Materiały szkoleniowe Analiza finansowa


ANALIZA FINANSOWA
ANALIZA FINANSOWA
Grzegorz Szacoń
Grzegorz Szacoń
Analiza finansowo  ekonomiczna
informacje ogólne
Celem przeprowadzenia analizy finansowej jest:
" Ocena finansowej rentowności inwestycji i
kapitału własnego (krajowego), a tak\e
finansowej bie\ącej wartości netto poprzez
ustalenie wartości wskazników efektywności
finansowej projektu.
" Weryfikacja trwałości finansowej projektu
i beneficjenta oraz operatora.
" Ustalenie właściwego (maksymalnego)
dofinansowania z funduszy UE.
Analiza finansowo  ekonomiczna
powinna uwzględniać:
metodologiÄ™ przeprowadzenia analiz;
nakłady inwestycyjne na realizację projektu;
zródła finansowania projektu;
przychody ze sprzeda\y  kalkulacja przychodów;
prognozę kosztów eksploatacyjnych inwestora;
rachunek zysków i strat dla projektu;
rachunek przepływów pienię\nych inwestora w
okresie realizacji i eksploatacji projektu;
analizę kosztów-korzyści  analizę finansową
projektu;
analizę kosztów-korzyści  analizę ekonomiczną
projektu.
W pierwszej kolejności nale\y przyjąć
odpowiedni sposób przeprowadzania analiz:
" nale\y dołączyć do studium wykonalności skoroszyt w postaci np.
MSExcel lub OpenOffice;
" skoroszyt powinien składać się z trzech grup arkuszy kalkulacyjnych
opisanych następująco:
1. grupa 1: Zało\enia,
2. grupa 2: Obliczenia oraz
3. grupa 3: Wyniki,
4. wszystkie dane liczbowe, w szczególności te przedstawiane w
arkuszach  Wyniki powinny mieć następującą formę:
okres
okres wdra\ania
LP
Kategoria/rok Rok bazowy funkcjonowania
projektu
projektu
2009 2010 2011 2012
1
2
3
Następnie przyjmujemy odpowiednie
Następnie przyjmujemy odpowiednie
Przyjęte zało\enia słu\ące oszacowaniu korzyści
gospodarczych płynących z realizacji danego
projektu  powinny dotyczyć wszystkich
płaszczyzn oddziaływania projektu, a w
największym stopniu:
1.płaszczyzny finansowej,
2.płaszczyzny gospodarczej,
3.płaszczyzny społecznej,
4.płaszczyzny ochrony środowiska.
Najwa\niejsze ogólne zasady i zało\enia,
Najwa\niejsze ogólne zasady i zało\enia,
w szczególności
w szczególności
Analiza powinna brać pod uwagę całościową serię
działań, czynności lub usług słu\ącą zaspokojeniu w
pełni danej potrzeby i osiągnięciu zało\onego celu.
Analiza powinna obejmować zamkniętą całość
przedsięwzięcia  grupę projektów, a w przypadku
starania się o dofinansowanie początkowych etapów
zło\onego projektu  równie\ analizę ryzyka
niezrealizowania pozostałych (końcowych) etapów
projektu, od których faktycznie zale\y powodzenie
całości.
Analiza powinna brać pod uwagę odpowiednie
oddziaływanie projektu, które jest uzale\nione od
wielkości i zakresu projektu. Zasadą powinno być
równie\ wykorzystanie tego samego poziomu
oddziaływania dla obliczania kosztów, jak i
korzyści projektu.
CD
Najwa\niejsze ogólne zasady i zało\enia,
Najwa\niejsze ogólne zasady i zało\enia,
w szczególności - CD
w szczególności - CD
Analiza powinna (wytyczne szczegółowe określają
w jakich przypadkach konieczne jest
wykonywanie tych analiz) zawierać analizę
wra\liwości i ryzyka, poniewa\ pozwala ona
zarówno projektodawcy, jak i ewaluatorowi
ocenić, czy zmiany w oszacowanym
oddziaływaniu projektu spowodowane zmianami
w wielkościach kluczowych zmiennych, są
niebezpieczne dla powodzenia projektu i mogÄ… w
łatwy sposób uniemo\liwić jego realizację.
Analiza musi zawierać się w okresie
inwestycyjnym i  okresie referencyjnym .
Okres referencyjny
Okres referencyjny
Okres  referencyjny to okres, dla którego przygotowywane
są analizy kosztów i korzyści (CBA)  nie licząc okresu
przygotowawczego i inwestycyjnego (które równie\ muszą być
objęte analizą). Jest to okres odpowiadający okresowi
ekonomicznej u\yteczności (\ycia)
Okres
Okres
Okres gospodarczego \ycia projektu
przygotowania
wdra\ania
OKRES REFERENCYJNY
projektu
projektu
Wartość rezydualna
Wartość rezydualna
Zdyskontowana wartość przewidywanych przychodów
wygenerowanych przez analizowanÄ… inwestycjÄ™ w okresie
wykraczajÄ…cym poza okres referencyjny, pomniejszonych o
odpowiadajÄ…ce im koszty operacyjne oraz o zmianÄ™ w kapitale
obrotowym, przy czym koszty powinny uwzględniać nakłady
odtworzeniowe niezbędne do utrzymania inwestycji  powinna
być wliczona w wartość rezydualną
(innymi słowy, wartość rezydualna jest to\sama z wartością
likwidacyjnÄ…).
CD
Wartość rezydualna - CD
Wartość rezydualna - CD
Wartość rezydualną oblicza się zgodnie z
wytycznymi ogólnymi do studiów
wykonalności dla projektów RPO
województwa lubelskiego tj, wg. wzoru:
FCFn
FV =
gdzie:
i
RV  wartość rezydualna,
FCFn  poziom wolnych przepływów pienię\nych obliczony jako
suma przychodów operacyjnych z ostatniego roku w okresie
referencyjnym pomniejszoną o sumę odpowiadającą im kosztów
operacyjnych skorygowaną o zmianę kapitału obrotowego
n  oznacza ostatni rok realizacji w przyjętym do obliczeń w
okresie referencyjnym,
CD
i  oznacza przyjętą stopę dyskonta: i = 5%.
Wartość rezydualna  CD
Wartość rezydualna  CD
Wartość rezydualną:
uwzględniamy do określania finansowej
trwałości i wskaznika FRR/K jedynie
wtedy, gdy
odpowiada ona rzeczywistemu wpływowi
środków dla inwestora.
zawsze uwzględniamy przy obliczaniu
wskazników FRR/C i luki finansowej.
Analiza finansowa
Analiza finansowa
Musi być dokonana z punktu widzenia właściciela
rezultatów projektu. jednak\e, je\eli właściciel i
operator są odrębnymi podmiotami (prowadzącymi
odrębne księgi rachunkowe), analiza finansowa powinna
być skonsolidowana (obejmować oba podmioty).
Musi brać pod uwagę wyłącznie przepływy pienię\ne
tzn. rzeczywistÄ… kwotÄ™ pieniÄ™\nÄ… otrzymywanÄ… lub
wypłacaną w ramach projektu. Dlatego niepienię\ne
pozycje rachunkowe, jak amortyzacja czy te\ rodzaju
rezerwy nie mogą być przedmiotem tej analizy.9
Musi uwzględniać wartość pieniądza w czasie podczas
wyliczania przepływów finansowych w ró\nych latach.
Przyszłe przepływy pienię\ne dyskontuje się wstecznie do
wartości bie\ącej (w pierwszym roku rozpoczęcia
projektu) za pomocÄ… degresywnego w czasie
 współczynnika dyskonta , którego wartość jest
uzale\niona od przyjętej stopy dyskontowej.
CD
Analiza finansowa - CD
Analiza finansowa - CD
" Analiza finansowa musi być sporządzona w cenach
stałych, poniewa\ stopa dyskontowa jest wyra\ona w
wartościach rzeczywistych (uwzględnia inflację).
" Analiza finansowa musi być sporządzona przy u\yciu
metody przyrostu
" Musi zapewniać, \e przepływy środków pienię\nych są
uwzględnione w tym roku, w którym będą faktycznie
dokonane i zawierać się w okresie inwestycyjnym oraz
danym  okresie referencyjnym .
" W przypadku gdy rzeczywisty okres gospodarczego
\ycia projektu przekracza dany okres odniesienia,
analiza uwzględnia równie\  wartość rezydualną
Przyjmuje jeden poziom stopy procentowej dla wszystkich
projektów w ramach RPO WL na poziomie 5%
5%
Współczynnik dyskontowy
Współczynnik dyskontowy
Analiza ekonomiczna
Analiza ekonomiczna
Musi być dokonana z punktu widzenia
społeczności, przy czym punktem wyjścia do
analizy ekonomicznej powinny być przepływy
pienię\ne określone w analizie finansowej
Powinna wychodzić z zało\enia, \e wkład w
projekt jest wyceniany w kontekście jego kosztu
alternatywnego, a produkt końcowy  w
kontekście gotowości klienta do zapłaty.
CD
Analiza ekonomiczna
Analiza ekonomiczna
Korekty wymagane
Korekty fiskalne: nale\y odliczyć podatki pośrednie (np.
VAT), subwencje i wpłaty mające charakter wyłącznie
przekazu pienię\nego (np. wpłaty z tytułu ubezpieczeń
społecznych). Jednak\e ceny muszą być powiększone o
podatki bezpośrednie. Równie\ w przypadku, gdy
konkretne podatki pośrednie/subwencje mają za zadanie
zmienić efekty zewnętrzne, nale\y je uwzględnić w cenie.
