SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN OBECNY I PLANOWANE REFORMY (Belgia wspólnota flamandzka)


SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE  STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
BELGIA  Wspólnota Flamandzka
1. Populacja uczących się i język nauczania
W dniu 1 stycznia 2008 roku w regionie flamandzkim 34,15% populacji było w wieku poniżej 30 lat;
828 197 młodych ludzi było w wieku szkolnym (pomiędzy 6. a 18. rokiem życia). Językiem nauczania
jest holenderski.
2. Administracja i finansowanie edukacji
Poprawka konstytucyjna z dnia 15 lipca 1988 przeniosła całą odpowiedzialność związaną z
kształceniem na Wspólnoty, z wyjątkiem wieku rozpoczynania i kończenia obowiązku szkolnego,
minimalnych wymagań odnośnie wydawania dyplomów oraz systemu wynagrodzeń. Płatny urlop
edukacyjny (w kompetencji Federalnego Ministra Pracy), szkolenie wojskowe (w kompetencji
Federalnego Ministra Obrony) i szkolenie policyjne (w kompetencji Federalnego Ministra Spraw
Wewnętrznych i Federalnego Ministra Sprawiedliwości) także pozostają pod nadzorem Rządu
Federalnego. Każdego roku Wspólnoty otrzymują od państwa ustalone wsparcie finansowe na
potrzeby systemu edukacji. Dodatkowo rząd flamandzki przeznacza część swoich dochodów,
pochodzących z podatków regionalnych i innych zródeł, na cele związane z kształceniem.
Jedną z głównych zasad belgijskiego ustawodawstwa w zakresie kształcenia jest konstytucyjna
wolność kształcenia. Zgodnie z tą regułą każda osoba fizyczna bądz prawna może zakładać szkoły, a
także inrichtende machten (organy prowadzące) lub, w przypadku basisonderwijs (kształcenia na
poziomie szkoły podstawowej), schoolbesturen (rady szkół) oraz organizować i opierać ich działanie
na wartościach teistycznych bądz ateistycznych, czy też szczególnych regułach wychowawczych lub
edukacyjnych. Rodzice (dzieci w wieku szkolnym) maja prawo wybrać dowolną szkołę dla swoich
dzieci.
Organy prowadzące mogą wybierać, zatrudniać i awansować własnych nauczycieli oraz kadrę
wspierajÄ…cÄ…, administracyjnÄ… i kierowniczÄ… w zgodzie z obowiÄ…zujÄ…cÄ… legislacjÄ…. W celu wspierania i
reprezentowania swoich szkół, większość właścicieli organizuje się w onderwijskoepels (patronackie
organizacje oświatowe).
Flamandzki system edukacji został podzielony na trzy odrębne, główne onderwijsnetten (sieci
edukacyjne):
GO!, onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (sieć szkół Wspólnoty Flamandzkiej), która
jest finansowana przez Wspólnotę Flamandzką i prowadzona przez Raad Go! I 28
scholengroepen (grupy szkolne, złożone ze szkół podstawowych i średnich); w tej sieci
kształci się 14,3% wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola, 14,4% wszystkich
uczniów szkoły podstawowej i 16,6% wszystkich uczniów uczęszczających do
ogólnodostępnych szkół średnich;
Gesubsidieerd officieel onderwijs (oficjalna, dofinansowywana sieć szkół) jest prowadzona
przez miasta, gminy i prowincje i jest dofinansowywana przez Wspólnotę Flamandzką.
Obejmuje ona 23,1% wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola, 22,6% wszystkich
uczniów szkół podstawowych i 7,9% wszystkich uczniów uczęszczających do
ogólnodostępnych szkół średnich. Organami prowadzącymi w tej sieci są rady gmin i
prowincji. W regionie stolicy  Brukseli, Komisja Wspólnoty Flamandzkiej prowadzi politykę
edukacji międzysieciowej, która dopełnia politykę Wspólnoty Flamandzkiej. Komisja ta jest
1
także organem prowadzącym dla wielu dofinansowywanych flamandzkich szkół w regionie
stolicy  Brukseli.
Gesubsidieerd vrij onderwijs (prywatna, dofinansowywana sieć szkół) jest prowadzona
przez prywatne, prawne organy prowadzÄ…ce i opiera siÄ™ na wyznaniu religijnym (katolicyzm,
judaizm, protestantyzm) lub na bezwyznaniowej filozofii życia bądz nawet na szczególnej
regule wychowawczej czy edukacyjnej (tak zwane szkoły alternatywne). Szkoły te są
akceptowane i dofinansowane przez Wspólnotę Flamandzką. Uczęszcza do nich 62,6%
wszystkich dzieci zapisanych do przedszkola, 63,0% wszystkich uczniów szkół podstawowych
i 75,5% wszystkich uczniów ogólnodostępnych szkół średnich. Większość szkół w tej sieci
należy do katolickiej sieci edukacyjnej.
Aby zakwalifikować się do dofinansowania, szkoły muszą przestrzegać ustanowionej dekretem
struktury kształcenia, realizować program nauczania, który wyraznie przedstawia założenia końcowe i
rozwojowe, umożliwiać inspekcje przeprowadzane przez inspektorat, być członkiem LOP, lokaal
overlegplatform (lokalnej platformy konsultacji), angażować się w działalność określoną dekretem i
wprowadzić powszechny zakaz palenia.
Zgodnie z nowym systemem finansowania kształcenia obowiązkowego, wszystkie sieci powinny
odtąd otrzymywać takie same fundusze w ramach środków operacyjnych. System obsługuje
odpowiednio wszystkie poziomy i gałęzie kształcenia, w tym wszystkie indywidualne obszary
nauczania. I tak, 3% budżetu przeznacza się, by zagwarantować wolny wybór kształcenia w ramach
GO! (sieć szkół Wspólnoty Flamandzkiej). 4,5% wspiera oficjalną (GO!) (kształcenie wspólnotowe)
sieć szkół i gesubsidieerd officieel onderwijs (oficjalną, dofinansowywaną sieć szkół); szkoły w ramach
obu sieci muszą oferować wybór ścieżek kształcenia w obszarze filozofii życiowej (pomiędzy jednym z
wyznań religijnych a etyką bezwyznaniową). W końcu, część budżetu jest dystrybuowana z góry na
podstawie danych demograficznych i społecznych dotyczących populacji uczniów. W tym systemie
używa się całej gamy wskazników defaworyzacji (wskazniki dla uczniów GOK): poziom wykształcenia
matki, język używany w domu, to, czy uczeń kwalifikuje się do grantu i sąsiedztwo szkoły. W roku
szkolnym 2009/10  społeczna subwencja budżetowa wynosiła 14% dla basisonderwijs (kształcenia
na poziomie szkoły podstawowej), a dla kształcenia na poziomie szkoły średniej 10%.
Szkoły podstawowe i średnie nie pobierają żadnych opłat rejestracyjnych; szkoły mogą zbierać
tylko określoną sumę przeznaczoną na pokrycie  dodatkowych kosztów, na które w przypadku
basisonderwijs (kształcenia na poziomie szkoły podstawowej) od 1 września 2008 roku nałożono limit.
Koszty ponoszone przez rodziców uczniów szkół średnich mogą być ustalane tylko po konsultacji z
radą szkoły. Wszystkie strony, których dotyczy sprawa, powinny być poinformowane o porozumieniu
dotyczącym darowizny na rzecz szkoły na piśmie (na przykład poprzez regulacje szkolne) nie pózniej,
niż na początku roku szkolnego.
Dodatki szkolne w ramach kleuteronderwijs (edukacji przedszkolnej), kształcenia obowiązkowego i
szkolnictwa wyższego są przyznawane na podstawie takich samych kryteriów i na podstawie karty
rodziny, która obejmuje wszystkie dzieci w danej rodzinie przez wszystkie poziomy edukacji. Aby
poprawić frekwencję uczniów, wysokość dodatków szkolnych została uzależniona od regularnego
uczęszczania do szkoły.
Flandria ma niewiele komercyjnych szkół prywatnych  nie są one oficjalnie uznawane ani
dofinansowywane.
0,04% uczniów kształcenia na poziomie szkoły podstawowej i 0,13% uczniów kształcenia na poziomie
szkoły średniej uczy się w domu (pod opieką opiekunów prawnych). Jest to akceptowalna forma
kształcenia obowiązkowego pod warunkiem, że spełnia szereg minimalnych wymagań i odbywa się
pod nadzorem inspektoratu. Kształcenie domowe nie uprawnia jednak uczniów do otrzymania
oficjalnych świadectw. Aby je otrzymać, dzieci muszą zdać egzamin w wyznaczonej szkole lub przed
jednÄ… z komisji egzaminacyjnych.
