Rozporządzenie z dnia 23 stycznia 2003 w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości przez partię polityczną


Rozporz dzenie
Ministra Finansów
z dnia 23 stycznia 2003r.
w sprawie zasad prowadzenia rachunkowo ci przez parti polityczn .
Na podstawie art. 41 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o partiach politycznych (Dz. U.
z 2001r. Nr 79, poz. 857 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002r. Nr 127, poz. 1089) zarz dza si ,
co nast puje:
ż 1. Rozporz dzenie okre la zasady prowadzenia rachunkowo ci przez parti polityczn ,
a w szczególno ci:
1) dokumentowania i ewidencji przychodów, wydatków, rozrachunków i składników
maj tkowych;
2) sporz dzania sprawozda finansowych
- w tym zasady ewidencji i rozliczania otrzymanych rodków publicznych.
ż 2. Partia polityczna prowadzi rachunkowo ć stosuj c odpowiednie przepisy ustawy z dnia
29 wrze nia 1994r. o rachunkowo ci (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694), zwanej dalej
 ustaw o rachunkowo ci , oraz przepisy niniejszego rozporz dzenia.
ż 3. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
ż 4. 1. Podstaw zapisów w ksi gach rachunkowych s dowody ksi gowe w rozumieniu
przepisów ustawy o rachunkowo ci, z uwzgl dnieniem ust. 2.
2. Dowody ksi gowe dokumentuj ce wpłaty osób fizycznych na rzecz partii politycznej
powinny zawierać okre lenie osoby dokonuj cej wpłaty (imi i nazwisko oraz adres),
z zastrze eniem ust. 3.
3. Wpłaty składek członkowskich mog być dokumentowane w sposób uproszczony
w formie bezpo redniego wpisu w rejestrach wpłaconych składek członkowskich,
prowadzonych przez parti polityczn , zawieraj cych imienne wykazy członków z ich
adresami. Rejestry wpłaconych składek członkowskich stanowi ewidencj pomocnicz do
konta syntetycznego słu cego do ewidencji przychodów ze składek, a sporz dzone na ich
podstawie zbiorcze dowody wpłat rodków pieni nych s podstaw zapisów ksi gowych
na tym koncie.
ż 5. 1. Ewidencja przychodów, kosztów, wydatków, rozrachunków i składników
maj tkowych powinna być prowadzona rzetelnie, bezbł dnie, sprawdzalnie i bie co w
sposób czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów ksi gowych.
Minister Finansów kieruje działem administracji rz dowej  finanse publiczne, na podstawie ż 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
2. Do przychodów partii politycznej zalicza si przychody pochodz ce ze ródeł
okre lonych odr bnymi przepisami prawa i statutem, w tym w szczególno ci:
1) otrzymane składki członkowskie;
2) darowizny, spadki, zapisy;
3) okre lone ustawami dotacje i subwencje;
4) odsetki od rodków zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach;
5) przychody z obrotu obligacjami Skarbu Pa stwa i bonami skarbowymi Skarbu
Pa stwa;
6) przychody ze zbycia nale cych do partii politycznej składników maj tkowych;
7) przychody z działalno ci, o której mowa w art. 27 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r.
o partiach politycznych, zwanej dalej  ustaw o partiach politycznych .
Partia polityczna, bior c pod uwag tre ć ekonomiczn zachodz cych operacji oraz
postanowienia statutu, dokonuje klasyfikacji przychodów wyodr bniaj c przychody
z działalno ci statutowej, przychody finansowe oraz pozostałe przychody.
3. Do kosztów partii politycznej zalicza si koszty zwi zane z realizacj zada
statutowych, koszty finansowe oraz pozostałe koszty, w tym koszty przekazania maj tku
na cele charytatywne.
ż 6. Ustalona w rachunku wyników ró nica mi dzy przychodami, o których mowa w ż 5
ust. 2, a kosztami, o których mowa w ż 5 ust. 3, skorygowana o zyski i straty
nadzwyczajne w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowo ci, zwi ksza  po
zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego  odpowiednio przychody z
działalno ci statutowej lub koszty realizacji zada statutowych nast pnego roku
obrotowego.
ż 7. Partia polityczna prowadzi ewidencj rozrachunków, zapewniaj c w szczególno ci
ustalenie stanu nale no ci i zobowi za wobec kontrahentów, pracowników oraz
członków partii.
ż 8. Składniki maj tkowe klasyfikuje si do poszczególnych pozycji aktywów i wycenia
zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowo ci.
