głowna 2010 odp


Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
J ZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
2 Egzamin maturalny z j zyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
Cz I
Odpowiedzi maturzysty mog przybiera ró n form j zykow , ale ich sens musi by zgodny
z tekstem. Oceniaj c prac maturzysty, nale y stosowa wskazan punktacj .
Obszar
Sprawdzana umiej tno
standardów
Korzystanie Rozumienie pisanego tekstu Edwina Bendyka Internet ! mietnik czy sezam
z informacji kultury?
Zadanie 1. (0!3)
Korzystanie Wyodr bnianie wykorzystanych w tek cie argumentów i sformu owanych
z informacji wniosków
1 p. ! wyja nienie, dlaczego odpowied na postawione w tytule artyku u pytanie uzale niona
jest wed ug autora od osobistych do wiadcze i przekona u ytkownika Internetu
Przyk adowa odpowied
Odpowied na postawione pytanie uzale niona jest od tego, jak cz owiek nastawiony jest
wobec Internetu: je eli podejmie on troch trudu, to Internet b dzie sezamem, je eli nie !
mietnikiem.
0 p. ! odpowied niezgodna z tekstem Edwina Bendyka
Zadanie2. (0!2)
Korzystanie Wyró nianie w tek cie zwi zków frazeologicznych (wyrazów) i odczytywanie
z informacji ich znaczenia
2 p. ! poprawne wypisanie z akapitu 2. synonimów dwóch okre le Internetu
Przyk adowa odpowied
mietnik ! ch am
sezam kultury ! tre ci warto ciowe
1 p. ! poprawne wypisanie z akapitu 2. synonimu jednego okre lenia Internetu
Przyk adowa odpowied
mietnik: ch am
0 p. ! wypisanie niew a ciwych synonimów lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0!1)
Korzystanie
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwi zania problemu
z informacji
1 p. ! poprawne okre lenie, jak nale y szuka informacji w Internecie
Przyk adowa odpowied
krytycznie
0 p. ! odpowied niepoprawna lub brak odpowiedzi
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z j zyka polskiego 3
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
Zadanie 4. (0!2)
Korzystanie
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwi zania problemu
z informacji
2 p. ! poprawne wymienienie trzech stereotypów dotycz cych Internetu
Przyk adowa odpowied
1. W Internecie nie da si odró ni tre ci warto ciowe od bezwarto ciowych.
2. Tre ci istniej ce w Internecie nie s trwa e.
3. Wi kszo tre ci internetowych jest napisana w j zyku angielskim, co grozi
wynarodowieniem.
1 p. ! poprawne wymienienie dwóch stereotypów dotycz cych Internetu
Przyk adowa odpowied
1. Trudno jest odró ni tre ci warto ciowe od bezwarto ciowych.
2. Nietrwa o tre ci wirtualnej.
0 p. ! odpowied niepoprawna (pomini cie elementu wynarodowienia w stereotypie
dotycz cym stron angloj zycznych) lub brak co najmniej dwóch odpowiedzi
Zadanie 5. (0!1)
Korzystanie
Rozpoznawanie tezy
z informacji
1 p.! poprawne zacytowanie tezy sformu owanej przez autora
Przyk adowa odpowied
Dla wielu mniej ekspansywnych a ciekawych kultur Internet sta si wr cz szans na globaln
prezentacj lub Kto umie szuka , znajdzie pere ki.
0 p. ! odpowied niepoprawna (wypisanie z tekstu zdania innego ni powy sze, stworzenie
w asnej tezy) lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0!1)
Korzystanie
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
z informacji
1 p. ! poprawne wskazanie podobie stwa akapitów 5 i 6 w zakresie tre ci, kompozycji
lub j zyka
Przyk adowe odpowiedzi
W obu akapitach Internet zosta porównany do miejsc znajduj cych si w rzeczywisto ci.
W obu akapitach Internet jest opisany jako miejsce spotka ró nych kultur.
W obu autor pos u y si metaforami (w obu wyst puj te porównania).
0 p. ! odpowied niepoprawna (niewskazanie podobie stwa) lub brak odpowiedzi
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
4 Egzamin maturalny z j zyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
Zadanie 7. (0!1)
Korzystanie
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwi zania problemu
z informacji
1 p.! wskazanie wysi ku jako czynnika ró ni cego dociekliwych i leniwych internautów
Przyk adowa odpowied
Leniwi poprzestaj na tym, co powierzchowne, do czego mo na dotrze bez adnego wysi ku;
dociekliwi si gaj g biej, wykorzystuj c mo liwo ci, jakie daje Internet.
