polska prezydencja


Nr 77
wrzesień 2007
Euro 2011:
Polska prezydencja
w Unii Europejskiej
Tomasz Grzegorz Grosse
Polska prezydencja w Unii Europejskiej będzie sprawowana nie
tylko po raz pierwszy, lecz także według nowych zasad
traktatowych. Oznacza to, że słabe doSwiadczenie naszego kraju
zostanie skonfrontowane z okresem tworzenia nowych
nieformalnych reguł sprawowania funkcji prezydencji oraz
rywalizacją kompetencyjną między prezydencją narodową
a urzędem Przewodniczącego Rady. Stawia to szczególne
wyzwania przed polską dyplomacją.
Kształt polskiej prezydencji odnosi się bezpoSrednio do polskiej
strategii obecnoSci w Unii. Chodzi o odpowiedx na podstawowe
pytania: o polityczne cele, jakim ma służyć polskie członkostwo
w Unii i polska prezydencja? Odpowiedx na oba pytania wymaga
dyskusji programowej i wypracowania dwóch kluczowych
dokumentów: długofalowej strategii polskiego członkostwa w UE
oraz strategii przygotowania i sprawowania polskiej prezydencji
w 2011 roku.
Wysiłek dyplomatyczny należy skoncentrować na jednej  dwóch
inicjatywach politycznych. Jednym z tematów polskiej
prezydencji może być reforma dotychczasowej polityki spójnoSci
i polityki innowacyjnej Unii.
Zasadnicze znaczenie dla powodzenia polskiej prezydencji
będzie miała odbudowa zaufania do Polski oraz autorytetu
polskiej dyplomacji i przywództwa politycznego. Niestety,
podjęta przed szczytem berlińskim (2007) taktyka negocjacyjna
okazała się bardzo kosztowna dla wizerunku Polski w Europie.
Wymaga to zakrojonych na szeroką skalę i przemySlanych
działań promocyjnych.
Analyses & Opinions
Analizy i Opinie
2 Euro 2011: Polska prezydencja w Unii Europejskiej
Przewidywane zmiany traktatowe w zakresie prezydencji
odstawą prognozy zmian traktatowych Najważniejszą zmianą traktatową jest wpro-
w UE są reformy instytucjonalne wpro- wadzenie stałego Przewodniczącego Rady Eu-
Pwadzone w projekcie Traktatu Konsty- ropejskiej. Będzie on powoływany na okres
tucyjnego. Według wstępnych przewidywań dwuipółroczny z możliwoScią jednorazowego
konferencja międzyrządowa odbywająca się przedłużenia kadencji (art. I 22). Do jego zadań
w 2007 roku  przepisze częSć dotyczącą re- należy przygotowywanie i przewodniczenie po-
form instytucjonalnych niemal w całoSci do no- siedzeniom Rady, kierowanie jej pracami, wy-
wego traktatu. Celem obecnej prezydencji por- pracowywanie kompromisów, reprezentowanie
tugalskiej jest zakończenie konferencji mię- Rady przed Parlamentem Europejskim oraz re-
dzyrządowej przyjęciem ostatecznego tekstu prezentowanie Unii w stosunkach zagranicz-
projektu nowego traktatu, który okreSla się już nych. Pełni więc istotne funkcje wobec naj-
wstępnie mianem lizbońskiego. Deklarowana ważniejszej instytucji międzyrządowej w Unii 
jest również wola zakończenia procesu ratyfika- grupującej szefów rządów lub głowy państw
cji tego dokumentu przed wyborami do Parla- członkowskich. Urząd ten może w praktyce po-
mentu Europejskiego w 2009 roku. JeSli powyż- ważnie wpływać na funkcjonowanie pozosta-
sze plany uda się zrealizować, to należy spodzie- łych instytucji międzyrządowych, których
wać się, że polska prezydencja w drugiej przewodnictwo będzie realizowane przez okre-
połowie 2011 roku będzie sprawowana w no- Slone kraje w ramach prezydencji rotacyjnej.
