Zamówienia publiczne 3(1)


PRZYGOTOWANIE POSTPOWANIA
postępowanie przygotowuje i przeprowadza zamawiający, ale może powierzyć
przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.
centralny zamawiający może przygotowywać i przeprowadzać postępowania o
udzielenie zamówienia, udzielać zamówień lub zawierać umowy ramowe na
potrzeby zamawiających z administracji rządowej, jeżeli zamówienie jest
związane z działalnością więcej niż jednego zamawiającego.
zamawiający mogą wspólnie przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia,
wyznaczając spośród siebie zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia
postępowania i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz.
organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wyznaczyć spośród
podległych samorządowych jednostek organizacyjnych jednostkę organizacyjną
właściwą do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia na rzecz
tych jednostek.
PRZYGOTOWANIE POSTPOWANIA
za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
odpowiada kierownik zamawiającego, a także inne osoby w zakresie, w jakim
powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z
przygotowaniem postępowania.
kierownik zamawiającego może powierzyć pisemnie wykonywanie zastrzeżonych
dla niego czynności pracownikom zamawiającego.
KOMISJA PRZETARGOWA
komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego
powoływanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert.
kierownik zamawiającego powołuje komisją przetargową, jeżeli wartość
zamówienia 137.000/211.000 euro dla dostaw i usług oraz 2.578.000 euro dla
robót budowlanych, jeżeli wartość zamówienie nie przekracza wymienionych
kwot, kierownik zamawiającego może powołać komisję przetargową.
komisja przetargowa może mieć charakter stały lub być powoływana do
przygotowania i przeprowadzenia określonych postępowań.
KOMISJA PRZETARGOWA
członków komisji przetargowej powołuje i odwołuje kierownik zamawiającego.
kierownik zamawiającego określa organizację, skład, tryb pracy oraz zakres
obowiązków członków komisji przetargowej, mając na celu zapewnienie
sprawności jej działania, indywidualizacji odpowiedzialności jej członków za
wykonywane czynności oraz przejrzystości jej prac
komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech osób.
komisja przetargowa przedstawia kierownikowi zamawiającego propozycje
wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej
oferty, a także występuje z wnioskiem o unieważnienie.
kierownik zamawiającego może także powierzyć komisji przetargowej dokonanie
innych czynności w postępowaniu oraz czynności związanych z przygotowaniem
postępowania.
PRZYGOTOWANIE POSTPOWANIA
1. określenie potrzeb zamawiającego,
2. przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia,
3. oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia,
4. określenie kryteriów oceny ofert,
5. określenie warunków udziału w postępowaniu,
6. wybór trybu postępowania
7. sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz).
PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
za pomocą cech technicznych i jakościowych, z zachowaniem Polskich Norm
przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich
Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy.
przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję.
nie można opisywać przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków
towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką
przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia
za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą
wyrazy  lub równoważny .
PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez
zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy,
usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez
zamawiającego.
zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia w sposób
wcześniej określony, jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia
poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych.
zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą
dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru
robót budowlanych, a jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i
wykonanie robót budowlanych, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za
pomocą programu funkcjonalno-użytkowego (opis zadania budowlanego, w
którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane
im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i
funkcjonalne).
SZACOWANIE WARTOŚCI
podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe
wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez
zamawiającego z należytą starannością.
jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo
udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego
postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części
zamówienia.
ustalenia wartości dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem
wszczęcia postępowania na dostawy lub usługi .
ustalenia wartości dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem
wszczęcia postępowania na roboty budowlane.
jeżeli po ustaleniu wartości nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na
dokonane ustalenie, przed wszczęciem postępowania dokonuje się zmiany
wartości zamówienia.
SZACOWANIE WARTOŚCI
Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
1. kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania
dokumentacji projektowej albo na podstawie planowanych kosztów robót
budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym;
2. planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót
budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli
przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
przy obliczaniu wartości zamówienia uwzględnia się także wartość dostaw
związanych z wykonywaniem robót budowlanych oddanych przez
zamawiającego do dyspozycji wykonawcy
SZACOWANIE WARTOŚCI
podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się
okresowo jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju:
1. udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku
budżetowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług lub
dostaw oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaznika cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, albo
2. których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących
po pierwszej usłudze lub dostawie.
