C e n t r a l n a K o m i s j a E g z a m i n a c y j n a w W a r s z a w i e SPRAWDZIAN 2011 Klucz punktowania zadaÅ„ (test dla uczniów z upoÅ›ledzeniem umysÅ‚owym w stopniu lekkim) KWIECIEC 2011 Obszar Sprawdzana umiejÄ™tność Sprawdzana czynność ucznia Poprawna standardów (z numerem standardu) odpowiedz egzaminacyjnych UczeÅ„: UczeÅ„: Zadanie 1 I. czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu 1 p. Zapisanie roku urodzenia. 0 p. Podanie innej daty. II. umieszcza datÄ™ w przedziale czasowym rozumowanie przyporzÄ…dkowuje datÄ™ do wÅ‚aÅ›ciwego wieku (3.1) 1 p. PrzyporzÄ…dkowanie roku urodzenia do XV wieku. 0 p. BÅ‚Ä™dne przyporzÄ…dkowanie roku urodzenia do wieku. Uwaga: Jeżeli uczeÅ„ wpisze znak X lub inny znak w komórce osi czasu pod XV wiekiem, należy przyznać 1 punkt za II kryterium. Zadanie 2 czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu C Zadanie 3 czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu A Zadanie 4 oblicza upÅ‚yw czasu miÄ™dzy rozumowanie oblicza dÅ‚ugość życia Kopernika wydarzeniami (3.1) 2 p. Poprawne ustalenie dÅ‚ugoÅ›ci życia Kopernika. Poprawna odpowiedz: 70 lat. 1 p. Ustalenie poprawnego sposobu obliczenia dÅ‚ugoÅ›ci życia Kopernika, ale bÅ‚Ä™dne wykonanie obliczeÅ„ albo brak obliczeÅ„. 0 p. Obliczenia bez zwiÄ…zku z treÅ›ciÄ… zadania, nawet jeÅ›li w odpowiedzi jest poprawny wynik. JeÅ›li uczeÅ„ podaÅ‚ tylko poprawny wynik (przy braku pisemnych obliczeÅ„), otrzymuje 2 punkty. Zadanie 5 NIE czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu TAK Zadanie 6 opisuje sytuacjÄ™ przedstawionÄ… wskazuje wyrażenie arytmetyczne zgodne rozumowanie w zadaniu za pomocÄ… wyrażenia C z podanym kryterium arytmetycznego (3.5) Zadanie 7 korzystanie posÅ‚uguje siÄ™ zródÅ‚em informacji (4.1) wskazuje zródÅ‚o okreÅ›lonej informacji z informacji 1 p. Wskazanie wÅ‚aÅ›ciwego tomu encyklopedii. PrzykÅ‚ady poprawnych odpowiedzi: II, drugim, G-L. 0 p. Wskazanie niewÅ‚aÅ›ciwego tomu encyklopedii lub wiÄ™cej niż jednego tomu. 2 Zadanie 8 rozumowanie dostrzega prawidÅ‚owoÅ›ci (3.7) rozpoznaje zjawiska astronomiczne 2 p. Wskazanie poprawnych zakoÅ„czeÅ„ zdaÅ„: żð doby. żð dzieÅ„. 1 p. Wskazanie poprawnego zakoÅ„czenia jednego zdania. 0 p. Niepoprawne uzupeÅ‚nienie dwóch zdaÅ„. Zadanie 9 pisanie pisze na temat (2.1) uzasadnia wybór pory roku 1 p. Nazwanie pory roku i uzasadnienie wyboru. PrzykÅ‚ady poprawnych odpowiedzi: żð Lato, bo sÄ… wakacje. żð ZimÄ™. Jeżdżę na sankach. żð LubiÄ™ wszystkie pory roku, bo każda jest inna. 0 p. Brak uzasadnienia wyboru. Uwaga: Nie oceniamy poprawnoÅ›ci zapisu. Zadanie 10 posÅ‚uguje siÄ™ poznanymi terminami do wykorzystywanie opisywania zjawisk spotykanych rozpoznaje porÄ™ roku na podstawie opisu A wiedzy w