wym systemie instytucjonalnym. W stosunku do Warto zauważyć, że powierzenie Przewod-
obecnego systemu, będzie to oznaczać zasadni- niczącemu Rady funkcji reprezentacyjnych
cze zmniejszenie kompetencji kraju członkow- (zwłaszcza w zakresie stosunków zewnętrz-
skiego w rotacyjnym przewodniczeniu Unii. nych) w zasadniczy sposób ograniczy dotych-
Zgodnie z projektem Traktatu Konstytucyj- czasowe obowiązki prezydencji.
nego, dotychczasowa rotacyjna prezydencja Wprowadzenie stałego urzędu Przewod-
sprawowana kolejno przez państwa członkow- niczącego Rady Europejskiej miało na celu
skie zostaje uzupełniona przez urząd stałego wzmocnienie przywództwa w Unii. Jest to zwią-
Przewodniczącego Rady Europejskiej. Ponad- zane z przedłużeniem sprawowania tej funkcji
to, wzmocniono kompetencje przedstawiciela (z pół roku nawet do pięciu lat), a więc zapew-
UE odpowiedzialnego za prowadzenie Wspól- nieniem odpowiedniej ciągłoSci prac i konsek-
nej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa wencji rea lizowania celów Unii. Ponadto,
(WPZiB), który przewodniczy Radzie ds. Za- uznaje się, że pozycja przewodniczącego, który
granicznych. W Traktacie Konstytucyjnym jest nie może pełnić żadnej funkcji w polityce naro-
on okreSlany jako minister spraw zagranicz- dowej  zagwarantuje większą bezstronnoSć
nych Unii (art. I 28), choć w nowym traktacie sprawowania tego urzędu, zwłaszcza wobec
zachowana zostanie nazwa Wysokiego Przed- wpływów ze strony poszczególnych państw
stawiciela. Oznacza to w praktyce, że prezy- członkowskich. Nie oznacza to jednak pełnej
dencja została podzielona między dwa główne niezależnoSci Przewodniczącego Rady od
urzędy, a w zakresie polityki zagranicznej do- wpływu narodowych interesów. W dalszym
datkowo wzmocniono pozycję Wysokiego ciągu dla osiągania kompromisu w Unii decy-
Przedstawiciela ds. WPZiB, który jednoczeSnie dujące znaczenie będą miały bowiem najwięk-
będzie wiceprzewodniczącym Komisji Europej- sze kraje, a prezydencja, tak jak obecnie, będzie
skiej. musiała uwzględniać ich stanowisko. Ponadto,
Instytut Spraw Publicznych Analizy i Opinie, 77
Euro 2011: Polska prezydencja w Unii Europejskiej 3
osoba pełniąca funkcję przewodniczącego bę- cyjnie. Wiązało się to więc z brakiem zaufania
dzie wybierana w głosowaniu kwalifikowaną do kompetencji tych krajów, ale również do ich
większoScią głosów, co stwarza dodatkowe pole programu politycznego proponowanego w trak-
wpływu dla najsilniejszych krajów. JeSli prze- cie sprawowania prezydencji.
wodniczący będzie chciał zostać wybrany po- Prezydencja sprawowana przez kraje człon-
nownie, będzie musiał prowadzić działania od- kowskie w nowym systemie będzie realizowana
powiadające interesom głównych decydentów w zbliżony sposób do obecnie obowiązującego.
politycznych w Radzie. Praktyka dowodzi, że Obejmie ona pozostałe poza Radą Europejską
stanowiska sprawowane w UE nie są pozbawio- i Radą Spraw Zagranicznych instytucje mię-
ne nacisków, zwłaszcza ze strony kraju, z które- dzyrządowe w Unii. Szczególnie istotne znacze-
go wywodzi się dany polityk. Stwarza to nie polityczne będzie miało przewodnictwo
dodatkowe możliwoSci nieformalnego wpływu w Radzie Ministrów ds. Ogólnych, Komitecie
ze strony państwa członkowskiego delegujące- Stałych Przedstawicieli (COREPER) oraz w in-
go kandydata na stanowisko przewodniczącego. nych (branżowych) składach rady ministrów.
