2 121201 kierownik dzialu kadrowo placowego


Kierownik działu kadrowo-płacowego
(121201)
Przedstawiciele władz publicznych,
wyżsi urzędnicy i kierownicy
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Kierownik działu kadrowo-płacowego (121201)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-002-3 (2)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach ................................................................................ 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu ............................................................................... 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Kierowanie sprawami kadrowymi HR Kz1 ...................... 10
3.2. Zarządzanie systemem wynagrodzeń Kz2 ..................... 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................ 14
5. SÅ‚ownik ....................................................................................... 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
121201 Kierownik działu kadrowo-płacowego
Grupa wielka 1  Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzęd-
nicy i kierownicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edu-
kacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 1212  Kierownicy do spraw zarzÄ…dzania zaso-
bami ludzkimi (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawo-
dów ISCO-08 odpowiada grupie 1212 Human resource managers).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział
70. Działalność firm centralnych (head Office); Doradztwo związa-
ne z zarzÄ…dzaniem, Grupa 70.2. Doradztwo zwiÄ…zane z zarzÄ…dza-
niem.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy
w 11 przedsiębiorstwach (duże  2, średnie  7, małe  1, mikro - 1,
w tym w tym produkcyjne - 1, usługowe - 3, handlowe - 1, produkcyj-
no-usługowo-handlowe - 1, administracyjna - 3, kulturalna  1, oświa-
towa - 1), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Agnieszka Gąsior  Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim,
" Barbara Kruczek  ekspert niezależny, były kierownik w Urzędzie
Skarbowym w Aodzi,
" Anna Bielecka  Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki
Zdrowotne  Szpital w Iłży,
" Teresa Jaszczyk  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB w Ra-
domiu.
4
Ewaluatorzy:
" Agnieszka Zacharewicz-Dróżdż  Per Flexus w Krakowie,
" Agnieszka Bergtold-Kuczyńska  PER ASPERA w Warszawie.
Recenzenci:
" Lucyna Szczecińska  Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Aodzi,
" Magdalena Dec  Komandor S.A. w Radomiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Anna Mozalewska (przewodniczący)  Stowarzyszenie Księgo-
wych w Polsce, Oddział w Aodzi,
" Bogdan Grzybowski  Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych w Warszawie,
" Magdalena Stańczyk  Business Centre Club, Loża Radomska
w Radomiu.
Data zatwierdzenia:
" 15.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Kierownik działu kadrowo-płacowego zarządza procesami związa-
nymi z zasobami ludzkimi w organizacji.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, miejsca,
obszary występowania zawodu
Kierownik działu kadrowo-płacowego występuje w większości orga-
nizacji sektora publicznego i prywatnego. Celem pracy kierownika jest
organizacja pracy działu kadrowo-płacowego, zarządzanie zasobami
ludzkimi, wynagrodzeniami, współpraca z zarządem organizacji, kadrą
kierowniczÄ…, pracownikami, zwiÄ…zkami zawodowymi, zarzÄ…dzanie in-
formacjami, polityką szkoleniową oraz kształtowaniem właściwej kultury
organizacyjnej, wizerunku organizacji. Kierownik nadzoruje prace zwiÄ…-
zane z planowaniem i właściwą polityką personalną, opracowaniem
procedur i regulaminów wewnętrznych, prowadzeniem procesów rekru-
tacyjnych i dokumentacji kadrowej, rozliczaniem czasu pracy i nalicza-
niem wynagrodzeń, sporządzaniem deklaracji ZUS, podatkowych, spra-
wozdań statystycznych, przygotowaniem analiz z zakresu pracy działu,
prowadzeniem spraw socjalnych pracowników i funduszu świadczeń
socjalnych. Do jego obowiązków należy tworzenie i uaktualnianie syste-
mu prowadzenia dokumentacji pracowniczej, listy płac, realizacji spraw
kadrowych (urlopy, zaświadczenia, świadectwa pracy, zawieranie
umów), zarządzanie systemem wynagrodzeń i wszelkimi sprawami, które
wiążą się z płacami (zasiłki chorobowe, opiekuńcze, wychowawcze).
