2011 04 gauss klucz odpowiedzi


C e n t r a l n a K o m i s j a E g z a m i n a c y j n a
w W a r s z a w i e
SPRAWDZIAN 2011
Klucz punktowania zadań
(test dla uczniów bez dysfunkcji)
KWIECIEC 2011
Obszar Sprawdzana umiejętność Sprawdzana czynność ucznia
standardów (z numerem standardu) Odpowiedz
egzaminacyjnych Uczeń: Uczeń:
Zadanie 1
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) odczytuje ogólny sens tekstu B
Zadanie 2
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) wyszukuje informacje w tekście C
Zadanie 3
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) określa funkcję elementów tekstu A
Zadanie 4
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) wyszukuje informacje podane wprost C
Zadanie 5
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) rozumie puentÄ™ tekstu D
Zadanie 6
wnioskuje na podstawie przesłanek
czytanie odczytuje tekst popularnonaukowy (1.1) A
zawartych w tekście
Zadanie 7
posługuje się kategoriami czasu
rozumowanie i przestrzeni w celu porzÄ…dkowania umieszcza datÄ™ w przedziale czasowym B
wydarzeń (3.1)
Zadanie 8
korzystanie ustala datÄ™ na podstawie informacji
posługuje się zródłem informacji (4.1) B
z informacji zawartych w przypisie
Zadanie 9
korzystanie korzysta z informacji zamieszczonych
posługuje się zródłem informacji (4.1) A
z informacji w tabeli
Zadanie 10
korzystanie korzysta z informacji zamieszczonych
posługuje się zródłem informacji (4.1) C
z informacji w tabeli
Zadanie 11
korzystanie korzysta z informacji zamieszczonych
posługuje się zródłem informacji (4.1) D
z informacji w tabeli
Zadanie 12
wnioskuje na podstawie przesłanek
czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) B
zawartych w tekście
Zadanie 13
czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) określa intencję bohatera A
2
Zadanie 14
czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) rozumie główną myśl tekstu D
Zadanie 15
dostrzega charakterystycznÄ… cechÄ™
czytanie odczytuje tekst poetycki (1.1) C
języka utworu
Zadanie 16
rozpoznaje charakterystyczne cechy
rozumowanie wyznacza długość krawędzi sześcianu D
i własności figur (3.6)
Zadanie 17
wnioskuje o przebiegu zjawiska,
rozumowanie mającego charakter prawidłowości, na wyznacza wielokrotność liczby C
podstawie jego opisu (3.7)
Zadanie 18
wykorzystanie wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy
oblicza cenÄ™ jednostkowÄ… towaru D
wiedzy w praktyce (5.3)
Zadanie 19
wykorzystanie wykorzystuje w sytuacji praktycznej wskazuje praktyczny sposób zrównania
A
wiedzy w praktyce własności liczb (5.5) dwóch wielkości
Zadanie 20
opisuje sytuacjÄ™ przedstawionÄ… w zadaniu
rozumowanie za pomocą wyrażenia arytmetycznego ustala sposób obliczenia pola trójkąta A
(3.8)
Zadania otwarte
Uwagi do zadań 21.  24.
1. Jeśli uczeń podaje tylko odpowiedz, to otrzymuje 0 punktów.
2. W pracy ucznia z dysleksją dopuszczamy pomyłki powstałe przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr
podobnych graficznie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry, pominięcie lub przestawienie
przecinka.
Zadanie 21
wykorzystanie
wykonuje obliczenia dotyczące długości (5.3) oblicza długość zgodnie z warunkami zadania
wiedzy w praktyce
2 p.  Ustalenie właściwej metody obliczenia długości ogrodzenia ORAZ poprawne obliczenie tej długości.
1 p.  Ustalenie właściwej metody obliczenia długości ogrodzenia, ALE niepoprawne obliczenie tej
długości.
0 p.  Brak właściwej metody obliczenia długości ogrodzenia.
Przykłady poprawnych rozwiązań  2 punkty
Sposób I Sposób II
2 14,5 + 2 17 = 29 + 34 = 63 (m) 17  1 = 16 (m)
63  1 = 62 (m) 16 + 17 + 14,5 + 14, 5 = 62 (m)
Sposób III Sposób IV
2 (14,5 + 17)  1 = 62 (m) 14,5 + 17 = 31,5 (m)
31,5 2 = 63 (m)
63  1 = 62 (m)
Odpowiedz: Długość ogrodzenia wynosi 62 m.
3
Zadanie 22
ustala sposób rozwiązania zadania oraz wyznacza iloraz i zaokrągla wynik na potrzeby
rozumowanie
prezentacji tego rozwiÄ…zania (3.8) sytuacji praktycznej
2 p.  Ustalenie właściwej metody wyznaczenia liczby worków ORAZ poprawne wyznaczenie tej liczby.
1 p.  Ustalenie właściwej metody wyznaczenia liczby worków, ALE niepoprawne wyznaczenie tej liczby.
