2002 03 Szkoła konstruktorów klasa II


Szkoła Konstruktorów
Fot. 26 Model 1 Fot. 27 Model 2 Fot. 28 Model 3 Fot. 29 Model 4
Romana Biadalskiego Romana Biadalskiego Romana Biadalskiego Romana Biadalskiego
Rys. 14
 oporu materii jest jednym układów. Wśród nadesłanych i omówionych
z najciekawszych i najbardziej propozycji znajdziecie wiele lepszych i gor-
satysfakcjonujących aspektów szych przykładów - przeanalizujcie schematy
uprawiania elektroniki. Oprócz ze strony internetowej, które nie zmieściły
poprawności i staranności za- się w czasopiśmie. Zachęcam serdecznie do
wsze najwyżej oceniam właśnie udziału w bieżącym i następnych zadaniach.
tę iskierkę inwencji, błysk idei. Nagrody otrzymują: Mariusz Chilmon,
Dlatego upominki i nagrody do- Piotr Wójtowicz, Roman Biadalski, Rafał
stali nawet ci, których schematy Stępień, Marcin Malich, Szymon Janek
zawierały błędy i niedoróbki, i Jarosław Chudoba. Upominki dostaną:
a nie  kompilatorzy , którzy ze- Piotr Dereszowski, Dariusz Drelicharz,
stawili swoje poprawne układy Dawid Lichosyt, Aukasz Klepacz, Grze-
z powszechnie znanych bloków, gorz Michaluk, Piotr Romysz, Jarosław
żywcem wziętych z EdW. Przy Tarnawa, Marcin Wiązania i Witold Woj-
okazji serdecznie zachęcam do ciechowski. Aktualna punktacja podana jest
wszelkich eksperymentów z wła- w tabeli.
Doceniłem też wzmianki o kłopotach i nie- snymi pomysłami układowymi, a jednocze- Wasz Instruktor
spodziankach - właśnie przezwyciężanie śnie do upraszczania, a nie komplikowania Piotr Górecki
Co tu nie gra?
C
o
t
u
n
i
e
g
r
a
?
S
z
k
o
Å‚
a
K
o
n
s
t
r
u
k
t
o
r
ó
w
k
l
a
s
a
I
I
Co tu nie gra?- Szkoła Konstruktorów klasa II
C
o
t
u
n
i
e
g
r
a
?
Rozwiązanie zadania 69 Analizując odpowiedzi zwracałem szcze- jest rezystor R3 włączony w szereg z przyci-
W EdW 11/2001 zamieszczony był schemat gólną uwagę na to, jak podeszliście do anali- skiem S5. Układ należałoby więc zmodyfi-
zamka szyfrowego. Można go zobaczyć na zy układu. Zdecydowana większość skupiła kować według rysunku B.
rysunku A. Propozycja nadesłana przez się na szczegółach. Prawie trzy czwarte uczestników doszło
młodziutkiego i niedoświadczonego Czytel- Prawie wszyscy jak najbardziej słusznie do wniosku, że zamiast bramek NAND
nika zawiera wiele błędów i niedoróbek. Nie- zauważyli brak rezystorów między wejścia- w układzie powinny być zastosowane bram-
zbyt stosowne byłoby jednak wyśmianie błę- mi CMOS, a masą (przy kluczach S3, S4, ki AND. Tylko wtedy układ będzie działał
dów, ponieważ większość odpowiedzi... S5). Rzeczywiście, wejścia CMOS w żad- zgodnie z opisem.
nie zawierała żadnej wzmianki o kluczowej nym wypadku nie powinny  wisieć w powie- Ponadto zwróciliście uwagę na fakt, że
wadzie układu! trzu . Zwróciliście uwagę, że niepotrzebny  elektrolity w spoczynku pozostają bez na-
pięcia, co na pewno nie jest zaletą.
Rys. A Rys. B Wiele osób miało za złe, że układ
4017 został nazwany przerzutnikiem.
Nie nazwałbym jednak tego grubym
błędem, tylko niedoróbką, ponieważ
licznik 4017 można zamienić w prze-
rzutnik T przez skrócenie długości cy-
klu z 10 do 2 - załóżmy, że jest to
skrót i autor po prostu nie dorysował
obwodu skracania i wejścia
zezwalającego. Wtedy wyjścia Q0,
Q1 licznika byłyby wyjściami Q, Q\
przerzutnika - patrz rysunek C.
Elektronika dla Wszystkich
Marzec 2002
32
Szkoła Konstruktorów
A przy odrobinie spry-
tu można wykorzystać
też wejście zerujące
(które dla skrócenia
cyklu połączone jest
wtedy z wyjściem Q2).
Jedną z możliwości
pokazuje rysunek D.