Korekta dotycząca efektów zewnętrznych: niektóre
skutki projektu mogą oddziaływać na inne czynniki
gospodarcze bez \adnego odszkodowania. Skutki te mogÄ…
być negatywne (np. nowa droga powodująca zwiększenie
siÄ™ poziomu zanieczyszczenia) lub pozytywne (np. nowa
linia kolejowa powodująca zmniejszenie się korków w ruchu
drogowym). Poniewa\ efekty zewnętrzne, z samej definicji,
następują bez pienię\nego odszkodowania, nie są one
uwzględnione w analizie finansowej, w związku z czym
muszą zostać oszacowane i wycenione w analizie
ekonomicznej.
CD
Analiza ekonomiczna
Analiza ekonomiczna
Przekształcenie z cen rynkowych w ceny
rozrachunkowe (ukryte  shadow prices) zostało
ograniczone wytycznych jedynie do wynagrodzeń.
Generalnie oprócz zniekształceń spowodowanych czynnikami
fiskalnymi i efektami zewnętrznymi równie\ i inne czynniki
mogą oderwać ceny od równowagi konkurencyjnego (tj.
skutecznego) rynku: monopole, bariery handlowe, regulacje
w zakresie prawa pracy, niepełna informacja, itp. We
wszystkich tych przypadkach obserwowane ceny rynkowe (tj.
finansowe) są mylące; nale\y zatem w ich miejsce stosować
ceny rozrachunkowe (ukryte), odzwierciedlajÄ…ce koszt
alternatywny wkładu w projekt oraz gotowość klienta do
zapłaty za produkt końcowy. Ceny rozrachunkowe oblicza się
poprzez zastosowanie do cen finansowych czynników
konwersji.
Wynagrodzenia ukryte
Wynagrodzenia ukryte
Nakłady inwestycyjne
Nakłady inwestycyjne
W odniesieniu do nakładów inwestycyjnych nale\y przedstawić:
harmonogram finansowo-rzeczowy;
zródła szacunku nakładów.
Przed przygotowywaniem harmonogramu rzeczowo-
finansowego, nale\y zebrać dane dotyczące dwóch
(opcjonalnie trzech) wydzielonych pozycji:
inwestycje rozwojowe i modernizacyjne (będące kosztem
kwalifikowanym projektów) związane z realizacją projektu;
inwestycje odtworzeniowe (nie będących kosztem
kwalifikowanym) w okresie eksploatacji projektu, tj. zakup
ruchomych środków trwałych, urządzeń nie będących
składnikiem nakładów rozwojowych i modernizacyjnych,
nakłady na remonty generalne, wymianę wyposa\enia
technicznego po technicznym okresie u\ytkowania
(podnoszące wartość środków trwałych);
rezerwę (opcjonalnie), która mimo, \e kwalifikuje się do
finansowania z funduszy unijnych, to jednak nie jest
uwzględniana w obliczeniu luki finansowej. Ta pozycja winna
być zatem wydzielona w harmonogramie.
yródła finansowania projektu
yródła finansowania projektu
W tym punkcie nale\y podać:
zródła finansowania przedsięwzięcia dla całego projektu,
poszczególnych jego elementów, a tak\e przeszłych i
przyszłych etapów;
rodzaj finansowania części projektu nie pochodzącej ze
środków EFRR (czy są to środki własne, kredyt, czy mo\e
dotacja);
sposób sfinansowania wkładu EFRR od momentu zapłaty za
wykonane działania do uzyskania refundacji.
Kalkulacja luki finansowej  poziom
Kalkulacja luki finansowej  poziom
dofinansowania
dofinansowania
OkreÅ›
ślanie luki
Å›
Å›
finansowej NIE jest
wymagane
Projekty, w których
Projekty podlegajÄ…ce
Projekty nie generujÄ…
Ä…ce
Ä…
Ä…
przychody nie
zasadom pomocy
pokrywają w pełni
dochodu
publicznej
kosztów operacyjnych
Kalkulacja luki finansowej  poziom dofinansowania
Kalkulacja luki finansowej  poziom dofinansowania
W okresie 2007-2013 utrzymano metodÄ™ luki w finansowaniu, jako
podstawę obliczania dotacji UE dla projektów generujących dochody,
przewidując \e  wydatki kwalifikowane nie mogą przekraczać bie\ącej
wartości kosztu inwestycji pomniejszonej o bie\ącą wartość dochodu
netto z inwestycji w okresie referencyjnym właściwym dla danej
kategorii inwestycji [art. 55 ust. 2. rozp. 1083/06]
Projekt  generujący dochód oznacza to projekt współfinansowany z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu
Spójności, którego całkowity koszt przekracza 1 mln EUR, obejmujące
inwestycję w infrastrukturę, korzystanie z której podlega opłatom
ponoszonym bezpośrednio przez korzystających oraz wszelkie projekty
pociągające za sobą sprzeda\ gruntu lub budynków lub dzier\awę
gruntu lub najem budynków, lub wszelkie inne odpłatne świadczenie
usług, dla których wartość bie\ąca przychodów w rozumieniu art. 55
ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 przewy\sza wartość
bie\ącą kosztów operacyjnych. Projektami generującymi dochody nie
są projekty, które podlegają zasadom pomocy publicznej w rozumieniu
art. 87 TWE, w tym pomocy de minimis lub dla których wsparcie
zwiÄ…zane jest z instrumentami in\ynierii finansowej w rozumieniu art.
44 rozporzÄ…dzenia Rady (WE) nr 1083/2006 oraz Sekcji 8
rozporzÄ…dzenia Komisji (WE) nr 1828/2006.
Kalkulacja luki finansowej  poziom dofinansowania
Kalkulacja luki finansowej  poziom dofinansowania
W celu obliczenia luki finansowe posłu\ono się następującą
W celu obliczenia luki finansowe posłu\ono się następującą
metodologią wynikającą z Wytycznych ogólnych do studiów
metodologią wynikającą z Wytycznych ogólnych do studiów
wykonalności dla projektów w ramach RPO województwa
wykonalności dla projektów w ramach RPO województwa
lubelskiego.
lubelskiego.
Ustalenie wielkości  luki finansowej (R)  krok pierwszy
Ustalenie wielkości  luki finansowej (R)  krok pierwszy
gdzie:
gdzie:
Max (EE)  oznacza maksymalne kwalifikowane wydatki = DIC 
Max (EE)  oznacza maksymalne kwalifikowane wydatki = DIC 
DNR (Art. 55 ust. 2 rozp.1083/06)
DNR (Art. 55 ust. 2 rozp.1083/06)
DIC  oznacza zdyskontowane koszty inwestycyjne (w tym nakłady
DIC  oznacza zdyskontowane koszty inwestycyjne (w tym nakłady
odtworzeniowe, ale bez rezerw)
odtworzeniowe, ale bez rezerw)
DNR  oznacza zdyskontowany przychód netto = zdyskontowane
DNR  oznacza zdyskontowany przychód netto = zdyskontowane
przychody  dyskontowane koszty operacyjne + zdyskontowana
przychody  dyskontowane koszty operacyjne + zdyskontowana
wartość rezydualna.
wartość rezydualna.
W obliczeniach luki finansowej zgodnie z ww. wytycznymi nie
W obliczeniach luki finansowej zgodnie z ww. wytycznymi nie
uwzględnia się:
uwzględnia się:
amortyzacji i wszelkich zmniejszeń wartości środków trwałych,
amortyzacji i wszelkich zmniejszeń wartości środków trwałych,
rezerw na nieprzewidziane wydatki (nie wydzielano jej w
rezerw na nieprzewidziane wydatki (nie wydzielano jej w
harmonogramie),
harmonogramie),
Do wyliczeń  luki włącza się podatek VAT  je\eli jest kosztem
Do wyliczeń  luki włącza się podatek VAT  je\eli jest kosztem
kwalifikowalnym
kwalifikowalnym
Kalkulacja luki finansowej  poziom dofinansowania
Kalkulacja luki finansowej  poziom dofinansowania
Ustalenie  kwoty decyzji (DA)  krok drugi
Ustalenie  kwoty decyzji (DA)  krok drugi
czyli kwoty, do jakiej ma zastosowanie wskaznik
czyli kwoty, do jakiej ma zastosowanie wskaznik
współfinansowania dla danej osi priorytetowej (art. 41 ust. 2
współfinansowania dla danej osi priorytetowej (art. 41 ust. 2
rozp. 1083/06
rozp. 1083/06
DA = EC×R
DA = EC×R
gdzie:
gdzie:
EC oznacza wydatki kwalifikowane (niezdyskontowane)
EC oznacza wydatki kwalifikowane (niezdyskontowane)
R  wielkość luki - %
R  wielkość luki - %
Obliczenie wielkości (maksymalnej) dotacji UE  krok trzeci
Obliczenie wielkości (maksymalnej) dotacji UE  krok trzeci
Dotacja UE= DA×max(CRpa) = zÅ‚
Dotacja UE= DA×max(CRpa) = zÅ‚
gdzie:
gdzie:
max (CRpa) oznacza maksymalną wielkość współfinansowania
max (CRpa) oznacza maksymalną wielkość współfinansowania
przewidzianą dla osi priorytetowej w decyzji Komisji o przyjęciu
przewidzianą dla osi priorytetowej w decyzji Komisji o przyjęciu
programu operacyjnego (art. 53 ust. 6).
programu operacyjnego (art. 53 ust. 6).
