materiał na uczania klasa pierwsza LO


Mgr Anna Kuczyńska nauczyciel mianowany III l.O. im.pł. D.Czachowskiego w Radomiu,
nauczany przedmiot  wychowanie fizyczne.
Mgr Danuta Sawicka nauczyciel dyplomowany III L.O. im płk. D.Czachowskiego w Radomiu,
nauczany przedmiot  wychowanie fizyczne.
Mgr Jerzy Kuczyński nauczyciel dyplomowany Z.S.Elrktronicznych w Radomiu, doradca
metodyczny RODON, nauczany przedmiot  wychowanie fizyczne.
Proponowany rozkład materiału do klasy I został opracowany z inicjatywy nauczycielki
mgr Anny Kuczyńskiej,która miała największy wkład w przedstawionym materiale.
Adres do korespondencji : quczy@go2.pl
ROZKAAD
MATERIAAU NAUCZANIA
DLA KLASY I
LICEUM OGÓANOKSZTAACCEGO
LICEUM PROFILOWANEGO
I TECHNIKUM
WYCHOWANIE FIZYCZNE
ROZKAAD MATERIAAU ZOSTAA OPRACOWANY NA PODSTAWIE
PROGRAMÓW NAUCZANIA ZATWIERDZONYCH I DOPUSZCZONYCH DO UŻYTKU
SZKOLNEGO PRZEZ M.E.N. NUMER DOPUSZCZENIA DKOS  4015  87/02
ORAZ DKW  4014  88/01.
OPRACOWAA ZESPÓA W SKAADZIE:
mgr ANNA KUCZYCSKA
mgr DANUTA SAWICKA
mgr JERZY KUCZYCSKI
KLASA I
108 godzin wychowania fizycznego
3 godziny w tygodniu
1. Lekka atletyka i atletyka terenowa  12 godzin.
2. Gimnastyka  16 godzin.
3. Piłka siatkowa  22 godziny.
4. Piłka koszykowa  22 godziny.
5. Piłka ręczna  10 godzin.
6. Piłka nożna  chłopcy  20 godzin.
7. Rytm, taniec, muzyka  dziewczęta  20 godzin.
8. Kształtowanie sprawności ogólnej  6 godzin.
9. Formy rekreacji  tenis stołowy  6 godzin.
Jeżeli chcemy wprowadzić tenis stołowy i kształtowanie sprawności
ogólnej wtedy trzeba zmodyfikować ilość godzin przeznaczonych na inne dyscypliny
sportowe.
LEKKA ATLETYKA
I ATLETYKA TERENOWA
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1 Technika startów 1.Prawidłowy start 1. Dobór 1.Stopniowanie 1. Ukazanie celu
z bloków startowych, niski i bieg na ćwiczeń wysiłku podczas i znaczenia lekkiej
nauka i doskonalenie. krótkim dystansie. szybkościowych. ćwiczeń. atletyki
2.Technika kroku 2. Biegi krótkie 2. Biegi ze 2. Prawidłowe w kształtowaniu
biegowego i biegów z przyspieszeniem zmianą tempa. posługiwanie się sprawności
krótkich nauka na odcinku stoperem. fizycznej.
i doskonalenie. startowym. 3. Wpływ wysiłku 2.Stworzenie
3.Technika 3. Doskonalenie 3. Starty na fizycznego na warunków do
przekazywania startu niskiego sygnały rozwój organizmu. samokontroli
pałeczki sztafetowej, i kroku optyczne 4. Stopniowanie sprawności
nauka i doskonalenie. biegowego. i akustyczne. wysiłku podczas fizycznej
4.Technika skoków ćwiczeń. i ukazania
w dal i wzwyż, nauka 4. Wieloskoki 4. Zabawy 5. Bezpieczeństwo celowości tych
i doskonalenie. z odbicia jednonóż z mocowaniem na zajęciach z działań.
5. Technika rzutów i obunóż . w dwójkach. lekkiej atletyki w 3. Pełnienie roli
różnymi przyborami, 5. Technika 5. Pokonywanie terenie. organizatora,
nauka i doskonalenie. przekazywania toru przeszkód 6. Przepisy zawodnika,
6. Atletyka terenowa. pałeczki z przyborem. zawodów w sędziego i kibica.
sztafetowej nauka lekkiej atletyce. 4. Aktywny udział
i doskonalenie. Poprawne na zajęciach
6. Skok w dal 6.Zabawy i gry wykonanie skoku wychowania
techniką naturalną, skocznościowe. w dal. fizycznego.
nauka i 7. Poprawne 5. Samokontrola
doskonalenie . wykonanie skoku i samoocena
7.Skok wzwyż 7. Skoki wzwyż. Przepisy i umiejętności
techniką naturalną dosiężne zasady ruchowych.
