YAMAHA NS 200


HI-FI
HI-FI
HI-FI - Zespoły głośnikowe 2000-3000 zł
HI-FI
HI-FI
łośniki Yamahy testujemy po nych tweeterów producentów europejs- ką warstwę gąbki poliuretanowej, w po-
raz pierwszy, w ogóle japoń- kich. dobnej otulinie są przewody od zwrotni-
ska twórczość elektroakus- Obydwa głośniki mają pełne ekrany cy do głośnika wysokotonowego, ale do
G
G
Gtyczna rzadko jest obiektem magnetyczne - ale można się było tego niskotonowego już nie. Obudowa wytłu-
G
G
naszych rozważań, bowiem nawet jeśli spodziewać po konstrukcjach ukierun- miona jest w bardzo niewielkim stopniu -
jakiś wybór zespołów głośnikowych kowanej na kino domowe Yamahy. Ale cienka warstwa wojłoku znajduje się tyl-
znajduje się w ofertach japońskich firm, w związku z ultranowoczesnymi proce- ko na górnej ścinace, i w postaci małego
to na ich promocję w pismach audiofils- sorami, w jakich po uszy tkwi japońska kawałka ok. 10x5 cm na tylnej ściance,
kich nie jest kładziony specjalny nacisk - firma, sposób wykonania zwrotnicy wy- na wysokości tunelu bass-reflex. Kon-
dystrybutorzy uważają zwykle sprawę daje się wręcz kuriozalny - oto elemen- struktor chciał więc zapewnić jak naj-
za przegraną w obliczu obdarzonej więk- ty przymocowano klejem do kawałka de- efektywniejsze działanie układu rezo-
szym zaufaniem i estymą konkurencji seczki, a ich końcówki przylutowano do nansowego, nawet kosztem dużego
specjalistycznych firm europejskich metalowych języków-konektorów, wkrę- udziału fal stojących, które nieuchronnie
i amerykańskich. Inaczej w przypadku conych w tę deskę. W praktyce nie ma będą powstawać między dużymi niewy-
Yamahy, której głośniki są dość ener- w tym nic złego, ale technika jest przed- tłumionymi równoległymi powierzchnia-
gicznie wprowadzane na rynek. Yama- potopowa. Przewody biegnące od gniaz- mi. Za to na samym dnie skrzyni przy-
ha, jako ekspert od kina domowego, kła- da do zwrotnicy zostały zwinięte w cien- mocowano kilkucentymetrowej grubości
dzie oczywiście duży nacisk na systemy
wielokanałowe, dostarczając niskobu-
NS-200 Yamahy są tylko pozornie prozaicznym układem dwudrożnym -
dżetowe pakiety satelitów z subwoofe-
już po chwili, a tym bardziej po bliższych oględzinach, znalezć można w
rem, ale zaskakująco bogata jest też
oferta klasycznych zespołów głośniko- tej konstrukcji kilka egzotycznych elementów.
wych. Seria NS to sześć nowocześnie
wyglądających, ale w ogólnym zarysie
szlachetnie konwencjonalnych konstruk-
cji, z których większość to modele wol-
nostojące. W NS-90 (podstawkowe),
NS-120 i NS-150 (obydwa wolnostoją-
ce) użyto głośników nisko-średniotono-
wych o średnicy 13-cm, w pierwszym
i drugim z nich w układzie dwudrożnym,
w trzecim w dwuipółdrożnym; w NS-
100, NS-200 i NS-300 w odpowiednio
podobnych układach są już większe
głośniki 16-cm. Schemat konstrukcyjny
jest więc bardzo  europejski , żadnych
układów trójdrożnych, smukłe obudowy,
ale same głośniki zdradzają już egzo-
tyczne pochodzenie. Półprzezroczysta
membrana głośnika nisko-średniotono-
wa została wykonana w całości, łącznie
z częścią centralną, zwaną nakładką
przeciwpyłową, z twardego polimeru z
dodatkiem miki - jest na pewno sztyw-
niejsza od większości stosowanych w
tym miejscu polipropylenów. Cewkę na-
winięto prostokątnym drutem, co po-
zwala lepiej wypełnić szczelinę magne-
tyczną i efektywniej wykorzystać stru-
mień. Producent chwali się, że kosz jest
 wysoce wytrzymały , ale wygląda dość
przeciętnie - jest wytłaczany z blachy, a
nie odlewany. Niespotykana jest kopuł-
ka wysokotonowa - sam materiał niby
znany - jedwab, ale oryginalny żółty
kolor wyraznie odróżnia ją od tekstyl-
Głośniki z Malezji, dość
niezwykłe, zwłaszcza
wysokotonowy- kopuł-
ka wygląda na
tekstylną, ale ma
zupełnie nietypowy
kolor. Yamaha to
dzisiaj przede
wszystkim kino
domowe, nie mogło
więc zabraknąć
ekranowa-
nia.