Obszar polityki  Kształcenie i Szkolenie obejmuje:
DOV, Departement Onderwijs en Vorming (Departament Kształcenia i Szkolenia)
prowadzony przez sekretarza generalnego i odpowiedzialny za wsparcie polityki edukacyjnej;
5 agencji, które nadzorują wprowadzanie polityki edukacyjnej przy wsparciu generalnego
administratora: AgODi, Agentschap voor Onderwijsdiensten (Agencja do spraw Usług
Oświatowych; zajmuje się kształceniem na poziomie szkoły podstawowej i średniej,
2
kształceniem artystycznym, ośrodkami poradnictwa dla uczniów, poradnictwem i inspekcjami);
AHOVOS, Agentschap voor Hoger Ondervijs, Volwassenenonderwijs en Studietoelagen
(Agencja do spraw Szkolnictwa Wyższego, Kształcenia Dorosłych i Dodatków na naukę);
AOC, Agentschap voor Onderwijscommunicatie (Agencja do spraw komunikacji w
kształceniu); AGIOn, Agentschap voor Infrastructuur in het onderwijs (Agencja do spraw
infrastruktury kształcenia); a także, od 1 maja 2009, AKOV, Agentschap voor kwaliteitszorg in
onderwijs en vorming (Agencja do spraw zapewniania wysokiej jakości kształcenia i
szkolenia).
Rada zarządzająca, składająca się z ministra i sześciu wyznaczonych urzędników;
VLOR, Vlaamse Onderwijsraad (Flamandzka Rada Edukacji) jest strategicznÄ… radÄ… doradczÄ…,
która między innymi opiniuje wszystkie projekty ustaw, raporty dotyczące polityki edukacyjnej
oraz dokumenty, które mają zostać zaprezentowane na posiedzeniu flamandzkiego
parlamentu. VLOR organizuje także regularnie konsultacje między ważnymi przedstawicielami
systemu edukacji a partnerami społecznymi. Wszyscy z nich uczestniczą w posiedzeniach
rady VLOR.
W obecnym rządzie Flandrii (2009-2014), Minister Edukacji jest także Ministrem do Spraw Młodzieży,
Równych Szans i Brukseli . Ministra wspiera zespół ekspertów edukacyjnych.
Organy z udziałem przedstawicieli uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli zostały ustanowione dla
wszystkich poziomów kształcenia we wszystkich sieciach edukacyjnych.
Szkoły są zobowiązane powołać radę szkoły, obejmującą rodziców, członków kadry, przedstawicieli
społeczności lokalnej i (w przypadku szkół średnich) uczniów. Mogą także powołać radę
pedagogiczną (składającą się z nauczycieli), radę rodziców i uczniów, i są zobowiązane uczynić to,
jeśli minimum 10% danej grupy ma takie życzenie. Na poziomie scholengemeenschappen (zespołu
szkół; czyli związku kilku szkół prowadzących kształcenie na tym samym poziomie w jednej z 44 stref
szkolnych) wszystkie rady szkół ze zrzeszonych placówek muszą uczestniczyć w doradczym
posiedzeniu reprezentantów. Instytucje szkolnictwa wyższego mogą angażować przedstawicieli kadry
akademickiej, studentów oraz sektorów gospodarki i kultury na zasadzie otwartej dyskusji lub
włączając ich w proces zarządzania.
Inspektorat (obejmujący około 150 inspektorów edukacji) dba o jakość kształcenia we wszystkich
szkołach poprzez systematyczne inspekcje zespołowe (schooldoorlichtingen). Inspektorat powinien
określić cele inspekcji na podstawie indywidualnych profilów szkół i z uwzględnieniem mocnych i
słabych stron każdej z nich. Raporty z inspekcji są pózniej publikowane na stronie inspektoratu.
Każdego roku inspektorat publikuje ogólnodostępny roczny raport, onderwijssoiegel (Lustro Edukacji),
w którym opisane są główne wnioski z inspekcji. Osobno powołano zespół inspektorów-doradców
odpowiedzialnych za jakość prowadzonych zajęć z filozofii życiowej. Inspektorat zajmuje się
kształceniem na poziomie szkoły podstawowej i średniej, kształceniem dorosłych i niestacjonarnym
kształceniem artystycznym, a także ośrodkami poradnictwa dla uczniów. Nie nadzoruje jednak
specjalnych programów kształcenia nauczycieli prowadzonych w ramach kształcenia dorosłych, ani
wyższego kształcenia zawodowego.
W szkolnictwie wyższym, funkcjonuje system ewaluacji wewnętrznej będący podstawą dla
zewnętrznej inspekcji przeprowadzanej przez visitatiecommissie (zewnętrzna komisja wizytacyjna)
złożonej z ekspertów i koordynowanej przez VLHORA, Vlaamse Hogescholenraad (Flamandzka Rada
Kolegiów Uniwersyteckich) oraz VLIR, Vlaamse Interuniversitaire Raad (Flamandzka Rada
Międzyuniwersytecka); od 1 września 2010 roku znane jako VLUHR, Vlaamse Universiteiten en
Hogescholen Raad (Flamandzka Rada Uniwersytetów i Kolegiów Uniwersyteckich). Raporty z tych
wizytacji zewnętrznych są podstawą akredytacji przez Nederlands-Vlaams Accreditatie Orgaan
NVAO (Holendersko-Flamandzka Organizacja Akredytacyjna). Poprzez proces akredytacyjny NVAO
formalnie uznaje, że dany program studiów spełnia minimalne międzynarodowe kryteria jakości.
NVAO prowadzi rejestr wszystkich akredytowanych programów studiów.
Jakość programów kształcenia oferowanych przez hoger beroepsonderwijs (HBO; wyższe
kształcenie zawodowe) monitorują zewnętrzne komisje wizytacyjne i Komisja do spraw Zapewniania
Jakości Kształcenia Zawodowego. Szkoły i nauczyciele są wspierani przez związane z sieciami
serwisy doradztwa pedagogicznego. Na rzecz uczniów działają ośrodki poradnictwa dla uczniów.
3
3. Edukacja przedszkolna
Dzieci można zapisywać do przedszkola od 2,5 roku życia, i tylko od nowego roku szkolnego
przypadającego po ukończeniu przez dziecko 30 miesięcy. Dzieci, które ukończyły 3 lata mogą być
przyjęte w dowolnym dniu roku szkolnego. Kleuteronderwijs (edukacja przedszkolna) jest darmowa i
nieobowiązkowa. Edukacja przedszkolna i kształcenie na poziomie szkoły podstawowej są znane pod
wspólną nazwą  basisonderwijs (kształcenie elementarne). Wszystkie nowo powstałe szkoły muszą
oferować zarówno edukację przedszkolną, jak i kształcenie na poziomie szkoły podstawowej. 99%
wszystkich 5-latków uczęszcza do przedszkola. Aby posłać wszystkie dzieci do przedszkoli, agencji
 Dzieci i Rodzina (agencja odpowiedzialna za akredytację i dofinansowywanie centrów opieki nad
dziećmi) powierzono zadanie uświadomienia rodzicom, których dzieci nie korzystają z edukacji
przedszkolnej korzyści płynących z tej formy opieki nad dziećmi.
Dzieci, które w wieku sześciu lat nie osiągnęły poziomu dojrzałości potrzebnego, by rozpocząć naukę
w szkole podstawowej, mogą pozostać w przedszkolu dodatkowy rok. W przypadku dzieci
uczęszczających do przedszkola specjalnego obowiązek rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej
można odroczyć dwukrotnie.
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Kształcenie na poziomie szkoły podstawowej  Lager Onderwijs Od 6. do 12. roku życia
Kształcenie na poziomie szkoły średniej  Secundair Onderwijs Od 12. do 18. roku życia
Pierwszy etap: I klasa A  I klasa B (dla uczniów, którzy nie uzyskali Od 12. do 14. roku życia
getuigschrift basisonderwijs (świadectwa ukończenia kształcenia
elementarnego)
II klasa  II Beroepsvoorbereidend leerjaar (klasa przed-zawodowa)
Drugi etap prowadzący kształcenie w czterech obszarach: ogólne  Od 14. do 16. roku życia
techniczne  artystyczne  zawodowe kształcenie na poziomie szkoły
średniej (algemeen  technisch  kunst  beroepssecundair onderwijs)
Trzeci etap: ogólne  techniczne  artystyczne  zawodowe kształcenie Od 16. do 18. roku życia
na poziomie szkoły średniej lub niestacjonarne kształcenie zawodowe na
poziomie szkoły średniej (algemeen  technisch  kunst 
beroepssecundair onderwijs of deeltijds beroepssecundair onderwijs)
Belgia nie ma systemu szkolnictwa obowiązkowego lecz system kształcenia obowiązkowego, które
trwa przez okres 12 lat. Kształcenie rozpoczyna się wraz z rokiem szkolnym, w trakcie którego dziecko
kończy 6 lat i kończy się, kiedy uczeń kończy lat 18.
Kształcenie w pełnym wymiarze jest obowiązkowe do czasu ukończenia 16 lat (Informacje na temat
kształcenia w niepełnym wymiarze znajdują się w rozdziale piątym).
b) Kryteria przyjęć
Uczniowie mogą rozpocząć kształcenie w szkole podstawowej, kiedy skończą 6 lat i przechodzą do
szkoły średniej, kiedy uzyskają getuigschrift basisonderwijs (świadectwo ukończenia kształcenia
elementarnego). Jednak niektóre dzieci mają prawo rozpocząć naukę w wieku lat 5-ciu lub by przejść
do szkoły średniej bez getuigschrift (świadectwa) pod warunkiem, że rada klasy, rodzice i ośrodek
poradnictwa dla uczniów wyrażą zgodę.
