10,Specjalizacja z zakresu fizjoterapii Porównanie ze specjalizacją rehabilitacji medycznej dla lekarzy


Specjalizacja z zakresu
Specjalizacja z zakresu
fizjoterapii.
fizjoterapii.
Porównanie ze
Porównanie ze
specjalizacjÄ… rehabilitacji
specjalizacjÄ… rehabilitacji
medycznej dla lekarzy
medycznej dla lekarzy
Spis treści
Spis treści
1.Zawód fizjoterapeuty
1.Zawód fizjoterapeuty
-studia licencjackie
-studia licencjackie
-studia magisterskie
-studia magisterskie
-specjalizacja
-specjalizacja
2.Zawód rehabilitanta medycznego
2.Zawód rehabilitanta medycznego
Studia licencjackie
Studia licencjackie
" Charakterystyka studiów
Charakterystyka studiów
"
Studia nie trwają krócej niż 3 lata (6 semestrów)
Studia nie trwają krócej niż 3 lata (6 semestrów)
"
Liczba zajęć praktycznych nie powinna wynosić mniej niż 2900
Liczba zajęć praktycznych nie powinna wynosić mniej niż 2900
godzin
godzin
"
Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 180
Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 180
"
Studia kończą się nadaniem tytułu zawodowego licencjata
Studia kończą się nadaniem tytułu zawodowego licencjata
Studia licencjackie
Studia licencjackie
Sylwetka Absolwenta
Sylwetka Absolwenta
-Absolwenci studiów licencjackich powinni otrzymać
-Absolwenci studiów licencjackich powinni otrzymać
wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodnie z
wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodnie z
wymaganiami obowiązującymi w służbie zdrowia aby
wymaganiami obowiązującymi w służbie zdrowia aby
umożliwić im pracę z osobami chorymi i niepełnosprawnymi.
umożliwić im pracę z osobami chorymi i niepełnosprawnymi.
-Absolwent powinien posiadać predyspozycje psychologiczne
-Absolwent powinien posiadać predyspozycje psychologiczne
do pracy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi oraz być na
do pracy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi oraz być na
tyle sprawny fizycznie aby móc poprawnie demonstrować
tyle sprawny fizycznie aby móc poprawnie demonstrować
wykonywanie ćwiczeń fizycznych i przeprowadzać je z
wykonywanie ćwiczeń fizycznych i przeprowadzać je z
pacjentami.
pacjentami.
Studia licencjackie
Studia licencjackie
Sylwetka Absolwenta
Sylwetka Absolwenta
-Absolwenci powinni posiadać wiedzę niezbędną do
-Absolwenci powinni posiadać wiedzę niezbędną do
przywracania, kształtowania i podtrzymywania sprawności
przywracania, kształtowania i podtrzymywania sprawności
ruchowej utraconej w wyniku przebytej choroby, wypadku,
ruchowej utraconej w wyniku przebytej choroby, wypadku,
urazów bądz zmian spowodowanych zaawansowanym wiekiem.
urazów bądz zmian spowodowanych zaawansowanym wiekiem.
- Absolwenci powinni posiadać umiejętności nienagannego
- Absolwenci powinni posiadać umiejętności nienagannego
wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych oraz umieć je
wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych oraz umieć je
dostosować do celów rehabilitacji.
dostosować do celów rehabilitacji.
-Absolwenci powinni znać język obcy na poziomie B2
-Absolwenci powinni znać język obcy na poziomie B2
Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego oraz umieć
Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego oraz umieć
posługiwać się językiem specjalistycznym w zakresie kierunku
posługiwać się językiem specjalistycznym w zakresie kierunku
studiów.
studiów.
Studia licencjackie
Studia licencjackie
KSZTAACENIE PODSTAWOWE
KSZTAACENIE PODSTAWOWE
1. Anatomia prawidłowa człowieka
1. Anatomia prawidłowa człowieka
2. Biologia Medyczna
2. Biologia Medyczna
3. Fizjologia
3. Fizjologia
4. Biochemia
4. Biochemia
5. Biofizyka
5. Biofizyka
6. Biomechanika
6. Biomechanika
7. Kinezjologia
7. Kinezjologia
8. Pierwsza pomoc medyczna
8. Pierwsza pomoc medyczna
9. Psychologia
9. Psychologia
10. Patologia ogólna
10. Patologia ogólna
11. Pedagogika
11. Pedagogika
12. Biomechanika
12. Biomechanika
13. Kinezjologia
13. Kinezjologia
14. Pierwsza pomoc medyczna
14. Pierwsza pomoc medyczna
15. Psychologia
15. Psychologia
16. Patologia ogólna
16. Patologia ogólna
17. Pedagogika
17. Pedagogika
Studia licencjackie
Studia licencjackie
KSZTAACENIE KIERUNKOWE
E
KSZTAACENI KIERUNKOWE
KSZTAACENIE RUCHOWE I METODYKA NAUCZANIA RUCHU 
KSZTAACENIE RUCHOWE I METODYKA NAUCZANIA RUCHU 
umiejętności nauczania ruchów z uwzględnieniem aspektów
umiejętności nauczania ruchów z uwzględnieniem aspektów
rozwojowych i metodyki nauczania ruchu, wykorzystywanie
rozwojowych i metodyki nauczania ruchu, wykorzystywanie
różnych form aktywności w nauczaniu ruchów oraz planowaniu i
różnych form aktywności w nauczaniu ruchów oraz planowaniu i
kontrolowaniu procesu opanowywania umiejętności ruchowych.