11/2001
11/2001
87
Yamaha
NS-200
HI-FI
HI-FI
HI-FI - Zespoły głośnikowe 2000-3000 zł
HI-FI
HI-FI
klocek, którego przeznaczenia nie od-
Laboratorium
gadłem - może jest to magiczna pułapka
na pasożytnicze rezonanse?
Z zewnątrz obudowa wygląda już zu- Minimum wartości modułu w okoli-
cach 200 Hz leży na poziomie 6 omów
pełnie normalnie, a nawet bardzo ład-
rys. 1
(rys. 1 Efektywność wynosi 88 dB, to
rys. 1).
rys. 1
rys. 1
nie. Front ma kolor srebrny, pozostałe
zupełnie dobrze w tej sytuacji.
ścianki oklejono jasną fiolią drewnopo-
Bass-reflex NS-200 reprezentuje rzad-
dobną - taką wersję dostarczone do tes-
ki przypadek, kiedy niskie strojenie potra-
tu, jest też opcja czarna. Przednie kra-
fi wzbudzić układ rezonansowy do bar-
wędzie lekko sfazowano. Wykonanie
dzo efektywnego prominiowania otworu.
jest staranne, a dzięki dużemu udziało-
Układ dostrojono do 40Hz, wierzchołek
wi jasnych kolorów całość prezentuje
ciśnienia z otworu sięga poziomu wystę-
się nowocześnie i jednocześnie nieba- pującego powyżej 100Hz na charakterys-
nalnie. Oprócz wymienionych na wstę- tyce samego głośnika, ale w zakresie mię-
dzy częstotliwością rezonansową obudo-
pie podstawowych modeli serii NS, są w
wy, a zakresem efektywnej pracy głośni- Rys. 1 - charakterystyka modułu impedancji.
jej składzie aż trzy głośniki centralne -
ka, współpraca ciśnień z otworu i głośni-
NS-C100, 200 i 300, każdy ze znaną już
ka nie jest dość skuteczna, i powstaje
żółtą kopułką wysokotonową i dwoma
lekkie  siodło . W zamian osiągamy bar-
głośnikami nisko-średniotonowymi - od-
dzo niską częstotliwość graniczną -6dB -
powiednio 10, 13 i 16 cm.
przy 33Hz. Przy 200Hz widać mały uskok,
sygnalizowany już na charakterystyce im-
pedancji - tak objawia się rezonans fali
stojącej w bardzo słabo wytłumionej obu-
Również w poprzednim odcin-
dowie (między dolną a górną ścianką
ku testu 2000-3000 zł, w obrębie
układa się połówka fali 200Hz).
konstrukcji podstawkowych, mieliś-
rys. 3
Na rys. 3
rys. 3 widać, że dość poważnymi
rys. 3
rys. 3
my głośnik japoński. Miniaturka Tech-
zaburzeniami obarczony jest przełom
nicsa, poza niezwykle ciekawą kon-
średnich i wysokich tonów, na tle ogólne-
strukcją, miała też nietypowe brzmienie,
go osłabienia tego zakresu, wybija się
trzeba jednak powiedzieć, że dość da-
Rys. 2 - zródła niskich częstotliwości,
przy 4kHz rezonans - być może kaprys
pomiar sinusoidą w polu bliskim.
leko odbiegające od normy liniowego
dość sztywnej membrany głośnika nisko-
przetwarzania. I choć nie można powie-
średniotonowego? Nie przekracza on
dzieć, że propozycja Yamahy udowad-
jednak poziomu średnich i wysokich to-
nia, iż Japończycy potrafią tworzyć zes-
nów, nie powinno być więc dramatu.
poły głośnikowe grające bardzo, bardzo
Zapadłość przy 6kHz nie pozwala usta-
neutralnie, to jednak tym razem zgodzę
lić tolerancji +/- 3dB dla całego pasma
się, że mieści się ona już w pewnej nie-
rys. 4
(rys. 4 ale mimo lokalnych problemów
rys. 4),
rys. 4
rys. 4
zbyt rygorystycznej normie - na wstępie
charakterystyka wygląda na ogólnie dob-
więc stwierdzam odpowiedzialnie, że
rze zrównoważoną.
charakterystyka tonalna nie dyskwalifi-
kuje tego głośnika i daje zielone światło
do dalszych badań. Przyznaję, że moje
Impedancja znamionowa [&!]6
ucho ustawione jest właśnie w ten spo-
Efektywność (2,83V/1m) [dB] 88
sób - żadne daleko idące anomalie cha-
Moc znamionowa* [W] 100
rakterystyki przetwarzania nie zostałyby
Wymiary (WxSxG)[cm] 85x21x31,7
Rys. 3 - zakres średnio-wysokotonowy, na osi 00, 150 i 300,
wybaczone przez żadne cudowności
w płaszczyznie poziomej, pomiar MLS.