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy kierownika działu kadrowo-płacowego jest przede
wszystkim biuro, w którym obsługuje typowe urządzenia biurowe oraz
specjalistyczne programy kadrowo-płacowe. Czas pracy kierownika
działu kadrowo-płacowego z reguły wynosi 8 godzin dziennie. Jeśli
organizacja posiada oddziały w innych miejscowościach, kierownik
może często odbywać podróże służbowe. Praca w tym zawodzie pole-
ga przede wszystkim na stałych kontaktach z ludzmi, m.in. informowa-
niu, konsultowaniu decyzji, negocjowaniu oraz reprezentowaniu praco-
dawcy. Na kierowniku działu kadrowo-płacowego spoczywa duża od-
powiedzialność za sprawne funkcjonowanie organizacji pod względem
6
kadrowo-płacowym. Ze względu na wielogodzinną pracę kierownika
przy komputerze mogą wystąpić choroby związane z pogorszeniem
wzroku, obciążeniami układu kostno-szkieletowego. Kontakty z ludzmi
w sytuacjach konfliktu mogą być stresujące.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu kierownika działu kadrowo-płacowego wyma-
ga szczególnych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych.
Osoba na tym stanowisku powinna posiadać łatwość wypowiadania się
w mowie i piśmie, nie bać się wystąpień publicznych i nie stronić od kon-
taktu z ludzmi. Powinna być charyzmatyczna, otwarta, empatyczna
i asertywna oraz mieć zdolność przekonywania i prowadzenia negocjacji.
Ważne jest również posiadanie dobrej pamięci, zdolności koncentracji
uwagi i jej podzielności, umiejętności organizowania własnego stanowi-
ska pracy i podległych pracowników, wykonywania zadań pod presją
czasu, podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Kierownik działu powi-
nien charakteryzować się również dużą odpornością na stres, samo-
dzielnością, dokładnością i systematycznością, dyskrecją, elastycznością
i kreatywnością. Jeśli pracuje w firmie zagranicznej, powinien posługiwać
się językiem obcym. Osoba na tym stanowisku powinna cechować się
ogólną dobrą sprawnością psychofizyczną.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Kierownik działu kadrowo-płacowego powinien posiadać wykształce-
nie wyższe prawnicze, psychologiczne, socjologiczne, administracyjne
lub ekonomiczne (finanse, rachunkowość, zarządzanie, marketing).
W tym zawodzie niezwykle istotne jest doświadczenie zawodowe
w zakresie prawa pracy i zagadnień kadrowych, np. na stanowiskach
administracyjnych i specjalistycznych w dziale ds. kadr lub płac, znajo-
mość nowoczesnych narzędzi HR. Kierownik działu kadrowo-płacowe-
go powinien sprawnie posługiwać się komputerem, znać i umieć obsłu-
giwać specjalistyczne programy kadrowo-płacowe. W związku z częstą
zmianą przepisów prawa kierownik działu kadrowo-płacowego powinien
brać udział w szkoleniach specjalistycznych z zakresu prawa pracy,
prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych organizowanych przez
wyspecjalizowane ośrodki szkoleniowe.
7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania zasobami ludz-
kimi pozwalają wykonywać zawody pokrewne, tj. 121202 Kierownik
działu szkoleń; 121203 Kierownik zarządzania zasobami ludzkimi;
121204 Kierownik przedsiębiorstwa świadczącego usługi z zakresu
zarządzania zasobami ludzkimi. Kierownik działu kadrowo-płacowego
jest często najwyższym stanowiskiem w strukturze działu osobowego.
