jak poradzic sobie z konfliktami sprzetowymi (2)


Książka pobrana ze strony
http://www.ksiazki4u.prv.pl
lub
www.wszystko-co-najlepsze.prv.pl
OKIENKOWA PACYFIKACJA
DARIUSZ HAAAS
Jeżeli właśnie zainstalowałeś nowe urządzenie w swoim komputerze, najprawdopodobniej będzie ono
działać prawidłowo. Czasem jednak może zdarzyć się sytuacja, że nowy sprzęt używa tych samych
zasobów co już zainstalowany. Sytuację taką Windows nazywa konfliktem sprzętowym. Innym
spotykanym problemem jest niezgodność dostarczonych wraz ze sprzętem sterowników z
posiadanym przez nas systemem. Jednak nie ma co rwać włosów z głowy. Dostępne w systemie
narzędzia oraz trochę wysiłku i problem zniknie. Poniższe rozwiązania opierają się na założeniu, że
korzystamy z systemu Windows 98 (w wersji polskiej).
Konflikty sprzętowe stanowią jedną z większych zmór użytkowników Windows. Każde urządzenie (np.
karta dzwiękowa, graficzna, modem, drukarka itp.) wykorzystuje do pracy określone zasoby
komputera. Czasami może zdarzyć się sytuacja, kiedy system nie jest w stanie samodzielnie
rozdysponować zasobów pomiędzy istniejące w komputerze urządzenia. Tym samym dwa (rzadko
więcej) urządzenia korzystają z tych samych zasobów. Zwykle oznacza to, że jedno z nich lub obydwa
przestają funkcjonować poprawnie. Brak poprawnego funkcjonowania danego urządzenia może
wynikać nie tylko z powstałego w systemie konfliktu sprzętowego. Powodem błędnego działania
sprzętu może być też nieprawidłowa instalacja sterowników, brak sterowników dla danej wersji
systemu (tu: Windows 98), czy wreszcie - co jest sytuacją statystycznie najrzadszą - fizyczna wada
(uszkodzenie) danego urządzenia. Dlatego zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, musimy
zidentyfikować, w czym tkwi problem.
Identyfikacja problemu
Po czym rozpoznać, który sprzęt nie działa poprawnie. Najczęstszym objawem jest po prostu brak
działań, jakie dane urządzenie ma realizować. Aatwo np. poznać wadliwe działanie karty dzwiękowej
(po braku dzwięku). Nieco inaczej może wyglądać sytuacja w przypadku, gdy na skutek dołożenia do
komputera sprzętu przestaje działać coś innego (np. port komunikacyjny czy jedno z urządzeń
systemowych). Nie zauważymy w takim przypadku niczego w działaniu komputera, dopóki nie
zaczniemy wykorzystywać danego sprzętu. Aby bardziej obrazowo przedstawić sytuację wyobrazmy
sobie, że nabyliśmy nowe urządzenie. Zakładamy, że montaż i instalacja sterowników przebiegły
poprawnie, tymczasem wykorzystywane zasoby powodują konflikt np. z istniejącym w komputerze "od
zawsze" portem komunikacyjnym COM 2. Wynik? Nowo nabyte urządzenie może działać poprawnie,
zaś wspomnianego portu możemy wcale nie wykorzystywać (np. myszka zwykle podłączana jest do
portu COM 1). W efekcie podczas normalnej pracy nie dostrzeżemy jakichkolwiek nieprawidłowości.
Teraz wybiegnijmy nieco w przyszłość i załóżmy, że po pewnym czasie nabywamy kolejne urządzenie
(np. modem zewnętrzny), które podłączamy do nie wykorzystywanego do tej pory portu COM 2.
Efekt? Modem, mimo prawidłowej jego instalacji i konfiguracji, nie będzie funkcjonował, gdyż
poprzednio nabyte urządzenie wyeliminowało z działania port komunikacyjny, który dopiero teraz
zaczęliśmy wykorzystywać. Oczywiście ta hipotetyczna sytuacja została nieco wyolbrzymiona, jednak
pokazuje potencjalne niebezpieczeństwo wynikające z - nazwijmy to umownie - "ukrytych" konfliktów
sprzętowych.
Gdzie szukać konfliktów?
