biologia aneks


Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Opracowanie: Lucyna Chłodny
Biologia
Aneks
Przykładowy arkusz
maturalny dla poziomu
rozszerzonego
Centralna Komisja publikacja współfinansowana
Egzaminacyjna przez Europejski Fundusz Społeczny
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Opracowanie: Lucyna Chłodny
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Magdalena Czerkawska
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2006 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2007
ISBN 83-7400-237-9
Aamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Informacja o zmianach w systemie
egzaminów zewnętrznych
1. Rozdzielenie poziomów egzaminu maturalnego
a) maturzysta może zdawać przedmiot obowiązkowy albo na poziomie podstawowym albo
rozszerzonym, przedmiot dodatkowy tylko na poziomie rozszerzonym,
b) zdajÄ…cy poziom podstawowy rozwiÄ…zuje zadania z arkusza poziomu podstawowego
jak dotychczas, natomiast zdający poziom rozszerzony będzie rozwiązywał zadania tylko z ar-
kusza poziomu rozszerzonego,
c) wydłużono czas trwania egzaminu pisemnego na poziomie rozszerzonym, poszerzając egzamin
o treści i typy zadań, które do tej pory występowały jedynie na poziomie podstawowym,
d) próg zaliczenia na poziomie 30% (zdał / nie zdał) obowiązuje dla egzaminów z przedmiotów
obowiązkowych zdawanych zarówno na poziomie podstawowym, jak i na poziomie
rozszerzonym,
e) w roku 2007 maturzyści, którzy przystępują do części pisemnej egzaminu maturalnego
na poziomie rozszerzonym, będą mieli na świadectwie dojrzałości oprócz wyniku z poziomu
rozszerzonego (R) wpisany wynik egzaminu na poziomie podstawowym (P), ustalony według
reguły przedstawionej w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
8 września 2006 r. (poz. 1154),
f) przeliczenie wyników zostało wprowadzone ze względu na obowiązujące już w 2007 roku
wymagania rekrutacyjne szkół wyższych.
2. Terminy złożenia deklaracji o wyborze przedmiotów i ich poziomu
Uczniowie klas maturalnych muszą podjąć decyzję o wyborze przedmiotów egzaminacyjnych oraz
poziomu egzaminu i zgłosić ją dyrektorowi szkoły  decyzję wstępną do 30 września, decyzję
ostatecznÄ… do 20 grudnia danego roku szkolnego.
3. Zmiana warunku zdania egzaminu maturalnego
a) warunkiem zdania egzaminu maturalnego jest zdanie wszystkich egzaminów obowiązkowych,
lub
b) niezdanie jednego z nich i uzyskanie średniej co najmniej 30% punktów ze wszystkich
egzaminów obowiązkowych,
c) warunku wymienionego w pkt b) nie stosuje się do osób, którym unieważniono jeden
z egzaminów obowiązkowych oraz do osób, które nie przystąpiły do jednego z nich.
Uw
aga:
W
zamieszcz
on
ym
ar
k
uszu
w
większ
ości
zadań
usunięt
o
r
ubr
yki
pr
z
eznacz
one
na
wpisanie
r
ozwiÄ…zania
lub
odpo
wiedzi.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 8 września 2006 r. (poz. 1154)
Sposób ustalenia w roku szkolnym 2006/2007 wyniku
egzaminu maturalnego w części pisemnej
na poziomie podstawowym z przedmiotu,
który zdawany był w części pisemnej na poziomie
Rozszerzonym
Wynik Wynik Wynik Wynik Wynik Wynik Wynik Wynik
egzaminu na egzaminu na egzaminu na egzaminu na egzaminu egzaminu na egzaminu egzaminu
poziomie poziomie poziomie poziomie na poziomie poziomie na poziomie na poziomie
rozszerzonym podstawowym rozszerzonym podstawowym rozszerzonym podstawowym rozszerzonym podstawowym
(w %) (w %) (w % 0 (w %) (w %) (w %) (w %) (w %)
0 0 26 26 52 59 78 81
1 1 27 27 53 60 79 82
2 2 28 28 54 61 80 83
3 3 29 29 55 61 81 84
4 4 30 40 56 62 82 85
5 5 31 41 57 63 83 85
6 6 32 42 58 64 84 86
7 7 33 43 59 65 85 87
8 8 34 43 60 66 86 88
9 9 35 44 61 67 87 89
10 10 36 45 62 67 88 90
11 11 37 46 63 68 89 91
12 12 38 47 64 69 90 91
13 13 39 48 65 70 91 92
14 14 40 49 66 71 92 93
15 15 41 49 67 72 93 94
16 16 42 50 68 73 94 95
17 17 43 51 69 73 95 96
18 18 44 52 70 74 96 97
19 19 45 53 71 75 97 97
20 20 46 54 72 76 98 98
21 21 47 55 73 77 99 99
22 22 48 55 74 78 100 100
23 23 49 56 75 79
24 24 50 57 76 79
25 25 51 58 77 80
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zestawienie zmian na poziomie rozszerzonym
egzaminu maturalnego z biologii
POZIOM PODSTAWOWY
Bez zmian
POZIOM ROZSZERZONY
BYAO JEST
Czas trwania: 120 minut. Czas trwania: 150 minut.
