chemia PP maj 2010 odpowiedzi


Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
CHEMIA
POZIOM PODSTAWOWY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
2 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 1. (0 1)
Obszar standardów Standard
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z budową atomu i układem okresowym pierwiastków (I.1.a)
Poprawna odpowiedz
Numer okresu: 2 lub II lub drugi
" Numer grupy: 15 lub VA
lub piąta główna
1 p.  poprawne ustalenie numeru grupy i numeru okresu
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0 1)
Korzystanie z informacji Wyszukanie w tekście informacji potrzebnych do określenia
składu elementarnego izotopu pierwiastka (II.1.a)
Poprawna odpowiedz
Liczba atomowa (Z): 16 Liczba masowa (A): 34
"
1 p.  poprawne określenie liczby atomowej pierwiastka oraz liczby masowej jego izotopu
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z naturalnymi przemianami promieniotwórczymi (I.1.a)
Poprawna odpowiedz
" At
\
1 p.  poprawne ustalenie symbolu pierwiastka; jeżeli zdający poda wartości A i Z izotopu, to
muszą być one poprawne
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 4. (0 2)
Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń chemicznych z zastosowaniem pojęć:
masa atomowa, masa czÄ…steczkowa (II.5.a)
Poprawne rozwiÄ…zanie
" 70200 u       100%
x       0,3191%
x = 224 u
224 u
liczba atomów żelaza = = 4 (atomy)
56 u
Egzamin maturalny z chemii 3
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
2 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce
hemoglobiny (zależności pomiędzy danymi a szukaną), wykonanie obliczeń i podanie
wyniku
1 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce
hemoglobiny przy popełnionych błędach rachunkowych
 zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce
hemoglobiny, wykonanie poprawnych obliczeń i sformułowanie niepoprawnej
odpowiedzi (np. 4 cząsteczki żelaza)
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania, lub obliczenie tylko
masy żelaza
 brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Określenie stopni utlenienia pierwiastka w cząsteczce
nieorganicznego zwiÄ…zku chemicznego (I.1.h)
Poprawna odpowiedz
" Stopień utlenienia sodu: I Stopień utlenienia tlenu:  I
Podanie stopni utlenienia w postaci (+)1 oraz  1 należy uznać za poprawne.
1 p.  poprawne określenie stopni utlenienia pierwiastków w nadtlenku sodu
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji otrzymywania soli (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
" 2Na + S Na2S
1 p.  poprawne zapisanie równania reakcji między sodem i siarką
0 p.  zapisanie równania reakcji między innymi pierwiastkami
 błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
 błędny wzór produktu
 brak odpowiedzi
Zadanie 7. (0 1)
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstu
o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedz
" 2Li + 2H2O 2LiOH + H2 (Ä™!)
1 p.  poprawne zapisanie równania reakcji litu z wodą
0 p.  zapisanie równania reakcji sodu z wodą
 błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
 błędne wzory reagentów
 brak odpowiedzi
4 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 8. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równania reakcji przez dobranie brakującego
substratu i produktu (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
" 2KBr + Cl2 Br2 + 2KCl
1 p.  poprawne zapisanie równania reakcji chloru z bromkiem potasu
0 p.  zapisanie równania reakcji z udziałem innych reagentów
 błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
 brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0 1)
Tworzenie informacji Wyjaśnienie przebiegu zjawisk spotykanych w życiu
codziennym na podstawie wiedzy chemicznej w korelacji
z innymi naukami przyrodniczymi (III.1)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
" Pierwszy odparuje: azot
Uzasadnienie:
" Najpierw odparuje substancja o większej lotności.
" Jest bardziej lotny (niż tlen).
" (Azot) ma niższą temperaturę wrzenia.
