W Gulin Rozwój psychiczny dziecka w rodzinach społecznie patologicznych


WOJCIECH GULIN
Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach
społecznie patologicznych
Streszczenie: Relacja  rodzice  dziecko jest kluczowa dla jego rozwoju. Ma ona
jednocześnie znaczenie w wymiarach: jednostkowym i społecznym. W opracowaniu
ukazane będą zależności między rodzicami a dziećmi z punktu widzenia trzech ujęć
teoretycznych: przywiązania, teorii społecznego uczenia się i psychologii empatii.
Wspomniane wyżej zależności zobrazowane będą na przykładzie funkcjonowania dzieci
z rodzin wychowawczo niewydolnych. Przyjęcie takiego właśnie założenia do podjęcia
działań empirycznych stwarza bowiem perspektywę konkretnego  obejrzenia potrzeb
dziecka w kontekście świadomości roli wychowawczej rodzica.
SÅ‚owa kluczowe: Rodzice, dziecko, patologia, potrzeby, przywiÄ…zanie, empatia,
uczenie siÄ™.
Wstęp
Rozwój dziecka jest zależny od wielu czynników. Jedne z nich pełnią rolę
znaczącą, inne zaś drugorzędną. Do kluczowych warunków należy relacja dziecka
z rodziną a szczególnie zaś z rodzicami.
W psychologii rola rodziny w rozwoju dziecka skutkowała powstaniem wielu
teorii odnoszÄ…cych siÄ™ do omawianego aspektu. W prezentowanym opracowaniu
podjęta będzie próba empirycznego odniesienia się do perspektyw rozwojowych
w kontekście zaspokajania potrzeb rozwojowych dziecka przez rodziców wraz
z określeniem konsekwencji w jego uspołecznieniu. Do uzyskania obrazu relacji
między dzieckiem a rodziną posłuży test Rysunku Rodziny L. Cormana. Nie jest
jednak możliwe, by w krótkim opracowaniu poddać analizie wszystkie aspekty
ujmowane w przywołanym teście, dlatego też skupimy się na kilku wybranych
zagadnieniach. Znaczenie rodziny w kontekście zaspokajania potrzeb dziecka
chcielibyśmy ukazać na przykładzie dzieci, pochodzących z rodzin niewydolnych
Wojciech Gulin
162
wychowawczo, tworzących grupę tzw. marginesu społecznego. W tym środowisku
widać bowiem wyraznie zagadnienie jakości bodzców rozwojowych, przekazywa-
nych przez rodziców. Początkowo planowaliśmy zestawienie uzyskanych wyników
dzieci z wymienionych wyżej rodzin z badaniem dzieci pochodzących z tzw.
rodzin właściwych. Po namyśle jednak nie uzyskalibyśmy pewności, iż dzieci
z rodzin prawidłowo funkcjonujących prezentują modelowe funkcjonowanie
rodziny. Zestawienie wyników badań obu grup środowiskowych jest zasadne,
wymaga jednak przeprowadzenia odrębnych badań, z innym określeniem celu
opracowania.
Sygnalizowane zagadnienie chcielibyśmy ukazać w terminach charakterystycz-
nych dla kilku ujęć teoretycznych, jakimi będą teorie: przywiązania, społecznego
uczenia się i empatii. Od zarysowania głównych założeń wyżej wymienionych
teorii chcielibyśmy rozpocząć prezentację opracowania.
Podstawy teoretyczne
Zanim jednak przystąpimy do prezentacji ujęć teoretycznych przytoczymy
dwa sposoby definiowania rodziny, akcentujące zagadnienia relacji między jej
członkami.
W definicjach odnoszących się do ujęcia rodziny często kładzie się nacisk na to,
czym rodzina jest oraz co powinna realizować. Wymienione dwa aspekty można
potraktować niemal jako podstawę podziału wielu definicji określających rodzinę.
Przykładem jednego sposobu definiowania może być stanowisko J. Rembowskie-
go. Według niego rodzina to  taka grupa, która składa się z mężczyzny i kobiety
złączonych małżeństwem, z ich potomstwa (własnego lub adoptowanego) oraz
w niektórych przypadkach z osób innych najczęściej najbliższych krewnych (Rem-
bowski 1986a, s. 13). Drugi sposób rozumienia tego terminu zobrazować można
następująco: rodzina jest głównym czynnikiem uspołecznienia dziecka, wprowadza
je w kulturę, w której ono ma się wychowywać i żyć (Wołoszynowa 1960).
Jak zatem widać, obowiązki rodziny od strony definicyjnej określane są dosyć
dokładnie. Pytaniem więc będzie: w jaki sposób matka i ojciec realnie wpływają
na rozwój swojego dziecka? Procesy: rozwojowy i wychowawczy będące w swo-
jej istocie złożone, wzajemnie się przenikają, tworząc całość składającą się na
osobowość człowieka.
Dobór trzech różnych perspektyw ujmowania rodziny nie jest przypadkowy.
Chcieliśmy bowiem ukazać znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju osobowe-
go. Pierwsza zatem teoria odnosi się do zagadnienia przywiązania, jej głównym
przedstawicielem jest J. Bowlby (1969, 2007). Kolejna odnosi się do rangi społecz-
nego uczenia siÄ™, jest to propozycja A. Bandury (2007). Z kolei proces empatii,
a zwłaszcza jej poziom, staje się niejako skutkiem jakości rozwoju człowieka, na
który składają się przywiązanie i uczenie się w relacji  dziecko  rodzice .
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
163
Proces wychowywania dziecka ma charakter relacyjny. Dokonuje siÄ™ bowiem
w relacji między dzieckiem a opiekunem. Z jednej strony relacji jest dziecko,
z drugiej zaÅ› matka, ojciec lub wychowawca. W prezentowanym opracowaniu
uwzględniona będzie biologiczna rodzina dziecka. Ze względu zatem na przyjęte
założenie projekcyjnego  opisu rodziny przez dzieci ze środowiska społecznie
patologicznego, korzystne będzie odniesienie się do teorii przywiązania.
