ZarzÄ…dzanie logistyczne


1. System logistyczny przedsiębiorstwa
System logistyczny przedsiębiorstwa jest bardzo złożony. Do głównych jego podsystemów,
wyodrębnionych w oparciu o kryterium funkcjonalne, należą: zaopatrzenie, produkcja, transport,
magazynowanie, zbyt, wraz z relacjami między nimi i ich własnościami, ze stałą dążnością do wzrostu
stopnia zorganizowania. Głównym zadaniem logistyki jest to, aby dostawa produktu do miejsca
przeznaczenia nastąpiła zgodnie z zamówieniem: by właściwy produkt (pod względem rodzaju,
jakości i ilości) dostarczony był w odpowiednim miejscu i we właściwym czasie. Ważne jest, aby cały
ten proces odbywał się przy minimalnych kosztach.
1.1. Pojęcie logistyki
" logos (gr.) lub logicos (liczenie, sztuka liczenia, prawidłowo myślący, rozsądny),
" loger (fr.) lub logis (zakwaterowanie, kwatera).
Historia
- Baron de Jomini (1837 r. "Zarys sztuki wojennej")
"O logistyce, czyli sztuce wprawiania w ruch oddziałów", przypisuje logistyce znaczenie, które pózniej
znalazło drogę do nauk cywilnych.
W rozdziale tym mówi się już m.in. o:
" lokalizacji i zaopatrywaniu magazynów,
" planowaniu i realizacji marszów,
" przygotowywaniu środków transportowych,
" urządzaniu dróg komunikacyjnych,
" zaopatrywaniu oddziałów
Jeszcze do niedawna termin logistyka był odnoszony wyłącznie do wojskowości.
W gospodarce cywilnej Stanów Zjednoczonych termin logistyka został użyty w latach pięćdziesiątych i
odnosił się przede wszystkim do przedsiębiorstwa.
W Europie pojawił się on w latach siedemdziesiątych i tu ma znacznie szersze, bowiem odnosi się nie
tylko do przedsiębiorstwa, ale także do jego otoczenia.
We współczesnej literaturze przedmiotu możemy napotkać wiele definicji logistyki m in.
następujące:
żð (...) do logistyki należą wszystkie czynnoÅ›ci, poprzez które nastÄ™puje planowanie, realizacja i
kontrola przestrzenno-czasowych transformacji produktów i związane z nimi transformacje w
zakresie ilości i rodzajów produktów, podatności tych produktów na procesy manipulacyjne.
Poprzez współdziałanie tych czynności następuje uruchomienie przepływu materiałów, łączącego
w sposób możliwie najbardziej efektywny miejsca wysyłki i odbioru. Sprawą logistyki jest
zapewnienie, by odbiorca otrzymał od dostawcy produkt właściwy pod względem ilości i rodzaju,
we właściwym czasie i miejscu oraz by koszt związany z dostawą był minimalny.
żð (...) w ujÄ™ciu ogólnym logistyka jest naukÄ… planowania, sterowania i kontroli w systemach
przepływu materiałów, kadr, energii i informacji.
żð O systemie logistycznym można mówić wtedy, gdy rozwiÄ…zanie zagadnieÅ„ planowania,
sterowania i kontroli dotyczy co najmniej dwu elementów logistyki. Elementami logistyki są: towary
i inne dobra materialne, kadry, informacje, energia, środki niezbędne dla przepływu materiałów
(środki transportowe, opakowania, magazyny), środki niezbędne dla produkcji dóbr, środki
informacji, infrastruktura (budynki, drogi).
Logistyka w nowoczesnym ujęciu pojmowana jest jako zintegrowany system planowania,
zarządzania i sterowania strukturą przepływów materiałowych oraz sprzężonych z nimi przepływów
informacyjnych i kapitałowych w celu optymalnego tworzenia i transformacji dóbr fizycznych.
Strona 1 z 6
Przedmiotami rozważań logistyki są przede wszystkim:
" problemy przemieszczania materiałów,
" przemieszczania informacji,
" gromadzenie i przetwarzanie danych,
" integracja przepływu materiałów, planowania, sterowania i kontroli.
Warto przytoczyć tu najpopularniejszą definicję opracowaną przez Council of Logistics Management:
Logistyka jest terminem opisujÄ…cym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i
efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów do produkcji, wyrobów gotowych oraz
odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań
klienta. Działania logistyczne mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę
klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne,
realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizacja zakładów
produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie
odpadami, czynności transportowe i składowanie. [6]
W strukturze logistyki wyróżnia się trzy poziomy jej działania [7]:
żð poziom operacyjny (przepÅ‚ywy materiałów w systemach zaopatrzenia, produkcji, magazynowania,
dystrybucji i recyrkulacji),
żð poziom taktyczny (przepÅ‚ywy informacyjne),
żð poziom strategiczny (zarzÄ…dzanie logistyczne).