0 p.! odpowied niepoprawna lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0!1)
Korzystanie Odczytywanie dos ownych i metaforycznych znacze wyrazu, nazywanie
z informacji rodków j zykowych i ich funkcji w tek cie
1 p. ! wyja nienie, dlaczego zdaniem autora istot Internetu najlepiej oddaje metafora bazaru
Przyk adowa odpowied
Bazar jest idealn metafor Internetu, gdy oddaje jego ró norodno , ale tak e
interaktywno uczestników, g bi kulturow . Jednak, by pozna to bogactwo, trzeba si
w bazar zag bi , gdy bez tego wydaje si on tylko chaosem.
0 p.! odpowied niepoprawna lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0!1)
Korzystanie
Odczytywanie sensu fragmentu
z informacji
1 p. ! wyja nienie, co oznacza okre lenie: sie semantyczna (konieczne wskazanie
na selekcjonowanie informacji wed ug podanego kryterium)
Przyk adowe odpowiedzi
Sie semantyczna jest to kierunek rozwoju Internetu, który ma doprowadzi do tego, aby po
wpisaniu has a w wyszukiwarce pojawia y si strony dotycz ce odpowiedniego kontekstu
has a, np. zamek jako budynek, a nie zamek do drzwi.
Sie semantyczna to taka, która analizuje kontekst dla pytania, jakie zadajemy. Mo na
powiedzie , e jest obdarzona inteligencj . Sie , dzi ki której komputer b dzie móg rozpozna
nasze intencje.
0 p. ! odpowied niepoprawna lub brak odpowiedzi
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z j zyka polskiego 5
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
Zadanie 10. (0!2)
Korzystanie
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwi zania problemu
z informacji
2 p. ! poprawne wymienienie dwóch nowych sposobów prezentowania tre ci w Internecie
Przyk adowa odpowied
Wzbogacenie interfejsu o trzeci wymiar.
Wzbogacenie komputerów i sieci o zmys y wzroku i dotyku.
1 p. ! poprawne wymienienie jednego sposobu prezentowania tre ci w Internecie
Przyk adowa odpowied
Przegl darki reaguj ce na s uch i dotyk.
0 p. ! brak odpowiedzi
Zadanie 11. (0!1)
Korzystanie Wyodr bnianie wykorzystanych w tek cie argumentów i sformu owanych
z informacji wniosków
1 p. ! odpowied B
0 p. ! odpowied niepoprawna lub brak odpowiedzi
Zadanie 12. (0!2)
Korzystanie
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwi zania problemu
z informacji
2 p. ! poprawne okre lenie analogii mi dzy rzeczywistym wiatem i cyberprzestrzeni
ze wskazaniem na aktywn postaw cz owieka funkcjonuj cego w wiecie rzeczywistym
i cyberprzestrzeni
Przyk adowe odpowiedzi
W cyberprzestrzeni, podobnie jak w yciu, trzeba sporo zainwestowa , by wydoby ca e jej
bogactwo i odkry mo liwo ci, jakie stwarza.
eby zwiedzi dobrze wiat, trzeba postara si go pozna ; tak samo z Internetem, eby
w pe ni z niego czerpa , trzeba da co z siebie.
0 p. ! odpowied niepoprawna (niedostrze enie wysi ku w o onego w poznawanie wiata
i Internetu, co zaakcentowa autor; wskazywanie cechy tylko wiata rzeczywistego albo tylko
cyberprzestrzeni, a nie analogii mi dzy nimi) lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0!2)
Korzystanie Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu i j zyka tekstu, nazywanie
z informacji rodków j zykowych i ich funkcji w tek cie
2 p. ! poprawne wymienienie dwóch przyk adów ilustruj cych obiektywizacj wypowiedzi
i dwóch przyk adów ilustruj cych subiektywizacj tekstu (przyk ady mog y dotyczy j zyka,
kompozycji, tre ci wypowiedzi)
Przyk adowa odpowied
Obiektywizacja:
1. Pos ugiwanie si form 1 osoby liczby mnogiej (wypowied w imieniu zbiorowo ci,
odwo anie do odbiorcy).