Maksymalna liczba punktów: 50. Maksymalna liczba punktów: 60.
Liczba zadań: 25-30. Liczba zadań: 30-40.
Tylko dla przedmiotu zdawanego jako
Próg zaliczenia  brak.
obowiÄ…zkowy  30%, czyli 18 pkt.
Zakres treści: Zakres treści:
 komórka,  komórka,
 energia i życie,  energia i życie,
 różnorodność organizmów,  różnorodność organizmów,
 genetyka,  genetyka,
 ewolucja organizmów,  ewolucja organizmów,
 ekologia,  ekologia,
 biologia stosowana.  biologia stosowana
oraz treści z zakresu podstawowego:
 budowa i fizjologia człowieka
(z uwzględnieniem przystosowań
poszczególnych struktur do pełnienia
określonych funkcji oraz zasad higieny
i profilaktyki chorób),
 genetyka człowieka (wybrane zagadnienia),
 ekologia i ochrona środowiska (wybrane
zagadnienia).
Sprawdzane umiejętności zapisane
Sprawdzane umiejętności zapisane
w wymaganiach dla poziomu rozszerzonego
w wymaganiach dla poziomu rozszerzonego.
oraz dla poziomu podstawowego.
Struktura i forma egzaminu
Egzamin maturalny z biologii jest egzaminem pisemnym sprawdzającym wiadomości
i umiejętności określone w Standardach wymagań egzaminacyjnych i polega na rozwiązaniu
zadań egzaminacyjnych zawartych w arkuszach egzaminacyjnych.
Opis egzaminu z biologii wybranej jako przedmiot
obowiÄ…zkowy
Biologia jako przedmiot obowiązkowy może być zdawana na poziomie podstawowym
lub rozszerzonym. Wyboru poziomu zdający dokonuje w deklaracji składanej do dyrektora szkoły.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
. Egzamin na poziomie podstawowym trwa 0 minut i polega na rozwiązaniu zadań
egzaminacyjnych, sprawdzających wiedzę i umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce;
zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań egzaminacyjnych dla tego poziomu.
. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 0 minut i polega na rozwiązaniu zadań
egzaminacyjnych, sprawdzających wiedzę i umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce
oraz umiejętność zastosowania poznanych metod do rozwiązywania problemów dotyczących
treści obejmujących zakres wymagań egzaminacyjnych dla poziomu rozszerzonego.
Opis egzaminu z biologii wybranej jako przedmiot
dodatkowy
Biologia jako przedmiot wybrany dodatkowo zdawana jest na poziomie rozszerzonym.
Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 0 minut i polega na rozwiązaniu zadań
egzaminacyjnych, sprawdzających wiedzę i umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce oraz
umiejętność zastosowania poznanych metod do rozwiązywania problemów dotyczących treści
obejmujących zakres wymagań egzaminacyjnych dla poziomu rozszerzonego.
Ogólne zasady oceniania arkuszy egzaminacyjnych
. Rozwiązania poszczególnych zadań oceniane są na podstawie szczegółowych kryteriów
oceniania, jednolitych w całym kraju.
. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktów, którą można uzyskać za jego
poprawne rozwiÄ…zanie.
. ZdajÄ…cy otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwiÄ…zania, precyzyjnie odpowiadajÄ…ce
poleceniom zawartym w zadaniach. Odpowiedzi niezgodne z poleceniem (nie na temat) sÄ…
traktowane jako brak odpowiedzi.
. Zapisy w brudnopisie nie podlegajÄ… ocenianiu.
Szczegółowe zasady oceniania znajdują się w schemacie oceniania arkusza.
Wynik egzaminu
. Zdający zdał egzamin maturalny, jeżeli z przedmiotu obowiązkowego na poziomie
podstawowym albo na poziomie rozszerzonym otrzymał co najmniej 0% punktów możliwych
do uzyskania na danym poziomie.
. Zdający otrzymuje świadectwo dojrzałości, jeżeli:
a) zdał wszystkie egzaminy obowiązkowe,
b) lub nie zdał jednego z nich i uzyskał średnią co najmniej 0% punktów ze wszystkich
egzaminów obowiązkowych.
Warunku wymienionego w pkt b) nie stosuje się do osób, którym unieważniono jeden
z egzaminów obowiązkowych oraz do osób, które nie przystąpiły do jednego z nich.
. Wynik egzaminu z przedmiotu dodatkowego nie ma wpływu na zdanie egzaminu
maturalnego.
. Wynik egzaminu  wyrażony w skali procentowej  odnotowany jest na świadectwie dojrzałości
wraz z zaznaczeniem poziomu egzaminu.
. Wynik egzaminu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 1. (1 pkt)
Owoce i warzywa są zalecane w prawidłowym żywieniu człowieka, ponieważ stanowią między innymi
bogate zródło witamin, kwasów organicznych, soli mineralnych i błonnika.
Określ, na czym polega rola błonnika w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka.
