nie boska komedia (6) Nieznany


NIE-BOSKA KOMEDIA:



Znaczenie tytuÂÅ‚u "Nie-Boska komedia": analogiczny jak w "Boskiej komedii" jest u KrasiÃÄ…skiego motyw potajemnej wêdrówki hrabiego Henryka, oprowadzanego przez Przechrztê po obozie rewolucyjnym, gdzie widzi równieÂż piekÂÅ‚o, ale jest to juÂż piekÂÅ‚o rewolucyjne, ziemskie, ludzkie; sceny te nie majÂÄ… nic wspólnego z Bogiem - sÂÄ… dzieÂÅ‚em ludzkim za namowÂÄ… szatana, co sugeruje teÂż zawarte w tytule przeczenie "nie"; sÂÅ‚owo "komedia" brzmi tu ironicznie.

Przebieg wydarzeÃÄ… w utworze:

- ÅÅ‚lub MêÂża - hrabiego Henryka z MariÂÄ…. Poczucie omyÂÅ‚ki Âżyciowej MêÂża.

- Fantastyczny lot MêÂża za DziewicÂÄ…, chrzest Orcia. Wizyta Henryka w szpitalu i Å“mierÃÅš Marii.

- Modlitwa Henryka z synem przy grobie Marii w dziesiêÃÅš lat po jej Å“mierci.

- Spotkanie Henryka z OrÂÅ‚em. PostêpujÂÄ…ca choroba Orcia.

- Wêdrówka Hrabiego po obozie rewolucjonistów, jego obserwacje.

- Spotkanie dwóch wodzów - Henryka i Pankracego, ich polemika - pojedynek ideowy.

- Przysiêga hrabiego Henryka i arystokratów w katedrze zamku ÅÅ‚w. Trójcy.

- Scena w lochach, sÂÄ…d duchów nad Henrykiem. . Walka, starcie siê dwóch obozów - arystokratycznego i rewolucyjnego, zdobycie zamku ÅÅ‚w. Trójcy.

- SmierÃÅš Orcia i samobójstwo Henryka. Wizja Chrystusa - Å“mierÃÅš Pankracego.

Dramat rodzinny, problem romantycznego poety i poezji:

- w dniu Å“lubu Henryk jako Pan MÂÅ‚ody widzi w ukochanej wcielenie piêkna i poezji, chce, by byÂÅ‚a jego muzÂÄ… i natchnieniem; oboje pobierajÂÄ… siê z miÂÅ‚oÅ“ci, przeÂżywajÂÄ… szczêœliwe wydarzenie,

- Henryk na tle spraw rodzinnych jako mÂÄ…Âż i ojciec; po Å“lubie rozpoczyna siê tragedia, Henryk czuje siê poetÂÄ…, jest czÂÅ‚owiekiem wraÂżliwym, nie interesuje siê zwykÂÅ‚ym, codziennym Âżyciem ani sprawami rodziny, jest niezdolny do normalnego Âżycia, czuje wokóÂÅ‚ siebie pustkê, nie odpowiada mu i nie daje mu szczêœcia uporzÂÄ…dkowane i zorganizowane Âżycie rodzinne, nie dostrzega jego wartoÅ“ci, chce siê z jego krêgu wyrwaÃÅš i uciec przed rzeczywistoÅ“ciÂÄ… oraz codziennymi obowiÂÄ…zkami,

- jego poczucie omyÂÅ‚ki Âżyciowej przy boku kochajÂÄ…cej go Âżony, która miaÂÅ‚a byÃÅš dla niego muzÂÄ… i natchnieniem, a okazaÂÅ‚a siê zwykÂÅ‚ÂÄ…, ziemskÂÄ… kobietÂÄ…, zwiÂÄ…zanÂÄ… z prozÂÄ… codziennego Âżycia, nie poetkÂÄ…; nie potrafi ona czuÃÅš i odbieraÃÅš poezji, jest zbyt prosta i realistyczna, dlatego tak bardzo pragnie talentu poetyckiego dla swego syna (aby ojciec go kochaÂÅ‚), ÂżÂÄ…dajÂÄ…c, aby staÂÅ‚ siê poetÂÄ…; bÂÅ‚ogosÂÅ‚awi go na poetê i przeklina, jeÅ“li poetÂÄ… nie bêdzie (bardzo dziwny chrzest!); póŸniej sama, juÂż w czasie choroby psychicznej, mówi o sobie jako o poetce, chcÂÄ…c tym odzyskaÃÅš miÂÅ‚oÅ“ÃÅš swojego mêÂża.

