Psychologia spo哪呪歟czna WYK哪吢丄D 8


WYKAAD 8
TEORETYCY STAAO艢CI  ZMIENNO艢CI, CZYLI KONSEKWENCJE STYLU ATRYBUCJI ORAZ
MANIPULOWANIE WRA呕ENIEM
Atrybucje przyczyn pora偶ki a bezradno艣膰 lub konfrontacja:
" Badania nad przyczynami r贸偶nic w osi膮gni臋ciach os贸b o tym samym potencjale
intelektualnym (Diener, Dweck, 1980r.): badano dzieci w wieku od 10 do 12 lat (o
wyr贸wnanym poziomie intelektu); otrzymywa艂y informacj臋, 偶e odnios艂y pora偶k臋.
Wyodr臋bniono dwie grupy:
Przypisuj膮cych odpowiedzialno艣膰 za wynik we w艂asnych cechach, umiej臋tno艣ciach
lub zachowaniach
Przypisuj膮cych odpowiedzialno艣膰 czynnikom zewn臋trznym
" Pytano o ch臋膰 kontynuowania zadania
" Wyodr臋bniono dwa wzorce reagowania na niepowodzenie (zwi膮zane ze stylem atrybucji):
bezradno艣ci owy i mistrzowski
" Bezradno艣ciowy: dzieci reaguj膮 silnymi emocjami negatywnymi, zapominaj膮, 偶e wcze艣niej
odnosi艂y sukcesy, obwiniaj膮 siebie za pora偶ki, popadaj膮 w przygn臋bienie, pr贸buj膮 poradzi膰
sobie z pora偶kami przez odwracanie uwagi od zadania, szybko rezygnuj膮  staj膮 si臋 mniej
efektywne
" Dzieci reaguj膮ce wg wzorca mistrzowskiego: mobilizowa艂y si臋 do pokonywania przeszk贸d,
same siebie motywowa艂y, by艂y innowacyjne, bardziej wytrwa艂e, odbiera艂y pora偶k臋 jako
wyzwanie; b艂膮d  informacja i pow贸d doskonalenia siebie i dodatkowego wysi艂ku; efekt 
rozwi膮zywanie zada艅 przekraczaj膮cych ich mo偶liwo艣ci wiekowe
" Wi臋kszo艣膰 dzieci daje si臋 zakwalifikowa膰 do jednego z tych wzorc贸w; tylko 15% - nie
Reakcja na pora偶k臋  efekt przyj臋tego celu dzia艂ania:
" Cele zwi膮zane z wykazaniem wysokiego poziomu w艂asnych zdolno艣ci, z ocen膮 (performance
golas)
" Cele zwi膮zane z rozwojem zdolno艣ci i nabywaniem do艣wiadcze艅 (learning golas)
" Cele zwi膮zane z ocen膮 sprzyjaj膮 powstawaniu reakcji bezradno艣ciowej po pora偶ce (atrybucja
sta艂a wewn臋trzna)
" Cele ukierunkowane na rozw贸j  wyzwalaj膮 orientacj臋 mistrzowsk膮
Cele a wykonywanie zada艅:
" Gdy celem jest ocena zdolno艣ci  powstaje l臋k przed pora偶k膮 i przez to zmniejsza si臋
efektywno艣膰 pracy; atrybucja przyczyn pora偶ki do trwa艂ych dyspozycji  powoduje
przygn臋bienie i wstyd
" Gdy celem jest zdobywanie nowych kompetencji i do艣wiadcze艅  w centrum uwagi nie s膮
oceny ale samo zadanie, co podwy偶sza efektywno艣膰
" Przy ka偶dym z tych nastawie艅 (na ocen臋 vs mistrzostwo) r贸偶na jest percepcja wysi艂ku
Powodem przyjmowania r贸偶nych cel贸w jest koncepcja inteligencji:
" Inteligencja  sta艂a, niepodlegaj膮ca zmianom zdolno艣膰 czy dyspozycja mo偶liwa do zmiany i