praktyce w Å›rodowisku (5.1) Zadanie 11 wykorzystywanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce czasu oblicza czas zakoÅ„czenia filmu A wiedzy w praktyce (5.3) Zadanie 12 wykorzystywanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce czasu przelicza minuty na godziny C wiedzy w praktyce (5.3) Zadanie 13 czytanie odczytuje dane z tekstu zródÅ‚owego (1.1) odczytuje nazwy planet 3 p. Poprawne uzupeÅ‚nienie trzech zdaÅ„. Poprawna odpowiedz: żð Pierwsze zdanie: Neptun. żð Drugie zdanie: Uran. żð Trzecie zdanie: Ziemia. 2 p. Poprawne uzupeÅ‚nienie dwóch zdaÅ„. 1 p. Poprawne uzupeÅ‚nienie jednego zdania. 0 p. Brak uzupeÅ‚nienia. LUB Niepoprawne uzupeÅ‚nienie trzech zdaÅ„. Uwaga: Nie oceniamy poprawnoÅ›ci zapisu. Zadanie 14 pisanie przestrzega norm orograficznych (2.3) stosuje zasadÄ™ pisowni nazw wÅ‚asnych B 3 Zadanie 15 wykorzystywanie wybiera przyrzÄ…d sÅ‚użący do obserwacji wskazuje przyrzÄ…d do obserwacji ciaÅ‚ C wiedzy w praktyce (5.2) niebieskich Zadanie 16 korzystanie posÅ‚uguje siÄ™ zródÅ‚em informacji (4.1) wskazuje zródÅ‚o okreÅ›lonej informacji A z informacji Zadanie 17 wykorzystywanie wyjaÅ›nia na podstawie instrukcji obsÅ‚ugi, wiedzy w praktyce jak wykorzystać urzÄ…dzenie techniczne ustala wÅ‚aÅ›ciwÄ… temperaturÄ™ prasowania B (5.7) Zadanie 18 wykorzystywanie objaÅ›nia zasady użytkowania domowych wyjaÅ›nia zasadÄ™ dziaÅ‚ania termostatu NIE wiedzy w praktyce urzÄ…dzeÅ„ elektrycznych (5.6) w żelazku Zadanie 19 I. Treść pisanie pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) pisze tekst na podany temat 2 p. UczeÅ„ pisze, kim chce być i/lub co chce robić, gdy doroÅ›nie; jego wypowiedz jest rozwiniÄ™ta (nie jest lakoniczna). 1 p. UczeÅ„ pisze, kim chce być i/lub co chce robić, gdy doroÅ›nie, ale jego wypowiedz jest lakoniczna. 0 p. Praca nie na temat. II. Gramatyka* pisanie przestrzega norm jÄ™zykowych (2.3) pisze tekst poprawny pod wzglÄ™dem jÄ™zykowym Sprawdza siÄ™ poprawność formy gramatycznej wyrazów (zgodnie z zaÅ‚Ä…cznikiem 7. pkt 1.) oraz poprawność skÅ‚adniowÄ… (zgodnie z zaÅ‚Ä…cznikiem 7. pkt. 2a, 2c za bÅ‚Ä™dy uznajemy rażąco niepoprawny szyk oraz nieumiejÄ™tność wyznaczania granicy zdania): 2 p. dopuszczalny 1 bÅ‚Ä…d 1 p. najwyżej 2 bÅ‚Ä™dy 0 p. ponad 3 bÅ‚Ä™dy III. Ortografia* pisanie przestrzega norm ortograficznych (2.3) pisze tekst poprawny pod wzglÄ™dem ortograficznym Sprawdza siÄ™ pisowniÄ™ rz, ż, u, ó, ch, h oraz pisowniÄ™ wielkiej litery na poczÄ…tku zdania i w imionach: 1 p. najwyżej 2 bÅ‚Ä™dy 0 p. ponad 2 bÅ‚Ä™dy IV. Interpunkcja* przestrzega norm interpunkcyjnych (2.3) pisanie pisze tekst poprawny pod wzglÄ™dem interpunkcyjnym Sprawdza siÄ™ pisowniÄ™ kropki lub innych znaków na koÅ„cu zdania: 1 p. najwyżej 1 bÅ‚Ä…d 0 p. wiÄ™cej niż 1 bÅ‚Ä…d *Uwaga GramatykÄ™, ortografiÄ™ i interpunkcjÄ™ sprawdzamy, jeÅ›li uczeÅ„ napisaÅ‚ co najmniej 5 linijek tekstu lub co najmniej 30 wyrazów. W przypadku krótszego tekstu za kryteria II, III i IV uczeÅ„ otrzymuje 0 punktów. 