Gelijkeonderwijskansenbeleid (GOK; polityka równych szans w zakresie kształcenia) gwarantuje
podstawowe prawo do wolnego wyboru szkoły i miejsca zamieszkania niezależnie od koloru skóry,
narodowości, przynależności etnicznej, wyznania czy płci. Wszystko to pod warunkiem, że w szkole
są wolne miejsca, uczeń nie został wydalony w zeszłym roku szkolnym, a plan wychowawczy szkoły i
szkolne regulacje sÄ… zatwierdzone. Lokale Overlegplatforms (LOP s; lokalne platformy konsultacji)
muszą dbać o wprowadzanie polityki równych szans w zakresie kształcenia na poziomie lokalnym.
c) Dzienny/tygodniowy/roczny wymiar zajęć
Rok szkolny rozpoczyna się 1 września i kończy 30 czerwca.
4
Tygodniowy wymiar zajęć w szkole podstawowej to 28 do 29 lekcji po 50 minut każda. W szkole
średniej minimalny wymiar zajęć to 28, a maksymalny to 36 lekcji po 50 minut tygodniowo, jednak plan
większości uczniów zakłada co najmniej 32 lekcje w tygodniu. Zajęcia w szkołach podstawowych i
średnich są równomiernie rozplanowane i trwają od poniedziałku do piątku. Środowe popołudnia w
basisonderwijs (kształcenie elementarne obejmujące również szkołę podstawową) są obowiązkowo
wolne od zajęć. W szkole średniej, zdecydowana większość szkół kontynuuje tradycję wolnego
popołudnia w środy, mimo że mają prawo zdecydować inaczej. Zajęcia zaczynają się najwcześniej o 8
rano i kończą pomiędzy 3 a 5 popołudniu. W szkołach podstawowych przerwa na lunch trwa minimum
60 minut, w szkołach średnich jest to minimum 50 minut.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Mimo, że szkoły mogą dowolnie grupować swoich uczniów, zazwyczaj klasy są tworzone z podziałem
na wiek. W basisonderwijs (szkoła podstawowa) zajęcia prowadzi nauczyciel przedmiotów
zintegrowanych. Wyjątkiem jest wychowanie fizyczne i filozofia życia, których nauczają osobni
nauczyciele. W szkole średniej przedmiotów nauczają nauczyciele specjaliści.
e) Programy i treści nauczania
Inrichtende machten (organy prowadzące) mogą samodzielnie opracowywać program nauczania,
prowadzić projekty pedagogiczne, wybierać metody nauczania używane w ich szkole i ustalać reguły
szkolne. Wszystko to jednak pod warunkiem, że respektowane są ustawowe dyrektywy oraz zasady
demokracji.
Dla wszystkich poziomów kształcenia obowiązkowego zdefiniowane zostały cele minimalne. Cele te
zostały sformułowane przez Jednostkę Programową (część Agencji do spraw zapewniania wysokiej
jakości kształcenia i szkolenia - AKOV), zatwierdzone przez Vlaamse Onderwijsraad (Flamandzką
Radę Edukacji) i następnie przyjęte przez Flamandzki Parlament. Cele końcowe to cele minimalne.
Rząd definiuje listę celów końcowych w zakresie nauczania mając na uwadze minimalny poziom
wiedzy, zrozumienia i umiejętności niezbędny i zarazem dostępny dla danej populacji uczniów. Z kolei
szkoły muszą tylko dążyć do osiągnięcia celów końcowych w kształtowaniu u uczniów określonych
postaw. Dodatkowo, istnieją cele międzyprzedmiotowe, które nie odnoszą się do jednej dziedziny
nauczania, ale można dążyć do ich osiągnięcia w ramach kilku obszarów nauczania lub projektów
edukacyjnych. Funkcjonuje także kategoria celów końcowych przypisanych konkretnemu
przedmiotowi lub obszarowi nauczania, np.  Nauki Humanistyczne lub  Aacina . W wyjÄ…tkowych
przypadkach, na przykład w ramach specjalnego projektu pedagogicznego, może zostać wyrażona
zgoda na odejście od celów końcowych. Posunięcie takie musi jednak być dobrze uargumentowane,
a jego realizacja wymaga wielu starań i zatwierdzana jest osobnym rozporządzeniem. Cele rozwojowe
dla kleuteronderwijs (edukacji przedszkolnej) i kształcenia specjalnego na poziomie szkoły
podstawowej to cele minimalne. Organy prowadzące mogą opracowywać własne programy nauczania
pod warunkiem, że programy te jednoznacznie uwzględniają aktualne cele edukacyjne. Programy
nauczania muszą być także zatwierdzone przez inspektorat i właściwego ministra.
Dla kształcenia elementarnego wypracowana została wspólna podstawa programowa. W przypadku
edukacji przedszkolnej oparta jest ona na celach rozwojowych w następujących obszarach nauczania:
wychowanie fizyczne, edukacja artystyczna, język holenderski, wiedza o świecie i wprowadzenie do
matematyki. Z kolei w szkole podstawowej cele edukacyjne zostały ustalone w obszarach nauczania:
wychowanie fizyczne, edukacja artystyczna, język holenderski, język francuski, wiedza o świecie,
matematyka i elementy międzyprzedmiotowe   nauka uczenia się ,  umiejętności społeczne i
 technologie komunikacyjno-informacyjne .
Podczas kształcenia na poziomie szkoły średniej I stopnia uczniów nie dzieli się na różne profile
kształcenia. W pierwszej klasie na wspólne zajęcia przeznaczone musi być 27 godzin lekcyjnych, w
klasie drugiej liczbÄ™ lekcji zmniejsza siÄ™ do 24.
Przedmioty obowiązkowe w szkole średniej I i II stopnia (podstawa programowa) to: edukacja w
zakresie filozofii życia; język holenderski; język francuski; język angielski (od II klasy); matematyka;
nauki przyrodnicze, lub fizyka lub biologia; historia i geografia (w klasach zorientowanych zawodowo
uczniowie mogą wybrać spośród tych dwóch przedmiotów oraz wiedzy o społeczeństwie); edukacja
artystyczna i sztuki wizualne lub edukacja muzyczna (tylko na I etapie), wychowanie fizyczne i
wychowanie techniczne (tylko na I etapie i nie w roku przed-zawodowym). Wszyscy uczniowie na II i
III etapie BSO (kształcenie zawodowe na poziomie szkoły średniej) muszą uczyć się jednego języka
obcego  francuskiego lub angielskiego. Na Ii i III etapie obowiązuje część wspólna dla każdej ścieżki
kształcenia. Dodatkowo, uczniowie uczęszczają także na zajęcia w ramach części opcjonalnej,
5
znacznie rozszerzonej w przypadku kształcenia technicznego, artystycznego i zawodowego na
poziomie szkoły średniej (w stosunku do kształcenia ogólnego na poziomie szkoły średniej).
Cele rozwojowe zostały sformułowane dla klasy B pierwszego etapu i dla nowoprzybyłych uczniów
posługujących się innym językiem ojczystym (OKAN; kształcenie dla imigrantów). Dla klasy A I etapu,
a także dla etapów II i III, zdefiniowane zostały związane z przedmiotami i międzyprzedmiotowe cele
edukacyjne. Szczegółowe cele edukacyjne zostały ustalone dla profili w ramach klas ASO (kształcenie
ogólne na poziomie szkoły średniej) i dla profilu  top sports prowadzonego przez ASO oraz dla TSO
(kształcenie techniczne na poziomie szkoły średniej).
Szkoły prowadzące kształcenie w ramach oficjalnej i wspólnotowej dofinansowywanej sieci szkół
muszą zagwarantować wybór między etyką bezwyznaniową i religią. Od 2000 roku przeprowadzany
jest eksperyment w zakresie kształcenia modułowego w ramach kształcenia zawodowego na poziomie
szkoły średniej. Jest on dostępny dla uczniów od II etapu. Eksperyment ten będzie kontynuowany do
czasu wprowadzenia planowanych reform w zakresie kształcenia na poziomie szkoły średniej (przed
końcem kadencji obecnego rządu). Profile kompetencji (zawodowych) są opracowywane dla
poszczególnych części zorientowanych zawodowo komponentów strukturalnych.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Inrichtende machten (organy prowadzące) mogą stosować własną politykę oceniania i mają prawo
przyznawać świadectwa ukończenia cyklu kształcenia.
W basisonderwijs (szkoła podstawowa) szkoła decyduje o promocji ucznia do następnej klasy.
Getuigschrift basisonderwijs (świadectwo ukończenia kształcenia elementarnego) można
otrzymać na zakończenie VI klasy szkoły podstawowej, I klasy szkoły średniej (klasa A lub B), jak
również na zakończenie roku przed-zawodowego (tj. II klasy szkoły średniej). Uczniowie, którzy
zdobyli świadectwo mogą rozpocząć naukę w klasie IA szkoły średniej, podczas gdy uczniowie,
którym się to nie udało, idą do klasy I B.
W trakcie kształcenia na poziomie szkoły średniej rada pedagogiczna (złożona z wszystkich
nauczycieli, którzy uczyli danego ucznia) decyduje, czy uczeń otrzyma promocję do następnej klasy i
jaki typ oriënteringsattest (Å›wiadectwo kierunkowe) mu przysÅ‚uguje: A: zaliczenie, B: zaliczenie
częściowe, z wyłączeniem niektórych ścieżek kształcenia lub nauczanych przedmiotów, C:
powtarzanie klasy.
