unit11 15


UNIT 11 SHOPPING
Cele: Słownictwo i zwroty związane z dokonywaniem zakupów.
Stopniowanie przymiotników.
Czasownik  want + rzeczownik.
Struktury i zwroty: Can I help you? I want a scarf. Which one do you want?
The red one, please. I want a bigger one, please. This one is the biggest. How much is it?
LEKCJA WPROWADZAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej. Powtórzenie opowiadania z poprzedniej lekcji.
PREZENTACJA
Prezentację należy rozpocząć od znanego już dzieciom polecenia.
Nauczyciel zwraca się do wybranego ucznia z prośbą:
Give me your copybook, please.
Uczeń powinien podać swój zeszyt, równocześnie mówiąc: Here you are.
Nauczyciel odpowiada: Thank you. I zwraca się do następnego dziecka:
I want your copybook, please. Here you are.
Thank you.
Nauczyciel zwraca się do kolejnych uczniów i gromadzi różne przedmioty. Np.:
I want your rucksack/ ruler/ pencil case..., please.
Wszystkie zebrane przedmioty nauczyciel układa na stole i mówi:
I work in a shop. I am a shop assistant.
Uczniowie kolejno podchodzą do stołu, aby z pomocą nauczyciela  kupić określony przedmiot.
Nauczyciel rozpoczyna dialog:
Can I help you?
Yes. I want a pen.
Which one do you want?
I want this one./ I want the red one, please.
Here you are.
Thank you.
PRACA Z KSIĄŻKĄ I MATERIAAEM DyWIĘKOWYM
HISTORYJKA
58
OgIądanie i opisywanie iIustracji
Uczniowie z pomocą nauczyciela omawiają rysunki:
Look at picture 1! Who can you see? We can see Tom, Kate and a shop assistant.
Where are they? They are in a shop. What is Tom buying? He is buying a cap and a T-shirt.
Look at picture 2! Who has a new cap and a new T-shirt? Mr Hopkins.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
UNIT 11 SHOPPING
Listen and read:
Posłuchaj i przeczytaj:
TOM: Good morning.
SHOP ASSISTANT: Good morning. Can I help you?
TOM: Yes. I want a cap, please.
SHOP ASSISTANT: Which one do you want?
TOM: The red one, please.
SHOP ASSISTANT: Here you are.
TOM: I like it. It s very nice. How much is it?
SHOP ASSISTANT: It s not very expensive. It s only Ł3.
TOM: All right. I ll take it.
KATE: But Tom, it s too small for you.
TOM: I think it s just the right size.
SHOP ASSISTANT: Anything else?
TOM: Yes. I want a T-shirt.
SHOP ASSISTANT: Which one do you want?
TOM: The green one, please.
SHOP ASSISTANT: Here you are. Do you want to try it on?
TOM: No, thanks. It s not necessary. How much is it?
SHOP ASSISTANT: It s Ł4.50.
TOM: So it s Ł7.50 altogether. All right. I ll take it.
KATE: Have you got enough money?
TOM: Yes, I have. Here you are. Here is the money.
SHOP ASSISTANT: Thank you. Your change and the receipt.
TOM: Thank you. Bye, bye.
SHOP ASSISTANT: Bye. Bye.
KATE: But Tom, this T-shirt is too short!
TOM: Don t worry. It s all right.
KATE: I m sure it s not your size.
TOM: But it s not for me.
KATE: Not for you???
TOM: It s for Mr Hopkins.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Practice 1
Dzieci parami odgrywają scenki minidialogowe w sklepie.
Ćwiczą dialogi według podanego wzoru, dokonując kolejnych podstawień.
Can I help you? Yes. I want a bag/ scarf/ hat..., please.
Which one do you want? The red /white/ blue... one, please.
59
Practice 2
Dzieci parami ćwiczą dialogi według wzoru, dokonując podstawień.
Do you like my new shirt /coat / dress/ blouse?
Well... I think it s too long/ short / big/ small for you.
Practice 3
Zadaniem dzieci jest uzupełnienie luk w zdaniach za pomocą odpowiednich przymiotników, zgodnie z ry-
sunkami.
The yellow dress is shorter than the blue one.
The red rucksack is bigger than the green one.
The brown coat is cheaper than the grey one.
The yellow jacket is smaller than the brown one.
The red belt is longer than the green one.