Możliwy jest awans na stanowiska wicedyrektora lub dyrektora perso-
nalnego organizacji. Uzyskane kompetencje zawodowe można po-
twierdzić dyplomem ukończenia uczelni wyższej lub studiów podyplo-
mowych, np. o kierunku zarzÄ…dzanie zasobami ludzkimi lub kadry
i płace. Doświadczenie zawodowe na stanowiskach administracyjnych
i specjalistycznych w dziale ds. kadr lub płac można potwierdzić świa-
dectwem pracy lub opinią z innego zakładu pracy. Znajomość specjali-
stycznych programów kadrowo-płacowych można potwierdzić zaświad-
czeniem organizatora szkolenia lub opiniÄ… poprzedniego pracodawcy
o pracy w tym programie.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie własnego stanowiska pracy i podległego perso-
nelu zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami w zakresie BHP, er-
gonomii, ppoż. i ochrony środowiska (niezbędne kompetencje:
Kz1, Kz2, KzS).
Z2. Przygotowywanie projektów, wdrażanie i monitorowanie prze-
strzegania wewnętrznych aktów prawnych z zakresu kadrowo-
płacowego (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Prowadzenie wszystkich etapów procesu kadrowego (od rekru-
tacji poprzez nawiązanie, świadczenie i ustanie stosunku pracy)
(niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Nadzorowanie prawidłowości prowadzenia spraw pracowniczych
i terminowości sporządzania sprawozdań (niezbędne kompeten-
cje: Kz1, KzS).
Z5. Reprezentowanie pracodawcy w kontaktach z pracownikami oraz
jednostkami zewnętrznymi w zakresie zadań kadrowo-płacowych
i socjalnych (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z6. Zarządzanie polityką szkoleniową, w tym tworzenie planów szko-
leń oraz planów indywidualnego rozwoju zawodowego (niezbędne
kompetencje: Kz1, KzS).
8
Z7. Planowanie funduszu płac, analizowanie i kontrolowanie jego
wykorzystania (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z8. Nadzorowanie prawidłowości obliczania wynagrodzeń, zasiłków
i innych świadczeń wynikających z nawiązanego stosunku pracy
(niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z9. Nadzorowanie prawidłowej realizacji obowiązków płatnika (nie-
zbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z10. Kształtowanie kultury organizacyjnej poprzez planowanie i koor-
dynowanie polityki dot. stosunków międzyludzkich oraz relacji
pomiędzy pracownikami a pracodawcą (niezbędne kompetencje:
Kz1, Kz2, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Kierowanie sprawami kadrowymi HR (potrzebne do wykonywa-
nia zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z6, Z10).
Kz2  Zarządzanie systemem wynagrodzeń (potrzebne do wykonywa-
nia zadań: Z1, Z5, Z7, Z8, Z9, Z10).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z10).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6
właściwym dla wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 1 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód kierownika działu kadrowo-płacowego:
1) w zakresie wiedzy: posiada zaawansowanÄ… wiedzÄ™ z wielu dziedzin,
zna potrzeby kadrowo-płacowe organizacji, zna i rozumie w pogłę-
biony sposób fakty, zasady, procesy, pojęcia oraz złożone zależno-
ści między nimi;
2) w zakresie umiejętności: ma umiejętności wymagane do innowacyj-