Podstawowe parametry kredytów i po\yczek
Podstawowe parametry kredytów i po\yczek
wartość kredytu/po\yczki,
waluta kredytu/po\yczki,
oprocentowanie (stałe, które nie zmienia się w okresie
wskazanym w umowie kredytu bez względu na sytuację
rynkowÄ… czy zmienne  uzale\nione od sytuacji rynkowej,
zmieniane co 1, 3 lub 6 miesięcy na podstawie wysokości
stóp procentowych  WIBOR, LIBOR lub EURIBOR)
okres kredytowania
karencję (zapadalność w przypadku obligacji)
rodzaj rat
opłaty i prowizje
SPORZDZAMY HARMONOGRAM SPAAT
Przykładowy harmonogram spłat
Przykładowy harmonogram spłat
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Sytuację inwestora przeanalizować nale\y pod kątem
Sytuację inwestora przeanalizować nale\y pod kątem
wskazników długu, obsługi zadłu\enia, inwestycji, udziału
wskazników długu, obsługi zadłu\enia, inwestycji, udziału
dochodów własnych w dochodach ogółem i dochodu
dochodów własnych w dochodach ogółem i dochodu
przypadającego na jednego mieszkańca.
przypadającego na jednego mieszkańca.
Analizowany wskaznik obsługi zadłu\enia, wylicza się wg
Analizowany wskaznik obsługi zadłu\enia, wylicza się wg
wzoru:
wzoru:
Woz= (R+O+Zp+We)/Dog x 100%
Woz= (R+O+Zp+We)/Dog x 100%
Woz - wskaznik zadłu\enia
Woz - wskaznik zadłu\enia
R  kwoty rat po\yczek i kredytów do spłaty w danym roku
R  kwoty rat po\yczek i kredytów do spłaty w danym roku
bud\etowym
bud\etowym
O  kwoty nale\nych w danym roku odsetek od po\yczek,
O  kwoty nale\nych w danym roku odsetek od po\yczek,
kredytów i wyemitowanych papierów wartościowych
kredytów i wyemitowanych papierów wartościowych
Zp - kwota potencjalnych spłat zobowiązań z tytułu
Zp - kwota potencjalnych spłat zobowiązań z tytułu
udzielonych przez gminę poręczeń
udzielonych przez gminę poręczeń
We - kwota przypadajÄ…cych w danym roku bud\etowym
We - kwota przypadajÄ…cych w danym roku bud\etowym
wykupu papierów wartościowych
wykupu papierów wartościowych
Dog - dochody gminy ogółem
Dog - dochody gminy ogółem
Wskaznik obsługi zadłu\enia, z tytułów wymienionych w art.
Wskaznik obsługi zadłu\enia, z tytułów wymienionych w art.
169 ustawy o finansach publicznych, nie mo\e przekroczyć 15
169 ustawy o finansach publicznych, nie mo\e przekroczyć 15
% dochodów.
% dochodów.
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Badaniu poddano tak\e bud\et inwestora pod kontem wskaznika długu,
Badaniu poddano tak\e bud\et inwestora pod kontem wskaznika długu,
tj. wielkości zadłu\enia gminy w stosunku do dochodów ogółem.
tj. wielkości zadłu\enia gminy w stosunku do dochodów ogółem.
Wskaznik ten liczony został wg wzoru:
Wskaznik ten liczony został wg wzoru:
Wd=(K+P+E+Dep+Wz)/Dogx100%
Wd=(K+P+E+Dep+Wz)/Dogx100%
Wd - wskaznik długu
Wd - wskaznik długu
K - kwota zadłu\enia z tytułu po\yczek i kredytów
K - kwota zadłu\enia z tytułu po\yczek i kredytów
P - kwota zobowiÄ…zania wynikajÄ…cego z udzielonych przez gminÄ™
P - kwota zobowiÄ…zania wynikajÄ…cego z udzielonych przez gminÄ™
poręczeń
poręczeń
E - kwota zadłu\enia z tytułu papierów wartościowych
E - kwota zadłu\enia z tytułu papierów wartościowych
Dep - przyjęte depozyty
Dep - przyjęte depozyty
Wz - wymagalne zobowiÄ…zania
Wz - wymagalne zobowiÄ…zania
Dog - dochody gminy ogółem
Dog - dochody gminy ogółem
Do zbadania powy\szego wskaznika przyjęto tytuły zaliczane do długu
Do zbadania powy\szego wskaznika przyjęto tytuły zaliczane do długu
publicznego zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych.
publicznego zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych.
Dodatkowo uwzględniono potencjalne zobowiązania z tytułu udzielonych
Dodatkowo uwzględniono potencjalne zobowiązania z tytułu udzielonych
przez gminę poręczeń. Ustawa o finansach publicznych nie zalicza tego
przez gminę poręczeń. Ustawa o finansach publicznych nie zalicza tego
typu zobowiązań do długu publicznego ale są one brane pod uwagę przez
typu zobowiązań do długu publicznego ale są one brane pod uwagę przez
banki do analizy zdolności kredytowej, stąd te\ uznano za stosowne
banki do analizy zdolności kredytowej, stąd te\ uznano za stosowne
uwzględnienie równie\ tych zobowiązań.
uwzględnienie równie\ tych zobowiązań.
Zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych wskaznik długu nie
Zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych wskaznik długu nie
mo\e przekroczyć 60% dochodów.
mo\e przekroczyć 60% dochodów.
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
W ocenie mo\liwości finansowych inwestora analizie
W ocenie mo\liwości finansowych inwestora analizie
poddano tak\e, jaki procent wydatków ogółem gminy
poddano tak\e, jaki procent wydatków ogółem gminy
stanowiÄ… wydatki inwestycyjne. Wskaznik inwestycji
stanowiÄ… wydatki inwestycyjne. Wskaznik inwestycji
liczony został wg wzoru:
liczony został wg wzoru:
Wi =I/Wogx100%
Wi =I/Wogx100%
Wi - wskaznik inwestycji
Wi - wskaznik inwestycji
I - wydatki inwestycyjne
I - wydatki inwestycyjne
Wog - wydatki gminy ogółem
Wog - wydatki gminy ogółem
Wskaznik ten powinien znajdować się w przedziale 10%-
Wskaznik ten powinien znajdować się w przedziale 10%-
50%..
50%..
Kolejnym wskaznikiem jaki został wyliczony to wskaznik
Kolejnym wskaznikiem jaki został wyliczony to wskaznik
udziału dochodów własnych
udziału dochodów własnych
w dochodach ogółem. Minimalny poziom tego wskaznika to
w dochodach ogółem. Minimalny poziom tego wskaznika to
21 %, U= Dw/Dogx100%
21 %, U= Dw/Dogx100%
U-wskaznik udziału
U-wskaznik udziału
Dw-dochody własne
Dw-dochody własne
Dog-dochody gminy ogółem
Dog-dochody gminy ogółem
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Ocena mo\liwości finansowych inwestora
Mo\liwość realizowania potrzeb społecznych przez gminę
Mo\liwość realizowania potrzeb społecznych przez gminę
jest określana przez wskaznik dochodu przypadającego na
jest określana przez wskaznik dochodu przypadającego na
jednego mieszkańca. Poziom tego wskaznika nie powinien
jednego mieszkańca. Poziom tego wskaznika nie powinien
być ni\szy ni\ 500 zł/Mk.
być ni\szy ni\ 500 zł/Mk.
Dochód jaki przypada na jednego mieszkańca badanej
Dochód jaki przypada na jednego mieszkańca badanej
gminy jest znacznie wy\szy od poziomu minimalnego. Dla
gminy jest znacznie wy\szy od poziomu minimalnego. Dla
roku objęty analizą tj. roku 2008 średni dochód gminy
roku objęty analizą tj. roku 2008 średni dochód gminy
przypadający na jednego mieszkańca wyniósł ponad
przypadający na jednego mieszkańca wyniósł ponad
2000,00 zł/Mk. Liczba mieszkańców, wg danych gminy:
2000,00 zł/Mk. Liczba mieszkańców, wg danych gminy:
11065 osób.
11065 osób.
Wskaznik ten wyliczony został wg wzoru:
Wskaznik ten wyliczony został wg wzoru:
Dm=Dog/L
Dm=Dog/L
Dm - wskaznik dochodu przypadajÄ…cego na jednego
Dm - wskaznik dochodu przypadajÄ…cego na jednego
mieszkańca
mieszkańca
L - liczba mieszkańców
L - liczba mieszkańców
Dog - dochody gminy ogółem
Dog - dochody gminy ogółem
Przychody ze sprzeda\y  kalkulacja przychodów
Przychody ze sprzeda\y  kalkulacja przychodów
W odniesieniu do przychodów ze sprzeda\y nale\y
przedstawić:
zało\enia dla wariantu bazowego
zało\enia dla wariantu inwestycyjnego
kalkulację przychodów
zaprognozować liczbę u\ytkowników dla wariantu bazowego
zaprognozować liczbę u\ytkowników w wariancie realizacji
inwestycji
przygotować plan taryfowy lub cennik dla obydwu
wariantów
KALKULACJA POWINNA ZAWIERAĆ PRZYCHODY ZE
SPRZEDAśY I POZOSTAAE PRZYCHODY OPERACYJNE ORAZ
ŚCIGALNOŚĆ (oszacować lub wykazać \e wynosi 100 %)
Kalkulacja kosztów eksploatacyjnych w wariancie
Kalkulacja kosztów eksploatacyjnych w wariancie
inwestycyjnym i bezinwestycyjnym
inwestycyjnym i bezinwestycyjnym
Ujmujemy koszt zwiÄ…zane z projektem.