rozwoju (Dweck)
" Nastawieni na ocen臋  zak艂adaj膮, 偶e zdolno艣ci nie da si臋 zmieni膰 (teoretycy sta艂o艣ci);
nastawieni na mistrzostwo  mo偶na rozwija膰 zdolno艣ci (teoretycy zmienno艣ci)
R贸偶nice mi臋dzy  teoretykami sta艂o艣ci a  teoretykami zmienno艣ci :
" Wyb贸r zadania 艂atwego i trudnego: teoretycy sta艂o艣ci w 80% przypadk贸w wybieraj膮 艂atwe
zadania; teoretycy zmienno艣ci w 60% wybieraj膮 zadania trudne (okazja do 膰wicze艅 i rozwoju)
" Przekonanie o sta艂o艣ci/zmienno艣ci cech mo偶na wytworzy膰 eksperymentalnie poprzez
prezentacj臋 r贸偶nego rodzaju karier (Dweck, Legget,1988r.); przekonani o mo偶liwo艣ci rozwoju
inteligencji wybierali zadania trudniejsze umo偶liwiaj膮ce rozw贸j
" Sk艂onno艣膰 do dokszta艂cania si臋 (udzia艂 w kursach): badani prze艣wiadczeni o swoich du偶ych
umiej臋tno艣ciach niewerbalnych chcieli si臋 dokszta艂ca膰 w tym zakresie (niezale偶nie od ich
wiary w sta艂o艣膰/zmienno艣膰 cech), ale osoby, kt贸re s膮dzi艂y, 偶e nie maj膮 takich zdolno艣ci
cz臋艣ciej deklarowa艂y ch臋膰 udzia艂u w kursie  gdy by艂y teoretykami zmienno艣ci ni偶 te, kt贸re
by艂y teoretykami sta艂o艣ci (70% vs 13%)
Percepcja wysi艂ku u os贸b nastawionych na ocen臋 lub mistrzostwo:
" U os贸b nastawionych na uzyskanie pozytywnej oceny  du偶y wysi艂ek jest przejawem niskich
zdolno艣ci (jak w teorii Heidera)
" U os贸b ukierunkowanych na mistrzostwo (rozw贸j)  wysi艂ek jest konieczny dla rozwini臋cia
w艂asnych zdolno艣ci, oceny w艂asnych zdolno艣ci i zrozumienia zada艅
" W zwi膮zku z tym oba te typy inaczej inwestuj膮 wysi艂ek
Koncepcja cech a percepcja spo艂eczna:
" Osoby o r贸偶nych przekonaniach na temat sta艂o艣ci/zmienno艣ci cech odmiennie spostrzegaj膮
poziom diagnostyczno艣ci zada艅 dla oceny inteligencji. Pojedyncze zadanie jest miernikiem
inteligencji dla teoretyk贸w sta艂o艣ci a dla teoretyk贸w zmienno艣ci  tylko miernikiem
aktualnych umiej臋tno艣ci
" Teoretykom sta艂o艣ci wystarcza przyk艂ad jednego zachowania dla wydania s膮du o innej osobie
(np. na podstawie sposobu 艣cielenia 艂贸偶ka czy sposobu ubierania si臋 oskar偶onego  s膮dz膮 o
jego winie)
" Teoretycy zmienno艣ci bardziej dostrzegaj膮 role kontekstu
Orientacja afektywna a koncepcje cech:
" Bardziej ewaluatywna ni偶 deskryptywna percepcja teoretyk贸w sta艂o艣ci
" Silniejszym przekonaniom o sta艂o艣ci cech towarzyszy sk艂onno艣膰 do prze偶ywania raczej
negatywnych ni偶 pozytywnych emocji, wi臋kszy l臋k, wy偶sza depresyjno艣膰 i ni偶sza samoocena
oraz mniejsza sk艂onno艣膰 do ryzyka (Tabaczek-Lachowicz, 2004r.)
