Rozdzia IV Dochody


Rozdział IV
Dochody budżetu państwa
1. Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2006 r.
Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2006 r. są w głównej mierze
determinowane przez czynniki o charakterze makroekonomicznym oraz przez wprowadzone
w latach poprzednich zmiany systemowe.
Sytuacja makroekonomiczna w 2006 r. jest lepsza niż pierwotnie planowano.
Szczególnie istotna z punktu widzenia społecznego jest poprawa na rynku pracy. Znajduje to
swoje odzwierciedlenie w wyższych, niż pierwotnie planowano w ustawie na 2006 r.
przewidywanych dochodach z PIT. Wyższe dochody z PIT oznaczają również wyższe niż
pierwotnie planowano dochody jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziałów w tym
podatku.
Bieżąca realizacja dochodów budżetu państwa oraz przewidywany rozwój sytuacji
makroekonomicznej wskazują, że dochody budżetu państwa będą w 2006 r. wyższe
o ok. 1,2 mld zł od pierwotnie planowanych. Wyższe od planowanych będą głównie dochody
z PIT, wpływy z dywidendy oraz dochody jednostek budżetowych i dochody zagraniczne.
Oczekuje się, że wpływy z VAT oraz CIT będą niższe niż pierwotnie planowano. Wpływy
z akcyzy są spodziewane w kwocie zbliżonej do pierwotnego planu.
2. Dochody budżetu państwa w 2007 r.
Prognoza dochodów budżetu państwa w 2007 r. opiera się na scenariuszu rozwoju
sytuacji gospodarczej oraz uwzględnia planowane zmiany systemowe. Przy czym, na
wysokość dochodów budżetu państwa w 2007 r. będą miały wpływ głównie następujące
czynniki makroekonomiczne:
- prognozowany wzrost zatrudnienia w gospodarce (1,4%),
- prognozowana realna dynamika wzrostu PKB (4,6%),
- prognozowany wskaznik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (1,9%),
- prognozowana nominalna dynamika wynagrodzeń w gospodarce narodowej (5,3%),
- wzrost spożycia ogółem o 3,7%.
31
W związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych, dochody budżetu państwa
w 2007 r. zaprezentowano w zmienionym układzie, zgodnie z którym dochody zostały
podzielone na dwie grupy, tj. na: dochody podatkowe i niepodatkowe w kwocie
212.144.962 tys. zł oraz środki z Unii Europejskiej i z innych zródeł niepodlegających
zwrotowi w kwocie 14.686.468 tys. zł.
Wśród planowanych zmian systemowych, jako najważniejsze należy wymienić
 odmrożenie kwot progów podatkowych, kosztów uzyskania przychodu i kwoty wolnej
w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto w związku z akcesją do Unii
Europejskiej budżet państwa otrzymał dodatkowe środki z Unii Europejskiej w ramach
instrumentu poprawy płynności oraz środki na dostosowanie granic do wymogów traktatu
z Schengen. Okres wsparcia budżetu przez ww. instrumenty wygasa z końcem 2006 r., co
oznacza brak wpływów z ww. tytułów w przyszłym roku.
W 2007 r. w stosunku do 2006 r. zostanie ponownie zwiększony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT z 35,95% do 36,22%. W przypadku podatku CIT udział ten
nie ulegnie zmianie.
W 2007 r. dochody budżetu państwa przewiduje się w wysokości 226.831.430 tys. zł,
tj. o 15,4% więcej niż w 2006 r.
Dochody budżetu państwa w latach 2005  2007 prezentuje poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody budżetu państwa tys. zł 179.772.217 196.510.517 226.831.430
Dynamika nominalna % 115,0 109,3 115,4
Dynamika realna % 112,7 108,1 113,3
W relacji do PKB % 18,3 19,0 20,6
Widoczny w 2006 r. wzrost relacji dochodów budżetu państwa do PKB wynika głównie
z wysokiej dynamiki dochodów podatkowych oraz wzrostu w 2007 r. dochodów budżetu
państwa ze środków z UE i z innych zródeł niepodlegajacych zwrotowi.
1
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego udział gmin we wpływach z PIT
uzależniony jest m.in. od liczby pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej.
32
Poniższy wykres prezentuje relację dochodów budżetu państwa do PKB w latach
1998-2007.