Zadanie 2. (1 pkt)
Na schemacie przedstawiono skutki różnych dawek promieniowania jonizującego (w jednostkach
umownych) dla człowieka i wybranych grup organizmów.
Na podstawie schematu oceń, czy wrażliwość człowieka na promieniowanie jonizujące jest
większa, czy mniejsza niż innych organizmów. Uzasadnij odpowiedz.
Zadanie 3. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono budowę łożyska człowieka.
Określ funkcję łożyska oraz podaj jedną cechę jego budowy umożliwiającą mu pełnienie tej
funkcji.
Zadanie 4. (3 pkt)
Na schemacie przedstawiono budowę układu moczowego człowieka.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Uzupełnij tabelę, podając nazwy narządów oznaczonych na schemacie cyframi 1 i 2 oraz określ
dla każdego z nich funkcję, jaką pełni ten narząd w organizmie człowieka.
NarzÄ…d Nazwa narzÄ…du Funkcja
1
2
Zadanie 5. (2 pkt)
Odruch to reakcja efektora zachodząca przy udziale ośrodkowego układu nerwowego
w odpowiedzi na bodziec działający na receptor. Wyróżnia się wrodzone odruchy bezwarunkowe oraz
nabyte  warunkowe. Odruch wydzielania śliny w odpowiedzi na bodziec pierwotny jest odruchem
wrodzonym, natomiast odruch ten wytworzony pod wpływem bodzca obojętnego jest odruchem
warunkowym.
Porównaj na przykładzie odruchu wydzielania śliny u człowieka odruch bezwarunkowy i wa-
runkowy, uzupełniając tabelę.
Cecha Odruch bezwarunkowy Odruch warunkowy
Bodziec
Receptor
Efektor Gruczoły ślinowe
Zadanie 6. (1 pkt)
Woda jest substancjÄ… o szczególnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach. Jej gÄ™stość osiÄ…ga wartość maksymalnÄ… w 4°C
i maleje wraz ze wzrostem temperatury. Tworząc lód podczas zamarzania, woda zwiększa swoją
objętość, co powoduje, że powstający lód jest lżejszy od wody, z którą się styka.
Wykaż, że dwa opisane powyżej stany skupienia wody mają istotne znaczenie dla życia w zbior-
nikach wodnych.
Zadanie 7. (2 pkt)
W cytoplazmie komórek eukariotycznych znajduje się sieć struktur białkowych tworząca przestrzenną
konstrukcjÄ™ zwanÄ… cytoszkieletem.
Przyporządkuj każdej z podanych struktur cytoszkieletu (1 i 2) wszystkie odpowiednie dla niej
funkcje wybrane spośród od A do D.
1. Filamenty aktynowe. A. Wchodzą w skład rzęsek i wici.
2. Filamenty pośrednie. B. Odpowiadają za zmianę kształtu komórki.
C. Pełnią istotną rolę w podziale komórkowym.
D. Zapewniają komórce wytrzymałość mechaniczną.
1. & & .....& & 2. & & & ........&
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 8. (1 pkt)
Na rysunku przedstawiono schemat budowy  A i model przestrzenny  B pewnej struktury komórkowej,
zbudowanej z dwóch podjednostek.
A B
Podaj nazwę tej struktury oraz funkcję, jaką pełni ona w komórce.
Zadanie 9. (1 pkt)
Na rysunkach przedstawiono mechanizm otwierania się i zamykania aparatów szparkowych u roślin.
Na podstawie analizy rysunków przedstaw zależność między stężeniem jonów K+ w komórkach
szparkowych a otwieraniem i zamykaniem aparatów szparkowych.
Zadanie 10. (2 pkt)
Cały transport gazów oddechowych (tlenu i dwutlenku węgla) dokonuje się przy ścisłym współdziałaniu
składników krwi.
Dla każdego z wymienionych gazów oddechowych podaj główny sposób jego transportu we
krwi, uwzględniając składnik krwi oraz postać, w jakiej jest transportowany.
Zadanie 11. (1 pkt)
W tabeli przedstawiono różnicę między oddychaniem tlenowym i beztlenowym.
Proces Zysk energetyczny z 1 czÄ…steczki glukozy
Oddychanie tlenowe 38 czÄ…steczek ATP
Oddychanie beztlenowe 2 czÄ…steczki ATP
Zużycie energii w dwóch różnych typach komórek wynosi po 38 tys. cząsteczek ATP na sekundę
w każdej komórce. Komórka A oddycha tlenowo, komórka B oddycha beztlenowo.
Na podstawie analizy powyższych danych ustal i podaj, która z komórek (A czy B) będzie mieć
większe zapotrzebowanie na glukozę. Swoją odpowiedz uzasadnij jednym argumentem.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 12. (1 pkt)
Glukoza w warunkach beztlenowych ulega przemianie w kwas mlekowy.
C6H12O6
Na podstawie analizy schematu podaj, czy jest to proces anaboliczny czy kataboliczny. Odpo-
wiedz uzasadnij jednym argumentem.