Przywiązanie jest efektem związku między dzieckiem a opiekunem. W przy-
padku prezentowanych badań są nimi: matka lub ojciec. Jakość przywiązania
skutkuje rozwojem cech osobowych, tak na poziomie każdego okresu rozwojo-
wego, jak również rzutuje na pojawienie się cech indywidualnych osoby dorosłej.
Według J. Bowlby (1969, 2007) poprzez przywiązanie do opiekuna20 dziecko
zyskuje możliwość zdobywania informacji o sobie i otoczeniu. Podstawą jednak
jest więz matki z dzieckiem, efektem tego zaś jest utworzenie  niszy bezpieczeń-
stwa (Bu erworth 1997, s. 33). Bezpieczeństwo jest bowiem podstawowym
pojęciem w zjawisku przywiązania. Zaspokojone poczucie bezpieczeństwa
wyzwala w dziecku aktywność nakierowaną na poznawanie otaczającego świata.
Czynności eksplorowania otoczenia mogą jednak zostać przerwane w sytuacji
zagrożenia, w której dziecko powraca do wspomnianej niszy. Przywiązanie
zatem daje perspektywÄ™ konfrontowania informacji o sobie z informacjami
o otoczeniu. Poprzez realizowanie przywiÄ…zania w dziecku tworzÄ… siÄ™ modele
ułatwiające zachowania eksploracyjne (Gasiul 1995). Rozwój dziecka narzuca
jednak konieczność uwzględnienia dyspozycji stwarzającej perspektywę innego
jakościowo przywiązania na następnych poziomach rozwojowych. Warunkiem
zatem koniecznym jest niejako  oderwanie siÄ™ od poziomu poprzedniego, co
możliwe jest dzięki dystansowaniu. Termin ów pojawił się w propozycji D.W.
Winnicota (1965). Jego przemyślenia odnosiły się do teorii relacji z obiektem.
Podobnie jak w koncepcji Bowlby ego, podstawÄ… w propozycji Winnicota jest
relacja matki z dzieckiem. KoniecznÄ… jednak dyspozycjÄ… matki jest empatia. Ona
niejako warunkuje jakość relacji z dzieckiem. Relacja nasycona bezpieczeństwem
i akceptacją motywuje dziecko do podjęcia prób dystansowania się od obiektu na
określonym poziomie i niejako  przejścia do następnego poziomu rozwojowego,
na którym z kolei dokonuje się przywiązanie powodujące w efekcie dystanso-
wanie, a więc oderwanie się  od obiektu właściwego na danym etapie życia ku
obiektowi mogącemu realizować nowy układ wartości (Gasiul 1995, s. 63).
A. Bandura (2007) jest autorem teorii społecznego uczenia się. W jego pro-
pozycji dają się wydzielić dwa podstawowe elementy, pierwszym jest społeczny
aspekt życia człowieka, drugi natomiast odnosi się do zjawiska uczenia się jako
głównego zagadnienia w jego rozwoju. Poprzez relację międzyludzką osoba
uczy się egzystować w społeczeństwie. Jedną stroną relacji jest dziecko, drugą
20
Dodać należy, iż zdaniem psychologów, w tym Bowlby ego, najczęściej w relacje z dziec-
kiem angażuje się matka.
Wojciech Gulin
164
natomiast osoba dorosła. Ona bowiem swoim zachowaniem wskazuje dziecku
sygnały wpływające na rozwój. Składają się nań konkretne zachowania w okre-
ślonych sytuacjach będące jednocześnie skutkiem uznawanego systemu wartości
czy też przekonań. Osoba dorosła jest przedstawicielem środowiska, w którym
również przebywa dziecko. Wspomniana interakcja społeczna nazywana jest
w teorii Bandury (2007)  wzajemnym determinowaniem . Poprzez własną teorię
psycholog amerykański wyjaśnia przyczyny zachowania dziecka, będące efek-
tem przebywania w określonym środowisku społecznym. Zachowanie więc jest
skutkiem poznawczego ujęcia otaczającej rzeczywistości. Stanowisko Bandury
zatem może być zaliczane do podejść poznawczo  behawioralnych.
Dziecko poprzez obserwację może naśladować zachowania dorosłego, uczy
się reagowania w sytuacjach podobnych do wcześniej obserwowanych. Według
Trempały (2000) w teorii Bandury społeczny wymiar uczenia się daje się ująć
w trzy aspekty. SÄ… nimi: facylitacja, wzmocnienie oraz uczenie. Wymienione
aspekty rozwijają się przez obserwację i naśladowanie dokonywane przez dziecko.
Osoba dorosła jest dla dziecka przykładem. Poprzez obserwację dziecko naśla-
duje spostrzegane zachowanie. Dorosły jest więc dla dziecka pewnego rodzaju
wzorem, modelem do naśladowania. W teorii kanadyjskiego psychologa ważne
miejsce zajmuje mechanizm modelowania. Wyróżnić w nim można trzy etapy.
W pierwszym dziecko skupia uwagę na modelu, będącym  wzorcem do ucze-
nia się. Drugi etap natomiast jest zapamiętaniem i przechowywaniem obrazu
modelu wraz z jego zachowaniami w określonych sytuacjach. Kolejnym etapem
zaś jest odtwarzanie reakcji modelu we własnym zachowaniu. Dochodzi zatem
do przetransponowania informacji o modelu na swoje zachowanie. Warunkiem
jednak koniecznym jest motywacja podmiotu do nauki. Zawiera ona jednak
według Bandury motywatory pozytywne i negatywne. Pozytywnymi są nagrody,
negatywnymi zaÅ› kary.
