impuls odkryjmy montessori raz jeszcze program wychowania przedszkolnego


Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
Program wychowania przedszkolnego opracowany
na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori
w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Aodzi
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Autorki dziękują dr Ewie Aatacz, mgr Annie Sowińskiej
i mgr Małgorzacie Bury za wsparcie i wskazówki podczas
konstruowania Programu
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Anetta Albinowska, Renata Czekalska,
Aleksandra Gaj, Barbara Lauba, Joanna Matczak,
Anna Piecusiak, Joanna Sosnowska
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
Program wychowania przedszkolnego opracowany
na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori
w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Aodzi
Kraków 2008
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
© Copyright by Oficyna Wydawnicza  Impuls , Kraków 2008
Recenzent:
dr Ewa Aatacz
Redakcja wydawnicza:
Urszula Lisowska
Korekta:
Anna Gancarczyk
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN 978-83-7308-836-8
Oficyna Wydawnicza  Impuls
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2008
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Spis treści
Wstęp ................................................................................................. 7
Materiał rozwojowy w pedagogice Marii Montessori ......................... 11
Treści programowe ............................................................................. 13
Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja... ............................................. 15
Propozycja scenariusza zabaw
 zdobywanie informacji o swoim wyglÄ…dzie
To jestem ja ................................................................................... 25
Propozycja scenariusza zabawy integracyjnej
z udziałem rodziców i dzieci
Poznajmy siÄ™ .................................................................................. 27
Scenariusz zajęć pomagających w budowaniu
poczucia własnej wartości dziecka
Księga moich osiągnięć .................................................................. 31
Ćwiczenia praktycznego dnia ............................................................. 35
Propozycja scenariusza do ćwiczeń praktycznego dnia
Pielęgnacja ciętych kwiatów ........................................................... 45
Kształcenie zmysłów ........................................................................... 47
Propozycja scenariusza do kształcenia zmysłów
Kolorowe płytki ............................................................................. 57
Edukacja matematyczna ..................................................................... 62
Propozycja scenariusza do edukacji matematycznej
Wrzeciona matematyczne .............................................................. 71
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
6 Spis treści
Edukacja językowa .............................................................................. 73
Propozycja scenariusza do edukacji językowej
Litery z papieru ściernego .............................................................. 81
Wychowanie religijne ......................................................................... 84
Propozycja scenariusza do wychowania religijnego
Adwent .......................................................................................... 93
Wychowanie dla kultury życia ............................................................ 96
Propozycja scenariusza do wychowania dla kultury życia
Urodzinowe słoneczko ................................................................... 109
Wychowanie przez sztukÄ™ .................................................................. 111
Propozycja scenariusza zajęć plastycznych
Obrazki z masy piaskowej .............................................................. 122
Propozycja scenariusza zajęć plastycznych
Muzyka Fryderyka Chopina .......................................................... 124
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Wstęp
Przygotowanie otoczenia i przygotowanie nauczyciela to praktycz-
ny fundament naszego wychowania. Postawa nauczyciela musi zawsze
wynikać z miłości. Dziecku należne jest pierwsze miejsce, a nauczyciel
idzie za nim i wspiera je.
Maria Montessori
Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na pod-
stawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori. Autorkami
publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Aodzi, które
podjęły się opracowania Programu ze względu na własne potrzeby zwią-
zane z codzienną pracą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem ze-
społu redakcyjnego było dostosowanie treści pedagogiki M. Montessori do
współczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz
integracja treści stricte montessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspekta-
mi wychowania, jak np.: bezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja,
integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność, ekologia, wychowanie
patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej bra-
kowało opracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z małym dziec-
kiem według idei Marii Montessori. Odbiorcami Programu mogą być za-
równo wychowawcy przedszkoli montesoriańskich, jak również nauczyciele
wykorzystujÄ…cy w swojej pracy elementy tej metody, osoby przygotowujÄ…ce
się do roli nauczyciela, a także wszyscy poszukujący.
