plik


ÿþPublic Relations Public Relations Mariusz Trojanowski PROGRAM 1. Istota Public Relations 2. Zarzdzanie Public Relations 3. Narzdzia Public Relations Media Relations kontakty z mediami Wystpienia publiczne Investors Relations Komunikacja wewntrzna Sponsoring Lobbing i inne narzdzia 4. Ocena dziaBaD Public Relations Public Relations Kiedy[ i & & teraz  SpoBeczeDstwo, niech  SpoBeczeDstwo musi je szlag! by informowane Vanderbilt Ivy L. Lee Machinacje biznesu, Uczciwo[ i szczero[ wyzysk, ukrywanie informacji Public Relations Public Relations Przemy[lane, planowane i systematyczne staranie wytworzenia i podtrzymywania wzajemnego zrozumienia midzy organizacj a jej publiczno[ci Brytyjski Instytut Public Relations Public Relations Wszelkie dziaBania majce na celu promowanie lub ochron image przedsibiorstwa i produktu P. Kotler Promocja - komunikacja Promocja - komunikacja System komunikowania si przedsibiorstwa z System komunikowania si przedsibiorstwa z System komunikowania si przedsibiorstwa z rynkiem docelowym i pozostaBymi podmiotami rynkiem docelowym i pozostaBymi podmiotami rynkiem docelowym i pozostaBymi podmiotami mogcymi mie wpByw na dziaBalno[ firmy mogcymi mie wpByw na dziaBalno[ firmy mogcymi mie wpByw na dziaBalno[ firmy Public Promocja Relations Reklama sprzeda|y Marketing Promocja bezpo[redni osobista Formy promocji a rodzaj produktów i typ odbiorcy REKLAMA REKLAMA PUBLIC RELATIONS PUBLIC RELATIONS PROMOCJA UZUPEANIAJCA PROMOCJA UZUPEANIAJCA AKWIZYCJA AKWIZYCJA MARKETING BEZPOZREDNI MARKETING BEZPOZREDNI produkty konsumpcyjne produkty przemysBowe gospodarstwa domowe nabywcy instytucjonalni Informowanie Motywowanie Wizerunek Forma Reklama + +++ Public ++ +++ Relations Promocja +++ sprzeda|y Marketing ++ + bezpo[redni Promocja +++ +++ +++ osobista Public Relations funkcja zarzdzania, która nawizuje i podtrzymuje wzajemnie korzystne stosunki pomidzy organizacj a grupami, od których zale|y jej sukces lub pora|ka Pi zasad Public Relations (wg A.W. Page) 1. Dba, aby kierownictwo dokBadnie analizowaBo swoje relacje ze spoBeczeDstwem 2. Stworzy system informowania wszystkich pracowników o ogólnej polityce i praktykach przedsibiorstwa 3. Stworzy system dostarczajcy pracownikom, majcym bezpo[redni styczno[ z klientami, informacji niezbdnych do podejmowania wBa[ciwych decyzji oraz uprzejmego traktowania petentów 4. By konsekwentnie szczerym w informowaniu spoBeczeDstwa o celach przedsibiorstwa 5. DziaBa planowo i systematycznie. Sprawdza wyniki. Modele Public Relations Publicity Informacja Asymetryczne Symetryczne publiczna komunikowanie komunikowanie dwustronne dwustronne Cel dziaBaD Propaganda Rozpowszechni Umiejtne Wzajemne PR anie informacji przekonywanie zrozumienie Istota Jedno Jedno Dwu kierunkowa Dwu kierunkowa (efekty nie- (efekty komunikacji kierunkowa kierunkowa zró|wnowa|one) zró|wnowa|one) (rzetelno[) Model Nadawca- Nadawca- Nadawca- Nadawca- komunikacji odbiorca odbiorca odbiorca odbiorca (sprz|enie (sprz|enie zwrotne) zwrotne) % firm 15% 50% 20% 15% A. {bikowska Public Relations Public Relations Plusy Minusy % Bardzo sBaba kontrola nad + Wiarygodno[ przekazem + Masowo[ % Ograniczone mo|liwo[ci + Ni|sze koszty ni| reklamy bezpo[redniego oddziaBywania na + DBugookresowo[ oddziaBywania klientów + Zaskoczenie (docieranie do tych, % Trudno[ci pomiaru efektów którzy unikaj reklamy) Determinanty rozwoju PR 1. Ekonomiczne: Globalizacja gospodarki  konieczno[ poznawania nowego otoczenia Ogromna, rosnca konkurencja i szum informacyjny Spadek skuteczno[ci reklamy Mniejsza wiarygodno[ reklamy Coraz gortsze kampanie polityczne dziaBaj na wyobrazni mened|erów 2. SpoBeczne: Rozwój ruchów spoBecznych: feminizm, konsumeryzm i innych Wzrost [wiadomo[ci ekologicznej spoBeczeDstwa Ludzie coraz lepiej rozumiej swoje prawa i je stosuj, cho nadal Polsk dzieli du|a ró|nica od krajów rozwinitych Fragmentaryzacja otoczenia (coraz wicej maBych grup interesów) Hierarchia spoBeczna i jej bariery (ludzie s równi pod wzgldem prawa ale spoBecznie nie) 3. Polityczne: wysoki poziom demokratyzacji spoBeczeDstw zamo|nych  wypracowane normy, pluralizm |ycia politycznego przynale|no[ do midzynarodowych struktur gospodarczych i politycznych, np. UE, NATO Zadania PR Promowanie nowych produktów i wspieranie produktów ju| istniejcych Wzbudzanie zainteresowania okre[lon kategori produktow, ide, & Obrona produktów, które natrafiBy na barier kulturow, spoBeczn, polityczn, Wywieranie nacisku na okre[lone grupy Ratowanie reputacji firmy w przypadku kryzysów ... WBasne struktury PR WBasne struktury PR czy czy zewntrzna agencja PR zewntrzna agencja PR ZALETY I WADY TWORZENIA WAASNEJ STRUKTURY PUBLIC RELATIONS Zalety Dobra znajomo[ przedsibiorstwa , jego silnych i sBabych stron Zaanga|owanie w realizacj programu i lojalno[ wobec przedsibiorstwa Wykorzystanie kontaktów