kontrolowaniu procesu opanowywania umiejętności ruchowych.
KINEZYTERAPIA  wykonywanie ćwiczeń fizycznych w celach
KINEZYTERAPIA  wykonywanie ćwiczeń fizycznych w celach
leczniczych, umiejętność interpretacji teoretycznych podstaw
leczniczych, umiejętność interpretacji teoretycznych podstaw
techniki i metodyki usprawniania leczniczego.
techniki i metodyki usprawniania leczniczego.
TERAPIA MANUALNA  umiejętności wykonywania zasadniczych
TERAPIA MANUALNA  umiejętności wykonywania zasadniczych
zabiegów manualnych oraz opisu i interpretacji podstawowych
zabiegów manualnych oraz opisu i interpretacji podstawowych
technik i metodyki terapii manualnej.
technik i metodyki terapii manualnej.
FIZYKOTERAPIA  umiejętności wykonywania podstawowych
FIZYKOTERAPIA  umiejętności wykonywania podstawowych
zabiegów fizykalnych.
zabiegów fizykalnych.
MASAŻ LECZNICZY  umiejętności wykonywania podstawowych
MASAŻ LECZNICZY  umiejętności wykonywania podstawowych
form masażu leczniczego a ponad to opisu i interpretacji
form masażu leczniczego a ponad to opisu i interpretacji
teoretycznych podstaw techniki i metodyki masażu leczniczego.
teoretycznych podstaw techniki i metodyki masażu leczniczego.
Studia licencjackie
Studia licencjackie
TREÅšCI KSZTAACENIA KIERUNKOWEGO
TREÅšCI KSZTAACENIA KIERUNKOWEGO
FIZJOTERAPIA OGÓLNA  dobór oraz wykonywanie badań i testów
FIZJOTERAPIA OGÓLNA  dobór oraz wykonywanie badań i testów
niezbędnych dla wyboru odpowiednich środków fizjoterapii, umiejętność
niezbędnych dla wyboru odpowiednich środków fizjoterapii, umiejętność
prawidłowej interpretacji podstawowych pojęć dotyczących
prawidłowej interpretacji podstawowych pojęć dotyczących
niepełnosprawności i całokształtu rehabilitacji medycznej oraz znajomość
niepełnosprawności i całokształtu rehabilitacji medycznej oraz znajomość
zmian i zjawisk istotnych dla wszelkiego rodzaju niepełnosprawności oraz
zmian i zjawisk istotnych dla wszelkiego rodzaju niepełnosprawności oraz
likwidowania bądz łagodzenia ich skutków.
likwidowania bądz łagodzenia ich skutków.
FIZJOTERAPIA KLINICZNA  znajomość podstawowych jednostek i
FIZJOTERAPIA KLINICZNA  znajomość podstawowych jednostek i
zespołów chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie
zespołów chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie
środków fizjoterapii i planowanie procesu rehabilitacji.
środków fizjoterapii i planowanie procesu rehabilitacji.
FIZJOTERAPIA KLINICZNA W DYSFUNKCJACH NARZDU RUCHU 
FIZJOTERAPIA KLINICZNA W DYSFUNKCJACH NARZDU RUCHU 
wykonywanie ćwiczeń leczniczych i zabiegów fizykalnych u osób z
wykonywanie ćwiczeń leczniczych i zabiegów fizykalnych u osób z
dysfunkcjami narzÄ…du ruchu  dostosowanie do ich stanu klinicznego i
dysfunkcjami narzÄ…du ruchu  dostosowanie do ich stanu klinicznego i
funkcjonalnego, wykonywanie badań i testów niezbędnych dla doboru
funkcjonalnego, wykonywanie badań i testów niezbędnych dla doboru
środków fizjoterapii oraz stosowanie odpowiednich metod terapeutycznych.
środków fizjoterapii oraz stosowanie odpowiednich metod terapeutycznych.
Studia licencjackie
Studia licencjackie
TREÅšCI KSZTAACENIA KIERUNKOWEGO
TREÅšCI KSZTAACENIA KIERUNKOWEGO
FIZJOTERAPIA KLINICZNA W CHOROBACH NARZDÓW
FIZJOTERAPIA KLINICZNA W CHOROBACH NARZDÓW
WEWNTRZNYCH  wykonywanie ćwiczeń i zabiegów fizykalnych u osób z
WEWNTRZNYCH  wykonywanie ćwiczeń i zabiegów fizykalnych u osób z
chorobami i dysfunkcjami nie dotyczÄ…cymi narzÄ…du ruchu, wykonywanie
chorobami i dysfunkcjami nie dotyczÄ…cymi narzÄ…du ruchu, wykonywanie
badań funkcjonalnych narządów wewnętrznych i badań wydolnościowych
badań funkcjonalnych narządów wewnętrznych i badań wydolnościowych
niezbędnych dla doboru środków fizjoterapii, wykonywanie zabiegów i
niezbędnych dla doboru środków fizjoterapii, wykonywanie zabiegów i
stosowanie odpowiednich metod terapeutycznych.
stosowanie odpowiednich metod terapeutycznych.
ZAOPATRZENIE ORTOPEDYCZNE  znajomość zasad działania przedmiotów
ZAOPATRZENIE ORTOPEDYCZNE  znajomość zasad działania przedmiotów
ortopedycznych stosowanych w rehabilitacji oraz rozumienie sensu ich
ortopedycznych stosowanych w rehabilitacji oraz rozumienie sensu ich
stosowania.
stosowania.
PRAKTYKI ZAWODOWE  zasady i formy odbywania praktyk ustala uczelnia
PRAKTYKI ZAWODOWE  zasady i formy odbywania praktyk ustala uczelnia
i jednostka prowadząca kształcenie. Proponowane są:
i jednostka prowadząca kształcenie. Proponowane są:
"
Wstępna kliniczna 80h
Wstępna kliniczna 80h
"
W pracowni fizykoterapii 260h
W pracowni fizykoterapii 260h
"
W pracowni kinezyterapii 260h
W pracowni kinezyterapii 260h
"
Fizjoterapia kliniczna (podstawowa) 320h
Fizjoterapia kliniczna (podstawowa) 320h
Studia magisterskie
Studia magisterskie

