InstrukcjaBNGM pl 2 0


Instrukcja montażu,
schemat podłączeń
i programowanie sterownika
Bingo-M
Homologacja zgodna z
regulaminem 67-01 EKG ONZ
E8 67R-013511
Działanie sterownika
Panel sterowania pozwala na wybór rodzaju paliwa benzyna/gaz oraz na
wySwietlanie rezerwy poziomu gazu znajdujÄ…cego siÄ™ w zbiorniku.
NaciSnięcie przycisku pozwala na wybór trybu pracy:
* benzyna - nie Swiecą się żadne diody na panelu
* gaz - jest sygnalizowany stan pracy na gazie (zielona dioda), oraz jeSli
poziom gazu w zbiorniku odpowiada poziomowi rezerwy Swieci siÄ™ dioda
czerwona.
Pulsowanie zielonej diody na panelu oznacza, że przycisk został
naciSnięty, ale nie spełniono warunków koniecznych do przejScia na gaz
(nie osiągnięto minimalnej temperatury silnika lub/i nie osiągnięto
wymaganych obrotów).
Poziom rezerwy jest prezentowany przy pomocy czerwonej diody LED.
Led zielony:
Led zielony
- nie Swieci - praca na benzynie,
R
G
- pulsuje - wybrano zasilanie gazem, ale nie
spełniono warunków przełączenia na gaz,
- Swiecenie ciągłe - praca na gazie.
G
Led czerwony:
- nie Swieci - praca na benzynie,
- pulsuje - poziom gazu w zbiorniku
odpowiada stanowi rezerwy oraz wybrano
zasilanie gazem, ale nie spełniono
warunków przełączenia na gaz,
- Swiecenie ciągłe - wskazanie rezerwy
ZawartoSć zestawu
1. Sterownik Bingo-M 1 szt.
2. Panel sterowania 1 szt.
3. Wiązka przewodów do podłączenia sterownika. 1 szt.
4. Silnik krokowy 1 szt.
5. Woreczek montażowy (z czuj. Temperatury) 1 szt.
6. Instrukcja montażu sterownika i programowania 1 szt.
2
Obsługa programu
Diagnostyka i konfiguracja sterownika Bingo-M odbywa siÄ™ z poziomu
programu przy pomocy dowolnego komputera PC wyposażonego w
system operacyjny Windows. Po uruchomieniu programu należy wybrać
port szeregowy przy pomocy którego będzie odbywała się transmisja ze
sterownikiem.
ZakładkaPlik
Program posiada możliwoSć zapisu i odczytu
pełnej konfiguracji programu (wszystkie
ustawienia sterownika dla konkretnego
ZakładkaPort
Program może współpracować z dowolnym
portem szeregowym COM1..COM4
ZakładkaRozmiar
Program ma możliwoSć dostosowania wymiaru
wySwietlanego okna do aktualnie używane
rozdzielczoSci ekranu.
3
Zakładka odczyty
Okno pozwala na kontrolowanie bieżących parametrów i wySwietlanie ich
za pomocÄ… linijki oraz w postaci alfanumerycznej.
Opis do poszczególnych funkcji można uzyskać poprzez  najechanie
kursorem myszy.
Monitorowane parametry:
- wartoSci sondy Lambda,
- wartoSci TPS,
- pozycje aktuatora i jego stan wyjSciowy PWA,
- obroty silnika wraz z progami zadziałania funkcji Cut-Off,
załączenia gazu LPG ON i jego odcięcia LPG OFF,
- temperaturę silnika (próg włączenia LPG),
Przycisk Nauka umożliwia zaprogramowanie sterownika.
Zielony przycisk sygnalizuje pracÄ™ sterownika na benzynie, natomiast
niebieski na gazie.
Okno komunikatów systemowych.
Stany pracy sterownika są przedstawiane w formie komunikatów. (str. 10)
4
Sonda Lambda
- typ (0..1)V; (0..5)V  - ; (0..5)V  + ; (5..0)V  - ; (5..0)V  + ; (0,8..1,6)V
- punkt neutralny sondy (40..60)% zakresu np: dla (0..1)V - (0,40..0,60)V
- czas opóxnienia odczytu sondy lambda (0:05 - 21:15) min:sek
- emulacja sondy Lambda przebieg, masa, odłączona
- czas emulacji stanu  L i  H (0,025...6,375) sek.