nauka i z miejsca rozgrywania 6.Zapoznanie
doskonalenie. i rozbiegu zawodów w z zasadami
obunóż skokach bezpieczeństwa
i jednonóż. lekkoatletycznych. przy
8.Pchnięcie kulą z 8. Rzuty 8.Możliwości i wykonywaniu
miejsca z jednorącz sposoby rzutów i skoków
ustawienia i oburącz wykorzystania lekkoatletycznych.
przodem i bokiem piłkami różnych 7. Higiena miejsca
do kierunku lekarskimi przyborów do do zajęć z lekkiej
pchnięcia  nauka. o różnym kształtowania atletyki.
ciężarze. sprawności
fizycznej.
9. Pchnięcie kulą 9. Rzuty do celu 9. Zasady
z miejsca z i na odległość organizacji
ustawienia tyłem przyborami konkursu
do kierunku o różnym pchnięcia kulą.
pchnięcia  nauka. ciężarze.
3
10. Marszobiegi 10.Starty z 10.Wpływ biegu
na różnych różnych pozycji na układ krążenia i
dystansach. wyjściowych, oddychania.
przeskoki przez
niskie
przeszkody.
11. Bieg 11.Biegi ciągłe. 11.Pojęcie
przełajowy wydolności i
z pokonywaniem wytrzymałości.
naturalnych
przeszkód
terenowych.
12.Ocena 12. Dobór 12. Sposób
wytrzymałości ćwiczeń przeprowadzenia
testem Coopera. kształtujących Testu Coopera.
wytrzymałość.
GIMNASTYKA
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1. Samodzielny 1. Aączone 1. Ćwiczenia 1.Uczeń wie jak 1. Szanuje
dobór czynności przewroty w przód zwinnościowe w zorganizować i korzysta we
ruchowych dla z odbicia obunóż, parach. miejsce do właściwy sposób
wszechstronnego z miejsca, po ćwiczeń. ze sprzętu
przygotowania krokach i rozbiegu. 2. Potrafi i urządzeń
organizmu do 2. Aączone 2. Wykonywanie przygotować gimnastycznych.
wysiłku. przewroty w tył zadań na sygnał organizm do 2. Pomoc
2. Samodzielne z siadu skulnego w tempie . wysiłku. współćwiczącemu
obserwowanie do przysiadu 3. Zna i
rozwoju podpartego oraz terminologię odpowiedzialność
fizycznego. siadu prostego do gimnastyczną. za partnera.
3.Ocena rozkroku 4. Potrafi dobrać 3. Kształtowanie
sprawności podpartego. ćwiczenia zdyscyplinowania
poszczególnych 3. Aączone 3. Zabawy i gry kształtujące siłę. i odwagi na
uczniów. przewroty w przód zwinnościowe 5. Potrafi dobrać lekcjach
4. Nauka i w tył z różnych z różnymi ćwiczenia gimnastyki.
i doskonalenie pozycji przyborami. kształtujące 4. Przestrzega
podstawowych wyjściowych do gibkość. regulaminu sali
ćwiczeń różnych pozycji 6. Zna zasady gimnastycznej.
zwinnościowych. końcowych. asekuracji 5. Samodzielnie
5. Nauka 4. Z leżenia tyłem 4. Ćwiczenia współćwiczącego doskonali swoją
i doskonalenie podpór łukiem . siłowe z oporem i samoasekuracji. sprawność
podstawowych współćwiczących. 7. Docenia fizyczną.
ćwiczeń 5. Z uniku waga 5. Ćwiczenia znaczenie 6. Podejmowanie
akrobatycznych. przodem i bokiem gibkościowe gimnastyki w działań na rzecz
6. Nauka z różnym w parach. doskonaleniu samousprawniania.
i doskonalenie ułożeniem ramion. sprawności 7. Wykorzystanie
skoków 6. Zamachem 6. Ćwiczenia fizycznej. walorów
gimnastycznych. jednonóż stanie na siłowe obręczy 8. Zachowuje gimnastyki do
7. Ćwiczenia ramionach przy barkowej, RR bezpieczeństwo przyjmowania
równoważne na drabinkach. i tułowia. przy wykonywaniu prawidłowej
przyrządach. 7. Nauka przerzutu 7. Przeskoki przez skoków złożonych. postawy ciała
bokiem z miejsca niskie przeszkody 9. Zna zasady i zapobieganiu
i marszu. jednonóż i obunóż. asekuracji. deformacjom
8.Doskonalenie 8. Ćwiczenia 10..Zachowuje kręgosłupa.
przerzutu bokiem rozciągające, bezpieczeństwo
na PR. I LP. elementy podczas ćwiczeń
z miejsca i marszu. stretchingu na przyrządach.