Na zakończenie prezentacji wybranych teorii rozwoju człowieka chcieliby-
śmy przedstawić propozycję M. L. Hoffmana (2007). Odnosi się do jednego
z ważnych procesów podmiotowych, wpływających na relacje międzyludzkie.
Tym procesem jest empatia. Wśród badaczy zajmujących się tą tematyką pa-
nuje powszechne przekonanie, że jest ona procesem prospołecznym. Niemal
od początku zajmowania się empatią na gruncie psychologii podkreślano jej
znaczenie w powstawaniu pozytywnych relacji międzyosobowych. Przykładem
takiego podejścia jest teoria empatii autorstwa T. Lippsa, powstała na początku
XX wieku, w której niemiecki psycholog stwierdził, iż wczucie jest podstawą
tworzenia społeczeństw i jednocześnie jest odpowiedzialne za rozwój cywili-
zacji. Empatia najczęściej definiowana jest jako wczuwanie się w cudze stany
psychiczne (Gulin 1994). Podkreśla się również, iż ma ona charakter rozwojowy
(Rembowski 1989). Rozwija się natomiast w interakcji z otoczeniem, zależąc od
relacji  podmiot  przedmiot . Dziecko nabywa więc umiejętności wczuwania się
w cudze stany psychiczne od najbliższego otoczenia społecznego po to, by wobec
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
165
niego empatyzować. Według M. Barne a (1980) relacja dziecka z rodzicami jest
podstawą rozwoju empatii. Dostrzegł on trzy znaczące etapy wspomnianego wyżej
rozwoju. W pierwszym dziecko odbiera uczucia ze strony otoczenia (rodzice,
opiekunowie), nie sÄ… one jednak wiÄ…zane z konkretnymi sytuacjami. W drugim
etapie ujmuje uczucia i emocje odnoszące się do empatii rodziców. W trzecim
zaś zewnętrzne oznaki empatii rodziców kojarzy z konkretną sytuacją. Dziecko
więc niejako  uczy się empatii, aby poprzez nabywanie doświadczenia wczuwać
się w stany psychiczne innych osób. Rodzice zatem są pierwszymi nauczyciela-
mi empatii. Ich miłość wobec dziecka rozwija empatię, co w efekcie powinno
skutkować jego zachowaniami altruistycznymi. Jak więc widać, pogląd Barne a
jest w dużym stopniu zbieżny z teorią Bandury.
Wczucie jest więc od strony naukowej zagadnieniem interdyscyplinarnym,
będącym przedmiotem zainteresowania nie tylko psychologii, ale również peda-
gogiki, medycyny, zarzÄ…dzania oraz wielu innych dziedzin. Rodzic, nauczyciel,
wychowawca, ksiądz, lekarz powinni prezentować wysoki poziom empatii wobec
drugiej osoby, co stanowi gwarancję prospołecznego wykonywania swoich funk-
cji, ucząc jednocześnie zachowań prospołecznych. Wyobrazmy sobie bowiem
stomatologa o niskim poziomie empatii.
Przejdzmy jednak do teorii Hoffmana. Swoją propozycję lokuje wśród teorii
prospołecznego rozwoju moralnego. Koncentruje się zatem na zachowaniach
prospołecznych. Są one efektem rozwoju moralnego związanego z empatią.
Psycholog amerykański, zajmując się empatią i jej rozwojem, wyróżnia procesy
emocjonalne i poznawcze, co może nie jest podejściem zaskakującym, lecz
nowatorskie jest jednak to, że nie podejmuje próby wskazania dominującej roli
jednego z procesów nad drugim, to zaś z kolei było często spotykanym stano-
wiskiem w propozycjach psychologów21.
Teoria Hoffmana ma wyrazny kontekst społeczny. Wyróżnił on trzy poziomy
rozeznania społecznego, zależnego od rozwoju. Pierwszy poziom sprowadza
się do uświadomienia sobie niezmienności osoby. Człowiek zatem dostrzega
innych jako odrębnie istniejące byty, co jest związane z własną niezmiennością.
Opanowanie tej dyspozycji powinno zbiegać się z ukończeniem pierwszego
roku życia. Na dzieciństwo przypada drugi etap. W nim zaś ma miejsce dalszy
rozwój orientacji społecznej. Człowiek bowiem rozwija umiejętność przyjmo-
wania perspektywy drugiego człowieka. To zaś skutkuje nie tylko zdolnością do
ujmowania różnic fizycznych między sobą a innymi, ale również do rozróżniania
uczuć na własne i cudze. W trzecim poziomie rozeznania społecznego (pózne
dzieciństwo, adolescencja) pojawia się identyfikacja osobowa. Umożliwione
jest dostrzeganie u innych ludzi stałych cech osobowych, poglądów oraz stanów
psychicznych niezwiÄ…zanych z percypowanÄ… sytuacjÄ….
21
Wspomnieć jednak należy, iż Hoffman spostrzegany był jako zwolennik dominującej roli
emocji nad sferÄ… poznawczÄ….
Wojciech Gulin
166
Empatia według Hoffmana (2007, s. 14) jest więc  reakcją afektywną bardziej
odpowiadającą sytuacji innej osoby niż własnej . Prezentowany autor kładzie
nacisk na sam fakt pobudzenia empatycznego, uważając jednocześnie, iż po-
dobieństwo stanów wewnętrznych podmiotu i przedmiotu jest zagadnieniem
drugorzędnym w empatii. Omawiany psycholog opowiada się za wpływem
stylów wychowawczych na poziom empatii dziecka a w konsekwencji  na jego
poziom altruizmu. Empatyczna postawa rodziców oraz stosowanie przez nich
indukcyjnych sposobów dyscyplinowania wraz z procesem komunikacji w ro-
dzinie poprzez modelowanie wpływa pozytywnie na rozwój empatii dziecka
(Davis 1999).
Po ukazaniu zarysu trzech koncepcji akcentujÄ…cych znaczenie rozwojowe
relacji między dzieckiem a rodzicami chcielibyśmy ukazać wyniki prac empi-
rycznych.