Ustanowienie instytucji Przewodniczącego Prezydencja sprawowana w tych instytucjach
Rady zwiększy nie tylko przywództwo i funk- w dalszym ciągu będzie miała duże znaczenie
cjonalnoSć Unii, lecz przede wszystkim wzmoc- dla polityki państw członkowskich na arenie eu-
ni instrumenty zarządzania międzyrządowego ropejskiej. Będzie jednak ograniczona przez
w Europie. Większa sprawnoSć tych instytucji Przewodniczącego Rady. Przejmie on bowiem
będzie jednoczeSnie korzystna dla głównych de- przede wszystkim kompetencje w zakresie na-
cydentów politycznych w tych instytucjach, kreSlania głównych priorytetów dla prac unij-
zwłaszcza po wzmocnieniu ich roli w systemie nych, co oznacza, że prezydencja rotacyjna
głosowania podwójną większoScią. Rola instru- będzie miała mniejsze pole wpływu na agendę
mentów międzyrządowych wzroSnie także po- poszczególnych instytucji międzyrządowych.
przez powierzenie Wysokiemu Przed- Przewodniczący Rady przejmie również w doSć
stawicielowi ds. WPZiB ważnej funkcji w Ko- dużym stopniu kompetencje brokera, zwłaszcza
misji Europejskiej. Obie zmiany wzmocnią tak- w zakresie zasadniczych porozumień politycz-
że kontrolę sprawowaną przez państwa nych w Unii. Niemniej prezydencja będzie mog-
członkowskie nad instytucjami wspólnotowymi, ła także wypełniać tę funkcję, zwłaszcza
zwłaszcza Komisją Europejską. w odniesieniu do konkretnych spraw dyskuto-
Ponadto wprowadzenie urzędu Przewod- wanych w poszczególnych instytucjach. W naj-
niczącego Rady osłabia dotychczasowe instru- większym stopniu przewodniczący odbierze
menty prezydencji rotacyjnej. Odbije się to kompetencje dotychczasowej prezydencji do re-
zwłaszcza na krajach słabszych, tj. mających prezentowania Rady Europejskiej przed innymi
mniejsze doSwiadczenie członkostwa w Unii instytucjami wspólnotowymi oraz reprezen-
oraz mniejszy potencjał polityczny, administra- towania Unii na forum zagranicznym.
cyjny i społeczny do aktywnego wpływania na Zmiany instytucjonalne dotyczące prezyden-
sprawy europejskie. Powołanie instytucji Prze- cji mogą  przynajmniej w początkowym okre-
wodniczącego Rady zostało dokonane pod sie  zaowocować sporami kompetencyjnymi.
wpływem poszerzenia Unii do 27 krajów. Miało Niewykluczone, że w praktyce nastąpi dalsze
to usprawnić funkcjonowanie Unii, ale jedno- poszerzanie funkcji Przewodniczącego Rady.
czeSnie osłabić znaczenie prezydencji nowych Zmiany mogą również przynieSć koniecznoSć
krajów członkowskich, które są znacznie mniej rewizji dotychczasowej strategii sprawowania
doSwiadczone politycznie i słabsze administra- prezydencji rotacyjnej. Program prezydencji
Analizy i Opinie, 77 Instytut Spraw Publicznych
4 Euro 2011: Polska prezydencja w Unii Europejskiej
może w mniejszym stopniu odnosić się do klu- czałoby to wydłużenie wpływu na prezydencję
czowych dla integracji tematów i może zejSć na poza półroczny okresu wypełniania tej funkcji.
poziom spraw bardziej szczegółowych, związa- Dany kraj będzie uczestniczyć w grupie prezy-
nych z aktualnymi pracami legislacyjnymi lub denckiej na pół roku przed i pół roku po samej
innymi bieżącymi działaniami UE. prezydencji. W przypadku polskiej prezydencji
Wzrost liczby państw członkowskich jest oznaczałoby to współpracę z Węgrami (przed)
związany z wydłużeniem okresu między wyko- i Danią (po prezydencji). Taki zabieg wzmocni
nywaniem funkcji prezydencji przez dany kraj niewątpliwie kontrolę wzajemnych działań mię-
członkowski. Być może dlatego zaproponowano dzy poszczególnymi krajami. Może więc prowa-
pomysł łączenia prezydencji w grupę trzech dzić zarówno do wzmocnienia kooperacji, jak
państw (zob. deklaracja dot. art. I 24). Ozna- również rodzić konflikty kompetencyjne.