nieformalnych w przedsibiorstwie UBatwienie procesu decyzyjnego i kontroli Wady Utrata bezstronno[ci i obiektywnego spojrzenia, wynikajcych z faktu, |e sBu|ba wewntrzna jest cz[ci danego przedsibiorstwa Wynikajcy z powy|szego brak profesjonalnej krytyki i czsto zbytni entuzjazm w dziaBaniu, powodujcy niedostrzeganie wielu istotnych spraw, NiebezpieczeDstwo obci|enia bardzo ró|nymi , czsto interwencyjnymi sprawami, Wystpujca zwykle koncentracja na realizacji zadaD z pominiciem badaD. ZALETY ZATRUDNIENIA ZEWNETRZNYCH FIRM PR Obiektywno[ wyra|ajca si w fachowej, bezemocjonalnej ocenie sytuacji Profesjonalizm i do[wiadczenie, bdce wynikiem wspóBpracy z licznymi klientami Dysponowanie liczn grup ekspertów, specjalizujcych si w ró|nych technikach Public Relations Presti| zewntrznej firmy, pozwalajcy Batwiej skBoni do okre[lonych decyzji zarzd przedsibiorstwa Dobre rozeznanie rynku, na którym dziaBa wyspecjalizowana firma WADY ZATRUDNIENIA ZEWNETRZNYCH FIRM PR Pojawienie si bariery informacyjnej w przedsibiorstwie tBumaczonej tajemnic sBu|bow wobec firmy. Czsto okazjonalne anga|owanie wyspecjalizowanej firmy, czego konsekwencj jest brak cigBo[ci dziaBaD public relations. Brak na ogóB w firmie pozafinansowych motywów dziaBania. Brak peBnej kontroli nad dziaBalno[ci firmy. PR-owiec Znakomicie zorientowany w sprawach swojej organizacji Erudyta Precyzyjnie komunikujcy si (w mowie i pi[mie) Taktowny i dyskretny Otwarty na otoczenie, kontaktowy, wzbudzajcy zaufanie Umiejcy wspóBpracowa w zespole Z poczuciem humoru Zidentyfikowany ze sprawami firmy Umiejcy (i chccy) dziaBa  na drugim planie ZARZDZANIE ZARZDZANIE PUBLIC RELATIONS PUBLIC RELATIONS PLAN DZIAAAC PUBLIC RELATIONS 1. Analiza sytuacji 2. Cele 3. Grupa docelowa i pozycjonowanie 4. Taktyka i dziaBanie 5. Kosztorys 6. Ocena i monitorowanie ANALIZA SYTUACJI A. Informacje podstawowe  Czym zajmuje si nasza firma, od kiedy dziaBa, w jakim sektorze rynku?  Jakie motto naszej firmy (wizja, misja), kultura organizacyjna?  W jakim [rodowisku dziaBamy, jakie organizacje wpBywaj na nasze dziaBania?  Kim jest nasza konkurencja i co odró|nia nas od innych? B. Informacje handlowe  Jaka jest nasza aktualna pozycja rynkowa (udziaBy w rynku, wielko[ sprzeda|y, bud|et marketingowy);  Jakie badania rynkowe byBy przeprowadzane i jakie s wnioski z opracowania danych (dotyczce np. Zwiadomo[ci marki, znajomo[ci reklamy, lojalno[ciowe);  Jak oceniamy nasze dotychczasowe akcje promocyjne (kiedy byBy przeprowadzane i z jakim rezultatem. ANALIZA SYTUACJI cd. C. Informacje na temat prowadzonych dziaBaD PR  Kiedy byBy przeprowadzane akcje PR;  Z jakim rezultatem prowadzone byBy akacje PR;  Jakie jest miejsce PR w ogólnej polityce komunikacyjnej firmy D. Opis problemu  Dlaczego chcemy przeprowadzi akcje Public Relations,  Jaki jest wizerunek naszej firmy i/lub jej produktów?  Jakie mamy (czy mamy) relacje z otoczeniem?  Czy (jak bardzo) rozumie nas otoczenie? CO LUDZIE MYSL O FIRMIE? JAKI JEST JEJ WIZERUNEK Okre[l obraz firmy Zanotuj 1. Rzeczywisty Wyniki badaD otoczenia Jak widz nas inni? 2. Lustrzany Wyniki badaD pracowników firmy Jak my widzimy siebie? 3. Po|dany. Docelowy Koncepcja docelowa Jak powinni widzie nas inni i jak (cel dBugookresowy) chcieliby[my widzie siebie? 4. Optymalny = Realny Optymalny kompromis pomidzy koncepcj docelow a realn sytuacj Jaki realny wizerunek mo|emy stworzy w obecnej sytuacji? (Kompromis pomidzy w/w rodzajami) CELE DZIAAANIA Jakie s cele strategiczne firmy? Jakie s cele marketingowe? Jakie s cele komunikacyjne? Jakie s cele dziaBaD PR? IDENTYFIKACJA GRUP DOCELOWYCH Konsumenci i u|ytkownicy Dystrybutorzy Grupy Dostawcy towarów i usBug wspierajce Pracownicy Potencjalni pracownicy Inwestorzy Grupy nacisku Grupy Osoby ksztaBtujce opinie innych przeciwne OgóB spoBeczeDstwa Media Relations Relacje z mediami (Media Relations) sBu|: - budowie reputacji (wizerunku) organizacji - tworzeniu pozytywnych relacji z otoczeniem Rola mediów System System niedemokratyczny demokratyczny Funkcje Kontroler i regulator systemu Tuba spoBeczno-politycznego propagandowa rzdzcych ( czwarta wBadza ) Zale|no[ od Wzgldnie maBa Du|a/caBkowita wBadzy Monitorowanie wBadzy Kompetencje i Brak przywileje Definiowanie kryzysów WpByw na dziaBania wBadzy Mo|liwo[ zmiany ekipy rzdzcej Wyja[nianie rzeczywisto[ci obywatelom Konkurencyjno[ Du|a MaBa (ew. z mediami nielegalnymi) W. JabBoDski Potrzeby informacyjne dziennikarzy 1. Potrzeba bie|cego Dziennikarze oczekuj aktualnej, rzetelnej informacji, która informowania ze strony firmy zainteresuje adresatów danego medium 2. Potrzeba uzyskania Chcieliby, aby przekazywane informacje byBy wBa[ciwie poprawnych i terminowych zredagowane i terminowo dostarczone, z uwzgldnieniem informacji mo|liwo[ci cykli wydawniczych lub przygotowania do emisji 3. Potrzeba bycia zapraszanym Licz na go[cinno[ ze strony firmy. Najlepiej uosabia j polityka  otwartych drzwi dla prasy. Daje ona szans dotarcia do wa|nych osób w firmie. 