0 p.  Brak właściwej metody wyznaczenia liczby worków.
Przykłady poprawnych rozwiązań  2 punkty
Sposób I Sposób II
19 : 1,5 = 12,6& 12 1,5 = 18 (m2)
13 1,5 = 19,5 (m2)
Sposób III Sposób IV
1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 1,5 + 19 : 1,5 = 12 r 1 13
+ 1,5 +1,5 + 1,5 +1,5 = 19,5 (m2)
Odpowiedz: Trzeba kupić co najmniej 13 worków żwiru.
Zadanie 23
ustala sposób rozwiązania zadania oraz
rozumowanie wyznacza czynnik iloczynu
prezentacji tego rozwiÄ…zania (3.8)
2 p.  Ustalenie właściwej metody wyznaczenia liczby ciastek w małym opakowaniu ORAZ poprawne
wyznaczenie tej liczby.
1 p.  Ustalenie właściwej metody wyznaczenia liczby ciastek w małym opakowaniu, ALE niepoprawne
wyznaczenie tej liczby.
0 p.  Brak właściwej metody wyznaczenia liczby ciastek w małym opakowaniu.
Przykłady poprawnych rozwiązań  2 punkty
Sposób I Sposób II
3 28 = 84 28 : 7 = 4
84 : 7 = 12 4 3 = 12
Odpowiedz: W małym opakowaniu jest 12 ciastek.
Zadanie 24
wykorzystanie
wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy (5.3) wyznacza kwotę i dzieli ją na równe części
wiedzy w praktyce
4 p.  Ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty 8-miesięcznych oszczędności Basi (lub różnicy
miesięcznych oszczędności Basi i Magdy) ORAZ poprawne obliczenie tej kwoty ORAZ
ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty miesięcznych oszczędności Basi ORAZ poprawne
obliczenie kwoty miesięcznych oszczędności Basi.
3 p.  Ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty 8-miesięcznych oszczędności Basi (lub różnicy
miesięcznych oszczędności Basi i Magdy) ORAZ ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty
miesięcznych oszczędności Basi, ALE niepoprawne obliczenia na jednym z wymienionych etapów
rozwiązania (końcowy wynik musi być większy niż 9).
2 p.  Ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty 8-miesięcznych oszczędności Basi (lub różnicy
miesięcznych oszczędności Basi i Magdy) ORAZ ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty
miesięcznych oszczędności Basi, ALE niepoprawne obliczenia na obu etapach rozwiązania.
LUB
Ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty 8-miesięcznych oszczędności Basi (lub różnicy
miesięcznych oszczędności Basi i Magdy) ORAZ poprawne obliczenie tej kwoty, ALE brak
poprawności w dalszej części rozwiązania albo brak dalszej części rozwiązania.
4
1 p.  Ustalenie właściwej metody obliczenia kwoty 8-miesięcznych oszczędności Basi (lub różnicy
miesięcznych oszczędności Basi i Magdy), ALE brak poprawnego obliczenia tej kwoty i brak
poprawności w dalszej części rozwiązania.
LUB
Poprawne obliczenie kwoty, jaką Magda/Basia będzie miała po ośmiu miesiącach, ALE brak
poprawności w dalszej części rozwiązania.
0 p.  Brak poprawnej metody rozwiÄ…zania zadania.
Przykłady poprawnych rozwiązań  4 punkty
Sposób I Sposób II
56 + 9 8 = 56 + 72 = 128 (zł) 56  20 = 36 (zł)
128  20 = 108 (zł) 36 : 8 = 4,50 (zł)
108 : 8 = 13,5 (zł) 9 + 4,50 = 13,50 (zł)
Sposób III Sposób IV
9 8 = 72 (zł) 56 + 9 8 = 20 + 8 x
56  20 = 36 (zł) x = 13,50 (zł)
72 + 36 = 108 (zł)
108 : 8 = 13,5 (zł)
Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po 13,50 zł.
Przykłady częściowo poprawnych rozwiązań  3 punkty
Przykład I Przykład II
56 + 9 8 = 56 + 72 = 128 (zł) 56 + 9 8 = 144 (zł)
128  20 = 108 (zł) 124 : 8 = 15,5 (zł)
108 : 8 = 13,25 (zł) Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po
Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po 15,5 zł.
13,25 zł.
Przykład III Przykład IV
56  20 = 36 (zł) 56  20 = 34 (zł)
36 : 8 = 3,5 (zł) 34 : 8 = 4,25 (zł)
9 + 3,5 = 12,5 (zł) 9 + 4,25 = 13,25 (zł)
Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po
12,5 zł.
Przykłady częściowo poprawnych rozwiązań  2 punkty
Przykład I Przykład II
56 + 9 8 = 56 + 72 = 128 (zł) 56 + 9 8 = 56 + 64 = 120 (zł)
128  20 = 108 (zł) 120  20 = 100 (zł)
Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po 100 : 8 = 14 (zł)
108 zł. Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po 14 zł.