Dochody budżetu państwa w relacji do PKB
27%
25%
23%
20,6%
21,1%
21%
18,1%
19,0%
18,9%
18,3%
18,2%
19% 18,0%
17,8%
16,9%
17%
15%
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
3. Dochody podatkowe i niepodatkowe
Przewidywane wykonanie dochodów podatkowych i niepodatkowych w 2006 r. wyniesie
196.510.517 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej dochody te będą wyższe
o 1.228.558 tys. zł, tj. o 0,6%.
Prognozuje się, że dochody podatkowe i niepodatkowe w 2007 r. wyniosą
212.144.962 tys. zł, tj. o 8,0% nominalnie więcej niż w 2006 r. Relacja tych dochodów do
PKB w 2006 r. wyniesie 19,0%, a w 2007 r. wzrośnie do poziomu 19,3%.
Dochody podatkowe i niepodatkowe budżetu państwa w latach 2005-2007 prezentuje
poniższa tablica.
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody podatkowe i niepodatkowe tys. zł 179.772.217 196.510.517 212.144.962
Dynamika nominalna % 115,0 109,3 108,0
Dynamika realna % 112,7 108,1 105,9
W relacji do PKB % 18,3 19,0 19,3
33
4. Dochody podatkowe
Przewidywane wykonanie dochodów podatkowych w 2006 r. wyniesie
173.931.950 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej dochody te będą niższe
o 516.536 tys. zł, tj. o 0,3%.
Prognozuje się, że dochody podatkowe w 2007 r. wyniosą 191.798.690 tys. zł, tj.
o 10,3% nominalnie więcej niż w 2006 r. Relacja tych dochodów do PKB w 2006 r. wyniesie
16,8%, a w 2007 r. wzrośnie do poziomu 17,4%.
Dochody podatkowe budżetu państwa w latach 2005-2007 prezentuje poniższa tablica.
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody podatkowe tys. zł 155.859.545 173.931.950 191.798.690
Dynamika nominalna % 115,0 111,6 110,3
Dynamika realna % 112,6 110,4 108,2
W relacji do PKB % 15,9 16,8 17,4
Poniższy wykres prezentuje relację podatkowych dochodów budżetu państwa do PKB
w latach 1998-2007.
Dochody podatkowe budżetu państwa w relacji do PKB
23%
21%
19,0%
19% 17,4%
16,1%
16,8%
16,9%
17% 16,1%
15,9% 15,9%
15,3%
14,7%
15%
13%
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
34
4.1. Podatek od towarów i usług
W 2006 r. szacuje się, że dochody budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług
(VAT) zostaną zrealizowane w wysokości 82.700.000 tys. zł, tj. na poziomie niższym od
planowanego w ustawie budżetowej o 1.809.400 tys. zł, tj. o 2,1%.
Dochody budżetu państwa z podatku od towarów i usług w 2007 r. prognozowane są
w wysokości 92.089.000 tys. zł, tj. o 11,4% więcej niż w 2006 r. Relacja tych dochodów do
produktu krajowego brutto zwiększy się z 8,0% w 2006 r. do 8,4% w 2007 r.
Prognozę dochodów z tytułu podatku od towarów i usług na 2007 r. sporządzono
zakładając m.in. następujące wielkości makroekonomiczne:
- realna dynamika spożycia  103,7%,
- średnioroczna dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych  101,9%.
W prognozie dochodów budżetu państwa z podatku VAT na 2007 r. uwzględniono też
zmiany o charakterze systemowym, wśród których najistotniejszymi są:
- ujednolicenie momentu powstania obowiązku podatkowego,
- zmiana stawki VAT z 22% na 7% na drobne usługi naprawcze i usługi fryzjerskie,
- zmiana zasad opodatkowania wieczystego gruntów,
- likwidacja 30% sankcji w VAT,
- wprowadzenie możliwości rozliczania podatku od importu towarów w deklaracji
w przypadku stosowania procedury uproszczonej.