4. Potrzeba uznania prawa do Chc poszanowania zasad prawa prasowego o obowizku informacji udzielania informacji prasie w zakresie dziaBalno[ci spoBeczno- gospodarczej firmy, szczególnie w sytuacji kryzysowej 5. Potrzba zachowania Unikaj nacisków na przesadne promowania danej firmy obiektywno[ci formuBowanych (posdzenia o kryptoreklam) sdów 6. Potrzeba posiadania szerszej Potrzebuj informacji wykraczajcej poza dziaBanie firmy, perspektywy ukazujcej caB bran| lub interes szerszej grupy ludzi W. BudzyDski MEDIA NIE REKLAMUJ MEDIA INFORMUJ Misj dziennikarza jest informacyjna sBu|ba spoBeczeDstwu, spoBeczna u|yteczno[& . & GBówne kryterium selekcji oparte jest na pytaniu, czy produkt mo|e w zasadniczy sposób zmieni oferowane nam dotychczas mo|liwo[ci, czy niesie ze sob istotne ulepszenia usprawnienia bdz elementy oszczdno[ci& Czsto nie produkt jest gBównym tematem publikacji, lecz problem i w jego kontek[cie prezentowane s produkty i usBugi& TRZY STRATEGIE KOMUNIKACJI MEDIALNEJ 1) Zamkniecie si 1) Zamkniecie sina kontakty z dziennikarzami do na kontakty z dziennikarzami do czasu przygotowania tez przesBania (tzw. Go Dark) czasu przygotowania tez przesBania (tzw. Go Dark) 2) Informowanie wyBcznie w formie odpowiedzi 2) Informowanie wyBcznie w formie odpowiedzi na zadawane pytania (dziaBanie reaktywne) na zadawane pytania (dziaBanie reaktywne) 3) Wyj[cie naprzeciw dziennikarzom w celu 3) Wyj[cie naprzeciw dziennikarzom w celu ksztaBtowania pozytywnego dla firmy przekazu ksztaBtowania pozytywnego dla firmy przekazu w formie  w formie  News Making (dziaBanie proaktywne) News Making (dziaBanie proaktywne) MEDIA " daje ograniczone mo|liwo[ci celowej prezentacji komercyjnego produktu " jej formuBa sprawia, |e niewiele jest TELEWIZJA programów stwarzajcych tak szans " istnieje obawa o kryptoreklam RADIO " podobnie jak w telewizji " bardzo dobre medium do produktowych PRASA kampanii PR " powszechno[, szybko[, tanio[ INTERNET wymiany informacji; lepsza obsBuga dziennikarzy Najwa|niejsze rzeczy, które nale|y wiedzie o swoich mediach docelowych  baza danych mediów Osoby, które pracuj w danej redakcji nazwiska dziennikarzy, którzy specjalizuj si w informacjach o istotnej dla nas tematyce (liczba publikacji na okre[lone tematy) Polityka redakcyjna i styl (wiarygodno[ medium) styl i pogldy reprezentowane przez czasopismo i rodzaj materiaBów, jakie s w nim drukowane Czstotliwo[ wydawania publikacji (dziennik, tygodnik, miesicznik, kwartalnik itd.) Termin oddania do druku Obszar jak cz[ regionu obejmuje Profil czytelników jacy ludzie czytaj t publikacj Metoda dystrybucji na póBkach czy prenumerata Zasady dobrych kontaktów z mediami SBu|y mediom, one nie s zagro|eniem, ale szans Wypracowa sobie reputacj osoby odpowiedzialnej Dostarcza dobr informacj prasow Szybko dostarcza informacje WspóBpracowa w dostarczaniu materiaBu Zagwarantowa weryfikacj faktów Budowa kontakty osobiste Zasady cd. Zna zasady dziennikarstwa i swoje prawa Ze spokojem traktowa dziennikarzy niekompetentnych, niezorientowanych, a tym bardziej krytykujcych By zawsze czujnym w rozmowie z dziennikarzem Informowa, nawet wtedy, gdy nie jeste[ ju| w pracy (byzródBem wiedzy problemowej  nie tylko o produkcie) Czyta, oglda dane medium, z którym wspóBpracujesz Nigdy nie kBama!!! Sprostowanie Po pierwsze: analiza przyczyny nie[cisBo[ci Formalnie  art. 31 Prawa prasowego Terminy na sprostowanie Okre[lona objto[ Tekst  surowy wprost do druku Bez komentarzy redakcji Konieczno[ ostateczna Dziennikarz  przyBapany na bBdzie Lepsze jest oczekiwanie  rekompensaty Nowy artykuB, wywiad z przedstawicielem firmy etc. Sprostowanie: tylko fakty,  prawda-faBsz , bez emocji, ocena dziaBaD a nie ludzi Rodzaje kontaktów (formy wspóBpracy) z mediami Rodzaj kontaktu Technika Informacje mediowe (prasowe), Teczki prasowe, 1. Kontaktowanie si na Sponsorowane ta[my radiowe, odlegBo[ (Kontakty Informacje na video, po[rednie) ZaBczone fotografie. Konferencje prasowe, Imprezy dla mediów poBczone z wprowadzeniem na rynek organizacji 2. Kontaktowanie si bdz jej produktów/usBug, Wywiady/indywidualne spotkania bezpo[rednio z mediami, Zorganizowane wyjazdy dla mediów zwizane ze zwiedzaniem miejsc istotnych dla danej organizacji, Sesje zdjciowe. MateriaBy dla prasy Internetowe Biuro Prasowe (Pressroom) Aatwy dostp do Pressroomu (odno[niki na stronie gBównej i podstronach  widoczne miejsce) Aktualne informacje porzdkowane wg wa|no[ci i tematyki Wyczerpujce informacje o firmie, zarzdzie, produktach, zaanga|owaniu w sprawy spoBeczne Wyczerpujce informacje kontekstowe i obja[niajce Aatwy kontakt do osób udzielajcych informacji Dostp do innych stron i zródeB informacji MateriaBy dla prasy 1. Informacja dla prasy (news release, press release, media release): 2. Opracowania tematyczne (background release): 3. Notatka towarzyszca (accompanying release lub report): 4. O[wiadczenie prasowe (press statement): 5. Informacja specjalistyczna (feature release): 6. Komunikat informacyjny (information release): 7. Serwis fotograficzny z opisem. 