SZACOWANIE WARTOŚCI
jeżeli zamówienia udziela się na czas:
1. nieoznaczony, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniem
okresu 48 miesięcy wykonywania zamówienia;
2. oznaczony:
a) nie dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest wartość ustalona z
uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia;
b) dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest wartość ustalona z
uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia, a w przypadku zamówień,
których przedmiotem są dostawy nabywane na podstawie umowy dzierżawy,
najmu lub leasingu z uwzględnieniem również wartości końcowej przedmiotu
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
SZACOWANIE WARTOŚCI
usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty,
prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia.
jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji, przy ustaleniu
wartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres tego zamówienia
z uwzględnieniem prawa opcji.
KRYTERIA OCENY OFERT
cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w
szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie
najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko,
koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.
nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego
wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
UDZIAA W POSTPOWANIU
o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności,
jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem
technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie
zamówienia;
nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia.
nie można określać warunków udziału w postępowaniu w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję.
UDZIAA W POSTPOWANIU
z postępowania wyklucza się wykonawców:
którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę
nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, a szkoda ta nie
została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia postępowania, chyba że
niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które
wykonawca nie ponosi odpowiedzialności,
w stosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono, z
wyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłości zawarli układ
zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje
zaspokojenia wierzycieli poprzez likwidację majątku upadłego,
którzy zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia
społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskali oni przewidziane
prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub
wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.
UDZIAA W POSTPOWANIU
z postępowania wyklucza się:
osoby fizyczne,
spółki jawne, których wspólnika,
spółki partnerskie, których partnera lub członka zarządu,
spółki komandytowe oraz spółki komandytowo akcyjne, których
komplementariusza,
osoby prawne, których urzędującego członka organu zarządzającego,
prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem
o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących
pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi
gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści
majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w
zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa
lub przestępstwa skarbowego.
UDZIAA W POSTPOWANIU
z postępowania wyklucza się:
podmioty zbiorowe, wobec których sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia,
na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny
zabronione pod grozbą kary;
wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu (nie
posiadają wymaganych ustawą uprawnień, nie posiadają niezbędnej wiedzy i
doświadczenia oraz nie dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi
do wykonania zamówienia, znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej nie
zapewniającej wykonania zamówienia).
UDZIAA W POSTPOWANIU
z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy:
wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego
postępowania lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami
uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych
wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji, z wyjątkiem:
uczestników konkursu, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez
ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych oraz
uczestnika konkursu, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji w trybie
zamówienia z wolnej ręki autora wybranej pracy konkursowej,
wykonawców, którym udzielono zamówienia w trybie z wolnej ręki z przyczyn
technicznych o obiektywnym charakterze lub z przyczyn związanych z ochroną
praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów.
UDZIAA W POSTPOWANIU
z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy:
złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonego
postępowania;
nie złożyli oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub
dokumentów potwierdzających spełnianie tych warunków lub złożone
dokumenty zawierają błędy, chyba że uzupełnili dokumenty po wezwaniu przez
zamawiającego;
nie wnieśli wadium, w tym również na przedłużony okres związania ofertą, lub
nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą.
TRYB POSTPOWANIA
tryb podstawowy:
przetarg nieograniczony,
przetarg ograniczony.
inne tryby, dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w ustawie:
dialog konkurencyjny,
negocjacje z ogłoszeniem,
negocjacje bez ogłoszenia,
zamówienie z wolnej ręki,
zapytanie o cenę,
licytacja elektroniczna.
PRZETARG NIEOGRANICZONY
w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać
wszyscy zainteresowani wykonawcy.
w zależności o wartości zamówienia ogłoszenie zamieszcza się:
poniżej 137.000/211.000 euro dla dostaw i usług oraz 5.278.000 euro  w
miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego oraz na stronie
internetowej oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych,
powyżej 137.000/211.000 euro dla dostaw i usług oraz 5.278.000 euro dla robót
budowlanych  Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej  (OJ) (przekazuje się
Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich).
jeżeli wartość zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza
20 000 000 euro, a na dostawy lub usługi  10 000 000 euro, zamawiający
zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu również w dzienniku lub czasopiśmie o
zasięgu ogólnopolskim.
