historia roz odp


Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Modele odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z OPERONEM
Historia
Poziom rozszerzony
Listopad 2008
Zasady przyznawania Punkty
Zadanie Oczekiwane odpowiedzi
punktów za zadanie
1. a) Ko loseum, Rzym, b) Rekonstrukcja przed stawia a) 1 pkt za pe"nÄ… od - 2
widok miasta po I w. n.e. powiedÄ™, b) 1 pkt
2. a) Amenhotep IV Echnaton (wystarczy podaç Amen- 1 pkt za wszystkie po- 1
hotep IV lub Echnaton), b) Demostenes, c) Ma rek prawne wpisy
Aureliusz
3. a) Podzia"u dokonano w 843 r. w Verdun, b) A. Kró- a) 1 pkt za pe"ną od - 2
lestwo Za chodniofrankijskie, B. Kró lestwo Ita powiedę, b) 1 pkt za po-
lii,
(moÅ»na uznç  Italia), C. Królestwo Wschodniofran- prawne wpisanie trzech
kijskie nazw
4. a) B, III, b) A, II, c) D, I, d) C, V, e) E, IV 1 pkt za po prawne 2
przyporzÄ…dkowanie
dat do wszyst kich
przywilejów i 1 pkt za
poprawne przyporzÄ…d-
kowanie postanowieł
do wszystkich przy -
wilejów
5. Np.: Du alizm go spodarczy wy stÄ…pi" w Eu ropie 1 pkt za zawarcie 3
od XVI w., kiedy na stÄ…pi" podzia" Eu ropy na dwie w wypowie dzi po -
stre fy go spodarcze, których gra nica prze biega"a prawnego okre su, 2
mniej wi´cej na ¸abie. Na wschód od tej rzeki nast´- pkt za poprawne opi-
powa"a re feudalizacja sto sunków go spodarczych, sanie dualizmu z uŻy-
zaĘ na zachód defeudalizacja. Na zachód od ¸aby na- ciem wszystkich pole-
st´powa" sto sunkowo szyb ki rozwój sto sunków conych terminów lub
wczesnokapitalistycznych, w których ch"opi zamiast 1 pkt za uŻycie dwóch
obciąŻeł rentami naturalnymi byli oczynszowywani. terminów
Zaowocowa"o to m.in. stosowaniem w rolnictwie in-
tensywnych me tod produkcji, któ re dawa"y lepsze
plony, a zatem wyŻsze zyski dla ch"opów. Na wscho-
dzie zaĘ, gdzie dominowa"a renta odrobkowa zwana
paÅ‚szczyznÄ…, prowadzono go spodark´ eks tensyw-
nÄ…, w której powi´kszanie plonów odbywa"o si´ po-
przez zwi´kszanie area"ów ziemi uprawnej i wzrost
nak"adów pracy ch"opów.
6. a) Córka Zygmunta Sta rego, Ka tarzyna Jagiellonka a) 1 pkt, b) 1 pkt 2
wysz"a za w"ad c´ Szwe cji z rodu Wa zów Jana III,
a z ich zwiÄ…zku urodzi" si´ Zygmunt III Waza, król Pol-
ski i przez pewien czas takŻe Szwecji, b) Skutkiem po-
litycznym obj´cia przez Wazów polskiego tronu by"o
zaangaŻowanie po lityczne i mi litarne Polski w spór
okoron´ Szwecji oraz o ziemie oderwane od Szwecji
(Estonia), a przy "Ä…czone do Pol ski przez Zygmun-
ta III Waz´ (moÅ»na uznaç odpowiedÄ™: wciÄ…gni´cie
Rzeczpospolitej w d"ugotrwa"e wojny ze SzwecjÄ…).
