wplyw totalitaryzmu na psychike Nieznany (5)


WPŁYW TOTALITARYZMU NA PSYCHIKÊ LUDZKĄ NA PODSTAWIE LITERATURY OBOZOWEJ



śKażda minuta obozu, to minuta wsączania trucizny"- pisał Waarłam Szałomow. śJest tu wiele rzeczy o których człowiek nie powinien wiedzieŚ, których nie powinien widzieŚ, a jeœli zobaczył- to najlepiej, żeby szybko umarł".

Słowa te pochodzą z śOpowiadaą kołymskich", bêdących jednym z najważniejszych œwiadectw stalinowskiego terroru. Autorem jest osoba, która blisko dwadzieœcia lat spêdziła w wiêzieniach i obozach jenieckich- tworach totalitaryzmu- na dalekiej Syberii. Opowiadania te w pełni przedstawiają destrukcyjny wpływ systemu na psychikê ludzką, są opinią człowieka, który sam doœwiadczył okrucieąstw obozów koncentracyjnych. Potwierdzają, iż dwa systemy: faszyzm i stalinizm zupełnie odkształciły istotê ludzką, odhumanizowały ją, śwydarły" ludziom ich wnêtrze, uczucia, pozostawiając na ich miejsce tylko ciało- bezduszną materiê, której jedynym celem jest przetrwanie.

Podobne rozważania na temat oddziaływania dwóch bezwzglêdnych systemów na człowieka, zawierają utwory: śMedaliony", śInny œwiat" i opowiadania Borowskiego.

śMedaliony" Zofii Nałkowskiej to wstrząsający dokument ludobójstwa i cierpieą ludzkich podczas drugiej wojny œwiatowej, sygnalizujący spustoszenie w psychice człowieka, które ma wpływ na całe jego póŸniejsze życie.

śProfesor Spanner" to opowiadanie, w którym autorka przedstawia okrutne praktyki lekarza, który eksperymentował na zwłokach ludzkich. Nałkowska opisuje gotujące siê ciała, pojemniki zapełnione tylko głowami, piece do spalania śodpadów" i koœci, oraz kawałki chropowatego mydła. Po tym obrazie, mamy przedstawione zeznania młodego gdaąszczanina- pomocnika profesora, który zajmował siê wyrabianiem mydła z tłuszczu ludzkiego. Jest osobą, która nie widziała w swojej pracy nic amoralnego, traktowała ją jak każde inne zajêcie. Człowiek ten nie mógł zrozumieŚ dlaczego został oskarżony, nikt bowiem wczeœniej nie powiedział mu, iż wyrabianie mydła na bazie zwłok to straszliwy czyn. O swojej pracy opowiada obojêtnie, bez śwyrzutów sumienia", nie zdaje sobie sprawy z tragedii tysiêcy ludzi. Pomimo, iż jego ojciec trafił do obozu, podziwia Niemców: śW Niemczech ludzie umieją zrobiŚ coœ z niczego". Ciało ludzkie jest dla niego niczym, mydło to natomiast ścoœ". Stwierdza, iż początkowo miał opory używając tego mydła, jednak póŸniej siê przyzwyczaił, bo śdobrze siê mydliło".

Na podstawie zeznaą młodego człowieka, Nałkowska stwierdza, iż ofiary to nie tylko ludzie, którzy trafili do obozów. Wg niej ofiary to cała ludzkoœŚ, która musiała żyŚ w tak brutalnych czasach i przyglądaŚ siê tym straszliwym zbrodniom.

Faszyœci nauczyli gdaąszczanina obojêtnoœci wobec tego co siê wokół niego dzieje, obojêtnoœci wobec zbrodni, traktowania jej zupełnie jak coœ naturalnego. Niemcy zabili w nim wrażliwoœŚ, przebudowali jego system wartoœci. Zatarli w nim wewnêtrzny głos, który pozwalałby odróżniŚ dobro od zła. Sam mêżczyzna jest zadowolony ze swojego losu. Jest szczêœliwy, że ocalał- nie wie jednak jak bardzo siê myli. Do koąca życia pozostanie ofiarą totalitaryzmu, a najgorsze jest to, że sam z tego nie zdaje sobie sprawy.

W opowiadaniu śPrzy torze kolejowym" pisarka przedstawia dramat młodej kobiety żydowskiej, która uciekając z transportu, została ciêżko ranna. Wokół niej zebrało siê dużo ludzi, nikt jednak oprócz wieœniaczki i młodego człowieka, który zakupił dla niej alkohol, oraz papierosy, nie udzielił kobiecie pomocy. Na ironiê, ten sam człowiek , który chciał ulżyŚ jej w cierpieniu, stał siê jej śkatem". Wziął od żandarmów pistolet i zastrzelił konającą kobietê.





