2002 01 Szkoła konstruktorów klasa II


Szkoła Konstruktorów
z Zabrza, drugi, przedstawiony na fotografii gdy zachoruje ktoś z domowników. Przypo- dla różnych chorych i różnych leków.
11 został wykonany przez Piotra Wójtowi- minacz miałby wtedy postać niewielkiego Przeanalizujcie pod tym kątem przedsta-
cza z Wólki Bodzechowskiej. Wymienieni pudełka, ale nie musi być aż tak mały, jak wione rozwiązania.
trzej koledzy otrzymują na razie drobne upo- breloczek. W tej drugiej wersji, przeznaczo- W każdym przypadku trzeba się też zasta-
minki, a po opublikowaniu projektów - hono- nej dla różnych osób i różnych lekarstw nale- nowić, czy sygnał ma być na tyle głośny, że-
raria autorskie. żałoby koniecznie przewidzieć możliwość ła- by obudzić zainteresowanego, jeśli kolejny
twego nastawienia długości cyklu pracy. termin wypada w środku nocy? Jeśli tak, to
W takim przypadku trzeba też uwzględnić czy nie wprowadzić obwodu stopniowego
dodatkowy istotny problem. Pominięcie porcji zwiększania głośności?
syropu czy witamin ma niewielkie znaczenie. GratulujÄ™ wszystkim uczestnikom i licznej
Ale pominięcie jednej lub kilku dawek antybio- grupie tych, którzy rozwiązali zadanie, ale z róż-
tyku może mieć istotny wpływ na skuteczność nych względów nie nadesłali prac. Nagrody
kuracji. Pół biedy, gdy chory  klient leży plac- i upominki otrzymują: Piotr Bechcicki, Roman
kiem w łóżku. Wtedy prawdopodobnie nie Biadalski, Mariusz Chilmon, Dariusz Dreli-
przegapi sygnału dzwiękowego z przypomina- charz, Robert Jaworowski, Dariusz Knull,
cza, o ile tylko nie śpi kamiennym snem. Ale Michał Koziak, Piotr Kuśmierczuk, Rafał
nie zawsze przyjmowanie antybiotyków wiąże Stępień, Marcin Wiązania i Piotr Wójtowicz.
się z leżeniem w łóżku. Zdarza się, że mamy Aktualna punktacja podana jest w tabeli.
Fot. 11 Przypominacz Piotra Wójtowicza zwolnienie i pozostajemy w domu, ale przebieg Zachęcam serdecznie do udziału w bieżą-
choroby nie jest drastyczny i możemy nawet cym i następnych zadaniach.
wychodzić na dwór. Wtedy łatwo przegapić ko-
Uwagi końcowe lejny sygnał przypominacza i pominąć dawkę Wasz Instruktor
Bardzo się cieszę, że większość nadesłanych leku. Jak wspomniałem ogłaszając zadanie, Piotr Górecki
modeli została wykonana bardzo estetycznie. przed wakacjami na własnej skórze przekona-
Liczba przyznanych punktów w istotny spo- łem się, jak łatwo jest  przegapić kolejkę . Że-
Punktacja Szkoły Konstruktorów
sób uzależniona była też od estetyki wykona- by mieć kontrolę nad zużyciem leku oznacza-
Marcin WiÄ…zania Gacki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
nia modelu. łem flamastrem terminy zażycia na plastiko-
Krzysztof Kraska Przemyśl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Myślę, że przedstawione propozycje ukła- wym listku z tabletkami, co nie do końca roz- Mariusz Chilmon Augustów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
dowe zainspirują do dalszych modyfikacji wiązało problem. Jeszcze trudniej jest kontrolo- Dariusz Drelicharz Przemyśl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Bartłomiej Radzik Ostrowiec Św. . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
i ulepszeń. Decydując się na zaprojektowanie wać zużycie leku w postaci syropu czy proszku
Dariusz Knull Zabrze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
nowej wersji przypominacza lekarskiego nale- (np. leki wziewne na astmÄ™). Warto w zwiÄ…zku
Jarosław Chudoba Gorzów Wlkp. . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
żałoby dokładnie określić sposób jego działa- z tym rozważyć, czy ma sens zastosowanie ja-
Mariusz Ciołek Kownaciska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
nia. Zdecydowana większość uczestników kiegoś prostego licznika, pomocne do kontroli
Jakub Kallas Gdynia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Filip Rus Zawiercie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
proponuje jedynie krótki sygnał dzwiękowy po przyjmowania kolejnych dawek.
Rafał Stępień Rudy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
upływie zadanego czasu. Czy to wystarczy? Osobiście nie jestem przekonany do takie-
Michał Pasiecznik Zawiszów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wystarczy, o ile będziemy przypominacz go licznika, ale może on zainteresować Kole-
Marcin Malich Wodzisław Śl. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
stale nosić przy sobie, na przykład gdy bę- gów, którzy lubią rozbudowywać układ
Radosław Koppel Gliwice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
dzie miał on postać małego breloczka moco- i wzbogacać go o różne dodatkowe funkcje.