1 p.  wskazanie azotu i podanie poprawnego uzasadnienia
0 p.  wskazanie tlenu
 wskazanie azotu i podanie błędnego uzasadnienia
 brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0 1)
Korzystanie z informacji Selekcja i analiza informacji podanych w formie tabeli
i tekstu o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedz
" mniejszy niż 1:1
1 p.  poprawne wskazanie stosunku objętościowego gazów
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 11. (0 2)
Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeń stechiometrycznych na podstawie
równania reakcji (II.5.a)
Przykłady poprawnego rozwiązania
" Sposób I:
M = 116 g/mol
CaSiO3
2 · 22,4 dm3         116 g
280,0 dm3         x x = 725 (g)
Egzamin maturalny z chemii 5
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
" Sposób II:
1 mol         22,4 dm3
x         280,0 dm3 x = 12,5 mola
2 mole         1 mol
12,5 mola         y y = 6,25 mola
1 mol         116 g
6,25 mola         z z = 725 (g)
2 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy krzemianu wapnia (wynikajÄ…cej
ze stechiometrii równania zależności między danymi a szukaną), poprawne wykonanie
obliczeń i podanie wyniku
1 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy krzemianu wapnia i:
 popełnienie błędów rachunkowych
 podanie wyniku w błędnych jednostkach
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania
 brak odpowiedzi
Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od ewentualnych
wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie wyniki, które są
konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych zaokrągleń.
Zadanie 12. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
słownego opisu przemian (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
" Równania reakcji
Sposób 1: N2 + 3H2 2NH3
Sposób 2: NH4Cl + NaOH NH3 + NaCl + H2O
NH4Cl + NaOH NH3' H2O + NaCl
Należy uznać za poprawne zapisanie równania reakcji chlorku amonu z inną mocną zasadą,
np. z KOH lub z Ca(OH)2.
(T)
Sposób 3: NH4Cl Ż#Ż# NH3 + HCl
3 p.  poprawne zapisanie trzech równań opisanych reakcji otrzymywania amoniaku
2 p.  poprawne zapisanie dwóch równań opisanych reakcji
1 p.  poprawne zapisanie jednego równania reakcji
0 p.  błędne zapisanie trzech równań reakcji lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0 2)
a) (0 1)
Korzystanie z informacji Projektowanie reakcji strÄ…ceniowych na podstawie danych
zawartych w tablicy rozpuszczalności (II.1.b)
6 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Poprawna odpowiedz
" Na3PO4
1 p.  podanie wzoru Na3PO4
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0 1)
Korzystanie z informacji Sformułowanie spostrzeżeń, jakich można dokonać w czasie
doświadczenia (II.4.b)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
Probówka z roztworem BaCl2:
" Wytrącił się (biały) osad.
Probówka z roztworem KCl:
" Brak objawów reakcji.
" Nie obserwujemy zmian.
" Nic siÄ™ nie dzieje.
" Nie wytrącił się osad.
1 p.  opisanie zmian (lub stwierdzenie ich braku), które zaobserwowano w obu probówkach
0 p.  błędny wybór lub brak wyboru odczynnika w części a) zadania
 błędny opis obserwacji w co najmniej jednej probówce
 brak odpowiedzi
Zadanie 14. (0 1)
Korzystanie z informacji Sformułowanie spostrzeżeń, jakich można dokonać w czasie
doświadczeń przedstawionych w formie schematu (II.4.b)
Poprawna odpowiedz
" Numer probówki, w której wydzielił się gaz: II
Numer probówki, w której wytrącił się osad: III
1 p.  poprawne podanie numerów obu probówek
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 15. (0 2)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
schematów ilustrujących przebieg doświadczeń (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
+
" Równanie reakcji w probówce I: H + OH H2O
+
Równanie reakcji w probówce III: 2Ag + S2 Ag2S (“!)
2 p.  poprawne zapisanie obu równań zachodzących reakcji w formie skróconej jonowej
1 p.  poprawne zapisanie jednego równania reakcji w formie skróconej jonowej
0 p.  błędne zapisanie obu równań reakcji
 zapisanie równań w formie cząsteczkowej lub jonowej nieskróconej (pełnej)
 brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 7
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 16. (0 2)
a) (0 1)
Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku (III.3)
Poprawna odpowiedz
" Więcej użyto CH3COOH
1 p.  poprawne zapisanie wzoru kwasu
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0 1)
Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku (III.3)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
" Jeden kwas jest mocniejszy, a drugi słabszy.
" Kwas octowy (CH3COOH) jest kwasem słabszym.
" Kwas octowy (CH3COOH) dysocjuje niecałkowicie.