W ramach kształcenia na poziomie szkoły średniej na zakończenie III etapu ASO (algemeen
secundair  ogólnego kształcenia na poziomie szkoły średniej), TSO (technisch secundair 
technicznego kształcenia na poziomie szkoły średniej) lub KSO (kunstsecundair  artystycznego
kształcenia na poziomie szkoły średniej) przyznany może zostać diploma secundair onderwijs
(dyplom ukończenia kształcenia na poziomie szkoły średniej). Uczniowie uczęszczający do BSO
otrzymują dyplom, jeśli ukończą dodatkową III klasę III etapu BSO (zawodowe kształcenie na
poziomie szkoły średniej).
Na zakończenie wszystkich innych etapów przyznane mogą zostać getuigschriften (świadectwa)
danego etapu. W trakcie kształcenia zawodowego na poziomie szkoły średniej uczniowie mogą
otrzymać także studiegetuigschriften (świadectwa).
Podczas modułowego kształcenia zawodowego każdy moduł jest zwieńczony deelcertificaat
(świadectwo ukończenia modułu), a ukończenie wszystkich modułów danej ścieżki nagradzane jest
certificaat (świadectwo). Uczniowie, którzy osiągnęli cele końcowe i z sukcesem ukończyli szkolenie
zawodowe , a także uczęszczali na zajęcia przez okres minimalny ustalony dla kształcenia na
poziomie szkoły średniej, otrzymują getuigschrift van de tweede graad (świadectwo ukończenia
drugiego etapu kształcenia), świadectwo lub diploma van secundair onderwijs (dyplom ukończenia
kształcenia na poziomie szkoły średniej).
W uczniowie ostatnich lat mogą również otrzymać getuigschrift over basiskennis van het
bedrijfsbeheer (świadectwo znajomości podstaw administracji biznesowej).
6
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzaje kształcenia
Po ukończeniu 16 lat, lub 15 lat pod warunkiem ukończenia pierwszego etapu kształcenia na poziomie
szkoły średniej, uczniowie mogą kontynuować kształcenie obowiązkowe w niepełnym wymiarze
(obowiązkiem nauki są objęci do czasu ukończenia 18 lat). Zreformowany system kształcenia
alternatywnego wymaga od tych uczniów pełnego zaangażowania  nie mniej, niż 28 godzin w
tygodniu (tak samo, jak w kształceniu w pełnym wymiarze na poziomie szkoły średniej) i przewiduje
podział zajęć na komponent teorii i komponent praktyk zawodowych. Młodzież ma do wyboru:
leertijd (praktyki), łączące szkolenie teoretyczne na jednym z 24 kampusów SYNTRA ze
szkoleniem praktycznym w małym lub średnim przedsiębiorstwie (na podstawie umowy o
praktykÄ™ z pracodawcÄ…);
kształcenie w niepełnym wymiarze godzin w jednym z 48 CDO (Centra voor Deeltijds
Beroepssecundair onderwijs  Ośrodki kształcenia zawodowego w niepełnym wymiarze
godzin, które są połączone z szkołami średnimi prowadzącymi TSO w pełnym wymiarze
(kształcenie techniczne na poziomie szkoły średniej) lub BSO (kształcenie zawodowe na
poziomie szkoły średniej), w połączeniu ze szkoleniem w miejscu pracy, w skład którego może
wchodzić uczestnictwo w rynku pracy, osobista ścieżka rozwoju zawodowego, ścieżka
przygotowawcza lub projekt pomostowy.
Zbierane są informacje na temat kariery zawodowej i edukacyjnej młodych ludzi rejestrujących się na
szkolenie alternatywne, a uczniowie otrzymują systematyczne wsparcie w wyborze ścieżki do
zatrudnienia.
Młodzi ludzie, którzy nie mają sprecyzowanych planów zawodowych i są niezdecydowani
odnośnie wyboru programu szkolenia, mogą wybrać ścieżkę przygotowawczą (do 312
godzin)
Ci, którzy są przygotowani do pracy, ale ciągle pracować nad swoją postawą i
umiejętnościami mogą skorzystać z projektu pomostowego, aby uzyskać 40-tygodniowe
doświadczenie zawodowe (maksymalnie 800 godzin) w administracji publicznej lub organizacji
typu non-profit.
Młodzież z grup defaworyzowanych, i nadal niezdolna do pracy zawodowej, jest kierowana na
ścieżkę rozwoju osobistego prowadzoną przez ośrodek szkolenia w niepełnym wymiarze
godzin.
21 oficjalnych ośrodków szkolenia w niepełnym wymiarze (CDV) zajmuje się, oprócz prowadzenia
ścieżek rozwoju osobistego, kształceniem ogólnym w niepełnym wymiarze i pomocą w organizowaniu
specjalistycznych zajęć dla uczniów w CDO (ośrodku kształcenia w niepełnym wymiarze). W celu
dopasowania kształcenia i szkolenia do potrzeb regionalnych powołane zostały regionalne platformy
konsultacji.
W skład ponadobowiązkowego kształcenia na poziomie szkoły średniej wchodzą:
IV etap kształcenia zawodowego na poziomie szkoły średniej, który jest obecnie
wygaszany i zostanie przekształcony w kształcenie zawodowe wyższego stopnia, tj.
zaawansowane kształcenie na poziomie szkoły średniej lub Se-n-Se (poprzednio siódma
klasa).
Kształcenie Secundair-na-Secundair (Se-n-Se; zaawansowane kształcenie na poziomie
szkoły średniej), organizowane przez placówki prowadzące kształcenie w pełnym wymiarze
na poziomie szkoły średniej; w celach organizacyjnych placówki te mogą współpracować z
innymi placówkami prowadzącymi kształcenie na poziomie szkoły średniej, ośrodkami
kształcenia dorosłych, kolegiami uniwersyteckimi, publicznymi organizatorami szkolenia
zawodowego dla dorosłych, sektorami zatrudnienia, firmami lub organizacjami, a także z
kolegiami policyjnymi lub strażackimi.
7
b) Kryteria przyjęć
Szkolenie alternatywne mogą podjąć wszyscy młodzi ludzie, których obowiązuje niepełnowymiarowe
kształcenie obowiązkowe w niepełnym wymiarze (obowiązek nauki), a nauka w tym wymiarze może
być kontynuowana do czasu ukończenia 25. roku życia.
Uczniowie ci nie kwalifikują się do programu ścieżki rozwoju osobistego chyba, że zapisali się na
konkretne szkolenie w CDO (ośrodek kształcenia w niepełnym wymiarze), a nawet w takim wypadku
szkolenie trwa tylko do końca roku szkolnego, w którym obowiązek nauki przestaje ich dotyczyć.
IV etap kształcenia zawodowego na poziomie szkoły średniej i secundair-na-secundair onderwijs
(kształcenie zaawansowane na poziomie szkoły średniej) są dostępne dla młodzieży posiadającej
diploma secundair onderwijs (świadectwo ukończenia kształcenia na poziomie szkoły średniej) lub
studiegetuigschrift van het 2e leerjaar van de 3e graad van het secundair onderwijs (świadectwo
ukończenia II i III etapu kształcenia na poziomie szkoły średniej).
c) Programy i treści nauczania
Kształcenie na poziomie szkoły średniej w niepełnym wymiarze prowadzone jest przez 40 tygodni
w roku i składa się z 15 godzin lekcyjnych w tygodniu, 50 minut, poświęconych kształceniu ogólnemu i
zawodowemu. Ośrodki CDO mają dowolność w podziale planu lekcji na zajęcia ogólne i zawodowe.
Een opleiding in de leertijd (praktyka zawodowa) trwa zwykle 3 lata, nie może być krótsza niż rok.
Praktyka zawodowa obejmuje:
szkolenie teoretyczne, w skład którego wchodzi kształcenie ogólne (minimum 4 godziny w
tygodniu). Program ten może być uzupełniany przez inne zajęcia, takie jak kursy językowe czy
kursy wyrównawcze dla uczniów, którzy mają zaległości w nauce. Szkolenie jest prowadzone
przez nauczycieli w kampusie SYNTRA i trwa 1 dzień w tygodniu.
Szkolenie praktyczne (4 dni w tygodniu) pod opieką osoby prowadzącej działalność
gospodarczą lub w małym lub średnim przedsiębiorstwie, prowadzone jest przez pracodawcę.
Ścieżki rozwoju osobistego są elastyczne i mogą składać się z następujących elementów:
ścieżka rozwoju osobistego w wymiarze 28 godzin lekcyjnych, składająca się z części  nauka
i  praktyka zawodowa (bez uczestnictwa w rynku pracy).
ścieżka rozwoju osobistego w wymiarze 15 godzin lekcyjnych, składająca się z części  nauka
w połączeniu z projektem pomostowym bądz ścieżką przygotowawczą;
ścieżka rozwoju osobistego w wymiarze 13 godzin lekcyjnych, składająca się z części
 praktyka zawodowa (bez uczestnictwa w rynku pracy) w połączeniu z kształceniem w
niepełnym wymiarze godzin prowadzonym przez ośrodek kształcenia w niepełnym wymiarze
godzin (CDO).