Practice 4
Po nauczeniu się wzoru, dzieci parami odgrywają dialogi w sklepie, dokonując podstawień.
Can I help you? Yes. I want a hat/ rucksack/wallet..., please.
Here you are. No, no. This one is too small / big/ long/ short.
I want a bigger/ smaller/ longer/ shorter one.
I m sorry. That is the biggest/smallest/longest/shortest one.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania rymowanki dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
TIME FOR A RHYME
Listen and repeat:
Posłuchaj i powtórz:
I want a rabbit in a yellow hat.
I want a dragon, a knight and a cat.
I want a bike, two cars and a ball.
Some games and comics, but that is not all.
I want a ring that is really old.
I want a watch that is made of gold.
I want a kite that is green and blue.
And some other things that are precious, too.
Drugie słuchanie i powtarzanie.
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 1
Zadaniem dzieci jest wpisanie przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym pod odpowiednimi obrazkami.
big bigger the biggest
small smaller the smallest
long longer the longest
short shorter the shortest
cheap cheaper the cheapest
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę wzorów zdań występujących w czytance i ćwiczeniach oraz naukę
rymowanki z płyty.
60
LEKCJA UTRWALAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej.
Powtórzenie rymowanki.
PRACA Z KSIĄŻKĄ
Czytanie tekstu z podziałem na role.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Odgrywanie scenek dialogowych z użyciem rekwizytów. (długopisów, kredek, zeszytów, linijek, gumek,
toreb, plecaków itp.)
Dowolne, wcześniej przygotowane przez nauczyciela rekwizyty, układamy na stole.
Wybrane dziecko jest sprzedawcą, pozostałe dzieci kolejno podchodzą do stołu i dokonują zakupów.
Zaczynamy od najprostszego wzoru:
Wzór I
A: Good morning.
B: Good morning. Can I help you?
A: Yes. I want a pen, please.
B: Here you are.
A: Thank you.
Wzór II
A: Good morning.
B: Good morning. Can I help you?
A: Yes. I want a pen, please.
B: Which one do you want?
A: The red one, please.
B: Here you are.
A: Thank you.
Wzór III
A: Good morning.
B: Good morning. Can I help you?
A: Yes. I want a pen, please.
B: Which one do you want?
A: The red one, please.
B: Here you are.
A: Thank you.
How much is it?
B: It s Ł2.50
A: Here you are.
B: Thank you.
W przypadku zastosowania wzorów II i III należy przygotować po kilka sztuk rekwizytów tego samego
rodzaju, różniących się kolorem lub wielkością.
61
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 2
Dzieci mają uzupełnić luki w zdaniach za pomocą odpowiedniego przymiotnika w stopniu wyższym.
This scarf is too long. I want a shorter one, please.
This skirt is too short. I want a longer one, please.
This bag is too expensive. I want a cheaper one, please.
This rucksack is too small. I want a bigger one, please.
This wallet is too big. I want a smaller one, please.
Extra Task
Zadanie polega na ułożeniu podanych zdań w odpowiedniej kolejności i napisaniu rozmowy w sklepie.
A: Can I help you?
B: Yes. I want a bag, please.
A: Which one do you want?
B: The brown one, please.
A: Here you are.
B: Thank you. How much is it?
A: It s Ł12.
B: All right. I ll take it. Here is the money.
A: Thank you. Your change.
B: Thank you. Bye, bye.
A: Bye, bye.
Game  Cards
Przed przystąpieniem do gry należy powielić i wyciąć karty znajdujące się na końcu przewodnika meto-
dycznego. Klasę dzielimy na grupy 4-osobowe. Dla każdej grupy potrzebny będzie zestaw kart (32 karty).
W każdej grupie należy rozdać wszystkie karty graczom.
Gra polega na zbieraniu kart do pary. Jeśli wśród rozdanych kart któryś z graczy ma parę takich samych ry-
sunków(np.: dwa rowery, dwa balony, dwa samochody), odkłada ją na bok.
Grę rozpoczyna ustalona osoba (np.: osoba siedząca po lewej stronie od rozdającego).
Chcąc dobrać parę do posiadanej karty, zwraca się do jednego z graczy, np.:
I want a bag, please.
Jeśli osoba, do której się zwrócił pierwszy uczeń, ma kartę z rysunkiem torby, musi mu ją oddać, mówiąc:
Here you are. Pierwszy gracz odkłada zdobytą parę i prosi o następną kartę.