1
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zasady przyznawania Punkty
Zadanie Oczekiwane odpowiedzi
punktów za zadanie
7. Rewolucja w Anglii 1642 1648 (moÅ»na uznaç: woj- 1 pkt za pe"ny tytu" 1
na domowa w Anglii w latach 1642 1648)
8. a) prawda, b) fa"sz, c) fa"sz 1 pkt za po prawne 1
oznaczenie wszystkich
stwierdzeł
9. a) kon stytucja lipcowa (lub: kon stytucja 1952 r., 2 pkt za po prawne 2
konstytucja PRL), b) konstytucja marcowa (lub kon- podanie nazw wszyst-
stytucja 1921 r.), c) Konstytucja 3 maja, d) konsty- kich konstytucji lub 1
tucja kwietniowa (lub konstytucja 1935 r.) pkt za podanie nazw
trzech konstytucji
10. Powstanie styczniowe 1863 1864 1 pkt za pe"nÄ… odpo- 1
wiedÄ™
11. a) Vincent van Gogh, b) Marcel Duchamp, c) Andy 1 pkt za po prawne 1
Warhol podpisanie wszystkich
dzie"
12. Ocena ucznia moÅ»e byç subiektywna, musi jednak 1 pkt za sformu"owa- 2
odpowiadaç realiom historycznym oraz byç uzasad- nie oceny i 1 pkt za po-
niona poprawnymi merytorycznie argumentami. prawnÄ… argumentacj´
13. Do opisywanych w ęródle wydarzeł dosz"o w czerw- 1 pkt za podanie mie- 2
cu 1956 r. w Poznaniu. Ocena racji premiera Cyran- siÄ…ca, ro ku i mia sta
kiewicza sformu"owana przez ucznia mo Å»e byç w którym dzia"y si´
subiektywna, mu si jednak odpowiadaç realiom hi - opisywane wy darze-
storycznym i byç uzasadniona poprawnymi meryto- nia, 1 pkt za sformu"o-
rycznie argumentami. wanie oceny i jej uza-
sadnienie
14. Powodem og"o szenia re zolucji by"o ograniczanie 1 pkt za pe"nÄ… odpo- 1
przez w"adze PRL swobody twórczej artystów, cze- wiedę
go wyrazem by" zakaz wystawiania  Dziadów w re-
Żyserii K. Dejmka. ZLP w swo jej rezolucji wzywa"
do przywrócenia w Polsce swobody twórczej.
15. W Warszawie do sz"o do pro testów stu denckich 1 pkt za okreĘlenie wy- 2
wobronie relegowanych studentów i zamieszek wy- darzeł i ich przy czyn
wo"anych wtargni´ciem na teren Uniwersytetu War- i 1 pkt za wy jaĘnienie
szawskiego oddzia"ów mi licji i ORMO.  Bananowa znaczenia terminu  ba-
m"odzieŻ to ne gatywne (po gardliwe) okre Ęlenie nanowa m"odzieŻ
nadane przez w"adze m"odzieŻy, która mia"a jakoby
do st´pdotowarów uwaÅ»anych powszechnie za luk-
susowe (np. banany). M"odzieÅ» ta, zdaniem w"adz za-
miast doceniç swojÄ… kom
fortowÄ… sy tuacj´ (moÅ» li-
woĘç uczenia si´, a nie obowiÄ…zek pracy), z nudów
rozrabia"a.
16. Do opisywanych w wierszu wydarzeł dosz"o w grud- 1 pkt za podanie przy- 2
niu 1970 r. w TrójmieĘcie na skutek og"oszenia przez czyn i opisu zajĘç oraz
w"adze PRL podwyŻek cen Żyw noĘci w okre sie 1 pkt za wy jaĘnienie
przedĘwiątecznym. Dosz"o do strajków i manifesta- zwrotu
cji, a przeciwko strajkującym stoczniowcom Gdałska
i Gdyni w"adze skierowa"y milicj´ i wojsko. Úo"nierze
otworzyli ogieł do robotników, by"y ofiary Ęmiertel-
ne. Przez okreĘlenie  krwawy Kocio"ek moŻna rozu-
mieç, iÅ» wicepremier PRL Stanis"aw Kocio"ek by" od-
powiedzialny za rozlew krwi w TrójmieĘcie.
2
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zasady przyznawania Punkty
Zadanie Oczekiwane odpowiedzi
punktów za zadanie
17. Powodem wybuchu by"a kolejna podwyŻka cen ar- 1 pkt za pe"ną odpo- 1
tyku"ów ŻywnoĘciowych og"o szona przez w"adze wiedę
PRL. Represjami by"y: aresztowania, bicie przy roz-
p´dzaniu demonstracji, wyrzucanie z pracy, wymu-
szanie ze znaÅ‚ tor turami, wy roki wi´ zienia. Apel
og"osi" Komitet Obrony Robotników.
18. Ograniczenie w poruszaniu si´, wprowadzenie tzw. 1 pkt za opisanie zmian 2
godziny milicyjnej, koniecznoĘç uzyskania zezwoleÅ‚ wprowadzonych sta -
na organizowanie zgromadzeł, imprez, zakaz straj- nem wojennym i 1 pkt
ków, cenzura przesy"ek pocztowych i rozmów tele- za zdefiniowanie inter-
fonicznych, ka ry za upowszechnianie wiadomoĘci nowania
godzących w spokój publiczny. Internowanie po le-
ga"o na zatrzymaniu bez wyroku sÄ…du na nieokre-
Ęlony czas kaŻdego, który ukołczy" 17 rok Życia, ko-
go uzna no za oso b´ "amiÄ…cÄ… de o sta nie
kret
wojennym.
19. Zadanie rozszerzonej odpowiedzi (20 pkt)
Temat I: Scharakteryzuj sposoby, jakimi Polacy w XIX w. próbowali odzyskaç niepodleg"oĘç.