Wnioski dla polskiej prezydencji w 2011 roku
punktu widzenia wyzwań dla polskiej własnych planów politycznych. Zmusza do
prezydencji, nowy system instytucjo- zajmowania postawy blokującej ewentualne po-
Znalny będzie niewątpliwie osłabiać rozumienie, co negatywnie wpływa na wizeru-
dotychczasowy zakres wpływów politycznych nek danego kraju.
prezydencji narodowej. Silnym ograniczeniem Jakiego typu inicjatywy polityczne może rea-
będzie przede wszystkim urząd stałego Prze- lizować polska dyplomacja? Warto przypom-
wodniczącego Rady, który odbierze prezydencji nieć przesłanki dla okreSlania celów polityki
kompetencje w zakresie funkcji reprezentacyj- europejskiej. Powinny one z jednej strony
nej. Ponadto, poważnie osłabi możliwoSci spra- wypływać ze strategicznej wizji przyszłoSci in-
wowania funkcji organizatora agendy w instytu- tegracji europejskiej, a z drugiej  uwzględniać
cjach międzyrządowych oraz brokera porozu- specyfikę krajowych interesów i uwarunkowań
mień międzypaństwowych. Prezydencja rota- geopolitycznych. Powinny więc odnosić się za-
cyjna w większym stopniu będzie zapewne mu- równo do interesów ogólnoeuropejskich, jak
siała się skupić na sprawach szczegółowych i na i krajowych. Ponadto, działania na forum poli-
bieżącym funkcjonowaniu instytucji mię- tyk europejskich wymagają zdolnoSci do kom-
dzyrządowych. Nie wyklucza to jednak możli- promisu oraz poszukiwania sojuszników wSród
woSci inicjatywy politycznej w zakresie agendy krajów członkowskich, jak również instytucji
prezydencji, w tym również w zakresie wio- wspólnotowych. Naturalnym odniesieniem dla
dącego dla danego kraju tematu politycznego. tego typu sojuszy wydają się kraje Europy
Należy także zauważyć, że kształt polskiej Rrodkowo-Wschodniej, borykające się z podob-
prezydencji powinien odnosić się bezpoSrednio nymi doSwiadczeniami transformacji oraz pro-
do polskiej strategii obecnoSci w Unii. Chodzi blemami gospodarczymi i społecznymi. Także
o odpo wiedx na podstawowe pytanie: jakim ce- inne kraje sąsiadujące mogą mieć zbliżone do
lom politycznym ma służyć polskie członkostwo Polski problemy i wspólne interesy. Chodzi
w Unii? ObecnoSć w Unii wymaga bowiem od zwłaszcza o kraje basenu Morza Bałtyckiego.
kraju członkowskiego aktywnoSci politycznej WSród nich warto wymienić Niemcy  jest to
i zdolnoSci do kreowania nowych inicjatyw. Po- niewątpliwie bardzo wpływowy i pożądany part-
stawa bierna lub przyłączanie się do dyskusji ner w UE.
w ostatniej fazie prac legislacyjnych przynosi WSród licznych tematów takiej współpracy
niewielki skutek dla możliwoSci realizowania można wy mienić wiele zagadnień gospodar-
Instytut Spraw Publicznych Analizy i Opinie, 77
Euro 2011: Polska prezydencja w Unii Europejskiej 5
czych i społecznych. Jak się wydaje, wSród i rozpoczynać się z odpowiednim wyprzedze-
dotychczasowych tematów sygnalizowanych niem. Wymaga to jednak nakreSlenia narodowej
przez polską dyplomację, dwa mają największe strategii polskiego członkostwa w UE, a więc
znaczenie strategiczne. Po pierwsze, współpra- wskazania najważniejszych celów i instrumen-
ca energetyczna i wprowadzenie w tym zakresie tów realizowania polityki na forum europejskim.
mechanizmów europejskiej solidarnoSci. Po Tego typu strategii opracowanej w długoletniej
drugie, polityka wschodnia UE, zwłaszcza wo- perspektywie i aprobowanej przez główne siły
bec Rosji i Ukrainy. polityczne w kraju  niestety nie ma.