Jeśli poproszona osoba nie posiada żądanej karty, odpowiada: I m sorry, but I haven t got it.
i sama przejmuje inicjatywę, żądając określonej karty dla siebie.
I want a ....., please. Jeśli ją otrzyma, ma prawo prosić o kolejne karty, aż do chwili, gdy spotka się z odmo-
wą. Wygrywa gracz, który zbierze najwięcej par.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę zwrotów potrzebnych do odegrania scenki dialogowej w sklepie,
Task 2 oraz Extra Task dla chętnych.
62
UNIT 12 MY JOB
Cele: Słownictwo związane z wykonywaniem różnych zawodów.
Konstrukcja want + bezokolicznik.
Struktury i zwroty: I want to be a teacher. I don t want to be a teacher.
Do you want to work at home? Yes, I do. / No, I don t.
LEKCJA WPROWADZAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej. Powtórzenie scenki dialogowej w sklepie.
PREZENTACJA
Prezentację można rozpocząć, zadając pytania poszczególnym uczniom, np.:
Do you want to be a teacher?
Do you want to teach mathematics?
Do you want to be an actor?
Do you want to work in a theatre? Etc.
Następnie nauczyciel podaje przykładowe przeczenia i zdania twierdzące:
I don t want to work. I want to go for a walk.
I want to go to a disco.
I want to watch TV.
I want to read a paper.
Na zakończenie nauczyciel zwraca się do kolejnych uczniów:
And what about you? Ola, Susan, Martin... what do you want to do?
Dzieci układają odpowiedzi.
Wzór można zapisać na tablicy.
PRACA Z KSIĄŻKĄ I MATERIAAEM DyWIĘKOWYM
HISTORYJKA
63
OgIądanie i opisywanie iIustracji
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że bohaterowie czytanki rozmawiają o tym, kim chcieliby zostać w przyszło-
ści i co chcieliby robić.
Dzieci próbują zgadnąć, co mówią Kevin, Chris, Kate, Tom i Bob. Np.:
I want to be a writer. I want to write books.
I want to be a detective. I want to catch thieves.
I want to be an astronaut. I want to go to the moon. Etc.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
UNIT 12 MY JOB
Listen adn read:
Posłuchaj i przeczytaj:
CHRIS: What are you doing, Kevin?
KEVIN: I m writing a story for the competition.
CHRIS: What story?
KEVIN: A detective story.
I want to be a writer and write novels.
CHRIS: That s great! You can write about me.
I want to be a detective. I want to catch thieves and other criminals.
KATE: You can write about me.
I want to be an astronaut. I want to explore outer space.
That s much more interesting.
TOM: You can write about me.
I want to be a sailor. I like adventures.
I want to sail round the world.
KEVIN: And what about you, Bob? What do you want to be?
BOB: Don t write about me.
I don t want to arrest criminals.
I don t want to travel round the world. I don t like adventures.
I don t want to explore outer space. I think it s dangerous.
I want to be a businessman and have a lot of money.
ĆWICZENIA UTRWALAJCE (Ćwiczenia ustne)
Practice 1
Dzieci kolejno odczytują zdania według wzoru, dokonując podstawień.
I want to be a musician. I want to give concerts in many places.
I want to be a writer. I want to write novels. Etc.
Practice 2
Dzieci kolejno budują przeczenia i zdania twierdzące według wzoru, dokonując podstawień.
I don t want to play chess. I want to drive a racing car.
I don t want to stay at home. I want to travel round the world. Etc.
Practice 3
Dzieci parami odczytują dialogi według wzoru. W pytaniach i odpowiedziach dokonują kolejnych podstawień.
Do you want to watch a football match/read a paper/go to a museum...? No, I don t.
What do you want to do? I want to go to the cinema/ listen to music/ stay at home... etc.
64
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania rymowanki dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
TIME FOR A RHYME
Listen and repeat:
Posłuchaj i powtórz:
I want to play with my friends.
I want to climb a tree.
I want to ride a bike.
I want to swim in the sea.
I don t want to go to bed!
I want to go to Japan.
I want to fly to the moon.
I want to play the drums.
I want to watch a cartoon.
I don t want to go to bed!
Drugie słuchanie i powtarzanie.