Zadanie 13. (3 pkt)
Na schemacie przedstawiono przepływ energii w komórce roślinnej.
a) Na podstawie analizy powyższego schematu uzupełnij nazwy związków chemicznych i proce-
sów oznaczonych literami od A do D.
b) Podaj przykład wykorzystania przez organizm roślinny energii zgromadzonej w ATP.
Zadanie 14. (2 pkt)
Działające w przewodzie pokarmowym enzymy mają różne właściwości.
Podaj jedno podobieństwo i jedną różnicę między amylazą ślinową i amylazą trzustkową
wynikające z ich właściwości enzymatycznych.
0
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 15. (2 pkt)
Nitkowata skrętnica została oświetlona światłem rozszczepionym w pryzmacie na barwne widmo.
Następnie dodano do środowiska ruchliwe bakterie tlenowe, które zaczęły się skupiać wzdłuż jej
komórek w ściśle określonych miejscach, co zobrazowano na rysunku w postaci drobnych kreseczek.
Gdy usuwano skrętnicę z wody bakterie nie wykazywały tendencji do takiego skupiania się. Rysunek
poniżej jest ilustracją tego doświadczenia.
Zakładając, że bakterie gromadziły się w okolicy, gdzie uwalniał się tlen zaznacz dwie hipotezy
badawcze spośród od A do E, których potwierdzeniem są otrzymane wyniki doświadczenia.
A. Długość fali światła nie ma wpływu na intensywność procesu fotosyntezy.
B. Natężenie procesu fotosyntezy zależy od długości fali światła.
C. Najskuteczniejszy dla przebiegu fotosyntezy jest zakres widma w granicach 420 630 nm.
D. Strefa światła o długościach fal w zakresie 400 450 nm i 650 700 nm jest wystarczającym
czynnikiem przyciÄ…gajÄ…cym bakterie.
E. Najbardziej efektywne dla przebiegu fotosyntezy jest światło niebieskie i czerwone.
Zadanie 16. (2 pkt)
Większość termitów odżywia się roślinami, w tym niektóre drewnem. Sprzyjają temu znajdujące się
w ich przewodzie pokarmowym wiciowce. Sprawdzono eksperymentalnie, że usunięcie wiciowców
z jelita termitów powodowało zawsze śmierć tych owadów, mimo że miały pod dostatkiem pokarmu.
a) Wyjaśnij przyczynę śmierci termitów.
b) Podaj przykład rodzaju zwierząt, u których zachodzi podobna zależność.
Zadanie 17. (2 pkt)
Komórka nabłonka jelita dzieli się średnio co 12 godzin. Po 48 godzinach hodowli komórek nabłonka
jelita in vitro dodano substancjÄ™ hamujÄ…cÄ… syntezÄ™ DNA.
Przedstaw w postaci wykresu liniowego zmiany liczby komórek nabłonka jelita w ciągu 72
godzin, uwzględniając fakt, że wszystkie przeżyły i że powstały podczas podziału mitotycznego
jednej komórki macierzystej.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 18. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono przemianę pokoleń pewnej rośliny o liczbie chromosomów 2n = 8.
gametofit
gamety
zarodniki
zygota
sporofit
Uzupełnij schemat:
a) wpisując w każdy prostokąt odpowiednią liczbę chromosomów charakterystyczną dla
danego stadium rozwojowego,
b) zaznaczając symbolem R! moment zajścia mejozy.
Zadanie 19. (2 pkt)
U pszczół oprócz dojrzałych płciowo samców i samic występują również bezpłodne robotnice. Rysunek
jest ilustracjÄ… tego zjawiska.
a) Zaznacz prawidłowe zestawienie definicji najpełniej przedstawiającej powyższe zjawisko z je-
go nazwÄ….
Definicja Nazwa zjawiska
Zróżnicowanie genetyczne przedstawicieli tego samego gatunku
A Dymorfizm płciowy
prowadzące do wyodrębnienia nowych gatunków.
Występowanie zróżnicowanych morfologicznie i fizjologicznie form Polimorfizm
B
w obrębie przedstawicieli tego samego gatunku. funkcjonalny
Występowanie różnic w budowie morfologicznej między
C Dymorfizm płciowy
osobnikami męskimi i żeńskimi.
Występowanie wielu różnych przystosowań do życia w określonych Polimorfizm
D
warunkach środowiska w obrębie tej samej populacji. funkcjonalny
b) Podaj przykład rodzaju zwierząt, u którego występuje podobne zjawisko.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 20. (2 pkt)
Transport substancji do i z komórki odbywa się przez jej błonę komórkową. Na rysunku przedstawiono
przykład organizmu jednokomórkowego (pełzaka).
tlen woda
amoniak
glukoza dwutlenek węgla
Dla każdej z wymienionych na rysunku substancji ustal kierunek transportu (wydalanie i/lub
wchłanianie), odpowiednio dorysowując strzałkom brakujące groty.
Zadanie 21. (3 pkt)
Na schemacie przedstawiono układ sześciu jednostek systematycznych roślin.
1 1. & & & & & & & & ..& & & .
2. & & & & & & & & ..& & & .
2
3. & & & & & & & & ..& & & .
4 5 3 6
4. & & & & & & & & ..& & & .