Opis grupy badanych dzieci
W badaniach dzieci zaplanowaliśmy poznanie ich projekcyjnego ujęcia rodziny.
Panuje dosyć powszechne przekonanie, iż do psychologii termin  projekcja został
wprowadzony przez Z. Freuda, jak jednak przeanalizował J. Rembowski (1986b)
w okresie przedfreudowskim również stosowano ów termin. Nie wdając się jednak
w zawiłości definicyjne, przyjęliśmy rozumienie projekcji polegające na  spon-
tanicznym i nieświadomym uzewnętrznianiu podmiotowych cech (Sęk 1984,
s. 10). W niniejszym opracowaniu nie będzie to zatem mechanizm obronny.
W badaniu posłużyliśmy się trzema metodami. Podstawową stał się test Ry-
sunku Rodziny L. Cormana. Rysunek bowiem  jest niepowtarzalnÄ…, osobistÄ…
ekspresją wewnętrznych doświadczeń, która odpowiednio wykorzystana do-
starcza informacji cennych nie tylko z diagnostycznego lecz i z terapeutycznego
punku widzenia (Oster, Goud 2002, s. 21). Jednak jego interpretacja wymaga
uzyskania informacji od dziecka i o dziecku. Pozostałymi metodami w niniejszym
opracowaniu były: obserwacja zachowania dziecka nie tylko w czasie badania
lecz również w trakcie całego pobytu w pogotowiu opiekuńczym, analiza pełnej
dokumentacji dziecka, w niej zaś: dane z wywiadu środowiskowego, sentencje
postanowień sądowych, karta zdrowia dziecka oraz rozmowa z dzieckiem.
Analizie poddaliśmy grupę pięćdziesięciu pięciu dzieci, przebywających
w pogotowiu opiekuńczym22. Osoby badane znajdowały się w młodszym
22
Nie były brane pod uwagę dzieci z domów dziecka, one są bowiem po oddziaływaniach
opiekuńczo-wychowawczych, realizowanych początkowo właśnie w pogotowiu opiekuń-
czym a następnie kontynuowanych w domach dziecka. W założeniu zaś była chęć przyj-
rzenia się projekcyjnemu obrazowi rodziny niemodyfikowanemu wyżej wymienionymi
oddziaływaniami.
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
167
wieku szkolnym (7 8 lat). Wybrane dzieci prezentowały rozwój intelektualny
w granicach normy. Nie zakładaliśmy uwzględnienia roli płci w interpretowaniu
wyników badań, jednak wymieniona wyżej grupa składała się w 61% z chłopców
zaś w 39% z dziewcząt. Ich środowisko rodzinne w postanowieniach sądowych
były opisane jako niewydolne wychowawczo, niedostatecznie sprawujące
swoje zadania wychowawcze, jednocześnie nie gwarantowało poprawnego
wychowania własnych dzieci. Najczęściej występującą patologią był alkoholizm
obojga rodziców (ojcowie jednak częściej niż kobiety byli uzależnieni od na-
łogu). Ujęcie struktury rodziny wskazywało, iż najczęściej występującą formą
było samotne wychowywanie dzieci przez matkę, następnym rodzajem był
konkubinat. Rodziny, których podstawą było zawarcie małżeństwa, stanowiły
mniejszość.
Wyniki badań
Po zarysowaniu specyfiki grupy badawczej chcielibyśmy przejść do ukazania
wyników badań. W ich prezentowaniu posłużyłem się opracowaniem testu Ry-
sunku Rodziny, dokonanym przez M. Braun-Gałkowską (1985, 1991). Aspektem
formalnym autorka rozpoczęła opisywanie szczegółowych zagadnień odnoszących
się do rysunku rodziny. Tak więc w odniesieniu do badanych dzieci ten aspekt
jako pierwszy poddałem analizie. Pierwsze zagadnienie zatem odnosiło się do
określenia ogólnego typu rysunku. W przywoływanym opracowaniu wyróżnione
sÄ… dwa: emocjonalny i racjonalny. Pierwszy ujmuje tendencjÄ™ osoby badanej
do podejmowania działania oraz łatwości w nawiązywaniu interakcji. Drugi
(racjonalny) natomiast wskazuje na osoby raczej zahamowane. W przypadku
badanych dzieci 85% rysunków dało się zaklasyfikować jako racjonalne przy
15% o typie emocjonalnym.
Innym wymiarem analizy rysunku rodziny są elementy graficzne, na które
składają się: nacisk kredki i rozmach w rysowaniu. W odniesieniu do rysunków
badanych dzieci większość z nich stosowała krótką kreskę (79%), z kolei 45%
preferowało silny nacisk, przy 55% słabo prowadzących kredkę po kartce.
Kolejnym aspektem w analizie rysunku są barwy. Spotkać można odmienne
poglądy dotyczące możliwości interpretowania barw. Jedno ze stanowisk nie
wiąże z kolorami rysunku zbyt dużego znaczenia (por. Frydrychowicz 1984).
Inne natomiast akcentuje ewentualność ich uwzględniania (por. Braun Gałkow-
ska 1985). Uwzględnienie kolorystyki w rysunku znacznie wzbogaca informacje
dotyczące projekcji dziecięcej. Dlatego też w niniejszym opracowaniu również
chciałbym uwzględnić interpretację barw w rysunkach dzieci.
Wszystkie dzieci używały siedem barw (mimo dostępności do większej liczby
kolorów). Procentowe zestawienie odnosi się do częstości występowania kolorów
we wszystkich rysunkach.