Charakterystyka studiów
Charakterystyka studiów
"
Studia trwajÄ… 4 semestry (2 lata)
Studia trwajÄ… 4 semestry (2 lata)
"
Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1700
Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1700
"
Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120
Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120
Studia magisterskie
Studia magisterskie
Sylwetka absolwenta
Sylwetka absolwenta
-Absolwenci studiów magisterskich powinni posiadać
-Absolwenci studiów magisterskich powinni posiadać
wiedzÄ™ i przygotowanie zawodowe do samodzielnej pracy z
wiedzÄ™ i przygotowanie zawodowe do samodzielnej pracy z
osobami niepełnosprawnymi.
osobami niepełnosprawnymi.
-Absolwenci powinni posiadać wiadomości i
-Absolwenci powinni posiadać wiadomości i
umiejętności niezbędne do wykonywania badań
umiejętności niezbędne do wykonywania badań
diagnostycznych, planowania i przeprowadzania procesu
diagnostycznych, planowania i przeprowadzania procesu
rehabilitacji, włączania się w pracę zespołów.
rehabilitacji, włączania się w pracę zespołów.
-Absolwenci powinni być gotowi do podjęcia pracy w
-Absolwenci powinni być gotowi do podjęcia pracy w
placówkach służby zdrowia, ośrodkach dla
placówkach służby zdrowia, ośrodkach dla
niepełnosprawnych, ośrodkach badawczych, ośrodkach
niepełnosprawnych, ośrodkach badawczych, ośrodkach
sportowych i szkolnictwie.
sportowych i szkolnictwie.
Specjalizacja
Specjalizacja
"
Celem specjalizacji jest pogłębienie wiedzy teoretycznej,
Celem specjalizacji jest pogłębienie wiedzy teoretycznej,
umiejętności praktycznych i rozwijanie cech osobowości potrzebnych
umiejętności praktycznych i rozwijanie cech osobowości potrzebnych
do prowadzenia kompleksowego procesu rehabilitacji osób
do prowadzenia kompleksowego procesu rehabilitacji osób
niepełnosprawnych w celu przywrócenia im możliwie największej
niepełnosprawnych w celu przywrócenia im możliwie największej
sprawności fizycznej.
sprawności fizycznej.
"
Specjalizacja ma za zadanie pogłębienie umiejętności
Specjalizacja ma za zadanie pogłębienie umiejętności
prowadzenia terapii zajęciowej i sportu inwalidów oraz zaznajomienie
prowadzenia terapii zajęciowej i sportu inwalidów oraz zaznajomienie
siÄ™ z aspektami prawnymi kierowania procesem rehabilitacji.
siÄ™ z aspektami prawnymi kierowania procesem rehabilitacji.
"
Podczas studiów magisterskich fizjoterapeuta powinien posiąść
Podczas studiów magisterskich fizjoterapeuta powinien posiąść
umiejętności prowadzenia działalności profilaktycznej oraz
umiejętności prowadzenia działalności profilaktycznej oraz
przygotowanie do pełnienia funkcji kierowniczych w zakresie
przygotowanie do pełnienia funkcji kierowniczych w zakresie
fizjoterapii.
fizjoterapii.
Specjalizacja
Specjalizacja
Specjalizacja trwa 4 lata. W tym czasie
Specjalizacja trwa 4 lata. W tym czasie
fizjoterapeuta ma do odbycia:
fizjoterapeuta ma do odbycia:
üð
658h modułów w czasie nauczania
658h modułów w czasie nauczania
üð
1171h staży kierunkowych
1171h staży kierunkowych
üð
371h kursów obowiązkowych
371h kursów obowiązkowych
Specjalizacja
Specjalizacja

