klucz punktowania sp s8


C e n t r a l n a K o m i s j a E g z a m i n a c y j n a
w W a r s z a w i e
SPRAWDZIAN 2011
Klucz punktowania zadań
(test dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim)
KWIECIEC 2011
Obszar Sprawdzana umiejętność Sprawdzana czynność ucznia
Poprawna
standardów (z numerem standardu)
odpowiedz
egzaminacyjnych Uczeń: Uczeń:
Zadanie 1
I.
czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu
1 p.  Zapisanie roku urodzenia.
0 p.  Podanie innej daty.
II.
umieszcza datÄ™ w przedziale czasowym
rozumowanie przyporządkowuje datę do właściwego wieku
(3.1)
1 p.  PrzyporzÄ…dkowanie roku urodzenia do XV wieku.
0 p.  Błędne przyporządkowanie roku urodzenia do wieku.
Uwaga: Jeżeli uczeń wpisze znak X lub inny znak w komórce osi czasu pod XV wiekiem, należy przyznać
1 punkt za II kryterium.
Zadanie 2
czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu C
Zadanie 3
czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu A
Zadanie 4
oblicza upływ czasu między
rozumowanie oblicza długość życia Kopernika
wydarzeniami (3.1)
2 p.  Poprawne ustalenie długości życia Kopernika.
Poprawna odpowiedz: 70 lat.
1 p.  Ustalenie poprawnego sposobu obliczenia długości życia Kopernika, ale błędne wykonanie obliczeń
albo brak obliczeń.
0 p.  Obliczenia bez związku z treścią zadania, nawet jeśli w odpowiedzi jest poprawny wynik.
Jeśli uczeń podał tylko poprawny wynik (przy braku pisemnych obliczeń), otrzymuje 2 punkty.
Zadanie 5
NIE
czytanie odczytuje tekst publicystyczny (1.1) odczytuje informacje z tekstu
TAK
Zadanie 6
opisuje sytuacjÄ™ przedstawionÄ…
wskazuje wyrażenie arytmetyczne zgodne
rozumowanie w zadaniu za pomocą wyrażenia C
z podanym kryterium
arytmetycznego (3.5)
Zadanie 7
korzystanie
posługuje się zródłem informacji (4.1) wskazuje zródło określonej informacji
z informacji
1 p.  Wskazanie właściwego tomu encyklopedii.
Przykłady poprawnych odpowiedzi: II, drugim, G-L.
0 p.  Wskazanie niewłaściwego tomu encyklopedii lub więcej niż jednego tomu.
2
Zadanie 8
rozumowanie dostrzega prawidłowości (3.7) rozpoznaje zjawiska astronomiczne
2 p.  Wskazanie poprawnych zakończeń zdań:
żð doby.
żð dzieÅ„.
1 p.  Wskazanie poprawnego zakończenia jednego zdania.
0 p.  Niepoprawne uzupełnienie dwóch zdań.
Zadanie 9
pisanie pisze na temat (2.1) uzasadnia wybór pory roku
1 p.  Nazwanie pory roku i uzasadnienie wyboru.
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
żð Lato, bo sÄ… wakacje.
żð ZimÄ™. Jeżdżę na sankach.
żð LubiÄ™ wszystkie pory roku, bo każda jest inna.
0 p.  Brak uzasadnienia wyboru.
Uwaga: Nie oceniamy poprawności zapisu.
Zadanie 10
posługuje się poznanymi terminami do
wykorzystywanie
opisywania zjawisk spotykanych rozpoznaje porÄ™ roku na podstawie opisu A
wiedzy w praktyce
w środowisku (5.1)
Zadanie 11
wykorzystywanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce czasu
oblicza czas zakończenia filmu A
wiedzy w praktyce (5.3)
Zadanie 12
wykorzystywanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce czasu
przelicza minuty na godziny C
wiedzy w praktyce (5.3)
Zadanie 13
czytanie odczytuje dane z tekstu zródłowego (1.1) odczytuje nazwy planet
3 p.  Poprawne uzupełnienie trzech zdań.
Poprawna odpowiedz:
żð Pierwsze zdanie: Neptun.
żð Drugie zdanie: Uran.
żð Trzecie zdanie: Ziemia.
2 p.  Poprawne uzupełnienie dwóch zdań.
1 p.  Poprawne uzupełnienie jednego zdania.
0 p.  Brak uzupełnienia.
LUB
Niepoprawne uzupełnienie trzech zdań.
Uwaga: Nie oceniamy poprawności zapisu.
Zadanie 14
pisanie przestrzega norm orograficznych (2.3) stosuje zasadę pisowni nazw własnych B
3
Zadanie 15
wykorzystywanie wybiera przyrząd służący do obserwacji wskazuje przyrząd do obserwacji ciał
C
wiedzy w praktyce (5.2) niebieskich
Zadanie 16
korzystanie
posługuje się zródłem informacji (4.1) wskazuje zródło określonej informacji A
z informacji
Zadanie 17
wykorzystywanie wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi,
wiedzy w praktyce jak wykorzystać urządzenie techniczne ustala właściwą temperaturę prasowania B
(5.7)
Zadanie 18
wykorzystywanie objaśnia zasady użytkowania domowych wyjaśnia zasadę działania termostatu
NIE
wiedzy w praktyce urządzeń elektrycznych (5.6) w żelazku
Zadanie 19
I. Treść
pisanie pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) pisze tekst na podany temat
2 p.  Uczeń pisze, kim chce być i/lub co chce robić, gdy dorośnie; jego wypowiedz jest rozwinięta (nie jest
lakoniczna).