Komunikowanie wynik贸w atrybucji  jako zachowanie strategiczne:
" Gdy dokonamy ju偶 przypisania przyczyn  komunikujemy to albo nieintencjonalnie: poprzez
zachowania, kt贸re dowodz膮, 偶e dokonali艣my atrybucji wewn臋trznej (np. grzech lenistwa
sprawi艂, 偶e X obla艂 test) lub zewn臋trznej (usprawiedliwiamy jego wynik problemami w domu i
pr贸bujemy pom贸c); albo strategicznie manipulujemy zachowaniem i s艂owami
Uczymy si臋 odczytywa膰 reakcje innych na nasze sukcesy/pora偶ki:
" Reakcje nauczycieli (komentarze) na sukcesy i pora偶ki uczenia s膮  przek艂adane na informacje
o ocenach zdolno艣ci (Meyer, 1992r., Graham, 1996r.)
" Zadanie 艂atwe: napisa艂e艣 jego poprawne rozwi膮zanie, tw贸j kolega tak偶e napisa艂 to samo
rozwi膮zanie, nauczyciel zagl膮da do Waszych notatek i m贸wi do Ciebie:  Tak, 32 to w艂a艣ciwa
liczba, dobrze to zrobi艂e艣, ciesz臋 si臋 a do kolegi m贸wi  Tak, 32 to w艂a艣ciwa liczba
" Zaznacz na skali od 1 (b. nisko) do 10 (b. wysoko) jak nauczyciel oceni艂 zdolno艣ci Twoje i
Twojego kolegi; kto by艂 zdaniem ameryka艅skich student贸w bardziej zdolny?
A co si臋 dzieje gdy nauczyciel z艂o艣ci si臋 stawiaj膮c Ci z艂e oceny?
" Mniej przyjacielska (bardziej neutralna) reakcja po sukcesie a wi臋ksze obwinianie ucznia i
wyra偶anie z艂o艣ci nauczyciela po pora偶ce   przek艂ada si臋 w USA na wy偶sze zdolno艣ci ucznia.
Kto艣 kto chwali nas za 艣rednio dobry wynik oraz oboj臋tnie przechodzi nad ma艂膮 pora偶k膮  nie
ceni naszych zdolno艣ci. Towarzyszy temu za艂o偶enie, 偶e brak zdolno艣ci mo偶na kompensowa膰
wi臋kszym wysi艂kiem
Rozw贸j percepcji spo艂ecznej:
" Warunki specyficznie ludzkiej, dojrza艂ej percepcji innych ludzi (Flavell, 1987r.)
" 艢wiadomo艣膰, 偶e inny cz艂owiek (nie tylko Ja) posiada wewn臋trzne w艂a艣ciwo艣ci (ma艂e dzieci
traktuj膮 innych jak rzeczy i tak ich  testuj膮 )
" Inny mo偶e posiada膰 takie w艂a艣ciwo艣ci, kt贸rych spostrzegaj膮cy mo偶e nie posiada膰 (dziecko
spostrzega 艣wiat egocentrycznie)
" 艢wiadomo艣膰 procesu wnioskowania (inferencji) o cechach innego z jego cech zewn臋trznych
lub/i zachowania
Co zmienia si臋 w percepcji wraz z rozwojem cz艂owieka:
" Od cech zewn臋trznych do psychicznych
" Od egocentryzmu do decentracji
" Od chaosu do uporz膮dkowania, nadawania struktury, korzystania z UTO
" Decentracja interpersonalna  zwi膮zana z:
Operacyjno艣ci膮 my艣lenia (Piaget)
Ze strukturalnymi cechami reprezentacji poznawczych, z izolacj膮 r贸偶nych struktur
(Feffer: Role Taking Test  RTT)
Co utrudnia decentracj臋:
" Procesy intelektualne: z艂o偶ono艣膰 sytuacji, odleg艂o艣膰 perspektyw (nawet u doros艂ych trudno
wej艣膰 w po艂o偶enie os贸b zupe艂nie nieznanych, z innej kultury, odmiennej roli)
" Procesy emocjonalne (gniew, wrogo艣膰  utrudniaj膮 decentracj臋), pojawiaj膮 si臋 w sytuacjach
konfliktu
Zabiegi zwi臋kszaj膮ce decentracj臋:
" Zabiegi indukcji: wskazywanie konsekwencji w艂asnego zachowania dziecka dla innych os贸b
" Trening w przyjmowaniu perspektyw
" Dobre kontakty z rodzicami, do艣wiadczenie bycia empatycznie traktowanym (Hoffman,
1990r.)
