C e n t r a l n a K o m i s j a E g z a m i n a c y j n a w W a r s z a w i e SPRAWDZIAN 2011 Klucz punktowania zadaÅ„ (test dla uczniów bez dysfunkcji) KWIECIEC 2011 Obszar Sprawdzana umiejÄ™tność Sprawdzana czynność ucznia standardów (z numerem standardu) Odpowiedz egzaminacyjnych UczeÅ„: UczeÅ„: Zadanie 1 czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) odczytuje ogólny sens tekstu B Zadanie 2 czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) wyszukuje informacje w tekÅ›cie C Zadanie 3 czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) okreÅ›la funkcjÄ™ elementów tekstu A Zadanie 4 czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) wyszukuje informacje podane wprost C Zadanie 5 czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) rozumie puentÄ™ tekstu D Zadanie 6 wnioskuje na podstawie przesÅ‚anek czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) A zawartych w tekÅ›cie Zadanie 7 posÅ‚uguje siÄ™ kategoriami czasu rozumowanie i przestrzeni w celu porzÄ…dkowania umieszcza datÄ™ w przedziale czasowym B wydarzeÅ„ (3.1) Zadanie 8 korzystanie ustala datÄ™ na podstawie informacji posÅ‚uguje siÄ™ zródÅ‚em informacji (4.1) B z informacji zawartych w przypisie Zadanie 9 korzystanie korzysta z informacji zamieszczonych posÅ‚uguje siÄ™ zródÅ‚em informacji (4.1) A z informacji w tabeli Zadanie 10 korzystanie korzysta z informacji zamieszczonych posÅ‚uguje siÄ™ zródÅ‚em informacji (4.1) C z informacji w tabeli Zadanie 11 korzystanie korzysta z informacji zamieszczonych posÅ‚uguje siÄ™ zródÅ‚em informacji (4.1) D z informacji w tabeli Zadanie 12 wnioskuje na podstawie przesÅ‚anek czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) B zawartych w tekÅ›cie Zadanie 13 czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) okreÅ›la intencjÄ™ bohatera A 2 Zadanie 14 czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) rozumie głównÄ… myÅ›l tekstu D Zadanie 15 dostrzega charakterystycznÄ… cechÄ™ czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) C jÄ™zyka utworu Zadanie 16 rozpoznaje charakterystyczne cechy rozumowanie wyznacza dÅ‚ugość krawÄ™dzi szeÅ›cianu D i wÅ‚asnoÅ›ci figur (3.6) Zadanie 17 wnioskuje o przebiegu zjawiska, rozumowanie majÄ…cego charakter prawidÅ‚owoÅ›ci, na wyznacza wielokrotność liczby C podstawie jego opisu (3.7) Zadanie 18 wykorzystanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce pieniÄ™dzy oblicza cenÄ™ jednostkowÄ… towaru D wiedzy w praktyce (5.3) Zadanie 19 wykorzystanie wykorzystuje w sytuacji praktycznej wskazuje praktyczny sposób zrównania A wiedzy w praktyce wÅ‚asnoÅ›ci liczb (5.5) dwóch wielkoÅ›ci Zadanie 20 opisuje sytuacjÄ™ przedstawionÄ… w zadaniu rozumowanie za pomocÄ… wyrażenia arytmetycznego ustala sposób obliczenia pola trójkÄ…ta A (3.8) Zadania otwarte Uwagi do zadaÅ„ 21. 24. 1. JeÅ›li uczeÅ„ podaje tylko odpowiedz, to otrzymuje 0 punktów. 