Ustawianie współczynników przebiegu
Obroty
- typ układu zapłonowego 1-cyl. 1-cew. do 8-cyl. 8-cew,
- punkt przełączania na gaz (1500..3500) obr./min,
- przełączenie przy zmianie obrotów narastające ; opadające
TPS
- typ czujnika lin.(0..5)V, lin.(5..0)V, wł(0..12)V
wł(12..0)V, Bosch mono,PS brak
- bezwładnoSć czujnika TPS (0,1..0,4) V.
Emulator wtryskiwaczy
- czas nakładania się faz (0,1..5,0) sek.
Awaryjny rozruch silnika
- wstępne otwarcie zaworu GAZU (0,1..5,0) sek.
5
Zakładka konfiguracja
Okno pozwala na dokładne dopasowanie parametrów sterownika do typu
układu zapłonowego i wtryskowego samochodu.
Schemat podłączeń sterownika Bingo-M
Panel
sterowania
R G
2221 20 19 1817 16 15 14 13 12
G
11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
(*) Podłączyć do:
- minusa cewki zapłonowej,
Rezerwa
- czujnika HALL-a (cewka zapłonowa)
WTRYSKIWACZ
WÅ‚
Gaz/Benz
Masa
11
Żółty
W
RS232 programowanie
22 Żółty
Czujnik
Temperatury
Czujnik
poziomu gazu
!
!
Biało-ziel. UWAGA
UWAGA
7 lub biały
Rezerwa
13 Niebieski
Czarno-ziel.
1
lub czarny
E.C.U
Komputer wtrysku
BATERIA
Cewka
CZUJNIK
TLENU
+12V po wł.
ACTUATOR
LAMBDA
stacyjki
Reduktor i zawór gazowy
TPS
6 7
GO
Szary
Różowy lub różowo-zielony
lub brÄ…zowy
6
FUSE 3A
BrÄ…zowo-ziel.
Fiolteowy
18
FUSE 7A
2
17
lub czerwony
Czerwono-czarny
Czerwono-ziel.
12
14
3
Żółto-zielony
-
0
+
I
II
Zakładka opcje
Okno to pozwala na optymalne skonfigurowanie parametrów regulacji
sterownika.
Aktuator
- pozycja wyjSciowa Aktuatora PWA (0..255) kroków
- min. otwarcie na biegu jałowym (-0..-255) kroków
- max. otwarcie na biegu jałowym (+0..+255) kroków
- min. otwarcie przy dużym obciążeniu (-0..-255) kroków
- max. otwarcie przy dużym obciążeniu (+0..+255) kroków
Skok do pozycji zadanej
- próg zadziałania TPS (0,0..5,0) V
- zadana pozycja aktuatora (0..255) kroków
Cut-Off
- minimalne obroty (1000-2500) obr/min.
- Redukcja otwarcia aktuatora (5..100)%
RPM
- górne ograniczenie obrotów (4000-8000) obr/min.
Przełączenie na gaz
- minimalna temperatura silnika (+10& +60) °C
Typ jazdy
- preferowany typ jazdy normalna, sportowa
ekonomiczna
8
Zakładka schemat
Okno programu zawiera schemat podłączenia sterownika do instalacji
samochodowej (str. 6, 7).
Zakładka reset
Okno pozwala na dokonanie resetu sprzętowego i wpisanie wartoSci
fabrycznych do pamięci sterownika.
Adaptacja do silnika (tryb nauki)
W celu przystosowania parametrów sterownika do danego samochodu
należy wejSć w tryb nauki. Tryb jest dostępny po przełączeniu na zasilanie
gazowe i po wciSnięciu przycisku nauka. W oknie komunikatów
systemowych będą ukazywały się informacje z podaną kolejnoScią
postępowania. Proces nauki polega na ustaleniu parametrów pracy silnika
przy wysokich obrotach 3000-3500 obr./min do czasu kiedy wskaxnik
przestanie pulsować i zaSwieci się na stałe.
Naukę należy przeprowadzić przy pewnej wartoSci TPS
(nie na biegu jałowym).
Po wykonaniu adaptacji sterownika dokonujemy końcowej regulacji.
Rrubą regulacyjną na parowniku ustalamy optymalny skład mieszanki na
biegu jałowym (wg wskazań sondy Lambda).
9
Zakładka oscyloskop
Okno programu pozwala na monitorowanie najważniejszych parametrów
pracy sterownika wySwietlając w formie wykresu bieżące wskazania
Lambdy, pozycjiAktuatora, TPS i obrotów silnika.
Dokładną analizę wzajemnych zależnoSci tych parametrów możemy
przeprowadzić uaktywniając Kursory wartoSci i kierując kursor na
interesujÄ…cy na odcinek wykresu.