Dochody budżetu państwa z podatku od towarów i usług w latach 2005-2007 prezentuje
poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody z podatku od towarów i usług tys. zł 75.401.029 82.700.000 92.089.000
Dynamika nominalna % 121,1 109,7 111,4
Dynamika realna % 118,6 108,5 109,3
W relacji do PKB % 7,7 8,0 8,4
35
4.2. Podatek akcyzowy
W 2006 r. dochody budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego szacowane są
w wysokości 42.549.950 tys. zł, tj. na poziomie niższym od planowanego w ustawie
budżetowej o 137.150 tys. zł, tj. o 0,3%.
Szacuje się, że w 2007 r. dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego wyniosą
45.180.000 tys. zł, tj. o 2.630.050 tys. zł więcej niż przewidywane wykonanie w 2006 r.
Oznacza to nominalny wzrost dochodów z akcyzy o 6,2%. Relacja dochodów budżetu
państwa z podatku akcyzowego do produktu krajowego brutto pozostanie na poziomie 4,1%.
Prognozę dochodów z podatku akcyzowego w 2007 r. sporządzono uwzględniając
aktualną prognozę wskazników makroekonomicznych, prognozę zmiany wolumenu
sprzedaży głównych wyrobów akcyzowych oraz część zmian systemowych w zakresie
podatku akcyzowego spośród zgłaszanych przez Radę Ministrów do wprowadzenia
w 2007 r. Do najważniejszych zmian w zakresie podatku akcyzowego, które zostały
uwzględnione w prognozie dochodów z akcyzy na 2007 r. należy zaliczyć:
- podwyżkę stawki akcyzy na benzynę o 25 gr. za litr,
- podwyżkę stawki akcyzy na papierosy o 13% średniorocznie,
- podwyżkę akcyzy na piwo o 10%.
Dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego w latach 2005-2007 prezentuje
poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody z podatku akcyzowego tys. zł 39.479.110 42.549.950 45.180.000
Dynamika nominalna % 104,0 107,8 106,2
Dynamika realna % 101,9 106,6 104,2
W relacji do PKB % 4,0 4,1 4,1
4.3. Podatek od gier
Szacuje się, że w 2006 r. dochody budżetu państwa z tytułu podatku od gier zostaną
zrealizowane w wysokości 882.000 tys. zł, tj. na poziomie niższym niż zaplanowano
w ustawie budżetowej o 18.000 tys. zł, tj. o 2,0%.
Dochody budżetu państwa z tytułu podatku od gier na 2007 r. założono w wysokości
921.690 tys. zł, tj. o 4,5% więcej niż w 2006 r.
36
4.4. Podatek dochodowy od osób prawnych
W 2006 r. dochody budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych
szacuje się w wysokości 19.100.000 tys. zł, tj. na poziomie niższym od planowanego
w ustawie budżetowej o 1.026.000 tys. zł, tj. o 5,1%.
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych w 2007 r.
prognozowane są w wysokości 22.013.000 tys. zł, tj. o 15,3% więcej niż w 2006 r. Relacja
dochodów budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych do produktu
krajowego brutto w 2007 r. wyniesie 2,0%.
Prognozę dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na 2007 r.
sporządzono zakładając m.in. następujące wielkości makroekonomiczne:
- średnioroczna dynamika cen produkcji sprzedanej przemysłu  103,0%,
- średnioroczna dynamika cen nakładów inwestycyjnych  102,5%,
- realna dynamika produktu krajowego brutto  104,6%.
Prognoza wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na 2007 r.
uwzględnia także skutki proponowanych na ten rok zmian systemowych, m.in.:
- zmiany zasad amortyzacji, w tym możliwości dokonywania jednorazowego odpisu
amortyzacyjnego przez małych podatników,
- możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków podatników na
finansowanie usług medycznych pracowników.
Dochody budżetu państwa z podatku od osób prawnych w latach 2005-2007
przedstawia poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody z podatku dochodowego od osób
tys. zł 15.762.427 19.100.000 22.013.000
prawnych
Dynamika nominalna % 120,6 121,2 115,3
Dynamika realna % 118,1 119,9 113,1
W relacji do PKB % 1,6 1,8 2,0
37
4.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Szacuje się, że w 2006 r. dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób
fizycznych zostaną zrealizowane w wysokości 28.700.000 tys. zł i będą wyższe od
dochodów przyjętych w ustawie budżetowej o 2.474.014 tys. zł, tj. o 9,4%.