4 Zadanie 20 rozumowanie posÅ‚uguje siÄ™ kategoriami czasu (3.1) ustala rok wydarzenia B Zadanie 21 oblicza upÅ‚yw czasu miÄ™dzy rozumowanie oblicza upÅ‚yw czasu miÄ™dzy wydarzeniami B wydarzeniami (3.1) Zadanie 22 czytanie czyta artykuÅ‚ prasowy (1.1) odczytuje informacje z tekstu C Zadanie 23 I. wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce wykorzystywanie ustala metodÄ™ obliczenia kosztu zakupu dwóch pieniÄ™dzy (5.3) wiedzy w praktyce opakowaÅ„ towaru 1 p. Poprawna metoda obliczenia kosztu zakupu dwóch opakowaÅ„ worków na Å›mieci. Poprawna odpowiedz: 2 ·2,50 zÅ‚ lub 2,50 zÅ‚ + 2,50 zÅ‚. 0 p. Niepoprawna metoda obliczenia kosztu zakupu worków. II. wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce wykorzystywanie ustala metodÄ™ obliczenia reszty pieniÄ™dzy (5.3) wiedzy w praktyce 1 p. Poprawna metoda obliczenia reszty. Poprawna odpowiedz: Różnica miÄ™dzy kwotÄ… 18 zÅ‚ a kosztem zakupu dwóch opakowaÅ„ worków na Å›mieci (mimo ew. bÅ‚Ä™du rachunkowego popeÅ‚nionego wczeÅ›niej). 0 p. Niepoprawna metoda obliczania reszty. III. wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce wykorzystywanie poprawnie wykonuje rachunki i oblicza resztÄ™ pieniÄ™dzy (5.3) wiedzy w praktyce 1 p. Poprawne wykonanie rachunków i obliczenie reszty. Poprawna odpowiedz: 18 zÅ‚ 5 zÅ‚ = 13 zÅ‚. 0 p. Inny wynik. Uwaga: Jeżeli uczeÅ„ poprawnie wykonaÅ‚ wszystkie obliczenia, ale nie uzupeÅ‚niÅ‚ odpowiedzi, należy przyznać 3 punkty. Zadanie 24 rozumie potrzebÄ™ stosowania zasad wykorzystywanie postÄ™powania w Å›rodowisku wskazuje sposób ochrony Å›rodowiska B wiedzy w praktyce przyrodniczym (5.8) Zadanie 25 I. rozumowanie ustala sposób rozwiÄ…zania zadania (3.8) ustala sposób wyznaczenia temperatury 1 p. Ustalenie poprawnego sposobu wyznaczenia temperatury. PrzykÅ‚ady poprawnych odpowiedzi: 11 5 lub 11°ð C 5°ð C lub rysunek ilustrujÄ…cy rozumowanie. 0 p. Brak poprawnego sposobu wyznaczenia temperatury. 5 II. wykorzystywanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce wyznacza temperaturÄ™ wiedzy w praktyce temperatury (5.3) 1 p. Poprawne wyznaczenie temperatury. Poprawna odpowiedz: 6°ð C. 0 p. Inny wynik lub obliczenia bez zwiÄ…zku z treÅ›ciÄ… zadania, nawet jeÅ›li w odpowiedzi jest poprawny wynik. JeÅ›li uczeÅ„ podaÅ‚ tylko poprawny wynik (przy braku pisemnych obliczeÅ„), otrzymuje 2 punkty. Zadanie 26 wykorzystywanie rozumie potrzeby stosowania zasad rozpoznaje bezpieczne formy zabawy NIE wiedzy w praktyce bezpieczeÅ„stwa (5.8) 6