2. W pracy ucznia z dysleksjÄ… dopuszczamy pomyÅ‚ki powstaÅ‚e przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych graficznie, przestawienie sÄ…siednich cyfr, opuszczenie cyfry, pominiÄ™cie lub przestawienie przecinka. Zadanie 21 wykorzystanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce dÅ‚ugoÅ›ci (5.3) oblicza dÅ‚ugość zgodnie z warunkami zadania wiedzy w praktyce 2 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia dÅ‚ugoÅ›ci ogrodzenia ORAZ poprawne obliczenie tej dÅ‚ugoÅ›ci. 1 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia dÅ‚ugoÅ›ci ogrodzenia, ALE niepoprawne obliczenie tej dÅ‚ugoÅ›ci. 0 p. Brak wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia dÅ‚ugoÅ›ci ogrodzenia. PrzykÅ‚ady poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 2 punkty Sposób I Sposób II 2 14,5 + 2 17 = 29 + 34 = 63 (m) 17 1 = 16 (m) 63 1 = 62 (m) 16 + 17 + 14,5 + 14, 5 = 62 (m) Sposób III Sposób IV 2 (14,5 + 17) 1 = 62 (m) 14,5 + 17 = 31,5 (m) 31,5 2 = 63 (m) 63 1 = 62 (m) Odpowiedz: DÅ‚ugość ogrodzenia wynosi 62 m. 3 Zadanie 22 ustala sposób rozwiÄ…zania zadania oraz wyznacza iloraz i zaokrÄ…gla wynik na potrzeby rozumowanie prezentacji tego rozwiÄ…zania (3.8) sytuacji praktycznej 2 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody wyznaczenia liczby worków ORAZ poprawne wyznaczenie tej liczby. 1 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody wyznaczenia liczby worków, ALE niepoprawne wyznaczenie tej liczby. 0 p. Brak wÅ‚aÅ›ciwej metody wyznaczenia liczby worków. PrzykÅ‚ady poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 2 punkty Sposób I Sposób II 19 : 1,5 = 12,6& 12 1,5 = 18 (m2) 13 1,5 = 19,5 (m2) Sposób III Sposób IV 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 19 : 1,5 = 12 r 1 13 + 1,5 +1,5 + 1,5 +1,5 = 19,5 (m2) Odpowiedz: Trzeba kupić co najmniej 13 worków żwiru. Zadanie 23 ustala sposób rozwiÄ…zania zadania oraz rozumowanie wyznacza czynnik iloczynu prezentacji tego rozwiÄ…zania (3.8) 2 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody wyznaczenia liczby ciastek w maÅ‚ym opakowaniu ORAZ poprawne wyznaczenie tej liczby. 1 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody wyznaczenia liczby ciastek w maÅ‚ym opakowaniu, ALE niepoprawne wyznaczenie tej liczby. 0 p. Brak wÅ‚aÅ›ciwej metody wyznaczenia liczby ciastek w maÅ‚ym opakowaniu. PrzykÅ‚ady poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 2 punkty Sposób I Sposób II 3 28 = 84 28 : 7 = 4 84 : 7 = 12 4 3 = 12 Odpowiedz: W maÅ‚ym opakowaniu jest 12 ciastek. Zadanie 24 wykorzystanie wykonuje obliczenia dotyczÄ…ce pieniÄ™dzy (5.3) wyznacza kwotÄ™ i dzieli jÄ… na równe części wiedzy w praktyce 4 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty 8-miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi (lub różnicy miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi i Magdy) ORAZ poprawne obliczenie tej kwoty ORAZ ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi ORAZ poprawne obliczenie kwoty miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi. 3 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty 8-miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi (lub różnicy miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi i Magdy) ORAZ ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi, ALE niepoprawne obliczenia na jednym z wymienionych etapów rozwiÄ…zania (koÅ„cowy wynik musi być wiÄ™kszy niż 9). 