Twoja kompetentna rodzina Nowe drogi wychowania Jesper Juul ebook


Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym e-booksweb.pl - audiobooki, e-booki.
Jesper Juul
Twoja kompetentna rodzina
Nowe drogi wychowania
MiND
Tytuł oryginału
DIE KOMPETENTE FAMILIE. NEUE WEGE IN DER ERZIEHUNG DAS FAMILY-LAB BUCH
Projekt graficzny
PIOTR GIDLEWSKI
Przekład
DARIUSZ SYSKA
Korekta
HANNA RYCHLIK
Rysunki
NELA I MIKOAAJ
© 2007 by Kösel Verlag, a division of Verlagsgruppe Random Mouse GmbH, München,
Germany
© Copyright for the Polish translation and edition by Wydawnictwo MiND Dariusz
Syska, 2011
www.wydawnictwomind.pl
ISBN 978-83-62445-08-0
Wydawnictwo MiND Dariusz Syska
ul. Sarnia 21, 05-807 Podkowa Leśna
tel./fax 22 729 02 82
www.wydawnictwomind.pl
mind@wydawnictwomind.pl
Konwersja: NetPress Digital Sp. z o.o.
WSPÓLNE ŻYCIE W RODZINIE
Mężczyzna i kobieta mogą żyć razem i tworzyć rodzinę na bardzo
wiele sposobów i żaden ekspert nie jest w stanie powiedzieć, który z
nich daje gwarancję sukcesu. Zbyt wiele różnych uwarunkowań
wchodzi tu w grę. Nie da się zaplanować wspólnego życia z drugą
osobą, tak samo jak życia po prostu. Można je tylko przeżyć.
Nie istnieje zatem matematyczna formuła szczęścia. Z drugiej
strony, wiemy już niemało o tym, na co powinniśmy zwracać
szczególną uwagę.
O a t m o s f e
d e c y d u j e j
O n o n a d a j e
Powyższe zdanie może wydać się na pierwszy rzut oka mało
przekonujące, zważywszy na to, jak choroba dziecka potrafi zaciążyć
na atmosferze domowej, albo jak wyczerpujÄ…ce bywa nocne
wstawanie do płaczącego niemowlęcia czy pełne napięcia
oczekiwanie na wieczorny powrót spózniającej się nastolatki. Są to
jednak w gruncie rzeczy tylko uczucia  co prawda uzasadnione 
wywołane przez przemijające zdarzenia. To nie uczucia wyznaczają
atmosferę w rodzinie, lecz sposób, w jaki dorośli potrafią wspólnie
radzić sobie z uczuciami. Czy rozmawiam szczerze z partnerem o
moich troskach? Czy moje emocje są traktowane poważnie przez
pozostałych członków rodziny? Od tego wszystko zależy.
Jak radzimy sobie z konfliktami?
We wszystkich rodzinach rodzą się konflikty, których nie da się
uniknąć ani rozwiązać na poczekaniu, i to niezależnie od tego, jak
bardzo ludzie się kochają czy jak często ze sobą rozmawiają.
Niektóre z nich są tak mocno zakorzenione w naszej indywidualnej
egzystencji, że wybuchają wciąż na nowo i potrzeba dziesięciu czy
dwudziestu lat, żeby sobie z nimi poradzić. Atmosfera w domu zależy
w głównej mierze od tego, jak radzimy sobie właśnie z takimi
konfliktami.
Większość ludzi bardzo boi się utraty partnera i z byle powodu od
razu popada w panikÄ™. Inni potrzebujÄ… nieco czasu do zastanowienia,
zanim podejmÄ… dialog. Jeszcze inni od razu biorÄ… siÄ™ do omawiania
problemu i chcą znalezć rozwiązanie jeszcze przed zachodem słońca.
Niektórzy traktują konflikty jako element walki o władzę w domu i
zawsze muszą postawić na swoim, inni zaś są elastyczni i od
początku dążą do kompromisu. O szczęściu danej rodziny decyduje
to, czy obie strony pojmują konieczność istnienia konfliktów i czy
chcą wspólnie znalezć metodę radzenia sobie z nimi. Jeśli ów sposób
jest akceptowany przez oboje partnerów, to jest on właściwy, dzięki
czemu rodzina może stać się dla dzieci miejscem bezpiecznym.