Następnie nale\y trzymać się następujących zasad:
przyjąć realne i mo\liwe do osiągnięcia zało\enia odnośnie kosztów,
uwzględnić wszystkie koszty,
Podzielić koszty według klasyfikacji kosztów rodzajowych przy zało\eniu
kontynuowania działalności bez realizacji projektu w odpowiednim
okresie referencyjnym na:
koszty paliwa,
koszty energii elektrycznej,
koszty innych mediów,
koszty materiałów,
koszty wynagrodzeń brutto z narzutami,
koszty usług obcych,
koszty remontów i konserwacji,
opłaty za korzystanie ze środowiska,
kary za przekroczenia warunków korzystania ze środowiska,
koszty ogólnozakładowe,
inne (podać jakie, nie mo\emy w tym miejscu uwzględniać
amortyzacji).
Przykłady obliczeń kosztów  energia elektryczna
Przykłady obliczeń kosztów  energia elektryczna
Energia na potrzeby oświetlenia  łączna moc punktów
Energia na potrzeby oświetlenia  łączna moc punktów
świetlnych (wszystkich oświetlenia zewnętrznego i
świetlnych (wszystkich oświetlenia zewnętrznego i
wewnętrznego) wynosi 1,9 kW. Aącznie nale\ało będzie
wewnętrznego) wynosi 1,9 kW. Aącznie nale\ało będzie
oświetlać średnio od 1500 do 700 przez 3 miesiące tj.
oświetlać średnio od 1500 do 700 przez 3 miesiące tj.
listopad, grudzieÅ„, styczeÅ„  120 dni × 16 h = 1920 kWh, w
listopad, grudzieÅ„, styczeÅ„  120 dni × 16 h = 1920 kWh, w
pazdzierniku, lutym marcu Å›rednio od 1700 do 600  90 dni ×
pazdzierniku, lutym marcu Å›rednio od 1700 do 600  90 dni ×
13 = 1170 kWh, w pozostałych miesiącach kwiecień 
13 = 1170 kWh, w pozostałych miesiącach kwiecień 
wrzesieÅ„ od 2000 do 500 tj. 9 h × 180 dni = 1620 kWh 
wrzesieÅ„ od 2000 do 500 tj. 9 h × 180 dni = 1620 kWh 
łącznie na potrzeby oświetlenia terenu i pomieszczeń
łącznie na potrzeby oświetlenia terenu i pomieszczeń
biurowych (przewiduje się obsługę całodobową więc nie
biurowych (przewiduje się obsługę całodobową więc nie
stosowano współczynnika jednoczesności 0,35 poniewa\
stosowano współczynnika jednoczesności 0,35 poniewa\
oświetlenie zewnętrzne pracować będzie przy współczynniku
oświetlenie zewnętrzne pracować będzie przy współczynniku
jednoczesności równym 1 i identycznie zało\ono współczynnik
jednoczesności równym 1 i identycznie zało\ono współczynnik
jednoczesności dla uproszczenia w odniesieniu dla
jednoczesności dla uproszczenia w odniesieniu dla
pozostałych punktów świetlnych wewnątrz budynku)  4710
pozostałych punktów świetlnych wewnątrz budynku)  4710
kWh.
kWh.
Energia elektryczna na potrzeby biurowe (urzÄ…dzenia
Energia elektryczna na potrzeby biurowe (urzÄ…dzenia
biurowe)  łączna moc gniazd wynosi 1 kW, współczynnik
biurowe)  łączna moc gniazd wynosi 1 kW, współczynnik
jednoczesności wynosi 0,1. Dla uproszczenia przyjęto, \e
jednoczesności wynosi 0,1. Dla uproszczenia przyjęto, \e
urządzenia będą włączane wyłącznie na jednej zmianie 8
urządzenia będą włączane wyłącznie na jednej zmianie 8
godzinnej, stÄ…d 0,1 kWh × 8 × 365 dni = 292 kWh
godzinnej, stÄ…d 0,1 kWh × 8 × 365 dni = 292 kWh
Przykłady obliczeń kosztów  energia
Przykłady obliczeń kosztów  energia
elektryczna
elektryczna
Energia elektryczna na potrzeby wentylacji  moc zainstalowana
Energia elektryczna na potrzeby wentylacji  moc zainstalowana
0,3 kW. Dla zapewnienia 5 krotnej wymiany powietrza wentylatory
0,3 kW. Dla zapewnienia 5 krotnej wymiany powietrza wentylatory
będą pracowały 0,5 g z przerwa 2 g. W cyklu 1 zmiany będą
będą pracowały 0,5 g z przerwa 2 g. W cyklu 1 zmiany będą
pracowały łącznie 1,5 g. Zakłada się, \e po godzinie 15 wentylatory
pracowały łącznie 1,5 g. Zakłada się, \e po godzinie 15 wentylatory
jeden raz wymienią powietrze. W sumie łącznie dziennie będą
jeden raz wymienią powietrze. W sumie łącznie dziennie będą
pracowaÅ‚y 2 h × 0,3 kW × 365 = 219 kWh.
pracowaÅ‚y 2 h × 0,3 kW × 365 = 219 kWh.
Ogrzewanie pomieszczeń technicznych. Moc grzewcza wynosi 9 kW.
Ogrzewanie pomieszczeń technicznych. Moc grzewcza wynosi 9 kW.
Zakłada się, \e spadek temperatury poni\ej wymaganej tj. poni\ej
Zakłada się, \e spadek temperatury poni\ej wymaganej tj. poni\ej
+ 8 oC nastÄ…pi w miesiÄ…cach  pazdziernik  marzec. Czas pracy
+ 8 oC nastÄ…pi w miesiÄ…cach  pazdziernik  marzec. Czas pracy
nagrzewnicy 2 g dziennie przez 150 dni, stÄ…d 2 kW × 2h × 150 dni
nagrzewnicy 2 g dziennie przez 150 dni, stÄ…d 2 kW × 2h × 150 dni
= 600 kWh,
= 600 kWh,
Ogrzewanie c. w. u.  Å‚Ä…czna moc zainstalowanych podgrzewaczy
Ogrzewanie c. w. u.  Å‚Ä…czna moc zainstalowanych podgrzewaczy
wynosi  1,5 kW, zakłada się, \e pogrzewacze będą pracowały
wynosi  1,5 kW, zakłada się, \e pogrzewacze będą pracowały
dziennie 20 min (mycie rąk po przeglądach, mycie podłóg), 1,5 kW
dziennie 20 min (mycie rąk po przeglądach, mycie podłóg), 1,5 kW
× 0,3h × 365 = 164,25 kWh,
× 0,3h × 365 = 164,25 kWh,
Ogrzewanie pomieszczeń  łączna moc zainstalowanych grzejników
Ogrzewanie pomieszczeń  łączna moc zainstalowanych grzejników
wynosi 2 kW. Zakłada się, \e urządzenia te będą pracować połowę
wynosi 2 kW. Zakłada się, \e urządzenia te będą pracować połowę
czasu sezonu grzewczego według PN-83/B03406 tj. 2050 h, stąd 2
czasu sezonu grzewczego według PN-83/B03406 tj. 2050 h, stąd 2
kW × 2050 h = 4100 kWh
kW × 2050 h = 4100 kWh
AACZNIE ENERGIA NA OBIEKCIE ROCZNIE  90385,25 kWh
AACZNIE ENERGIA NA OBIEKCIE ROCZNIE  90385,25 kWh
× 0,54 zÅ‚ (zródÅ‚o  zatwierdzona taryfa dla LUBZEL S.A. przez
× 0,54 zÅ‚ (zródÅ‚o  zatwierdzona taryfa dla LUBZEL S.A. przez
URE)
URE)
Przykłady obliczeń kosztów  energia cieplna
Przykłady obliczeń kosztów  energia cieplna
Obliczenie zapotrzebowania na gaz
Obliczenie zapotrzebowania na gaz
Obliczając koszty energii cieplnej nale\y wziąć pod wagę sezon
Obliczając koszty energii cieplnej nale\y wziąć pod wagę sezon
grzewczy który według definicji podanej w Rozporządzeniu Ministra
grzewczy który według definicji podanej w Rozporządzeniu Ministra
Gospodarki i Pracy z dn. 30 czerwca 2004 r. w sprawie
Gospodarki i Pracy z dn. 30 czerwca 2004 r. w sprawie
szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci
szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci
ciepłowniczych oraz eksploatacji tych sieci (Dz. U. nr 157, poz. 1751,
ciepłowniczych oraz eksploatacji tych sieci (Dz. U. nr 157, poz. 1751,
Rozdz. 1, ż 2, ust. 19): podaje \e sezon grzewczy jest to okres, w
Rozdz. 1, ż 2, ust. 19): podaje \e sezon grzewczy jest to okres, w
którym warunki atmosferyczne powodują konieczność ciągłego
którym warunki atmosferyczne powodują konieczność ciągłego
dostarczania ciepła w celu ogrzewania obiektów. Oznacza to \e
dostarczania ciepła w celu ogrzewania obiektów. Oznacza to \e
przepis nie określa dokładnego terminu rozpoczęcia i zakończenia
przepis nie określa dokładnego terminu rozpoczęcia i zakończenia
sezonu grzewczego. Czynnikiem grzewczym dla przedmiotowego
sezonu grzewczego. Czynnikiem grzewczym dla przedmiotowego
projektu będzie gaz ziemny. Jakośc gazu ziemnego określają
projektu będzie gaz ziemny. Jakośc gazu ziemnego określają
przepisy - RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki
przepisy - RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki
Społecznej nr 1113 z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie
Społecznej nr 1113 z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie
szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych,
szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych,
ruchu i eksploatacji tych sieci oraz Polska Norma (PN-C-04753).
ruchu i eksploatacji tych sieci oraz Polska Norma (PN-C-04753).