2. Pos ugiwanie si zdaniami oznajmuj cymi (zawieraj cymi informacj ).
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
6 Egzamin maturalny z j zyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
Subiektywizacja:
1. Pos ugiwanie si form 1 osoby liczby pojedynczej (prezentacja w asnych pogl dów).
2. Pos ugiwanie si porównaniami i metaforami, obrazowo j zyka.
1 p. ! poprawne wymienienie jednego przyk adu ilustruj cego obiektywizacj wypowiedzi
i jednego przyk adu ilustruj cego subiektywizacj tekstu
Przyk adowa odpowied
Obiektywizacja: U ycie liczby mnogiej.
Subiektywizacja: U ycie liczby pojedynczej.
lub
poprawne wymienienie dwóch przyk adów ilustruj cych obiektywizacj wypowiedzi i jednego
przyk adu ilustruj cego subiektywizacj tekstu,
lub
poprawne wymienienie dwóch przyk adów ilustruj cych obiektywizacj wypowiedzi i brak
przyk adu ilustruj cego subiektywizacj tekstu
0 p. ! odpowied niepoprawna, niespe niaj ca powy szych wymaga lub brak odpowiedzi
Zadanie 14. (0!2)
Korzystanie
Rozpoznawanie i nazywanie funkcji tekstu
z informacji
2 p. ! poprawne podanie jednego przyk adu ilustruj cego dyskursywny charakter tekstu
i jednego przyk adu ilustruj cego perswazyjny charakter wypowiedzi
Przyk adowa odpowied
Dyskursywny: Autor polemizuje z omawianymi pogl dami.
Perswazyjny: Edwin Bendyk w tek cie swoim postawi tez , któr nast pnie uargumentowa
i zilustrowa przyk adami. Potem wysnu wniosek.
1 p. ! poprawne podanie jednego przyk adu ilustruj cego jedn kategori
Przyk adowa odpowied
Perswazyjny: Autor przekonuje czytelników do tego, e Internet nale y zaakceptowa
i umiej tnie (rozwa nie) z niego korzysta .
0 p. ! odpowied niepoprawna (podawanie cytatów bez zrozumienia i wyja nienia,
streszczanie fragmentów) lub brak odpowiedzi
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z j zyka polskiego 7
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
Cz II
Tworzenie Pisanie w asnego tekstu w zwi zku z tekstem literackim zamieszczonym
informacji w arkuszu
Temat 1. Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera wi toszek scharakteryzuj
g ównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytu owej
postaci.
I. ROZWINI CIE TEMATU
Za rozwini cie tematu mo na uzyska maksymalnie 25 punktów.
1. Przedstawienie postaci i relacji mi dzy nimi, np.: 2 p.
a. Tartuffe ! tytu owy wi toszek,
b. zwolennicy Tartuffe"a: Orgon (pan domu, g owa rodziny; zamo ny mieszczanin),
c. przeciwnicy Tartuffe"a: ona Orgona ! Elmira, szwagier ! Kleant.
2. Dostrze enie cech postawy Tartuffe"a #dla wiata$, np.: 3 p.
a. dobro , agodno , wra liwo ,
b. pobo no ,
c. pokora,
d. surowo wobec siebie, asceza,
e. wdzi czno i szacunek dla dobroczy cy,
f. otaczanie opiek ony swojego dobroczy cy,
g. skromno ,
h. szczodro .
3. Dostrze enie cech prawdziwej postawy Tartuffe"a, np.: 5 p.
a. niewdzi czno dla dobroczy cy, odp acanie z em za dobro,
b. ostentacyjna pobo no jako kamufla , gra pozorów,
c. lubie no (uwodzenie Elmiry),
d. lekcewa enie religii (#i z niebem da rady jako sobie mo na$),
e. pycha, pogarda wobec ludzi (lekcewa y Orgona, do Elmiry zwraca si z wy szo ci ),
f. niemoralno ; kierowanie si zasad #cel u wi ca rodki$,
g. traktowanie w asnych przyjemno ci jako dobra nadrz dnego,
h. chciwo ,
i. relatywizacja poj cia grzechu,
j. perfidia, wyrachowanie, intrygowanie,
k. manipulowanie lud mi,
l. cynizm.