Wyższe planowane wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych
w 2006 r. wynika głównie z wyższego, od zakładanego do ustawy budżetowej na 2006 r.,
tempa wzrostu funduszu wynagrodzeń oraz emerytur i rent, który determinuje bazę
podatkową podatku PIT, oraz korzystnego kształtowania się wpływów z podatku płaconego
przez podatników prowadzących działalność gospodarczą rozliczających się wg stawki 19%.
W br. odnotowano znaczący wzrost (o 47% - w porównaniu z 2005 r.) kwoty pobranego
podatku z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów
finansowych.
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2007 r.
prognozowane są w wysokości 31.595.000 tys. zł, tj. o 10,1% więcej niż kwota
prognozowanego wykonania w 2006 r. Relacja dochodów budżetu państwa z podatku
dochodowego od osób fizycznych do produktu krajowego brutto wzrośnie z 2,8% w 2006 r.
do 2,9% w 2007 r.
Do prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2007 r.
przyjęto m.in. następujące wielkości makroekonomiczne determinujące dynamikę podstawy
opodatkowania:
- realną dynamikę wynagrodzeń w gospodarce narodowej (103,3%),
- dynamikę zatrudnienia w gospodarce narodowej (101,4%), dynamikę liczby emerytów
i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych (100,6%), dynamikę
liczby emerytów i rencistów z rolniczego systemu ubezpieczeń społecznych (96,3%),
- średnioroczną dynamikę cen towarów i usług konsumpcyjnych (101,9%).
Prognoza wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2007 r.
uwzględnia także skutki proponowanych na ten rok zmian systemowych, m.in.:
- zmiany zasad amortyzacji, w tym możliwości dokonywania jednorazowego odpisu
amortyzacyjnego przez małych podatników,
- możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na finansowanie
usług medycznych pracowników,
- zmiany skali podatkowej i kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy,
- podwyższenia diet dla osób przebywających czasowo za granicą uzyskujących
przychody ze stosunku pracy,
38
- zwiększonego udziału gmin we wpływach z podatku PIT z 35,95% w 2006 r. do 36,22%
w 2007 r.
Dochody budżetu państwa z podatku od osób fizycznych w latach 2005-2007
przedstawia poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody z podatku dochodowego od osób
tys. zł 24.423.016 28.700.000 31.595.000
fizycznych
Dynamika nominalna % 113,6 117,5 110,1
Dynamika realna % 111,2 116,2 108,0
W relacji do PKB % 2,5 2,8 2,9
5. Dochody niepodatkowe
Szacuje się, że w 2006 r. dochody niepodatkowe zostaną zrealizowane w wysokości
22.578.567 tys. zł i będą wyższe od dochodów przyjętych w ustawie budżetowej
o 1.745.094 tys. zł, tj. o 8,4%.
Prognozuje się, że w 2007 r. dochody niepodatkowe osiągną kwotę 20.346.272 tys. zł, tj.
nominalnie o 9,9% poniżej poziomu z 2006 r. Relacja dochodów niepodatkowych do
produktu krajowego brutto obniży się z 2,2% w 2006 r. do 1,9% w 2007 r.
Dochody niepodatkowe w latach 2005-2007 przedstawia poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody niepodatkowe tys. zł 23.912.672 22.578.567 20.346.272
z tego:
Cło 1.270.640 1.450.000 1.700.000
Dywidendy i wpłaty z zysku 3.161.471 3.502.000 4.000.000
Dochody jednostek budżetowych 10.844.023 12.000.000 9.998.961
Wpłaty z zysku NBP 4.168.006 1.158.027 1.974.200
Pozostałe dochody niepodatkowe 408.843 462.973 508.846
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego 1.207.056 1.689.000 1.864.473
Dochody zagraniczne 405.305 315.667 299.792
Rekompensata budżetowa 2.447.329 2.000.900 -
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych % 115,5 94,4 90,1
Dynamika realna dochodów niepodatkowych % 113,1 93,4 88,4
W relacji do PKB % 2,4 2,2 1,9
39
5.1. Cło
Szacuje się, że w 2006 r. dochody z cła zostaną zrealizowane w wysokości
1.450.000 tys. zł i będą wyższe od dochodów przyjętych w ustawie budżetowej
o 193.000 tys. zł, tj. o 15,4%. Na przewidywane zwiększenie dochodów z cła w 2006 r.
wpłynie głównie wyższy import w porównaniu do założonego w ustawie budżetowej na
2006 r.