8. ArtykuBy/wywiady ( w tym sponsorowane). 9. Opracowania na zlecenie prasy. Zasady przygotowaniu tekstu dla prasy Kolejno[ informacji i szczegóBów TytuB komunikatu!!! NagBówek Pierwszy akapit  mówicy wszystko (tzw. lead) Kolejne akapity  rozwinicie my[li Jzyk zrozumiaBy Równowa|niki zdaD  który tylko z konieczno[ci Krótkie zdania, zwizBo[ (pierwszy raz w peBnej wersji) Bez synonimów Wygld komunikatu Liczby, testy, badania mile widziane (+ zródBa) ### + ew. trademark Przyczyny odrzucenia materiaBów Niezgodno[ tre[ci komunikatu z zakresem tematycznym danej gazety (zwracaBo na to uwag ok.80% badanych redakcji. yle napisana i niejasna tre[, w tym brak informacji o korzy[ciach spoBecznych lub konkretnie dla czytelnika, które wynikaj z okre[lonego dziaBania podjtego przez przedsibiorstwo (ok. 40%), D|enie jedynie do przesadnej reklamy przedsibiorstwa (ok.30%), ZBa jako[ zaBczonych zdj (ok. 10%) Tekst (sponsorowany) 1. Przejrzysta konstrukcja 2. Najwa|niejsze informacje 3. Dobrze napisany 4. Unikanie sformuBowaD  frazesów 5. Jasno sformuBowany cel 6. Ukierunkowany na odpowiednia grup docelow 7. Konkretne informacje 8. Powinien i[ w parze klasyczn reklam 9. WBa[ciwa objto[ 10. Umiar Konferencja prasowa Konferencja prasowa Powód Termin Media Miejsce Informacje Zaproszenia Czas trwania MateriaBy Kryzysy Konferencja prasowa  cd. Scenariusz Przygotowanie miejsca  30 min przed startem ma by gotowe Rozpoczcie z zalecanym opóznieniem (ok. 15 min.) Powitanie (max. 5 min.) Przedstawienie przedstawicieli organizatora Wprowadzenie tematyczne (max. 15 min.) Pytania dziennikarzy ZakoDczenie Konferencja prasowa  typowe bBdy NatBok informacji  zaBo|enie, |e dziennikarze nad| notowa Nagromadzenie superlatyw nt. firmy Pomijanie informacji niewygodnych lub wypieranie si Krytyka innych redakcji Anonimowo[ przedstawicieli organizatora Nadmierne powtarzanie informacji z materiaBów BBdy organizacyjny BRIEFING Briefing jest krótkim kilkuminutowym, zapowiedzianym lub spontanicznym spotkaniem z dziennikarzami inicjatywy osoby upowa|nionej do kontaktu z mediami. W takiej sytuacji nale|y unika odpowiedzi na stojco. Dobierzmy wygodne dla dziennikarzy pomieszczenie: odpowiednie tBo medialne, wyznaczone miejsce dla kamer, ustawienie mikrofonów, dobre o[wietlenie Konferencj powinno o[wiadczenie zawierajce klarowne przesBanie, które byBoby pretekstem do zadawania konkretnych pytaD Przygotowa kilka wiadomo[ci, które mog stanowi  ucieczk gdy jest si za nadto przyciskanym do muru Rozpoczynajc odpowiedz utramy kontakt wzrokowy z danym dziennikarzem, je|eli chcemy unikn kolejnego pytania pytaD z jego strony Nie wolno dopu[ci do tego, by dziennikarze przerywali nasza wypowiedz Na zakoDczenie odpowiemy na dwa pytania po czym podsumujemy nasze przesBanie Wywiad Wywiady medialne  Aktualne s dotychczas omówione zasady wystpieD publicznych Przygotowanie si Walka ze stresem  odpr|enie Krótko i rzeczowo Odpowiedzi na ka|de pytanie Bez klamania Gafy zwizane z wywiadami  Niedobre pytanie Podmiana pytaD Niepotrzebna agencja PR Reagowanie na nieporozumienia Grozby i szanta| & Wywiad telewizyjny Wywiad telewizyjny Wypowiedzenie przesBania w caBo[ci w czasie nie przekraczajcym 30 sekund Stara si przedstawia przygotowane tezy (maksymalnie 3), niezale|nie od tego, czy zostaniemy o nie zapytani, w nastpujcej kolejno[ci: a) informacja  headline b) szczegóBy informacji, c) ozdobniki informacyjne (wypeBniacze). U|ywa sformuBowaD podkre[lajcych uwag np.: Nigdy dotychczas nie kBadziono takiego nacisku na&  , Jest to pierwsze tego typu rozwizanie&  Oczy nie powinny reagowa na ewentualne  zakBócenia w otoczeniu Wywiad telewizyjny- c.d. Wywiad telewizyjny- c.d. Mówmy w sposób energiczny, modulowany, na wydechu Mówmy peBnymi, wyraznymi (sekwencje nie dBu|sze ni| 10  20 sekund) zdaniami Gestykulujmy na wysoko[ci ramion, aby nasze gesty zostaBy zarejestrowane na ekranie telewizora w zbli|eniu, Unikajmy przy tym wszelkich gestów w okolicy twarzy, Siadajmy w pozycji stabilnej, swobodnej i wyprostowanej, nogi uginajmy równolegle, Dopasujmy jzyk ubioru do tBa wystpienia wg zasady, ze im spokojniej i oszczdniej tym korzystniejszy efekt, Ustawmy si w odlegBo[ci 2  3 metrów od obiektywu kamery oraz minimum 1 metr od tBa, na którym jeste[my filmowani (tBo nieostre, kolorystyka neutralna medialnie, unika biaBej [ciany oraz szczegóBów w postaci np.. boazerii na poziomie uszu, powodujcych niezamierzone efekty, To co mówisz, mówisz oficjalnie! Miejmy zawsze w zanadrzu przygotowane jedno ustalone zdanie