ż 9. 1. Rozliczenie subwencji z bud etu pa stwa, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy
o partiach politycznych, nast puje po zako czeniu roku kalendarzowego na
podstawie kasowego wykonania wpływów z tytułu subwencji oraz wydatków
dokonanych ze rodków subwencji.
2. Partia polityczna prowadzi wyodr bnione konta syntetyczne dla ewidencji rodków
gromadzonych na rachunkach bankowych, o których mowa w art. 24 ust. 8 i art. 36
ust. 3 ustawy o partiach politycznych, oraz na subkontach rachunku bankowego
partii politycznej, o których mowa w art. 29 ust. 4 i art. 30 ust. 5 tej ustawy.
2
3. Ewidencja pomocnicza do kont syntetycznych, o których mowa w ust. 2, powinna
zapewnić:
1) grupowanie wydatków poniesionych z otrzymanej subwencji, co najmniej według
nast puj cych rodzajów:
a) rodki subwencji przekazane na Fundusz Ekspercki,
b) rodki subwencji przekazane na Fundusz Wyborczy,
c) wydatki ze rodków subwencji dokonane na cele statutowe,
d) rodki subwencji przekazane na spłat kredytów bankowych wraz z odsetkami;
2) grupowanie wpływów Funduszu Eksperckiego, co najmniej według nast puj cych
rodzajów:
a) rodki subwencji przekazane na Fundusz Ekspercki,
b) pozostałe wpływy z tytułu wpłat własnych partii politycznej;
3) grupowanie wydatków Funduszu Eksperckiego, co najmniej według
nast puj cych rodzajów:
a) wydatki z cz ci subwencji przekazanej na Fundusz Ekspercki, w tym na:
- ekspertyzy prawne, polityczne, socjologiczne i społeczno-ekonomiczne,
- działalno ć wydawniczo-edukacyjn ,
b) pozostałe wydatki z Funduszu Eksperckiego.
ż 10. 1. Partia polityczna sporz dza roczne sprawozdanie finansowe na dzie ko cz cy rok
obrotowy oraz na ka dy inny dzie bilansowy.
2. Roczne sprawozdanie finansowe składa si z :
1) bilansu;
2) rachunku wyników;
3) informacji dodatkowej.
3. W bilansie wykazuje si stany aktywów i pasywów na dzie zamkni cia ksi g
rachunkowych poprzedniego i bie cego roku obrotowego, podane w kolejno ci
i w sposób okre lony w zał czniku nr 1 do rozporz dzenia.
4. W rachunku wyników wykazuje si oddzielnie przychody i koszty oraz zyski i straty
za poprzedni i bie cy rok obrotowy, podane w kolejno ci i w sposób okre lony
w zał czniku nr 2 do rozporz dzenia.
5. Pozycje bilansu oraz rachunku wyników mog być wykazywane ze szczegółowo ci
wi ksz ni okre lona w zał cznikach nr 1 i 2 do rozporz dzenia, stosownie do
potrzeb partii politycznej.
6. Informacja dodatkowa powinna zawierać nieobj te bilansem oraz rachunkiem
wyników wyja nienia niezb dne do oceny gospodarki finansowej partii politycznej,
w tym w szczególno ci nast puj ce informacje:
1) w zakresie rozliczenia subwencji z bud etu pa stwa:
a) stan rodków subwencji na pocz tek okresu sprawozdawczego,
b) kwot subwencji otrzymanej z bud etu pa stwa w okresie sprawozdawczym,
c) rodki subwencji przekazane na Fundusz Ekspercki,
3
d) rodki subwencji przekazane na Fundusz Wyborczy,
e) wydatki ze rodków subwencji dokonane na cele statutowe,
f) rodki subwencji wykorzystane na spłat po yczek i kredytów bankowych
zaci gni tych na finansowanie działalno ci statutowej,
g) pozostałe wydatki poniesione ze rodków subwencji,
h) stan rodków subwencji na koniec okresu sprawozdawczego;
2) w zakresie rozliczenia rodków subwencji z bud etu pa stwa przekazanych na
Fundusz Ekspercki:
a) stan rodków Funduszu Eksperckiego pochodz cych z subwencji na pocz tek
okresu sprawozdawczego,
b) rodki przekazane w okresie sprawozdawczym na Fundusz Ekspercki z subkonta
rachunku bankowego subwencji,
c) wydatki w okresie sprawozdawczym z Funduszu Eksperckiego rodków
pochodz cych z subwencji,
d) stan rodków Funduszu Eksperckiego pochodz cych z subwencji na koniec
okresu sprawozdawczego.
