kalizowana inwestycja. Inwestycja nie pogorszy standardów jakości obecnego środowiska,
również nie zmieni dotychczasowego sposobu zagospodarowania sąsiadujących działek.
Ponadto projektowana stacja będzie posiadała pełne zabezpieczenie, które gwarantują
bezpieczną pracę urządzeń i instalacji znajdujących się na przedmiotowej stacji.
Przeprowadzona analiza z punktu ochrony środowiska nie daje podstaw do konfliktów
społecznych.
32
12. Wnioski końcowe
1. Istnienie przedsięwzięcia nie przyczyni się do potencjalnego, znaczącego zagroże-
nia dla środowiska, pod warunkiem przestrzegania zadań i uwag opisanych
w niniejszym raporcie.
2. Funkcjonowanie stacji paliw nie wpłynie znacząco na świat zwierzęcy ani roślinny.
3. Planowana inwestycja nie wpłynie negatywnie na projektowany obszar Natura
2000, istnienie przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia walorów krajobrazo-
wych tego terenu.
4. Przedsięwzięcie nie spowoduje zubożenia zasobów środowiskowych.
5. Realizacja przedsięwzięcia spowoduje konieczności wycinki krzewów
(samosiewy w wieku pok. 5  6 lat). Utrata zieleni zostanie zrekompensowana po-
przez wykonanie nasadzeń zastępczych w ilości nie mniejszej niż usunięte.
6. Prace przygotowawcze i budowlane wiązać się będą ze zniszczeniem wierzchnich
warstw gleby. Zniszczona powierzchnia zostanie zrekultywowana i przywrócona do
jej poprzedniej funkcji.
7. Emisja gazów i pyłów z projektowanego przedsięwzięcia, oraz powstający hałas,
nie spowodują przekroczeń standardów emisyjnych.
8. Wytwarzane podczas funkcjonowania stacji odpady, przy prawidłowym ich maga-
zynowaniu, nie będą stwarzały zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz dla
zdrowia i życia ludzi.
9. Ścieki socjalne będą w całości odprowadzane do istniejącej kanalizacji skąd
kierowane będą na oczyszczalnię ścieków Trepczy .
10. Wody opadowe i roztopowe przed wprowadzeniem do istniejÄ…cej sieci kanalizacji
deszczowej zostanÄ… poddane oczyszczeniu.
33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Raport Stacja Paliw w Sanoku
gazowa stacja paliw biznes plan
stacja paliw
DiW 4 raport lifting
raport Saturn
streszczenie raportu pzh dla portalu
Raport?danie? Krakow 06 [ www potrzebujegotowki pl ]
Projekt stacji paliw
108 A Raport?ncassurance (2)
Road safety vademecum (raport)
Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw
raport96
raport sms vkp
7 ROZ warunki techniczne baz i stacji paliw [M G ][21 11

więcej podobnych podstron