IV etap kształcenia zawodowego na poziomie szkoły średniej składa się z dwóch kierunków nauki
(w 2 dziedzinach): kształcenie w zakresie sztuk wizualnych i projektowanie mody, z których oba trwają
2 lata. Z powodu specyfiki tych kierunków nie została narzucona wspólna podstawa programowa. Od
roku 2012 ten typ kształcenia prowadzony będzie przez HBO5 (placówka oferująca zaawansowane
kształcenie zawodowe kończące się uzyskaniem kwalifikacji na poziomie 5) lub przez Se-n-Se
(zaawansowane kształcenie na poziomie szkoły średniej).
Od 1 września 2009 roku kształcenie zaawansowane na poziomie szkoły średniej obejmuje dawny
rok specjalizacji prowadzony na III etapie TSO (kształcenie techniczne na poziomie szkoły średniej) i
KSO (kształcenie artystyczne na poziomie szkoły średniej) trwający przez dwa następujące po sobie
semestry; w przyszłości w ramach tego rodzaju kształcenia realizowane będą także programy
trwające jeden lub trzy następujące po sobie semestry.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Ukończenie kształcenia w niepełnym wymiarze potwierdzane jest następującymi świadectwami i
dyplomami:
Attest van verworven competenties (świadectwo kompetencji): jeśli uczeń nie zaliczył modułu
wchodzącego w skład programu modułowego lub programu nie-modułowego.
8
Deelcertificaat (świadectwo modułowe): jeśli uczeń z sukcesem ukończył dany moduł
programu.
Certificaat (świadectwo): jeśli uczeń z sukcesem ukończył program modułowy bądz nie-
modułowy.
Getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs (świadectwo ukończenia II
etapu kształcenia na poziomie szkoły średniej): jeśli uczeń otrzymał przynajmniej jedno
świadectwo i osiągnął cele programu nauczania.
Studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair onderwijs
(świadectwo ukończenia II klasy III etapu kształcenia na poziomie szkoły średniej): jeśli uczeń
otrzymał przynajmniej jedno świadectwo i osiągnął cele programu nauczania.
Diploma van secundair onderwijs (dyplom ukończenia kształcenia na poziomie szkoły
średniej): jeśli uczeń jest w posiadaniu getuigschrift van de tweede graad van het secundair
onderwijs (świadectwa ukończenia II etapu kształcenia na poziomie szkoły średniej), otrzymał
przynajmniej jedno świadectwo i osiągnął cele programu nauczania.
Uczniowie, którzy z sukcesem ukończyli swoją praktykę zawodową otrzymują oficjalne getuigschrift
(świadectwo), które otwiera drogę do szkolenia w przedsiębiorstwie. Osoba posiadająca świadectwo
automatycznie spełnia warunki licencyjne w zakresie wiedzy zawodowej dla większości
uregulowanych prawnie zawodów. Z powodu wprowadzenia nowego rozrządzenia z 10 lipca 2008
dotyczącego systemu szkolenia alternatywnego, pewne zasady uległy zmianie od roku szkolnego
2009/10:
Certificaat (świadectwo): jest przyznawane jeśli uczeń ukończył z sukcesem swoje szkolenie.
Getuigschrift leertijd (świadectwo odbycia praktyki): jest przyznawane jeśli uczeń z sukcesem
ukończył ścieżkę szkolenia.
Dodatkowo (tak, jak w przypadku kształcenia w niepełnym wymiarze godzin), getuigschrift van de
tweede graad van het secundair onderwijs (świadectwo ukończenia II etapu kształcenia na poziomie
szkoły średniej), studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair
onderwijs (świadectwo ukończenia II klasy III etapu kształcenia na poziomie szkoły średniej) oraz
diploma secundair onderwijs (dyplom ukończenia kształcenia na poziomie szkoły średniej) mogą być
także przyznane uczniom, którzy ukończyli kształcenie ogólne pod warunkiem, że otrzymali co
najmniej 1 świadectwo.
Uczniowie, którzy podążali ścieżką rozwoju osobistego otrzymują od CDV (ośrodka kształcenia w
niepełnym wymiarze godzin) een attest van verworven competenties binnen een persoonlijk
ontwikkelingstraject (świadectwo uzyskania kompetencji w ramach ścieżki rozwoju osobistego).
Świadectwo zawiera szczegółowy opis etapów, które uczniowie ukończyli w ramach danej ścieżki.
Uczniowie, którzy z sukcesem ukończyli VII klasę BSO (kształcenie zawodowe na poziomie szkoły
średniej) i I klasę IV etapu BSO otrzymują diploma secundair onderwijs (dyplom ukończenia
kształcenia na poziomie szkoły średniej).
Niezależnie od profilu, uczniowie II i III klas III etapu każdej ścieżki kształcenia, a także uczniowie
każdej klasy IV etapu, mogą otrzymać getuigschrift over basiskennis van het bedrijfsbeheer
(świadectwo znajomości podstaw administracji biznesowej). Świadectwo może również zostać
przyznane w ramach kształcenia zawodowego na poziomie szkoły średniej w niepełnym wymiarze, o
ile uczeń przez co najmniej 4 lata pobierał kształcenie na poziomie szkoły średniej lub w ramach
praktyki zawodowej (wyłączając pierwszy etap).
Opcjonalny siódmy rok ASO (kształcenie ogólne na poziomie szkoły średniej) lub KSO
(kształcenie artystyczne na poziomie szkoły średniej) przygotowujący do kształcenia na wyższej
uczelni kończy się uzyskaniem attest van regelmatige lesbijwoning (świadectwa regularnego
uczestnictwa w zajęciach).
W ramach Se-n-Se (zaawansowanego kształcenia na poziomie szkoły średniej), które ma miejsce
w ramach III etapu TSO (kształcenie techniczne na poziomie szkoły średniej) i KSO, uczniowie mogą
otrzymać certificaat van een opleiding secundair-na-secundair (Se-n-Se; świadectwo ukończenia
zaawansowanego kształcenia na poziomie szkoły średniej). Ci uczniowie, którym nie udało się
ukończyć danego programu nauki lub którzy przerwali naukę w placówce przed końcem programu,
otrzymujÄ… oriënteringsattest C (Å›wiadectwo typu C).
9
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzaje uczelni
Na flamandzki system szkolnictwa wyższego składają się kolegia uniwersyteckie, uniwersytety i 5
stowarzyszeń funkcjonujących na zasadzie współpracy instytucjonalnej pomiędzy uniwersytetem i
jednym lub większą liczbą kolegiów.
W ramach dostosowania struktury studiów do celów Procesu Bolońskiego wprowadzono następujący
podział:
Zawodowe programy licencjackie, które są ukierunkowane zawodowo i prowadzone tylko
przez kolegia uniwersyteckie . Są one kontynuacją kształcenia na poziomie szkoły średniej.
Akademickie programy licencjackie prowadzone przez stowarzyszone kolegia
uniwersyteckie, także są kontynuacją kształcenia na poziomie szkoły średniej; przygotowują
studentów do programu magisterskiego.
Programy magisterskie są kontynuacją akademickich programów licencjackich i prowadzone
sÄ… przez uniwersytety i stowarzyszone kolegia uniwersyteckie.
Studia doktoranckie i przewody doktorskie prowadzone sÄ… przez uniwersytety.
W celu dalszych, pogłębionych studiów studenci mogą uczęszczać na zajęcia w ramach
zaawansowanych programów licencjackich (prowadzone przez kolegia uniwersyteckie) lub
zaawansowanych programów magisterskich (prowadzonych przez uniwersytety).
Programy Hoger beroepsonderwijs (HBO5; wyższe kształcenie zawodowe kończące się
uzyskaniem kwalifikacji na poziomie 5) są zazwyczaj prowadzone przez Ośrodki Kształcenia
Dorosłych, ale mogą być też prowadzone przez kolegia uniwersyteckie.
Tylko pielęgniarstwo, które jest kierunkiem studiów organizowanym przez HBO5 i prowadzonym przez
instytucje kształcenia w pełnym wymiarze, ma strukturę modułową; program tych studiów trwa 6
semestrów.
Wszystkie placówki prowadzące zajęcia w ramach programów studiów HBO5 mogą współpracować w
zakresie tych programów z innymi placówkami edukacyjnymi, publicznymi ośrodkami szkolenia
zawodowego dorosłych, (związanymi z danymi kierunkami) sektorami zatrudnienia,
przedsiębiorstwami i organizacjami.
b) Warunki wstępu
Kandydaci na studia licencjackie muszą posiadać diploma secundair onderwijs (dyplom ukończenia
kształcenia na poziomie szkoły średniej) lub zagraniczny ekwiwalent. Osoby nie posiadające
potrzebnego dla podjęcia studiów dyplomu mogą zostać skierowane do udziału w programie
przygotowawczym.
Egzamin wstępny obowiązuje tylko kandydatów na studia na kierunkach medycyna i stomatologia.
Jednak uczelnie prowadzące studia wyższe na kierunkach artystycznych organizują wstępne testy
predyspozycji artystycznych dla studiów na kierunkach:  sztuki wizualne i audiowizualne ,  muzyka
i  sztuki sceniczne . Kandydaci na studia muszą też w niektórych przypadkach przystąpić do
egzaminu z języka.