Wojciech Gulin
168
Tabela 1. Zestawienie częstotliwości wybieranych kolorów
Ranga 1 2 3 4 5 6 7
Kolor niebieski żółty czerwony czarny zielony brązowy fioletowy
%
94 88 85 79 77 55 45
wyborów
yródło: opracowanie własne
Zauważyliśmy jednak, iż daje się również wyróżnić częstość używania bar-
wy w malowaniu głównego motywu rysunku. Tak więc osoby znaczące czy też
dom (jeżeli on był głównym motywem rysunku) częściej były malowane bar-
wą zieloną niż pozostałymi kolorami. Następnymi barwami, odnoszącymi się
do głównego motywu w kolejności ich stosowania były: czerwona, niebieska,
czarna, brązowa i żółta.
Kolejne zagadnienie odnosi siÄ™ do aspektu przestrzennego. Jest on tym
wymiarem, w którym kryje się najwięcej wyznaczników odnoszących się do
projekcyjnego ujmowania własnej rodziny.
Analiza rysunków dziecięcych daje możliwość wydzielenia płaszczyzn najczęściej
przez dzieci zapełnianych. Za Braun-Gałkowską (1985) przyjęliśmy podział całej
płaszczyzny kartki papieru z podaniem znaczeń odnoszących się do poszczególnych
jej części. Zaznaczyć jednocześnie należy, iż lewa strona kartki w interpretacji łączy
się z przeszłością bądz introwersją, natomiast prawa jest w opozycji do lewej i ozna-
cza nakierowanie się autora rysunku ku przyszłości bądz ekstrawersji. Umieszczony
niżej schematyczny rysunek ilustruje kartkę papieru z zaznaczonymi ogólnymi
cechami wskazujÄ…cymi na kierunki interpretacji wraz z procentowym zestawieniem,
odnoszącym się do preferowanych przez badane dzieci płaszczyzn.
Rysunek 1. Przestrzenne rozmieszczenie rysunków na częściach płaszczy-
zny kartki
idealizm, wyobraznia, marzenia
aktywność
zahamowanie
atak
10%
0%
fiksacja napięcie
regresja 18% 3% potrzeby
zajęcie się sobą konflikty
39% 30%
podświadomość, zmęczenie, nerwice, depresje
yródło: opracowanie własne
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
169
Wyżej przedstawiona ilustracja pokazuje, iż najwięcej dzieci swoje rysunki
sytuuje w dolnej części kartki, jest ich bowiem 69%. 21% dzieci narysowało
swoją rodzinę nieco wyżej. Najmniej zaś (10%) w górnej części kartki. Również
w analizie prac należy uwzględnić przestrzeń ujmowaną pionowo. To zestawienie
ukazuje, iż 67% umieściło swoje wytwory po lewej stronie, 33% natomiast po
prawej.
Ważnym aspektem interpretacji jest ujęcie treści rysunków.
Pierwszą refleksją dotyczącą treści jest pojawienie się różnych sposobów
pokazywania własnej rodziny. Otóż budynek często stanowił ważną część pro-
jekcyjnego opisania rodziny. W 52% rysunków umieszczony był budynek. Dom
bez osób był umieszczony na 12% rysunków. U 40% dzieci natomiast wraz z bu-
dynkiem przedstawiono również ludzi. Dodać należy, iż w 41% rysunków dom
był umieszczony po lewej stronie, w tym samym procencie w centrum kartki,
natomiast 8% dzieci umieściło dom po prawej stronie.
Innym zagadnieniem związanym z treścią rysunków dzieci jest umieszczanie
siebie na rysunku. Otóż w 55% dzieci pomijały siebie w projekcyjnym ukazywa-
niu swojej rodziny. Najbardziej waloryzowaną osobą była matka, najczęściej zaś
dewaloryzowaną  ojciec. Częstym motywem przedstawiania własnej rodziny
jest rysowanie sióstr i braci z pominięciem rodziców i autora rysunku.
Uzyskane wyniki stwarzajÄ… perspektywÄ™ spojrzenia na badane dzieci niejako
z dwóch punktów widzenia. Jednym było opisanie konstrukcji psychicznej au-
torów rysunku. Drugim zaś projekcyjne ujęcie własnej rodziny. Granica między
wspomnianymi ujęciami jest jednak nieostra co spowodowane jest wzajemną
zależnością. Struktura psychiczna dzieci jest bowiem w dużej mierze efektem
oddziaływania rodziny wpływającej jednocześnie na projekcję dzieci.
Analiza rysunków dzieci pozwoliła na określenie ich niektórych cech. Tak
więc wychowankowie placówki opiekuńczo-wychowawczej byli dziećmi zaha-
mowanymi, o dużej gwałtowności. Obserwacja zachowania dzieci dawała pod-
stawę do stwierdzenia niemal brutalności w ich reakcjach, co również znalazło
potwierdzenie w aspekcie formalnym wykonanych rysunków.
Częstotliwość stosowania i wybór barw stwarzał perspektywę opisywania
emocjonalności badanych dzieci. Połączenie zaś znaczenia kolorów z aspektem
przestrzennym ujawniało tendencje projekcyjnego obrazu własnej rodziny. Nasile-
nie aspektu emocjonalnego występowało w rysunkach o dużej liczbie stosowanych
kolorów. Dawał się jednak zauważyć stan przeciwny, gdzie emocje obrazowane
były jednym kolorem. Barwy w rysunkach rysunków dzieci sygnalizowały ich
potrzeby, zwłaszcza dominację potrzeby miłości, harmonii i akceptacji. Pozosta-
łymi cechami było oczekiwanie: otwartości, spontaniczności czy braku napięcia
wewnętrznego. W tym miejscu chciałbym odnieść się do wyników obserwacji
zachowania dzieci. Otóż wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych
będący w młodszym wieku szkolnym chętnie nawiązywali kontakt z dorosłymi
bądz z rówieśnikami. Były one nacechowane bezpośredniością i oczekiwaniem
Wojciech Gulin
170
pozytywnego przebiegu relacji. Kolejne używane barwy (czerwona, czarna 
częściej wybierane niż pozostałe) wskazywać mogły na tendencję do agresyw-
ności autorów prac. Najczęściej kontury rysunków przedstawiane były kolorem
czarnym, w kształty obiektów zaś wrysowywano pozostałe kolory. Można zatem
przyjąć, iż tego rodzaju prace pokazują jednak rodzinę przez symbolikę czarnej
barwy (nicość, zaprzeczanie).