5. & & & & & & & & ..& & & .
6. & & & & & & & & ..& & & .
Przyporządkuj cyfrom na schemacie (od 1 do 6) odpowiednie, wybrane spośród wymienionych
niżej, przykłady grup systematycznych roślin i wpisz je we właściwe miejsca obok schematu.
okrytonasienne, nagonasienne, iglaste, nasienne, trawy, miłorzębowe
Zadanie 22. (3 pkt)
Zakładając, że klasyfikacja poprawnie oddaje filogenezę pięciu poniższych rodzajów ssaków,
przedstaw w postaci drzewa rodowego relacje pokrewieństwa ewolucyjnego między tymi
rodzajami.
1. rodzaj: jeleń, rodzina: jeleniowate, rząd: parzystokopytne, podgromada: łożyskowce, gromada:
ssaki.
2. rodzaj: sarna, rodzina: jeleniowate, rząd: parzystokopytne, podgromada: łożyskowce, gromada:
ssaki.
3. rodzaj: dzik, rodzina: świniowate, rząd: parzystokopytne, podgromada: łożyskowce, gromada:
ssaki.
4. rodzaj: kangur, rodzina: kangurowate, rząd: torbacze, podgromada: ssaki niższe, gromada: ssaki.
5. rodzaj: koń, rodzina: koniowate, rząd: nieparzystokopytne, podgromada: łożyskowce, gromada:
ssaki.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 23. (2 pkt)
Strunowce to typ zwierząt, do którego należy ok. 50 tys. gatunków. Mają one wiele cech wspólnych
świadczących o ich przynależności do tego typu.
Zaznacz dwie cechy spośród od A do F, które nie są charakterystyczne dla wszystkich
przedstawicieli strunowców oraz podaj uzasadnienie wyboru każdej z nich.
A. Położenie przewodu pokarmowego po stronie brzusznej.
B. Wykształcenie stałocieplności.
C. Obecność struny grzbietowej przynajmniej w pewnym okresie cyklu życiowego.
D. Położenie układu nerwowego po stronie grzbietowej.
E. Powstanie otworu odbytowego w miejscu pragęby.
F. Obecność błon płodowych.
Zadanie 24. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono mutację, która jest przyczyną mukowiscydozy  recesywnej, autosomalnej
choroby genetycznej upośledzającej funkcjonowanie płuc, trzustki i innych narządów.
Gen prawidłowy
Numer kodonu 506 507 508 509 510
Aańcuch DNA ATC ATC TTT GGT GGT
Aminokwasy Ile Ile Phe Gly Val
Gen zmutowany
Numer kodonu 506 507 508 509 510
Aańcuch DNA ATC AT- -T GGT GGT
Aminokwasy Ile Ile Gly Val
Na podstawie schematu:
a) podaj, na czym polega mutacja,
b) określ konsekwencję tej mutacji dla powstającego białka.
Zadanie 25. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono przebieg pewnego procesu.
A. ............................ B. .............................. C. ........................ D. ..............................
a) Wpisz w odpowiednie miejsca pod schematem nazwy struktur powstajÄ…cych kolejno w tym
procesie (A, B, C, D), wybierając je z poniżej podanych:
hybryd DNA RNA, cząsteczka DNA, pojedyncza nić DNA, RNA wirusowy.
b) Podaj nazwÄ™ procesu przedstawionego na schemacie.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 26. (1 pkt)
W tabeli przedstawiono dane dotyczące częstości zachodzenia crossing-over pomiędzy trójką (C, X, Y)
genów występujących w obrębie jednego chromosomu.
geny częstość crossing-over (%)
C  Y 10
X  Y 6
C  X 4
Na podstawie analizy powyższych danych wpisz w zaznaczonych kreskami miejscach na
rysunku kolejność ułożenia wszystkich wymienionych genów (C, X, Y).
Zadanie 27. (2 pkt)
Zasadnicza barwa oczu u człowieka jest determinowana przez gen o allelach B, b. Dominujący allel B
warunkuje oczy ciemne, recesywny b oczy jasne. Na poniższym schemacie przedstawiono dziedziczenie
barwy oczu w pewnej rodzinie.
Na podstawie przedstawionego rodowodu podaj wszystkie możliwe genotypy osób ozna-
czonych liczbami 1, 2, 3.
Zadanie 28. (1 pkt)
Pewna populacja ssaków żyła w strefie klimatu umiarkowanego, w mało zmieniającym się środowisku.
Po pewnym czasie nastąpiło gwałtowne ochłodzenie się klimatu. W populacji doszło do stopniowego
wyginięcia osobników o małej masie, a średnia masa osobników wyraznie wzrosła.
Podaj nazwę rodzaju doboru naturalnego, który oddziaływał na pulę genową tej populacji.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 29. (2 pkt)
Na wykresie przedstawiono krzywe przeżywania dwóch rodzajów zwierząt.
1. Å‚osoÅ›
2. wróbel
3. człowiek
4. wilk
Przyporządkuj każdej krzywej (a i b) właściwy przykład zwierzęcia, wybierając go spośród
oznaczonych liczbami od 1 do 4.