Na poziomie operacyjnym możemy wyodrębnić części składowe systemu logistycznego:
żð logistyka transportu
żð logistyka zaopatrzenia
żð logistyka produkcji
żð logistyka dystrybucji
żð logistyka recyrkulacji.
Analiza przepływu dóbr z rynku zaopatrzenia do rynku zbytu umożliwia wydzielenie następujących
podsystemów logistycznych (rys. 1).
Rys. 1. Schemat struktury podsystemów logistycznych
Strona 2 z 6
żð Logistyka zaopatrzenia  dostarczanie dóbr od dostawców na rynku zaopatrzeniowym do
magazynu zaopatrzenia przedsiębiorstwa; możliwy jest także bezpośredni przepływ dóbr z rynku
zaopatrzenia do miejsc przetwarzania materiałów.
żð Logistyka produkcji  przepÅ‚yw surowców, materiałów pomocniczych, części z magazynów
zaopatrzenia do miejsc przetwarzania, przepływ wyrobów gotowych do magazynów zbytu.
żð Logistyka dystrybucji  przepÅ‚yw dóbr od magazynów wyrobów gotowych do klientów.
żð Logistyka recyrkulacji  przepÅ‚yw dóbr w kierunku przeciwnym: materiaÅ‚y wadliwe, uszkodzone,
odzyskane surowce wtórne, odpady produkcyjne, opakowania zwrotne. [7]
Poszukiwania w zakresie oszczędności kosztów, poprawy jakości i skrócenia czasu procesów
tworzących ostatecznie łączną wartość dla klienta doprowadziły do koncentracji działań w ramach
Aańcucha Logistycznego Przedsiębiorstwa. Działania te pozwalają na zarządzanie kolejnymi
przepływami i etapami tworzenia produktu od podstawowego surowca do dostarczenia finalnego
wyrobu do ostatecznego odbiorcy.
1.2. Aańcuch logistyczny
Formułując cele logistyczne rozpatruje się łańcuchy działań, które muszą być podejmowane w celu
realizacji zamówienia. Aańcuch ten łączy rynek zaopatrzeniowy z rynkiem zbytu, poprzez funkcje
spełniane poprzez odpowiednie działy przedsiębiorstwa, w celu dostarczenia klientowi żądanego
wyrobu w najdogodniejszych dla niego warunkach tj. we właściwym czasie, miejscu, stanie i ilości.
Najważniejszymi elementami tego łańcucha są obok działań produkcyjnych takie działania jak:
składowanie, przemieszczenie, sortowanie i komisjonowanie lub montaż.
Aańcuch logistyczny zawiera w sobie dwa przepływy, które zachodzą równolegle. Przepływ fizyczny
to przemieszczanie surowców i materiałów poprzez poszczególne ogniwa łańcucha logistycznego
począwszy od miejsc, w których pozyskuje się surowce, półprodukty i materiały, poprzez miejsce
przetwarzania tych surowców i materiałów (produkcja), skończywszy na odbiorcach dóbr, klientach
indywidualnych, innych przedsiębiorstwach i instytucjach. Z przepływem fizycznym ściśle związany
jest przepływ informacji (rys. 2).
Rys. 2. Zintegrowany łańcuch logistyczny[8]
Przepływ fizyczny uruchomiony zostaje w momencie złożenia zamówienia przez klienta. Jest ono
jednocześnie informacją o ilości i rodzaju zamawianego asortymentu. W momencie złożenia
zamówienia uruchomiony zostaje cały szereg procesów. Po pierwsze, odbywa się sprawdzenie ilości
zamawianego towaru z ilością posiadanego asortymentu i możliwością natychmiastowej realizacji
Strona 3 z 6
zamówienia z zapasów magazynowych. Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada zapasów, wówczas
zostaje przekazana informacja do produkcji (względnie centrum dystrybucji) o ilości dóbr, które
powinny być wyprodukowane, aby zaspokoić potrzeby zgłaszane z rynku. Po drugie, przyjęte w
danym okresie czasu zamówienia klientów, stają się podstawą do planowania produkcji ujętej w plany
produkcyjne, względnie służą planowaniu dostaw z centrum dystrybucji. Plany produkcyjne stają się
podstawą planowania potrzeb materiałowych, a te z kolei służą zamawianiu odpowiednich ilości
surowców i materiałów u dostawców. Po trzecie, informacja dotycząca przemieszczenia odpowiedniej
ilości dóbr w odpowiednim czasie, musi być przekazana do działu transportu, względnie
przedsiębiorstwa świadczącego usługi transportowe.