Traktując pracę z dziećmi jako pasję, dbając o ciągły rozwój zarówno na-
szych wychowanków, jak i nas samych  wychowawców, stanowimy zespół
nauczycieli wciąż poszukujących, doskonalących swój warsztat zawodowy,
otwartych na świat. Pedagogika M. Montessori funkcjonuje w naszym
Przedszkolu od września 1996 r. Z perspektywy minionych lat dochodzimy
do wniosku, że aby w pełni realizować jej założenia i odpowiadać na potrze-
by dziecka, należy iść z duchem czasu. Szanując założenia M. Montessori,
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Wstęp
8
wprowadzając je w codzienne, przedszkolne życie  nie pozostajemy obo-
jętne wobec nowości pojawiających się wraz z rozwojem pedagogiki przed-
szkolnej. Z proponowanych przez współczesną edukację treści wybieramy
te, które służą doskonaleniu dzieci i nas. Zależy nam również na tym, aby
w dobie nieograniczonego dostępu do informacji ( zmysły dalekie ), umoż-
liwić dziecku poznawanie świata przez działanie, doświadczanie, odkrywa-
nie i przeżywanie, uruchamiając jego własne  zmysły bliskie .
Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszego Programu były wy-
tyczne zawarte w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla
przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Au-
torki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w czterech obszarach Podsta-
wy programowej zatwierdzonej przez MEN 1 grudnia 1999 r. Opraco-
wany w Przedszkolu Miejskim nr 106 Program wychowania przedszkolnego
uwzględnia następujące obszary tematyczne:
 bezpieczeństwo, adaptacja, integracja,
 ćwiczenia praktycznego dnia,
 kształcenie zmysłów,
 edukacja matematyczna,
 edukacja językowa,
 wychowanie religijne,
 wychowanie dla kultury życia,
 wychowanie przez sztukÄ™.
Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyodrębnio-
nych przez M. Montessori działów wychowania, a także wynika ze specy-
fiki pracy naszej placówki. Poszczególne treści zestawiono w tabelach po-
dzielonych na następujące kolumny:
 treści programowe (wynikające z podstawy programowej),
 zadania do realizacji,
 umiejętności dziecka będące wynikiem podjętych zadań.
Taki układ zagadnień tematycznych jest nie tylko czytelny, ale również
znacznie ułatwia korzystanie z poniższego opracowania. Treści uwzględ-
nione w Programie opierają się na trzech głównych założeniach pedagogiki
M. Montessori, zwiÄ…zanych z osobÄ… dziecka, nauczyciela i przygotowanym
otoczeniem. Specyfika pracy w placówce montessoriańskiej zakłada two-
rzenie grup dziecięcych zróżnicowanych wiekowo  od 3 do 6 lat. Nie-
wątpliwymi zaletami współdziałania ze sobą dzieci z kilku roczników jest
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Wstęp 9
możliwość wzajemnego uczenia się od siebie, rozwijania niezależności od
dorosłych, samodzielności oraz empatii. Przedszkolak w ciągu dnia działa,
korzystając z wybranych samodzielnie pomocy montessoriańskich. Swobo-
da wyboru dotyczy również miejsca, czasu i tempa pracy1. Rezultat włas-
nych działań dziecko może zaprezentować na wystawie, dostępnej także dla
rodziców.
Maria Montessori podkreślała, że świat dziecka powinien być uporząd-
kowany. Dzień musi mieć określoną strukturę i składać się z niezawodnych
rytuałów. Otoczenie zaś powinno być logicznie zorganizowane i estetyczne,
aby zapewniać dziecku możliwość dokonywania czynności poszukiwania
i odnajdywania. Odpowiednio przygotowane otoczenie ma umożliwiać
dziecku przeżywanie polaryzacji uwagi2. Zgodnie z koncepcją M. Montes-
sori ład i porządek panujący w sali przekłada się na wewnętrzne uporząd-
kowanie dziecka. Warto podkreślić, że przedszkolak, mając nieograniczony
dostęp do montessoriańskiego materiału rozwojowego oraz innych pomocy
dydaktycznych, odpowiada za jego estetykę, a także bierze czynny udział
w kreowaniu otoczenia, w którym przebywa3.
Podczas realizacji treści zawartych w Programie rola nauczyciela ograni-
cza się do podążania za dzieckiem oraz do mądrego przebywania przy nim,
co stanowi jedno z głównych założeń koncepcji pedagogicznej M. Montes-
sori4. Zadaniem wychowawcy jest więc wspieranie rozwoju dziecka, współ-
1
M. Montessori proklamowała konieczność zapewnienia dziecku swobody wyboru
i rozwijania samodzielności myślenia. Uważała, że  [...] prawdziwej i wewnętrznej swobo-
dy nie można komuś dać; nie można jej nawet zdobyć; każdy może ją sam rozwijać jako
część swojej osobowości [...]  U. Steenberg, Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu,
Kielce 2003, s. 18.