Aukasz Cyga Chełmek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
wanego do szlufki spodni. Jeden niezbyt dłu- Ja byłbym za prostszym rozwiązaniem - Jacek Konieczny Poznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Radosław Ciosk Trzebnica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
gi i niezbyt głośny sygnał dzwiękowy całko- niech sygnał dzwiękowy zostanie włączony aż
Maciej Jurzak Rabka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
wicie wystarczy. Taki przypominacz dobrze do czasu, gdy użytkownik skasuje go przyci-
Ryszard Milewicz Wrocław . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
zda egzamin u osób, które prowadzą normal- śnięciem przycisku i dopiero wtedy rozpocznie
Piotr Romysz Koszalin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
ny tryb życia, a muszą regularnie zażywać ja- się nowy cykl (przy czym dzwięk nie powinien
Emil Ulanowski Skierniewice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
kieś lekarstwo. W tym wypadku nie trzeba być ciągły ze względu na oszczędność prądu, Piotr Wójtowicz Wólka Bodzechowska . . . . . . . . . . . . . 15
Artur Filip Legionowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
przełącznika czasów - wystarczy jednorazo- tylko powinny to być impulsy, powtarzane np.
Roman Biadalski Zielona Góra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
wo ustalić długość cyklu pracy. co 20 sekund czy co minutę.). W takiej wersji
Jarosław Tarnawa Godziszka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Działanie powinno być inne, jeśli przypo- wymagana byłaby reakcja użytkownika - wci-
Arkadiusz Zieliński Częstochowa . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
minacz miałby być większym urządzeniem, śnięcie przycisku i zażycie lekarstwa. Z pew-
Piotr Dereszowski Chrzanów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
którego nie będziemy stale nosić przy sobie. nością radykalnie zmniejszy to szansę pomi- Aleksander Drab Zdziechowice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Szymon Janek Lublin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Taka wersja jest także jak najbardziej sen- nięcia dawki medykamentu. Przypominam, że
Wojciech Macek Nowy SÄ…cz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
sowna i byłaby przeznaczona do użytku do- takie działanie byłoby potrzebne do przypomi-
Sebastian Mankiewicz Poznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
mowego sporadycznie, tylko w okresach, nacza  stacjonarnego , stosowanego w domu
Co tu nie gra?
C
o
t
u
n
i
e
g
r
a
?
S
z
k
o
Å‚
a
K
o
n
s
t
r
u
k
t
o
r
ó
w
k
l
a
s
a
I
I
Co tu nie gra?- Szkoła Konstruktorów klasa II
C
o
t
u
n
i
e
g
r
a
?
Rozwiązanie zadania 63 można zobaczyć na rysunku A. Według po- SFH300, przerzutnik zostanie wyzerowany,
W EdW 9/2001 zamieszczony był schemat mysłodawcy naciśnięcie przycisku START a generator zatrzymany. Liczba impulsów zli-
dalmierza laserowego, nadesłany jako roz- uruchomi laser oraz przerzutnik 4013 oraz czonych przez liczniki będzie zależna od cza-
wiązanie jednego z wcześniejszych zadań generator 555. Gdy promień lasera odbije się su powrotu promienia, czyli od odległości od
Szkoły przez młodego uczestnika. Układ od przeszkody i wróci do fototranzystora przeszkody. Odpowiednie dobranie częstotli-
Elektronika dla Wszystkich
Styczeń 2002 37
Szkoła Konstruktorów
wości 555 powoli uzyskać wskazanie bez-
pośrednio w metrach. A
Znalezliście mnóstwo błędów i zgo-
dnie oceniliście, że układ nie ma żadnych
szans pracować w takiej roli. Bardzo
młodemu kandydatowi na konstruktora
można wiele wybaczyć, a nawet pochwa-
lić za pomysł, niemniej warto omówić
przynajmniej część błędów.
Najważniejszym błędem jest zbyt
mała szybkość układu. Jeden z uczestni-
ków napisał, że autor chyba zapomniał,
że prędkość światła jest całkiem spora,
jak na mierzone odległości. Nawet gdy-
by udało się wyeliminować wszystkie
inne usterki, układ jest zdecydowanie
zbyt powolny. Prędkość światła to pra-
wie 300000km/s (3*108m/s). Załóżmy,
że rozdzielczość miałaby wynosić 10m,
czyli trzycyfrowy wyświetlacz pokazał-
by odległość w zakresie 10m...9,99km.
Jeśli światło przebywa drogę np.