Przykłady częściowo poprawnych rozwiązań  1 punkt
Przykład I Przykład II
56 + 9 8 = 128 56  20 = 36
36 : 8 = 4
Odpowiedz: Basia powinna co miesiąc odkładać po 4 zł.
Przykład III Przykład IV
56 + 9 8 = 118 56 + 72 = 128
118  20 = 98 Odpowiedz: Basia powinna zaoszczędzić 128 zł.
5
Zadanie 25
pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) opisuje dzieło sztuki użytkowej
pisze funkcjonalnym stylem z dbałością o dobór
celowo stosuje środki językowe (2.3)
słownictwa
pisanie przestrzega norm gramatycznych (2.3) pisze poprawnie pod względem gramatycznym
przestrzega norm ortograficznych (2.3) pisze ortograficznie
pisze poprawnie pod względem
przestrzega norm interpunkcyjnych (2.3)
interpunkcyjnym
I Treść
3 p.  Opis zawiera następujące elementy:
żð nazwisko osoby (Karol Gauss/Gauss)
żð informacje o wyglÄ…dzie postaci (co najmniej trzy)
żð informacjÄ™ o ksztaÅ‚cie znaczka LUB innÄ… informacjÄ™ o znaczku
żð informacjÄ™ o danych zamieszczonych na znaczku.
2 p.  Opis zawiera następujące elementy:
żð nazwisko osoby (Karol Gauss/Gauss)
żð informacje o wyglÄ…dzie postaci (dwie)
żð informacjÄ™ o ksztaÅ‚cie znaczka LUB innÄ… informacjÄ™ o znaczku (umieszczonÄ… na znaczku).
1 p.  Opis zawiera następujące elementy:
żð nazwÄ™ osoby (Karol Gauss/Gauss/starszy mężczyzna/mężczyzna/czÅ‚owiek/itp.)
żð informacjÄ™ o wyglÄ…dzie postaci LUB informacje o znaczku (dwie).
0 p.  Inna wypowiedz.
II Styl*
1 p.  Uczeń opisuje, a nie opowiada ORAZ używa słów określających relacje przestrzenne (np.: na, nad,
pod, obok, z drugiej strony, z prawej strony, wzdłuż itp.).
0 p.  Uczeń opowiada LUB nie używa słów określających relacje przestrzenne (np.: na, nad, pod, obok,
z drugiej strony, z prawej strony, wzdłuż itp.).
III Gramatyka*
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
IV Ortografia*
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
Uczeń z dysleksją: Przyznajemy punkt, jeśli uczeń zamyka myśli w obrębie zdań (nie ma potoku
składniowego).
V Interpunkcja*
1 p.  najwyżej 2 błędy
0 p.  ponad 2 błędy
Uczeń z dysleksją: Przyznajemy punkt, jeśli uczeń rozpoczyna zdania wielką literą i kończy
w odpowiednich miejscach odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi.
*Uwaga
Kryteria II, III, IV, V punktujemy, jeśli uczeń za I kryterium otrzymał co najmniej 1 punkt.
6
Zadanie 26
pisze na temat i zgodnie z celem (2.1) pisze zaproszenie
pisanie
przestrzega norm ortograficznych (2.3) pisze ortograficznie
I Treść
2 p.  Zaproszenie zawiera wszystkie niezbędne informacje:
żð adresat + forma grzecznoÅ›ciowa (np. Pan/Szanowny Pan; uwaga, dopuszcza siÄ™ pisowniÄ™ wyrazu
pan małą literą, jeśli wielką literą zapisano wyraz dyrektor  i odwrotnie)
żð rodzaj imprezy (otwarcie wystawy/wystawa)
żð tytuÅ‚ imprezy (SÅ‚awni matematycy na znaczkach pocztowych)
żð termin (data i godzina)
żð miejsce
żð organizator (SamorzÄ…d klasy VIa)
1 p.  Zaproszenie zawiera niezbędne informacje:
żð adresat
żð rodzaj imprezy (wystawa znaczków/wystawa filatelistyczna)
żð termin (data i godzina)
żð miejsce
0 p.  Pominięcie którejś z niezbędnych informacji.
II Ortografia
1 p.  praca bezbłędna
0 p.  1 błąd i więcej
Uczeń z dysleksją: Przyznajemy punkt, jeśli uczeń rozpoczyna zdania wielką literą i kończy
w odpowiednich miejscach odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi.
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Egzamin Farmacja 2011 Klucz Odpowiedzi
Klucz Odpowiedzi Chemia Nowej Ery III Węgiel i jego związki z wodorem
Klucz Odpowiedzi Do Sprawdzianu Elektrycznosc I Magnetyzm
Klucz odpowiedzi czerwiec 2009 wersja x
KLUCZ ODPOWIEDZI I PUNKTOWANIA ZADAŃ
klucz odpowiedzi z historii i WOS u arkusz nr 6
chemia z tutorem 3 04 14 model i odpowiedzi

więcej podobnych podstron