1 p.  podanie poprawnego uzasadnienia przy poprawnym wyborze kwasu w części
a) zadania (CH3COOH)
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 17. (0 3)
a) (0 2)
Korzystanie z informacji Obliczenie masy substancji rozpuszczonej na podstawie
objętości roztworu i jego stężenia (II.5.c)
Przykład poprawnego rozwiązania
" 1 dm3 roztworu ma masÄ™ m = d·V = 1220 g
ms Å"100% 20% Å"1220g
cp = ms = = 244 (g)
mr 100%
2 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy wodorotlenku sodu (wynikajÄ…cej
z definicji stężenia procentowego zależności między danymi a szukaną), poprawne
wykonanie obliczeń i podanie wyniku
1 p.  zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy wodorotlenku sodu i:
 popełnienie błędów rachunkowych
 podanie wyniku w błędnych jednostkach
0 p.  zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania
 brak odpowiedzi
b) (0 1)
Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia prowadzącego
do otrzymania roztworu o określonym stężeniu (III.2)
8 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Przykłady poprawnej odpowiedzi
" Odważenie NaOH (244 g), przeniesienie do kolby o pojemności 1 dm3 i rozpuszczenie
w niewielkiej ilości wody oraz uzupełnienie wodą do objętości 1 dm3 (do kreski).
" Odważenie NaOH (244 g) i (odważenie i) zmieszanie z 976 g wody.
" Odważenie NaOH (244 g) i (odmierzenie i) zmieszanie z 976 cm3 wody.
" Do (244 g) NaOH dodawać wodę do uzyskania 1220 g roztworu.
1 p.  poprawne zaprojektowanie sposobu przygotowania roztworu
Pozytywnie należy ocenić poprawny opis sporządzenia roztworu przy błędnie obliczonej
masie NaOH w części a) zadania
0 p.  błędny opis sporządzenia roztworu
 brak rozwiązania w części a) zadania
 brak odpowiedzi
Zadanie 18. (0 3)
a) (0 2)
Wiadomości i rozumienie Zastosowanie prawa zachowania masy, prawa zachowania
Å‚adunku oraz zasady bilansu elektronowego do uzgodnienia
równania reakcji (I.3.a)
Poprawne rozwiÄ…zanie
" Bilans elektronowy
C+ 2H2O CO2 + 4H+ + 4e--
-
NO3 + e- + 2H+ NO2 + H2O | (×4)
lub
oIV
C- 4e- C
VIV
N+ e- N | (×4)
" Równanie reakcji
C + 4HNO3 CO2(Ä™!) + 4NO2(Ä™!) + 2H2O
2 p.  poprawne przedstawienie bilansu elektronowego i poprawny dobór współczynników
1 p.  poprawne przedstawienie bilansu elektronowego i błędny dobór współczynników
 błędne przedstawienie bilansu elektronowego przy poprawnym doborze
współczynników w równaniu reakcji
0 p.  błędne przedstawienie bilansu elektronowego i błędny dobór współczynników
 brak odpowiedzi
b) (0 1)
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z procesami utleniania i redukcji; wskazanie utleniacza
i reduktora (I.1.h)
Egzamin maturalny z chemii 9
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Poprawna odpowiedz
" Stosunek molowy utleniacza do reduktora: 4:1
1 p.  poprawne rozpoznanie utleniacza i reduktora oraz określenie stosunku molowego tych
reagentów wynikającego z uzupełnionego równania reakcji w części a) zadania
0 p.  błędne rozpoznanie utleniacza i reduktora
 błędne określenie stosunku molowego, w tym podanie stosunku molowego niezgodnie
z uzupełnionym w części a) zadania równaniem reakcji
 brak odpowiedzi
Zadanie 19. (0 2)
a) (0 1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji chemicznej na podstawie
słownego opisu przemiany (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
" C3H4 + 4O2 3CO2 + 2H2O
1 p.  poprawne ustalenie wzoru sumarycznego węglowodoru i zapisanie równania reakcji
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
b) (0 1)
Korzystanie z informacji Uzupełnianie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)
Poprawne odpowiedzi
" HCa"C  CH3
" CH2=C=CH2
CH
"
H2C
CH
1 p.  poprawne narysowanie wzoru półstrukturalnego węglowodoru
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 20. (0 2)
Korzystanie z informacji Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2)
Poprawna odpowiedz
" metan i propen (prop-1-en)
" etan i eten
2 p.  poprawne ustalenie, jakie węglowodory powstają w procesie krakingu i zapisanie ich
nazw systematycznych
1 p.  poprawne podanie nazw jednej pary węglowodorów
 podanie poprawnych wzorów zamiast nazw systematycznych obu par węglowodorów
0 p.  błędna odpowiedz lub brak odpowiedzi
10 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 21. (0 1)
Korzystanie z informacji Dokonanie selekcji i analizy informacji (II.3)
Poprawna odpowiedz
" D. sÄ… homologami etenu.