Prognozuje się, że w 2007 r. dochody z cła (wraz z udziałem UE) wyniosą
1.700.000 tys. zł i będą wyższe od dochodów przewidywanych w 2006 r. o 17,2%. Relacja
tych dochodów do produktu krajowego brutto wzrośnie z 0,1% w 2006 r. do 0,2% w 2007 r.
Do prognozy dochodów z cła w 2007 r. przyjęto m.in. następujące założenia:
- import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej wyniesie 39.190,0 mln EUR,
- stawka celna, uwzględniająca zmniejszenie cła z uwagi na wykorzystane kontyngenty
celne oraz cło od osób fizycznych, ukształtuje się na poziomie 1,11%,
- średni kurs złotego  3,90 PLN/EUR.
Dochody budżetu państwa z tytułu cła w latach 2005-2007 prezentuje poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody z cła tys. zł 1.270.640 1.450.000 1.700.000
Dynamika nominalna % 55,7 114,1 117,2
Dynamika realna % 54,6 112,9 115,1
W relacji do PKB % 0,1 0,1 0,2
5.2. Dywidendy i wpłaty z zysku
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
- wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
- dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
Szacuje się, że w 2006 r. dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku zostaną
zrealizowane w wysokości 3.502.000 tys. zł i będą wyższe od dochodów przyjętych
w ustawie budżetowej o 297.000 tys. zł, tj. o 9,3%.
40
Przyczyną wyższego przewidywanego wykonania dochodów budżetu państwa
z dywidend i wpłat z zysku w 2006 r. jest:
- utrzymująca się dobra koniunktura gospodarcza skutkująca wypracowaniem przez
przedsiębiorstwa państwowe i spółki Skarbu Państwa wyższego niż przewidywano zysku
netto, który stanowi zródło poboru wpłat z zysku i dywidendy z tytułu posiadanych
akcji/udziałów,
- niższa niż zakładana skala prywatyzacji.
W 2007 r. dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat
z zysku prognozowane są w kwocie 4.000.000 tys. zł, tj. nominalnie o 14,2% powyżej
poziomu z 2006 r. Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto zwiększy się z 0,3%
w 2006 r. do 0,4% w 2007 r.
Prognozę dochodów na 2007 r. opracowano przy założeniu utrzymywania się dobrej
koniunktury gospodarczej i prowadzenia aktywnej polityki właścicielskiej wobec spółek,
w których Skarb Państwa posiada akcje/udziały.
Dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku w latach 2005  2007 prezentuje
poniższa tablica:
2005
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn.
PW Prognoza
1 2 4 5
Dywidendy i wpłaty z zysku tys. zł 3.161.471 3.502.000 4.000.000
Dynamika nominalna % 174,6
110,8 114,2
Dynamika realna % 171,0
109,6 112,1
W relacji do PKB %
0,3 0,3 0,4
5.3. Dochody jednostek budżetowych
Dochody jednostek budżetowych w 2006 r. przedstawione są razem ze środkami
z budżetu Unii Europejskiej na finansowanie dostosowania granicy zewnętrznej do wymogów
traktatu z Schengen oraz z dochodami z tytułu opłaty cukrowej. Rok 2006 jest ostatnim
rokiem, w którym środki z budżetu Unii Europejskiej na finansowanie dostosowania granicy
zewnętrznej do wymogów traktatu z Schengen wpłyną do budżetu państwa  w kwocie
417.068 tys. zł.
Szacuje się, że w 2006 r. dochody ogółem jednostek budżetowych zostaną zrealizowane
w wysokości 12.000.000 tys. zł i będą wyższe od dochodów przyjętych w ustawie
budżetowej o 1.012.782 tys. zł, tj. o 9,2%. Wyższe przewidywane wykonanie dochodów
41
w 2006 r. wynika głównie z zakładanych wyższych dochodów z tytułu obsługi długu
krajowego (przewiduje się osiągnięcie wyższych dochodów z tytułu zarządzania długiem
publicznym).