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 1
Zadaniem dzieci jest dopasowanie podpisów do sześciu obrazków.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę wzorów zdań występujących w czytance i w ćwiczeniach oraz nau-
kę rymowanki z płyty.
LEKCJA UTRWALAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej.
Powtórzenie rymowanki.
PRACA Z KSIĄŻKĄ
Czytanie tekstu z podziałem na role.
Opowiadanie fragmentów tekstu.
Odegranie czytanki w formie scenki teatralnej. Na początku, gdy dzieci jeszcze nie umieją swoich ról na
pamięć, tekst można skrócić.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Dzieci parami układają i odgrywają scenki dialogowe według wzoru:
Do you want to go to the swimming pool? No, I don t.
What do you want to do? I want to go to a dicso.
65
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 2
Zadaniem dzieci jest zbudowanie zdań i przeczeń według wzoru, z użyciem podanych zwrotów.
I don t want to stay at home. I want to travel round the world.
I don t want to write a letter. I want to write a story.
I don t want to go to school. I want to explore new planets.
Task 3
Zadanie polega na zbudowaniu trzech pytań z rozsypanych wyrazów.
Do you want to sail round the world?
Do you want to play chess?
Do you want to go for a walk?
Extra Task
Zadanie polega na rozwiązaniu krzyżówki i znalezieniu odpowiedzi na pytanie:
What do you want to be? I want to be a policeman.
Answers: 1. shopassistant 2. actor 3. pilot 4. writer 5. doctor 6. vet 7. musician 8. teacher 9. painter.
Game
Przed przystąpieniem do gry należy przygotować kilkanaście małych karteczek.
Na każdej piszemy jeden rzeczownik, np.: chess, a comic, the drums, the sea, tree, world, thieves, money,
a detective, concerts, novels, home, music, disco etc.
Zadaniem dzieci jest układanie zdań z wylosowanym rzeczownikiem, zawierających konstrukcję
 want + bezokolicznik .
Np.: Jeśli dziecko wylosuje kartkę ze słowem  tennis , układa zdanie: I want to play tennis.
Jeśli wylosowanym słowem jest  teacher , układa zdanie: I want to be a teacher. Etc.
Dzielimy klasę na dwie drużyny. Prosimy pierwszą parę zawodników do tablicy.
Każdy z nich losuje jedną karteczkę i układa zdanie według omówionego wzoru.
Za każde poprawnie zbudowane zdanie przyznajemy punkt.
Błędnie zbudowane zdanie poprawia nauczyciel.
Wygrywa drużyna, która uzyska większą ilość punktów.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę czytanki z płyty, Task 2, Task 3 oraz Extra Task dla chętnych.
66
UNIT 13 MY UNCLE TIM
Cele: Wyrażanie chęci i niechęci. Konstrukcja want (3 os. lp.) + bezokolicznik.
Struktury i zwroty: He/ She wants to do it. He/She doesn t want to do it.
Does he/she want to do it? Yes, he/she does. No, he/she doesn t.
LEKCJA WPROWADZAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej.
Powtórzenie lekcji  My Job w formie scenki z podziałem na role.
PREZENTACJA
Na początku prezentacji nauczyciel zwraca się bezpośrednio do wybranego ucznia, np.:
Peter, do you want to write a test?
No, I don t.
What do you want to do?
I want to play computer games/ go to the playground/ go to the cinema etc.
Następnie zwracając się do całej klasy nauczyciel mówi zdania:
Peter doesn t want to write a test.
He wants to play computer games/ go to the playground/ go to the cinema etc.
To samo powtarzamy kilkakrotnie, akcentując końcówkę -s w 3. os. lp.
PRACA Z KSIĄŻKĄ I MATERIAAEM DyWIĘKOWYM
HISTORYJKA
OgIądanie i opisywanie iIustracji
Nauczyciel wyjaśnia, że Kevin odczytuje list od wujka.
Look at picture 1. What is Kevin doing? He is reading. What is he reading?
He is reading a letter from his uncle Tim.
67
Look at picture 2. This is Kevin s uncle. He is a businessman. He lives in New York.
He wants to buy a house in the country. He wants to grow flowers. He wants to keep many animals.
And this is his wife. She doesn t want to live in the country. She doesn t want to keep many animals. She
likes the city life.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
UNIT 13 MY UNCLE TIM
Listen and read:
Posłuchaj i przeczytaj:
MAGGIE: Hello, Kevin! What are you doing?