PRZETARG NIEOGRANICZONY
termin składania ofert jest zależny od wartości:
7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w BZP dla dostaw lub usług i nie
krótszy niż 20 dni dla robót budowlanych jeżeli wartość zamówienia jest niższa
niż 137.000/211.000 euro dla dostaw i usług oraz 5.278.000 euro dla robót
budowlanych,
jeżeli wartość zamówienia jest wyższa niż 137.000/211.000 euro dla dostaw i
usług oraz 5.278.000 euro dla robót budowlanych:
40 dni od dnia przekazania ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich, drogą elektroniczną zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na
stronie internetowej określonej w dyrektywie;
47 dni od dnia przekazania ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich w inny sposób.
PRZETARG NIEOGRANICZONY
jeżeli wartość zamówienia jest wyższa niż 137.000/211.000 euro dla dostaw i
usług oraz 5.278.000 euro dla robót budowlanych, zamawiający może wyznać
terminy o 11 dni krótsze (odpowiednio 29 dni i 36 dni), jeżeli informacja o
zamówieniu została zawarta we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym
dotyczącym zamówień planowanych w terminie 12 miesięcy, przekazanym lub
zamieszczonym w profilu nabywcy co najmniej na 52 dni przed dniem
przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich.
PRZETARG OGRANICZONY
w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie (zawiera informację o liczbie
wykonawców jaka zostanie zaproszona do składania ofert) o zamówieniu,
wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty
mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert, nie mniej niż 5 i nie
więcej niż 20.
jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest
większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do składania ofert
wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny spełniania tych warunków,
wykonawcę niezaproszonego do składania ofert traktuje się jak wykluczonego z
postępowania o udzielenie zamówienia.
jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest
mniejsza niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający zaprasza do
składania ofert wszystkich wykonawców spełniających te warunki.
PRZETARG OGRANICZONY
wymogi co do wartości i miejsca publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania
jest identyczny ja w przypadku przetargu nieograniczonego.
jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż 137.000/211.000 euro dla dostaw i
usług oraz 5.278.000 euro dla robót budowlanych, zamawiający wyznacza
termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu,
z uwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia wymaganych
dokumentów, z tym że termin ten nie może być krótszy niż 7 dni od dnia
zamieszczenia ogłoszenia w BZP.
PRZETARG OGRANICZONY
jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza 137.000/211.000 euro dla
dostaw i usług oraz 5.278.000 euro termin składania wniosków o dopuszczenie
do udziału w przetargu ograniczonym nie może być krótszy niż:
30 dni  od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich drogą elektroniczną,
37 dni  od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich w inny sposób.
jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, zamawiający może
wyznaczyć krótszy termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
przetargu ograniczonym, jednak nie krótszy niż:
10 dni  od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich drogą elektroniczną,
15 dni  od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich w inny sposób.
PRZETARG OGRANICZONY
wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym
wykonawca składa oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w
postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków, również te dokumenty.
o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i otrzymanych
ocenach spełniania tych warunków zamawiający niezwłocznie informuje
wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy spełniają warunki
udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu zapewniającej
konkurencję, nie mniejszej niż 5 i nie większej niż 20.
DIALOG KONKURENCYJNY
po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi
przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
wymogi co do wartości i miejsca publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania
jest identyczny ja w przypadku przetargu nieograniczonego, ogłoszenie jak w
przetargu ograniczonym, ale ogłoszenie musi zawierać również opis potrzeb i
wymagań zamawiającego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie
się wykonawców do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego
opisu, a także informację o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas
dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli
zamawiający przewiduje nagrody.
DIALOG KONKURENCYJNY
można udzielić zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego, jeżeli zachodzą
łącznie następujące okoliczności:
nie jest możliwe udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego lub
przetargu ograniczonego, ponieważ ze względu na szczególnie złożony charakter
zamówienia nie można opisać przedmiotu zamówienia zgodnie z wcześniej
przedstawionymi zasadami lub obiektywnie określić uwarunkowań prawnych lub
finansowych wykonania zamówienia;
cena nie jest jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.
DIALOG KONKURENCYJNY
jeżeli wartość zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro, a na dostawy lub
usługi  10 000 000 euro, zamawiający, w terminie 3 dni od wszczęcia
postępowania, zawiadamia Prezesa Urzędu o jego wszczęciu, podając
uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia.
zamawiający prowadzi dialog do momentu, gdy jest w stanie określić, w wyniku
porównania rozwiązań proponowanych przez wykonawców, jeżeli jest to
konieczne, rozwiązanie lub rozwiązania najbardziej spełniające jego potrzeby.
wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z
dialogiem są przekazywane wykonawcom na równych zasadach.
prowadzony dialog ma charakter poufny i może dotyczyć wszelkich aspektów
zamówienia. Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić
informacji technicznych i handlowych związanych z dialogiem
o zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje uczestniczących w
nim wykonawców.