nego wykonywania zadań, nadzorowania i rozwiązywania złożo-
nych, nietypowych problemów w pracy kierownika działu kadrowo-
płacowego; potrafi samodzielnie planować własny rozwój zawodo-
wy; posiada łatwość komunikowania się z otoczeniem zawodowym,
potrafi uzasadnić swoje stanowisko.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z6, Z10 wymaga
posiadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Kierowanie sprawami kadrowymi HR Kz1
Wiedza  zna i rozumie złożone Umiejętności  wykonuje inno-
fakty, teorie, przepisy prawa oraz wacyjnie zadania oraz nadzoruje
metody dotyczące wszystkich i rozwiązuje złożone i nietypowe
etapów procesu kadrowego i za- problemy związane z kierowaniem
leżności między nimi oraz różno- zadaniami kadrowo-płacowymi
rodne, złożone uwarunkowania w zmiennych i nie w pełni przewi-
zwiÄ…zane ze strategiÄ… personalnÄ… dywalnych warunkach, w szcze-
w zakresie kształtowania polityki gólności potrafi:
zarządzania zasobami ludzkimi - przestrzegać zasad i przepi-
spójną z założeniami i potrzebami sów BHP, ochrony ppoż., er-
organizacji, w szczególności zna: gonomii, ochrony środowiska
- zasady i przepisy BHP, ochro- w zakresie kierowania działem
ny ppoż., ergonomii i ochrony kadr;
środowiska w zakresie kiero- - kierować działem, organizować
wania działem kadr; pracę podległych pracowników;
- przepisy prawa pracy, kodeksu - kształtować właściwe stosunki
cywilnego, przepisy branżowe; międzyludzkie w organizacji;
- przepisy z zakresu ubezpie- - nadzorować prawidłowość spo-
czeń społecznych, PFRON; rządzania umowy o pracę oraz
- orzecznictwo w zakresie spraw inne dokumenty zwiÄ…zane ze
pracowniczych; stosunkiem pracy;
- system i instrumenty motywo- - nadzorować kompletność
wania; zasady premiowania i aktualność akt osobowych;
i przyznawania nagród; - tworzyć procedury rekrutacyj-
- metody, techniki, narzędzia ne;
rekrutacji i selekcji pracowni- - analizować potrzeby kadrowe;
ków; - rekomendować kandydatów do
- zasady ocen okresowych pra- pracy wyłonionych w procesie
cowników; rekrutacji i selekcji;
- zasady dot. opisów i warto- - tworzyć i wdrażać systemy
ściowania stanowisk pracy; adaptacyjne dla nowo przyj-
mowanych pracowników;
10
- system szkoleń i zasady pro- - stosować system motywacji
gramu indywidualnego rozwoju i jego instrumenty;
zawodowego;
- prowadzić politykę szkoleniową
- zasady dot. sporzÄ…dzania spra- i rozwoju zawodowego pra-
wozdań kadrowo-płacowych;
cowników;
- specjalistyczny program ka-
- analizować potrzeby szkolenio-
drowo-płacowy;
we pracowników.
- zasady obiegu dokumentów
- opracowywać ścieżki kariery
w organizacji;
zawodowej;
- przepisy prawa dotyczÄ…ce za-
- oceniać efektywność i skute-
kładowego funduszu świad-
czność prowadzonych szkoleń;
czeń socjalnych;
- nadzorować rozliczanie czasu
- regulaminy i procedury przy-
pracy;
znawania świadczeń socjal-
- monitorować wykorzystanie
nych;
czasu pracy przez pracowni-
- przepisy dot. ochrony danych
ków;
osobowych.
- sporządzać opisy stanowisk
pracy podległych pracowników;
- dokonywać ocen okresowych
podległych pracowników i mo-
dyfikować system ocen
w organizacji;
- opracowywać regulaminy
(w tym: pracy, wynagradzania,
motywowania, oceny pracow-
ników itp.).