KEVIN: Hello Maggie! I m reading a letter from my uncle Tim.
He lives in New York.
He is a very rich man.
His office is in a skyscraper, but he doesn t like it.
MAGGIE: Why?
KEVIN: He doesn t like big cities.
He wants to buy a house in the countryside.
He wants to grow flowers in his garden.
He wants to ride a bike and walk in the fields.
He wants to listen to birds and he wants to keep many animals.
Look! It s his photo.
MAGGIE: And what about his wife?
Does she like the idea?
KEVIN: No, she doesn t.
She doesn t want to live in the country.
She likes the city life. She loves good restaurants and expensive shops.
She doesn t want to keep animals at home.
She doesn t want to walk in the fields or work in the garden.
MAGGIE: That s a bit of a problem.
KEVIN: Not for him. He is a clever fellow. He always knows what to do.
68
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Practice 1
Dzieci kolejno odczytują zdania i przeczenia według wzoru, dokonując kolejnych podstawień.
My uncle Tim wants to live in the country/ grow vegetables / have many animals ... etc.
His wife doesn t want to live in the country / grow vegetables / have many animals... etc.
Practice 2
Dzieci parami ćwiczą dialogi według podanego wzoru, dokonując kolejnych podstawień:
Does he want to live in a skyscraper/ go to expensive restaurants/ have a big garden...?
Yes, he does. / No, he doesn t.
Practice 3
Dzieci parami ćwiczą dialogi według podanego wzoru, dokonując kolejnych podstawień:
Does she want to live in the country / buy a new fur coat/ work in the garden...?
Yes, she does. / No, she doesn t.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania rymowanki dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
TIME FOR A RHYME
Listen and repeat:
Posłuchaj i powtórz:
She doesn t want to work.
She doesn t want to cook.
She wants to watch TV.
She wants to read a book.
She wants to buy some furs.
She wants to go to Rome.
She wants to go to Paris.
He... wants to stay at home.
Drugie słuchanie i powtarzanie.
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 1
Zadaniem dzieci jest uzupełnienie zdań z lukami za pomocą podanych czasowników.
My uncle Tim wants to buy a house in the country.
He wants to walk in the fields.
He wants to listen to birds.
He wants to grow vegetables in his garden.
He wants to keep many animals.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę wzorów zdań występujących w czytance i ćwiczeniach oraz naukę
rymowanki z płyty. Można również poprosić dzieci o napisanie własnych zdań na podstawie wskazanych
wzorów.
69
LEKCJA UTRWALAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej.
Powtórzenie rymowanki.
PRACA Z KSIĄŻKĄ
Czytanie tekstu z podziałem na role.
Budowanie pytań do tekstu,  łańcuszek pytań i odpowiedzi.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Dzieci parami samodzielnie układają scenki minidialogowe według wzoru:
Does he/she want to go to the cinema/ play chess /go for a walk...?
No, he/she doesn t.
What does he/she want to do?
He/she wants to buy a house/ play computer games/ go to the theatre...etc.
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 2
Zadanie polega na wpisaniu krótkich odpowiedzi na podane pytania:
Yes, he/she does. No, he/she doesn t.
Task 3
Zadaniem dzieci jest ułożenie zdań i przeczeń z użyciem podanych zwrotów:
Kate doesn t want to go for a walk. She wants to stay at home.
Kevin doesn t want to stay at home. He wants to go to the swimming pool. Etc.
Extra Task
Zadanie polega na rozwiązaniu  plątaninki i uzupełnieniu zdań.
Chris wants to play basketball.
Samantha wants to go to the swimming pool.
Mary wants to play chess.
Kevin wants to ride a bike.
Tom wants to take his dog for a walk.
Game
Do gry potrzebna będzie plansza nr 3 i ołówek. Zadaniem dzieci jest uzupełnienie luk w tabelce tak, by
powstały poprawnie zbudowane pytania w różnych osobach, np.:
Does he want to grow vegetables?
Does he want to watch TV?
Do you want to play chess?
Does she want to ride a bike?
Does he want to read a book?
Wygrywa osoba, która najszybciej wykona zadanie.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę opowiadania czytanki, Task 2, Task 3 oraz Extra Task dla chętnych.