Organizacja
Organizacja
Kształcenie specjalizacyjne odbywa się zgodnie z programem i
Kształcenie specjalizacyjne odbywa się zgodnie z programem i
kończy egzaminem. Kierownik, na podstawie programu,
kończy egzaminem. Kierownik, na podstawie programu,
przygotowuje dla kandydata indywidualny plan określający
przygotowuje dla kandydata indywidualny plan określający
warunki i przebieg specjalizacji. Kształcenie odbywa się poprzez
warunki i przebieg specjalizacji. Kształcenie odbywa się poprzez
zajęcia w ramach modułów, uczestnictwo w kursach,
zajęcia w ramach modułów, uczestnictwo w kursach,
odpracowanie stażu w wybranych instytucjach oraz
odpracowanie stażu w wybranych instytucjach oraz
samokształcenie.
samokształcenie.
żð
Kwalifikacja
Kwalifikacja
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza komisja zarządzająca
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza komisja zarządzająca
jednostką kształcącą, ocenia wnioski i ustala listę fizjoterapeutów,
jednostką kształcącą, ocenia wnioski i ustala listę fizjoterapeutów,
którzy uzyskali zgodę na podjęcie studiów.
którzy uzyskali zgodę na podjęcie studiów.
Specjalizacja
Specjalizacja
Podczas studiów specjalizacyjnych fizjoterapeuta powinien
Podczas studiów specjalizacyjnych fizjoterapeuta powinien
zdobyć wiadomości z zakresu
zdobyć wiadomości z zakresu

Patofizjologia układu krążenia, układu oddechowego, nerwowego, układu
Patofizjologia układu krążenia, układu oddechowego, nerwowego, układu
narządu ruchu i umiejętności oceny sprawności tych układów.
narządu ruchu i umiejętności oceny sprawności tych układów.

Zasady specjalistycznych metod kinezyterapeutycznych.
Zasady specjalistycznych metod kinezyterapeutycznych.

Zasady i organizacja leczenie w chorobach przewlekłych.
Zasady i organizacja leczenie w chorobach przewlekłych.