DIALOG KONKURENCYJNY
zamawiający wyznacza termin składania ofert, z uwzględnieniem czasu
niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty, z tym że termin ten nie może
być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert.
zamawiający może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać zmiany
wymagań będących przedmiotem dialogu.
wraz z zaproszeniem do składania ofert, na podstawie rozwiązań
przedstawionych podczas dialogu, zamawiający przekazuje specyfikację
istotnych warunków zamówienia.
NEGOCJACJE Z OGAOSZENIEM
po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający zaprasza wykonawców
dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych
niezawierających ceny, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza ich do
składania ofert.
wymogi dotyczące zarówno ogłoszeń, jak i wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu są identyczne jak w przetargu ograniczonym.
można udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi co
najmniej jedna z następujących okoliczności:
w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego,
przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały
odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób
zmienione;
w wyjątkowych sytuacjach, gdy charakter dostaw, usług lub robót budowlanych
lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich wyceny;
NEGOCJACJE Z OGAOSZENIEM
nie można z góry określić szczegółowych cech zamawianych usług w taki
sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu
nieograniczonego lub przetargu ograniczonego;
przedmiotem zamówienia są roboty budowlane prowadzone wyłącznie w celach
badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku
lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju;
wartość zamówienia jest mniejsza niż 137.000/211.000 euro dla dostaw i usług
oraz 5.278.000 euro dla robót budowlanych.
jeżeli wartość zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro, a na dostawy lub
usługi  10 000 000 euro, zamawiający, w terminie 3 dni od wszczęcia
postępowania, zawiadamia Prezesa Urzędu o jego wszczęciu, podając
uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia.
NEGOCJACJE Z OGAOSZENIEM
zamawiający zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców, którzy
spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu,
zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 3, a jeżeli wartość zamówienia jest
równa lub przekracza 137.000/211.000 euro dla dostaw i usług oraz 2.578.000
euro dla robót budowlanych, nie mniejszej niż 5.
zamawiający wyznacza termin składania ofert wstępnych, z uwzględnieniem
czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty wstępnej, z tym że
termin ten nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do
składania ofert wstępnych.
NEGOCJACJE Z OGAOSZENIEM
zamawiający zaprasza do negocjacji wszystkich wykonawców, którzy złożyli
oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu, wskazując termin i miejsce
opublikowania ogłoszenia o zamówieniu.
zamawiający prowadzi negocjacje w celu doprecyzowania lub uzupełnienia opisu
przedmiotu zamówienia lub warunków umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
prowadzone negocjacje mają charakter poufny. Żadna ze stron nie może bez
zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z
negocjacjami.
wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z
negocjacjami są przekazywane wykonawcom na równych zasadach
NEGOCJACJE Z OGAOSZENIEM
po zakończeniu negocjacji zamawiający może doprecyzować lub uzupełnić
specyfikację istotnych warunków zamówienia wyłącznie w zakresie, w jakim była
ona przedmiotem negocjacji.
zmiany nie mogą prowadzić do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia lub
pierwotnych warunków zamówienia.
zamawiający zaprasza wykonawców, z którymi prowadził negocjacje, do
składania ofert wyznacza termin z uwzględnieniem czasu niezbędnego do ich
przygotowania i złożenia, z tym że termin ten nie może być krótszy niż 10 dni od
dnia przekazania zaproszenia do składania ofert.
w przypadku gdy zamawiający dokonał zmian, wraz z zaproszeniem do
składania ofert przekazuje specyfikację istotnych warunków zamówienia lub
zamieszcza ją na stronie internetowej, jeżeli specyfikacja jest udostępniana na
tej stronie.
NEGOCJACJE BEZ OGAOSZENIA
zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z
wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania
ofert.
zamawiający wszczyna postępowanie przekazując wybranym przez siebie
wykonawcom zaproszenie do negocjacji.
może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co
najmniej jedna z następujących okoliczności:
w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego
albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty
zostały odrzucone ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu
zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób
zmienione;
został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 110, w którym nagrodą
było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej dwóch autorów
wybranych prac konkursowych;
NEGOCJACJE BEZ OGAOSZENIA
przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach
badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku
lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju;
ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn
leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było
przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu
nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza 137.000/211.000 euro, od
których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub
usługi, zamawiający w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania zawiadamia
Prezesa Urzędu o jego wszczęciu, podając uzasadnienie faktyczne i prawne
zastosowania trybu udzielenia zamówienia.