70
UNIT 14 THE TIME MACHINE
Cele: Słownictwo związane z pogodą i porami roku. Nazwy miesięcy.
Liczebniki porządkowe. Podawanie dat.
Struktury i zwroty: I want to do it.
What s the date today? It s the first of December.
When is your birthday? It s on the fifth of July.
LEKCJA WPROWADZAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej. Powtórzenie opowiadania z rozdziału 13.
PREZENTACJA
Na początku wprowadzamy liczebniki porządkowe.
Np.: Można na tablicy napisać początkowe litery alfabetu.
A B C D E F G H
Nauczyciel powinien odczytać je wyraznie i poprosić uczniów o powtórzenie.
Następnie należy omówić kolejność występowania tych liter w alfabecie, np.:
The first letter is A . Równocześnie zapisujemy  1st.
The second letter is B. (2nd)
Thie third letter is C. (3rd)
The fourth letter is D. (4th)
The fifth letter is E. (5th)
The sixth letter is F. (6th) etc.
W ten sam sposób można policzyć dni tygodnia i miesiące, np.:
Na tablicy zapisujemy nazwy miesięcy: January, February, March, April, May, June, July etc.
Odczytujemy je chórem i indywidualnie.
Następnie omawiamy ich kolejność, stosując liczebniki porządkowe.
January is the first month of the year. (1st)
February is the second month of the year. (2nd) etc.
PRACA Z KSIĄŻKĄ I MATERIAAEM DyWIĘKOWYM
HISTORYJKA
OgIądanie i opisywanie iIustracji
Look at picture 1. It s Daddy s new invention.
It s the time machine.
71
Look at picture 2.
What s the weather like? It s cold.
It s raining. The wind is blowing.
Look at picture 3. What s the weather like? Look at picture 4. What s the weather like?
It s very cold. It s snowing. It s a beautiful day.
The sun is shining. It s quite warm.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
UNIT 14 THE TIME MACHINE
Listen and read:
Posłuchaj i przeczytaj:
DADDY: So it s ready, at last!
KATE: What is it?
DADDY: It s my new invention. The time machine.
We can go to the future. We can go to the past.
KEVIN: I want to go to the 22nd century.
I want to see some modern cars and computers.
DADDY: All right. Let s go.
What s the date today?
KATE: It s the first of May.
DADDY: Are you ready?
KEVIN: Yes, we are.
DADDY: So let s start. Press the red button.
* * *
KATE: Oh! It s getting cold. And it s raining.
KEVIN: It s autumn! What s the date?
72
KATE: It s the second of November.
Press the button once again.
DADDY: All right.
* * *
KATE: Daddy! I m very cold. I m freezing.
KEVIN: Look! It s snowing.
It s winter. It s the thirty first of December.
It s not the twenty-second century. It s the same year.
Let s try again.
DADDY: It s the last day of the year. We can t go any further.
KATE: Can we come back?
DADDY: I hope so. Let s try...
* * *
KATE: So we are back again. What a beautiful day!
KEVIN: Daddy! This machine doesn t work properly.
DADDY: Well... It s not perfect, but it works after all.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Practice 1
Dzieci parami ćwiczą dialogi, dokonując kolejnych podstawień według wzoru:
What s the weather like today?
It s raining and it s cold./ It s snowing and it s very cold. Etc.
Practice 2
Dzieci ćwiczą użycie liczebników porządkowych i nazw miesięcy w dialogach:
What s the date today?
It s the first of December.
When is your birthday?
It s on the fifteenth of July/ on the 1st of May/ on the 7th of March etc.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania rymowanki dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
TIME FOR A RHYME
Listen and repeat:
Posłuchaj i powtórz:
I want to go out to play.
It s cold and it is raining.
You can t go out today.
I want to go out to play.
It s cold and it is snowing.
You can t go out today.
I want to go out to play.
It s freezing. The wind is blowing.
You can t go out today.
How boring!
Drugie słuchanie i powtarzanie.
73
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 1
Zadaniem dzieci jest dobranie właściwego podpisu do każdego obrazka.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę liczebników porządkowych, naukę nazw miesięcy oraz naukę
rymowanki z płyty.
LEKCJA UTRWALAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej.
Powtórzenie nazw miesięcy, liczebników porządkowych i rymowanki.