Parametry gazu
Parametry gazu
Wartość opałowa 38MJ/m3, SO20,0000028kg/Mg, NO2 4800kg/Mg,
Wartość opałowa 38MJ/m3, SO20,0000028kg/Mg, NO2 4800kg/Mg,
CO2 70kg/Mg, CO2 1964000kg/Mg yródło: Polskie Górnictwo
CO2 70kg/Mg, CO2 1964000kg/Mg yródło: Polskie Górnictwo
Naftowe i Gazownictwo http://www.pgnig.pl/gaz_ziemny
Naftowe i Gazownictwo http://www.pgnig.pl/gaz_ziemny
Przykłady obliczeń kosztów  energia cieplna
Przykłady obliczeń kosztów  energia cieplna
Określając bilans ciepła w oparciu o poszczególne projekty
Określając bilans ciepła w oparciu o poszczególne projekty
bran\owe mo\na przyjąć \e:
bran\owe mo\na przyjąć \e:
zapotrzebowanie ciepła na potrzeby c. o. (dodatkowo dla 3 sal)
zapotrzebowanie ciepła na potrzeby c. o. (dodatkowo dla 3 sal)
będzie wynosiło około 10 kW,
będzie wynosiło około 10 kW,
Godzinowe zapotrzebowanie na gaz ziemny dla potrzeb
Godzinowe zapotrzebowanie na gaz ziemny dla potrzeb
kotłowni będzie wynosiło:
kotłowni będzie wynosiło:
Q 10 m3
Vi = = =1,16
Hi ×·i 9,5× 0,9 h
gdzie:
gdzie:
 zapotrzebowanie na moc cieplnÄ… [kW]
 zapotrzebowanie na moc cieplnÄ… [kW]
 wartość opałowa gazu [kWh/m3]
 wartość opałowa gazu [kWh/m3]
 sprawność kotła
 sprawność kotła
Przykłady obliczeń kosztów  energia cieplna
Przykłady obliczeń kosztów  energia cieplna
Zało\ono, na podstawie obserwacji lat poprzednich, \e
Zało\ono, na podstawie obserwacji lat poprzednich, \e
sezon grzewczy generowało konieczność podnoszenia
sezon grzewczy generowało konieczność podnoszenia
temperatury o "T średnio 30 oC. Poska norma zakłada do
temperatury o "T średnio 30 oC. Poska norma zakłada do
obliczeń, \e sezon trwa 4200 h a "T wynosi 40 oC.
obliczeń, \e sezon trwa 4200 h a "T wynosi 40 oC.
Oznaczałoby to, \e przez 175 dni w roku temperatura na
Oznaczałoby to, \e przez 175 dni w roku temperatura na
zewnÄ…trz wynosi  20 oC i przez co obliczenia zgodnie z
zewnÄ…trz wynosi  20 oC i przez co obliczenia zgodnie z
Pn odbiegałyby od rzeczywistości. Zało\ono, \e taki stan
Pn odbiegałyby od rzeczywistości. Zało\ono, \e taki stan
utrzyma się co najwy\ej kilka dni zatem do obliczeń
utrzyma się co najwy\ej kilka dni zatem do obliczeń
kosztów eksploatacyjnych przyjęto połowę czasu trwania
kosztów eksploatacyjnych przyjęto połowę czasu trwania
sezonu tj. zało\ono, \e sezon o takim konieczności
sezonu tj. zało\ono, \e sezon o takim konieczności
dostarczania ciepła dla "T = 40 oC wyniesie 2100 h.
dostarczania ciepła dla "T = 40 oC wyniesie 2100 h.
Taki zało\enie nie powinno budzić wątpliwości co do
Taki zało\enie nie powinno budzić wątpliwości co do
poprawności kalkulacji poniewa\ średnie temperatury
poprawności kalkulacji poniewa\ średnie temperatury
zewnętrzne w ostatnich latach według Instytutu
zewnętrzne w ostatnich latach według Instytutu
Meteorologii i Gospodarki Wodnej nie sięgały poni\ej  10
Meteorologii i Gospodarki Wodnej nie sięgały poni\ej  10
oC.
oC.
Przykład obliczeń kosztów konserwacji
Przykład obliczeń kosztów konserwacji
Koszty codziennej konserwacji  poniewa\ planuje siÄ™ budowÄ™ nowych
Koszty codziennej konserwacji  poniewa\ planuje siÄ™ budowÄ™ nowych
obiektów koszty codziennej konserwacji będą sprowadzały się do drobnych
obiektów koszty codziennej konserwacji będą sprowadzały się do drobnych
napraw. Przyjmuje się, \e w okresie pierwszych 9 lat będą to wyłącznie ww.
napraw. Przyjmuje się, \e w okresie pierwszych 9 lat będą to wyłącznie ww.
naprawy drobne wynoszące 12000 zł rocznie  uzupełnianie piasku, paliwo
naprawy drobne wynoszące 12000 zł rocznie  uzupełnianie piasku, paliwo
do kosiarki. Poniewa\ czas \ycia obiektu (nawierzchni, słupów
do kosiarki. Poniewa\ czas \ycia obiektu (nawierzchni, słupów
oświetleniowych, słupów ogrodzeniowych, przęseł, elewacji jest dłu\szy ni\
oświetleniowych, słupów ogrodzeniowych, przęseł, elewacji jest dłu\szy ni\
20 lat) nie przewiduje się kapitalnych remontów tych elementów, nie
20 lat) nie przewiduje się kapitalnych remontów tych elementów, nie
wystąpią więc wartości odtworzeniowe  podnoszące wartość środków
wystąpią więc wartości odtworzeniowe  podnoszące wartość środków
trwałych.
trwałych.
Zakłada się raz na 10 lat malowanie słupów i przęseł  według obecnych
Zakłada się raz na 10 lat malowanie słupów i przęseł  według obecnych
cen 1 m2 malowania policzono ni\ej.
cen 1 m2 malowania policzono ni\ej.
średnie zu\ycie farby przy dwukrotnym malowaniu  0,3 dm3/m2 wg. KNR
średnie zu\ycie farby przy dwukrotnym malowaniu  0,3 dm3/m2 wg. KNR
2- 021505-01
2- 021505-01
cena farby około 12 zł za dm3,
cena farby około 12 zł za dm3,
ilość roboczogodzin koniecznych do pomalowania 1 m2 powierzchni wg.
ilość roboczogodzin koniecznych do pomalowania 1 m2 powierzchni wg.
KNR 2-021505-01 wynosi 0,1391 roboczogodziny,
KNR 2-021505-01 wynosi 0,1391 roboczogodziny,
cena roboczogodziny pracownika zarabiajÄ…cego 2105,82 brutto (Å‚Ä…cznie z
cena roboczogodziny pracownika zarabiajÄ…cego 2105,82 brutto (Å‚Ä…cznie z
ZUS od najni\szego wynagrodzenia) wynosi 1800,00 ÷ 168 = 10,71 zÅ‚,
ZUS od najni\szego wynagrodzenia) wynosi 1800,00 ÷ 168 = 10,71 zÅ‚,
cena za pomalowanie 1 m2 powierzchni wynosi (0,3 × 12) + 0,1391 ×
cena za pomalowanie 1 m2 powierzchni wynosi (0,3 × 12) + 0,1391 ×
10,71 = 5,09 zł,
10,71 = 5,09 zł,
ogółem jest 150 m2 powierzchni słupów,
ogółem jest 150 m2 powierzchni słupów,
koszty malowania (robocizna) 5,09 × 150 = 763,50 zÅ‚.
koszty malowania (robocizna) 5,09 × 150 = 763,50 zÅ‚.
praca rusztowań 2000,00 zł
praca rusztowań 2000,00 zł
Aącznie = 2763,50 zł
Aącznie = 2763,50 zł
Przykład obliczeń oszczędności ciepła
Przykład obliczeń oszczędności ciepła
Zało\ono, \e przenikalność cieplna ścian przed ociepleniem wynosi
Zało\ono, \e przenikalność cieplna ścian przed ociepleniem wynosi
jak dla ściany o grubości 50 cm pełnej tj: U= 1,15 W/m2K, po
jak dla ściany o grubości 50 cm pełnej tj: U= 1,15 W/m2K, po
ociepleniu 0,3 W/m2K. Energia potrzebna przed ociepleniem
ociepleniu 0,3 W/m2K. Energia potrzebna przed ociepleniem
wynosi: 1,15 × (530,19 + 341,13 + 58,33) × 30 = 32,07 kW.
wynosi: 1,15 × (530,19 + 341,13 + 58,33) × 30 = 32,07 kW.
Energia potrzeba po ociepleniu wynosi 0,3 × (530,19 + 341,13 +
Energia potrzeba po ociepleniu wynosi 0,3 × (530,19 + 341,13 +
58,33) × 25 = 8,36 kW.
58,33) × 25 = 8,36 kW.
Ró\nica w zapotrzebowaniu na ciepło po ociepleniu ścian wyniesie
Ró\nica w zapotrzebowaniu na ciepło po ociepleniu ścian wyniesie
23,71 kW a caÅ‚ym sezonie 23,71 × 2100 = 79791 kWh = 179,25
23,71 kW a caÅ‚ym sezonie 23,71 × 2100 = 79791 kWh = 179,25
GJ.
GJ.