NEGOCJACJE BEZ OGAOSZENIA
zamawiający zaprasza do negocjacji wykonawców w liczbie zapewniającej
konkurencję, nie mniejszej niż 5, a jeżeli wartość zamówienia dla robót
budowlanych jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość
kwoty 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług - 10 000 000 euro, nie mniejszej
niż 7, chyba że ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia liczba
wykonawców mogących je wykonać jest mniejsza, jednak nie mniejsza niż 2.
zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu
niezbędnego na przygotowanie i złożenie oferty.
ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RKI
zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą.
może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z
następujących okoliczności:
dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego
wykonawcę:
a) z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze,
b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z
odrębnych przepisów,
c) w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub
artystycznej
ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RKI
przeprowadzono konkurs, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji w
trybie zamówienia z wolnej ręki autora wybranej pracy konkursowej;
ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie
zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe
wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych
trybów udzielenia zamówienia;
prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu
ograniczonego, nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały
odrzucone ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a
pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;
ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RKI
w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót
budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym
i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia,
niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się
konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia
dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia
niewspółmiernie wysokich kosztów lub
b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania
zamówienia dodatkowego;
w przypadku udzielania, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia
podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych
zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50 % wartości
zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju
zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu
nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było
przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia
podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego;
ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RKI
w przypadku udzielania, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia
podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień
uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 20 % wartości zamówienia
podstawowego i polegających na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana
wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach
technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub
nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze, jeżeli
zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego
lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego i dotyczy
przedmiotu zamówienia w niej określonego;
możliwe jest udzielenie zamówienia na dostawy na szczególnie korzystnych
warunkach w związku z likwidacją działalności innego podmiotu, postępowaniem
egzekucyjnym albo upadłościowym
ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RKI
zamówienie na dostawy jest dokonywane na giełdzie towarowej w rozumieniu
przepisów o giełdach towarowych, w tym na giełdzie towarowej innych państw
członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
zamówienie jest udzielane przez placówkę zagraniczną w rozumieniu przepisów
o służbie zagranicznej, a jego wartość jest mniejsza niż 137.000 euro dla dostaw
i usług oraz 5.278.000 euro dla robót budowlanych.
jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty, od których jest
uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi, zamawiający w
terminie 3 dni od wszczęcia postępowania zawiadamia Prezesa Urzędu o jego
wszczęciu, podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu
udzielenia zamówienia.
ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RKI
wraz z zaproszeniem do negocjacji zamawiający przekazuje informacje
niezbędne do przeprowadzenia postępowania, w tym istotne dla stron
postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w
sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy lub wzór umowy.
najpózniej wraz z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego
wykonawca składa oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w
postępowaniu, a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza
137.000/211.000 euro dla dostaw i usług oraz 5.278.000 euro dla robót
budowlanych, również dokumenty potwierdzające spełnianie tych warunków.
ZAPYTANIE O CEN
zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i
zaprasza ich do składania ofert.
może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem
zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych
standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż
137.000/211.000 euro
zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do
składania nie mniej niż 5 wykonawców.
wraz z zaproszeniem do składania ofert zamawiający przesyła specyfikację
istotnych warunków zamówienia.
każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej
zmienić (nie prowadzi się negocjacji w sprawie ceny).
zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę.
LICYTACJA ELEKTRONICZNA
za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego
wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą
stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze oferty (postąpienia),
podlegające automatycznej klasyfikacji.
zamawiający może udzielić zamówienia w trybie licytacji elektronicznej, jeżeli
przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o
ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż
137.000/211.000 euro.
zamawiający wszczyna postępowanie w trybie licytacji elektronicznej,
zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu na swojej stronie internetowej oraz
stronie, na której będzie prowadzona licytacja.
zamawiający wyznacza termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
licytacji elektronicznej nie krótszy niż 7 dni od dnia ogłoszenia.
zamawiający dopuszcza do udziału w licytacji elektronicznej i zaprasza do
składania ofert wszystkich wykonawców spełniających warunki udziału w
postępowaniu.


Wyszukiwarka