D w i e r z e c
d o b r e j a t m
b y c i a z e s
Nie wystarczy, że dwoje dorosłych się kocha  muszą jeszcze
chcieć ze sobą być. Wszyscy przeżywamy czasami chwile czy
godziny, albo nawet całe dnie, kiedy wolelibyśmy żyć sami: jest zbyt
wiele kłótni, czujemy się pozostawieni samym sobie, życie wydaje się
zbyt skomplikowane& Takie uczucia są całkiem normalne i dzieci nie
powinny ponieść z ich powodu większej szkody, jeśli sobie z tymi
uczuciami radzimy. Być uczciwym wobec siebie i otwarcie o nich
mówić  to wszystko, co możemy i co powinniśmy robić.
Dzieci pragną harmonii. Nienawidzą, kiedy między rodzicami
panuje dysharmonia, choć potrafią sobie z tym poradzić, jeśli czują,
że rodzice naprawdę chcą ze s o ma zatem powodu, by
być. Nie b ą
zatajać przed nimi konflikty  poza tym i tak nie jest to możliwe.
Dzieci często wyczuwają zbliżającą się kłótnię jeszcze zanim dorośli
zdadzą sobie z tego sprawę. W sytuacjach konfliktowych nie należy
szukać winnego, ale brać na siebie odpowiedzialność za swój wkład
w nieporozumienia. W każdym konflikcie czy walce o władzę zawsze
biorą przecież udział dwie osoby.
Często pochodzimy z zupełnie różnych rodzin i przynosimy
zupełnie różne doświadczenia i marzenia. Nikt od razu nie
opanowuje sztuki życia a k z tą osobą, z r a t
u którą chce założyć
rodzinę. Nazywam to sztuką, ponieważ wchodzą tu w grę rzeczy,
które są potrzebne również do stworzenia prawdziwego dzieła
sztuki: intuicja, uczciwość, radość, krytyczna refleksja, a przede
wszystkim praktyka, praktyka, praktyka. W chwilach powodzenia
całe ciało i duszę ogarnia zaś uczucie spełnienia.
Wydaje się, że życie rodzinne byłoby prostsze, gdyby partnerzy
byli do siebie bardziej podobni. Albo gdyby można było wysłać kogoś
do serwisu i odebrać po jakimś czasie zreperowanego i bez wad.
Niestety, to niemożliwe. To samo dotyczy dzieci: przychodzą na
świat z indywidualnymi cechami i ich zachowanie zależy w dużej
mierze od tego, jak dorośli podchodzą do ich indywidualności.
Å» y c i e z d
t y m , c o p o
D e c y d u j Ä… c a
w s p ó l n e g o
m a w i Ä™ k s z
j a k i e k o l w i
w y c h o w a w c z
ODPOWIEDZIALNOŚĆ CZY
POSAUSZECSTWO?
Jaki jest cel wychowania? Tytuł tego rozdziału wskazuje na
zasadniczy wybór, przed którym stoimy. Dla dzieci, tak samo jak dla
dorosłych, nie jest dobrze, jeśli rodzice próbują obrać kurs pośredni
między odpowiedzialnością i posłuszeństwem.
Historycznie rzecz biorąc, posłuszeństwo było dla wielu pokoleń
oczywistym celem wychowania. Społeczeństwo jako całość miało
charakter autorytarny i to odbijało się także w życiu rodzin,
funkcjonowaniu szkół i miejsc pracy. Zachowywać się społecznie
znaczyło: nie sprzeciwiać się autorytetom. Można jednak
powątpiewać w psychologiczne i egzystencjalne korzyści takiego
nastawienia.
Potem społeczeństwa zachodnie zostały zalane falą
antyautorytaryzmu i demokracji. Kobiety powstały przeciw
dyskryminacji. Nasza wiedza na temat dzieci dosłownie
eksplodowała, zmieniając fundamentalnie nasze poglądy. Przez wiele
dziesięcioleci wychowanie autorytarne, ze swoimi sztywnymi
zasadami, normami i karami, konkurowało z wychowaniem
demokratycznym, dającym dziecku więcej wolności. W końcu wielu z
nas odkryło, że ani jedno ani drugie nie jest do końca przekonujące.
Jeśli wierzyć wynikom badań, to najlepszym sposobem
wychowania jest to, które nazywamy dzisiaj wychowaniem przez
autorytet.
N a j w i Ä™ c e j
w y c h o w a n i u
d z i e c k a a
a u t o r y t a t y
s w o j Ä… w Å‚ a d
r o d z i n i e ,
Wielkie pytanie brzmi: jak się to robi? Na szczęście, wiemy już
sporo na ten temat i znamy rodziny z tego rodzaju doświadczeniami.