Przykład obliczeń ilości wody i ścieków
Przykład obliczeń ilości wody i ścieków
Ilość zimnej wody na cele gospodarcze obliczono na podstawie PN-
Ilość zimnej wody na cele gospodarcze obliczono na podstawie PN-
92/B-01706 przyjmując następujące zało\enia: przepływ obl. przy
92/B-01706 przyjmując następujące zało\enia: przepływ obl. przy
normatywnym wypływie z punktów czerpalnych wg wzoru
normatywnym wypływie z punktów czerpalnych wg wzoru
q = 0,682 x (qn )0,45 - 0,14
q = 0,682 x (qn )0,45 - 0,14
normatywny wypływ z punktu czerpalnego:
normatywny wypływ z punktu czerpalnego:
w.c. - qn = 0,13 dm3/s - szt. 5
w.c. - qn = 0,13 dm3/s - szt. 5
umywalka - qn = 0,07 dm3/s - szt. 10
umywalka - qn = 0,07 dm3/s - szt. 10
polewaczki - qn = 0,15 dm3/s - szt. 10
polewaczki - qn = 0,15 dm3/s - szt. 10
q z. w. = 0,65 + 0,7 + 1,5 = 2,85
q z. w. = 0,65 + 0,7 + 1,5 = 2,85
q z. w. = 0,682 x (2,85)0,45 - 0,14 = 0,484 dm3/s
q z. w. = 0,682 x (2,85)0,45 - 0,14 = 0,484 dm3/s
Zakładając zu\ycie na tym poziomie przez 200 dni w roku i 0,5 g. (6
Zakładając zu\ycie na tym poziomie przez 200 dni w roku i 0,5 g. (6
przerw 5 min ka\da) + zało\ono, \e czas pracy urządzeń będzie
przerw 5 min ka\da) + zało\ono, \e czas pracy urządzeń będzie
większy o 15 godzin (15 imprez, na ka\dej z nich urządzenia
większy o 15 godzin (15 imprez, na ka\dej z nich urządzenia
przepracujÄ… Å‚Ä…cznie 15 g, po jednej godzinie w trakcie ka\dej
przepracujÄ… Å‚Ä…cznie 15 g, po jednej godzinie w trakcie ka\dej
z nich). Roczne zu\ycie wody wyniesie: {0,484 × [(200 ×
z nich). Roczne zu\ycie wody wyniesie: {0,484 × [(200 ×
0,5+15) × 3600]}/1000 = 200,37 m3/rok. Åšcieki przyjÄ™to jako
0,5+15) × 3600]}/1000 = 200,37 m3/rok. Åšcieki przyjÄ™to jako
wielkość 0,9 zu\ycia wody tj. 180,33 m3. Przy cenie 3,20 zł za m3
wielkość 0,9 zu\ycia wody tj. 180,33 m3. Przy cenie 3,20 zł za m3
wody i 4,4 zł m3  łącznie 1434,65 zł
wody i 4,4 zł m3  łącznie 1434,65 zł
Przykład kalkulacji wynagrodzenia
Przykład kalkulacji wynagrodzenia
Pozostałe koszty
Pozostałe koszty
Rozmowy telefoniczne Zakłada się zainstalowanie 1 nr
Rozmowy telefoniczne Zakłada się zainstalowanie 1 nr
abonenckiego i usługę DSL o przepustowości 1 GB, zakłada
abonenckiego i usługę DSL o przepustowości 1 GB, zakłada
się, \e koszty rozmów wyniosą 50 zł miesięcznie
się, \e koszty rozmów wyniosą 50 zł miesięcznie
i abonament 45 zł miesięcznie, usługa DSL wynosi około
i abonament 45 zł miesięcznie, usługa DSL wynosi około
120 zł/miesiąc  łącznie koszty połączeń (internetowych i
120 zł/miesiąc  łącznie koszty połączeń (internetowych i
telefonicznych) wyniosą 2540,00 zł
telefonicznych) wyniosą 2540,00 zł
PrzeglÄ…dy techniczne i polisy ubezpieczeniowe
PrzeglÄ…dy techniczne i polisy ubezpieczeniowe
(elektryczne, budowlane, kominiarskie, p. po\, bhp 
(elektryczne, budowlane, kominiarskie, p. po\, bhp 
obowiÄ…zek ich wykonywania wynika z ustawy Prawo
obowiÄ…zek ich wykonywania wynika z ustawy Prawo
budowlane), dla uproszczenia kalkulacji zało\ono, \e koszty
budowlane), dla uproszczenia kalkulacji zało\ono, \e koszty
będą wynosić 3000 zł rocznie.
będą wynosić 3000 zł rocznie.
Materiały biurowe  zakłada się wzrost kosztów
Materiały biurowe  zakłada się wzrost kosztów
materiałów biurowych. Związany jest z koniecznością z
materiałów biurowych. Związany jest z koniecznością z
uwagi na prowadzoną działalność upowszechniania
uwagi na prowadzoną działalność upowszechniania
informacji, wydawania informatorów a tak\e zamawiania
informacji, wydawania informatorów a tak\e zamawiania
folderów promocyjnych. Zakłada się, \e koszty te wyniosą
folderów promocyjnych. Zakłada się, \e koszty te wyniosą
średnio 1000,00 zł rocznie.
średnio 1000,00 zł rocznie.
Kalkulacja kosztów zagospodarowania odpadów
Kalkulacja kosztów zagospodarowania odpadów
Zakup materiałów eksploatacyjnych na cele technologiczne (polielektrolity)
Zakup materiałów eksploatacyjnych na cele technologiczne (polielektrolity)
koszt zakupu polielektrolitów wynosi 17 zł/kg a zu\ycie dla wydajności 200
koszt zakupu polielektrolitów wynosi 17 zł/kg a zu\ycie dla wydajności 200
m3/dobę wynosi 130 kg na rok (dane według projektu technologicznego)  w
m3/dobę wynosi 130 kg na rok (dane według projektu technologicznego)  w
pierwszym roku 20 %,
pierwszym roku 20 %,
nie przewidziano w technologii higienizacji skratek a piasek z piaskownika
nie przewidziano w technologii higienizacji skratek a piasek z piaskownika
poddawany jest odwadnianiu wspólnie z osadami ściekowymi z dodatkiem
poddawany jest odwadnianiu wspólnie z osadami ściekowymi z dodatkiem
polielektrolitów (w wyniku dobranej technologii oczyszczania osady ściekowe
polielektrolitów (w wyniku dobranej technologii oczyszczania osady ściekowe
sÄ… ustabilizowane tlenowo i nie przewidziano ich dodatkowej higienizacji),
sÄ… ustabilizowane tlenowo i nie przewidziano ich dodatkowej higienizacji),
zagospodarowanie odpadów (zagospodarowanie skratek, piasku i osadów
zagospodarowanie odpadów (zagospodarowanie skratek, piasku i osadów
ściekowych)
ściekowych)
skratki 19 08 01  ilość skratek powstały w procesie oczyszczania ścieków
skratki 19 08 01  ilość skratek powstały w procesie oczyszczania ścieków
wyniesie 30 m3/rok tj. 12 Mg/rok workowane w workach foliowych i
wyniesie 30 m3/rok tj. 12 Mg/rok workowane w workach foliowych i
magazynowane w szczelnym zamkniętym kontenerze o pojemności 12 t ton.
magazynowane w szczelnym zamkniętym kontenerze o pojemności 12 t ton.
Okresowo wywo\one poza teren oczyszczalni na składowisko odpadów. Cena
Okresowo wywo\one poza teren oczyszczalni na składowisko odpadów. Cena
za zdeponowanie odpadów o kodzie 19 08 01 na składowisku w Rokitnie
za zdeponowanie odpadów o kodzie 19 08 01 na składowisku w Rokitnie
(najbli\ej poło\one składowisko, które deponuje odpady o kodzie 19 08 01 -
(najbli\ej poło\one składowisko, które deponuje odpady o kodzie 19 08 01 -
skratki) wynosi: wysokość opłat za składowanie wynosi dla terenu spoza
skratki) wynosi: wysokość opłat za składowanie wynosi dla terenu spoza
gminy Lublin, Lubartów i Swidnik  123,30 zł/Mg oraz opłata za korzystanie
gminy Lublin, Lubartów i Swidnik  123,30 zł/Mg oraz opłata za korzystanie
ze środowiska 46,81 zł/Mg (zródło  cennik MPWiK Lublin)  łącznie 2041,32
ze środowiska 46,81 zł/Mg (zródło  cennik MPWiK Lublin)  łącznie 2041,32
zł/rok, w pierwszym roku 20%
zł/rok, w pierwszym roku 20%
Poniewa\ piasek będzie poddawany odwodnieniu na prasie komorowej wraz z
Poniewa\ piasek będzie poddawany odwodnieniu na prasie komorowej wraz z
osadem nadmiernym, magazynowany i wywo\ony na składowisko odpadów
osadem nadmiernym, magazynowany i wywo\ony na składowisko odpadów
zatem cenę za składowanie piasku obliczono jak dla osadu i łącznie osadem
zatem cenę za składowanie piasku obliczono jak dla osadu i łącznie osadem
19 08 05 (ustabilizowane komunalne osady ściekowe). Ilość osadu
19 08 05 (ustabilizowane komunalne osady ściekowe). Ilość osadu
nadmiernego i piasku Å‚Ä…cznie w roku wyniesie 194,6 m3/rok tj. 45 Mg/rok
nadmiernego i piasku Å‚Ä…cznie w roku wyniesie 194,6 m3/rok tj. 45 Mg/rok
(uwodnienie 70  75 %). Cena wynosi  m wysokość opłat za składowanie
(uwodnienie 70  75 %). Cena wynosi  m wysokość opłat za składowanie
wynosi dla terenu spoza gminy Lublin, Lubartów i Swidnik  123,30 zł/Mg
wynosi dla terenu spoza gminy Lublin, Lubartów i Swidnik  123,30 zł/Mg
oraz opłata za korzystanie ze środowiska 14,61 zł/Mg (zródło  cennik MPWiK
oraz opłata za korzystanie ze środowiska 14,61 zł/Mg (zródło  cennik MPWiK
Lublin), stÄ…d 45 Mg × 137,91 zÅ‚ = 6206,00 zÅ‚/rok, w pierwszym roku 20
Lublin), stÄ…d 45 Mg × 137,91 zÅ‚ = 6206,00 zÅ‚/rok, w pierwszym roku 20
%,
%,
Przykład kalkulacji opłat za korzystanie ze
Przykład kalkulacji opłat za korzystanie ze
środowiska
środowiska
Realna jakość ścieków oczyszczonych:  BZT5  0,015 kg/m3
Realna jakość ścieków oczyszczonych:  BZT5  0,015 kg/m3
 opłata 3,45 zł/kg, ChZT  0,06 kg/m3  opłata  1,38
 opłata 3,45 zł/kg, ChZT  0,06 kg/m3  opłata  1,38
zł/kg, zawiesina ogólna 0,025 kg/m3  opłata  0,42 zł/kg
zł/kg, zawiesina ogólna 0,025 kg/m3  opłata  0,42 zł/kg
(wartość stawki według Obwieszczenia Ministra Środowiska z
(wartość stawki według Obwieszczenia Ministra Środowiska z
dnia 20 września 2007 w sprawie wysokości stawek opłat za
dnia 20 września 2007 w sprawie wysokości stawek opłat za
korzystanie ze środowiska na rok 2008. MP. Nr 68, poz.