Warto także zwrócić uwagę na reformę dotych- Ważnym warunkiem sukcesu prezydencji
czasowej polityki spójnoSci i polityki innowacyj- jest odpowiednia organizacja działań admini-
nej Unii. Chodzi o pogłębienie realizowania ce- stracyjnych, zwłaszcza koordynacji pracy róż-
lów lizbońskich związanych z rozwojem inno- nych oSrodków, odpowiedzialnych za politykę
wacyjnej gospodarki w regionach peryferyjnych europejską. Także i to zadanie faktycznie wy-
UE. Dotychczasowa praktyka obu instrumentów kracza poza ramy przygotowania polskiej prezy-
politycznych pokazuje, że w zasadzie nie poma- dencji i wiąże się z bardziej zasadniczym
gają one w rozwoju innowacyjnej gospodarki problemem organizacji polskiej polityki zagra-
w słabiej rozwijających się regionach nowych nicznej. Niewątpliwie należy docelowo popra-
krajów członkowskich. Dostępne badania wska- wić zarządzanie tą polityką, zwłaszcza między
zują na coraz silniejsze różnice między północ- pałacem prezydenckim, kancelarią premiera, re-
no-zachodnią i południowo-wschodnią częScią sortem spraw zagranicznych i innymi instytucja-
Europy pod względem rozwoju gospodarki inno- mi (na przykład Urzędem Komitetu Integracji
wacyjnej. Grozi to utrwaleniem podziału w UE Europejskiej i polskim przedstawicielstwem
na obszary rozwijające się według paradygmatu w Brukseli). Prezydencja będzie wymagała rów-
gospodarki opartej na wiedzy oraz na obszary pe- nież odpowiedniej mobilizacji zasobów kadro-
ryferyjne, opierające się na tradycyjnych bran- wych i intelektualnych. Wymaga to wpro-
żach gospodarczych, niskich technologiach wadzenia z jednej strony odpowiednio ukierun-
i taniej sile roboczej. Likwidowanie tego typu po- kowanych programów szkoleniowych dla urzęd-
działu leży więc w interesie całej Unii, dla której ników, a z drugiej  podjęcia systematycznych
poważnym obciążeniem politycznym i społecz- prac analitycznych i eksperckich.
nym mogą okazać się słabiej rozwijające się ob- Zasadnicze znaczenie dla powodzenia pol-
szary nowych krajów członkowskich. Współ- skiej prezydencji będzie miała odbudowa zaufa-
praca w zakresie reformy polityk unijnych leży nia do Polski oraz autorytetu polskiej dyplo-
również w interesie nowych krajów członkow- macji i przywództwa politycznego. Niestety
skich i może być platformą dla zacieSnienia podjęta przed szczytem berlińskim (w marcu
współpracy między nimi. Także bliższa współ- 2007 roku) taktyka negocjacyjna okazała się
praca z krajami skandynawskimi w odniesieniu bardzo kosztowna dla wizerunku Polski w Euro-
do rozwoju innowacyjnej gospodarki może być pie. Wymaga to zakrojonych na szeroką skalę
korzystna dla polskiej prezydencji. i przemySlanych działań promocyjnych. Klu-
Bez względu na to, jaki będzie ostateczny pro- czem dla zmiany tego wizerunku mogłyby stać
gram polskiej prezydencji, należy skoncentrować się nowe polskie inicjatywy europejskie, które
wysiłki dyplomatyczne na jednej  dwóch inicja- byłyby zgodne z ogólną strategią rządu w zakre-
ty wach. Strategia działań dyplomatycznych po- sie polityki na forum unijnym, a także polskiej
winna być wczeSniej dobrze przygotowana strategii sprawowania prezydencji.
Analizy i Opinie, 77 Instytut Spraw Publicznych
Publikacje Tomasza Grzegorza Grosse,
które ostatnio ukazały się nakładem Instytutu Spraw Publicznych
Zapobieganie korupcji w wykorzystaniu funduszy unijnych
Tomasz Grzegorz Grosse (red.), Warszawa 2007, str. 112, cena 18,00 zł.
Raport przedstawia wyniki badań Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego,
wykorzystującego fundusze strukturalne UE w okresie budżetowym 2004-2006.