Akademickie studia licencjackie zapewniają bezpośredni wstęp na studia magisterskie. Osoby
posiadające zawodowy stopień licencjata muszą najpierw wziąć udział w programie pomostowym
(program uzupełniający składający się z 45 do 90 punktów ECTS). Z kolei absolwenci akademickich
studiów licencjackich, którzy chcą podjąć studia magisterskie nie do końca odpowiadające
dotychczasowemu kierunkowi studiów, mogą zostać skierowani do udziału w programach
przygotowawczych.
Stopień licencjata to wymóg konieczny dla podjęcia studiów w ramach zaawansowanego programu
licencjackiego. Co więcej, wstęp może być uzależniony od powiązania ukończonych studiów z
danym programem zaawansowanym. W związku z tym absolwenci programów licencjackich
kandydujący na zaawansowany program licencjacki z innej dziedziny muszą najpierw ukończyć
program przygotowawczy.
10
Stopień magistra to wymóg konieczny do przystąpienia do zaawansowanego programu
magisterskiego. Co więcej, wstęp może być uzależniony od specyfiki ukończonych wcześniej
studiów.
Studia doktoranckie może podjąć (lub otworzyć przewód doktorski) osoba posiadająca tytuł
magistra. Kandydaci, którzy nie mają tego tytułu mogą zostać dopuszczeni, jeśli otrzymają pozytywną
ocenę umiejętności lub zdadzą egzamin.
Uczniowie, którzy z sukcesem ukończyli kształcenie obowiązkowe w niepełnym wymiarze, mogą
podjąć wyższe kształcenie zawodowe, organizowane przez CVO (Ośrodki Kształcenia Dorosłych).
Dodatkowym warunkiem jest posiadanie od 3 lat studiegetuigschrift 2e leerjaar van de 3e graad van
het SO (świadectwa ukończenia II klasy III etapu kształcenia na poziomie szkoły średniej), lub
posiadanie dyplomu SO (dyplom ukończenia kształcenia na poziomie szkoły średniej), świadectwa
ukończenia kształcenia dorosłych na poziomie szkoły średniej lub tytułu licencjata lub magistra.
Kandydaci mogą też przystąpić do egzaminu wstępnego organizowanego przez dany ośrodek.
c) Kwalifikacje
Studenci, którzy z sukcesem ukończyli studia licencjackie otrzymują tytuł licencjata, a ci, którzy z
sukcesem ukończyli studia magisterskie, otrzymują tytuł magistra. Stopnie te mogą zostać również
przyznane jako potwierdzenie kompetencji lub nabytych uprzednio kwalifikacji (odpowiednio, EVC lub
EVK). Tytuł  doktora otrzymują kandydaci, którzy publicznie obronili pracę doktorską.
Studenci, którzy z sukcesem ukończyli programy kształcenia prowadzone przez hoger
beroepsonderwijs HBO5 (wyższe kształcenie zawodowe kończące się uzyskaniem kwalifikacji na
poziomie 5) otrzymujÄ… diploma van gegradueerde (dyplom absolwenta). Dyplomy te wydawane sÄ…
zawsze wraz z suplementem.
7. Kształcenie specjalne
Oprócz kształcenia w szkołach ogólnodostępnych, Flandria prowadzi także kształcenie specjalne,
które jest podzielone ze względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności uczniów i obejmuje: 6 typów
kształcenia specjalnego na poziomie kleuteronderwijs (kształcenie przedszkolne), zapewniające
opiekę 0,81% wszystkich dzieci w danym przedziale wiekowym, 8 typów kształcenia specjalnego na
poziomie szkoły podstawowej obejmujące 6,73% wszystkich uczniów tego poziomu i 4 formy
kształcenia na poziomie szkoły średniej, obejmujące 4,08% wszystkich uczniów na tym poziomie.
3 projekty wspierające zostały utworzone w ramach kształcenia ogólnodostępnego:
GON, geïntegreerd onderwijs (ksztaÅ‚cenie zintegrowane), zaprojektowane tak, by zapewnić
wszystkim niepełnosprawnym uczniom uczęszczającym do szkół ogólnodostępnych
(wszystkie poziomy z wyjątkiem szkolnictwa wyższego) wsparcie nauczyciela kształcenia
specjalnego. Dzięki temu w roku szkolnym 2008/09 w ogólnodostępnym basisonderwijs
(szkoła podstawowa) kształciło się 7 134 uczniów ze specjalnymi potrzebami, a w ramach
ogólnodostępnego kształcenia na poziomie szkoły średniej - 2 675 uczniów.
ION, inclusief onderwijs (kształcenie integracyjne), z którego korzysta ok. 100 dzieci ze
średnią lub ciężką niepełnosprawnością intelektualną (typ 2) uczęszczających do
ogólnodostępnych szkół podstawowych. Program zapewnia im indywidualną ścieżkę rozwoju;
W ramach GOK (gelijkeonderwijskansenbeleid; polityka równych szans w zakresie
kształcenia) szkoły podstawowe i średnie, które na pierwszym etapie kształcenia w szkole
średniej prowadzą naukę dla co najmniej 10%, a na drugim i trzecim etapie kształcenia w
szkole średniej dla co najmniej 25% uczniów spełniających od jednego do pięciu kryteriów
programu, otrzymujÄ… refundacjÄ™ dodatkowych godzin nauczania lub godzin pracy z
nauczycielem. Szkoły podstawowe mogą wyznaczyć koordynatora ds. specjalnych potrzeb
edukacyjnych. Liczba refundowanych godzin pracy koordynatora zależy od liczby
pozostających pod jego opieką uczniów.
Kształcenie w szkołach podstawowych jest też zgodne z polityką zintegrowanego kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co znajduje odzwierciedlenie w zarzÄ…dzaniu na poziomie
zespołów szkół.
Flandria poczyniła też kroki w celu wsparcia uczniów imigrantów:
W ramach OKAN (onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers; kształcenie dla
nowoprzybyłych uczniów posługujących się innym językiem ojczystym) 1 450 nowoprzybyłych
11
uczniów nie posługujących się językiem holenderskim i dzieci przebywających w otwartych
ośrodkach dla uchodzców uczęszczających do ogólnodostępnych szkół podstawowych, a
także 1 839 uczniów szkoły średniej może skorzystać z dodatkowych godzin lekcyjnych.
W peryferyjnych dzielnicach Brukseli, oraz w gminach sąsiednich posługujących się różnymi
językami podjęto dodatkowe kroki w celu wsparcia holenderskojęzycznych szkół
podstawowych i wsparcie integracji dzieci niemówiących po holendersku w ramach tych szkół.
Flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau (polityka kształcenia uzupełniającego na szczeblu
lokalnym) zapewnia wsparcie strukturalne projektom edukacyjnym w 13 miastach posiadajÄ…cych
urzędy regionalne i w 14 mniejszych miastach w celu przeciwdziałania wszelkim opóznieniom w
nauce.
8. Nauczyciele
Od roku 2007 osoby planujące karierę w zawodzie nauczyciela mogą zdobyć diploma van leraar
(dyplom nauczycielski) na dwa sposoby.
1) Zintegrowane programy kształcenia nauczycieli, prowadzone przez kolegia uniwersyteckie,
które prowadzą do uzyskania tytułu licencjata odpowiednio, edukacji przedszkolnej (kleuteronderwijs),
edukacji na poziomie szkoły podstawowej i edukacji na poziomie szkoły średniej.
Studia te trwają 3 lata i składają się z 180 punktów ECTS, w tym 45 punktów za część praktyczną. W
ramach specjalności  edukacja na poziomie szkoły średniej studenci wybierają dwa przedmioty,
których będą nauczać.
2) Studenci, którzy uzyskali już inny dyplom w ramach szkolnictwa wyższego lub kształcenia dorosłych
(lub ci, którzy są w trakcie kształcenia prowadzącego do uzyskania takiego dyplomu) oraz ci, którzy
posiadają odpowiednie doświadczenie zawodowe, mogą zdobyć dyplom nauczycielski po ukończeniu
kursu pedagogicznego/nauczycielskiego. Na program kursu składa się 60 punktów ECTS, z czego
30 punktów to praktyka nauczycielska. Kursy prowadzone są przez uniwersytety, kolegia
nauczycielskie i CVO (Centra voor Volwassenenonderwijs - Ośrodki Kształcenia Dorosłych).
Część praktyczna nie może składać się wyłącznie ze szkolenia prowadzonego na uczelni, w jej skład
wchodzić musi staż nauczyczycielski (LIO Leraar-In-Opleiding baan), który odbywa się w szkole i
obejmuje 500 godzin w ciągu roku. Nauczyciel-stażysta otrzymuje wynagrodzenie (równe pensji
nauczyciela bez uprawnień pedagogicznych) i jest wspierany przez kolegium kształcenia nauczycieli,
członka kadry z ośrodka oraz placówkę lub szkołę, w której jest zatrudniony.
Wszystkie staże nauczycielskie są równoważne, oparte na tych samych podstawowych
kompetencjach z zakresu nauczania i biorą pod uwagę dotychczasowe kształcenie i nabyte
kwalifikacje. Aby poprawić poziom profesjonalizmu, wesprzeć programy staży nauczycielskich i
współpracę między tymi programami, utworzone zostały 4 sieci eksperckie (każda w ramach
stowarzyszenia), obejmujące między-stowarzyszeniową platformę regionalną.
