POSTEPOWANIE EGZEKUCYJNE W ADMINISTRACJI


POSTPOWANIE EGZEKUCYJNE W ADMINISTRACJI
WYKAAD 1
Podstawowym aktem prawnym postępowania egzekucyjnego w administracji jest ustawa z
dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (w niniejszym
opracowaniu będzie się posługiwało skrótem: upewa). Ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana
(ostatnio - 13 września 2012 r. został opublikowany nowy tekst do ustawy).
Teoretycznie ustawa powinna regulować całość dziedziny. W zakresie nieuregulowanym
odpowiednio stosujemy przepisy KPA.
EGZEKUCJA może być:
1) SDOWA
2) ADMINISTRACYJNA
Różnica między obiema egzekucjami tkwi w podstawie do wszczęcia postępowania, czyli
tzw. TYTUA WYKONAWCZY.
W przypadku egzekucji sądowej tytuły wykonawcze mają formę orzeczeń sądowych.
Charakterystyczna jest tu pieczątka z klauzulą wykonalności, którą nadaje zawsze sąd.
Istnieje tu dualizm, a więc Komornik Sądowy i Sąd Rejonowy. Komornik sądowy wykonuje
wszystkie czynności egzekucyjne z wyjątkiem tych zastrzeżonych tylko dla sądu, czyli tylko
tych zawartych w ustawie.
W przypadku egzekucji administracyjnej występuje wielość organów egzekucyjnych w
administracji. Występuje tutaj podział na 2 grupy organów:
a) ORGANY EGZEKUCJI NALEŻNOŚCI PIENIŻNEJ  ich zadaniem jest
wyegzekwowanie sumy pieniężnej i przekazanie jej wierzycielom
b) ORGANY EGZEKUCJI NIEPIENIŻNEJ  ich zadaniem jest doprowadzenie do
zaistnienia określonego stanu np. rozbiórka domu. Ta egzekucja będzie polegała na
doprowadzeniu do tego przez wykonanie zastępcze, gdzie tej rozbiórki dokona inny
podmiot, jeżeli zobowiązana do tego osoba tego nie zrobi.
RELACJA POMIDZY ORZECZNICZYM POSTPOWANIEM ADMINISTRACYJNYM
(jurysdykcyjnym) A POSTPOWANIEM EGZEKUCYJNYM
Zasadą jest, że najpierw wszczyna się orzecznicze postępowanie administracyjne a
pózniej postępowanie administracyjne!
Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady. Mianowicie:
I) Czasami postępowanie egzekucyjne w administracji ogranicza się tylko do
postępowania
orzeczniczego. Następuje to w przypadku, gdy:
a) został określony obowiązek i zobowiązany dobrowolnie go wykonał
b) gdy postępowanie jurysdykcyjne będzie prowadzone do osoby stosunku, do której
nie może być prowadzone postępowanie egzekucyjne, np. osoba korzystająca z
immunitetu egzekucyjnego.
c) gdy w postępowaniu jurysdykcyjnym zostanie wydany akt, który nie nadaje się do
przymusowego wykonania, np. pozwolenie na budowę, to uprawnienie i osoba
może z niego skorzystać, albo i nie. Akty, które przyznają uprawnienia lub
zwalniają z obowiązku nie nadają się do egzekucji.
1
II) Są też sytuacje, że będzie postępowanie egzekucyjne bez wcześniejszego
postępowania jurysdykcyjnego. Następuje to w przypadku sytuacji, gdy wynika to:
a) z samego przepisu ustawy
b) z deklaracji
c) ze zgłoszenia
d) z deklaracji zgłoszeniowej
e) z orzeczenia sądu.
ZBIEG EGZEKUCJI (rozdział 5. upewa)  polega na tym, że ta sama osoba może mieć
zobowiązanie pieniężne jak i do organów administracji tak i do innych osób. I ta sama osoba
może być poddana obu postępowaniom.
W przypadku zbiegnięcia się egzekucji sądowej i administracyjnej co do tego samego prawa
majątkowego lub rzeczy, organ wstrzymuje się z dalszymi czynnościami i przekazuje akta do
Sądu Rejonowego, który ma teoretycznie 14 dni na rozstrzygnięcie:
a) który organ będzie prowadził ACZNIE tę egzekucję w trybie właściwym dla siebie,
oraz
b) które z dokonanych czynności utrzymać już w moc.
Orzekając to sąd musi wziąć pod uwagę:
a) stopień zaawansowanie poszczególnych postępowań
b) rodzaj egzekwowanych roszczeń
c) wysokość egzekwowanych roszczeń.