Manipulowanie wizerunkiem przez pisanie autobiografii (G. Allport):
" Ch臋膰 przerzucenia w艂asnych win na innych
" Ukazanie wad znajomych
" Ekshibicjonizm
" Potrzeba 艂adu, uporz膮dkowania 偶ycia
" Potrzeba satysfakcji literackiej
" Katharsis po trudnych przej艣ciach
" Potrzeby finansowe
" Uzyskanie  odpuszczenia win lub ponowne zaistnienie w 偶yciu publicznym
Sprzeczne motywy autoprezentacji: skromno艣膰 lub egotyzm:
" Ingracjacja: manipulacja w艂asnym obrazem dla innych; strategiczne wywieranie wp艂ywu w
spos贸b nieuprawniony ( tanio ), bez przestrzegania regu艂 ekwiwalentnej wymiany (E.E.
Jones, 1970r.); kto艣 chce uzyska膰 od innych wi臋cej ni偶 im daje
" Rodzaje ingracjacji:
Autoprezentacja pozytywna i negatywna
Konformizm
Podnoszenie warto艣ci partnera
" Cele autoprezentacji:
Zmaksymalizowanie bilansu nagr贸d i kar
Regulacja samooceny
Kszta艂towanie w艂asnej to偶samo艣ci
Pozytywna autoprezentacja:
" Wymienianie jako w艂asnych cech cenionych, po偶膮danych spo艂ecznie lub przez konkretnego
partnera
" Wymienianie siebie jako uczestnika sytuacji, zdarze艅, r贸l spo艂ecznych, w kt贸rych wymagane
s膮 po偶膮dane cechy
" Sugerowanie posiadania potencjalnie cennych dla partnera warto艣ci materialnych lub
niematerialnych (kontakty, w艂adza, mo偶liwo艣ci)
" Sugerowanie korzy艣ci z interakcji
" Cytowanie pozytywnych opinii o sobie lub w艂asnych sukcesach
Autodeprecjacja:
" Wymienianie jako w艂asnych cech nie aprobowanych spo艂ecznie
" Wymienianie cech wzbudzaj膮cych lito艣膰, 偶al, rozczulenie, wsp贸艂czucie
" Wyliczanie w艂asnych niepowodze艅
" Stwierdzanie w艂asnej niewiedzy, niemocy, braku umiej臋tno艣ci
" Prezentowanie siebie jako osoby o niskim statusie
Konformizm jako ingracjacja:
" Przytakiwanie
" Zgadzanie si臋 z opiniami i ocenami partnera nawet sprzecznymi z tymi, kt贸re samemu si臋
wypowiada艂o
" Unikanie wyg艂aszania w艂asnych opinii jako pierwszy z kolei
" Powtarzanie, cytowanie argument贸w partnera
Podnoszenie warto艣ci partnera:
" Stwierdzanie lub sugerowanie u partnera cech spo艂ecznie po偶膮danych, aprobowanych
" Zwracanie si臋 o pomoc, rad臋, informacje
" Cytowanie pozytywnych opinii innych o partnerze
" Wyg艂aszanie pozytywnych opinii o osobach, instytucjach czy akcjach, z kt贸rymi partner jest
zwi膮zany
" Stwierdzenie w艂adzy, dominacji partnera nad sob膮
Skuteczno艣膰 pochlebstw i innych technik ingracjacji:
" Do kogo je adresowa膰: raczej do os贸b o niskiej samoocenie
" Odnosi膰 je do cech, do kt贸rych partner aspiruje, ale nie jest pewien ich posiadania
" Konformizm jest skuteczny gdy dotyczy opinii wa偶nych dla jednostki b膮dz w kt贸rych
potrzebuje wsparcia
" Autoprezentacja wymaga odkrycia, jakie nasze cechy s膮 potrzebne partnerowi