Portret Henrykajako romantycznego poety, tragizmjego oderwania siê od rzeczywistoœci:

- Henrykjako czÂÅ‚owiek i twórca: indywidualista, egoista, egocentryk, oderwany od realnego Âżycia, wyobcowany, bezkrytycznie uwielbiajÂÄ…cy poezjê, Âżyje tylko wÂÅ‚asnymi fikcjami poetyckimi i marzeniami o miÂÅ‚oÅ“ci i sÂÅ‚awie; ten Å“wiat wÂÅ‚asnych marzeÃÄ… i wyobraŸni traktuje jako realny, idealny i waÂżniejszy od Å“wiata rzeczywistego,

- kochajÂÄ…c i ceniÂÄ…c tylko wÂÅ‚asne fikcje poetyckie ciÂÄ…gle przetwarza rzeczywistoÅ“ÃÅš w poezjê i poddaje siê jej urokowi,

- dostrzega on dramatycznÂÄ… sprzecznoÅ“ÃÅš miêdzy swoim Âżyciem, a uprawianÂÄ… przez siebie poezjÂÄ… romantycznÂÄ…; rozdŸwiêk miêdzy osobowoÅ“ciÂÄ… poety a piêknem jego sÂłów zostaÂÅ‚ trafnie oddany w sÂÅ‚owach, piszÂÄ…c utwory na czeÅ“ÃÅš miÂÅ‚oÅ“ci, nie dostrzega oddania i duchowych cierpieÃÄ… Âżony,

- daje siê unieÅ“ÃÅš wÂÅ‚asnej wyobraŸni i mimo Âże zostaje (trzykrotnie) ostrzeÂżony przez AnioÂÅ‚a StróÂża, ulega trzykrotnie pokusom poetyckim, takim jak: Dziewica (symbol poezji), OrzeÂÅ‚ (sÂÅ‚awa), Eden (natura),

- sÂÄ… to pokusy szataÃÄ…skie, mamiÂÄ…ce bohatera (ideaÂÅ‚ romantycznej poezji zostaÂÅ‚ ukazany w I cz. dramatu, marzenia o sÂÅ‚awie, duma rodowa, poczucie wÂÅ‚asnej wyÂższoÅ“ci w pozostaÂÅ‚ych czêœciach, a obraz Edenu nie zostaÂÅ‚ rozwiniêty w utworze, jest niejasny),

- poezja, sÂÅ‚awa i natura - trzy romantyczne ideaÂÅ‚y - sÂÄ… celem marzeÃÄ… i dÂÄ…ÂżeÃÄ… Henryka; skÂÅ‚adajÂÄ… siê na jego boski ideaÂÅ‚ poezji, ale wszystkie trzy stajÂÄ… siê nieosiÂÄ…galne, gdyÂż sÂÄ… jedynie zÂÅ‚udzeniem romantycznej wyobraŸni,

- dla marzeÃÄ… poetyckich poÅ“wiêca szczêœcie Âżony, Âżycie syna i wÂÅ‚asny spokój; dopiero po powrocie do domu z wêdrówki za zÂÅ‚udÂÄ… poezji zdaje sobie sprawê z pomyÂÅ‚ki, która doprowadziÂÅ‚a jego i rodzinê do tragedii,