Kolorystyka znaczących obiektów jest inna niż tła, czy też elementów drugo-
rzędnych. Zestawienie barw, jakimi przedstawiany był cały rysunek z jego obiek-
tami głównymi pokazuje rozbieżność w wykorzystywaniu konkretnych kolorów.
Symbolika głównych postaci lub innych obiektów wskazywała, iż dominującą
była postawa obronna wobec rysowanego wizerunku osoby.
W dalszej części chciałbym skoncentrować się na obrazie rodziny. Ważnym
spostrzeżeniem jest to, iż tylko troje dzieci narysowało swoje rodziny w składzie
zgodnym z danymi z wywiadu środowiskowego. Pozostali autorzy rysunków
(95%) ukazywali różne zestawienia osób z rodziny lub otoczenia, względnie nie
rysowali żadnych postaci
Rodzina rysowana przez dzieci wyraznie sytuowana była w aspekcie nakie-
rowanym na przeszłość. Zdecydowana większość dzieci właśnie w ten sposób
ukazała swoją projekcję związaną z rodziną. Ujęcie bowiem aspektu przestrzen-
nego wskazywało na występowanie regresji u dzieci. Barwy oraz rozmieszczenie
rysunku akcentowało oczekiwanie dzieci związane z przeszłością, co można
wyjaśnić jako niezaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa, wyciszenia i spokoju.
Dane z akt jednoznacznie wskazywały, iż życie dzieci w momencie badań było
tych uwarunkowań pozbawione, to zaś w dużej mierze było powodem umiesz-
czenia dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Ujmowanie przez dzieci
przyszłości w postaci planów, projektów czy też podejmowania aktywności
zmierzającej do ich realizowania w rysunkach praktycznie nie występowało,
co miało swoje potwierdzenie w rozmowach z dziećmi. Otóż wszelkie próby
odniesienia się do przyszłości traktowały bardzo ogólnikowo i schematycznie.
Najczęściej zaś starały się unikać tego aspektu. Szczegółowo nawiązywały do
wspomnień, unikając rozmów o przyszłości. Dom rodzinny kojarzył się więc
z jednej strony z odbiorem zachowań agresywnych ze strony pozostałych
członków rodziny, z drugiej zaś zauważalne było oczekiwanie akceptacji i
afiliacji autorów rysunków. Sytuacja rodzinna z momentu badań zapewne nie
była przez dzieci akceptowana, czego potwierdzeniem było pomijanie siebie
na rysunkach. Rysowanie postaci często sprowadzało się zatem do ukazywania
rodzeństwa z pominięciem siebie. Można było wnioskować o istnieniu kon-
fliktów między autorem rysunku a jego rodzeństwem. W tym miejscu warto
ponownie przytoczyć dane z obserwacji. Otóż w trakcie pobytu rodzeństw
w placówce opiekuńczo-wychowawczej potwierdziło się nie tylko istnienie
wspomnianych wyżej konfliktów, lecz jednocześnie wyraznie zauważalna była
konkurencyjność i rywalizacja w koncentrowaniu uwagi otoczenia na sobie.
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
171
Obserwacja również potwierdziła spostrzeżenie, iż najczęściej nasilenie agresji
było kierowane ku rodzeństwu.
Dosyć znamienne jest, iż większość dzieci sytuowała swoją rodzinę poza
budynkiem (o ile był ujmowany na rysunku). Tylko 9% badanych umieściło
swoją rodzinę wewnątrz mieszkania. Można zatem przypuszczać, iż odrębne,
rozdzielne pokazanie domu i rodziny sugerowało konieczność poszukania
wyjaśnienia uzasadniającego taką właśnie reakcję. Jednym z powodów takie-
go rozwiązania zdało się być traktowanie domu jako miejsca niespełnionych
potrzeb z oczekiwaniem jednak na ich zaspokojenie. Wydzielenie osób z tegoż
domu wskazywać mogło na nie jako zródło i przyczynę niezrealizowanych
potrzeb. Osoby zatem, które tych potrzeb nie zaspokoiły, znalazły się poza
domem. Dzieci zapewne nie chciały umieszczać rodziny w domu. Znamienne
jest, że budynki umieszczone były najczęściej po lewej stronie kartki lub w jej
centrum. Rodzina przy nim przebywająca (lewa strona) nie miała jednak w
swoim składzie autora rysunku.
Rysowanie domu, rodziny poza nim i jednocześnie pomijanie siebie na rysunku
mogło wskazywać na ustosunkowywanie się dziecka w relacji do obiektu, jakim
jest dom i w relacji do obiektu, jakim jest rodzina. Ujawniły się zatem afekty
prowadzące do jakościowego określenia rozwoju self. Okazało się bowiem, że
dla badanych dzieci istnieje różnica między domem rodzinnym a ich rodziną.
Można zaryzykować stwierdzenie, iż oczekiwały zapewne zaspokojenia potrzeb
ze strony symbolu, jakim był dom rodzinny, nie zaś ze strony realnie istniejącej
rodziny. Powyższe stwierdzenie znalazło niejako swoje potwierdzenie w danych
z dokumentacji dzieci. Otóż rodziny umieszczone poza domem odrzuciły swo-
je dziecko, rodziny natomiast umieszczone w domu wykazywały jakąś formę
akceptacji dziecka a przez swój patologiczny sposób funkcjonowania stanowiły
dla dziecka zagrożenie i to było powodem umieszczenia w placówce. Dziecko
sygnalizowało oczekiwania związane z domem rodzinnym co zapewne nie od-
nosiło się do konkretnych osób.