Skuteczno艣膰 zale偶y od:
" Relatywnej roli/pozycji partner贸w
" Samooceny ingarcjatora
" Obecno艣ci innych: 艣wiadkowie s膮 odporni na ingracjacj臋, widz膮 jej manipulacyjny charakter
" Efekty dla w艂asnej to偶samo艣ci  eksperymentowanie z mask膮 (Goffman); jednostka pr贸buje
r贸偶nych zachowa艅, z kt贸rymi do ko艅ca nie identyfikuje si臋, ale to co na pocz膮tku by艂o gr膮
zostaje zinternalizowane
" Warunkiem internalizacji jest publiczne zaanga偶owanie si臋 w prezentacj臋 okre艣lonej
to偶samo艣ci (Schlenker, 1994r.)
Autoprezentacja przez wspomnienia:
" Wspomnienia fleszowe: dotycz膮 okoliczno艣ci towarzysz膮cych wa偶nym spo艂ecznie (np. dla
grupy) wydarzeniom; cel ich upublicznienia: identyfikowanie wsp贸lnych do艣wiadcze艅,
stymuluj膮cych blisko艣膰
" Wspomnienia fleszowe s膮 redagowane odpowiednio do audytorium  tak, by wzbudza膰
sympati臋 (Ross, Buchler, 1994r.)
Sposoby wzbudzania sympatii przez wspomnienia:
" Podzielanie ich przez audytorium
" S膮 zrozumia艂e dla odbiorcy
" S膮 interesuj膮ce dla odbiorcy (st膮d ich  upi臋kszanie )
" Nie zagra偶aj膮 w艂asnemu wizerunkowi ale te偶 nie s膮 bolesne dla s艂uchaczy
" Kreuj膮 atrakcyjny wizerunek osoby wspominaj膮cej, np. przez mechanizm  p艂awienia si臋 w
cudzej chwale
Samoutrudnianie (self handicapping):
" Picie alkoholu przed egzaminem; podnoszenie strachu przed egzaminem; wymy艣lanie
przeszk贸d  czym jest? Jakie ma funkcje?
" Istota takiego post臋powania: wprowadzenie w struktur臋 sytuacji inhibitora sukcesu; tym
samym rozluzniana jest wi臋z mi臋dzy rezultatem dzia艂ania a dyspozycjami jednostek (Snyder).
Jest to 艣rodek ochronny zagro偶onej pora偶k膮 samooceny i jej podwy偶szenia  po sukcesie
Typy sytuacji, w kt贸rych dochodzi do samoutrudniania:
" Niepewny lub nieuzasadniony sukces (w eksperymencie  cz臋艣ciej badani si臋gali po 艣rodek
farmakologiczny obni偶aj膮cy sprawno艣膰 intelektualn膮 gdy osi膮ga艂y nieoczekiwany sukces lub
po wst臋pnej pora偶ce  przy oczekiwaniu sukcesu)
" Jest zabiegiem oddalaj膮cym niebezpiecze艅stwo testowania samooceny; stosowanie
inhibitor贸w sukcesu obiektywnie zmniejsza szanse sukcesu ale dostarcza usprawiedliwie艅 dla
ewentualnej pora偶ki
Efekty wizerunkowe samoutrudniania:
" Zale偶膮 od:
Cech audytorium (czy jest to manipulacja stosowana wobec os贸b, kt贸re same te偶 jej
u偶ywaj膮)
Rodzaju sytuacji (sukces czy pora偶ka)
Rodzaju stosowanych inhibitor贸w sukcesu: wolny wyb贸r czy naciski zewn臋trzne,
spo艂eczna akceptacja inhibitora (narkotyki czy pomaganie choremu)
Manipulowanie wra偶eniem  r贸偶nice indywidualne:
" Aby skutecznie manipulowa膰 wra偶eniem potrzeba:
Znajomo艣ci sposob贸w interpretacji zachowania przez publiczno艣膰
Posiadania repertuaru zachowa艅  strategii adekwatnych dla r贸偶nych sytuacji