Zadanie 30. (1 pkt)
Na wykresach A i B przedstawiono zmiany liczebności dwóch populacji.
Podaj, który z wykresów A czy B przedstawia zmiany liczebności populacji drapieżnika.
Uzasadnij swój wybór jednym argumentem.
Zadanie 31. (1 pkt)
Uzupełnij poniższe schematy, zaznaczając strzałką lub strzałkami na każdym z nich
kierunek lub kierunki przemieszczania się osobników, tak aby ilustrowały wymienione typy
rozprzestrzeniania.
OsOBNIkI OsOBNIkI OsOBNIkI
w POPulACjI w POPulACjI w POPulACjI
migracja emigracja imigracja
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego
Zadanie 32. (1 pkt)
Prawdziwym przysmakiem wydry morskiej są jeżowce. Jeżowce zjadają morskie glony, głównie
brunatnice, które tworzą podwodne zarośla. Są one miejscem rozwoju ikry i schronieniem dla narybku
wielu gatunków ryb.
Objęcie ochroną populacji wydry morskiej spowoduje wzbogacenie przybrzeżnych stad ryb północnego
Pacyfiku.
Oceń słuszność tego stwierdzenia, uzasadniając swoje stanowisko jednym argumentem.
Zadanie 33. (1 pkt)
Rośliny C4 mają nie jedno, jak rośliny C3, lecz dwa centra asymilacji CO2 w dwóch różnych typach
komórek liścia. W dobie niedoboru żywności na świecie laboratoria genetyczne podjęły próby
wprowadzenia genów warunkujących fotosyntezę typu C4 do genomu roślin uprawnych (o fotosyntezie
typu C3).
Oceń, czy przedstawiony projekt badań stanowi właściwy kierunek rozwoju inżynierii
genetycznej. Uzasadnij swoje stanowisko jednym argumentem.
Zadanie 34. (3 pkt)
Na rysunkach przedstawiono szkielety człowieka i goryla.
Na podstawie analizy rysunków wymień trzy cechy budowy szkieletu człowieka, świadczące
o jego przystosowaniu do dwunożności.
Model odpowiedzi i schemat oceniania  poziom rozszerzony
Ocenianie
Poziom rozszerzony
Zasady oceniania
Za rozwiązanie zadań z arkusza można uzyskać maksymalnie 0 punktów.
Schemat oceniania uwzględnia jego zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).
Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.
Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie
za odpowiedz w pełni poprawną.
Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi, zgodnie z wyszczególnieniem w schemacie,
przedstawił zdający.
Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu,
ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu.
Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o braku zrozumienia omawianego zagadnienia
i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi lub zawierają błąd merytoryczny, odpowiedz
taką należy ocenić na zero punktów.
Uwagi do zapisu schematu oceniania:
Odpowiedzi alternatywne (tylko jedna z nich podlega ocenie) oddzielone sÄ… od siebie
ukośnikami (/), np.: ruch kończyn / ruch i w ocenie są równoważne.
Sformułowanie zapisane w nawiasach nie jest wymagane w odpowiedzi. Jego umieszczenie
w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę.
Maksymalna
Numer
sCHEMAT OCENIANIA punktacja za
zadania
zadanie
Za poprawne określenie roli błonnika  1 pkt.
1.
Przykład odpowiedzi:
1
Błonnik wzmaga perystaltykę jelita, ułatwiając opróżnianie jelita grubego.
Za poprawną ocenę i uzasadnienie wrażliwości człowieka
na promieniowanie  1 pkt.
2. Przykład odpowiedzi:
1
Wrażliwość człowieka jest większa niż pozostałych organizmów, ponieważ
najmniejsza dawka promieniowania wywołuje widoczne zmiany w
organizmie.
Za podanie prawidłowej funkcji łożyska  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Przez łożysko odbywa się wymiana substancji między matką i płodem.
Za poprawne przedstawienie jednej adaptacyjnej cechy budowy łożyska
3.
 1 pkt. 2
Przykłady odpowiedzi:
 wypustki (kosmki) kosmówki zwiększają powierzchnię wymiany
substancji,
 łożysko jest mocno unaczynione, co ułatwia wymianę substancji.
Model odpowiedzi i schemat oceniania  poziom rozszerzony
Za podanie obu prawidłowych nazw  1 pkt.
Za prawidłowe określenie funkcji każdego z dwóch narządów po 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
NarzÄ…d Nazwa Funkcja
4. 3
wytwarzanie moczu/ oczyszczanie
1 nerka krwi ze zbędnych i szkodliwych
substancji
2 pęcherz moczowy (czasowe) gromadzenie moczu
Za poprawne wypełnienie każdej z dwóch kolumn tabeli po 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Cecha Odruch bezwarunkowy Odruch warunkowy
5. 2
Bodziec pokarm światło/dzwięk
Receptor kubki smakowe siatkówka/komórki słuchowe
Za przedstawienie trafnego przykładu wskazującego na konsekwencje
biologiczne różnicy w gęstości lub zmianach w objętości wody i lodu  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 Dzięki temu, że lód jest lżejszy od wody, zbiorniki wodne zamarzają od góry,
6. 1
natomiast warstwy przydenne wody pozostają nie zamarznięte, co pozwala
przetrwać pod lodem organizmom.