1 p.  Uczeń pisze, kim chce być i/lub co chce robić, gdy dorośnie, ale jego wypowiedz jest lakoniczna.
0 p.  Praca nie na temat.
II. Gramatyka*
pisanie przestrzega norm językowych (2.3) pisze tekst poprawny pod względem językowym
Sprawdza się poprawność formy gramatycznej wyrazów (zgodnie z załącznikiem 7. pkt 1.) oraz poprawność
składniową (zgodnie z załącznikiem 7. pkt. 2a, 2c za błędy uznajemy rażąco niepoprawny szyk oraz
nieumiejętność wyznaczania granicy zdania):
2 p.  dopuszczalny 1 błąd
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 3 błędy
III. Ortografia*
pisanie przestrzega norm ortograficznych (2.3) pisze tekst poprawny pod względem ortograficznym
Sprawdza się pisownię rz, ż, u, ó, ch, h oraz pisownię wielkiej litery na początku zdania i w imionach:
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
IV. Interpunkcja*
przestrzega norm interpunkcyjnych (2.3)
pisanie pisze tekst poprawny pod względem interpunkcyjnym
Sprawdza się pisownię kropki lub innych znaków na końcu zdania:
1 p.  najwyżej 1 błąd
0 p.  więcej niż 1 błąd
*Uwaga
Gramatykę, ortografię i interpunkcję sprawdzamy, jeśli uczeń napisał co najmniej 5 linijek tekstu lub
co najmniej 30 wyrazów. W przypadku krótszego tekstu za kryteria II, III i IV uczeń otrzymuje 0 punktów.
4
Zadanie 20
rozumowanie posługuje się kategoriami czasu (3.1) ustala rok wydarzenia B
Zadanie 21
oblicza upływ czasu między
rozumowanie oblicza upływ czasu między wydarzeniami B
wydarzeniami (3.1)
Zadanie 22
czytanie czyta artykuł prasowy (1.1) odczytuje informacje z tekstu C
Zadanie 23
I.
wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce
wykorzystywanie ustala metodę obliczenia kosztu zakupu dwóch
pieniędzy (5.3)
wiedzy w praktyce opakowań towaru
1 p.  Poprawna metoda obliczenia kosztu zakupu dwóch opakowań worków na śmieci.
Poprawna odpowiedz: 2 ·2,50 zÅ‚ lub 2,50 zÅ‚ + 2,50 zÅ‚.
0 p.  Niepoprawna metoda obliczenia kosztu zakupu worków.
II.
wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce
wykorzystywanie
ustala metodÄ™ obliczenia reszty
pieniędzy (5.3)
wiedzy w praktyce
1 p.  Poprawna metoda obliczenia reszty.
Poprawna odpowiedz: Różnica między kwotą 18 zł a kosztem zakupu dwóch opakowań worków na
śmieci (mimo ew. błędu rachunkowego popełnionego wcześniej).
0 p.  Niepoprawna metoda obliczania reszty.
III.
wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce
wykorzystywanie
poprawnie wykonuje rachunki i oblicza resztÄ™
pieniędzy (5.3)
wiedzy w praktyce
1 p.  Poprawne wykonanie rachunków i obliczenie reszty.
Poprawna odpowiedz: 18 zł  5 zł = 13 zł.
0 p.  Inny wynik.
Uwaga: Jeżeli uczeń poprawnie wykonał wszystkie obliczenia, ale nie uzupełnił odpowiedzi, należy
przyznać 3 punkty.
Zadanie 24
rozumie potrzebÄ™ stosowania zasad
wykorzystywanie
postępowania w środowisku wskazuje sposób ochrony środowiska B
wiedzy w praktyce
przyrodniczym (5.8)
Zadanie 25
I.
rozumowanie ustala sposób rozwiązania zadania (3.8) ustala sposób wyznaczenia temperatury
1 p.  Ustalenie poprawnego sposobu wyznaczenia temperatury.
PrzykÅ‚ady poprawnych odpowiedzi: 11  5 lub 11°ð C  5°ð C lub rysunek ilustrujÄ…cy rozumowanie.
0 p.  Brak poprawnego sposobu wyznaczenia temperatury.
5
II.
wykorzystywanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce
wyznacza temperaturÄ™
wiedzy w praktyce temperatury (5.3)
1 p.  Poprawne wyznaczenie temperatury.
Poprawna odpowiedz: 6°ð C.
0 p.  Inny wynik lub obliczenia bez związku z treścią zadania, nawet jeśli w odpowiedzi jest poprawny
wynik.
Jeśli uczeń podał tylko poprawny wynik (przy braku pisemnych obliczeń), otrzymuje 2 punkty.
Zadanie 26
wykorzystywanie rozumie potrzeby stosowania zasad
rozpoznaje bezpieczne formy zabawy
NIE
wiedzy w praktyce bezpieczeństwa (5.8)
6


Wyszukiwarka