Zasady usprawniania w warunkach domowych
Zasady usprawniania w warunkach domowych

Planowanie i prowadzenie leczenia w różnych stanach chorobowych.
Planowanie i prowadzenie leczenia w różnych stanach chorobowych.

Zastosowanie zaopatrzenia ortopedycznego w toku rehabilitacji.
Zastosowanie zaopatrzenia ortopedycznego w toku rehabilitacji.

Zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w procesie
Zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w procesie
leczenia.
leczenia.
Specjalizacja
Specjalizacja
Podczas studiów specjalizacyjnych
Podczas studiów specjalizacyjnych
fizjoterapeuta powinien zdobyć
fizjoterapeuta powinien zdobyć
następujące umiejętności praktyczne:
następujące umiejętności praktyczne:
żð
Przeprowadzania badań diagnostycznych umożliwiających i
Przeprowadzania badań diagnostycznych umożliwiających i
określających potrzebę i zakres  kinezyterapii
określających potrzebę i zakres  kinezyterapii
indywidualnej, ogólnie usprawniającej, metod
indywidualnej, ogólnie usprawniającej, metod
kinezyterapeutycznych i terapii zajęciowej.
kinezyterapeutycznych i terapii zajęciowej.
żð
Zlecania i wykonywanie zbiegów fizykoterapeutycznych i
Zlecania i wykonywanie zbiegów fizykoterapeutycznych i
ocena ich działania na pacjenta.
ocena ich działania na pacjenta.
żð
Interpretacja zdjęć RTG kręgosłupa.
Interpretacja zdjęć RTG kręgosłupa.
żð
Organizacja pracy zespołu rehabilitacyjnego oraz
Organizacja pracy zespołu rehabilitacyjnego oraz
przestrzeganie aspektów prawnych tych zabiegów i
przestrzeganie aspektów prawnych tych zabiegów i
promocja zdrowia.
promocja zdrowia.
żð
Dobieranie i dopasowywanie odpowiedniego sprzętu
Dobieranie i dopasowywanie odpowiedniego sprzętu
ortopedycznego.
ortopedycznego.
Specjalizacja
Specjalizacja
Plan nauczania
Plan nauczania
1. Teoria i filozofia fizjoterapii 10h
1. Teoria i filozofia fizjoterapii 10h
2. Ocena fizjoterapeutyczna - badania ogólne i czynnościowe
2. Ocena fizjoterapeutyczna - badania ogólne i czynnościowe
60h
60h
3. Środki i sposoby terapeutyczne w postępowaniu usprawniającym 100h
3. Środki i sposoby terapeutyczne w postępowaniu usprawniającym 100h
4. Etyka, deontologia i prawo
4. Etyka, deontologia i prawo
10h
10h
5. Organizacja i zarzÄ…dzanie z elementami ekonomiki ochrony zdrowia 30h
5. Organizacja i zarzÄ…dzanie z elementami ekonomiki ochrony zdrowia 30h
6. Polityka społeczna i zdrowie publiczne 18h
6. Polityka społeczna i zdrowie publiczne 18h
7. Metodologia badań naukowych - informatyka i statystyka w praktyce zawodowej
7. Metodologia badań naukowych - informatyka i statystyka w praktyce zawodowej
fizjoterapeuty 15h
fizjoterapeuty
15h
8. Zmiany patologiczne wywołane unieruchomieniem oraz fizjoterapia u osób
8. Zmiany patologiczne wywołane unieruchomieniem oraz fizjoterapia u osób
trzeciego okresu życia 20h
trzeciego okresu życia 20h
9. Fizjoterapia u osób ze zmianami patologicznymi narządu ruchu 80h
9. Fizjoterapia u osób ze zmianami patologicznymi narządu ruchu 80h
10. Fizjoterapia osób po urazach i po amputacjach kończyn
10. Fizjoterapia osób po urazach i po amputacjach kończyn
70h
70h
11. Fizjoterapia w wieku rozwojowym 50h
11. Fizjoterapia w wieku rozwojowym 50h
12. Fizjoterapia u dorosłych z zaburzeniami i uszkodzeniami UN. 50h
12. Fizjoterapia u dorosłych z zaburzeniami i uszkodzeniami UN. 50h
13. Fizjoterapia osób z chorobami układu krążenia i oddechowego 50h
13. Fizjoterapia osób z chorobami układu krążenia i oddechowego 50h
14 .Fizykoterapia, masaż leczniczy i balneologia  metody i postępowanie
14 .Fizykoterapia, masaż leczniczy i balneologia  metody i postępowanie
80h
80h
15 .Fizjoterapia w psychiatrii
15 .Fizjoterapia w psychiatrii
15h
15h
Specjalizacja
Specjalizacja
Staże kierunkowe
Staże kierunkowe
1. w oddziale ortopedyczno-urazowym (1 miesiÄ…c, 120h)
1. w oddziale ortopedyczno-urazowym (1 miesiÄ…c, 120h)
2. w oddziale / ośrodku specjalistycznym dla dzieci ze schorzeniami wieku
2. w oddziale / ośrodku specjalistycznym dla dzieci ze schorzeniami wieku
rozwojowego i porażeniem mózgowym (1 miesiąc, 120h)
rozwojowego i porażeniem mózgowym (1 miesiąc, 120h)
3. w oddziale neurologicznym (1 miesiÄ…c, 120h)
3. w oddziale neurologicznym (1 miesiÄ…c, 120h)
4. w oddziale neurochirurgicznym (2 tygodnie, 120h)
4. w oddziale neurochirurgicznym (2 tygodnie, 120h)
5. W oddziale reumatologicznym (2 tygodnie, 120h)
5. W oddziale reumatologicznym (2 tygodnie, 120h)
6. w oddziale kardiologicznym (2 tygodnie, 60h)
6. w oddziale kardiologicznym (2 tygodnie, 60h)
7. w oddziale chorób płuc (2 tygodnie, 60h)
7. w oddziale chorób płuc (2 tygodnie, 60h)
8. w warsztatach ortopedycznych (2 tygodnie, 60h)
8. w warsztatach ortopedycznych (2 tygodnie, 60h)
9. w zakładzie rehabilitacji/fizjoterapii ambulatoryjnym (1 miesiąc, 120h)
9. w zakładzie rehabilitacji/fizjoterapii ambulatoryjnym (1 miesiąc, 120h)
10. w szpitalu uzdrowiskowym- sanatorium (3 tygodnie, 90h)
10. w szpitalu uzdrowiskowym- sanatorium (3 tygodnie, 90h)
11. Kurs w zakresie pierwszej pomocy (3 dni, 21h)
11. Kurs w zakresie pierwszej pomocy (3 dni, 21h)
12. Oddział Klinika Rehabilitacji (2 tygodnie, 60h)
12. Oddział Klinika Rehabilitacji (2 tygodnie, 60h)
Specjalizacja
Specjalizacja
Kursy doszkalajÄ…ce
Kursy doszkalajÄ…ce