rozpoczynajce wypowiedz niezale|nie od tego jakie padn pytania W sytuacji napierajcych kamer i mikrofonów oka|my pewno[ siebie i uprzejmo[; wyczekajmy a| opór ustanie, robic jeden krok do tyBu Dla zyskania na czasie mo|na opózni wypowiedz w sposób przyjazny, np. jakim[ dowcipnym zdaniem Dobrym sposobem jest zaproponowanie dziennikarzowi innego miejsca wywiadu Odpowiadajmy na ka|de pytanie po kolei. Za wszelka cen nale|y unika ucieczki:  Bez komentarza ,  Nie potwierdzam ani nie zaprzeczam ,  Nie mam nic do powiedzenia Sytuacje kryzysowe Zarzdzanie sytuacj kryzysow Przewidywanie sytuacji kryzysowych i ich skutków ZespóB kryzysowy dla uniknicia paniki (nerwy na wodzy): PRowiec, czBonkowie zarzdu, (+ ew. prawnik) Ustalenie zasad, [cie|ek i osób wymieniajcych informacje  wewntrz organizacji i na zewntrz Zakaz kBamania, udawania,  gdybania , podawania niepotwierdzonych informacji Bie|ce informowanie mediów (szybko[) Komunikat dla mediów Ochrona interesu obywateli (mieszkaDców kraju, regionu, miasta itd..) Opieka nad poszkodowanymi Starania naprawy szkód Plany naprawy problemu Praca nad procedurami zabezpieczajcymi przed podobnym problemem w przyszBo[ci Wystpienia publiczne Wystpienia publiczne w PR Wystpienia publiczne w PR " Przemówienia " Przemówienia " Odczyty " Odczyty " Wywiady " Wywiady " Wyklady " Wyklady konferencyjne konferencyjne " & " & " Male - kilka(na[cie) osób " Male - kilka(na[cie) osób " Du|e - kilkadziesit(set) osób " Du|e - kilkadziesit(set) osób & przed klientami, mediami, & przed klientami, mediami, partnerami biznesowymi, " Wewntrzne " Wewntrzne partnerami biznesowymi, pracownikami, spoBeczno[ci, & " Zewntrzne " Zewntrzne pracownikami, spoBeczno[ci, & Wystpienia publiczne wymagaj pozyskania i wytrenowania umiejtno[ci prezentacyjnych & aby prezentacja nie byla prelekcj Prelekcja to mieszanka pieprzu z d|emem Prezentacja Prezentacja to to ...sztuka przekazywania zBo|onych tre[ci w sposób ...sztuka przekazywania zBo|onych tre[ci w sposób zrozumiaBy, atrakcyjny i przekonywajcy, , zrozumiaBy, atrakcyjny i przekonywajcy profesjonalnie wykorzystujca ró|ne techniki profesjonalnie wykorzystujca ró|ne techniki perswazyjne. perswazyjne. PRZED WYSTPIENIEM PUBLICZNYM Przygotowa wiodce tezy zamierzonego przekazu mediowego Przewidzie potencjalne pytania i przygotowa odpowiedzi na te pytania Analiza audytorium i cele Analiza audytorium i cele Liczebno[ Charakterystyka ogólna: wiek, pBe, wyksztaBcenie, stanowiska, tytuBy naukowe Motywacja do Motywacja do wysBuchania prezentacji wysBuchania prezentacji Potrzeby sBuchaczy Potrzeby sBuchaczy Przygotowanie perswazji Przygotowanie perswazji Fakty i przykBady s najbardziej przekonywujce Zasady i prawdy naukowe (reguBa Pareta, krzywa Gaussa, paradoks Giffena itd..) Demonstracje, pokazy, u|ywanie symboli Plan perswazji  Za i przeciw (Klient nastawiony negatywnie)  Tylko za (Klient nastawiony pozytywnie) Konstrukcja argumentów Korzy[ + Cecha + Dowód Korzy[ + Cecha + Dowód Komunikacja werbalna Komunikacja werbalna Zmienna intonacja gBosu Zmienna intonacja gBosu Dobre tempo mówienia i dykcja Dobre tempo mówienia i dykcja Pewna, mocna emisja glosu Pewna, mocna emisja glosu Wyra|enia fachowe z tlumaczeniem Wyra|enia fachowe z tlumaczeniem ZrozumiaBy jzyk z unikaniem hermetycznych wyra|eD ZrozumiaBy jzyk z unikaniem hermetycznych wyra|eD Bez slangu i pejoratywnych wyra|eD Bez slangu i pejoratywnych wyra|eD Bez powtarzania negatywnych przekazów Bez powtarzania negatywnych przekazów Zrodki wypowiedzi podnoszce atrakcyjno[ przemówienia Aliteracja Epitety animizujce, polskie, Antyteza aluzyjne, nieprzesadne, Metafora bez tautologii Metonimia (zamiennia) Synekdocha Porównanie Hiperbolizacja Personifikacja Eponim Powtórzenia Synestezja Humor Frazeologizm Zachowania werbalne sugerujce wBasn sBabo[ Zbdne tBumaczenie si Samokrytyczne uwagi, autodeprecjacja ( & nie wiem za du|o na ten temat, ale&  ) Zbyt czste szukanie potwierdzenia wBasnych twierdzeD ( & czy| nie tak? ) Puste przymiotniki i superlatywy ( fantastycznie ,  cudownie ) Zdrobnienia ( Mam maleDk pro[b ) Mowa ciaBa Mowa ciaBa Oceniamy grupy gestów (a nie pojedyncze gesty) Naturalno[ Stopniowa kontrola Spójno[ = Wiarygodno[ Spójno[ = Wiarygodno[ Sposób Sposób Mowa Mowa Tre[ sBów mówienia Tre[ sBów mówienia ciaBa ciaBa gBosem gBosem Investors Relations (IR) ZNACZENIE INVESTORS RELATIONS Decyzje o inwestycjach nie zale| w prostej linii od wyników gospodarczych i zysków firm. W 35 % badaD (Ernest & Young), a wg ostatnich badaniach Boston Consulting Group  w 40 % inwestycje zale|ne s od czynników niematerialnych. Czy jeste[my w stanie przekona analityków, banki inwestycyjne i dziennikarzy prasy gospodarczej o sBusznosci naszej wizji, zamierzeD i planów? Do 15 % warto[ci akcji firmy zale|y od reputacji, jaka ona posiada. DEFINICJA IR Strategicznie zaplanowana