Na szczęście system Windows 98 jest wyposażony w narzędzie - Menedżer urządzeń - pozwalające
stwierdzić, czy jakiekolwiek urządzenie działa nieprawidłowo. Menedżera urządzeń wywołujemy
uruchamiając moduł "System" z Panelu Sterowania lub klikając prawym klawiszem ikonę "Mój
komputer" i wybierając opcję "Właściwości". Z otwartego okna pozostaje nam wybrać zakładkę
"Menedżer urządzeń" i otrzymujemy wykaz wszystkich urządzeń zainstalowanych w systemie,
pogrupowanych w klasy (rys. 1). Klasy mają postać rozwijalnych gałęzi.
Kliknięcie znaku + obok danej klasy rozwija ją i wyświetla listę urządzeń z tej gałęzi, zainstalowanych
w systemie. Jeżeli jednak jakiekolwiek urządzenie działa nieprawidłowo, nie musimy poszukiwać
danego sprzętu rozwijając kolejno wszystkie gałęzie. System automatycznie rozpoznaje wadliwie
działający sprzęt, rozwija gałąz, w której on się znajduje, a następnie zaznacza dane urządzenie
odpowiednią ikoną. W Menedżerze urządzeń spotkać możemy dwa typy ikon sygnalizujących wadliwe
działanie sprzętu. Ikonka wygladająca jak czerwone kółko z krzyżykiem w środku oznacza, że dane
urządzenie zostało przez system wyłączone. Drugi symbol - żółte kółko z wykrzyknikiem - oznacza, że
dane urządzenie zostało rozpoznane przez system, jednak nie działa prawidłowo, jest nieobecne - co
niekoniecznie musi być prawdą - lub nie ma prawidłowo zainstalowanych sterowników.
Zasoby czy sterownik?
Dokładne rozeznanie, czy dane urządzenie nie działa dlatego, że nie ma doń zainstalowanych
aktualnych (lub żadnych) sterowników, czy też dlatego, że wykorzystywane przezeń zasoby pokrywają
się z zasobami już zajętymi przez inny sprzęt, uzyskamy także dzięki Menedżerowi urządzeń.
Wystarczy w tym celu zaznaczyć myszką "wadliwe" urządzenie, a następnie kliknąć przycisk
"Właściwości". Wynikiem takiego działania będzie wyświetlenie przez system okna właściwości
danego urządzenia, zawierającego - w zależności od typu urządzenia - od dwóch do czterech
zakładek.
Największe znaczenie poznawcze mają informacje znajdujące się z zakładkach "Sterownik" oraz
"Zasoby", tym niemniej zawsze należy się zapoznać z informacją, jaka zawarta jest pod zakładką
"Ogólne" w polu "Stan urządzenia". Zwykle już tutaj uzyskujemy odpowiedz, czy za błędne działanie
sprzętu odpowiada jego zły sterownik, czy też powstały w systemie konflikt zasobów. Przećwiczmy
najpierw wymianę sterownika.
Aktualizacja sterowników
Generalną zasadą działania w celu "naprawienia" urządzenia oznaczonego przez system jako
wyłączone lub wadliwie działające, w przypadku gdy w polu "Stan urządzenia" ani na karcie "Zasoby"
nie ma informacji o konflikcie, jest aktualizacja sterowników. Przyjrzyjmy się jeszcze raz zakładce
"Sterownik" umieszczonej w oknie właściwości zaznaczonego przez nas, nieprawidłowo działającego
urządzenia. Możemy tu znalezć informacje dotyczące zainstalowanego dla urządzenia sterownika.
Dzięki temu możemy stwierdzić, jaki producent przygotował dany sterownik (pole "Dostawca:"), a
także poznać datę jego publikacji. Już te informacje pozwalają nam określić, na ile aktualny jest ten
sterownik. Oczywiste jest, że jeżeli dany sterownik pochodzi z czasów, kiedy używanego przez nas
systemu (Windows 98) nie było jeszcze na rynku, to mamy wszelkie podstawy, by sądzić, że nie jest
on zgodny z nową wersją "okienek" i to on odpowiada za błędne działanie sprzętu.
Zakładka "Sterownik" na karcie właściwości danego urządzenia wyposażona jest ponadto w przycisk
"Szczegóły pliku sterownika...". Kliknięcie tego przycisku wyświetli okno z hierarchiczną listą
powiązanych ze sobą plików stanowiących - jako całość - sterownik danego urządzenia
zainstalowanego w systemie. Tutaj - po zaznaczeniu myszką konkretnego pliku - uzyskamy znacznie
dokładniejsze informacje o wersji i dostawcy danego pliku.
Aktualizacja sterownika jest operacją prostą. Wystarczy kliknąć znajdujący się pod zakładką
"Sterownik" przycisk "Aktualizuj sterownik...". Uruchomi się kreator aktualizacji, który poprowadzi nas
krok po kroku przez operację uaktualniania. Warunek: musimy być w posiadaniu właściwego
sterownika.