* wg danych producenta
*
*
*
*
w innych dziedzinach, dynamiki, prze-
strzenności,  muzykalności , itp. 95
Yamaha ma więc anomalie charakte-
90
rystyki niewielkie (ale ma), a walory w
innych wymiarach dzwięku - wyrazne.
85
Skala dzwięku nie przekracza natural-
nych możliwości skromnego układu
80
dwudrożnego, ale Yamaha wykrzesała
ze swoich dwóch głośników wysoką dy-
75
namikę i ogromną żywość brzmienia.
Zakresem częstotliwości, który na
70
pewno zwróci uwagę już w pierwszym
wrażeniu, są wysokie tony. Tu jest klucz
65
do zaakceptowania lub odrzucenia ofer-
ty Yamahy, jak można podejrzewać, w 60
całym obszarze zespołów głośnikowych
55
serii NS, gdzie zastosowano ten sam
10 100 1000 10000
głośnik wysokotonowy. Kopułka jest jed-
Cz ę s to tliw o ść w H z
wabna, ale jak się okazuje, żółty jedwab
Rys. 4 - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, złożona z pomiarów sinusoidą i MLS.
ma zupełnie inne brzmienie - wysokie
tony są wręcz wyostrzone. Wcale nie
jest pewne, że należy je za to krytyko- wynika nie tyle z wysokiego poziomu, co
wać - wyostrzenie to wcale nie musi być adekwatnej dynamiki i czytelności. Bas
NS200
męczące, o ile w ogóle zaakceptujemy NS-200 też ma tutaj wiele do powiedze-
Cena (za parę) [zł] 2200,-
taką koncepcję brzmienia, ale pewne nia i również doskonale został wkompo-
Dystrybutor: AUDIO KLAN
też jest, że głośnik ten mogą sobie daro- nowany w dynamikę przekazu. Swoją
wać zarówno puryści, jak i lubujący się masą nie przechyli charakterystyki, nie
WYKONANIE i KOMPONENTY: Ciekawe
w brzmieniach miękkich, gładkich, mniej odbierze wyższym rejestrom pierwszo-
przetworniki, zagadki obudowy i zwrotnicy,
lub bardziej przytłumionych. NS-200 nie planowej roli, ale wplecie się w muzykę,
europejska, nowoczesna forma i estetyka
są jednak rozjaśnione, bowiem przełom nada jej wigor i puls.
OCENA: dobra+
średnich i wysokich tonów nie pozostaje NS-200 to brzmienie podrasowane,
już na pierwszym planie; minimum spój- ale chyba nieprzypadkowo, nie stara się
LABORATORIUM: Dobra efektywność przy
ności między tymi zakresami zostaje podobać każdemu, ale kieruje się ku słu-
bezpiecznej impedancji, charakterystyka ogólnie
utrzymane, ale tutaj nie zrodzi się już chaczom spragnionym dynamiki i moc- dobrze zrównoważona, ale z nierównomiernoś-
żadna natarczywość. Zdecydowane wy- nych rysów muzyki. Osiągnięte w tej
ciami przełomu średnich i wysokich tonów.
sokie tony nie są jednak pozostawione dziedzinie wyniki wzbudziły moje duże
OCENA: dobra
same sobie. We właściwym pasmie uznanie, choć za dostrzegalne odstęps-
średniotonowym, a nawet bardziej w je- twa od neutralności aż piątki postawić BRZMIENIE: Bardzo dynamiczne, pełne wigoru i
go niższym podzakresie, ponownie po- im nie mogę, to szczerze polecam za- zadziorności, z wyostrzoną górą pasma, ale i
jawia się duże nasycenie, dzwięczność. poznanie się z nimi wszystkim, którzy w dużym urokiem wielobarwności.
Mocno zbudowany  niższy środek to opisie tym odnalezli dużą część swoich
OCENA: dobra+
doskonała przeciwwaga dla ekspresyj- oczekiwań.
nej góry, zwłaszcza gdy jego znaczenie OCENA KOCCOWA:
DOBRA +
11/2001
88
Ci
ś
nienie w dB


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Fanuc MF M4 MS NS SSI M421 89 2
AUDI 200 1990
Wykorzystanie systemu hivamat 200 w leczeniu ran
200 25
200 18 (2)
yamaha style ludowe DieStern
instrukcja bhp przy obsludze czyszczarki naroznej typu cnr 200
Yamaha?zer00 Service Manual parts
YAMAHA AX 596
200 03 (2)

więcej podobnych podstron