Obiekcje dotyczÄ…ce
takiego przerzutnika sÄ… Rys. C Rys. G
jednak w gruncie rze-
czy słuszne, ponieważ Rys. D
opis wskazuje, że po- Może nie do końca skutecznym, ale bar-
winien to być przerzut- dzo prostym sposobem jest wykorzystanie
nik D z zerowaniem, niepodłączonego przycisku S2, a lepiej kilku
a nie przerzutnik T. innych, połączonych równolegle. Układ
Wiele osób słu- Rys. E zmodyfikowany według takiej koncepcji po-
sznie zwróciło uwagę, kazany jest na rysunku H. Naciśnięcie jakie-
że równolegle do Rys. F gokolwiek nieprawidłowego przycisku (S2,
przekaznika trzeba S5, S6, S7) zablokuje działanie na czas wy-
dodać diodę, żeby znaczony prze R3C3 (kilkanaście... kilka-
przepięcia powstające podczas wyłączania dziesiąt sekund), co znakomicie utrudni za-
nie uszkodziły tranzystora. danie ewentualnemu włamywaczowi, tym
I w podanych kwestiach opinie były zgod- bardziej, że nie będzie to niczym sygnalizo-
ne. Prawie wszyscy zauważyli wspomniane wane. Natomiast otwarcie zamka nastąpi po
mankamenty. naciśnięciu najpierw przycisków S1, S3,
Niewiele osób zakwestionowało nato- Dodawanie obwodów likwidujących a potem S4.
miast sposób włączenia obwodu R2C2. We- drgania styku S2 jest niecelowe, ponieważ Tym razem nagrody za najbardziej trafne
dług zamierzeń pomysłodawcy ma on zapa- ewentualne zakłócenia zostaną uśrednione odpowiedzi otrzymują:
miętać stan wysoki, który pojawi się na w obwodzie R2C2. Zbigniew Meus Dąbrowa Szlachecka,
wyjściu bramki U2A po naciśnięciu przyci- Czy jednak zmodyfikowany układ według Jarosław Szanowicki Suchowola,
sków S1, S3. Tak przynajmniej zdaje się rysunku G będzie działał poprawnie? Krzysztof Maszek Szczecin.
wynikać z opisu. Niestety, obwód ten zu- I tu stwierdzam, że na palcach jednej ręki
pełnie nie spełni swojej roli. Owszem, kon- można policzyć osoby, które zakwestionowa- Zadanie 73
densator o pojemnoÅ›ci 150µF opózni poja- Å‚y ogólnÄ… koncepcjÄ™. To przecież miaÅ‚ być Na rysunku J pokazany jest schemat wykry-
wienie się stanu niskiego po zwolnieniu zamek szyfrowy, utrudniający dostęp. Tym- wacza burzy. Układ ma dwa tory: akustyczny
przycisku S3, ale opóznienie to będzie rzę- czasem wcale nie trzeba wiele sprytu, żeby z mikrofonem (membraną piezo) oraz drugi
du 15ms (150µF x 100&!), czyli absolutnie taki zamek  zÅ‚amać . Wystarczy na przykÅ‚ad z czujnikiem deszczu.
niewystarczające. W takim układzie rezy- kolejno naciskać
stor R2 jest zbędny, bo i tak kluczową rolę klawisze w przy-
będzie odgrywać rezystancja wyjściowa padkowej kolejno-
bramki U2A (ok. 100&!). Aby układ działał ści, by szybko tra-
zgodnie z opisem, należałoby dodać diodę fić na prawidłową
według rysunku E. sekwencję. Mało
Tylko kilka osób zwróciło uwagę, że nie- tego: naciśnięcie
odkłócony styk S4 może powodować poja- wszystkich klawi-
wienie się na wejściu CL nie jednego, ale se- szy S1...S4 włączy
rii impulsów, związanych z draniami styku. przekaznik, co jest
Wtedy po naciśnięciu S4 stan licznika U1 niedopuszczalnym błędem. Rys. J
pracującego jako przerzutnik T byłby przy- Czy można poprawić tę wadę?
padkowy. Aby to usunąć, należałoby dodać
Jak zwykle pytanie brzmi:
obwód całkujący RC na wejściu CL kostki
4017, według rysunku F, bo wiadomo, że Rys. H
Co tu nie gra?
jest to wejście z histere-
zą. Nie byłoby nato- Wyjaśnienia nie powinny być obszerne -
miast dobrym pomy- jeśli znajdziecie więcej niż jeden błąd, podaj-
słem dodanie takiego cie je najlepiej w punktach. Bardzo proszę
obwodu w obwodzie o takie krótkie odpowiedzi, bo znacznie uła-
przycisku S4, ponieważ twi mi to analizę nadesłanych prac. Odpo-
bramka AND raczej nie wiedzi opatrzcie dopiskiem NieGra73
będzie mieć wejść z hi- i nadeślijcie w terminie 45 dni od ukazania
sterezą, chyba że po- się tego numeru EdW. Nagrodami będą drob-
wstanie z połączenia ne kity AVT.
dwóch bramek kostki
4093. Piotr Górecki
Elektronika dla Wszystkich
Marzec 2002
33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2003 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 07 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 01 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 06 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 09 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 02 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 05 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 04 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 10 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 12 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 11 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 08 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 05 Szkoła konstruktorów klasa II
2009 12 Szkoła konstruktorów klasa II

więcej podobnych podstron