korzystanie ze środowiska na rok 2008. MP. Nr 68, poz.
754). W pierwszym etapie przepływ wyniesie 47,32 m3/dobę
754). W pierwszym etapie przepływ wyniesie 47,32 m3/dobę
Docelowy przepływ dobowy ścieków w obu etapach wynosi
Docelowy przepływ dobowy ścieków w obu etapach wynosi
196,21 m3/dobÄ™.
196,21 m3/dobÄ™.
BZT5  0,015 kg/m3 × 47,32 m3/dobÄ™ × 365 × 3,45 =
BZT5  0,015 kg/m3 × 47,32 m3/dobÄ™ × 365 × 3,45 =
893,81 zł/rok
893,81 zł/rok
ChZT  0,065 kg/m3 × 47,32 m3/dobÄ™ × 365 × 1,38 =
ChZT  0,065 kg/m3 × 47,32 m3/dobÄ™ × 365 × 1,38 =
1549,28 zł/rok
1549,28 zł/rok
zawiesina ogólna 0,025 kg/m3 × 47,32 m3/dobÄ™ × 365 ×
zawiesina ogólna 0,025 kg/m3 × 47,32 m3/dobÄ™ × 365 ×
0,42 zł/kg = 181,35 zł/rok
0,42 zł/kg = 181,35 zł/rok
Plan amortyzacji
Plan amortyzacji
Ten punkt dotyczy wszystkich projektów, w których występują środki
trwałe.
W Planie amortyzacji nale\y umieścić następujące elementy:
rok,
wartość początkową,
amortyzacjÄ™ rocznÄ… oraz
wartość netto środka trwałego.
W wytycznych do studiów wykonalności RPO województwa
lubelskiego przyjęto, \e nale\y stosować stawki amortyzacji
wynikające z załącznika nr 1 do ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych w sposób
następujący: je\eli okres amortyzacji wynikający z
zastosowania powy\szych stawek jest równy lub krótszy ni\
okres referencyjny  nale\y zastosować okres amortyzacji
równy okresowi i referencyjnemu (zmniejszyć odpowiednio
stawkę amortyzacji danego środka trwałego);
je\eli okres amortyzacji wynikajÄ…cy z zastosowania
powy\szych stawek jest dłu\szy ni\ okres referencyjny 
nale\y zastosować maksymalną stawkę
amortyzacji wynikającą z powy\szej ustawy (zastosować
mo\liwie najkrótszy okres amortyzacji, który będzie jednak
dłu\szy ni\ okres referencyjny).
Rachunek zysków i strat
Rachunek zysków i strat
Rachunek zysków i strat dla projektu musi być
wykonany zgodnie z definicjami określonymiw
ustawie o rachunkowości, przy czym sugeruje się
tworzyć rachunki jedynie na poziomie grup
głównych (oznaczonych literami).
Następnie trzymajmy się następującej zasady:
w rachunku muszą być ujęte wyłącznie zmiany
poszczególnych pozycji rachunku wywołanych
realizacją projektu, a więc od poszczególnych
wartości  po realizacji projektu musimy odjąć
wartości  bez realizacją projektu
Rachunek zysków i strat
Rachunek zysków i strat
Rachunek zysków i strat
okres
okres funkcjonowania projektu
Rok bazowy wdra\ania
LP Kategoria/rok
projektu
2009 2010 2010 2011
Przychody netto ze sprzeda\y i
0,00 0,00 382 855,19 144 355,19
A. zrównane z nimi, w tym:
Koszty działalności operacyjnej
0,00 0,00 139 781,00 252 126,43
B.
Zysk (strata) ze sprzeda\y (A-B)
0,00 0,00 243 074,18 -107 771,24
C.
Pozostałe przychody operacyjne
0,00 0,00 0,00 0,00
D.
Pozostałe koszty operacyjne
0,00 0,00 0,00 0,00
E.
Zysk (strata) z działalności
0,00 0,00 243 074,18 -107 771,24
F. operacyjnej (C+D-E)
Przychody finansowe
0,00 0,00 0,00 0,00
G.
Koszty finansowe
0,00 0,00 0,00 0,00
H.
Zysk (strata) z działalności
0,00 0,00 243 074,18 -107 771,24
I. gospodarczej (F+G-H)
Zysk (strata) brutto (I+/-J)
0,00 0,00 243 074,18 -107 771,24
K.
Podatek dochodowy
0,00 0,00 0,00 0,00
L.
Zysk (strata) netto (K-L-M)
0,00 0,00 243 074,18 -107 771,24
N.
Rachunek przepływów pienię\nych
W odniesieniu do rachunku
przepływów pienię\nych nale\y
przygotować:
zało\enia i wyliczenia
zapotrzebowania na kapitał
obrotowy;
poprawny rachunek przepływów
pieniÄ™\nych.
Rachunek przepływów pienię\nych  kalkulacja
Rachunek przepływów pienię\nych  kalkulacja
kapitału obrotowego
kapitału obrotowego
Kapitał obrotowy to ró\nica pomiędzy majątkiem
obrotowym a zobowiÄ…zaniami bie\Ä…cymi. Zatem ta
część majątku obrotowego, którego podmiot nie
mo\e sfinansować zobowiązaniami bie\ącymi
nazywa się zapotrzebowaniem na kapitał
obrotowy (ZKO). Podmiot musi pokryć ZKO
pewnym kapitałem, który musi posiadać (stąd
konieczność wskazania na etapie projektu, wielkości
ZKO i zródeł jego sfinansowania). Oczywiście
podmiot z racji konieczności posiadania kapitału na
zabezpieczenie ZKO powinno dą\yć do jego
minimalizacji, a więc albo obni\ania poziomu
majątku obrotowego, albo zwiększania zobowiązań.
Elementy kapitału obrotowego
Elementy kapitału obrotowego
Nale\ności
Jest to kredyt kupiecki, jaki podmiot udziela swoim klientom.
Nale\ności mo\na liczyć w uproszczeniu jako przychód netto z
sprzeda\y lub bardziej realnie jako rzeczywiście ponoszone
wydatki (wartość całkowitych kosztów operacyjnych, czyli koszt
wytworzenia produktów, koszty marketingu, dystrybucji itp.,
natomiast do wyliczenia nale\ności nie sumujemy amortyzacji i
kosztów finansowych).
Zapasy
Do zapasów zaliczymy:
zapasy materiałów, które liczymy na bazie kosztów
materiałowych;
zapasy części zamiennych, które liczymy na bazie kosztów
części zamiennych;
zapasy produkcji w toku, które liczymy na bazie kosztów
materiałowych, robocizny bezpośredniej, remontów,
konserwacji i przypadających na nie kosztów wydziałowych;
zapasy produktów gotowych, które liczymy jako koszty ogółem
bez amortyzacji i kosztów sprzeda\y, bowiem produkty te nie
zostały jeszcze sprzedane.
Elementy kapitału obrotowego
Elementy kapitału obrotowego
Gotówka
Oznacza gotówkę w kasie i na rachunkach bankowych. Często
podmiot musi tworzyć w pewnym sensie zabezpieczenie płatności
(m.in. spłatę odsetek), musi utrzymywać pewien poziom gotówki
w kasie. Stąd niezbędną wielkość gotówki wyliczymy na bazie
kosztów ogółem bez amortyzacji i kosztów materiałowych.
ZobowiÄ…zania
Zawierają zobowiązania bie\ące z tytułu dostaw, wynagrodzeń,
wobec bud\etu, a tak\e kredyty krótkoterminowe i bie\ąca część
kredytów długoterminowych (sumę rat kapitałowych,
przypadającą do spłaty w ciągu kolejnych 12 miesięcy). Chodzi tu
o zobowiązania krótkoterminowe, gdy\ zobowiązania
długoterminowe dotyczą z reguły inwestycji i są finansowane z
kapitału zakładowego, albo w wyniku zadłu\ania się (kredyty
inwestycyjne). Wysokość zobowiązań będzie zale\eć od warunków
kredytu kupieckiego, jaki zaoferują nam dostawcy, ale równie\
mo\liwość odroczonych płatności z tytułu podatków, czy te\ z
tytułu wynagrodzeń. Zobowiązania obni\ają zapotrzebowanie na
kapitał obrotowy.
