Fronda - Archiwum - Nr 06
TABLE.main {}
TR.row {}
TD.cell {}
DIV.block {}
DIV.paragraph {}
.font0 { font:7.0pt "Arial", sans-serif; }
.font1 { font:7.5pt "Arial", sans-serif; }
.font2 { font:8.0pt "Arial", sans-serif; }
.font3 { font:9.0pt "Arial", sans-serif; }
.font4 { font:9.5pt "Arial", sans-serif; }
.font5 { font:13.0pt "Arial", sans-serif; }
#divMenu {font-family:sans-serif; font-size:10pt}
#divMenu a{color:black;}
#divMenu a:visited{color:#333333;}
#divMenu a:hover{color:red;}
self.name = 'dol'
/********************************************************************************
Submitted with modifications by Jack Routledge (http://fastway.to/compute) to DynamicDrive.com
Copyright (C) 1999 Thomas Brattli @ www.bratta.com
This script is made by and copyrighted to Thomas Brattli
This may be used freely as long as this msg is intact!
This script has been featured on http://www.dynamicdrive.com
********************************************************************************
Browsercheck:*/
ie=document.all?1:0
n=document.layers?1:0
ns6=document.getElementById&&!document.all?1:0
var ltop;
var tim=0;
//Object constructor
function makeMenu(obj,nest){
nest=(!nest) ? '':'document.'+nest+'.'
if (n) this.css=eval(nest+'document.'+obj)
else if (ns6) this.css=document.getElementById(obj).style
else if (ie) this.css=eval(obj+'.style')
this.state=1
this.go=0
if (n) this.width=this.css.document.width
else if (ns6) this.width=document.getElementById(obj).offsetWidth
else if (ie) this.width=eval(obj+'.offsetWidth')
// this.left=b_getleft
this.obj = obj + "Object"; eval(this.obj + "=this")
}
//Get's the top position.
function b_getleft(){
if (n||ns6){ gleft=parseInt(this.css.left)}
else if (ie){ gleft=eval(this.css.pixelLeft)}
return gleft;
}
/********************************************************************************
Checking if the page is scrolled, if it is move the menu after
********************************************************************************/
function checkScrolled(){
if(!oMenu.go)
{
oMenu.css.top=eval(scrolled)+parseInt(ltop)
oMenu.css.left=eval(scrollex)+parseInt(llef)
}
if(n||ns6) setTimeout('checkScrolled()',30)
}
/********************************************************************************
Inits the page, makes the menu object, moves it to the right place,
show it
********************************************************************************/
function menuInit(){
oMenu=new makeMenu('divMenu')
if (n||ns6)
{
scrolled="window.pageYOffset"
ltop=oMenu.css.top
scrollex="window.pageXOffset"
llef=oMenu.css.left
}
else if (ie)
{
scrolled="document.body.scrollTop"
ltop=oMenu.css.pixelTop
scrollex="document.body.scrollLeft"
llef=oMenu.css.pixelLeft
}
var sz = document.body.clientWidth;
if(!sz) sz = window.innerWidth-20;
oMenu.css.width=sz
oMenu.css.visibility='visible'
ie?window.onscroll=checkScrolled:checkScrolled();
}
//Initing menu on pageload
window.onload=menuInit;
ANDRZEJ WIERCIŃSKI
W WODACH POTOPU (część II)
W części drugiej naszego eseju hermeneutycznego przystępujemy do ściślejszych badań nas sensem terminu tebah, odnoszonego w Biblii do arki Noego, oraz papirusowej łódki-kołyski Mojżesza-Niemowlecia. Będzie nam przy tym chodziło nie o to, jakie były intencje semantyczne hebrajskiego współautora Biblii, lecz o wykrywanie, choćby w części, ale w sposób względnie zobiektywizowany, potencjału semantycznego, a właściwie - mitotwórczego, badanego słowa, przede wszystkim w oparciu o dwie procedury hermeneu-tyczne. Będą to:
1. procedura homojofonii, która kojarzy dane słowo jako całość, i wjego rozbiciu na składniki fonetyczne - z tymi wszystkimi słowami biblijnymi,które współbrzmią z nim fonetycznie, mówiąc inaczej wykazują analogie fo- netyczne; w ten sposób można uzyskać pole fonetycznych skojarzeń, któregoośrodkiem, jest dane słowo, jako jakby „słowo klucz".
2. procedura gematrii numerycznej, która kojarzy dane słowo, scha- rakteryzowane czterema wartościami numerycznymi, ze wszystkimi innymisłowami biblijnymi o identycznej wartości zewnętrznej; te cztery wartości ba- danego słowa, to tzw. w gematrii: wartość zewnętrzna, pełna, ukryta i ath-basz; w ten sposób można z kolei ukazać pole skojarzeń gematrycznych,którego ośrodkiem jest dane słowo, jako „słowo-klucz" w jego czterech mani- festacjach numerycznych.
Oczywiście, chodzi tu w gruncie rzeczy o powołanie do życia pola semantycznego, bowiem interesują nas znaczenia słów, kojarzonych homojofo-nicznie, lub gematrycznie, z danym „słowem-kluczem".
Rezultaty zastosowania obu tych procedur będą naświetlane (w miarę możliwości objętościowych naszego eseju) użyciem analizowanych słów w biblijnych kontekstach, w których występują.