paleta instrumentów komunikacji sBu|cych do pielgnacji relacji spóBki publicznej z jej obecnymi i przyszBymi akcjonariuszami ZADANIA IR CigBe dbanie o reputacj firmy gieBdowej (lub szukajcej inwestorów, kapitaBu itd.) Budowa pBaszczyzny porozumienia i zaufania midzy inwestorami Zdobycie kapitaBu po najni|szych kosztach SUCHA NOTATKA LUB BOHATER DNIA Na 6 do 24 miesicy przed wej[ciem na gieBd firma powinna zacz prac nad podniesieniem jej stopnia znajomo[ci Zalecenia Publikacja informacji, do których firma jest zobowizana przez prawo Przedstawienie mo|liwo[ci zysków, atrakcyjno[ci rynku, planów na przyszBo[, przewagi nad konkurencj w zaspokajaniu potrzeb rynku. WYBRANE PRZYKAADY POZAOBOWIZKOWYCH PUBLIKACJI W DRODZE NA GIEAD  1/3 FORMA TREZ ROLA Kooperacja z Regularne komunikaty prasowe Budowa staBego kontaktu z mediami prasa Newsletter Regularne informacje na temat Regularny przekaz informacji potencjalnym dziaBalno[ci firmy, bran|y, trendów, inwestorom, budowa zainteresowania i perspektyw rozwoju, inne zaufania  ewentualni adresaci to analitycy, interesujce wiadomo[ci dotyczce dziennikarze firmy Broszura Przedstawienie firmy, zarzdu, jej Bodowa image u, wa|na pBaszczyzna wizerunkowa kultury, wizji, mo|liwo[ci przekazu po|danych informacji rozwojowych itp. dziennikarzom, analitykom finansowym, doradcom inwestycyjnym, brokerom itp. Raport Przedstawienie firmy, zarzdu Mo|liwo[ przedstawienia firmy i jej danych w roczny produktów: fakty, liczby, informacje niekonieczne suchy sposób, pokazanie dotyczce celów, strategii, sytuacji wielko[ci kompetencji, planów, szans finansowej, innowacji badaD; rozwojowych, itp.; odpowiednia pozycja do prognozy rynku, atrakcyjno[ rynku i komunikacji z szerokim audytorium. bran|y, struktura wBasno[ciowa, zmiany itp. WYBRANE PRZYKAADY POZAOBOWIZKOWYCH PUBLIKACJI W DRODZE NA GIEAD  2/3 FORMA TREZ ROLA Factbook  Encyklopedia firmy, w zwizBy Dodatkowe informacje szczegóBowe odpowiednie sposób przedstawiona historia firmy, dla ekspertów finansowych struktura profil dziaBalno[ci, cele i strategia, prognozy rozwoju (finanse, personel, akcje, rynek, bran|a itp.) Prezentacja  Prezentacja firmy, strategii, celów, wizji Podjcie dialogu z potencjalnymi inwestorami road shows przez [cisBy zarzd instytucjonalnymi, midzynarodowymi analitykami gieBdowymi, maklerami (odpowiednie dla firm, których akcje bd równie| na gieBdach zagranicznych) Film Przedstawienie firmy, w dowolnej Bardzo efektowny instrument, przydatny w wizerunkowy, koncepcji szczególno[ci na ró|nego rodzaju imprezach, prezentacje targach (np. inwestycyjnych), konferencjach multimedialne prezentacjach firmy OgBoszenia Seria ogBoszeD reklamowych w Mo|liwo[ pozytywnej prezentacji firmy w[ród wizerunkowe krajowej prasie opiniotwórczej, potencjalnych inwestorów, wa|ne aspekty: w prasie ewentualnie zagranicznej Kreatywno[ i kontynuacja (nigdy jedno i to samo ogBoszenie przez dBu|szy czas, to nudzi, wa|na jest dramaturgia WYBRANE PRZYKAADY POZAOBOWIZKOWYCH PUBLIKACJI W DRODZE NA GIEAD  3/3 FORMA TREZ ROLA Wystpienia, Wypowiedzi zarzdu na temat sytuacji Pokazanie kompetencji zarzdu; podjecie dialogu dyskusje bran|y, rynku, trendy rozwojowe, ze [wiatem finansów i ekspertów, budowa publiczne, pozycji wBasnego przedsibiorstwa itp.. zaufania, przedstawienie sBuszno[ci wizji, telekonferencje wystpienia na seminariach, konferencjach, w dyskusjach w mediach Spotkania z pras Rozmowy na temat sytuacji firmy, WytBumaczenie ewentualnych niejasno[ci, najbli|szych planów rozwoju bran|y itp.. zapobieganie niezrozumieniom, instrument antykryzysowy Argumentarium, Zawczasu przygotowanie argumentacji Budowa kompetentnego wizerunku zarzdu, mowy na zawiBe, trudne pytania, wyja[nienia instrument antykryzysowy skomplikowanych tematów itp. Witryna Bardzo wa|ny element w komunikacji  internetowa szczególnie z prywatnymi inwestorami NA GIEADZIE NIE JEST AATWO  Przej[cie ze szkoBy podstawowej  Przej[cie ze szkoBy podstawowej na studia na studia Kadra kierownicza najwy|szego Kadra kierownicza najwy|szego szczebla jest na celowniku szczebla jest na celowniku Trzeba zaplanowa Trzeba zaplanowai prowadzi i prowadzi dBugotrwaBy dialog z inwestorami dBugotrwaBy dialog z inwestorami WYBRANE PRZYKAADY POZAOBOWIZKOWYCH PUBLIKACJI PO WIEJSCIU NA GIEAD  1/2 FORMA TREZ ROLA Kooperacja z Regularne komunikaty prasowe, rozmowy Budowa zaufania, reputacji, staBego kontaktu z pras redakcyjne, konferencje prasowe dotyczce mediami wa|niejszych wydarzeD w spóBce Newsletter, Regularne informacje na temat aktualnych Budowa zaufania i lojalno[ci akcjonariuszy magazyn zamierzeD, dziaBalno[ci firmy, nowo[ci, akcjonariuszy przedstawienie trendów rozwoju, inne interesujce wiadomo[ci, dotyczce firmy z bran|y Witryna Informacje o firmie: management, rada PBaszczyzna przekazu informacji dziennikarzom, internetowa nadzorcza, cele