- po Å“mierci Marii zrozumiaÂÅ‚, Âże to ona byÂÅ‚a jego prawdziwÂÄ… miÂÅ‚oÅ“ciÂÄ…, straconÂÄ…, nieszczêœliwÂÄ…, tragicznÂÄ…, wiêc romantycznÂÄ…, · po Å“mierci Âżony docenia dopiero, co znaczy byÃÅš normalnym

czÂÅ‚owiekiem, a nie poetÂÄ…, lecz jestjuÂż za póŸno na odwrócenie sytuacji, przegrywa sam ze sobÂÄ…; za póŸno przekonuje siê, Âże idÂÄ…c za marÂÄ… piêkna staje siê igrzyskiem szatana,

- walczÂÄ… o niego dobre i zÂÅ‚e duchy, ale decyzja wyboru naleÂży do niego i on ponosi za siebie ostatecznÂÄ… odpowiedzialnoÅ“ÃÅš; w IV czêœci w scenie w lochach zamku odbywa siê nad nim sÂÄ…d:

- w chwili samobójczej Å“mierci Henryk wypowiada sÂÅ‚owa: "Poezjo, bÂÄ…dŸ mi przeklêta, jako ja sam bêdê na wieki!" - przeklina poezjê, dostrzegajÂÄ…c w niej przyczynê wÂÅ‚asnej

klêski, zarówno w Âżyciu rodzinnym, jak i publicznym oraz ŸródÂÅ‚o nieszczêœÃÅš swoich najbliÂższych,

- w osobie hrabiego Henryka potêpiÂÅ‚ KrasiÃÄ…ski tych poetów romantycznych, którzy uciekali od ówczesnej rzeczywistoÅ“ci i zamykali siê w krêgu wÂÅ‚asnych marzeÃÄ… i fantazji, - pokazaÂÅ‚ faÂÅ‚szywego poetê, przez którego pÂÅ‚ynie strumieÃÄ… piêknoÅ“ci, ale który sam nie jest piêknoÅ“ciÂÄ…,

- zrobiÂÅ‚ z niego czÂÅ‚owieka potêpionego na wieki za to, Âże niczego nie kochaÂÅ‚, niczego nie czciÂÅ‚ prócz siebie i swoich myÅ“li.

Rewizja romantycznego mitu o poecie i poezji:

- KrasiÃÄ…ski ukazuje typ poety "nieszczêœliwego" i typ poety bÂÅ‚ogosÂÅ‚awionego":

- Henryk to poeta "nieszczêœliwy", przeklêty; podÂÄ…ÂżyÂÅ‚ za szataÃÄ…skim wcieleniem poezji, które nie pozwoliÂÅ‚o mu ÂżyÃÅš w codziennej rzeczywistoÅ“ci; "nieszczêœliwym" poetÂÄ… czyni go równieÂż poczucie niemoÂżnoÅ“ci dokonania wiernego przekazu poetyckiego tego, czego pragnie,

- Orcio zbliÂża siê do ideaÂÅ‚u poety "bÂÅ‚ogosÂÅ‚awionego"; widzi oczyma duszy, ma wielki talent poetycki, zna tajemnice niedostêpne dla innych; poezjajest dla niego treÅ“ciÂÄ… Âżycia, oddzielnym Å“wiatem, w którym Âżyje, ale pÂÅ‚aci za wszystko zdrowiem (sÂÅ‚aby, chory, traci wzrok),

. KrasiÃÄ…ski dokonuje próby stopienia Âżycia z poezjÂÄ… (co jego bohaterowi siê nie udaje) i ostroje rozgranicza, przeciwstawiajÂÄ…c romantycznej poezji ideaÂÅ‚ Âżycia rodzinnego, a sÂÅ‚awie - miÂÅ‚oÅ“ÃÅš bliŸniego i filantropiê,

· stwierdza, Âże poezja moÂże byÃÅš dwuznaczna:

- ideaÂÅ‚em piêkna, natchnieniem, Å“wiêtoÅ“ciÂÄ…, czyli darem Boga (jak uwaÂżali romantycy),

- faÂÅ‚szem, ŸródÂÅ‚em nieszczêœÃÅš, rozpaczÂÄ…, przekleÃÄ…stwem, gdy przyczynia siê do powstawania zÂÅ‚a, a wiêc darem szatana, jak w przypadku hrabiego Henryka;

uprawianie poezji przez MêÂża, Orcia i Mariê prowadziÂÅ‚o w kaÂżdym z tych trzech przypadków do tragicznych nastêpstw.