1 p.  wybór poprawnego zakończenia zdania
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 22. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji chemicznej na podstawie
słownego opisu przemiany (I.3.a)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
HgSO4 ,H2SO4
" CHa"CH + H2O Å»#Å»#Å»#Å»#Å»# (CH2=CHOH) CH3CHO

katalizator
" CHa"CH + H2O Å»#Å»#Å»#Å»# (CH2=CHOH) CH3CHO

1 p.  poprawne napisanie równania reakcji z uwzględnieniem warunków prowadzenia
procesu
0 p.  błędny zapis wzorów substratów lub produktu
 brak określenia warunków reakcji
 brak odpowiedzi
Zadanie 23. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji na podstawie podanego ciągu
przemian (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
" CHa"CH + H2 Å»# CH2=CH2
Å»#
1 p.  poprawne napisanie równania reakcji; adnotacje nad strzałką w równaniu reakcji nie
mają wpływu na ocenę
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 24. (0 1)
Korzystanie z informacji Dokonanie selekcji i analizy informacji (II.3)
Poprawna odpowiedz
H H H H
C C C C
" B.
H H H H
1 p.  wybór poprawnego zapisu fragmentu łańcucha polimeru
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 11
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 25. (0 2)
Korzystanie z informacji Wyszukanie w tekście informacji potrzebnych do
rozwiÄ…zania problemu (II.1)
Poprawna odpowiedz
"
H2C=CH CH2 CH3 H3C CH=CH CH3
2 p.  poprawne narysowanie wzorów półstrukturalnych obu izomerów powstających
w procesie dehydratacji butan-2-olu
1 p.  poprawne narysowanie wzoru półstrukturalnego jednego alkenu
0 p.  narysowanie wzorów innych alkenów lub brak odpowiedzi
Zadanie 26. (0 1)
Tworzenie informacji Interpretacja danych zawartych w tablicach chemicznych
i opracowaniach naukowych lub popularnonaukowych (III.1)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
" Lotność kwasu maleje ze wzrostem długości łańcucha węglowego.
" Im krótszy łańcuch węglowy tym lotność kwasu jest większa.
1 p.  poprawne określenie zależności między długością łańcucha węglowego a lotnością
kwasu
0 p.  sformułowanie wniosku błędnego lub nie na temat (np. dotyczącego zmian temperatury
wrzenia, a nie lotności)
 brak odpowiedzi
Zadanie 27. (0 1)
Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformułowanie wniosku (III.3)
Poprawna odpowiedz
" CH3COOH
1 p.  poprawne napisanie wzoru półstrukturalnego kwasu
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 28. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i zrozumieniem pojęć
zwiÄ…zanych z wiÄ…zaniami chemicznymi (I.1.b)
Poprawna odpowiedz
" Kwas oleinowy, w przeciwieństwie do kwasu stearynowego, jest kwasem
( nasyconym / nienasyconym ).
W cząsteczce kwasu stearynowego pomiędzy atomami węgla ( występuje jedno wiązanie
podwójne / występują tylko wiązania pojedyncze ).
1 p.  podkreślenie w obu zdaniach właściwych określeń
0 p.  każda inna odpowiedz lub brak odpowiedzi
12 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 29. (0 2)
a) (0 1)
Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia  wybór odczynników
pozwalających na identyfikację pochodnych węglowodorów
na podstawie ich właściwości fizykochemicznych (III.2)
Poprawna odpowiedz
" Schemat doświadczenia:
Kwas tłuszczowy o wzorze C17H33COOH
Br2 (aq)
1 p.  poprawny wybór obu odczynników i uzupełnienie schematu
0 p.  błędny wybór co najmniej jednego odczynnika lub brak odpowiedzi
b) (0 1)
Tworzenie informacji Zaprojektowanie doświadczenia  opisanie spostrzeżeń,
jakich można dokonać podczas doświadczenia (III.2)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
" Nastąpiło odbarwienie (wody bromowej).
" Zanikło pomarańczowe zabarwienie.
" Pojawił się osad.