9. Skok kuczny 9. Wyskoki 11. Potrafi
przez skrzynię . i zeskoki obunóż opracować
i jednonóż i zademonstrować
w krótkich seriach zestaw ćwiczeń
na przyrządach. wzmacniających
i rozciągających
poszczególne
partie ciała.
5
10. Skok 10. Zabawy i gry 17. Zna zasady
rozkroczny przez ze skakankami. bezpieczeństwa
kozioł. podczas ćwiczeń
11. Przejścia 11,12. Ćwiczenia na
równoważne na kształtujące drążku.
niskich koordynację 18. Zna i potrafi
przyrządach. ruchową. zademonstrować
12. Ćwiczenia ćwiczenia
równoważne na rozwijające siłę
niskich mięśniową
przyrządach.
13,14.Prosty układ 13,14. Wspięcia,
ćwiczeń na wyskoki, obroty,
równoważni. wymachy NN.
15,16. Prosty układ 15,16. Serie
ćwiczeń wolnych skoków z odbicia
z zastosowaniem obunóż na różnym
poznanych podłożu, ćwiczenia
elementów. zwinnościowe,
gibkościowe.
17. Wymyk 17. Ćwiczenia
i odmyk na drążku. kształtujące
siłę obręczy
barkowej, RR.
I tułowia.
18. Przemachy 18.Ćwiczenia
i podciągania na z dzwiganiem
drążku dosiężnym. i mocowaniem
w parach.
Chłopcy zamiennie za ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia na drążku jeżeli taki jest do dyspozycji
nauczyciela.
SIATKÓWKA
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1. Nauka 1,2. Nauka odbić 1,2. Przyjmowanie 1. Zna krótki rys 1. Aktywny udział
i doskonalenie piłek sposobem postawy siatkarskiej historyczny na zajęciach
odbić piłki oburącz górnym w na sygnały optyczne siatkówki jako gry z wychowania
sposobem postawie wysokiej i akustyczne, zespołowej. fizycznego.
oburącz i niskiej. sposoby poruszania 2. Potrafi 2. Współdziałanie
górnym się po boisku. wymienić w zespole
i dolnym. 3,4. Nauka odbić 3,4.Wieloskoki największe sportowym.
2. Nauka piłek sposobem obunóż i jednonóż osiągnięcia 3. Eksponowanie
i doskonalenie oburącz dolnym przez przeszkody, Polaków w tej sukcesów i osiągnięć
zagrywki w postawie zmiany pozycji dyscyplinie uczniów.
sposobem wysokiej i niskiej. w szybkim tempie. sportowej. 4. Stwarzanie
tenisowym. 5,6. Doskonalenie 5,6. Rzuty do celu 3. Zna przepisy gry warunków do
3. Nauka odbić piłek piłkami oburącz w pełnienia roli
wystawy piłki sposobem oburącz i jednorącz. Skoki piłkę siatkową. organizatora zajęć
w przód i w tył. górnym i dolnym. i wyskoki dosiężne. 4. Potrafi sportowych.
4. Nauka 7,8. Nauka 7,8. Ćwiczenia samodzielnie 5. Wyzwalanie
plasowania zagrywki siłowe z piłką poprowadzić inwencji uczniów
i kiwnięcia. sposobem lekarską. krótką rozgrzewkę. przez realizację ich
5. Nauka ataku tenisowym. 5. Docenia rolę pomysłów w celu
piłki. 9,10 Zagrywka 9,10. Przenoszenie siatkówki jako gry uatrakcyjnienia
6. Gra szkolna. piłki sposobem piłek lekarskich na zespołowej na zajęć.
7. Przepisy gry. tenisowym krótkich odcinkach. rozwój 6. Wykorzystanie
8. Sędziowanie. w określone określonych cech walorów
9. Gra szkolna miejsca na boisku motorycznych. rekreacyjnych
i właściwa. z różnych miejsc 6.Rozumie siatkówki do
10. Organizacja pola zagrywki. znaczenie organizowania zajęć
zawodów 11,12. Odbiór piłki 11,12. Starty i potrzebę rekreacyjno 
szkolnych. zagrywanej szybkie do piłki stosowania sportowych jako
z nagraniem na z różnych pozycji ćwiczeń formy aktywnego
środek boiska. wyjściowych. kompensacyjnych. wypoczynku.