10
Komunikaty systemowe
Na zakładce Odczyty dostępne jest okno dialogowe w którym są
wySwietlane komunikaty sterownika.
Komunikacja
* Błąd komunikacji - urządzenie nie podłączone
* Sterownik nie odpowiada - błędy odczytu
* NiezgodnoSć wersji - niezgodnoSć wersji urządzenia i programu
Przełączenie benzyna-gaz
* Praca na BENZYNIE - praca na benzynie
* Stacyjka nie włączona - brak zasilania elementów wykonawczych
* WciSnij przycisk - oczekiwanie na naciSnięcie przycisku
* Brak warunków przełączenia - temperatury lub/i
obrotów
* Temperatura nie osiągnięta - nie osiągnięto wymaganej minimalnej
temperatury silnika
* Zwiększ obroty - za niskie obroty do przełączenia na gaz przy
narastających lub nie przeszło granicy przy opadających
* Zmniejsz obroty - za wysokie obroty do przełączenia na gaz przy
obrotach opadających (granica osiągnięta)
Praca na gazie (z naukÄ…)
* Praca na GAZIE - praca na gazie
*NAUKA, Adaptacja do silnika - tryb nauki
* NAUKA, zwiększ obroty (2500-3000) - tryb nauki
* Przekroczenie obrotów silnika na gazie -
zadziałanie ogranicznika obrotów
* Adaptacja przerwana - tryb nauki, wciSnięty ponownie przycisk nauki
* Adaptacja zakończona - tryb nauki zakończony pomySlnie
* Zubożenie mieszanki CUT-OFF - zadziałanie funkcji CUT-OFF
11
Uwagi montażowe
Instalacja sterownika musi być wykonana przez wykwalifikowany personel
Przed przystąpieniem do montażu sterownika należy odłączyć ujemny
zacisk akumulatora. W przypadku nie odłączonego akumulatora montaż
musi odbywać się przy odłączonej wiązce od sterownika.
Sterownik Bingo-s należy zamontować w komorze silnika samochodu.
Powinien być on przymocowany za pomocą Sruby. Miejsce instalacji nie
może narażać sterownika na bezpoSrednie działanie wysokich temperatur,
lub też wody, benzyny, smarów i innych substancji chemicznych.
Sterownik musi być zamontowany tak, aby złącze znajdowało się w pozycji
pionowej z wiązką kabli skierowaną w dół celem zapobieżenia dostania się
wody do wnętrza sterownika.
Ewentualne reklamacje wynikajÄ…ce z niestosowania siÄ™ do tego zalecenia
nie będą rozpatrywane.
Wszystkie punkty połączeń muszą być wykonane starannie (lutowanie)
i dobrze zaizolowane. Przewody zabezpieczone przed przetarciem tak,
aby nie było możliwoSci zwarcia w instalacji.
Dla uzyskania zgodnoSci wskazań na przełączniku z rzeczywistą iloScią
gazu w butli należy dokonać korekty ustawienia  sensora poziomu gazu
względem wielozaworu.
W przypadku wystąpienia bardzo silnych zakłóceń spowodowanych,
(uszkodzeniem instalacji, iskrzenia, przebicia elektrycznego,
przerwy spowodowanej udarem), lub innych czynników które
spowodują że nie będzie możliwe pobieranie prawidłowych sygnałów
z czujników silnika, nastąpi automatyczne przełączenie pracy
pojazdu na benzynÄ™.
Parametry techniczne
- Zasilanie DC typ 12V (10-15) V
- Pobór prądu w czuwaniu (jazda na benzynie) 25 mA
- Pobór prądu w stanie aktywnym (jazda na gazie) 400 mA (500mA)
- Temperatura pracy -25..+80 C
- Zabezpieczenie zasilania sterownika bezp. topikowy 3A
- Zabezpieczenie układów wykonawczych bezp. topikowy 7A
- Max. obciążenie zaworu wyjScia gazowego 7A
BNGM 1.4_3 18-04-2011 RJU/RSZ


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
jarmex instrukcja montazu bramy dwuskrzydlowej (www instrukcja pl)
Licznik rowerowy Sigma BC1200 instrukcja PL
Nokia 2720 Fold instrukcja PL
Instrukcja PL Dominator0 140 150
Instrukcja PL
Startopia instrukcja PL startopia
GalaxyP00 instrukcja PL
Subelious 4 instrukcja PL
Instrukcja pl
PC 1200 CYCAD Instrukcja PL
Navigon Instrukcja PL
Baofeng UV B5 instrukcja pl
FR?00 instrukcja PL
BIRA instrukcja PL 050618

więcej podobnych podstron