Poza wymienionymi procesami na ogół zachodzi konieczność wymiany informacji pomiędzy danym
przedsiębiorstwem, klientem a bankiem lub inną instytucją świadczącą usługi finansowe.
Zamówienia klientów generują informację, która służy zarówno uruchomieniu procesu dostawy,
produkcji i zaopatrzenia przedsiębiorstwa, jak i kontroli całego procesu dla pojedynczego
przedsiębiorstwa, a w skali łańcucha  dla wszystkich zaangażowanych w proces ogniw. Koncepcja
współpracy wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w łańcuchu przekazywania dóbr od miejsca
pozyskiwania surowca do ostatecznego odbiorcy, związana z koordynacją przepływu dóbr i informacji,
z jednoczesnym dodawaniem wartości dla klienta przez kolejne ogniwa tego łańcucha (rys.2) ma na
celu dostarczenie osobistych korzyści wszystkim współpracującym partnerom poprzez eliminowanie
istniejących między nimi barier i osiąganie wysokiej sprawności całego łańcucha dzięki integracji i
koordynacji przepływów. Sukces zarządzania łańcuchem dostaw zależy od integracji i koordynacji
trzech rodzajów przepływów: informacji, produktów i gotówki
Zintegrowany łańcuch dostaw charakteryzuje zbiór atrybutów, które przesądzają o jego sprawności.
W pierwszej kolejności zaliczyć do nich należy:
" wykorzystywanie dokładnej informacji jako zródła działań decyzyjnych,
" traktowanie czasu przepływu jako miernika sprawności łańcucha i konsekwentne dążenie do
jego skracania,
" wspólne identyfikowanie i eliminowanie barier na drodze przepływu dóbr i informacji,
" eliminowanie działań, które nie dodają wartości,
" zaspokajanie potrzeb ostatecznego klienta traktowane jako wspólny cel wszystkich
współpracujących przedsiębiorstw.
1.3. ZarzÄ…dzanie logistyczne
Zarządzanie logistyczne obejmuje następujące sfery działalności przedsiębiorstwa:
" sferÄ™ zaopatrzenia,
" magazynowania,
" gospodarki zapasami,
" produkcji
" dystrybucji.
Zarządzanie logistyczne polega na integracji tych działań w celu skoordynowania czynności
związanych z planowaniem, wdrażaniem i kontrolą przepływów produktów, usług i informacji przez
całość firmy.
Ogromna rola logistyki w realizacji strategicznych celów przedsiębiorstwa znalazła swój wyraz w
nowoczesnych koncepcjach zarzÄ…dzania marketingowo - logistycznego. Rysunek 3 prezentuje
koncepcjÄ™ marketingu z perspektywy zarzÄ…dzania logistycznego. [6]
Strona 4 z 6
Zadowolenie
klienta
- Dostawcy
- Pośrednika
- Klienta Finalnego
Zintegrowane Zyski
działania przedsiębiorstwa
- Maksymalizacja
marketingowo-
zysków
logistyczne
długoterminowyc
- Marketing- mix
h
(produkt, cena,
promocja,
- Najniższe koszty
dystrybucja)
Rys. 3. Koncepcja zarzÄ…dzania marketingowo  logistycznego [6]
Zadowolenie klientów osiągane jest z jednej strony poprzez skoordynowane działania marketingowe
dotyczÄ…ce produktu, ceny, promocji i dystrybucji oraz poprzez logistykÄ™ - maksymalizacjÄ™
użyteczności czasu i miejsca.
Osiągnięcie przez przedsiębiorstwo akceptowalnego poziomu zysku w długim okresie jest
determinowane obniżką globalnych kosztów logistycznych, przy założeniu zachowania określonego
poziomu obsługi klienta. Zdolność przedsiębiorstwa do szybkiego i taniego dostarczania klientom
wymaganych produktów umożliwia mu osiągnięcie przewagi rynkowej nad swymi konkurentami.
Technologie informatyczne a zarzÄ…dzanie logistyczne
Zmiany jakościowe narzędzi informatycznych i rozwój sieci komputerowego przesyłania danych, mają
ogromny wpływ na istotę zarządzania logistycznego. Zmiany te przydają nowe jakości tradycyjnie
rozumianej logistyce. Wydaje się, że ten szczególny wpływ postępu informatyczno-
telekomunikacyjnego na systemy logistyczne można analizować co najmniej w ramach następujących
zagadnień:
 informacja jako przedmiot procesów logistycznych,
 wpływ rozwoju informatyki i telekomunikacji na przeobrażenia modelowe w zakresie organizacji i
zarzÄ…dzania logistycznego,
 wpływ zintegrowanych systemów informatycznych zarządzania na kształt systemów
logistycznych.