13. Nauka 13. Ćwiczenia 7. Potrafi 7. Utrwalanie
wystawy piłki zwinnościowe samodzielnie nawyków higieny
w przód z w parach, odbicia wcielić się w rolę osobistej w czasie
podrzutu piłek w różnych sędziego  i po zajęciach.
własnego, pozycjach. samodzielne
z podania sędziowanie.
współćwiczącego. 8. Zna zasady
14. Nauka 14. Zmiany pozycji czystej gry  fair
wystawy piłki w szybkim tempie, play.
w tył po podaniu koordynacja 9. Zna
od wzrokowo- i przestrzega
współćwiczącego. ruchowa. zasady
15,16. Nauka 15,16. Zabawy i gry bezpieczeństwa
plasowania skoczne z użyciem podczas zajęć
i kiwnięcia piłki. przyborów. z piłki siatkowej.
7
17,18. Nauka 17,18.Ćwiczenia 10. Potrafi
ataku piłki kształtujące wymienić
z podrzutu koordynację najczęściej
własnego. ruchową i szybkość stosowane systemy
reakcji zawodnika. rozgrywek w grach
19,20. Nauka 19,20. Ćwiczenia zespołowych.
ataku piłki w formie
z wystawy w fragmentów gry
przód. w zespołach dwu-
i trzyosobowych.
21-22. 21-22.
Doskonalenie Kształtowanie
umiejętności sprawności
technicznych specjalnej siatkarza
i taktycznych w ćwiczeniach
w grze szkolnej i grach ruchowych.
i właściwej.
KOSZYKÓWKA
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1.Ćwiczenia 1.Technika 1.Wahadłowe 1.Zna krótki rys 1.Czynnie
oswajające z piłką. poruszania się po sztafety historyczny uczestniczy
2. Nauka boisku, postawa szybkościowe koszykówki jako gry w zajęciach
i doskonalenie w indywidualnej z piłką. zespołowej. wychowania
podstawowych obronie. 2. Potrafi wymienić fizycznego.
elementów 2.Nauka kozłowania 2.Zabawy i gry największe 2. Współdziałanie
technicznych piłki w miejscu z piłkami. osiągnięcia Polaków w zespole
w koszykówce. i biegu ze zmianą w tej dyscyplinie sportowym.
3. Nauka ręki kozłującej. sportowej. 3.Wdrażanie do
i doskonalenie 3.Kozłowanie piłki 3.Szybkie starty na 3. Zna podstawowe systematycznego
taktyki gry po prostej sygnały optyczne. przepisy gry w piłkę działania na rzecz
w koszykówce. i w slalomie ze koszykową: błąd prawidłowego
4.Gra szkolna zmianą ręki kroków, podwójne rozwoju
i właściwa. kozłującej. kozłowanie, błąd organizmu.
5. Organizacja 4.Doskonalenie 4.Szybkie starty na trzech i pięciu 4. Pełnienie przez
zawodów. kozłowania piłki. sygnały akustyczne. sekund, błąd połowy uczniów roli
6. Sędziowanie. 5.Nauka podań piłek 5.Ćwiczenia boiska. organizatora zajęć
jednorącz  kozłem, w parach z piłkami 4. Potrafi ruchowych
hakiem, znad głowy, lekarskimi. samodzielnie w grupie
wokół tułowia oraz poprowadzić rówieśniczej.
chwytów piłek. rozgrzewkę 5. Stwarzanie
6.Nauka podań piłek 6.Wieloskoki w koszykówce. warunków do
oburącz  sprzed z odbicia jednonóż 5. Docenia rolę samokontroli
klatki piersiowej, i obunóż. koszykówki na sprawności
znad głowy, dołem, rozwój określonych fizycznej
kozłem. cech motorycznych. i ukazywanie
7.Nauka obrotów 7. Biegi ze zmianą 6.Potrafi wcielić się celowości tych
i zatrzymań po tempa i kierunku. w rolę sędziego  działań.
otrzymaniu piłki. samodzielne 6. Pełnienie roli
8.Nauka zwodów 8. Biegi sędziowanie. zawodnika,
ciałem i piłką. z zatrzymaniem na 7.Zna zasady czystej kibica, sędziego.
jedno i dwa tempa gry  fair play. 7.Stosuje zasady -
z piłką i bez piłki. 8. Zna i przestrzega fair play,
zasady w grze.
9.Rzuty do kosza 9. Rzuty do celu bezpieczeństwa 8. Zna 11.zasad
z bliskiej odległości, różnymi przyborami. podczas zajęć z piłki zagorzałego
z miejsca jednorącz koszykowej. kibica  stosuje
i oburącz. 9.Potrafi wymienić kulturalny doping.
10.Kozłowanie piłki 10. Rzuty oburącz najczęściej
w slalomie lewą piłkami lekarskimi. stosowane systemy
i prawą ręką rozgrywek e piłce
zakończone rzutem koszykowej.
do kosza.