Każdego roku szkoły muszą zaprojektować plan doskonalenia zawodowego kadry
nauczycielskiej. Szkoły mogą wybrać dowolną instytucję, której powierzą przeprowadzenie szkoleń.
Każdego roku rząd ustala priorytetowe tematy w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli,
a kiedy programy szkoleń obejmujące te tematy zostaną zaakceptowane, oferowane są za darmo
wszystkim sieciom. Tematy na rok szkolny 2009/10 to edukacja kulturalna i artystyczna, cele końcowe
i rozwojowe dla kształcenia na poziomie szkoły średniej (międzyprzedmiotowe; dla I etapu nauczania
nauk przyrodniczych; dla I etapu nauczania techniki i basisonderwijs (szkoła podstawowa)).
Nauczyciele nie są urzędnikami państwowymi, ale mają własny, odrębny status. Obecnie różni się on
w zależności od tego, czy nauczają w szkołach wspólnotowych czy dofinansowywanych, jakkolwiek
różnice te są stopniowo wyrównywane. Warunki pracy są także określone w cao (collectieve
arbeidsovereenkomsten; zbiorowe umowy o pracę), które są sporządzane po zbiorowych
konsultacjach i zwykle obowiÄ…zujÄ… przez 2 do 5 lat.
12
9. Aktualne reformy i priorytety w dziedzinie edukacji
A  Reformy i debaty w dziedzinie edukacji zwiÄ…zane ze strategiÄ…  ET 2020
1. Wdrażanie programów mobilności i uczenia się przez całe życie
- Strategie uczenia się przez całe życie
Nowe rozporządzenie w sprawie reformy kształcenia artystycznego w niepełnym wymiarze powinno
być gotowe do 2013 roku.
http://www.ond.vlaanderen.be/dko/
- Europejskie Ramy Kwalifikacji
Wprowadzona została flamandzka struktura kwalifikacji, tj. ramy opisujące wszystkie flamandzkie
kwalifikacje poprzez kompetencje. OdtÄ…d informacje o wszystkich uznawanych kwalifikacjach
edukacyjnych i zawodowych wraz ze związanymi kompetencjami i sposobem, w jaki mogą zostać
nabyte, będą przechowywane w  bazie danych o kwalifikacjach . Informacje te będą ogólnodostępne.
Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej zawartymi w  Europejskich Ramach Kwalifikacji dla
Uczenia się przez Całe Życie (European Qualifications Framework for Lifelong Learning; EQL for
LLL) , wszystkie świadectwa potwierdzające uzyskanie kwalifikacji i wszystkie poziomy flamandzkich
ram kwalifikacji będą połączone z różnymi poziomami Europejskich Ram Kwalifikacji.
http://www.evcvlaanderen.be/evc_beleid/kwalificatiestructuur.html
- Rozszerzenie mobilności w uczeniu się
Program  Uczenie się przez całe życie na lata 2007-2013 jest w trakcie realizacji.
http://epos-vlaanderen.be/
2. Poprawa jakości i wydajności edukacji i szkoleń
- Nauka języków
We wrześniu 2007 roku w 9 ogólnokształcących i technicznych szkołach średnich uruchomiony został
3-letni projekt pilotażowy dotyczący kształcenia wielojęzycznego, CLIL. W ramach projektu 10-15%
zajęć prowadzone jest w innym języku, głównie francuskim i angielskim.
- Rozwój zawodowy nauczycieli i trenerów
Ocena rozporządzenia dotyczącego kształcenia nauczycieli ma zostać ukończona pod koniec 2012
roku i będzie się skupiać na takich aspektach szkolenia, jak uczenie się, postępy i wyniki w różnych
programach kształcenia nauczycieli, a także na zewnętrznych ocenach jakości poszczególnych
programów kształcenia nauczycieli, wpływie projektów wspierających różnorodność, sieci eksperckich
i platform regionalnych.
W ramach debaty na temat kariery nauczyciela oceniana będzie też praca mentorów. W wyniku cięć
budżetowych od 1 września 2010 szkoły nie będą mogły korzystać z dodatkowych godzin z mentorem.
- ZarzÄ…dzanie i finanse
Nowe Se-n-Se, zaawansowane kształcenie na poziomie szkoły średniej, oferuje w szkołach średnich
programy kształcenia w pełnym wymiarze odpowiadające flamandzkiemu 4. poziomowi kwalifikacji.
http://www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/thema.asp?id=215
Nowe HBO5, wyższe kształcenie zawodowe kończące się uzyskaniem kwalifikacji 5. poziomu, oferuje
programy szkoleń odpowiadające flamandzkiemu 5. poziomowi kwalifikacji, organizowane przez
Ośrodki Kształcenia Dorosłych i kolegia uniwersyteckie. Pielęgniarstwo to jedyny kierunek
organizowany przez placówki prowadzące kształcenie na poziomie szkoły średniej w pełnym
wymiarze.
http://www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/thema.asp?id=215
W roku 2010 oceniony zostanie program inwestycji w podstawowy sprzęt dla BSO, TSO, DBSO i
BuSO. Wkrótce zostanie też uruchomiony plan działań dla kształcenia technicznego i zawodowego,
skupiający się szczególnie na inwestycjach w zielone technologie.
W 2012 oceniony ma zostać nowy system finansowania zasobów operacyjnych dla szkół
podstawowych i średnich. Ewaluacja będzie się skupiać na tym, czy szkoły dysponują przyznanymi
środkami zgodnie z wytycznymi i założeniami rozporządzenia.
13
Oceniony zostanie również nowy system finansowania szkolnictwa wyższego. Podczas obecnej,
nowej kadencji rządu, budżet na szkolnictwo wyższe zwiększy się o 10%.
W celu koordynacji istniejących rozporządzeń dotyczących szkolnictwa wyższego, a także
uproszczenia, aktualizacji i optymalizacji wszystkich istniejÄ…cych regulacji przygotowywane jest
rozporządzenie obejmujące cały system szkolnictwa wyższego.
Do połowy roku 2011 ratyfikowane powinny zostać regulacje dla drugiego etapu oceny zewnętrznej i
systemu akredytacji szkolnictwa wyższego. http://www.nvao.net/
- Podstawowe umiejętności z zakresu czytania, matematyki oraz nauk ścisłych i
przyrodniczych
Strategiczny Plan dotyczący Umiejętności Czytania będzie kontynuowany do roku 2011. Potem
zostanie oceniony, a wyniki tej ewaluacji zostanÄ… wykorzystane przy tworzeniu nowego planu.
http://www.ond.vlaanderen.be/geletterdheid/plan/default.htm
Flandria bierze także udział w badaniu PISA 2009, w PIAAC 2011 i w ESLC 2011 (umiejętność
posługiwania się językiem francuskim i angielskim).
http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/links/PIAAC/piaac.htm & http://www.pisa.oecd.org &
http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/oproepen/eslc/
-  New Skills for New Jobs (Nowe Umiejętności dla Nowych Zawodów)
Szczegółowe informacje nie są dostępne.
3. Promowanie sprawiedliwości, spójności społecznej i aktywnego obywatelstwa
- Uczniowie przedwcześnie kończący edukację
Uczniowie sprawiający poważne problemy w szkole uzyskują pomoc i porady w ramach projektów
pozalekcyjnych.
http://www.ond.vlaanderen.be/leerplicht/actoren/time-out/
- Edukacja przedszkolna
Regulamin szkolny powinien odtąd zawierać także oświadczenie o zaangażowaniu ze strony
rodziców. Od roku szkolnego 2010/11 rodzice będą mogli zapisać swoje dzieci do
holenderskojęzycznej szkoły podstawowej tylko, jeśli dzieci te uczęszczały wcześniej przez minimum
220 dni (w pełnym lub niepełnym wymiarze) do holenderskojęzycznego przedszkola, lub jeśli zdały
test językowy przeprowadzany w CBL.
- Migranci
Szczegółowe informacje nie są dostępne.
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami
1 września 2011 wejdzie w życie zintegrowany i przejrzysty system zatrudniania nauczycieli w
szkołach podstawowych i średnich. Nowy system zapewni szkołom, do których uczęszczają uczniowie
spełniający kryteria programu polityki równych szans w zakresie kształcenia, możliwość korzystania z
dodatkowych godzin nauki.
Nowa legislacja dotycząca edukacji i opieki zostanie wprowadzona w roku 2012 i będzie dotyczyła
wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczęszczających do szkół
podstawowych i średnich.
http://www.ond.vlaanderen.be/leerzorg/
W eksperymentach dotyczących opieki nad uczniami ze specjalnymi potrzebami studenci szkół
wyższych wspierają uczniów szkół podstawowych i średnich ze środowisk de faworyzowanych w
opracowaniu własnego planu kariery edukacyjnej. Fundacja Króla Baudoin została poproszona o
przeprowadzenie badań w zakresie oceny i standardów jakości w celu przygotowania finansowania o
bardziej regularnym charakterze. Zanim to jednak nastąpi, kolegia kształcące nauczycieli są
zachęcane do kierowania studentów na praktyki w formie tutorialu czyli indywidualnej opieki nad
uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2008p/0523-tutoring.htm
14
4. Wspieranie kreatywności, innowacji i przedsiębiorczości na wszystkich poziomach
edukacji i szkoleń
Umiejętności kluczowe
Brak informacji.