PRACA Z KSIĄŻKĄ
Czytanie tekstu z podziałem na role.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Odgrywanie scenek minidialogowych według wzorów:
1.
What s the weather like today?
It s raining/ snowing/ cloudy/ windy/ sunny...
and it s cold/ very cold/quite warm/ rather cold/ hot...
2.
What s the date today?
It s.....
When is your birthday?
It s on...
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 2
Zadanie polega na uporządkowaniu miesięcy według kolejności.
Przy każdej nazwie miesiąca dzieci mają napisać odpowiednią liczbę.
Task 3
Zadanie polega na uzupełnieniu podanych zdań.
The first day of the week is Monday.
The second month of the year is February.
The first letter of the alphabet is A.
March is the third month of the year.
Saturday is the sixth day of the week.
F is the sixth letter of the alphabet.
74
Task 4
Dzieci mają udzielić odpowiedzi na pytania, zapisując daty słowami:
It s on the sixth of January.
It s on the thirtieth of October.
It s on the fourteenth of March.
It s on the twenty-first of June.
It s on the fifth of April.
Extra Task
Zadanie polega na rozwiązaniu krzyżówki i podaniu odpowiedzi na pytanie:
What s your favourite season?
1. WEATHER 2. WIND 3. RAIN
4. SNOW 5. HOT 6. WARM
1. The first letter of the sixth word.  W
2. The second letter of the second word.  I
3. The second letter of the fourth word.  N
4. The third letter of the fifth word.  T
5. The sixth letter of the first word.  E
6. The first letter of the third word.  R
It s winter.
Game
Dzielimy klasę na dwie drużyny. Prosimy pierwszą parę zawodników do tablicy.
Dla każdego zawodnika nauczyciel pisze datę liczbami. Zawodnik ma odczytać datę, podając nazwę mie-
siąca. Za poprawną odpowiedz przyznajemy punkt.
Jeśli uczeń zrobi błąd, nauczyciel podaje poprawną wersję.
Kolejne pary zawodników odczytują zapisywane przez nauczyciela daty.
Wygrywa drużyna, która uzyska większą ilość punktów.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę słownictwa i zwrotów z czytanki, Task 3, Task 4 oraz Extra Task
dla chętnych.
75
UNIT 15 A GOLDFISH
Cele: Wyrażanie pragnień.
Struktury i zwroty: What would you like to do? Where would you like to go?
I d like to get a new bike. I d like to go to Spain.
LEKCJA WPROWADZAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej. Powtórzenie opowiadania z poprzedniej lekcji.
PREZENTACJA
Na początku prezentacji nauczyciel opowiada co chciałby robić po lekcjach, np.:
After school I d like to do the shopping. Then I d like to go for a walk.
In the evening I d like to read a paper and watch TV.
Następnie zwraca się do uczniów:
And what about you? What would you like to do after the lessons?
Nauczyciel powinien pomagać uczniom w stosowaniu nowej konstrukcji w odpowiedziach na zadawane
pytania. Można również wzór zdania zapisać na talicy, np.:
I d like to play computer games/ to read comics/ to go to the playground etc.
PRACA Z KSIĄŻKĄ I MATERIAAEM DyWIĘKOWYM
HISTORYJKA
OgIądanie i opisywanie iIustracji
Look at picture 1. What can you see? What is Tom doing?
Nauczyciel wyjaśnia, że Tom chce złapać złotą rybkę, która spełni jego życzenia.
Dzieci z pomocą nauczyciela zgadują, o co Tom chciałby poprosić rybkę.
Mogą budować dowolne zdania z zastosowaniem konstrukcji I d like to...
76
Np: I d like to get a new computer.
I d like to have a lot of money.
I d like to go to Canada.
I d like to be a pop star. Etc.
Look at picture 2 Tom can see the fish. He is happy.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania dzieci mogą śledzić tekst w książce.
Tapescript
UNIT 15 A GOLDFISH
Listen and read:
Posłuchaj i przeczytaj:
KATE: What are you doing, Tom?
TOM: Can t you see? I m fishing.
I d like to catch that famous goldfish.
KATE: You mean the goldfish from the fairy tale?
TOM: That s right.
I d like to have a lot of money.
I d like to have a yacht.
I d like to go to Australia.
I d like to see koala bears and kangaroos.
I d like to visit many places and I d like to discover new lands.
I d like to find a treasure and I d like to buy an elephant...