11.Nauka rzutu do 11. Skoki dosiężne
kosza z wyskoku. z miejsca obunóż.
9
12.Nauka rzutu do 12. Skoki i wyskoki 10. Wie jak 9. Wykorzystanie
kosza z dwutaktu. z rozbiegu, z odbicia zorganizować walorów
jednonóż. zawody rekreacyjnych
13. Prowadzenie 13. Ćwiczenia międzyklasowe koszykówki do
piłki w dwójkach siłowe w parach. w szkole organizowania
zakończone rzutem zajęć rekreacyjno
do kosza z wyskoku. sportowych jako
14. Prowadzenie 14.Zmiany pozycji formy aktywnego
piłki w dwójkach w tempie na różne wypoczynku.
zakończone rzutem sygnały.
do kosza
z dwutaktu.
15. Prowadzenie 15. Zabawy i gry
piłki w dwójkach zwinnościowe
i trójkach z kryciem z piłkami.
przez przeciwnika.
16. Kozłowanie piłki 16.Krycie na
ze zmianą ręki odległość jednego
kozłującej podania  pozycja
z kryciem przez zamknięta.
przeciwnika.
17. Walka o piłkę na 17. Różne formy
tablicy po niecelnym skoków
rzucie. i przeskoków
z użyciem
przyborów.
18. Obrona  każdy 18. Zabawy i gry
swego bieżne.
19. Obrona strefą 19-20.Ćwiczenia
20.Atak pozycyjny. zwinnościowe w
parach.
21.Atak szybki. 21. Szybkie starty na
sygnał
z kozłowaniem piłki,
z różnych pozycji
z omijaniem
przeszkód.
22. Doskonalenie 22. Kształtowanie
poznanych sprawności
elementów specjalnej
technicznych koszykarza
i taktycznych i wytrzymałości
w grze. w grze.
PIAKA RCZNA
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne Wychowawcze
1. Nauka 1. Podania 1. Ćwiczenia i gry 1. Zna krótki rys 1. Umiejętność
i doskonalenie i chwyty piłek oswajające historyczny piłki współpracy
elementów w miejscu z piłką. ręcznej w zespole.
technicznych i w biegu 2. Potrafi 2.Samoocena
w piłce ręcznej: w zespołach wymienić i samokontrola
podania i chwyty dwójkowych osiągnięcia w prawidłowym
piłek, kozłowanie, i trójkowych. Polaków w tej wykonywaniu
rzuty na bramkę. 2. Kozłowanie 2. Starty dyscyplinie ćwiczeń.
2. Nauka taktyki : piłki po prostej z różnych pozycji sportowej. 3. Przestrzeganie
ataku i obrony we i w slalomie ze na sygnały 3.Zna stosowania zasad
fragmentach gry. zmianą ręki akustyczne. podstawowe fair play.
3. Przepisy gry. kozłującej. przepisy gry 4.Stwarzanie
4.Sędziowanie. 3. Nauka rzutu do 3. Przeskoki przez w piłce ręcznej. sytuacji do
5. organizacja bramki niskie przeszkody. 4.Potrafi przeżywania
zawodów. z przeskokiem po samodzielnie radości
kozłowaniu piłki przeprowadzić i satysfakcji ze
i po podaniu piłki. 4.Zwinnościowy rozgrzewkę. stopnia
4. Nauka rzutu do tor przeszkód. 5.Docenia rolę opanowania
bramki w biegu. piłki ręcznej umiejętności
5. Nauka rzutu do 5. Wyskoki w ćwiczeniach ruchowych.
bramki i zeskoki obunóż kształtujących siłę 5. Pełnienie roli
z wyskoku. i jednonóż rąk i obręczy organizatora zajęć
w krótkich seriach barkowej. rekreacyjno -
na niskich 6.Potrafi ruchowych .
przyrządach samodzielnie
6. Prowadzenie 6. Ćwiczenia wcielić się w rolę
piłki w dwójkach siłowe w parach, sędziego.
i trójkach wieloskoki 7.Umie
zakończone obunóż zorganizowć
dowolnym rzutem i jednonóż, skoki i poprowadzić
do bramki. dosiężne. zawody
7. Nauka zwodów 7. Ćwiczenia międzyklasowe
zwinnościowe w piłce ręcznej.
w parach. 8.Zna zasady
8. Poruszanie się 8.Szybki bieg bezpieczeństwa
zawodnika w miejscu na i przestrzega je
w obronie: krycie czas. podczas zajęć
 każdy swego . z piłki ręcznej.
9.Obrona strefą. 9.Wykonywanie 9. Potrafi
zadań na sygnal wymienić
w tempie. Mistrzów Europy,
10. Atak szybki 10. Biegi Świata i
i pozycyjny. z przyspieszeniem Olimpijskich w tej
po starcie. dyscyplinie
sportowej.