 Ponieważ woda ma największą gęstość w temperaturze +4oC opada na dno
zbiornika i to pozwala w zimie organizmom przetrwać w tej wodzie.
Za każde z dwóch prawidłowe przyporządkowanie  po 1 pkt.
7. Przykład odpowiedzi: 2
1.  B, 2.  D.
Za podanie prawidłowej nazwy wraz z określeniem funkcji  1 pkt.
8. Przykład odpowiedzi: 1
Rybosom  udział w syntezie białek.
Za przedstawienie trafnej zależności między stężeniem jonów K+, a otwieraniem
siÄ™ lub zamykaniem siÄ™ szparek  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
9. 1
 Wzrost stężenia jonów K+ w komórkach aparatu szparkowego powoduje
(zwiększenie ciśnienia turgorowego i ) otwieranie się aparatów szparkowych.
 Spadek stężenia jonów potasu powoduje zamykanie się szparki.
Za w pełni prawidłowe przedstawienie sposobu transportu tlenu i dwutlenku
węgla  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 Tlen transportowany jest głównie przez krwinki czerwone / erytrocyty 2
10.
nietrwale zwiÄ…zany z hemoglobinÄ… / w postaci oksyhemoglobiny.
 Dwutlenek węgla transportowany jest głównie przez osocze w postaci
rozpuszczonej / jonów wodorowęglanowych / HCO3 .
Model odpowiedzi i schemat oceniania  poziom rozszerzony
Za wskazanie komórki: B wraz podaniem trafnego argumentu  1 pkt. Przykład
11. odpowiedzi:
1
Komórka B, ponieważ do wytworzenia takiej samej ilości energii jak komórka A
musi zużyć więcej cząsteczek glukozy.
Za stwierdzenie, że jest to proces kataboliczny wraz z prawidłowym
uzasadnieniem  1 pkt.
12. Przykłady odpowiedzi:
1
 Jest to proces kataboliczny ponieważ jest w nim wydzielana energia.
 Jest to proces kataboliczny, ponieważ substrat jest związkiem bardziej
złożonym niż produkt końcowy.
a) Za prawidłowe wpisanie każdej z dwóch par określeń  po 1 pkt.
A  woda, B  tlen (1 pkt),
C  oddychanie (komórkowe), D  dwutlenek węgla. (1 pkt)
13. b) Za podanie poprawnego przykładu wykorzystania energii  1 pkt.
3
Przykłady odpowiedzi:
 transport aktywny,
 wzrost organizmu,
 synteza metabolitów wtórnych.
Za podanie prawidłowej cechy wspólnej  1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
 Zarówno amylaza ślinowa jak i trzustkowa trawią cukry (skrobię).
14.  Oba enzymy hydrolizujÄ… wiÄ…zania glikozydowe w skrobi.
2
Za podanie prawidłowej cechy różniącej  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Amylaza ślinowa jest aktywna w środowisku obojętnym natomiast amylaza
trzustkowa w środowisku zasadowym.
15. Za prawidłowe zaznaczenie każdej z dwóch hipotez  po 1 pkt.
2
B, E
Za trafne wyjaśnienie  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Usunięcie wiciowców z jelita powoduje śmierć owadów, ponieważ błonnik
16.
 podstawowy składnik pożywienia nie może być trawiony. 2
Za podanie trafnego przykładu  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
roślinożercy / korniki / krowa / zając
Za prawidłowe oznaczenie i podpisanie obu osi (oś X  liczba godzin, oś Y
 liczba komórek)  1 pkt.
Za wyskalowanie osi Y i narysowanie prawidłowej krzywej rozpoczynającej
w punkcie 1 (od 1 komórki)  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
17. 2
0
Model odpowiedzi i schemat oceniania  poziom rozszerzony
a) Za prawidłowe wpisanie wszystkich czterech liczb chromosomów  1 pkt
 zarodniki: (1n =) 4, gamety: (1n =) 4, (1n =) 4; zygota: (2n =) 8.
18. 2
b) Za prawidłowe wpisanie symbolu R! między sporofitem a zarodnikami
 1 pkt.
a) Za zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi: B  1 pkt.
19. 2
b) Za podanie trafnego przykładu  1 pkt. Przykłady: mrówka / termit
Za prawidłowe narysowanie wszystkich kierunków (wchłaniane = do środka) dla
tlenu, glukozy i wody  1 pkt.
20. 2
Za prawidłowe narysowanie wszystkich kierunków (wydalanie = od środka) dla
amoniaku, dwutlenku węgla i wody  1 pkt.