Skąd zatem zdobyć potrzebne pliki? Posiadacze dostępu do Internetu mają uproszczone zadanie.
Wystarczy dotrzeć do strony producenta danego sprzętu, a następnie znalezć zaktualizowany
sterownik. Jeżeli poszukiwanego pliku nie ma na stronie, można jeszcze zażądać jego przesłania
mailem lub chociaż informacji o możliwościach zaktualizowania posiadanego sprzętu.
Jednak nawet jeżeli nie posiadamy modemu czy innego urządzenia umożliwiającego nam dostęp do
zasobów światowej sieci, możemy skorzystać z biblioteki sterowników dostarczanej wraz z systemem.
Oprócz wbudowanej w system bazy danych sterowników na płycie instalacyjnej Windows 98, w
katalogu /Drivers/, znajdują się całe zestawy dodatkowych sterowników pogrupowanych w katalogi,
których nazwy odpowiadają funkcji, jaką dane urządzenie realizuje (np. katalog /Audio/ zawiera
sterowniki do kart dzwiękowych).
Ponadto w tym katalogu znalezć można plik Driver98.chm, który jest odpowiednio spreparowanym
plikiem pomocy zawierającym szczegółowe informacje o sterownikach, w jakie wyposażony został
Windows 98. Warto skorzystać z tego pliku tym bardziej, że oprócz listy sterowników zawiera on także
szczegółowe dane odnośnie instalacji niektórych urządzeń w systemie.
Solidny zestaw sterowników (ponad 200 MB) do kart dzwiękowych, graficznych i akceleratorów 3D
zamieściliśmy na naszym krążku.
Zarządzanie zasobami
Zajmijmy się teraz urządzeniami, co do których jesteśmy pewni, że ich sterowniki są zgodne z
Windows 98, a brak poprawnego działania wynika z konfliktu sprzętowego.
Zaznaczmy "kłopotliwe" urządzenie w Menedżerze urządzeń, kliknijmy przycisk "Właściwości", a
następnie przejdzmy do zakładki "Zasoby". Tam, w polu "Lista urządzeń powodujących konflikt",
odnajdziemy informację, z czym wybrane przez nas urządzenie wchodzi w konflikt.
W tym samym oknie mamy jeszcze przycisk "Zmień ustawienie..." umożliwiający nam zmianę
przydziału zasobów dla danego urządzenia. Jeżeli wybrane przez nas urządzenie (którego
właściwości właśnie oglądamy) jest urządzeniem Plug & Play, to przycisk "Zmień ustawienie..." jest
zwykle wyłączony, za to włączona jest znajdująca się obok niego opcja "Używaj ustawień
automatycznych".
W przypadku urządzeń Plug & Play nie istnieją żadne ustawienia domyślne (fabryczne). Dzięki Plug &
Play system sam rozpoznaje typ urządzenia i wymagane przez nie zasoby, a następnie przeprowadza
pomiędzy nimi arbitraż żądań. Jeżeli żadne z zainstalowanych w komputerze urządzeń nie wymaga
tych samych zasobów, co inne urządzenie, ich ustawienia nie powinny być zmieniane. Jeżeli w
systemie pojawi się nowe urządzenie Plug & Play wchodzące w konflikt z już istniejącym, Windows
stara się automatycznie odnalezć inne, dozwolone dla danego urządzenia zasoby.
Użytkownik nie powinien "ręcznie" (tj. za pomocą karty "Zasoby" w oknie właściwości danego sprzętu)
modyfikować parametrów przydzielonych zasobów. Taka modyfikacja powoduje, że mechanizm
arbitrażu staje się od tego momentu całkowicie nieskuteczny. System nie będzie już w stanie
przydzielić żądanych przez konkretne urządzenie Plug & Play zasobów, które z powodu manipulacji
użytkownika zostały przeznaczone innemu sprzętowi. Tym samym narażamy się na sytuację, kiedy
będziemy zmuszeni każdy nowy sprzęt konfigurować ręcznie. Przyjmijmy zasadę, by dokonywać
"ręcznej" modyfikacji zasobów przydzielonych danemu urządzeniu tylko w ostateczności.
Usuwanie konfliktu
Ze względu na standard Plug & Play jeszcze raz przypomnę, że ręczna modyfikacja zasobów dla
danego urządzenia to ostateczność. Rozwiązanie problemu z konfliktowym urządzeniem powinno
przebiegać wedle pewnego ustalonego schematu działania:
- Identyfikacja wolnych zasobów.