Instytucje sprzyjajÄ…ce innowacjom
Od roku 2005 działają regulacje prawne dotyczące inicjatyw typu projekt, działające w określonych
ramach czasowych. 40 projektów zatrudniających dodatkowych pracowników od roku 2008 zostanie
zakończonych do 31 sierpnia 2010. Z powodu cięć budżetowych dodatkowi pracownicy nie będą
dłużej zatrudniani.
http://www.ond.vlaanderen.be/proeftuinen/
Partnerstwa
12 stycznia 2010 r. przedstawiciele Flamandzkiego Ministerstwa Edukacji i Szkoleń, Federalne Biuro
Zatrudnienia, organizacja  Praca i Dialog Społeczny oraz inne organizacje flamandzkie związane z
edukacją podpisały porozumienie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w edukacji. Podpisanie
porozumienia powinno prowadzić do integracji polityki opieki społecznej w szkołach i współpracy oraz
uporządkowanego systemu konsultacji pomiędzy różnymi partnerami społecznymi.
Poradnictwo wewnętrzne i zewnętrzne dla uczniów zostanie zreformowane do roku 2014, w
porozumieniu z ministrami pracy, spraw socjalnych i naturalizacji.
Szeroko zakrojone projekty pilotażowe mają na celu stymulację współpracy pomiędzy szkołami i
innymi partnerami społecznymi, co ma służyć stworzeniu szerokiego środowiska sprzyjającego
uczeniu się i tworzeniu równych szans edukacyjnych. Reforma zostanie wprowadzona w życie do roku
2014.
http://www.ond.vlaanderen.be/bredeschool/default.htm
W ramach DKO, edukacji artystycznej w niepełnym wymiarze, projekt reform sprzyja współpracy z
innymi poziomami edukacji, organizacjami kulturalnymi oraz amatorskimi grupami artystycznymi, a
także zastosowaniu najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
http://www.ond.vlaanderen.be/dko/
Rozwój HBO5 będzie wymagał ścisłej współpracy pomiędzy kolegiami uniwersyteckimi oraz CVO oraz
z SYNTRA i VDAB, które powinny uzyskać możliwość prowadzenia i walidacji programów kształcenia
HBO5.
B- inne ważne reformy oraz inicjatywy związane z polityką edukacyjną na poziomie krajowym
W celu zapewnienia wysokiej jakości edukacji we Flandrii urzędy odpowiedzialne za inspekcje
szkolne i poradnictwo pedagogiczne zostały zasadniczo zreformowane i utworzona została nowa
Agencja Zapewniania Jakości w Edukacji i Szkoleniach.
http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/
http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/AKOV
W roku 2010 opublikowano rezultaty badania zatytułowanego  10 lat międzyprzedmiotowych
celów końcowych: ewaluacja . Duża liczba celów końcowych i rozwojowych dla szkół
podstawowych i średnich została przeformułowana w legislacji i będzie stopniowo wprowadzana
na poszczególnych poziomach edukacji. Od 1 września 2010, nowe międzyprzedmiotowe cele
końcowe i rozwojowe dla ogólnodostępnych szkół średnich (włączając szkoły BSO) będą dotyczyć
wszystkich uczniów (bez konieczności ich stopniowego wprowadzania).
http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/
Dział budżetowy  Edukacja będzie musiał zaoszczędzić 72 miliony euro podczas roku szkolnego
2009/10. Odpowiada to 0.8% całego budżetu edukacji. Wprowadzone działania oszczędnościowe
wpłyną na poziom wynagrodzenia nauczycieli (3.1 mln), poziom wydatków na bieżące
funkcjonowanie szkół i instytucji CLB (31.5 mln) oraz na bieżące działania Departamentu
Edukacji, wydatki na doskonalenie zawodowe i szkolenia międzyinstytucjonalne (5.1 mln), różne
projekty włączając centrum GOK (14 mln), szkolnictwo wyższe (6.6 mln) oraz kadry (10.9 mln).
Najnowsze trendy demograficzne oraz legislacja GOK gwarantujÄ…ca wszystkim uczniom prawo
wstępu do wybranej szkoły spowodowały długie kolejki, a nawet doprowadziły do sytuacji, w której
rodzice koczują pod szkołą do której chcą zapisać dzieci. W celu rozwiązania tego problemu oraz
15
uniknięcia kolejnych incydentów z kolejkami i koczującymi przed szkołą rodzicami, od roku 2009
szkoły we Flandrii i Brukseli uzyskały prawo organizowania rekrutacji na zasadach
eksperymentalnych  zasady rekrutacji muszą być zaakceptowane przez lokalną platformę
konsultacji (LOP). Legislacja zatwierdzająca te alternatywne formy rekrutacji uczniów będzie
uruchomiona od roku 2012. Centralny system rekrutacji on-line dla Antwerpii, Gandawy i Brukseli
bierze pod uwagę trudności z zapisaniem uczniów do szkół podstawowych. W chwili obecnej
analizowane są możliwości zwiększenia liczby miejsc w szkołach w wyżej wymienionych miastach
(włączając rezygnację z zasady 2 km odległości pomiędzy szkołami w ramach tej samej sieci
szkół).
https://meldjeaan.gent.be
Do roku 2013 uporządkowana zostanie legislacja dotycząca edukacji uzupełniającej.
Przedefiniowane będą również zadania lokalnych platform konsultacji (LOP) oraz władz lokalnych.
http://www.ond.vlaanderen.be/lokaalbeleid/
W roku 2013 przewidziane jest także wprowadzenie nowej legislacji dotyczącej szkół z internatem
dla uczniów szkół ogólnodostępnych i specjalnych.
System stypendialny zostanie rozbudowany i obejmie szkoły HBO5 oraz edukację drugiej szansy,
i do roku 2014 stypendia będą przyznawane automatycznie wszystkim uprawnionym.
http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/
Projekt legislacji dotyczącej reformy szkolnictwa średniego ma wejść w życie w r. 2014. W
ramach przygotowania reformy wszystkie rozporzÄ…dzenia i dekrety dotyczÄ…ce szkolnictwa
średniego muszą być skoordynowane. W międzyczasie, powołano zespół, który przygotował
raport zawierajÄ…cy szereg propozycji reform.
http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2009/0424-visienota-SO-Monard.htm
Rząd planuje wprowadzenie ujednoliconego statutu flamandzkich nauczycielskich związków
zawodowych dla całego sektora edukacji, który będzie dotyczył wszystkich poziomów i systemów
kształcenia.
Dwie lub więcej gminy (także we współpracy z innymi organizacjami) będą mogły ustanowić
ponadlokalne stowarzyszenie edukacyjne (IGOV).
http://www.ond.vlaanderen.be/wetwijs/thema.asp?id=123&fid=3
Regulacje dotyczące transportu uczniów muszą być nie tylko zaktualizowane, ale także
uproszczone, a współpraca z publiczną firmą transportową  De Lijn rozwinięta w celu
maksymalnego wykorzystania dostępnych środków.
Główna debata dotycząca szkolnictwa wyższego i jego instytucji obejmuje zagadnienia
strukturalne. Proces akademizacji zostanie ukończony w 2013. Czy studia o charakterze
akademickim oferowane przez kolegia uniwersyteckie będą nadal funkcjonowały, czy zostaną
raczej przeniesione do uniwersytetów? Czy kolegia uniwersyteckie oferujące zawodowe studia
prowadzące do uzyskania stopnia na poziomie licencjatu (Bachelor) także zostaną przejęte przez
uniwersytety?
Dodatkowo, przewiduje się akademizację wyższego szkolnictwa artystycznego.
Usługi na rzecz studentów szkolnictwa wyższego będą również zreformowane, a zasady
dotyczÄ…ce korzystania z nich zostanÄ… uproszczone do roku 2012.
Opracowanie: Biuro Eurydice Wspólnoty Flamandzkiej Belgii
Bardziej szczegółowe informacje o systemach edukacji w Europie można znalezć w prowadzonej
przez EURYDICE bazie danych EURYBASE (http://www.eurydice.org).
Ostatnia aktualizacja: 2010
16


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN OBECNY I PLANOWANE REFORMY (Belgia wspólnota francuska)
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN OBECNY I PLANOWANE REFORMY Luksemburg
Efektywność systemu penitencjarnego w Polsce stan obecny i perspektywy Teodor Szymanowski
belgia wspólnota flamandzka
system edukacji luksemburg
Ksztalcenie uczestnikow OHP po planowej reformie oswiaty(1)
Sieroń Polski system podatkowy diagnoza problemów oraz propozycja reformy
Biotechnologia stan obecny i perspektywy rozwoju (Targoński)
System edukacji w Polsce i UE
Rola gazu ziemnego w polityce energetycznej Polski stan obecny i perspektywy
Pachociński Wspólczesne systemy edukacyjne
SYSTEM EDUKACYJNY Edukacja w Surinamie
3 Systemy Edukacji
System edukacji w Belgii
CELE I MECHANIZMY PROGRAMU PEMP ORAZ STAN OBECNY I PERSPEKTYWY PROGRAMU RABATOWEGO
CELE I MECHANIZMY PROGRAMU PEMP ORAZ STAN OBECNY I PERSPEKTYWY PROGRAMU RABATOWEGO
Polska entomologia sądowa – rys historyczny, stan obecny i perspektywy na przyszłość

więcej podobnych podstron