Dyskusja wyników
W dalszej części opracowania chciałbym skupić się na propozycji wyjaśnienia
trzech aspektów w funkcjonowaniu badanych dzieci. Pierwszy odnosi się do
zinterpretowania znaczenia wymiaru temporalnego, drugi będzie sygnalizował
stan emocjonalny dzieci w warunkach zaburzonej relacji przywiÄ…zania. Trzeci
natomiast dotyczy znaczenia domu rodzinnego dla rozwoju dziecka.
Główną prawidłowością rozwojową ujętą w niniejszej pracy było zjawisko
przywiÄ…zania  dystansowania. W przypadku badanych dzieci pochodzÄ…cych ze
środowiska społecznie patologicznego relacja  dziecko  opiekun w kontekście
przywiązania nie była spełniana. Powyższe stwierdzenie wystarczy uzasadnić
Wojciech Gulin
172
decyzjami sądowymi, w wyniku których dzieci zostały umieszczone w placówce
opiekuńczo wychowawczej. Uogólniając postanowienia sądu, patologia spo-
łeczna rodziców była wystarczającą podstawą do podjęcia wspomnianej decyzji.
Rodzice zatem nie spełniali niemal dostatecznych warunków dla prawidłowego
rozwoju własnych dzieci.
Założyć jednak można, iż w przypadku dzieci (mimo przerwania bezpośredniej
relacji z domem, z rodzicami) oczekiwanie wystÄ…pienia przywiÄ…zania zapewne
występowało. Nastąpiło koncentrowanie się dzieci na przeszłości. Lokowano
zatem swoje oczekiwania w tym okresie z przeszłości, w którym przywiązanie
mogło się dokonywać. Przypuszczać można, iż na którymś z poziomów nie na-
stąpiło nasycenie przywiązaniem, a zatem nie pojawiło się dystansowanie. Tak
więc rozwój uległ zahamowaniu. Zahamowanie zaś jest efektem niespełnionego
przywiązania, co z kolei powoduje zależność od obiektów, wywołując jedno-
cześnie nadmierną afektywność (Gasiul 1998). Opisane zjawisko nawiązuje do
następnego aspektu, jakim jest stan emocji badanych dzieci.
Przeprowadzone badania wykazały nadmierną afektywność dzieci przejawia-
jącą się różnym nasileniem stanów nerwicowych. Według K. Horney (1993)
dziecko wychowywane w neurotycznej atmosferze nie ma wystarczajÄ…co roz-
winiętego poczucia przynależności. Otaczający świat odbierany jest jako wrogi,
powodujący bezradność i wywołujący poczucie izolacji. Dalszym skutkiem jest
sztywność w odbieraniu relacji z innymi osobami, przejawiająca się zależnością
od drugiego człowieka.
Trzeci z opisywanych aspektów odnosi się do znaczenia domu rodzinnego dla
dzieci, oddzielonego jednak od zagadnienia własnej rodziny. Jeden z wyników
pokazał właśnie rozdzielanie przez badanych wymienionych motywów. Można
założyć istnienie gotowości dziecka do podjęcia przywiązania w relacji  dziecko 
obiekt . Dziecko  podmiot oczekuje spełnienia oczekiwania zawiązanego z przy-
wiązaniem odniesionego do przedmiotu. W sytuacji niespełnienia przywiązania
przez rodzinę pojawić się może tendencja do personifikowania innego obiektu,
co może łączyć się z depersonalizacją podmiotu (Gasiul 1998). Wspomnianym
obiektem może być budynek  dom, w którym dzieci mieszkały.
W poprzednich latach zrealizowaliśmy badania dotyczące empatii dzieci i mło-
dzieży (Gulin 1994). Wśród kilku poruszanych zagadnień było zaakcentowanie
znaczącej roli środowiska rodzinnego w empatii dzieci. W jednym z aspektów
uwzględniających rozwój dziecka stwierdziliśmy, iż dzieci 11 12 letnie koncen-
trowały się na zaspokojeniu potrzeb związanych z rodziną, a w ich zachowaniu
dominowała przeszłość. Takie właśnie uwarunkowanie funkcjonowania dzieci
stało się podstawą do podjęcia następnych działań empirycznych. W nich zaś
tematem wiodącym miało się stać ujęcie zależności między młodszymi niż
wymienione wyżej dziećmi a ich rodzinami. Stąd też wychowankowie w wieku
7 8 lat stworzyli grupę badawczą. Badania wykazały zbliżony mechanizm w ich
reakcjach.
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
173
Przechodząc jednak do obecnie prezentowanych wyników badań, chcieli-
byśmy krótko nawiązać do jednego z opisywanych aspektów analizowanego
pod kÄ…tem perspektywy rozwojowej i wychowawczej. Jest to zagadnienie pro-
jekcyjnego  rozdzielania przez dzieci własnej rodziny i domu rodzinnego, co
w efekcie sprowadzało się do odmiennych oczekiwań wobec wymienionych
struktur.
Jakie więc znaczenie może mieć ten mechanizm dla procesu wychowaw-
czego?
Dziecko wykazywało oczekiwania związane z domem, nie zaś z konkretnymi
osobami. Tego typu mechanizm może być istotny dla procesu wychowywania
w palcówkach opiekuńczo wychowawczych, szczególnie zaś ważny jest dla rodzin
zastępczych czy adopcyjnych. Być może łatwiej będzie wypełnić symbol domu
rodzinnego niż zamieniać konkretne osoby z rodziny.
Zaprezentowane badania zasygnalizowały zagadnienie projekcyjnego ujmo-
wania rodziny przez dzieci 7 8 letnie. Wydaje siÄ™ uzasadnione dalsze podejmo-
wanie działań empirycznych w kontekście  przywiązania  dystansowania na
innych poziomach wieku życia. Wnioski z nich płynące ułatwić mogą wszelkie
propozycje organizowania form opieki nad dziećmi, które z różnych powodów
nie mogą przebywać z rodziną biologiczną.