Jednak faktem jest, że tego typu wychowanie pozostaje wciąż
czymś nowym. Dopiero pokolenie, które nie dalej jak dziesięć lat
temu zostało rodzicami, dzisiaj pierwsze próbuje w ten sposób
wychowywać swoje dzieci. Nie jest to łatwe: nie wystarczy unikać
błędów popełnianych przez własnych rodziców i wyszukać sobie
jakiegoś guru wśród ekspertów i autorów.
Dzieci są bardzo różne  tak, jak rodzice. To, co sprawdza się w
jednej rodzinie, w innej może być całkowitą pomyłką. Nawet często
używane pojęcia: granice, troska, reguły, poświęcanie uwagi itd., są
różnie rozumiane przez różnych ludzi, którzy podchodzą do nich z
perspektywy własnych poglądów i doświadczeń. To nieuniknione  i
bardzo dobrze! W przeciwnym razie mielibyśmy uniformizację roli
rodzica.
Odkryć własne wartości
W kwestii wychowania dzieci poszukiwanie jedynie słusznej
metody nie jest dobrym pomysłem. Dobrym pomysłem jest natomiast
zastanowienie się nad wyznawanymi przez siebie wartościami.
W c o w i e r
C o u z n a j Ä™
p o t r z e b y ?
K t ó r e w a r
r o d z i c ó w
w y r z u c i ć
Dzieci są zawsze skłonne do współdziałania z rodzicami i chcą
sprawiać im radość. Jeśli tak się nie dzieje, może wynikać to z kilku
przyczyn.
Rodzice stracili umiejętność odczuwania radości i całą swoją
energiÄ™ kierujÄ… na  problemy .
Dzieci nie mogą jeszcze bardziej starać się współdziałać bez
istotnej szkody dla siebie.
Rodzice nie poświęcili dzieciom dość czasu, by mogły dowiedzieć
się i nauczyć, czego rodzice naprawdę od nich chcą.
Dorośli nieświadomie rzucają dzieciom kłody pod nogi.
Oczywiście, chcielibyśmy, żeby dzieci trzymały się tego, co im
mówimy  ale czy rzeczywiście bylibyśmy zadowoleni z
bezwzględnego posłuszeństwa? Czy naprawdę chcemy, żeby robiły
coś tylko dlatego, że im to nakazujemy? Czy chcemy, żeby potem w
swoim życiu bezwolnie ulegały każdemu autorytetowi?
Czy nie jest tak, że raczej życzylibyśmy sobie, by bardziej
polegały na własnym zdaniu, rozwinęły indywidualny krytycyzm,
brały odpowiedzialność za swoje decyzje i nie pozwalały się ani
stłamsić, ani zwieść, ani zmanipulować?
Przez długi czas rodzice myśleli, że można mieć wszystkie te
rzeczy naraz: uległe dziecko w domu i samodzielne poza domem. Ale
w tym jest sprzeczność. Dzieci nie są w stanie wypełnić obu tych
wymogów równocześnie, nawet gdyby bardzo chciały.
Kiedy dzieci i nastolatki przez dłuższy czas zachowują się w
sposób, który nie tylko nie zgadza się z życzeniami rodziców, ale
również szkodzi samym dzieciom, jest to oznaką, że w rodzinie dzieje
siÄ™ coÅ› niepokojÄ…cego, co przeszkadza im w naturalnym
współdziałaniu. Rodzice obierają wtedy, często nieświadomie,
fałszywą drogę, którą muszą skorygować, jeśli chcą, żeby dziecko na
nowo odzyskało samodzielność.
N a j p i e r w
s i e b i e s a m
j e s t u c l z e e a n
b y ) d i o i s n z g u k
n i e p o t r z e
a u t e n t y c z n
m o ż e n i e w
s t a l e g o t o
Przypisy niedostępne w wersji demonstracyjnej
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym e-booksweb.pl - audiobooki, e-booki.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ebook Twoja kompetentna rodzina Nowe drogi wychowania Jesper Juul
Jesper Juul Usmiechnij się! Siadamy do stołu ebook
Jesper Juul Nie z miłości Mądrzy rodzice silne dzieci ebook
PEDAGOGIKA SPO?ZNA Modul 1 Rodzina podstawowym srodowiskiem wychowawczym
Społeczne znaczenie cybernetyki Nowe Drogi, nr 5, 1980
Psychologiczne problemy dzieci wychowujÄ…cych siÄ™ w rodzinach z problemem alkoholowym aktualny stan

więcej podobnych podstron