2 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty 8-miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi (lub różnicy miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi i Magdy) ORAZ ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi, ALE niepoprawne obliczenia na obu etapach rozwiÄ…zania. LUB Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty 8-miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi (lub różnicy miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi i Magdy) ORAZ poprawne obliczenie tej kwoty, ALE brak poprawnoÅ›ci w dalszej części rozwiÄ…zania albo brak dalszej części rozwiÄ…zania. 4 1 p. Ustalenie wÅ‚aÅ›ciwej metody obliczenia kwoty 8-miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi (lub różnicy miesiÄ™cznych oszczÄ™dnoÅ›ci Basi i Magdy), ALE brak poprawnego obliczenia tej kwoty i brak poprawnoÅ›ci w dalszej części rozwiÄ…zania. LUB Poprawne obliczenie kwoty, jakÄ… Magda/Basia bÄ™dzie miaÅ‚a po oÅ›miu miesiÄ…cach, ALE brak poprawnoÅ›ci w dalszej części rozwiÄ…zania. 0 p. Brak poprawnej metody rozwiÄ…zania zadania. PrzykÅ‚ady poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 4 punkty Sposób I Sposób II 56 + 9 8 = 56 + 72 = 128 (zÅ‚) 56 20 = 36 (zÅ‚) 128 20 = 108 (zÅ‚) 36 : 8 = 4,50 (zÅ‚) 108 : 8 = 13,5 (zÅ‚) 9 + 4,50 = 13,50 (zÅ‚) Sposób III Sposób IV 9 8 = 72 (zÅ‚) 56 + 9 8 = 20 + 8 x 56 20 = 36 (zÅ‚) x = 13,50 (zÅ‚) 72 + 36 = 108 (zÅ‚) 108 : 8 = 13,5 (zÅ‚) Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po 13,50 zÅ‚. PrzykÅ‚ady częściowo poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 3 punkty PrzykÅ‚ad I PrzykÅ‚ad II 56 + 9 8 = 56 + 72 = 128 (zÅ‚) 56 + 9 8 = 144 (zÅ‚) 128 20 = 108 (zÅ‚) 124 : 8 = 15,5 (zÅ‚) 108 : 8 = 13,25 (zÅ‚) Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po 15,5 zÅ‚. 13,25 zÅ‚. PrzykÅ‚ad III PrzykÅ‚ad IV 56 20 = 36 (zÅ‚) 56 20 = 34 (zÅ‚) 36 : 8 = 3,5 (zÅ‚) 34 : 8 = 4,25 (zÅ‚) 9 + 3,5 = 12,5 (zÅ‚) 9 + 4,25 = 13,25 (zÅ‚) Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po 12,5 zÅ‚. PrzykÅ‚ady częściowo poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 2 punkty PrzykÅ‚ad I PrzykÅ‚ad II 56 + 9 8 = 56 + 72 = 128 (zÅ‚) 56 + 9 8 = 56 + 64 = 120 (zÅ‚) 128 20 = 108 (zÅ‚) 120 20 = 100 (zÅ‚) Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po 100 : 8 = 14 (zÅ‚) 108 zÅ‚. Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po 14 zÅ‚. PrzykÅ‚ady częściowo poprawnych rozwiÄ…zaÅ„ 1 punkt PrzykÅ‚ad I PrzykÅ‚ad II 56 + 9 8 = 128 56 20 = 36 36 : 8 = 4 Odpowiedz: Basia powinna co miesiÄ…c odkÅ‚adać po 4 zÅ‚. PrzykÅ‚ad III PrzykÅ‚ad IV 56 + 9 8 = 118 56 + 72 = 128 118 20 = 98 Odpowiedz: Basia powinna zaoszczÄ™dzić 128 zÅ‚. 