Rewolucja spoÂÅ‚eczna jako czynnik niszczÂÄ…cy:

- Nie-Boska komedia" - dramat o powszechnej rewolucji spoÂÅ‚ecznej, który nie mówi konkretnie o powstaniu listopadowym, ale nawiÂÄ…zuje do niego przez podkreÅ“lenie, Âże celem rewolucji jest zniszczenie arystokracji (zgodnie z opiniÂÄ… ojca poety o powstaniu listopadowym); w krajach zachodnich rewolucje byÂÅ‚y juÂż kierowane przeciwko burÂżuazji,

- KrasiÃÄ…ski, arystokrata, wróg rewolucji, jest przekonany, Âże: - Europa znajduje siê w przededniu powszechnej rewolucji ludowej,

- rewolucja jest historycznÂÄ… koniecznoÅ“ciÂÄ…, - jest ona nieuchronna i nieunikniona,

- niewÂÅ‚aÅ“ciwe stosunki spoÂÅ‚eczne muszÂÄ… do niej doprowadziÃÅš, - przyczynÂÄ… jej jest nêdza, krzywda i cierpienie mas ludowych oraz egoizm, pasoÂżytnictwo i zachÂÅ‚annoÅ“ÃÅš klas posiadajÂÄ…cych,

- jest ona katastrofÂÄ… przynoszÂÄ…cÂÄ… zagÂÅ‚adê dotychczasowego dorobku ludzkiego,

- wynikiem jej musi byÃÅš zniszczenie starego, feudalnego porzÂÄ…dku spoÂÅ‚ecznego,

- jest ona czynnikiem wyÂÅ‚ÂÄ…cznie niszczÂÄ…cym; moÂże doprowadziÃÅš do zniszczenia starego Å“wiata, ale nie bêdzie zdolna do zbudowania nowego, piêkniejszego Å“wiata (ojakim marzy wódz rewolucjonistów - Pankracy), bo nie moÂżna niczego zbudowaÃÅš, kierujÂÄ…c siê nienawiÅ“ciÂÄ… i zemstÂÄ…; ludziom powinna przyÅ“wiecaÃÅš idea miÂÅ‚oÅ“ci Chrystusa i bliŸniego; czynnikiem twórczym w Âżyciu spoÂÅ‚eczeÃÄ…stw jest tylko miÂÅ‚oÅ“ÃÅš Chrystusowa, która jest zdolna odrodziÃÅš Å“wiat, ale takiej miÂÅ‚oÅ“ci nie ma ani wÅ“ród rewolucjonistów, ani wÅ“ród arystokracji,

- Nie-Boska komedia" jest ostrzeÂżeniem przed rewolucjÂÄ…; wjej obrazie, jaki poeta daje w utworze, góruje idea nienawiÅ“ci do panów, ÂżÂÄ…dza odwetu i chêÃÅš materialnego uÂżycia; rewolucjajawi siêjako piekÂÅ‚o na ziemi,jako przeraÂżajÂÄ…ca, krwawa, szataÃÄ…ska potêga niszczenia.