strategia, struktura analitykom, inwestorom; szczególnie czsto prywatni wBasno[ciowa, aktualne i historyczne raporty, akcjonariusze korzystaj z tej mo|liwo[ci informacji o aktualne wyniki, grafiki kursów, trendy  ich spóBce; budowa lojalno[ci wyja[nienia ryzyka, komunikaty prasowe, kalendarz imprez kontakt e-mail OkrgBy stóB Indywidualne lub grupowe rozmowy na aktualne Pomaga zawczasu w wyja[nianiu nieporozumieD, tematy zarzdu (finanse) z wybranymi zapobiega bBdnym interpretacjom, buduje kontakty analitykami, bankierami, dziennikarzami przed i zaufanie, mo|e by zainicjowany przez spóBk lub spodziewanymi terminami analiz papierów samych analityków wBasno[ciowych WYBRANE PRZYKAADY POZAOBOWIZKOWYCH PUBLIKACJI PO WEJZCIU NA GIEAD  2/2 FORMA TREZ ROLA Prezentacje Prezentacje aktualnych wyników spóBki przez Wa|ny element dialogu pomidzy spóBk i danych zarzd inwestorami instytucjonalnymi, analitykami, finansistami, wa|ny dla spóBek notowanych na gieBdach midzynarodowych Konferencje Przedstawienie wyników firmy za poprzedni Du|e zainteresowanie prasy, przekaz skierowany do przedstawiajce rok, przedstawienie planów na rok bie|cy rynku kapitaBowego przez media bilans Telefoniczne, Komentarz aktualnych wydarzeD, danych Kontakt z zainteresowanymi analitykami, video - liczbowych itd.. portfoliomanagerami, opiniotwórcami konferencje Seminaria Mo|liwo[ci inwestycyjne, bezpieczeDstwo, Komunikacja z prywatnymi akcjonariuszami, budowa prawo itd.. zaufania do firmy i akcji inwestycyjnych UdziaB w targach Przedstawienie spóBki (akcji) na targach Echo medialne, dialog z akcjonariuszami i inwestorskich, kapitaBowych potencjalnymi inwestorami ZAWARTOZC INFORMACJI DLA INWESTORÓW PotencjaB firmy, obrót, dochód, zyski, straty, DBugofalowa strategia firmy, kultura firmy, Kwalifikacje managementu, Dzisiejsza pozycja rynkowa, mo|liwa pozycja w przyszBo[ci Przewaga konkurencyjna, Ryzyko i szanse danego rynku, Ryzyko inwestycji kapitaBowej, Reputacja, zaufanie do firmy, Szanse kursu akcji i zwrotu z nich, Sytuacja wBasno[ciowa w firmie, struktura firmy. Komunikacja wewntrzna CELE STRATEGICZNE KOMUNIKACJI WEWNETRZNEJ PeBna identyfikacja z firm, Wzmocnienie odpowiedzialno[ci wszystkich pracowników za los firmy, Wzrost efektywno[ci dziaBaD caBej zaBogi. OCENA SYTUACJI WEWNETRZNEJ Kim s odbiorcy naszych dziaBaD w sferze komunikacji wewntrznej? Co wiedz i my[l o swojej firmie? Jak widz komunikacj wewntrzn i czego od niej oczekuj? Na jakie zródBa i nadawców informacji mo|emy liczy Jakie kanaBy komunikowania ju| istniej i jak s wykorzystywane? Jakie tre[ci i formy komunikatów istniaBy dotychczas Techniki komunikacji wewntrznej Spotkania bezpo[rednie Wydawnictwa firmowe przeBo|onych z podwBadnymi Tablice ogBoszeD Komitety zakBadowe Poczta elektroniczna Konferencje i spotkania Imprezy okoliczno[ciowe personelu {yczenia okoliczno[ciowe i Wizyty zarzdu gratulacje Wzajemne wizyty pracownikó Skrzynka Z{ (|yczeD i za|aleD) [redniego szczebla Wydarzenia specjalne Imprezy dla pracowników Rekreacja Kluby i stowarzyszenia Konkursy dla pracowników Korespondencja Serwis telefoniczny okoliczno[ciowa System komunikacji Znaczki sBu|bowe bezpo[redniej Ulotki Przemówienia do zaBogi Programy motywacyjne Wizualny System Identyfikacyjny (Corporate Identity) Sponsoring ISTOTA SPONSORIUNGU Sponsoring polega na wzajemnej wymianie [wiadczeD midzy sponsorem i podmiotem sponsorowanym w sposób przynoszcy obustronne korzy[ci Zwiadczenia na rzecz: Sponsorowanego Sponsora Pieni|ne Kryptoreklama na imprezach Rzeczowe Reklama (ulotki, plakaty, bilety, banery, UsBugowe Wykorzystanie znaków sponsorowanego przez sponsora UdziaB sponsorowanego w dziaBaniach sponsora ISTOTA SPONSORIUNGU  TRANSFER WIZERUNK Zalecenia Zgodno[ grupy docelowej Zgodno[ wizerunku docelowego NIEPRZYPADKOWOZ SPONSORINGU SPONSORING SPONSORING SPORTU KULTURY MEDIÓW SPOAECZNY Zalety Zalety Wady Wady Ominicie ograniczeD Bardzo sBaba kontrola  prawnych nieprzewidywalno[ efektów Masowo[ Ograniczone mo|liwo[ci WpByw mniej inwazyjny bezpo[redniego oddziaBywania na na adresatów klientów SPONSORING  KROK PO KROKU: 1. Cele i adresaci komunikacji 1. Cele i adresaci komunikacji 2. Jaka tre[ma by przekazywana ma byprzekazywana 2. Jaka tre[ 3. Projekt sponsoringowy: dziedzina, 3. Projekt sponsoringowy: dziedzina, Kolejne kroki [wiadczenia obustronne, warunki jakie ma [wiadczenia obustronne, warunki jakie ma zastosowania speBnisponsorowany sponsorowany speBni sponsoringu 4. Wybór podmiotu sponsorowanego 4. Wybór podmiotu sponsorowanego 5. Kalkulacja kosztów umowy sponsoringowej 5. Kalkulacja kosztów umowy sponsoringowej 6. Organizacja i staBa koordynacja dziaBaD 6. Organizacja i staBa koordynacja dziaBaD Product Placement PRODUCT PLACEMENT ProductPlacement polega na zastosowaniu Placementpolega na zastosowaniu Product lub umieszczeniu produktów danej