ż 11. Rozporz dzenie ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozda finansowych
sporz dzanych za rok obrotowy 2003.
ż 12. Rozporz dzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów
W zast pstwie Ministra Finansów
SEKRETARZ STANU
dr Wiesław Ciesielski
4
Zał czniki do
rozporz dzenia
Ministra Finansów z dnia
23 stycznia 2003r.
Zał cznik nr 1
Bilans
Aktywa
A. Aktywa trwałe
I. Warto ci niematerialne i prawne
II. Rzeczowe aktywa trwałe
III. Nale no ci długoterminowe
IV. Inwestycje długoterminowe
V. Długotermionowe rozliczenia mi dzyokresowe
B. Aktywa obrotowe
I. Zapasy rzeczowych aktywów obrotowych
II. Nale no ci krótkotermionowe
III. Inwestycje krótkoterminowe
1. rodki pieni ne
a) Funduszu Wyborczego
b) Funduszu Eksperckiego
c) pochodz ce z subwencji
d) pozostałe rodki pieni ne
2. Pozostałe aktywa finansowe
IV. Krótkoterminowe rozliczenia mi dzyokresowe
Suma aktywów
Pasywa
A. Fundusze własne
I. Fundusz podstawowy
II. Fundusz z aktualizacji wyceny
III. Wynik finansowy
1. Nadwy ka przychodów nad kosztami (wielko ć dodatnia)
- w tym z lat ubiegłych
2. Nadwy ka kosztów nad przychodami (wielko ć ujemna)
- w tym z lat ubiegłych
B. Zobowi zania i rezerwy na zobowi zania
I. Zobowi zania długoterminowe z tytułu kredytów i po yczek
II. Zobowi zania krótkoterminowe i fundusze specjalne
1. Kredyty i po yczki
2. Inne zobowi zania
3. Fundusze specjalne
III. Rezerwy na zobowi zania
IV. Rozliczenia mi dzyokresowe
1. Rozliczenia mi dzyokresowe przychodów
2. Inne rozliczenia mi dzyokresowe
Suma pasywów
5
Zał cznik nr 2
Rachunek wyników
A. Przychody z działalno ci statutowej
I. Otrzymane składki członkowskie okre lone statutem
II. Subwencja z bud etu pa stwa na działalno ć statutow
III. Dotacja podmiotowa okre lona odr bnymi przepisami
IV. Inne przychody okre lone statutem
B. Koszty realizacji zada statutowych
I. Amortyzacja
II. Zu ycie materiałów i energii
III. Usługi obce
IV. Podatki i opłaty
V. Wynagrodzenia oraz ubezpieczenia społeczne i inne wiadczenia
VI. Pozostałe
C. Wynik finansowy na działalno ci statutowej (wielko ć dodatnia lub ujemna) (A-B)
D. Pozostałe przychody (niewymienione w poz. A i F)
E. Pozostałe koszty (niewymienione w poz. B i G)
- w tym koszty przekazania maj tku na cele charytatywne
F. Przychody finansowe
G. Koszty finansowe
H. Wynik finansowy na całokształcie działalno ci (wielko ć dodatnia lub ujemna) (C+D-
E+F-G)
I. Wynik zdarze nadzwyczajnych (I.I.-I.II.)
I. Zyski nadzwyczajne
II. Straty nadzwyczajne
J. Wynik finansowy (H+I)
I. Ró nica zwi kszaj ca przychody roku nast pnego (wielko ć dodatnia)
II. Ró nica zwi kszaj ca koszty roku nast pnego (wielko ć ujemna)
6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2006 w sprawie zasad rachunkowości i planu kont
Rozporządzenie z dnia 24 grudnia 200 w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości funduszy emerytalny
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
Rozporządzenie z dnia 29 października 2008 w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)
Rozporządzenie z dnia 15 października 2008 w sprawie okreslenia wzrcowergo planu kont dla banków
USTAWA z dnia 23 lipca 2003 r o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 08 04 09 r w sprawie uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachu
Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji prze
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r w sprawie zapłaty opłaty
zmieniające w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i jednostek samorządu terytorialnego
299 Rozporz dzenie Komisji WE nr 1998 06 z dnia 15 grudnia 2006 r w sprawie
Rozporz MK z dnia 19 kwietnia 2004 r w sprawie wywozu zabytków za granicę

więcej podobnych podstron