Obóz arystokratyczny:

- bóz arystokratyczny to szlachta, hrabiowie, baronowie , ksiÂÄ…Âżêta, burÂżuazja i bankierzy - warstwy najbogatsze, najbardziej wpÂÅ‚ywowe w hierarchii spoÂÅ‚ecznej i broniÂÄ…ce ustalonego porzÂÄ…dku spoÂÅ‚ecznego; przedstawicielem ich i wodzem jest hrabia Henryk,

- KrasiÃÄ…ski patrzy obiektywnie na arystokracjê, czyli swojÂÄ… klasê spoÂÅ‚ecznÂÄ…: daje trafny, gÂłêboki i wÂÅ‚aÅ“ciwy jej obraz, bezlitoÅ“nie, nawet z pogardÂÄ… obnaÂża wszystkie wady i zbrodnie arystokratów i szlachty, a czêœciowo równieÂż bankierów i fabrykantów; potêpia ich i skazuje na zagÂÅ‚adê,

- zarzuca arystokracji wszystkie cechy typowe dla klas zdegenerowanych i zamierajÂÄ…cych oraz mocno podkreÅ“la zbrodnie, które w ciÂÄ…gu wieków skÂÅ‚adaÂÅ‚y siê na wybuch gniewu mas ludowych,

- w czasie wêdrówki hrabiego Henryka po obozie rewolucjonistów pod adresem arystokracji padajÂÄ… ostre sÂÅ‚owa krytyki ze strony lokai pragnÂÄ…cych zemsty za lata ciêÂżkiej pracy i pogardy; padajÂÄ… sÂÅ‚owa przekleÃÄ…stwa dla kupców i dyrektorów fabryk od rzemieÅ“lników skarÂżÂÄ…cych siê na swój los, za Å“lêczenie" w ciasnej komorze nad warsztatem jedwabiu;

sÂÅ‚ychaÃÅš teÂż okrzyki nienawiÅ“ci chÂÅ‚opów paÃÄ…szczyŸnianych do panów i ÂżÂÄ…danie ich Å“mierci za dni paÃÄ…szczyzny i wszystkie krzywdy,

- w czasie spotkania Pankracego z Henrykiem wódz rewolucjonistów bardzo ostro krytykuje arystokratów, zarzucajÂÄ…c im: zdegenerowanie, maÂÅ‚oÅ“ÃÅš, tchórzostwo, sÂÅ‚aboÅ“ÃÅš, wyzysk, rozpustê, podÂÅ‚oÅ“ÃÅš, faÂÅ‚szerstwo, przekupstwo, nicoÅ“ÃÅš moralnÂÄ…, zbrodnie, egoizm stanowy, nazywajÂÄ…c ich ludŸmi zgrzybiaÂÅ‚ymi i robaczywymi,

- KrasiÃÄ…ski, krytykujÂÄ…c arystokracjê, podkreÅ“la równoczeÅ“nie jej zasÂÅ‚ugi, stajÂÄ…c w obronie wartoÅ“ci przez niÂÄ… tworzonych; hrabia Henryk w czasie rozmowy z Pankracym przypomina, Âże arystokracja od wieków broniÂÅ‚a granic paÃÄ…stwa, wiary

chrzeÅ“cijaÃÄ…skiej, tradycji, dbaÂÅ‚a o kulturê i rozwój duchowy spoÂÅ‚eczeÃÄ…stwa oraz opiekowaÂÅ‚a siê ludem wiejskim,

- w obliczu klêski arystokraci zaÂÅ‚amujÂÄ… siê szybko, nie chcÂÄ… siê biÃÅš dalej, ÂżÂÄ…dajÂÄ… od hrabiego Henryka ukÂÅ‚adów, wypowiadajÂÄ… mu posÂÅ‚uszeÃÄ…stwo, sÂÄ… podli, pozbawieni godnoÅ“ci osobistej, myÅ“lÂÄ… tylko o ratowaniu wÂÅ‚asnego Âżycia, nawet za cenê honoru, rozpaczliwie szukajÂÄ… dla siebie ratunku choÃÅšby w haÃÄ…bie i upodleniu,

w scenie pertraktacji Ojca Chrzestnego z Henrykiem, ten nie chcÂÄ…c sÂÅ‚yszeÃÅš o ukÂÅ‚adach, sam krytykuje ostro arystokratów, zadajÂÄ…c im pytania-oskarÂżenia, na które nie oczekuje odpowiedzi:

- walkê dwóch obozów - arystokracji i rewolucjonistów umieÅ“ciÂÅ‚ KrasiÃÄ…ski w Okopach ÅÅ‚w. Trójcy na Podolu, upamiêtnionym przez konfederacjê barskÂÄ…, w której chlubnie zapisali siê przodkowie jego rodu.