W 2007 r. wpływy do budżetu państwa z tytułu dochodów jednostek budżetowych
prognozuje się w wysokości 9.998.961 tys. zł, co oznacza zmniejszenie o 16,7%
w porównaniu z 2006 r. Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto spadnie
z 1,2% w 2006 r. do 0,9% w 2007 r. Niższa prognoza dochodów jednostek budżetowych
w 2007 r. w stosunku do 2006 r. wynika zasadniczo ze zmiany układu prezentowania
dochodów budżetu państwa w 2007 r. (tj. wyróżnieniu w oddzielnym tytule środków z UE
i z innych zródeł niepodlegajacych zwrotowi).
Głównymi pozycjami dochodów jednostek budżetowych są dochody w następujących
działach: obsługa długu publicznego krajowego, wymiar sprawiedliwości, gospodarka
mieszkaniowa, administracja publiczna oraz handel. Razem wpływy w tych działach
przewiduje się w wysokości 8.592.597 tys. zł, tj. 85,9% dochodów jednostek budżetowych
prognozowanych na 2007 r.
Na 2007 r. z tytułu obsługi długu krajowego zaplanowano dochody w łącznej wysokości
2.924.646 tys. zł. Główną pozycję będą stanowić dochody ze sprzedaży obligacji
skarbowych, które zaplanowano w wysokości 2.769.000 tys. zł. Obejmują one zarówno
dochody z tytułu sprzedaży obligacji hurtowych jak i detalicznych. Dochody związane ze
sprzedażą i zamianą obligacji hurtowych szacowane są w kwocie 2.765.400 tys. zł. Składają
się na nie narosłe odsetki od obligacji stałoprocentowych, zmiennoprocentowych
i indeksowanych. Dochody związane ze sprzedażą obligacji detalicznych szacowane są
w kwocie 3.600 tys. zł. Składają się na nie narosłe odsetki od obligacji trzyletnich TZ, które
zostaną wykupione przez inwestorów. Na pozostałe dochody z tytułu obsługi długu
krajowego złożą się dochody z tytułu obsługi kredytów podmiotów krajowych, dochody
z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa oraz dochody z tytułu obsługi
papierów wartościowych, kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego.
Dochody w dziale wymiar sprawiedliwości przyjęto w łącznej wysokości
1.954.785 tys. zł. Główną pozycję będą stanowić dochody z tytułu opłat sądowych
w wysokości 1.618.346 tys. zł oraz z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od
ludności w wysokości 218.490 tys. zł.
Dochody w dziale gospodarka mieszkaniowa przyjęto w łącznej wysokości
1.483.526 tys. zł. W dziale tym ujęto dochody wynikające z tytułu różnicy między środkami
uzyskanymi z gospodarowania Zasobem w danym roku obrotowym a środkami
wydatkowanymi na realizację zadań obciążających mienie Zasobu, które Agencja
42
Nieruchomości Rolnych na podstawie art. 20 ust. 5a ustawy z dnia 19.10.1991 r.
o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa przewiduje w wysokości
690.000 tys. zł.
Dochody w dziale administracja publiczna przyjęto w łącznej wysokości
1.360.492 tys. zł. Dochody przewidziano przede wszystkim z tytułu grzywien, mandatów
i innych kar pieniężnych od osób fizycznych (przede wszystkim mandaty nakładane przez
funkcjonariuszy policji) oraz z tytułu opłat paszportowych i za dowody osobiste.
Dochody w dziale handel przyjęto w łącznej wysokości 868.698 tys. zł. W dziale tym
ujęto dochody z tytułu tymczasowej składki restrukturyzacyjnej związanej z reformą rynku
cukru w kwocie 826.987 tys. zł.
Dochody jednostek budżetowych w latach 2005  2007 przedstawia poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody jednostek budżetowych tys. zł 10.844.023 12.000.000 9.998.961
Dynamika nominalna % 132,3 110,7 83,3
Dynamika realna % 129,6 109,5 81,8
W relacji do PKB % 1,1 1,2 0,9
5.4 Wpłata z zysku NBP
W 2006 r. dochody budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku Narodowego Banku
Polskiego wyniosły 1.158.027 tys. zł. Wpłata z zysku NBP do budżetu państwa w 2006 r.
stanowiła kwotę ostatecznego rozliczenia zysku NBP wypracowanego w 2005 r.