10m do obiektu i 10m z powrotem,
potrwa to tylko
t = 20m / 3*108m/s = 0,0666(6)µs=66,6(6)ns plus zasilania a wejÅ›cie R przerzutnika. Zadanie numer 71
Żeby więc licznik miał rozdzielczość od- Wykryliście błędy w dołączeniu poszcze- Na rysunku B pokazany jest schemat będący
czytu równą 10m, licznik z układem 555 mu- gólnych nóżek kostki 555. Wskazywaliście fragmentem rozwiązania zadania 66 Szkoły.
siałby wytwarzać impulsy o częstotliwości na dołączenie wyjścia Q przerzutnika 4013 Jak zwykle odpowiedzcie na pytanie
f = 1 \ 66,6(6)ns = 15MHz wprost do plusa zasilania. Aatwo siÄ™ domy-
Co tu nie gra?
Jak wiadomo, popularna wersja bipolarna ślić, że to jest jedynie
układu 555 może pracować z częstotliwością błąd rysunkowy na
co najwyżej 200kHz, a inne wersje też mają schemacie - autor
B
częstotliwość maksymalną ograniczoną do chce włączać kostkę
co najwyżej 3MHz. 555 przez podanie za-
Impulsy o częstotliwości 15MHz musiał- silania z wyjścia Q.
by też zliczyć pierwszy układ licznika Pomysł taki jest nie-
40110, co przy zasilaniu napięciem 5V jest zbyt fortunny z kilku
niemożliwe. powodów.
Obniżenie częstotliwości generatora dzie- Słusznie dopatrzy-
sięciokrotnie obniży rozdzielczość odczytu liście się braku obwo-
odległości do 100m, co przekreśla sens sto- du zerowania liczni-
sowania wyświetlacza 3-cyfrowego, teore- ków 40110 przed każ-
tycznie pozwalającego wtedy mierzyć odle- dym pomiarem.
głości do 99,9km. Teoretycznie, bo wskaznik Skrytykowaliście
laserowy o znikomej mocy  nie sięgnie na pomysł zastosowania
tak dużą odległość. przypadkowo wybra-
Mała szybkość części odbiorczej, łącznie nego fototranzystora
z fototranzystorem, przerzutnikiem, genera- do odbioru światła lasera i to bez jakiegokol- Czytelnik napisał  przeprowadziłem eks-
torem i licznikiem jest najważniejszą wadą wiek filtru i układu soczewek. Rzeczywiście, perymenty ze wzmacniaczem operacyjnym
układu. Układ nie spełni swojej roli także fototranzystory mają największą czułość i wypadły one pomyślnie. Układ był zasilany
z wielu innych względów. Słusznie stwier- w zakresie podczerwieni, a zastosowany był- napięciem +5V i wzmacniacz operacyjny
dziliście, że ustawianie przerzutnika kostki by najprawdopodobniej popularny czerwony funkcjonował bez zarzutu . Czy to prawda?
4013 za pomocą poziomu wysokiego z przy- laser o długości fali światła 680nm. Czy rzeczywiście układ będzie działać pra-
cisku START jest błędem. Przerzutnik będzie Pojawiło się też kilka odpowiedzi nietraf- widłowo? A może młody kandydat na kon-
ustawiony przez cały czas naciskania przyci- nych od najmniej doświadczonych adeptów struktora koniecznie chciał otrzymać nagrodę
sku, niezależnie od impulsu odebranego elektroniki. i upominek i skłamał, nie przeprowadziwszy
przez fototranzystor. Należało wykorzystać Gratuluję wnikliwości w wynajdywaniu żadnych testów?
wejście CLK, ale to wymaga odkłócenia sy- usterek, a młodego pomysłodawcę układu Odpowiedzi z króciutkim uzasadnieniem
gnału z przycisku START, w którym to sy- chciałbym mimo tych usterek pochwalić za nadsyłajcie w terminie 45 dni od ukazania
gnale mogą się pojawić impulsy wynikłe pomysł i zachęcić do dalszej nauki. się tego numeru EdW. Nie zapomnijcie o do-
z drgań styków. Nagrody w postaci kitów startowych AVT pisku NieGra71. Nagrodami będą drobne
Słusznie też stwierdziliście, że fototranzy- za najlepsze odpowiedzi otrzymują: kity AVT.
stor jest włączony błędnie. Przerzutnik 4013 Michał Stach Kamionka Mała
jest zerowany sygnałem wysokim, więc foto- Stanisław Szwarc Wrocław
tranzystor powinien być włączony między Marek Hajduczenia Białystok. Piotr Górecki
Elektronika dla Wszystkich
38 Styczeń 2002


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2002 07 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 06 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 09 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 02 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 05 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 01 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 04 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 10 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 01 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 12 Szkoła konstruktorów klasa II
2003 01 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 01 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 11 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 08 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 05 Szkoła konstruktorów klasa II
2003 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2009 12 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 03 Szkoła konstruktorów klasa II

więcej podobnych podstron