firmy w filmie, lub umieszczeniu produktów danej firmy w filmie, programie telewizyjnym, mediach drukowanych programie telewizyjnym, mediach drukowanych widowisku teatralnym, literaturze grach komputerowych widowisku teatralnym, literaturze grach komputerowych albo audycji radiowej. albo audycji radiowej. To równie|posBugiwanie si nazw, logo firmy posBugiwanie sinazw, logo firmy To równie| w czasie trwania programu. w czasie trwania programu. Niefortunne uplasowanie towaru lub Niefortunne uplasowanie towaru lub niestosowne posBu|enie si niestosowne posBu|enie sinazw, nazw, godBem, znakiem towarowym na godBem, znakiem towarowym na ekranie, mo|e spowodowa, ekranie, mo|e spowodowa, |e firma zostanie nara|ona |e firma zostanie nara|ona na o[mieszenie lub szkody na o[mieszenie lub szkody majtkowe. majtkowe. JAKIE KATEGORIE PRODUKTÓW MOG BY STOSOWANE JAKO PRODUCT PLACEMENT? firmy ubezpieczeniowe napoje firmy ubezpieczeniowe napoje agencje ochrony jedzenie agencje ochrony jedzenie Produkty u|ywane portale internetowe papierosy portale internetowe papierosy przez bohaterów gazety alkohol gazety alkohol hotele, restauracje odzie| hotele, restauracje odzie| ZALETY PRODUCT PLACEMENT Zapewnia du|y zasig w dotarciu do odbiorcy Pozwala obej[ zjawisko zappingu Charakteryzuje si dBugim czasem ekspozycji Je|eli produkt pojawia si programie w naturalny nie narzucajcy si sposób, mo|e obudzi w odbiorcach wiksze zaufanie Lobbying ISTOTA LOBBYINGU Lobbying  dziaBalno[ zmierzajca do wywierania nacisku na organy rzdowe i parlamentarne na rzecz rozwizaD satysfakcjonujcych ró|ne grupy interesów Dwie strony lobbyingu: Formalny nacisk i Handlowanie ? argumentowanie wpBywami, presja (przekupstwo) Rodzaje lobbyingu Oficjalny Oficjalny WedBug jawno[ci Partyzancki Partyzancki dziaBania Konstruktywny Konstruktywny WedBug Roszczeniowy celów Roszczeniowy dziaBania Negatywny Negatywny Bezpo[redni Bezpo[redni WedBug metod Po[redni Po[redni dziaBania Techniki lobbyingu " Spotkania osobiste (sam na sam) " Aktywno[ poprzez media  konferencje, wywiady itd. " Pisanie petycji, listów  od wyborców " Budowanie koalicji (najcz[ciej w parlamencie) " Wykorzystywanie autorytetów " Budowanie siatki powizaD " Przyjcia, uroczysto[ci, bankiety itp. Lobbying w parlamencie " Bardzo dobrze zna temat Zawodowy " Potrafi mówi, argumentowa, perswadowa " Ma na wszystko dokumenty, ekspertyzy lobbysta " Czsto kontaktuje si (jest uparty) " WysyBki pocztowe do sejmowych skrytek Kontakty z pocztowych parlamenta- " Drobne prezenty " Najwa|niejsze sprawy tylko do szefów klubów -rzystami parlamentarnych OCENA SKUTECZNOZCI OCENA SKUTECZNOZCI PUBLIC RALETIONS PUBLIC RALETIONS Porównanie sytuacji ex-ante i ex-post Relacje organizacji z okre[lonymi grupami oraz postawy odbiorców Wizerunek organizacji (marki) " Zogniskowane wywiady grupowe Metody " Ankiety " Wywiady i techniki projekcyjne Metody pomiaru efektów kampanii PR Pomiar zasigu Ilo[ zamieszczonych notatek w mediach + zasig mediów Pomiar warto[ci reklamowej (porównanie objto[ci ekspozycji w prasie do cen reklamy)  pieni|na warto[ ekspozycji przekazu PRowego Koszt dotarcia do jednego odbiorcy Wskazniki publicity Mierzalno[ rezultatów w mediach Kryteria oceny jako[ciowej publikacji  punktacja A: pozytywna/negatywna: +1/-1 punkt B: Ilo[ gBównych przekazów: 2 punkty za ka|dy C: Zdjcie/logo produktu: 2 punkty D: Typ publikacji " Przekrojowa/wiele produktów: 1 punkt " Notatka o  naszym : produkcie: 2 punkty " ArtykuB o  naszym produkcie: 3 punkty E: Produkt/gBówny przekaz w tytule: 1 punkt Warto[ jako[ciowa publikacji Q = A x (B+C+D+E) Mierzalno[ rezultatów w mediach POLOCARD - PRZYKAAD Pozytywny materiaB o leku: 2 punkty Zdjcie produktu w artykule: 2 punkty 2 gBówne przekazy zawarte (np. wskazanie + skuteczno[): 4 punkty Notatka dedykowana tylko Polocardowi: 2 punkty Brak nazwy/przekazów w tytule: 0 punktów Q = 1 x (2 + 2 + 4 + 2 + 0) = 10 Mierzalno[ rezultatów w mediach Zredni wynik kampanii = Suma punktów dla wszystkich publikacji ________________________________ Liczba publikacji Podsumowanie efektów medialnych Wynik idealny kampanii (maximum) Pozytywny artykuB dedykowany, zawierajcy wszystkie gBówne przekazy opatrzony zdjciem (logo) oraz zawierajcy nazw produktu lub gBówny przekaz w tytule publikacji Ocena jako[ci kampanii Osignity [redni wynik kampanii ------------------------------------------------------------------------------- x 100% Idealny wynik kampanii Skala oceny 0% - 45% poni|ej oczekiwaD 46% - 60% [redni 61% - 75% dobry 76% - 90% bardzo dobry 91% - 100% doskonaBy Dzikuj za uwag!!! www.wz.uw.edu.pl

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wos pr
PR0114 Sonderablauf RoboterauslastungMobilerFräser
matematyka pr
CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Fizyka
biologia pr odp
pr przykladowe pytania

więcej podobnych podstron