- Próba wyłączenia urządzenia Plug & Play.
- Wyłączenie urządzenia starszego typu (niezgodnego z Plug & Play).
- Ponowne przydzielenie zasobów innemu urządzeniu celem zwolnienia tych, które są wymagane
przez urządzenie mające konflikt.
- Wyjęcie urządzenia i zmiana konfiguracji za pomocą zworek.
Najpierw zidentyfikujmy, jakimi wolnymi zasobami dysponuje nasz komputer. Można tego dokonać na
dwa sposoby. Pierwszy polega na zaznaczeniu w Menedżerze urządzeń elementu "Komputer" i
kliknięcia przycisku "Właściwości". Dzięki temu uzyskamy listę wszystkich zajętych przez
zainstalowane w systemie urządzenia zasobów. Jeszcze dokładniejszy raport uzyskamy klikając w
oknie Menedżera urządzeń przycisk "Drukuj", a następnie zaznaczając opcję "Podsumowanie
systemu".
Drugi sposób to wykorzystanie narzędzia "Informacje o systemie" (menu Start U Akcesoria U Narzędzia
systemowe U Informacje o systemie). Aplikacja ta wyświetla szczegółowe informacje o
wykorzystywanych przez urządzenia zasobach, zainstalowanych sterownikach itp. Nas interesuje
przede wszystkim typ zasobu, jaki sprawia kłopot konfliktowemu urządzeniu. Przykładowo: jeżeli dwa
urządzenia starają się używać tego samego przerwania (IRQ), to nie musimy szczegółowo
analizować, jakie np. adresy wejścia/wyjścia, obszary pamięci czy kanały DMA są używane przez
urządzenia będące w konflikcie. Istotny jest tylko fakt, że konfliktowe jest przerwanie.
Gdy już ustalimy typ zasobu, a następnie określimy, np. ile przerwań mamy jeszcze wolnych (do
zagospodarowania), możemy przejść do drugiego etapu: wyłączenia (tymczasowego) urządzenia Plug
& Play.
Wyłączenie urządzenia Plug & Play uzyskamy przez kliknięcie w oknie właściwości danego sprzętu
opcji "Wyłącz w tym profilu sprzętowym". Nie należy wyłączać urządzenia "konfliktowego", na którym
nam zależy, gdyż nie spowoduje to jego poprawnego działania, a wręcz przeciwnie (przecież je
wyłączymy). Należy wyłączyć urządzenie, które wchodzi w konflikt ze sprzętem bardziej nam
potrzebnym.
Znowu odniesiemy się do przykładu. Wyobrazmy sobie, że zainstalowaliśmy właśnie nową kartę
tunera TV. Okazuje się, że po poprawnej instalacji sterowników karta ta jest w konflikcie - dajmy na to
- z nie używanym przez nas kontrolerem USB. Obydwa urządzenia wykorzystują przerwanie (IRQ) 9.
Wyłączamy zatem kontroler USB i tym samym zwalniamy zasoby dla karty tunera.
Choć w ten sposób możemy osiągnąć zamierzony cel (czyli poprawne działanie karty tunera), to
zastosowane rozwiązanie jest połowiczne, bo straciliśmy (przez wyłączenie) możliwość wykorzystania
sprzętu, który przecież jeszcze może się przydać.
W ten sposób dochodzimy do kolejnego etapu, czyli usunięcia urządzenia starszego typu
(niezgodnego z Plug & Play). Przedtem jednak kilka słów wyjaśnienia. O ile w przypadku sprzętu Plug
& Play Windows sam potrafi sobie "poradzić" z przydziałem zasobów, to nie jest tak jeżeli chodzi o
urządzenia nie wykorzystujące tej technologii (najczęściej są to starsze karty montowane do złącz ISA
w naszym komputerze).
Urządzenia starszego typu - w odróżnieniu od tych z P&P - mają predefiniowane, fabryczne
ustawienia, których system nie może zmienić. Najczęściej ustawienia te realizowane są za pomocą
zworek umieszczonych bezpośrednio na samej karcie. Zatem jeżeli udało się uzyskać poprawne
działanie potrzebnego nam sprzętu Plug & Play, kosztem wyłączenia innego - również
wykorzystującego technologię "włącz i działaj" - to najprawdopodobniej przez modyfikację zasobów
urządzenia starszego typu - odzyskamy zasoby dla wyłączonego sprzętu.