RODZAJE ROSZCZEC w egzekucji administracyjnej
Są 3 rodzaje roszczeń w egzekucji administracyjnej:
a) koszty egzekucji
b) należności alimentacyjne  jest to możliwe przy zbiegu egzekucji, gdy sąd
rozstrzygnie, że tą sprawą ma się zająć organ administracyjny
c) należności za pracę  do trzykrotnej wielkości najniższego wynagrodzenia
ODPOWIEDNIE STOSOWANIE PRZEPISU  trzeba dokonać operacji faktycznej i
rzeczywistej. A więc najpierw patrzy się do tego aktu i zastanawia się, jak należy zastosować
ten przepis. W wyniku tej analizy można wysunąć następujące wnioski;
1 wniosek  przepis stosuje się WPROST, czyli tak, jak przepis głosi. To będą przepisy
dotyczące:
- terminów
- wezwań
- doręczeń.
2 wniosek  niemożliwe jest stosowanie tego przepisu wprost, ale można go stosować z
pewnymi MODYFIKACJAMI. Dotyczy to przepisów dotyczących:
- podań
- zażaleń.
3 wniosek  odpowiednie stosowanie będzie oznaczało, że nie będzie można w ogóle uznać
tych przepisów, bo jest to niemożliwe. To będzie dotyczyło:
- ugody administracyjnej
- umowy administracyjnej.
Ważne definicje:
2
POSTPOWANIE ADMINISTRACYJNE  to zorganizowany ciąg czynności
procesowych dokonywanych przez organy oraz inne podmioty, w celu przymusowego
wykonania obowiązków objętych egzekucją administracyjną.
EGZEKUCJA ADMINISTRACYJNA  to stosowanie przez powołane do tego organy
przewidzianych w ustawie przymusu służących doprowadzeniu wykonania przez
zobowiązanych obowiązków wynikających za stosunków administracyjno  prawnych oraz
innych obowiązków oddanych tej egzekucji.
http://www.notatek.pl/postepowanie-egzekucyjne-w-administracji-opracowanie?notatka
STADIA POSTPOWNIA EGZEKUCYJNEGO
Wyróżnia się 3 stadia postępowania egzekucyjnego:
POSTPOWANIE EGZEKUCYJNE
S.P.E. (stadium poprzedzające S.E. (stadium egzekucji) S.P.P.E. (stadium po
egzekucję) przeprowadzeniu egzekucji)
I) S.P.E.  występuje tu kilka czynności, do których należy:
a) sporządzenie przez wierzyciela TYTUAU WYKONAWCZEGO
b) przesłanie tytułu wykonawczego organowi egzekucyjnemu
c) badanie przez organ FORMALNEJ poprawności tytułu wykonawczego
d) przesłanie upomnienia zobowiązanemu chyba, że przepis szczególny zwalnia z
tego obowiązku.
(art. 27. ż1. upewa) TYTUA WYKONAWCZY zawiera:
a) oznaczenie wierzyciela;
b) wskazanie imienia i nazwiska lub firmy zobowiązanego i jego adresu, a także
określenie zatrudniającego go pracodawcy i jego adresu, jeżeli wierzyciel posiada taką
informację. W przypadku, gdy egzekucja ma być prowadzona z majątku wspólnego
zobowiązanego i jego małżonka jak i z ich majątków osobistych tytuł wykonawczy
wystawia się na oboje małżonków;
c) treść podlegającego egzekucji obowiązku, podstawę prawną tego obowiązku oraz
stwierdzenie, że obowiązek jest wymagalny, a w przypadku egzekucji należności
pieniężnej - także określenie jej wysokości, terminu, od którego nalicza się odsetki z
tytułu niezapłacenia należności w terminie, oraz rodzaju i stawki tych odsetek;
d) wskazanie zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez
ustanowienie zastawu skarbowego lub rejestrowego ze wskazaniem terminów
powstania tych zabezpieczeń;
e) wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej,
jeżeli należność korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia
należności pieniężnej;
f) wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
g) datę wystawienia tytułu, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska
służbowego podpisującego oraz odcisk pieczęci urzędowej wierzyciela (to nie
pieczątka). Odcisk pieczęci nie jest wymagany w 2 przypadkach;
- jeżeli należność pieniężna wynika z orzeczenia sądowego zaopatrzonego w
klauzule wykonalności
- jeżeli wierzyciel nie został upoważniony do korzystania z pieczęci urzędowej;
h) pouczenie zobowiązanego o skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o
zmianie miejsca pobytu;
3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Postępowanie egzekucyjne w administracji
ustawa o postepowaniu egzekucyjnym w administracji4968
Kazusy Postępowanie egzekucyjne w administracji
ustawa o postepowaniu egzekucyjnym w administracji4948
Postępowanie egzekucyjne w administracji
postepowanie egzekucyjne w administracji 2
postepowanie egzekucyjne w administracji 4
Wniosek o umorzenie postepowania egzekucyjnego biznesforum

więcej podobnych podstron