(przewidywany czas na rozwiÄ…zanie: ok. 60 min)
Kryteria szczegó"owe dla poszczególnych poziomów Punkty
poziom I:
Zdający poprawnie umieĘci" temat w czasie i przestrzeni. Poda" jedynie kilka infor- 1 5
macji ĘwiadczÄ…cych o tym, Å»e zrozumia" temat, bez wskazywania zwiÄ…zków mi´ -
dzy nimi, poda" równieŻ kilka nie zawsze uporządkowanych przyk"adów obrazują-
cych walk´ Polaków o niepodleg"oĘç.
poziom II:
ZdajÄ…cy uwzgl´dni" podstawowÄ… faktografi´ (np. powstania polskie w XIX w. pra - 6 10
ca u podstaw). Wykaza" si´ rozumowaniem historycznym: poda" niektóre przyczy-
ny i skutki, dostrzeg" podstawowe etapy, umieĘci" je poprawnie w czasie i pod ją"
prób´ ich omówienia. W uproszczonej formie przedstawi" charakterystyk´ przyjmo-
wanych po staw. Wykaza" si´ zna jomoĘciÄ… terminologii po trzebnej do odpowied-
niej prezentacji tematu.
poziom III:
Zdający do kona" traf nej se lekcji faktów, scha rakteryzowa" pro ces na wy bra- 11 15
nych przyk"adach w uj´ciu dynamicznym, zwróci" uwag´ na najwaÅ»niejsze jego eta-
py i uwzgl´dni" wewn´trzne cezury. Do strzeg" z"oÅ»onoĘç procesu, pod jÄ…" prób´
powiązania aspektów po litycznych z gospodarczymi, kulturowymi i ideologiczny-
mi, odnotowujÄ…c kontekst mi´dzynarodowy. PodjÄ…" prób´ oceny omawianego pro-
cesu.
poziom IV:
Zdający w pe"ni scha rakteryzowa" omawiany pro ces, uka za" róŻne jego aspek - 16 20
ty i sformu"owa" wnioski. Dokona" w"asnej oceny sposobów walki Po laków o nie-
podleg"oĘç.
3
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Temat II: Na wybranych przyk"adach scharakteryzuj proces budzenia si´ ĘwiadomoĘci narodowej
spo"eczełstw XIX-wiecznej Europy. (przewidywany czas na rozwiązanie: ok. 60 min)
Kryteria szczegó"owe dla poszczególnych poziomów Punkty
poziom I:
Zdający poprawnie umieĘci" temat w czasie i przestrzeni. Poda" jedynie kilka infor- 1 5
macji ĘwiadczÄ…cych o tym, Å»e zrozumia" temat, bez wskazywania zwiÄ…zków mi´dzy
nimi, poda" równieŻ kilka nie zawsze uporządkowanych przyk"adów obrazujących
budzenie ĘwiadomoĘci narodowej w XIX-wiecznej Europie.
poziom II:
ZdajÄ…cy uwzgl´dni" podstawowÄ… faktografi´ (np. Wiosna Ludów, zjednoczenie Nie- 6 10
miec i W"och, walka narodów ba"kaÅ‚skich); wykaza" si´ rozumowaniem historycz-
nym: poda" niektóre przyczyny i skutki, dostrzeg" podstawowe etapy, umieĘci" je
poprawnie w czasie i podjÄ…" prób´ ich omówienia. W uproszczonej formie przedsta-
wi" charakterystyk´ rodzÄ…cych si´ poglÄ…dów. Wykaza" si´ znajomoĘciÄ… terminologii
potrzebnej do odpowiedniej prezentacji tematu.
poziom III:
Zdający dokona" trafnej se lekcji fak tów, scha rakteryzowa" proces na wybranych 11 15
przyk"adach w uj´ciu dynamicznym, zwróci" uwag´ na najwaÅ»niejsze jego etapy
i uwzgl´dni" wewn´trzne cezury. Dostrzeg" z"oÅ»onoĘç procesu, podjÄ…" prób´ powiÄ…-
zania aspektów politycznych z gospodarczymi, kulturowymi i ideologicznymi, odno-
towujÄ…c kontekst mi´dzynarodowy. PodjÄ…" prób´ oceny omawianego procesu.
poziom IV:
Zdający w pe"ni scha rakteryzowa" omawiany proces, ukaza" róŻne jego aspek ty 16 20
i sformu"owa" wnioski. Dokona" w"asnej oceny szans i zagrozeł wynikających z bu-
dzenia si´ na cjonalizmów w XIX -wiecznej Eu ropie. Powo"a" si´ na li teratur´
i uwzgl´dni" oceny historiografii.
4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
historia rach odp
matematyka roz odp
historia model odp PP
geografia roz odp
angielski roz odp
historia roz
Historia 2009 10 etap rejonowy odp
Historia odp ZP
Å‚acina roz 2006 odp
Historia 2009 etap rejonowy odp
odp fizjologia
Nov 2003 History Africa HL paper 3
Historia harcerstwa 1988 1939 plansza

więcej podobnych podstron