Wnioski i rekomendacje sformułowane w raporcie powinny wpłynąć na organizację i ustalanie
procedur decyzyjnych, ale również co niezwykle istotne  na poziom i jakoSć ich realizacji
na niższym i najniższym szczeblu, który jak pokazały badania nie jest zadowalający.
Analiza możliwoSci wprowadzenia regionalnego systemu zarządzania funduszami
strukturalnymi UE w Polsce w latach 2007 2013
Tomasz Grzegorz Grosse (red.), Warszawa 2005, str. 143, cena 20,00 zł.
Celem raportu jest analiza uwarunkowań prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających
wprowadzenie zdecentralizowanego systemu wdrażania funduszy strukturalnych w okresie
budżetowym UE na lata 2007 2013. Zaprezentowane są dwie ekspertyzy. Pierwsza, koncentruje się
na zagadnieniach finansowych i zagadnieniach decentralizacji zarządzania funduszami strukturalnymi
UE. Druga odnosi się głównie do zagadnień organizacyjnych związanych z systemem wdrażania
funduszy strukturalnych.
Polityka regionalna Unii Europejskiej  Przykład Grecji, Włoch, Irlandii i wnioski dla Polski
Tomasz Grzegorz Grosse. Warszawa 2004, str. 362.
Oddawana w ręce czytelników książka jest drugim wydaniem publikacji pierwotnie opublikowanej
w roku 2000 przez Instytut Spraw Publicznych. Została ona gruntownie poprawiona i uaktualniona.
Ważnym uzupełnieniem obecnej książki jest rozdział dotyczący problematyki teoretycznej,
przybliżający czytelnikowi debatę intelektualistów na temat czynników odpowiedzialnych za rozwój
gospodarczy i rolę polityk publicznych dla rozwoju regionalnego. Poszerzono również rozdział
dotyczący polityki spójnoSci Unii Europejskiej oraz polskiej polityki rozwoju regionalnego.
Publikacje można zamawiać:
za poSrednictwem strony internetowej: www.isp.org.pl/ksiegarnia
pocztą elektroniczną: publikacje@isp.org.pl
telefonicznie: (22) 556 42 99
faxem: (22) 556 42 62
listownie: 00-031 Warszawa, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ul. Szpitalna 5 lok. 22.
Dr Tomasz Grzegorz Grosse jest ekspertem Instytutu Spraw Pub li cznych. Zajmuje się problematyką integracji euro-
pejskiej, funkcjonowa nia administracji publicznej i polityki regionalnej. W ostatnim czasie nakładem ISP ukazały się jego
publikacje: Polityka regionalna UE. Przykład Włoch, Grecji, Irlandii i Polski (2004), Analiza możliwoSci wprowadzenia
regionalnego systemu zarządzania funduszami regionalnymi UE w Polsce w latach 2007 2013 (2005), Zapobieganie ko-
rupcji w wykorzystaniu funduszy unijnych (2007). Wkrótce, również nakładem ISP, ukaże się jego najnowsza książka:
Innowacyjna gospodarka na pe ryferiach?
Analizy i Opinie
nr 77, wrzesień 2007
 Analizy i Opinie  seria kilkustronicowych analiz dotyczących ważnych tematów dla Polski i Europy. W ten sposób Instytut Spraw Pu-
blicznych chce aktywnie włączyć się w debatę publiczną  pokazywać istotne problemy, często nieobecne w polskiej i ogólnoeuropejskiej
debacie, oraz proponować konkretne rozwiązania. Tematyka poruszana w  Analizach i Opiniach obejmuje zagadnienia związane
m.in. z integracją europejską, polityką społeczną, edukacją, administracją publiczną, polityką migracyjną i polityką wschodnią.
Redagują:
Jacek Kucharczyk  Dyrektor Programowy ISP
Jarosław Ćwiek-Karpowicz, e-mail: jarek.cwiek@isp.org.pl
Adres: Instytut Spraw Publicznych
ul. Szpitalna 5 lok. 22, 00-031 Warszawa
tel. 022 556 42 60, fax 022 556 42 62
e-mail: isp@isp.org.pl, www.isp.org.pl


Wyszukiwarka