11
PIAKA NOŻNA CHAOPCÓW
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1. Nauka 1,2. Nauka 1.Zwinnościowy 1. Zna krótki rys 1. Pełnienie przez
i doskonalenie i doskonalenie tor przeszkód. historyczny piłki uczniów roli
elementów przyjęć piłki stopą, 2. Biegi nożnej jako gry organizatora zajęć dla
technicznych udem, klatką z przyspieszeniem zespołowej. grupy rówieśników.
w piłce nożnej: piersiową. 2. Potrafi 2. Współdziałanie
przyjęcia piłki, 3,4. Prowadzenie 3. Zabawy i gry wymienić uczniów
prowadzenia piłki, piłki prostym, zwinnościowe największe w uatrakcyjnieniu
uderzenia piłki wewnętrznym z piłkami. osiągnięcia zajęć lekcyjnych.
wewnętrznym i zewnętrznym 4. Serie skoków Polaków w tej 3. Utrwalanie
i zewnętrznym podbiciem nogą z odbicia obunóż dyscyplinie nawyków higieny
podbiciem, lewą i prawą po na różnym sportowej. osobistej w czasie i po
wewnętrzną prostej, podłożu. 3. Zna zespoły zajęciach ruchowych.
częścią stopy, w slalomie, ligowe oraz 4. Obserwacja 
prostym z wymijaniem mistrzów Polski . samokontrola
podbiciem, zwody, przeszkód w 4. Zna i samoocena
gra ciałem, wrzuty truchcie i w biegu. podstawowe wykonywanych
piłki, strzały na 5,6. Uderzenia 5.Szybkie zmiany przepisy gry ćwiczeń.
bramkę. piłki pozycji na sygnał.. w piłkę nożną . 5. Aktywizacja
2. Nauka taktyki wewnętrznym 6. Ćwiczenia 5. Potrafi uczniów do
ataku i obrony we i zewnętrznym w parach samodzielnie samodzielnego
fragmentach gry. podbiciem oraz z mocowaniem. dobrać ćwiczenia uprawiania piłki
3. Przepisy gry. prostym w przygotowaniu nożnej jako gry
4. Sędziowanie. podbiciem. organizmu do rekreacyjnej.
5. Organizacja 7. Uderzenia piłki 7. Wielobój wysiłku. 6. Stosowanie zasad
i przeprowadzenie wewnętrzną rzutowy piłkami 6. Docenia rolę fair play w grze.
mini turnieju. częścią stopy. lekarskimi. piłki nożnej jako 7. Organizacja dnia
8. Przyjęcie piłki 8. Reagowanie na gry rekreacyjnej na ucznia pod kątem
toczącej się sygnały optyczne wszechstronny pracy i wypoczynku.
i z powietrza. ze zmianą miejsc. rozwój swojego .
9,10. Strzały na 9,10. Zabawy i gry organizmu .
bramkę nogą zwinnościowe ze 7. Docenia walory
prostym skakankami. zdrowotne gry
podbiciem i Ćwiczenia siłowe w piłkę nożną na
wewnętrzną z użyciem piłek. świeżym
częścią stopy. powietrzu.
11. Zwody . 11,12.Starty, biegi 8. Potrafi
12. Gra ciałem. ze zmianą tempa. samodzielnie
13,14. Podania 13,14. Wieloskoki sędziować .
piłki nogą i głową obunóż, jednonóż, 9. Zna najczęściej
po przyjęciu od skoki dosiężne. stosowane systemy
partnera. rozgrywek w piłkę
15. Uderzenie piłki 15. Wykonywanie nożną.
głową z miejsca zadań na sygnał
i w wyskoku. w tempie.
12
16. Wrzut piłki na 16. Rzuty do celu 10. Umie
boisko z autu oraz i na odległość zastosować
rzut rożny. różnymi piłkami. ćwiczenia
17,18. Strzały na 17,18. Różne relaksacyjne
bramkę po podaniu formy skoków i kompensacyjne .
piłki przez i przeskoków ze 11. Zna
partnera. skakankami. i przestrzega
19. Poruszanie się 19,20. Szybkie zasady
zawodnika starty do piłki bezpieczeństwa
w obronie. z różnych pozycji podczas zajęć.
20 Atak wyjściowych na 12. Wie jak
indywidualny. sygnały w tempie. poprowadzić
Kształtowanie zawody
sprawności międzyklasowe.
specjalnej 13. Potrafi
i wytrzymałości wymienić
piłkarza w małych Mistrzów
grach i grze Olimpijskich,
szkolnej. Europy i Świata
w tej dyscyplinie
sportowej.