KATE: Don t be childish, Tom. That fish doesn t exist.
TOM: It does. Look! Here it is!
Can you grant me a wish?
THE FISH: Sorry, young man, but it s a waste of time.
I m not the fish you take me for.
The fish you are looking for doesn t live here.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Practice 1
Dzieci budują zdania według wzoru, dokonując kolejnych podstawień.
I d like to go on a trip to Australia/ discover new lands/ find a treasure/ stay at home... etc.
Practice 2
Dzieci w parach ćwiczą dialogi według wzoru, dokonując podstawień.
What would you like to do this evening?
I d like to go to the cinema/go to the theatre/ stay at home... etc.
Practice 3
Dzieci parami ćwiczą dialogi według wzoru, dokonując kolejnych podstawień.
Where would you like to go? I d like to go to Africa.
What would you like to see? I d like to see zebras and elephants . Etc.
Słuchanie nagrania
Podczas słuchania rymowanki dzieci mogą śledzić tekst w książce.
77
Tapescript
TIME FOR A RHYME
Listen and repeat:
Posłuchaj i powtórz:
I d like to play with my friends.
I d like to climb a tree.
I d like to ride a bike.
I d like to swim in the sea.
I don t want to go to bed.
I d like to go to Japan.
I d like to fly to the moon.
I d like to play the drums.
I d like to watch a cartoon.
I don t want to go to bed.
Drugie słuchanie i powtarzanie.
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 1
Zadaniem dzieci jest znalezienie odpowiedniego podpisu do każdego obrazka.
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę wzorów zdań występujących w czytance i ćwiczeniach oraz naukę
rymowanki z płyty.
LEKCJA UTRWALAJĄCA
WSTĘP
Przywitanie i sprawdzenie pracy domowej.
Powtórzenie rymowanki.
PRACA Z KSIĄŻKĄ
Czytanie tekstu z podziałem na role.
ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE (Ćwiczenia ustne)
Układanie i odgrywanie scenek minidialogowych według wzoru:
What would you like to do today/ in the evening/ on Saturday/ after school?
I d like to go to a disco / stay at home / go to the playground...etc.
TASKS AND GAMES (Zadania pisemne i gry)
Task 2
Dzieci mają udzielić odpowiedzi na podane pytania. Zadanie należy wykonać najpierw ustnie, pózniej
pisemnie.
78
Extra Task
Zadaniem dzieci jest ustalenie, które zdania wypowiada książę, a które Kopciuszek i dokonanie podziału
zdań na dwie grupy.
I d like to find that girl.
I d like to dance with her.
I d like to give her a diamond ring.
I d like to find my shoe.
I d like to meet the prince again.
I d like to live in a palace.
Game
Do tej zabawy, potrzebna będzie plansza nr. 4 zawierająca rozsypane wyrazy.
Dzieci mają ułożyć z pomieszanych wyrazów trzy pytania. Wygrywa ten uczeń, który pierwszy wykona zadania.
Where would you like to spend your holidays?
What would you like to see?
Where would you like to go?
HOMEWORK
Jako pracę domową można zadać naukę czytanki z płyty, Task 2 oraz Extra Task dla chętnych.
79
REVISION 3
Tapescript
TASK 1
Listen and choose the correct sentence:
Posłuchaj i wybierz odpowiednie zdanie:
Ann doesn t want to watch a comedy. She wants to watch a football match.
Chris doesn t want to play chess. He wants to play basketball.
Kevin doesn t want to go to the cinema. He wants to go to the swimming pool.
My mother doesn t want to listen to music. She wants to listen to the news.
My father doesn t want to read a book. He wants to read a paper.
TASK 2
Listen and join with a line:
Posłuchaj i połącz linią:
Ann, what would you like to do this evening?
I d like to go to a disco.
Tom, what would you like to do this evening?
I d like to go to the cinema.
Kevin, what would you like to do this evening?
I d like to watch TV.
Kate, what would you like to do this evening?
I d like to go to the theatre.
Bob, what would you like to do this evening?
I d like to stay at home.
80


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
UNIT1106
UNIT1122
UNIT1108
UNIT1118
UNIT1110
Short TestA Unit11
UNIT1111
Int Unit11
UNIT1114
UNIT1104
UNIT1100
UNIT1120
UNIT1112
Short TestB Unit11

więcej podobnych podstron