Kurs: Fizjoterapia u chorych z chorobami układu krążenia
Kurs: Fizjoterapia u chorych z chorobami układu krążenia

Kurs: Fizjoterapia u dzieci ryzyka
Kurs: Fizjoterapia u dzieci ryzyka

Kurs: Współczesne kierunki w zakresie protezowania i
Kurs: Współczesne kierunki w zakresie protezowania i
aparatowania kończyn górnych, dolnych i tułowia
aparatowania kończyn górnych, dolnych i tułowia

Kurs: Zniekształcenia statyczne ciała u dzieci i młodzieży
Kurs: Zniekształcenia statyczne ciała u dzieci i młodzieży

Kurs: Podstawy fizjoterapii w neurorehabilitacji
Kurs: Podstawy fizjoterapii w neurorehabilitacji

Kurs: Aktualne kierunki postępowania fizjoterapeutycznego - kurs
Kurs: Aktualne kierunki postępowania fizjoterapeutycznego - kurs
atestacyjny
atestacyjny

Kurs: Promocja zdrowia
Kurs: Promocja zdrowia

Kurs: Zakażenia HIV i choroba AIDS
Kurs: Zakażenia HIV i choroba AIDS

Kurs: Podstawy terapii manualnej
Kurs: Podstawy terapii manualnej

Podstawy PNF
Podstawy PNF

Kurs  podstawy medycyny fizykalnej i balneologii
Kurs  podstawy medycyny fizykalnej i balneologii
Specjalizacja
Specjalizacja
Wg kryteriów WCTP (World Confederation for Physical Therapy)
Wg kryteriów WCTP (World Confederation for Physical Therapy)
należy odbyć jeden z kursów
należy odbyć jeden z kursów