RYTM, TANIEC, MUZYKA  DZIEWCZTA
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1.Rozwijanie 1. Rytmiczne 1.Ćwiczenia 1. Wie jaki wpływ 1. Rozwija własną
umiejętności chody i biegi z kształtujące mają ćwiczenia ekspresję twórczą.
rytmiczno  wyklaskiwaniem poczucie rytmu, przy muzyce na 2. Ma poczucie dumy
tanecznych, i wytupywaniem zwiększające piękno i estetykę i świadomość wartości
harmonii, piękna rytmu, obszerność ruchu ruchu. własnego dziedzictwa
, estetyki ruchu. ćwiczenia pasa barkowego. 2. Potrafi dobrać kulturowego.
2. Kształtowanie taneczne RR, NN, ćwiczenia 3. Lekkość i estetyka
zamiłowania do T. przygotowujące ruchu.
uprawiania 2. Postawy 2. Ćwiczenia organizm do 4. Wyzwalanie inwencji
aerobiku. równoważne zwiększające wysiłku twórczej uczniów.
3. Nauka obunóż, jednonóż obszerność ruchu fizycznego. 5.Współdziałanie
i doskonalenie oraz we wspięciu, pasa biodrowego, 3. Potrafi uczniów w
kroków obroty taneczne. nóg i tułowia. zademonstrować uatrakcyjnieniu zajęć
wybranych 3. Podskoki 3.Różne formy ćwiczenia lekcyjnych.
tańców i przeskoki podskoków kształtujące 6. Aktywizacja uczniów
narodowych taneczne z odbicia i przeskoków prawidłową do samodzielnego
w układzie obunóż i jednonóż z użyciem postawę ciała. uprawiania aerobiku,
tanecznym. , szpagaty, skakanek. 4. Docenia callaneticsu,stretschingu
4.Nauka półszpagaty. zdrowotne walory oraz jazz gimnastyki.
podstawowych 4. Rytmiczne 4. Przyjmowanie aerobiku,
kroków chody w przód różnych pozycji callaneticsu,
wybranego tańca i w tył przeplatane na sygnały stretschingu jako
towarzyskiego. krokami akustyczne. zajęć
5. Nauka tanecznymi. rekreacyjnych na
podstawowych 5-6. Nauka 5-6. Ćwiczenia wszechstronny
kroków w i doskonalenie kształtujące rozwój swojego
aerobiku. kroków mazura w koordynację organizmu.
6. Callanetics, krótkim układzie ruchową. 5. Potrafi
jazz gimnastyka. tanecznym. zademonstrować
7. Ćwiczenia 7-8. Rock and roll 7-8. Ćwiczenia podstawowe kroki
taneczne  nauka kroku rytmiczne mazura oraz rock
z dowolnym podstawowego i gibkościowe. and rolla.
przyborem. oraz przejścia pod 6. Wie jakie są
ręką i powrót. różnice między
9. Aerobik  9-12. Ćwiczenia tańcem
nauka kroku rytmiczno- narodowym
step-touch. taneczne a towarzyskim.
10. Aerobik  kształtujące 7. Potrafi
nauka kroku poczucie rytmu wymienić rodzaje
V-step. oraz koordynację aerobiku.
11. Aerobik  słuchowo-
nauka kroku ruchową.
grape wine.
14
12. Aerobik  8. Potrafi
nauka kroku przeprowadzić
kickback, krótką
heelback. rozgrzewkę
13-15. Aerobik 13-15.Wspięcia, stosując poznane
dance nauka obroty kroki.
krótkiego układu i półobroty 9. Wie jak ma się
tanecznego taneczne zachować na
z zastosowaniem ,ćwiczenia zabawie tanecznej
poznanych ramion, nóg, i dyskotece.
kroków tułowia. 10. Wie jaką
z elementami wartość
ruchów ramion relaksującą ma
i tułowia. muzyka.
16. Callanetics- 16. Ćwiczenia
ćwiczenia kształtujące
korekcyjno prawidłową
kształtujące. postawę ciała.
17.Jazz 17. Ćwiczenia
gimnastyka. gibkościowe.
18-20. Nauka 18-20.Ćwiczenia
układu rytmiczno
tanecznego ze taneczne.
wstążką.