MÂÄ…Âż - hrabia Henryk:

- romantyczny poeta i dumny arystokrata, po swej metamorfozie nie poÅ“wiêca siê za ojczyznê i nie walczy ojej wolnoÅ“ÃÅš, jak inni bohaterowie romantyczni, lecz o interesy swojej klasy spoÂÅ‚ecznej,

- czÂÅ‚owiek próÂżny, pragnie sÂÅ‚awy, której mitem mamiÂÅ‚ go Szatan - OrzeÂÅ‚; ÂżÂÄ…dny wÂÅ‚adzy, chce odegraÃÅš rolê przywódcy, wyróÂżnia siê w obozie arystokratów jako szlachetny, dumny i odwaÂżny ich obroÃÄ…ca,

- jest osamotniony, pogardza zarówno tymi, z którymi walczy jak i tymi, którymi kieruje,

- za swój egoizm zostaje naleÂżycie oceniony w scenie w lochach zamku, gdzie sÂÅ‚yszy gorzkie sÂÅ‚owa potêpienia,

- onjeden spoÅ“ród arystokratów walczy do koÃÄ…ca, zachowuje swojÂÄ… godnoÅ“ÃÅš nawet w obliczu klêski, a w koÃÄ…cu popeÂÅ‚nia samobójstwo, by nie dostaÃÅš siê w rêce wrogów, zÂÅ‚orzeczÂÄ…c poezji, która go pchnêÂÅ‚a do walki,

- klêska,jakÂÄ… Henryk ponosi, wg KrasiÃÄ…skiego,jest konsekwencjÂÄ… jego Âżycia i charakteru; klêska ta jest jednoczeÅ“nie klêskÂÄ… caÂÅ‚ej klasy spoÂÅ‚ecznej, którÂÄ… on reprezentuje.

Obóz rewoÂÅ‚ucjonistów:

- obóz rewolucji to robotnicy, rzemieÅ“lnicy, chÂÅ‚opi, lokaje i przechrzty (ÂÅ»ydzi, którzy przyjêli chrzeÅ“cijaÃÄ…stwo)

- gÂÅ‚odni, wynêdznieni, spracowani; ubrani w ÂÅ‚achmany nêdzarze, którzy nie mogÂÄ… juÂż dÂÅ‚uÂżej znosiÃÅš wyzysku, sÂÄ… doprowadzeni do ostatecznoÅ“ci, gotowi do walki,

- do walki gna ich gÂłód, nêdza, rozpacz, cierpienie, poniÂżenie, haÃÄ…ba, chêÃÅš wywalczenia lepszych warunków Âżycia,

- cechuje ich nienawiÅ“ÃÅš do arystokratów, ÂżÂÄ…dza zemsty, rozlewu krwi i odwetu za doznane krzywdy, poniÂżenia oraz chêÃÅš uÂżycia,

· opinia o rewolucjonistach:

- wypowiedzi przedstawicieli robotników, lokai, rzemieÅ“lników i chÂÅ‚opów w czasie wêdrówki Henryka po obozie rewolucyjnym w towarzystwie Przechrzty,

- wypowiedzi Henryka w czasiejego rozmowy z Pankracym, kiedy mówi, Âże patrzÂÄ…c w nocy na plÂÄ…sy motÂÅ‚ochu, widziaÂÅ‚ stare zbrodnie Å“wiata odziane w nowe szaty,