4. Dostrze enie cech Orgona i jego postawy wobec Tartuffe"a, np.: 6 p.
a. fascynacja osob Tartuffe"a,
b. ocenianie bohatera w kontek cie jego #bogobojno ci$,
c. szczodro ,
d. naiwno ,
e. gotowo do po wi ce dla Tartuffe"a,
f. duma ze znajomo ci,
g. odczuwanie niebia skiej rado ci, #b ogiego spokoju$ w jego obecno ci,
h. utrata zdrowego rozs dku (za lepienie, bezkrytyczno ),
i. uznawanie Tartuffe"a za wzór cnót (nauczyciela ycia),
j. przedk adanie Tartuffe"a nad rodzin .
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
8 Egzamin maturalny z j zyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
5. Dostrze enie cech postawy Kleanta wobec Tartuffe"a, np.: 4 p.
a. zdrowy rozs dek,
b. wyci ganie wniosków z obserwacji,
c. zaniepokojenie si wp ywu Tartuffe"a na Orgona,
d. odraza wobec ob udy i hipokryzji,
e. pogarda dla #przyb dy$,
f. nieufno wobec ostentacyjnej pobo no ci,
g. szacunek dla szczerej religijno ci.
h. próba zdemaskowania ob udy # wi toszków$,
i. z o , bunt przeciw hipokryzji,
j. wy miewanie Tartuffe"a.
6. Dostrze enie cech postawy Elmiry wobec Tartuffe"a, np.: 2 p.
a. dostrzeganie hipokryzji,
b. oboj tno na zaloty Tartuffe"a (lojalno wobec m a),
c. ch zdemaskowania Tartuffe"a przed m em,
d. podj cie gry z Tartuffe"em.
7. Podsumowanie
Dostrze enie hipokryzji Tartuffe"a i ró nych postaw bohaterów oraz ich interpretacja
w kontek cie przes ania utworu. 3 p.
Dostrze enie hipokryzji Tartuffe"a i ró nych postaw bohaterów. 2 p.
Dostrze enie ob udy Tartuffe"a lub ró nych postaw bohaterów. 1 p.
Temat 2. Na podstawie podanego fragmentu utworu Hanny Krall Zd y przed Panem
Bogiem przedstaw przemy lenia Marka Edelmana o mo liwo ciach godnego ycia
w czasach Zag ady i ró nych pogl dach na temat godnej mierci.
I. ROZWINI CIE TEMATU
Za rozwini cie tematu mo na uzyska maksymalnie 25 punktów.
1. Wst pne rozpoznanie fragmentu, np.: 3 p.
a. rozpoznanie gatunku (wywiad Hanny Krall z Markiem Edelmanem),
b. przedstawienie bohatera (Marek Edelman ! jeden z przywódców powstania w getcie,
wiadek i uczestnik opisywanych wydarze ),
c. dostrze enie retrospektywno ci relacji.
2. Przedstawienie kontekstu historycznego (czas Zag ady), kszta tuj cego postaw
i przemy lenia Marka Edelmana, np.: 3 p.
a. apanki, aresztowania, wi zienie,
b. Umschlagplatz, ydzi id cy do wagonów,
c. groza masowej mierci (komory gazowe, strzelanie do t umu),
d. upokorzenie ydów,
e. bezsilno ydów,
f. bezkarno Niemców,
g. oboj tno wiata,
h. samotno gin cych.
3. Przedstawienie przemy le Marka Edelmana o mo liwo ciach godnego ycia, np.: 8 p.
a. nie da si upokorzy (np. wepchn na beczk ),
b. mie po co y ,
c. mie dla kogo y ,
d. by odwa nym,
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z j zyka polskiego 9
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
e. dzia a (aby nie my le o mierci),
f. ratowa innych,
g. uczestniczy w ruchu oporu (np. wydawanie i kolporta gazety),
h. walczy z broni w r ku,
i. podj si przywództwa (on ju si nie nadawa (") wi c ja poszed em),
j. by wyrozumia ym dla ludzkich s abo ci (strachu, bierno ci),
k. wspó czu krzywdzonym i upokarzanym.
4. Przedstawienie ró nych pogl dów na temat godnej mierci, np.: 3 p.
profesora i jego ony
a. uto samienie godnej mierci ze mierci w otwartej walce,
b. pogarda dla bierno ci, rezygnacji ydów (szli cie jak barany na mier ),
c. konieczno nadania mierci sensu,
#Adama$
d. strach przed mierci w sytuacji bezbronnego (nie móg strzela ! by ju innym
cz owiekiem),
e. brak wiary w sens nierównej walki (i tak jeste my straceni (") nas wyr n ).