Motywacji, zamiaru podtrzymania lub wykreowania jakiego艣 rodzaju to偶samo艣ci i
wizerunku
Ch臋ci u偶ycia strategii dla uzyskania tej to偶samo艣ci (wg Snydera)
Samokontrola obserwacyjna (self-monitoring), M. Snyder:
" Prototyp jednostki o wysokiej samokontroli obserwacyjnej
" Zainteresowanie sytuacjami obserwacyjnymi
" Zainteresowanie wskaznikami adekwatno艣ci swego zachowania
" Szczeg贸lna wra偶liwo艣膰 na ekspresj臋 i autoprezentacj臋 os贸b znacz膮cych i u偶ywanie jej jako
wskaznika adekwatno艣ci w艂asnej autoprezentacji
Prototyp jednostki o niskiej samokontroli obserwacyjnej:
" Brak wra偶liwo艣ci na informacje dotycz膮ce wymaga艅 informacyjnych
" Brak dobrze rozwini臋tego repertuaru autoprezentacji
" W艂asne zachowanie jest bardzo 艣ci艣le kontrolowane przez w艂asne emocje, postawy, warto艣ci;
mniej dostosowywane jest do sytuacji i modelowane
Funkcjonowanie spo艂eczne os贸b o wysokiej samokontroli obserwacyjnej:
" Cz臋sto staj膮 si臋 liderami grup
" S膮 nastawieni zadaniowo
" Zajmuj膮 wysokie pozycje socjometryczne
" Maj膮 du偶膮 wiedz臋 o innych ludziach
" Nazywani s膮 czasem pragmatykami, w odr贸偶nieniu od pryncypialist贸w (o niskiej samokontroli
obserwacyjnej)
Mechanizmy r贸偶nic mi臋dzy pragmatykami a pryncypialistami:
" Inne czynniki uruchamiaj膮 i reguluj膮 zachowanie: pragmatyk jest sterowany sytuacj膮, a
pryncypialista dyspozycjami; jego zachowania s膮 bardziej zgodne z postawami
" Inne koncepcje Ja: pragmatycy d膮偶膮 do zdefiniowania siebie w kategoriach sytuacyjnych,
widz膮 siebie jako elastycznych, przystosowuj膮cych si臋 do wymaga艅 interpersonalnych;
cz臋艣ciej upatruj膮 przyczyn w艂asnych zachowa艅 w czynnikach sytuacyjnych, w ich to偶samo艣ci
podkre艣lana jest wysoka za偶y艂o艣膰 i zale偶no艣膰 w relacjach z innymi
" Pryncypialista podkre艣la  zgodno艣膰 z sob膮


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 13
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 15
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 10
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 12
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 7
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 6
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 5
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 14
Psychologia spo墓鈥歟czna WYK墓聛AD 3
Psychologia og膫艂lna Psychologia mi脛鈩zykulturowa Kultura muz墓鈥歶ma墓鈥瀞ka Danecki wyk墓鈥歛d 5 A
Psychologia og膫艂lna Psychologia mi脛鈩zykulturowa Kultura muz墓鈥歶ma墓鈥瀞ka Danecki wyk墓鈥歛d 0 S
Psychologia og膫艂lna Psychologia mi脛鈩zykulturowa Kultura muz墓鈥歶ma墓鈥瀞ka Danecki wyk墓鈥歛d 11
depresja stres p艂e膰 psychologiczna
Psychologia 27 11 2012

wi臋cej podobnych podstron