- KrasiÃÄ…ski ukazaÂÅ‚ rewolucjonistów mniej obiektywnie niÂż arystokratów, w negatywnym Å“wietle, stronniczo, krzywdzÂÄ…co; rewolucjoniÅ“ci w jego oczach to bezideowy, rozwydrzony motÂÅ‚och, którego celem jest "rozpusta, zÂÅ‚oto i krew" oraz zniszczenie starego Å“wiata feudalnego; brak w nich idei tworzenia nowej rzeczywistoÅ“ci; Âżaden z rewolucjonistów nie widzi prawdziwego celu rewolucji - budowy nowego Å“wiata na gruzach starego,

- jedynie Pankracemu przypisuje zrozumienie celów i zadaÃÄ… rewolucji, o czym Å“wiadczy wypowiedŸ Pankracego o "poÂÅ‚owie pracy" wykonanej oraz jego marzeniach na przyszÂÅ‚oÅ“ÃÅš

- ÂżÂÄ…dzê zemsty ukazuje KrasiÃÄ…ski jako dÂÄ…Âżenie rewolucjonistów do osiÂÄ…gniêcia celów osobistych,

- sÂÄ…dzi, Âże na gruzach starego Å“wiata powstanie nowa uprzywilejowana klasa (np. Blanchetti myÅ“li o wÂÅ‚asnej karierze, przechrzty myÅ“lÂÄ… jedynie o zwyciêstwie Izraela, ludem pogardzajÂÄ…),

- KrasiÃÄ…ski ukazuje, Âże Okopy ÅÅ‚w. Trójcy zostajÂÄ… zdobyte przez rewolucjonistów, ale Âżadna ze stron nie osiÂÄ…gnêÂÅ‚a ostatecznego zwyciêstwa, bo jedni zostanÂÄ… wytêpieni, a drudzy skaÂżÂÄ… siê na zagÂÅ‚adê przez swoje zbrodnie i rozpustê, a wtedy przyjdzie Chrystus i dokona ostatecznego sÂÄ…du,

- Pankracy, wg KrasiÃÄ…skiego, odnosi tylko chwilowe zwyciêstwo, pada martwy przed wizjÂÄ… Chrystusa z okrzykiem "Galilejczyku, zwyciêÂżyÂÅ‚eÅ“"; jego Å“mierÃÅš jest wynikiem ingerencji Boga w historiê; o ostatecznym wyniku walki decyduje interwencja BoÂża, interwencja OpatrznoÅ“ci czuwajÂÄ…cej nad biegiem dziejów historii; zagadnienie historii i Boga; prowidencjalizm - teoria uwzglêdniajÂÄ…ca dwa czynniki zmian: ludzki i BoÂży, wedhzg niej historiajest wynikiem planów i wyroków Boga; takÂÄ… logikê zastosowaÂÅ‚ KrasiÃÄ…ski w swoim utworze.

Pankracy: czÂÅ‚owiek o wielkim rozumie i Âżelaznej woli, pogardza rewolucjonistami, odczuwa swÂÄ… wyÂższoÅ“ÃÅš nad masami, którymi kieruje, umie oceniÃÅš pozytywne rysy charakteru Henryka ("onjeden spoÅ“ród was dotrzymaÂÅ‚ sÂÅ‚owa"), prowadzi rewolucjonistów do walki i zwyciêÂża; zdobywa ostatniÂÄ… w Europie ostojê arystokratów - Okopy ÅÅ‚w. Trójcy, a resztki jej obroÃÄ…ców kaÂże straciÃÅš, odnosi zwyciêstwo, ale spoczÂÄ…ÃÅš nie umie, jego plany zbudowania nowego spoÂÅ‚eczeÃÄ…stwa wolnego, bogatego i szczêœliwego, marzenia, aby ziemia staÂÅ‚a siêjednym kwitnÂÄ…cym miastem, nie speÂÅ‚niajÂÄ… siê, gdyÂż pada martwy, raÂżony wizjÂÄ… Chrystusa, jego Å“mierÃÅš, w intencji KrasiÃÄ…skiego, miaÂÅ‚a wyraÂżaÃÅš klêskê obozu rewolucyjnego; lecz on ginie, a rewolucjoniÅ“ci pozostajÂÄ… przy Âżyciu.







Wyszukiwarka