5 Zadanie 25 pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) opisuje dzieÅ‚o sztuki użytkowej pisze funkcjonalnym stylem z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o dobór celowo stosuje Å›rodki jÄ™zykowe (2.3) sÅ‚ownictwa pisanie przestrzega norm gramatycznych (2.3) pisze poprawnie pod wzglÄ™dem gramatycznym przestrzega norm ortograficznych (2.3) pisze ortograficznie pisze poprawnie pod wzglÄ™dem przestrzega norm interpunkcyjnych (2.3) interpunkcyjnym I Treść 3 p. Opis zawiera nastÄ™pujÄ…ce elementy: żð nazwisko osoby (Karol Gauss/Gauss) żð informacje o wyglÄ…dzie postaci (co najmniej trzy) żð informacjÄ™ o ksztaÅ‚cie znaczka LUB innÄ… informacjÄ™ o znaczku żð informacjÄ™ o danych zamieszczonych na znaczku. 2 p. Opis zawiera nastÄ™pujÄ…ce elementy: żð nazwisko osoby (Karol Gauss/Gauss) żð informacje o wyglÄ…dzie postaci (dwie) żð informacjÄ™ o ksztaÅ‚cie znaczka LUB innÄ… informacjÄ™ o znaczku (umieszczonÄ… na znaczku). 1 p. Opis zawiera nastÄ™pujÄ…ce elementy: żð nazwÄ™ osoby (Karol Gauss/Gauss/starszy mężczyzna/mężczyzna/czÅ‚owiek/itp.) żð informacjÄ™ o wyglÄ…dzie postaci LUB informacje o znaczku (dwie). 0 p. Inna wypowiedz. II Styl* 1 p. UczeÅ„ opisuje, a nie opowiada ORAZ używa słów okreÅ›lajÄ…cych relacje przestrzenne (np.: na, nad, pod, obok, z drugiej strony, z prawej strony, wzdÅ‚uż itp.). 0 p. UczeÅ„ opowiada LUB nie używa słów okreÅ›lajÄ…cych relacje przestrzenne (np.: na, nad, pod, obok, z drugiej strony, z prawej strony, wzdÅ‚uż itp.). III Gramatyka* 1 p. najwyżej 2 bÅ‚Ä™dy 0 p. ponad 2 bÅ‚Ä™dy IV Ortografia* 1 p. najwyżej 2 bÅ‚Ä™dy 0 p. ponad 2 bÅ‚Ä™dy UczeÅ„ z dysleksjÄ…: Przyznajemy punkt, jeÅ›li uczeÅ„ zamyka myÅ›li w obrÄ™bie zdaÅ„ (nie ma potoku skÅ‚adniowego). V Interpunkcja* 1 p. najwyżej 2 bÅ‚Ä™dy 0 p. ponad 2 bÅ‚Ä™dy UczeÅ„ z dysleksjÄ…: Przyznajemy punkt, jeÅ›li uczeÅ„ rozpoczyna zdania wielkÄ… literÄ… i koÅ„czy w odpowiednich miejscach odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi. *Uwaga Kryteria II, III, IV, V punktujemy, jeÅ›li uczeÅ„ za I kryterium otrzymaÅ‚ co najmniej 1 punkt. 6 Zadanie 26 pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) pisze zaproszenie pisanie przestrzega norm ortograficznych (2.3) pisze ortograficznie I Treść 2 p. Zaproszenie zawiera wszystkie niezbÄ™dne informacje: żð adresat + forma grzecznoÅ›ciowa (np. Pan/Szanowny Pan; uwaga, dopuszcza siÄ™ pisowniÄ™ wyrazu pan maÅ‚Ä… literÄ…, jeÅ›li wielkÄ… literÄ… zapisano wyraz dyrektor i odwrotnie) żð rodzaj imprezy (otwarcie wystawy/wystawa) żð tytuÅ‚ imprezy (SÅ‚awni matematycy na znaczkach pocztowych) żð termin (data i godzina) żð miejsce żð organizator (SamorzÄ…d klasy VIa) 1 p. Zaproszenie zawiera niezbÄ™dne informacje: żð adresat żð rodzaj imprezy (wystawa znaczków/wystawa filatelistyczna) żð termin (data i godzina) żð miejsce 0 p. PominiÄ™cie którejÅ› z niezbÄ™dnych informacji. II Ortografia 1 p. praca bezbÅ‚Ä™dna 0 p. 1 bÅ‚Ä…d i wiÄ™cej UczeÅ„ z dysleksjÄ…: Przyznajemy punkt, jeÅ›li uczeÅ„ rozpoczyna zdania wielkÄ… literÄ… i koÅ„czy w odpowiednich miejscach odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi. 7