Nie wiadomo dlaczego to zrobił- może chciał ulżyŚ jej mêki, a może widząc jak wszyscy wokół zabijają, sam chciał sprawdziŚ, jak to jest pozbawiŚ kogoœ życia? Dyskusji nie podlega natomiast fakt, iż złamał podstawową normê moralną, złamał piąte przykazanie chrzeœcijanina, mówiące: śNie zabijaj". Jeżeli człowiek ten zabił cierpiącą kobietê by zobaczyŚ jakie to uczucie, to czyn jego najdobitniej mówi o tym, co system totalitarny potrafił zrobiŚ z psychiką ludzką, jak zbrodniczo ją sobie ukształtował. Zachowanie œwiadków tragedii kobiety, również jest podyktowane przez system. Ludzie ci, nie odważyli siê udzieliŚ pomocy rannej. Obawiali siê represji, konsekwencji, byli sparaliżowani strachem, lêkali siê œmierci, która groziła im za ten czyn. To właœnie totalitaryzm zmienia wrażliwych ludzi w istoty, które martwią siê tylko o własny los.

W opowiadaniu ś Doroœli i dzieci w Oœwiêcimiu" Nałkowska przedstawia wpływ totalitarnej władzy na najmłodszych. Tragiczna jest wymowa zakoączenia, gdy pewien mêżczyzna na pytanie: śW co siê bawicie dzieci ?" odpowiedŸ: śBawimy siê w palenie Żydów"- odpowiedŸ jest wstrząsająca i dokładnie przedstawia oddziaływanie systemu totalitarnego na dzieci.

Dyskusjê na temat człowieka i totalitaryzmu podejmuje również T. Borowski w swoich opowiadaniach. Przedstawia w nich człowieka zlagrowanego, konformistê, który przystosował siê do warunków obozowych. Jest w stanie zabiŚ, aby tylko zdobyŚ kawałek chleba, zapewniający mu dalsze bytowanie. Borowski mówi, iż w skrajnych warunkach przestają obowiązywaŚ prawa śnormalnego" życia. Człowiek zlagrowany pozbawiony jest już człowieczeąstwa, jest w stanie poœwiêciŚ najbliższych, aby samemu siê uratowaŚ. Mówi o tym przykład starego Żyda, który zabija swojego syna, gdyż ten ukradł chleb- złamał dekalog obozowy, oraz obraz kobiety, która wypiera siê własnego dziecka( skazując go na samotną œmierŚ), aby uniknąŚ zagazowania. Nasuwa siê wniosek: ofiary poprzez obozy- poœredni aparat totalitaryzmu, przeistaczają siê w oprawców.

Wstrząsająca jest także obojêtnoœŚ człowieka zlagrowanego na cierpienia innych. W takiej osobie wypalają siê wszelkie uczucia i wrażliwoœŚ. Przykładem może byŚ opowiadanie śLudzie, którzy szli", w którym narrator jak i reszta wiêŸniów, spokojnie grają w piłkê, podczas gdy na pobliską rampê nadjechał transport wiêŸniów, skierowany do krematorium: śMiêdzy jednym a drugim kornerem, za moimi plecami zagazowano trzy tysiące ludzi".

Ponadto Borowski, podobnie jak Nałkowska, twierdzi, iż ofiarami nie są tylko osoby znajdujące siê w obozie. Ofiary to także oprawcy, wychowankowie systemu, którzy zatracili wartoœci moralne i etyczne. To system tak ich odkształcił, są gotowi zabiŚ bezbronnych ludzi tylko dla własnej satysfakcji i rozrywki.

Borowski uważa, że obozy stworzone przez totalitaryzm całkowicie odmieniły człowieka, zniszczyły jego system wartoœci. Człowiek w sytuacji ekstremalnej przestaje byŚ czułą, wrażliwą osobą. Totalitaryzm przemienia go w śtwardy głaz", głuchy na żale, cierpienia i mêki innych. Człowiek w obozie nie jest już na w pełni istotą ludzką- jest zwierzêciem, które kieruje siê tylko instynktem przetrwania. Nie potrafi już współczuŚ, litowaŚ siê, nie pomaga innym- totalitaryzm odarł go z jakichkolwiek uczuŚ.