Zastosowanie procedury homojofonii uzasadnia się głównie tym, że sama Biblia pełna jest miejsc, gdzie się o niej wyraźnie mówi. Np. w narracji o mieście i wieży Babel powiada się (Gen. 11.9): „Dlatego nazwano je Babel, bo tam pomieszał(= balalj Pan język całej ziemi...", mimo, że pisarz hebrajski doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że Babel znaczy „Brama Boga" (dla niego będzie nim w szczególności - Bel). Zresztą różne inne sakralne teksty starożytne przejawiają również użycie homojofonii. Celują w tym teksty egipskie. Niech za przykład posłuży słynna „Rebelia przeciwko Ra" mówiąca o tym, m. in. jak to egipski Pan Otchłannej Mądrości, czyli Thoth (= Dżehuti) staje się, na zlecenie Ra, spółtronującym z nim, t.j. jego namiestnikiem (wezyrem): „(mówi Ra do Thota):...: Ty będziesz w moim miejscu - tronie (= ist) i będziesz nazywał się Isti (= współtronujący), to znaczy reprezentant Ra. A będzie ci dozwolone wysyłanie twego posłańca (= hab), i z tym /bis (= habi), który jest wysłańcem, Thotha powstał., (dalej Ra objecuje Thothowi, że:) „... obejmie (= ineh) dwa nieba z ich pięknościami, a od razu księżyc (= Jah)
zaistniał. Thoth odciągnie obcych (an z dalekich stron i natychmiast Małpa Boża (= anan) zaistniała". Mamy więc pary skojarzeń homojofonicznych, które „stwarzają" atrybuty Thotha, tzn.:
ist - Isti, hab - habi, ineh - Jah, oraz an - anan. Nota bene, Thoth egibski Pan wszelkiej mądrości i magii (w tym i zmartwychwstania), występuje w Biblii dwukrotnie pod dobrze dobranym, hebrajskim brzmieniem swego imienia, t.j. Tuchoth (9+6+8+400 = 423), porównywalnym z innymi egipskimi brzmieniami dla Thotha, czyli Tekhi, Dekhi, Tehuti, czemu odpowiadają koptyjskie Thoth lub Thouth, chaldejskie Tiachut i fenickie Tautos. Zdali sobie z tego sprawę dopiero współcześni tłumacze Anchor Bibie. Teksty z Thothem pokazują zarazem, jak mogą się różnić od siebie tłumaczenia biblijne. Te dwa miejsca to Hi. 38.36 i Ps. 51.8.
Tak więc, w tłumaczeniu polskim Bryt. i Zagr. Bibl. z 1982r. (Prot.), którym zwykle się tu posługujemy, bo jest najłatwiej dostępne, pierwszy z tych tekstów brzmi (Hi. 38.36):
(Prot.). „Kto nadał wałom obłoków wróżebne znaczenie?
Albo kto łunie niebieskiej wymowę proroczą?"
(Septuaginta). „Kto dał kobietom mądrość utkania szat?
Albo rozumienie w sprawach haftowania?"
(Trzeba przyznać, że św. Hieronim miał rację, kiedy od czci i wiary odsądzał Septuagintę).
(Wulgata). „Kto włożył we wnętrzności człowieka mądrość?
Albo kto dał kogutowi rozumienie?
(New English Version). „Kto mówi Ibisowi, kiedy Nil wyleje?
Albo kto mówi kogutowi, kiedy deszcz spadnie?"
(Biblia 1000-lecia). Kto Ibisowi dał mądrość,
A rozum dał kogutowi?
(dosłowne tłumaczenia): „Kto umieścił w Thocie mądrość?
Albo Ibisowi dał rozumienie?"
Trochę lepiej jest z Psalmem 51 - szym.
Tak więc, mamy tu (Ps. 51.8):
(Prot.). „Oto miłujesz prawdę chowaną na dnie duszy,
l objawiasz mi mądrość ukrytą".
(Septuaginta) „Oto bowiem prawdę umiłowałeś,
Niewidzialne i ukryte mądrości swoje mi objawiłeś".
(Wulgata). „Oto bowiem wybrałeś prawdę,
Niepewne i tajemne rzeczy twojej mądrości objawiłeś mi".
(New English Version). „Szczerość i prawda oto czego wymagasz,
Napełń mój umysł twoją mądrością".
(Biblia 1000-lecia). „Oto w szczerości serca masz upodobanie,
A w głębi duszy uczysz mnie mądrości."
(dosłowne tłumaczenie). „Oto prawdę upodobałeś sobie w Thocie,
l dajesz mi świadomość trzymanej w ukryciu mądrości".
Na szczęście, miejsc aż tak bardzo różnie tłumaczonych, nie jest zbyt wiele. Kwestia analogii z Thothem sięga bardzo głęboko i dotyczy Mesjasza jako Współtronującego (po prawicy Ojca), o którym tak pisze się w liście do
342
FRONDA PRZEDWIOŚNIE 1996
FRONDA PRZEDWIOŚNIE 1996
343
« Poprzednie [Spis treści] Następne »
_uacct = "UA-3447492-1";
urchinTracker();
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
342 343343 3CBYIO4Y4VXT65ICWNCXXA6NJKLOYFPEVIML45Q15 (342)01 Testy 343 [01] 0X 062 Arkusz Egzaminacyjny 0X 062 Etap Pisemny Czerwiec 2006id)60342 Prowadzenie ksiąg przez wspólnotę mieszkaniową31 Testy 343 [01] 0X 121 Arkusz Egzaminacyjny 0X 121 Etap Pisemny Styczeń 201210 Testy 343 [01] 0X 082 Arkusz Egzaminacyjny 0X 082 Etap Pisemny Czerwiec 2008314 343więcej podobnych podstron