(1.218.976 tys. zł) pomniejszonego o odpis na fundusz rezerwowy banku centralnego
(60.949 tys. zł). Jednorazowa wpłata z zysku wypracowanego w 2005 r. nastąpiła w lipcu br.,
po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego NBP przez Radę Ministrów i jest
wykonaniem dochodów budżetu państwa z tego tytułu na cały 2006 r.
W 2007 r. wpływy do budżetu państwa pochodzące z wpłaty z zysku NBP prognozuje
się w wysokości 1.974.200 tys. zł, co oznacza zwiększenie o 70,5% w porównaniu z 2006 r.
Relacja tych dochodów do produktu krajowego brutto wzrośnie do poziomu 0,2%.
Prognozowane na 2007 r. zwiększenie wpłaty z zysku NBP związane jest z przewidywaną
poprawą wyniku finansowego NBP w 2006 r. w porównaniu z 2005 r., wynikającą ze wzrostu
wyniku z tytułu odsetek, dyskonta i premii, który tylko częściowo zostanie skompensowany
niższym wynikiem z operacji finansowych. O wielkości tych dwóch najważniejszych
składowych rachunku zysków i strat NBP decydują takie czynniki jak kształtowanie się kursu
43
walutowego oraz cen rynkowych zagranicznych papierów wartościowych, wysokość stóp
procentowych na rynkach zagranicznych i krajowym, poziom płynności w sektorze
bankowym, wielkość sprzedaży walut obcych.
Wpłaty z zysku NBP w latach 2005-2007 przedstawia poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Wpłaty z zysku NBP tys. zł 4.168.006 1.158.027 1.974.200
Dynamika nominalna % 102,7 27,8 170,5
Dynamika realna % 100,6 27,5 167,3
W relacji do PKB % 0,4 0,1 0,2
5.5. Pozostałe dochody niepodatkowe
Główną pozycję w pozostałych dochodach niepodatkowych stanowią różnego rodzaju
wpłaty o charakterze sankcyjnym, a zwłaszcza odsetki od zaległych zobowiązań
podatkowych i innych zobowiązań wobec budżetu państwa pomniejszone o odsetki płacone
przez urzędy skarbowe podatnikom.
Szacuje się, że w 2006 r. pozostałe dochody niepodatkowe zostaną zrealizowane
w wysokości 462.973 tys. zł i będą wyższe od dochodów przyjętych w ustawie budżetowej
o 82.087 tys. zł, tj. o 21,6%. Wyższe przewidywane wykonanie pozostałych dochodów
niepodatkowych w stosunku do ustawy wynika głównie ze stosunkowo wysokiego wykonania
tych dochodów w I półroczu br.
Prognozuje się, że pozostałe dochody niepodatkowe w 2007 r. wyniosą 508.846 tys. zł,
tj. w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 2006 r. wystąpi wzrost o 9,9%, co jest
głównie wynikiem wzrostu różnego rodzaju wpłat o charakterze sankcyjnym, a zwłaszcza
odsetek od zaległych zobowiązań podatkowych i innych należności, które uzależnione są
od wysokości stóp procentowych.
Pozostałe dochody niepodatkowe w latach 2005-2007 prezentuje poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Pozostałe dochody niepodatkowe tys. zł 408.843 462.973 508.846
Dynamika nominalna % 104,2 113,2 109,9
Dynamika realna % 102,0 112,0 107,9
W relacji do PKB % 0,0 0,0 0,0
44
5.6. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Szacuje się, że dochody budżetu państwa z tytułu wpłat jednostek samorządu
terytorialnego w 2006 r. wyniosą 1.689.000 tys. zł, a więc 100,3% kwoty prognozy do ustawy
budżetowej na 2006 r.
Prognozuje się, że wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w 2007 r. wyniosą
1.864.473 tys. zł.
Wpłat będą dokonywać:
- gminy w wysokości 448.334 tys. zł,
- powiaty w wysokości 773.813 tys. zł,
- województwa w wysokości 642.326 tys. zł.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w latach 2005-2007 przedstawia poniższa
tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego tys. zł 1.207.056 1.689.000 1.864.473
Dynamika nominalna % 100,6 139,9 110,4
Dynamika realna % 98,5 138,4 108,3
W relacji do PKB % 0,1 0,2 0,2
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
5.7 Dochody zagraniczne
W 2006 r. dochody zagraniczne wyniosą 315.667 tys. zł i będą wyższe od dochodów
przyjętych w ustawie budżetowej o 208.047 tys. zł, tj. o 193,3%.