Zakończenie
Ukazane w opracowaniu wyniki badań wskazują, że kluczowym zagadnieniem
funkcjonowania dziecka z rodziny patologicznej są potrzeby. Posługując się teorią
A. Maslowa (1990) dwa pierwsze (i zarazem fundamentalne) poziomy potrzeb
nie są zaspokojone. Przypomnieć można, iż są to potrzeby podstawowe (brak
zaspokojenia głodu, pragnienia, snu itp.) oraz drugi poziom, na którym znajdują
się potrzeby składające się na poczucie bezpieczeństwa. Tak więc niezaspokojone
potrzeby spowodują zapewne pojawianie się niedojrzałej osobowości. W niej zaś
sfera emocji i uczuć wobec samego siebie oraz wobec otocznia będzie nakierowa-
na na wystąpienie nadmiernego egoizmu. Obserwowanie zachowania rodziców
a zwłaszcza ich sposobów radzenia sobie z sytuacjami życiowym doprowadzi
do  przejęcia przez ich dzieci podobnych zachowań, co z kolei będzie zbieżne
z teorią społecznego uczenia się A. Bandury (2007). Również inne, poruszane
w opracowaniu zagadnienie, jakim jest empatia, będzie sprowadzało się do
reakcji nakierowanych na siebie, nie zaś na innych. Jest ona bowiem również
w dużej mierze efektem społecznego uczenia się, czego przykładem jest pogląd
M. Barne a (1980).
Wojciech Gulin
174
Literatura
ƒ Bandura A. (2007), Teoria spoÅ‚ecznego uczenia siÄ™. Warszawa: PWN.
ƒ Barne M. A., King L. M., Howard J. A. (1980) Empathy in young children:
relation to parent s empathy, affection, and emphasis on the feelings of others.
 Developmental Psychology , Nr 3.
ƒ Birch A., Malim T. (2002), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlÄ™ctwa
do dorosłości. Warszawa: PWN.
ƒ Bowlby J. (1969), A achment and los T. 1. Londyn: Hogarth.
ƒ Bowlby J. (2007), PrzywiÄ…zanie. Warszawa: PWN.
ƒ Braun-GaÅ‚kowska M. (1985), Test rysunku rodziny. Lublin: RWKUL.
ƒ Braun-GaÅ‚kowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin:
Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.
ƒ Bu erworth G. (1997), NiemowlÄ™ctwo. [W:] P. E Bryant, A. M Colman
(red.), Psychologia rozwojowa. Poznań: Zysk i S-ka.
ƒ Davis M. H. (1999), Empatia. O umiejÄ™tnoÅ›ci współodczuwania. GdaÅ„sk:
GWP.
ƒ Frydrychowicz A. (1984), Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania sto-
sunków rodzinnyc. Poznań: UAM.
ƒ Gasiul H. (1995), PrzywiÄ…zanie vs dystansowanie jako warunek rozwoju oso-
bowości. [W:] J. Trempała (red.), Rozwijający się człowiek. Bydgoszcz: WSP.
ƒ Gasiul H. (1998), U podstaw mechanizmów uzależnieÅ„. Perspektywa osoby jako
istoty emocjonalnie uwikłanej.  Studia nad Rodziną , Nr 2.
ƒ Gulin W. (1994), Empatia dzieci i mÅ‚odzieży. Lublin: TNKUL.
ƒ Hoffman M. L. (2007), Empatia i rozwój moralny. GdaÅ„sk: GWP.
ƒ Horney K. (1993), Neurotyczna osobowość naszych czasów. PoznaÅ„: Dom
Wydawniczy REBIS.
ƒ Maslow A. (1990), Motywacja i osobowość. Warszawa: Instytut Wydawniczy
PAX.
ƒ Oster G. D., Goud P. (2002), Rysunek w psychoterapii. GdaÅ„sk: GWP.
ƒ Rembowski J. (1986a), Rodzina w Å›wietle psychologii. Warszawa: WSiP.
ƒ Rembowski J. (1986b), Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i mÅ‚odzieży.
Warszawa: PWN.
ƒ Rembowski J. (1989), Empatia. Studium psychologiczne. Warszawa: PWN.
ƒ SÄ™k S. (1984), Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. PoznaÅ„: Wydaw-
nictwo UAM.
ƒ TrempaÅ‚a J. (2000), Koncepcje rozwoju czÅ‚owieka. [W:] J. Strelau (red.),
Psychologia. Podręcznik akademicki. T 1. Gdańsk: GWP.
ƒ Winnicot D. W. (1965), The maturational processes and the facilitating envi-
ronment. London: Hogarth.
ƒ WoÅ‚oszynowa L. (1960), Psychologia pomaga wychowaniu. Warszawa: Wiedza
Powszechna.
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
175
Mental development of children in socially pathological
families
Summary: The  parent  child relation is crucial to the child s development. It is also
important in the individual and the social dimension. The paper presents the relation-
ship between parents and children from the perspective of three theoretical approaches:
a achment, social learning theory and psychology of empathy. The relations mentioned
above are illustrated on the example of children from difficult families. Adopting this
assumption in order to take empirical action creates a prospect of a particular  look in
on the child s needs in the context of awareness of parent s educational role.
Keywords: parents, child, pathology, needs, affection, empathy, learning.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
R OP Z4 uwaga w rozwoju psychicznym dziecka
Inez Filipiak Przemoc wobec dziecka w rodzinie patologicznej praca
Rozwój duchowy dziecka alkoholika
Relacja dorosły dziecko w opiece społecznej zbiór publikacji
Rozwój mowy dziecka wg Montessori
Prawidłowy przebieg rozwoju mowy dziecka
obserwacja rozwoju małego dziecka
Rozwój neurofizjologiczny dziecka (art)
Gry komputerowe a psychika dziecka Artykul
Jak wspierac rozwoj mowy dziecka w wieku 0 6 lat

więcej podobnych podstron