- przeprowadzać proces redukcji
kadry;
- rozpatrywać skargi pracowni-
cze;
- sporządzać sprawozdania ka-
drowe;
- nadzorować wprowadzanie da-
nych do systemu informatycz-
nego (kadrowo-płacowego) do-
tyczących świadczeń socjal-
nych;
- współpracować z zakładowymi
organizacjami zwiÄ…zkowymi
w zakresie spraw socjalnych;
11
- opracowywać preliminarz do-
chodów i wydatków z Zakła-
dowego Funduszu Świadczeń
Socjalnych na dany rok oraz
na bieżąco monitorować wyko-
rzystanie tych środków;
- przestrzegać zasad etyki za-
wodowej.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z5, Z7, Z8, Z9, Z10 wymaga
posiadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Zarządzanie systemem wynagrodzeń Kz2
Wiedza  zna i rozumie złożone Umiejętności  wykonuje inno-
fakty, przepisy prawa, zasady, wacyjnie zadania oraz nadzoruje
pojęcia i zależności w procesie i rozwiązuje złożone, nietypowe
zarzÄ…dzania systemem wynagro- problemy zwiÄ…zane z zarzÄ…dza-
dzeń, w szczególności zna: niem systemem wynagrodzeń
- zasady i przepisy BHP, ochro- w zmiennych i nie w pełni przewi-
ny ppoż., ergonomii i ochrony dywalnych warunkach, w szcze-
środowiska w zakresie kiero- gólności potrafi:
wania działem płac; - przestrzegać zasad i przepi-
- przepisy podatkowe w zakresie sów BHP, ochrony ppoż., er-
opodatkowania i zwolnień gonomii, ochrony środowiska
przedmiotowych przychodów w zakresie kierowania działem
dot. wynagrodzeń, zasiłków płac;
z ubezpieczenia społecznego - planować, administrować i kon-
i innych świadczeń pieniężnych trolować fundusz płac zgodnie
oraz terminów rozliczeń i płat- z polityką płacową firmy;
ności; - tworzyć efektywny system
- przepisy dot. ubezpieczeń spo- wynagradzania;
łecznych; - nadzorować sporządzanie list
- zasady sporządzania deklaracji płac zgodnie z obowiązującymi
ZUS i podatkowych; przepisami w zakresie zródeł
- przepisy ordynacji podatkowej; przychodów i składników wy-
- przepisy o PFRON; nagrodzenia;
- zasady funkcjonowania użyt- - nadzorować sporządzanie pra-
kowych programów kompute- widłowej dokumentacji dla ZUS
rowych dla rozliczeń ZUS; i Urzędu Skarbowego;
- zasady obsługi programów - nadzorować rozliczanie wyso-
kadrowo-płacowych; kości podatku od dochodu
12
- zasady sporządzania spra- osobistego pracowników zgod-
wozdań, analiz, raportów z za- nie z obowiązującymi przepi-
kresu wynagrodzeń; sami;
- zasady obiegu dokumentacji - nadzorować wykonywanie obo-
dot. wynagrodzeń w organiza- wiązującej sprawozdawczości
cji; z zakresu wynagrodzeń;
- procedury i systemy informa- - nadzorować prawidłowość sto-
cyjne dot. polityki płacowej. sowania zasad naliczania
i opłacania składek na ubez-
pieczenia społeczne, zdrowot-
ne, Fundusz Pracy, Fundusz
Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych;
- tworzyć raporty i zestawienia
z zakresu wynagrodzeń na po-
trzeby wewnętrzne organizacji;
- współpracować z innymi dzia-
Å‚ami w zakresie planowania
i realizacji funduszu płac, fun-
duszu premiowania i nagród;
- nadzorować poprawność nali-
czania i wypłacania zasiłków
z ubezpieczenia społecznego.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- postępuje zgodnie z regulaminami wewnętrznymi organizacji i prze-
pisami ogólnymi,
- dostosowuje zachowanie do zmiennych warunków pracy w obsza-
rze kadrowo-płacowym w zależności od potrzeb organizacji,
- samodzielnie podejmuje decyzje w obszarze kadrowo-płacowym,
- potrafi krytycznie oceniać działania własne i działu kadrowo-
płacowego, którym kieruje oraz przyjmować odpowiedzialność za
ich skutki.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu kierownika
działu kadrowo-płacowego przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 121201 Kierownik działu
kadrowo-płacowego
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
52403 kierownik dzialu zakupow
CV Pracuj kierownik dzialu sprzedazy funk
32102 kierownik dzialu sprzedazy
Test dla kierowcy[1]
s 72
VOCAB TESTSBasia durlik 2
ZW nr 298 Kapitan Planeta
RozporzadzenieV1 06 czas pracy kierowcy
2
11972
Mysl Ekonomiczna i Polityczna 2 O Pietrewicz
page2

więcej podobnych podstron