Systemy informacyjne zarządzania (ERP) sprzyjają lepszemu wykorzystaniu zasobów poprzez
redukcję kosztów i doskonalenie procesów zarządzania. Logistyka stała się niezbędnym elementem
Strona 5 z 6
wielu nowo definiowanych procesów. Dobrym przykładem jest koncepcja just in time (JIT). Warunkiem
koniecznym jej wdrożenia jest posiadanie dobrze zamodelowanych procesów i poprawnie
wdrożonego systemu informacyjnego zarządzania. Nie można jednak liczyć na sprawną realizację
koncepcji just in time bez niezawodnej logistyki zaopatrzenia i dobrze wykorzystujÄ…cej zasoby logistyki
produkcji. Bez nich będziemy tworzyli koszty wynikające z wyczerpania zapasów, czyli tracili
pieniądze na przestoje w wytwarzaniu, handlu lub świadczeniu usług, zamiast zmniejszać koszty
kapitału związanego w zasobach magazynowych i utrzymaniu samych magazynów. Jest to przykład
konfliktu kosztów.
Przodownicy branż stosują daleko zaawansowane technologie informacyjne sprzyjające obniżeniu
kosztów. Obecnie, ze względu na powszechne stosowanie ERP, nie mają oni w tym zakresie zbyt
wielu szans na utrzymanie i pogłębienie swojej przewagi konkurencyjnej. Nową klasą systemów
informacyjnych stwarzajÄ…cÄ… takie szanse sÄ… systemy zarzÄ…dzania relacjami z klientami (CRM 
customer relationship management). Celem ich jest wspomaganie w pozyskaniu i utrzymaniu
klientów.
Internet zyskuje coraz większe znaczenie w kształtowaniu procesów gospodarczych. Jednocześnie
rośnie logistyczne znaczenie Internetu. Tego typu sieć komputerowa realizuje bowiem podstawowe
postulaty logistyki, związane z poszczególnymi obszarami zainteresowań tej dziedziny tj. obsługi
klienta a wraz z niÄ…:
" transportu (alokacja taboru, likwidacja pustych przebiegów, stały nadzór nad taborem),
" magazynowania (JIT),
" podtrzymywania procesów informacyjno-decyzyjnych (utrzymywanie kontaktów w trybie on-line
między dostawcą a odbiorcą, co pozwala np. na kontrolę stanów magazynowych w
magazynach kontrahentów),
" utrzymywania zapasów (przerzucenie utrzymania zapasów na dostawców),
" procesu zamawiania dostaw (uproszczenie sposobu składania zamówień oraz przelewu
płatności),
" obsługi klienta.
LITERATURA:
1. P. Blaik, Logistyka. PWE, Warszawa 1997.
2. S. Abt, Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie. PWE, 1998.
3. S. Abt, Systemy logistyczne w gospodarowaniu. Teoria i praktyka logistyki. AE Poznań, Poznań
1997.
4. E. Gołembska, M. Szymczak, Informatyzacja w logistyce przedsiębiorstw. PWN, Warszawa -
Poznań 1997.
5. M. Christopher, Logistyka i zarządzanie łańcuchem podaży. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły
Biznesu, Seria: Biblioteka menedżera, 1998.
6. Beier F.J., Rutkowski K.: Logistyka. Szkoła Główna Handlowa, 1997.
Strona 6 z 6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZarzÄ…dzanie Logistyczne projekt
ZarzÄ…dzanie logistyczno marketingowe wyk 4 Promocja
Efekty zarzÄ…dzania logistycznego (13 stron)
KONCEPCJE ZARZÄ„DZANIA LOGISTYKÄ„ BIZNESU
ZarzÄ…dzanie logistyczne w handlu i dystrybucji (2)
Krajewski Uwarunkowania zarzadzania logistycznego
zarzadanie logistyka
Zarzadzanie logistyka wyklad 2 110403
werbińska,logistyka,Zarzadzanie logistyczne w sferze magazynowania
ZarzÄ…dzanie logistyczno marketingowe wyk 1 (1 2,5)
ZarzÄ…dzanie logistyczno marketingowe wyk 2 produkt i cena
zarzadzanie logistyka
Kolanowski Wplyw zarzadzania logistycznego
Zioło Nowoczesne technologie przetwarzania informacji w zarządzaniu logistyką w przedsiębiorstwie
zarzÄ…dzanie logistyczne
Strategia obsługi klienta, zarządzanie logistyczne

więcej podobnych podstron