Cykle rotacji kapitału obrotowego
Cykle rotacji kapitału obrotowego
Rachunek przepływów pienię\nych
Rachunek przepływów pienię\nych
Rachunek przepływów pienię\nych
Rachunek przepływów pienię\nych
Rachunek przepływów pienię\nych
okres wdra\ania okres funkcjonowania projektu
LP Kategoria/rok Rok bazowy
projektu
2009 2010 2010 2011
0. Åšrodki pieniÄ™\ne na poczÄ…tek okresu 107360,00 3998099,90 382855,19 144355,19
yródła pochodzenia środków (wpływ)
Środki własne inwestycyjne (środki własne
1. gminy) 26 840,00 999 524,98 0,00 0,00
2. Kredyty i po\yczki inwestycyjne 0,00 0,00 0,00 0,00
3. Dotacje (dotacja w ramach RPO) 80 520,00 2 998 574,93 0,00 0,00
4. Przychody z eksploatacji projektu 0,00 0,00 382 855,19 144 355,19
5. Środki własne bie\ące 0,00 0,00 0,00 0,00
6. Kredyty i po\yczki obrotowe 0,00 0,00 0,00 0,00
7. Inne zródła (wartość rezydualna majątku) 0,00 0,00 0,00 0,00
Całkowity roczny wpływ gotówki
8. (1+2+3+4+5+6+7) 107360,00 3998099,90 382855,19 144355,19
Wykorzystanie środków (wypływ)
9. Nakłady inwestycyjne 107 360,00 3 998 099,90 0,00 0,00
10. Koszty eksploatacyjne (bez amortyzacji) 0,00 0,00 102 155,32 119 708,62
11. Spłaty kredytów i po\yczek 0,00 0,00 0,00 0,00
12. Odsetki od kredytów i po\yczek 0,00 0,00 0,00 0,00
13. Podatki 0,00 0,00 0,00 0,00
14. Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy 0,00 282 987,16 -256 053,30 0,00
15. Inne wykorzystanie (podać jakie) 0,00 0,00 0,00 0,00
Całkowity roczny wypływ gotówki
16. (9+10+11+12+13+14+15) 107 360,00 4 281 087,06 -153 897,97 119 708,62
Zmiana stanu środków pienię\nych (8-16) - efekt
17. netto projektu 0,00 -282 987,16 536 753,16 24 646,57
18. Åšrodki pieniÄ™\ne na koniec okresu (0+17) 0,00 -282 987,16 253 766,00 278 412,56
Analiza trwałości
Analiza trwałości
Analiza trwałości
L Okres wdra\ania
Kategoria/rok Rok bazowy okres funkcjonowania projektu
P projektu
2009 2010 2010 2011 2012 2013 2014
Przepływy finansowe (efekt 0,0 -282987,2 536753,2 24646,6 140320,7 -91027,5 -91027,5
netto projektu)
1
Spłata po\yczek i kredytów 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
2
Środki własne z projekcji 0,0 0,0 0,0 -24646,6 -24646,6 91027,5 91027,5
finansowej
3
Przychody 0,0 0,0 382855,2 144355,2 144355,2 28681,1 28681,1
4
Przepływy finansowe 0,0 -282987,2 536753,2 0,0 115674,1 0,0 0,0
niezdyskontowane
5
Analiza kosztów  korzyści - struktura
Analiza kosztów  korzyści - struktura
Wskaznik FNPV/C i FRR/C
W tym punkcie obliczamy FNPV/C i FRR/C na podstawie prognozy
przepływów pienię\nych odpowiadającej okresowi u\ytkowania
projektu (okresowi referencyjnemu
Do obliczenie wskaznika wewnętrznej stopy zwrotu z projektu FNPV/C i
FRR/C ujmuje siÄ™ jako wydatki:
" Początkowe nakłady inwestycyjne.
" Inwestycje odtworzeniowe (w przypadku projektu nie wystąpiły).
" Koszty działalności operacyjnej,
" Podatki.
Jako wpływy:
" Wpływy z przychodów generowanych przez projekt.
" Wartość rezydualną.
Metodologia obliczania FNPV
Metodologia obliczania FNPV
Wskazniki FNPV/K FRR/K
Wskazniki FNPV/K FRR/K
W tym punkcie obliczamy zatem FRR/K na podstawie tej samej
prognozy przepływów pienię\nych co FRR/C (bez nakładów
inwestycyjnych) i dodajemy:
" wartość rezydualną jako wpływy, ale jedynie wtedy, gdy odpowiada
ona rzeczywistemu wpływowi środków dla inwestora;
" rzeczywistą spłatę kredytów i po\yczek (raty) jako wydatki;
" opłaty za obsługę zadłu\enia (odsetki) jako wydatki
" kapitał własny faktycznie zainwestowany jako wydatek;
" regionalny wkład publiczny ogółem jako wydatek.
Analiza ekonomiczna projektu
Analiza ekonomiczna projektu
Wskaznik B/C
Wskaznik B/C
Współczynnik B/C obliczamy:
na podstawie przepływów wyliczonych dla ENPV;
jako stosunek korzyści do kosztów ekonomicznych.
Przykłady korzyści
Przykłady korzyści
Udział Gminy w PIT
Udział Gminy w PIT
Zakłada się, w wyniku realizacji projektu
Zakłada się, w wyniku realizacji projektu
zostanie zatrudniona 1 osoba. Zało\ono
zostanie zatrudniona 1 osoba. Zało\ono
(do uproszczenia kalkulacji, \e zarobi ona
(do uproszczenia kalkulacji, \e zarobi ona
brutto 1500,00 PLN.
brutto 1500,00 PLN.
W skali roku pracownik zapłaci 804,60
W skali roku pracownik zapłaci 804,60
podatku × 36,49 % (udziaÅ‚ w PIT jako
podatku × 36,49 % (udziaÅ‚ w PIT jako
dochód Gminy) = 293,19 PLN/rok 
dochód Gminy) = 293,19 PLN/rok 
wzrost dochodów Gminy.
wzrost dochodów Gminy.
Przykłady korzyści
Przykłady korzyści
Czynsze za najem pokoi i mieszkań
Czynsze za najem pokoi i mieszkań
Zakłada się, \e z 2415 studentów 30 % są to mieszkańcy
Zakłada się, \e z 2415 studentów 30 % są to mieszkańcy
Lublina, około 500 osób mieszka w domu studenta a pozostali
Lublina, około 500 osób mieszka w domu studenta a pozostali
tj. 1190 doje\d\ają lub wynajmują mieszkania, względnie
tj. 1190 doje\d\ają lub wynajmują mieszkania, względnie
pokoje. Korzyści, w ujęciu finansowym, jakie powstaną w
pokoje. Korzyści, w ujęciu finansowym, jakie powstaną w
wyniku kontynuacji działalności wyniosą: Czynsze za najem
wyniku kontynuacji działalności wyniosą: Czynsze za najem
pokoi i mieszkań  cena jaką nale\y zapłacić w Lublinie za
pokoi i mieszkań  cena jaką nale\y zapłacić w Lublinie za
wynajem pokoju w skali miesiąca wynosi średnio 250 zł w
wynajem pokoju w skali miesiąca wynosi średnio 250 zł w
okresie roku akademickiego i 100 zł w okresie wakacyjnym w
okresie roku akademickiego i 100 zł w okresie wakacyjnym w
celu zachowania ciągłości najmu. Zakłada się, \e z liczby 1190
celu zachowania ciągłości najmu. Zakłada się, \e z liczby 1190
osób 20 % doje\d\a do Lublina a pozostali tj. 952 osoby płacą
osób 20 % doje\d\a do Lublina a pozostali tj. 952 osoby płacą
rocznie za najem 350,00 zÅ‚ × 9 + 100,00 zÅ‚ × 3 = 3000,00 ×
rocznie za najem 350,00 zÅ‚ × 9 + 100,00 zÅ‚ × 3 = 3000,00 ×
952 = 2 856 000,00 zł. Będzie to przychód gospodarstw
952 = 2 856 000,00 zł. Będzie to przychód gospodarstw
domowych podlegajÄ…cy opodatkowaniu. Podatek wyniesie
domowych podlegajÄ…cy opodatkowaniu. Podatek wyniesie
514 080,00 zł. Poniewa\ podatek zostanie przeznaczony na
514 080,00 zł. Poniewa\ podatek zostanie przeznaczony na
wydatki związane z realizacja zadań publicznych. Podatek ten
wydatki związane z realizacja zadań publicznych. Podatek ten
w części 36 % trafi do bud\etu Miasta Lublin jako udział w
w części 36 % trafi do bud\etu Miasta Lublin jako udział w
PIT, pozostała część zasili bud\et państwa.
PIT, pozostała część zasili bud\et państwa.
Przykłady korzyści
Przykłady korzyści
Przykłady korzyści
Przykłady korzyści
DZIKUJ ZA UWAG
DZIKUJ ZA UWAG


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Blok F Finanse przedsiebiorstwa Materialy szkoleniowe(1)
Analiza finansowa w1
analiza finansowa s 17 27
materialy szkoleniowe
Analiza finansowa
analiza finansowa wyklad KON
Analiza finansowa wskaźniki WZORY
analiza finansowa wyklad Analiza wstepna i pozioma
Analiza finansowa w3
Analiza Finansowa Wykład 05 02 12 09
Analiza Finansowa
Podstawy budowy raportów w Oracle Reports 2 5 ćwiczenia Materiały Szkoleniowe
Węzły żeglarskie Materiały szkoleniowe
materialy szkoleniowe M7 podrecznik

więcej podobnych podstron