Czas zatem wrócić do wyłączenia urządzenia starszego typu. Wystarczy w Menedżerze urządzeń
odnalezć taki sprzęt i kliknąć przycisk "Usuń". Następnym etapem jest wyłączenie komputera i
fizyczne wyjęcie/odłączenie starszego urządzenia. Uruchamiamy ponownie komputer (cały czas
jeszcze przed włożeniem urządzenia nie wykorzystującego P&P) i z Menedżera urządzeń
przywracamy do działania wyłączony uprzednio sprzęt Plug & Play (w naszym przykładzie był to
kontroler USB) przez odznaczenie opcji "Wyłącz w tym profilu sprzętowym..." (z okna właściwości
sprzętu). Zamykamy Menedżera, restartujemy komputer i ponownie zaglądamy do Menedżera celem
sprawdzenia, czy wszystko jest w porządku. Powinno być, gdyż Windows nie mając w danej chwili w
systemie urządzenia starszego typu, którego zasobów nie mógł automatycznie zmodyfikować, może
teraz wykorzystać zwolnione zasoby przydzielając je do powtórnie włączonego sprzętu Plug & Play.
Niestety to jeszcze nie koniec. W systemie nie ma już konfliktów, ale ciągle jeszcze posiadamy stary
(a potrzebny) sprzęt. Przed jego montażem dokonajmy jeszcze rozeznania, jakie zasoby pozostały
wolne (za pomocą Menedżera urządzeń, wydruku raportu lub programu "Informacje o systemie").
Teraz skonfrontujmy uzyskane dane z instrukcją urządzenia starszego typu i spróbujmy zmodyfikować
jego ustawienia fabryczne za pomocą zworek w taki sposób, by pokrywały się z wolnymi w danej
chwili zasobami systemu.
Następnie wyłączamy komputer, montujemy sprzęt, ładujemy do niego sterownik i gotowe. Powyższe
rozwiązanie, choć może wydawać się nieco kłopotliwe ma jedną niezaprzeczalną zaletę: nie "psuje"
wbudowanej w Windows automatyki przydzielania zasobów (arbitraż urządzeń Plug & Play), a tym
samym nie zmusza nas do samodzielnej modyfikacji zasobów dla każdego zainstalowanego sprzętu.
Niestety, w sytuacji, gdy powyższe metody zawiodą, musimy - o ile chcemy wykorzystywać wszystkie
posiadane urządzenia - przeprowadzić ręczną modyfikację zasobów, aby znalezć lukę w zajętych
zasobach i przydzielić ją w celu rozwiązania zaistniałego konfliktu.
Pamiętajmy jednak o tym, że zazwyczaj każde urządzenie ma kilka ustawień, dzięki temu możemy
przez - niestety żmudne - konfigurowanie każdego urządzenia odnalezć ustawienie, w którym żadne z
urządzeń nie będzie powodowało konfliktu.
Menedżer urządzeń wyświetla listę sprzętu, jaki znajduje się w naszym komputerze
Urządzenie sprawiające kłopot jest odpowiednio zaznaczane
Okno właściwości "uszkodzonego" urządzenia pozwala zorientować się, czy kłopot wynika z konfliktu,
czy ze złych (lub braku) sterowników
Wybranie zakładki "Sterownik" umożliwia nam aktualizację sterowników lub podejrzenie ich
właściwości
Wyświetlenie szczegółów dotyczących sterowników pozwala zorientować się co do ich producenta, a
tym samym ułatwia znalezienie uaktualnionej wersji
Zawartość pliku "Driver98.chm" to, oprócz listy dostępnych w systemie sterowników, także porady
dotyczące ich zainstalowania
Dopóki w systemie wszystko jest w porządku, dopóty opcja "Używaj ustawień..." powinna być
włączona
Dzięki opcjom w polu "Użycie urządzenia" możemy wyłączyć np. daną kartę rozszerzenia (tylko Plug
& Play) bez jej fizycznego wyjmowania
Ręczna edycja ustawień to ostateczność
Za pomocą narzędzia "Informacje o systemie" możemy uzyskać dodatkowe dane na temat używanych
zasobów i występujących w systemie konfliktów


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak poradzic sobie z konfliktami sprzetowymi (4)
Mit monogamii Jak poradzic sobie ze zdrada partnera mitmon
Złoty pył czyli jak poradzić sobie z potworami ze snu
Jak poradzić sobie z wylewaniem łez podczas krojenia cebuli
Jak poradzić sobie z małym złośnikiem

więcej podobnych podstron