Na znaczne przekroczenie planu dochodów zagranicznych w tym okresie mają wpływ
przewidywane pozaplanowe dochody z tytułu sprzedaży zabezpieczeń obligacji Brady ego
(collateral), pozaplanowe dochody z tytułu skarbowych papierów wartościowych
wyemitowanych za granicą, jak też znacznie przekraczająca plan, kwota odsetek od środków
na rachunku walutowym Ministerstwa Finansów.
45
Dochody zagraniczne budżetu państwa na 2007 r. prognozuje się w kwocie
299.792 tys. zł, z tego:
- odsetki i opłaty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych oraz
od rachunków specjalnych w wysokości 265.566 tys. zł,
- odsetki otrzymane od podmiotów krajowych z tytułu udostępnionych kredytów
zagranicznych z Banku Światowego w wysokości 33.026 tys. zł,
- dochody z tytułu gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa w wysokości 1.200 tys. zł.
Dochody zagraniczne w latach 2005 2007 przedstawia poniższa tablica:
2006 2007
Wyszczególnienie Jedn. 2005
PW Prognoza
1 2 3 4 5
Dochody zagraniczne tys. zł 405.305 315.667 299.792
Dynamika nominalna % 220,4 77,9 95,0
Dynamika realna % 215,8 77,0 93,2
W relacji do PKB % 0,0 0,0 0,0
5.8 Rekompensata budżetowa
Instrument poprawy płynności budżetowej, zgodnie z zapisem art. 30 Traktatu
Akcesyjnego, Polska miała otrzymywać w latach 2004-2006. Instrument ma na celu
zmniejszenie negatywnych skutków dla budżetu państwa wynikających z faktu, iż składka
jest wpłacana do budżetu ogólnego UE od pierwszego dnia akcesji a transfery z budżetu UE
zwiększają się stopniowo wraz ze zwiększającym się stopniem implementacji
poszczególnych programów unijnych. Rok 2006 jest, więc ostatnim rokiem, w którym będą
wpływały dochody z tego tytułu  w szacunkowej kwocie 2.000.900 tys. zł.
6. Środki z UE i z innych zródeł niepodlegające zwrotowi
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2007 zaplanowano dochody wynikające z:
- przekazania na dochody budżetu państwa łącznej kwoty 7.217.914 tys. zł w ramach
wspólnej polityki rolnej i rybackiej (WPRiR); kwotę tę stanowią refundacje
wcześniejszego prefinansowania zadań WPRiR w wysokości 3.861.165 tys. zł, płatności
pośrednich w ramach PROW 2004-06 w wysokości 2.756.749 tys. zł, środki UE na
rozpoczęcie realizacji PO ROW 2007-13 w wysokości 600.000 tys. zł; powstanie ww.
tytułów dochodowych jest związane ze zmianą od roku 2007 zasad finansowania
WPRiR, wynikającą z krajowego systemu finansów publicznych,
46
- zwrotu z Unii Europejskiej wydatków poniesionych na realizację projektów finansowanych
z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz na programy realizowane w ramach
Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Europejskiego Obszaru Gospodarczego
w wysokości 7.164.737 tys. zł,
- środków pochodzących z UE przeznaczonych na finansowanie pozostałych programów
i projektów realizowanych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz wpływów
z różnych dochodów w kwocie 303.817 tys. zł.
47


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Meredith Pierce historia napisana przeze mnie Rozdział IV
Meredith Pierce Nieopisana historia Rozdział IV
Rozdział IV
rozdzial IV
Rozdzial IV
08 Rozdział IV Postać trygonometryczna kwaternionów
Stefen s Diaries Rozdział IV
Rozdział IV
ROZDZIAŁ IV Pomiar kątów poziomych
(Microsoft Word ROZDZIA243 IV doc)
Friday The 13th Part IV The Final Chapter (Piątek trzynastego 4 Ostatni rozdział)
zeszyt IV rozdział 1 Kukułka

więcej podobnych podstron