MT 09003


#title=Jazda samochodem w trudnych warunkach (część 2)
#params=346;2444;3;9
#HTMLInfo=courses\texts\Mt_09003.htm
W wyjątkowej sytuacji, kiedy nie można się spodziewać pomocy, nie ma łopaty ani żadnych przedmiotów, które można byłoby podłożyć pod koła, pozostaje jeszcze jedna szansa. Należy wówczas spuścić powietrze z ogumienia do połowy normalnego ciśnienia. Wskutek obniżonego ciśnienia zwiększy się powierzchnia styku opony, a więc zmniejszy się nacisk jednostkowy samochodu. Jeżeli koła nie ugrzęzły zbyt głęboko, to sposób ten na pewno okaże się skuteczny. Ponadto należy zwrócić uwagę, aby koła przednie były ustawione na wprost do kierunku jazdy, każde bowiem skręcenie kół stwarza dodatkowe opory podczas ruszania z miejsca. Po przejechaniu piaszczystego odcinka drogi należy niezwłocznie dopompować powietrze do ogumienia, aby nie uszkodzić opon. Trzeba jednak raz jeszcze podkreślić, że ten sposób można stosować tylko w sytuacji naprawdę "przymusowej", gdyż jest zbyt kosztowny ze względu na możliwość zniszczenia lub uszkodzenia opon. Jazda na drogach zaśnieżonych. W zimie często drogę pokrywa cieńsza lub grubsza warstwa śniegu. Jeżeli śnieg jest sypki, nie ubity, to warunki jazdy są podobne do jazdy po sypkim piasku. Jeżeli jest ubity, to jazda nie przedstawia większych trudności pod warunkiem, że zostaną zachowane należyte środki ostrożności ze względu na zmniejszoną przyczepność kół samochodu. Najbardziej niebezpieczne są jednak drogi, na których warstwa śniegu pokryta jest skorupą lodu, jak również drogi, na których utworzyły się pokaźne zaspy. Nie tylko w okresie jednej zimy, lecz nawet w ciągu jednego dnia na dłuższej trasie można napotkać różne warunki drogowe i różne przeszkody. Trzeba więc poznać technikę jazdy we wszystkich możliwych okolicznościach. Niezależnie od tego należy zwrócić uwagę, że w zimie doświadczony kierowca nie wyrusza w drogę bez należytego wyposażenia. W razie konieczności przedostawania się przez zaspy lub w przypadku ugrzęźnięcia w śniegu najbardziej nieodzownym narzędziem jest łopata, którą powinien mieć każdy kierowca w swoim samochodzie. Poza tym wskazane jest zaopatrzyć się w drabinkę sznurowo-drewnianą, piasek, wycieraczki druciane oraz linkę holowniczą. Przedmioty te w pewnych okolicznościach mogą nam oddać nieocenione usługi. W przypadku ugrzęźnięcia z pewnością nie uda się ruszyć z miejsca bez podsypania piasku, podłożenia drabinki lub wycieraczek pod tylne koła. Samochód może na ogół przebyć odcinek drogi zasypany sypkim, suchym śniegiem, którego warstwa nie przekracza 40 cm.


Wyszukiwarka