Za prawidłowe przyporządkowanie każdej z trzech grup roślin  po 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
21. 1  nasienne, 2 lub 3  nagonasienne, 3 lub 2  okrytonasienne (1 pkt) 3
2  nagonasienne, 4 lub 5  iglaste, 5 lub 4  miłorzębowe (1 pkt)
3  okrytonasienne, 6  trawy (1 pkt)
Za poprawnie skonstruowany schemat drzewa rodowego oraz wyrazne:
 wyróżnienie ssaków niższych od ssaków wyższych/łożyskowców  1 pkt.
 oddzielenie nieparzystokopytnych od parzystokopytnych  1 pkt.
 oddzielenie świniowatych od jeleniowatych  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
22. 3
Za zaznaczenie obu prawidłowych cech B i F wraz z trafnym wyjaśnieniem
wyboru każdej z nich  po 1 pkt.
23.
B  tylko dwie gromady kręgowców są stałocieplne (ptaki i ssaki) a inne nie. 2
F  obecność błon płodowych jest cechą gadów, ptaków i ssaków a nie
wszystkich strunowców.
a) Za poprawny opis mutacji  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Jest to delecja / wypadnięcie trzech nukleotydów; jednego z kodonu 507
24.
i dwóch z kolejnego kodonu, 1
b) Za podanie konsekwencji mutacji  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Powoduje wypadnięcie jednego aminokwasu / fenyloalaniny z białka.
a) Za prawidłowe wpisanie wszystkich czterech nazw  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
25.
A  RNA wirusowy, B  hybryd DNA  RNA, C  pojedyncza nić DNA, 2
D  czÄ…steczka DNA
b) Za podanie prawidłowej nazwy: odwrotna transkrypcja  1 pkt.
Model odpowiedzi i schemat oceniania  poziom rozszerzony
26. Za wpisanie właściwej kolejności wszystkich trzech genów  1 pkt. Geny: C, X, Y 1
Za podanie wszystkich czterech prawidłowych genotypów dla trzech osób
27.  2 pkt.
2
Za podanie prawidłowych genotypów dla dwóch osób  1 pkt.
Przykład odpowiedzi: 1  Bb, 2  Bb lub BB, 3  Bb
28. Za podanie prawidłowej nazwy: dobór kierunkowy / skierowany / odśrodkowy
1
 1 pkt.
29. Za każde z dwóch prawidłowe przyporządkowanie  po 1 pkt.
2
a  3, b  1
Za wskazanie wykresu B wraz z trafnym uzasadnieniem  1 pkt. Przykłady
odpowiedzi:
30.  Ponieważ zmiany liczebności drapieżnika podążają za zmianami liczebności
1
ofiary / są spóznione w porównaniu ze zmianami liczebności ofiary.
 Ponieważ wzrost populacji drapieżnika na wykresie B następuje pózniej niż
wzrost populacji ofiary na wykresie A.
Za wszystkie trzy prawidłowo narysowane strzałki  1 pkt.
31.
1
migracja emigracja imigracja
Za potwierdzenie słuszności stwierdzenia wraz z trafnym uzasadnieniem  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
32.
Ochrona wydr może spowodować zmniejszenie populacji jeżowców, których 1
nadmiar zagraża podwodnym przybrzeżnym zaroślom stwarzającym siedlisko
i możliwość odbycia tarła licznym gatunkom ryb.
Za przedstawienie swojej oceny wraz z trafnym uzasadnieniem (za lub przeciw)
 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
33.  Uważam to za słuszny kierunek badań, gdyż wzrośnie produkcja żywności na
2
świecie / zwiększy się produkcja węglowodanów.
 Uważam, że nie jest to słuszny kierunek badań, ponieważ nie wszystkie
zmodyfikowane genetycznie rośliny mogłyby przeżyć (np. w chłodnym
klimacie), co byłoby nieopłacalne.
Za wymienienie każdej z trzech prawidłowych cech  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
34.
 Esowate wygięcie kręgosłupa. 3
 Skrócenie kończyn górnych.
 Wysklepienie stopy.
Model odpowiedzi i schemat oceniania  poziom rozszerzony
Uwagi ogólne
i rady egzaminatorów
Z analizy merytorycznej odpowiedzi uczniów w arkuszach maturalnych wynika, że należy
ćwiczyć:
. udzielanie odpowiedzi zgodnie z poleceniem i wyłącznie na temat,
. zwięzłe i precyzyjne formułowanie odpowiedzi, unikanie skrótów myślowych,
. analizowanie i interpretowania materiałów zródłowych (teksty, rysunki, tabele, schematy),
. przetwarzanie podanych danych, np. na formÄ™ schematu, tabeli itp.,
. czytanie ze zrozumieniem tekstów i wyciąganie wniosków na ich podstawie,
. podawanie odpowiednich przykładów ilustrujących omawiane procesy, zjawiska biologiczne,
dotyczących różnych organizmów,
. rozwiązywanie zadań z genetyki.
Przykładowy arkusz maturalny dla poziomu rozszerzonego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
biologiczne skutki promieniowania jonizujacego
Metody i techniki stosowane w biologii molekularnej
biologia pr odp
Baza do biologi 
Konepkt Biologia nauka o życiu kl 1
BIOLOGIA MOLEKULARNA
BIOLOGIA mutacje, klonowanie, rośliny i zwierzęta transgeniczne
biologia 2009 MAJ
!!biologia
2011 styczeń OKE Poznań biologia podstawowa arkusz
EnM Biologia komórki

więcej podobnych podstron