1 p.  opisanie zmian świadczących o nienasyconym charakterze kwasu tłuszczowego, które
zaobserwowano w probówce (przy poprawnym wyborze odczynników w części a)
zadania)
0 p.  błędny wybór co najmniej jednego odczynnika lub brak odpowiedzi w części a) zadania
 błędny opis zmian lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii 13
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 30. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równań reakcji przez dobranie brakujących
substratów i produktów (I.3.a)
Poprawna odpowiedz
" Uzupełnienie schematów
O
kat.
CH3CH(OH)CH3
CH3 C CH3 + H2
O
H2SO4
CH3 CH C
CH3CH(CH3)COOH + CH3 CH2 OH + H2O
O CH2 CH3
CH3
O
CH2 O C C17H33
H2C OCOC17H33
O
kat.
CH O C C17H33 + 2H2 HC OCOC17H35
O
CH2 O C C17H33
H2C OCOC17H35
H2C OCOC17H35 H2C OCOC17H35
lub HC OCOC17H35 lub HC OCOC17H33
H2C OCOC17H33 H2C OCOC17H35
3 p.  poprawne uzupełnienie trzech schematów reakcji
2 p.  poprawne uzupełnienie dwóch schematów reakcji
1 p.  poprawne uzupełnienie jednego schematu
0 p.  błędne uzupełnienie trzech schematów reakcji lub brak odpowiedzi
Zadanie 31. (0 2)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
słownego opisu przemian (I.3.a)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
Etap I:
+ -
" CH3Cl + NH3 CH3NH Cl
3
" CH3Cl + NH3 CH3NH3Cl
Etap II:
+ -
" CH3NH Cl + NaOH CH3NH2 + NaCl + H2O
3
" CH3NH3Cl + NaOH CH3NH2 + NaCl + H2O
" CH3NH3+ + OH CH3NH2 + H2O
14 Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
2 p.  poprawne napisanie równań reakcji każdego etapu
1 p.  poprawne napisanie jednego równania reakcji
0 p.  błędny napisanie obu równań reakcji lub brak odpowiedzi
Zadanie 32. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Opisanie typowych właściwości prostych wielofunkcyjnych
pochodnych węglowodorów (I.2.b)
Poprawna odpowiedz
" Zdanie 1.  P
Zdanie 2.  F
Zdanie 3.  P
1 p.  poprawne wskazanie zdań prawdziwych i zdania fałszywego
0 p.  podanie co najmniej jednej błędnej odpowiedzi lub brak odpowiedzi
Ogólne zasady oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwiÄ…zania, precyzyjnie odpowiadajÄ…ce
poleceniom zawartym w zadaniach.
Rozwiązania zadań uwzględniające inny tok rozumowania niż podany w kluczu
oceniane są zgodnie z ogólnymi zasadami punktacji.
" Gdy do jednego polecenia zdający podaje kilka odpowiedzi (z których jedna jest
prawidłowa, inne nieprawidłowe), to nie otrzymuje punktów za żadną z nich.
" Jeżeli polecenie brzmi: Napisz równanie reakcji..., to w odpowiedzi zdający powinien
napisać równanie reakcji chemicznej, a nie jej schemat.
" Dobór współczynników w równaniach reakcji chemicznych może różnić się od
przedstawionego w kluczu (np. mogą być zwielokrotnione), ale bilans musi być
prawidłowy. Niewłaściwy dobór lub brak współczynników powoduje utratę 1 punktu za
zapis tego równania.
" W rozwiązaniach zadań rachunkowych oceniane są: metoda, wykonanie obliczeń
i podanie wyniku z jednostką. Błędny zapis jednostki lub jej brak przy ostatecznym
wyniku liczbowym powoduje utratÄ™ 1 punktu. W obliczeniach wymagane jest poprawne
zaokrąglanie wyników liczbowych.
" Za poprawne obliczenia będące konsekwencją zastosowania niepoprawnej metody
zdający nie otrzymuje punktów.
" Za poprawne spostrzeżenia i wnioski będące konsekwencją niewłaściwie
zaprojektowanego doświadczenia zdający nie otrzymuje punktów.
Elementy odpowiedzi umieszczone w nawiasach nie sÄ… wymagane.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
matematyka pp MAJ 2010
2010 klucz chemia pp
Arkusz Maturalny Maj 2010 J Polski PP
Arkusz Maturalny Maj 2010 Matematyka PP
Biologia Maj 2010 Podstawowy biologia pp
2010 chemia pp

więcej podobnych podstron