KSZTAATOWANIE SPRAWNOŚCI OGÓLNEJ
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1. Kształtowanie 1-3. Ćwiczenia 1-6. Serie ćwiczeń 1. Wie jak 1. Dbałość
sprawności kształtujące wykonanych na właściwie o prawidłową
ogólnej na mięśnie kończyn siłowni korzystać ze sylwetkę.
siłowni. górnych i dolnych kształtujących siłę sprzętu na 2. Troska
2. Rozwój siły w obwodzie oraz siłowni. o własne zdrowie.
różnych grup ćwiczebnym. wzmacniających 2. Potrafi dobrać 3.Umiejętność
mięśniowych. 4-6. Ćwiczenia mięśnie ramion, odpowiednie odmowy
3. Kształtowanie kształtujące nóg, obręczy obciążenia i przeciwstawienie
ogólnej mięśnie barkowej ćwiczeń na się presji
wytrzymałości. naramienne i tułowia. poszczególne otoczenia,
i tułowia partie mięśniowe. asertywność.
w obwodzie 3. Wie jaki jest 4. Aktywizacja do
ćwiczebnym. szkodliwy wpływ podnoszenia
anabolików. własnej
Potrafi ocenić sprawności
poziom własnej fizycznej.
sprawności
fizycznej  test
EUROFIT.
TENIS STOAOWY
Zadanie Umiejętności Motoryka Wiadomości Oddziaływanie
główne wychowawcze
1. Opanowanie 1,2.Nauka uderzeń 1,2. Ćwiczenia 1. Zna krótki rys 1. Wykorzystanie
podstawowych i odbić piłeczki kształtujące historyczny walorów
umiejętności w tenisie szybkość reakcji. tenisa rekreacyjnych
potrzebnych do stołowym 3,4. Ćwiczenia stołowego. tenisa stołowego
gry w tenisie 3,4. Nauka serwisu siłowe obręczy 2. Zna do organizowania
stołowym. w tenisie barkowej podstawowe zajęć rekreacyjno
2. Przepisy gry, stołowym i ramion nazewnictwo  sportowych jako
sędziowanie, 5,6.Doskonalenie z zastosowaniem oraz przepisy formy aktywnego
organizacja elementów nietypowych gry. wypoczynku.
zawodów. technicznych przyborów 3. Potrafi
w grze. 5,6.Ćwiczenia zorganizować
kształtujące turniej klasowy
mięśnie nóg i szkolny.
i tułowia.
Zamiennie za kształtowanie sprawności ogólnej można wprowadzić tenis stołowy jako formę
rekreacji na zajęciach z wychowania fizycznego. Należy wtedy zmodyfikować ilość godzin
przeznaczonych na poszczególne dyscypliny sportowe.
Na koniec I i II semestru przeprowadzamy dowolny test sprawności fizycznej.
W ramach zajęć wychowania fizycznego realizujemy ścieżki edukacyjne.
Ścieżka edukacyjna Ścieżka edukacyjna Ścieżka edukacyjna Ścieżka edukacyjna
prozdrowotna ekologiczna europejska regionalna
1. Bezpieczeństwo na 1. Wpływ czystości 1. Polska w Europie, 1. Nasza szkoła
zajęciach  pierwsza środowiska powiązania Polski w regionie.
pomoc. naturalnego na nasze z innymi krajami 2. Kultura naszego
2. Higiena osobista samopoczucie. europejskimi. regionu na tle
w czasie i po zajęciach 2. Ćwiczenia w terenie 2. Nasza szkoła innych kultur.
z wychowania bezpośredni kontakt w Europie. 3. Poznanie tańców
fizycznego. z przyrodą. 3. Nasi znani ludowych naszego
3. Wpływ ruchu na 3. Zmiany i nieznani  związek regionu.
zdrowie człowieka. w środowisku naszych absolwentów 4. Sławni ludzie
4. Żywność i żywienie naturalnym skutkiem z innymi krajami związani z naszym
jako czynnik działalności europejskimi. regionem.
wpływający na człowieka. 4. Kultura polska na 5. Sławni sportowcy
prawidłowe 4. Zapobieganie tle innych kultur ambasadorami
funkcjonowanie degradacji środowiska europejskich. naszego regionu.
organizmu. naturalnego, 5. Nasi sportowcy
5. Wpływ środków pozytywne działanie w Europie.
dopingujących na człowieka.
organizm człowieka.
6. Zagrożenia
chorobami
współczesnej
cywilizacji.
7. Zasady zdrowego
stylu życia,
wypoczynek czynny
i bierny.
8. Poczucie własnej
wartości.
9. Planowanie
prawidłowego
rozkładu dnia ucznia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Materiały na eliminacje wojewódzkie
Materiały na nakładki ślizgowe
materiały na wejściówke
fronda zanim na iran spadna pierwsze bomby
Dokonywanie rozkroju materiałów na elementy obuwia
Materiały na kolokwium II
materialy na zaliczenie toku projektowania
materiały na wykład 4a
Materialy na zajecia grupa 2 ?zNazwy1
material na egzamin z pedagogiki ?zNazwy1

więcej podobnych podstron