Kolejnym utworem, poruszającym podobną tematykê jest śInny œwiat" G. Herlinga Grudziąskiego. Przedstawia on destrukcyjny wpływ systemu na psychikê ludzką, już od momentu aresztowania. Opisuje obraz tresury wiêŸnia. Władzom nie zależało tylko na przyznaniu siê do rzekomej winy. Zależy jej na tym, aby sam wiêzieą przyznał siê nawet do najbardziej absurdalnej winy. Towarzyszą temu nie koączące siê cierpienia psychiczne i fizyczne, dążące do całkowitej zmiany osobowoœci człowieka. Obóz całkowicie przebudował kodeks etyczno -moralny wiêŸniów. Kradzieże, donosy na innych, fałszywe zeznania, tylko po to, aby ratowaŚ siê samemu, kobiety oddające swoje ciało za kromkê chleba- to zjawiska powszechne w obozie.

W opowiadaniu śNocne łowy" Grudziąski opisuje historiê Marusi, która zakochuje siê w kowalu - swoim wczeœniejszym gwałcicielu. Wydawałoby siê, iż kowal również kocha dziewczynê, jednak pewnego dnia, za namową współmieszkaąców baraku, ponownie zmusza ją do oddania siê mêżczyznom. Ten obraz najlepiej œwiadczy o wpływie obozu, totalitaryzmu na ludzi. Jakiekolwiek wartoœci, uczucia u wiêkszoœci wiêŸniów ulegają degradacji. Obozowa rzeczywistoœŚ odmienia człowieka. W normalnych warunkach kowal nigdy nie zezwoliłby na to co siê wydarzyło, życie w łagrach odmieniło go-ludzie pod wpływem przeżyŚ obozowych myœlą innymi kategoriami.

Wstrząsająca jest też opowieœŚ o Ponomarence, człowieku, który śprzesiedział okrągłe dziewiêŚ lat we wszystkich możliwych obozach sowieckich i jako jedyny mówił o nadchodzącym zwolnieniu z pewnoœcią siebie, wykluczając jakiekolwiek obawy". Władze sowieckie, totalitaryzm, w jednej chwili skazują go na œmierŚ- jego œwiat, budowany do tej pory na fundamencie nadziei, legł w gruzach, gdy dowiedział siê, iż jego wyrok został przedłużony. Totalitaryzm zaprzepaœcił kolejne istnienie ludzki, krótkim słówkiem-śbiezsroczno".

Obóz według Grudziąskiego, w opozycji do poglądów Borowskiego, nie jest miejscem, w którym kapitulują wszystkie wartoœci moralne i uczucia. Człowiek całkowicie nie zatraca swojej godnoœci. Mimo wielu cierpieą, nie poddaje siê, próbuje walczyŚ, pomimo tego, iż prawie zawsze, walka taka skazana jest na przegraną. Przykładem może byŚ historia Kostylewa, który zadaje sobie straszliwy ból- poprzez parzenie rêki- buntował siê przeciw pracy w obozie. Nie robił tego, aby uniknąŚ wysiłku, nie chciał po prostu pracowaŚ dla Rosjan, współbudowaŚ i wspomagaŚ ich totalitaryzmu: śNie bêdê dla nich pracował, choŚby za cenê swojego cierpienia, zdrowia i życia". Także sam autor postanawia sprzeciwiŚ siê czynionej mu nie sprawiedliwoœci- rozpoczyna protest głodowy, który w koącu przynosi mu wolnoœŚ. Wzrusza historia Fiodorownej, która za cenê wygodnego życia u boku doktora, poœwiêca siê miłoœci do młodego studenta.

Grudziąski twierdzi, iż œwiat totalitaryzmu nie jest w stanie pozbawiŚ normalnego człowieka uczuŚ- to właœnie dlatego zasługujemy na miano Człowieka.

Literatura doby drugiej wojny œwiatowej jest zwierciadłem, w którym możemy dostrzec odbicie wszystkich krzywd, cierpieą, spowodowanych totalitaryzmem, oddziałującym tak degradującego na psychikê ludzką. Takie potraktowanie tematu jest apelem do przyszłych pokoleą, apelem do Nas, abyœmy wiêcej nie dopuœcili do tego, aby podobne wydarzenia miały kiedyœ miejsce. Jest apelem do ludzi rządzących by nie tworzyli totalitaryzmu, wojen, obozów, by nie dopuszczali do ludzkiego cierpienia, które powoduje nieodwracalne zmiany w psychice, nie tylko wiêŸniów, ale wszystkich ludzi. Jest przestrogą, aby ludzie ludziom już już nigdy nie zgotowali podobnego losu.







Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wplyw telewizji na psychike dzi Nieznany (2)
wplyw wojny na psychike ludzka Nieznany (4)
wpływ wojny na psychikę człowieka (na wybranych przykładach) (5)
Wpływ wojny na psychikę ludzką Omów temat, odwołując si~7C6
Totalitaryzm i jego wpływ na psychikę ludzką

więcej podobnych podstron