5. Przedstawienie przemy le Marka Edelmana o mo liwo ciach godnej mierci, np.: 3 p.
a. mier w komorze gazowej nie jest gorsza od mierci w walce,
b. zgoda na mier , przyj cie strasznego losu,
c. spokój gin cych (ci ludzie szli spokojnie i godnie),
d. interpretacja s ów: niegodna mier jest tylko wtedy, gdy si próbowa o prze y
cudzym kosztem,
e. mier godna ! gdy do ko ca czyni si co dla innych (zwi zek godnej mierci
z godnym yciem).
6. Dostrze enie w wypowiedzi Edelmana cech wyra aj cych jego stosunek do problemu
godno ci, bohaterstwa, np.: 2 p.
a. demitologizacja wojennych bohaterów,
b. pomniejszenie wagi bohaterskich czynów,
c. pomniejszenie dramatyzmu cierpie (jak gag filmowy; obiektywnie to naprawd by o
mieszne),
d. rezygnacja z patosu,
e. brak komentarza,
f. ironia,
g. emocjonalno .
7. Podsumowanie 3 p.
a. zachowanie godno ci jest najwa niejsze,
b. bohater przewarto ciowuje tradycyjne rozumienie godnej postawy jako walki zbrojnej
(umo liwiaj j równie , np. mi o , spokój, wspó czucie, pogodzenie si
ze mierci ),
c. przemy lenia Edelmana s zderzone z pogl dami stereotypowymi (profesora),
d. tragizm i heroizm ludzkich postaw jest podkre lony poprzez unikanie patosu
w wypowiedzi.
za uogólnienie trzech problemów 3 p.
za uogólnienie dwóch problemów 2 p.
za uogólnienie jednego problemu 1 p.
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
10 Egzamin maturalny z j zyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi ! poziom podstawowy
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycj wypracowania ocenia si wtedy, gdy przyznane zosta y punkty za rozwini cie tematu.
! podporz dkowana zamys owi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewn trznie;
przejrzysta i logiczna; pe na konsekwencja w uk adzie graficznym; 5
! uporz dkowana wobec przyj tego kryterium, spójna; graficzne wyodr bnienie
g ównych cz ci; 3
! wskazuj ca na podj cie próby porz dkowania my li, na ogó spójna. 1
Uwaga: je li powy sze kryteria nie zosta y spe nione, nie przyznaje si punktów.
III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
! jasny, ywy, swobodny, zgodny z zastosowan form wypowiedzi,
urozmaicona leksyka; 5
! zgodny z zastosowana form wypowiedzi, na ogó jasny, wystarczaj ca leksyka; 3
! na ogó komunikatywny, dopuszczalne schematy j zykowe. 1
Uwaga: je li powy sze kryteria nie zosta y spe nione, nie przyznaje si punktów.
IV. J ZYK (maksymalnie 12 punktów)
! j zyk w ca ej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona sk adnia,
poprawne: s ownictwo, frazeologia, fleksja; 12
! j zyk w ca ej pracy komunikatywny, poprawne: sk adnia, s ownictwo, frazeologia
i fleksja; 9
! j zyk w ca ej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w wi kszo ci poprawne:
sk adnia, s ownictwo, frazeologia; 6
! j zyk w pracy komunikatywny mimo b dów sk adniowych, leksykalnych
(s ownictwo i frazeologia), fleksyjnych; 3
! j zyk w pracy komunikatywny mimo b dów fleksyjnych, licznych b dów
sk adniowych, leksykalnych. 1
Uwaga: je li powy sze kryteria nie zosta y spe nione, nie przyznaje si punktów.
V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
! bezb dna ortografia, poprawna interpunkcja (nieliczne b dy); 3
! poprawna ortografia (nieliczne b dy II stopnia), na ogó poprawna interpunkcja; 2
! poprawna ortografia (nieliczne b dy ró nego stopnia), interpunkcja niezak ócaj ca
komunikacji (mimo ró nych b dów). 1
Uwaga: je li powy sze kryteria nie zosta y spe nione, nie przyznaje si punktów.
VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0!4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
główna 2009 odp
główna 2008 odp
Sierpień 2010 R odp
Egzamin wstępny na AM 2010 ODP
Kangur 2010 odp
główna 2012 odp
chemia 2010 odp
język francuski grudzień 2010 odp
Chemia UMK Luty 2010 ODP

więcej podobnych podstron