2
 To, co [...] nieuporzÄ…dkowane, niejasne i rozproszone, w czasie polaryzacji uwagi
organizuje się w wewnętrzny, nowy wytwór o nowych jakościowo właściwościach. Zjawi-
sko to zaprzeczało dotychczasowym przekonaniom Montessori o niestałości uwagi u małe-
go dziecka, które wyniosła ze swoich pozytywistycznych studiów  M. Miksza, Zrozumieć
Montessori, Kraków 2004, s. 33.
3
 Dla dziecka porządek jest tym, czym dla nas ziemia pod nogami, na której stoimy,
czym dla ryby jest woda, w której pływa. We wczesnym dzieciństwie umysł człowieka czer-
pie ze swojego otoczenia elementy orientacji, których potrzebuje do swoich pózniejszych
zdobyczy  U. Steenberg, Pedagogika..., dz. cyt., s. 22 23.
4
 Dziecku trzeba pomóc tam, gdzie zaistnieje taka potrzeba. Nadmiar pomocy prze-
szkadza dziecku  tamże, s. 35.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Wstęp
10
działanie z nim, a także tworzenie wokół niego atmosfery bezpieczeństwa
i akceptacji5.
Główne cele Programu, nawiązujące bezpośrednio do założeń pedagogi-
ki M. Montessori, są następujące:
 zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i pełnej akceptacji;
 budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
 rozwijanie samodzielności i koordynacji wzrokowo-ruchowej dziecka;
 poznawanie świata na podstawie polisensorycznego doświadczania
i eksperymentowania;
 zdobywanie umiejętności porozumiewania się w sposób werbalny
i niewerbalny;
 doskonalenie umiejętności porządkowania, klasyfikowania i liczenia;
 budzenie zainteresowania rzeczywistością przyrodniczą, społeczno-
-kulturowÄ… i technicznÄ…;
 poznawanie wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, piękno, praw-
da, miłość;
 wyrażanie twórczej postawy w różnych formach dziecięcej ekspresji;
 wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie;
 angażowanie rodziny dziecka w proces jego wychowania.
W działaniach opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych stosuje-
my główne elementy koncepcji pedagogicznej M. Montessori, dodatkowo
wzbogacając je ciekawą ofertą zajęć i zabaw organizowanych dla dzieci na
terenie przedszkola i poza nim.
PriorytetowÄ… kwestiÄ… pozostaje dla nas nawiÄ…zanie pozytywnych, opar-
tych na wzajemnym zaufaniu oraz współpracy, relacji z rodzinami wycho-
wanków. Rodzice biorą udział w życiu przedszkola poprzez codzienny kon-
takt z wychowawcami. Aktywnie uczestniczą również w uroczystościach
okolicznościowych odbywających się na terenie placówki. Przyczynia się
to do budowania trwałej więzi zarówno między dziećmi a rodzicami, jak
również między rodzicami a przedszkolem.
5
 Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem  U. Steen-
berg, Pedagogika..., dz. cyt., s. 35.
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Impuls Odkryjmy Montessori Raz Jeszcze Program Wychowania Przedszkolnego Ebook
Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Maria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego
Materiały sensoryczne Montessori i ich znaczenie dla rozwoju dziecka (Wychowanie w przedszkolu, 5 20
raabe wychowanie w przedszkolu 201102?mo
Wychowanie w przedszkolu Pierwsze kroki
Historia szopek bożonarodzeniowych (Wychowanie w przedszkolu, 11 2012)
program wychowawczy
Wychowanie w przedszkolu Refleksyjny nauczyciel
Program wychowawczy szkoły
Rymowanki edukacyjne Wychowanie w przedszkolu 2011 nr 5
Racławice raz jeszcze
raabe wychowanie w przedszkolu 201001 demo
nasze przedszkole program edukacji przedszkolnej
Twórczo się bawimy Wychowanie w przedszkolu 2010 nr 9

więcej podobnych podstron