METODA VOJTY
METODA VOJTY

METODA NDT BOBATH
METODA NDT BOBATH

METODA FAY`A - DOMANA - DELACATO
METODA FAY`A - DOMANA - DELACATO

METODA PETO
METODA PETO

WROCAAWSKI MODEL USPRAWNIANIA DZIECI Z ZABURZENIAMI
WROCAAWSKI MODEL USPRAWNIANIA DZIECI Z ZABURZENIAMI
CUN
CUN

Terapia Manualna w modelu holistycznym
Terapia Manualna w modelu holistycznym

Terapia manualna wg koncepcji McKenzie
Terapia manualna wg koncepcji McKenzie

Terapia manualna wg Ackerman a
Terapia manualna wg Ackerman a

Terapia manualna wg Maitland a
Terapia manualna wg Maitland a

Terapia cranio - sakralna (czaszkowo-krzyżowa)
Terapia cranio - sakralna (czaszkowo-krzyżowa)

PNF
PNF

NLP
NLP
Specjalizacja
Specjalizacja
Metoda Vojty
Metoda Vojty
Vaclaw Vojta (1917-2000), czeski neurolog
Vaclaw Vojta (1917-2000), czeski neurolog
dziecięcy, zajmował się badaniami nad
dziecięcy, zajmował się badaniami nad
dziecięcym porażeniem mózgowym. Badając
dziecięcym porażeniem mózgowym. Badając
dzieci sposobem Vojty można zdiagnozować
dzieci sposobem Vojty można zdiagnozować
chorobę u bardzo małych wcześniaków i
chorobę u bardzo małych wcześniaków i
noworodków. Pozwala to na bardzo szybkie
noworodków. Pozwala to na bardzo szybkie
podjęcie leczenia i niedopuszczenie do pojawienia
podjęcie leczenia i niedopuszczenie do pojawienia
się zaburzeń.
się zaburzeń.
Torowanie metodą Vojty wymaga ułożenia pacjenta
Torowanie metodą Vojty wymaga ułożenia pacjenta
w pozycji aktywującej, która ułatwia osiągnięcie
w pozycji aktywującej, która ułatwia osiągnięcie
stanu napięcia mięśni podczas stymulacji
stanu napięcia mięśni podczas stymulacji
wybranych stref. Rozciągnięcie danego mięśnia
wybranych stref. Rozciągnięcie danego mięśnia
powoduje jego reakcjÄ™ skurczowÄ….
powoduje jego reakcjÄ™ skurczowÄ….
Specjalizacja
Specjalizacja
METODA NDT BOBATH
METODA NDT BOBATH
Została opracowana dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Została opracowana dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Głównym założeniem jest fakt, że dzieci te mają problem z pionizacją w
Głównym założeniem jest fakt, że dzieci te mają problem z pionizacją w
warunkach grawitacyjnych (ruchy szyi, tułowia i kończyn). Dzieci zdrowe
warunkach grawitacyjnych (ruchy szyi, tułowia i kończyn). Dzieci zdrowe
potrafią kontrolować swoje położenie statyczne i dynamiczne dzięki tzw.
potrafią kontrolować swoje położenie statyczne i dynamiczne dzięki tzw.
Mechanizmowi odruchu postawy. Charakterystyczne dla NDT BOBATH jest
Mechanizmowi odruchu postawy. Charakterystyczne dla NDT BOBATH jest
wykonywanie dużej liczny odruchów, specyficznej formy ułatwiania ruchów
wykonywanie dużej liczny odruchów, specyficznej formy ułatwiania ruchów
oraz prawidłowego następstwa rozwojowego prowadzonych ćwiczeń.
oraz prawidłowego następstwa rozwojowego prowadzonych ćwiczeń.
Usprawnianie ma na celu rozwijać odruchy na danym etapie fizjologiczne,
Usprawnianie ma na celu rozwijać odruchy na danym etapie fizjologiczne,
a hamować odruchy patologicznie przetrwałe. Technika ułatwiania
a hamować odruchy patologicznie przetrwałe. Technika ułatwiania
wykonywanych ruchów rękami terapeuty pozwala na jednoczesne
wykonywanych ruchów rękami terapeuty pozwala na jednoczesne
torowanie pożądanych i hamowanie niepożądanych elementów ruchowych.
torowanie pożądanych i hamowanie niepożądanych elementów ruchowych.
Ruchy w ten sposób torowane są zbliżone do normalnych ruchów
Ruchy w ten sposób torowane są zbliżone do normalnych ruchów
wykonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające się dziecko, będące
wykonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające się dziecko, będące
w tym samym wieku rozwojowym. UÅ‚atwianie oparte jest na poruszaniu
w tym samym wieku rozwojowym. UÅ‚atwianie oparte jest na poruszaniu
okolicami ciała dziecka, co wywołuje ruchy kończyn i umożliwia przejście
okolicami ciała dziecka, co wywołuje ruchy kończyn i umożliwia przejście
dziecka z jednej pozycji do drugiej. Wpływa to na wykształcenie się
dziecka z jednej pozycji do drugiej. Wpływa to na wykształcenie się
prawidłowych odruchów postawy i uczy dziecko samodzielnego ich
prawidłowych odruchów postawy i uczy dziecko samodzielnego ich
osiÄ…gania, kontrolowania i wykorzystywania. Usprawnianie powinien
osiÄ…gania, kontrolowania i wykorzystywania. Usprawnianie powinien
prowadzić terapeuta razem z rodzicami dziecka już przed 6 miesiącem
prowadzić terapeuta razem z rodzicami dziecka już przed 6 miesiącem
jego życia.
jego życia.
Specjalizacja
Specjalizacja
Metoda Fay a  Domana  Delacato
Metoda Fay a  Domana  Delacato
Usprawnianie polega na kształtowaniu rozwoju motorycznego ciała, mowy, zręczności
Usprawnianie polega na kształtowaniu rozwoju motorycznego ciała, mowy, zręczności
rąk, wzroku, słuchu i dotyku. Przed przystąpieniem do ćwiczeń pacjent jest
rąk, wzroku, słuchu i dotyku. Przed przystąpieniem do ćwiczeń pacjent jest
badany na podstawie Profilu Rozwojowego i w zależności od etapu jest
badany na podstawie Profilu Rozwojowego i w zależności od etapu jest
usprawniany poprzez bodzcowanie mózgu takimi sygnałami jakie powinien sam
usprawniany poprzez bodzcowanie mózgu takimi sygnałami jakie powinien sam
wydawać.
wydawać.
Działania:
Działania:
1. Dostarczanie do mózgu prostych informacji (fakty, z życia lub wiedza z encyklopedii)
1. Dostarczanie do mózgu prostych informacji (fakty, z życia lub wiedza z encyklopedii)
2. Uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi od mózgu (reakcja na światło, odpowiedz na
2. Uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi od mózgu (reakcja na światło, odpowiedz na
pytanie)
pytanie)
3. Programowanie mózgu (prowadzenie ruchów głowy wg określonych standardów
3. Programowanie mózgu (prowadzenie ruchów głowy wg określonych standardów
pełzania
pełzania
4. Ułożenie dziecka na płaskiej powierzchni zachęcając do przemieszczania się
4. Ułożenie dziecka na płaskiej powierzchni zachęcając do przemieszczania się
5. Zapewnienie możliwie najkorzystniejszych fizjologicznych warunków dla mózgu. Dieta
5. Zapewnienie możliwie najkorzystniejszych fizjologicznych warunków dla mózgu. Dieta
ograniczająca płyny, sól i cukier oraz stosowanie powietrza o zwiększonej
ograniczająca płyny, sól i cukier oraz stosowanie powietrza o zwiększonej
zawartości CO2 (aby przyśpieszyć przepływ krwi w naczyniach krwionośnych
zawartości CO2 (aby przyśpieszyć przepływ krwi w naczyniach krwionośnych
mózgu)
mózgu)

RehabilitacjÄ™ prowadzÄ… sami rodzice w domu po przeszkoleniu w
RehabilitacjÄ™ prowadzÄ… sami rodzice w domu po przeszkoleniu w
ośrodkach propagujących tą metodę i po uzyskaniu z tego ośrodka
ośrodkach propagujących tą metodę i po uzyskaniu z tego ośrodka
programu usprawniania, indywidualnego dla każdego dziecka i
programu usprawniania, indywidualnego dla każdego dziecka i
zależnego od etapu rozwojowego na jakim się ono znajduje.
zależnego od etapu rozwojowego na jakim się ono znajduje.
Specjalizacja
Specjalizacja
Metoda Peto
Metoda Peto
Usprawnianie dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci sÄ… przyjmowane na
Usprawnianie dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci sÄ… przyjmowane na
terapie na 2-3 lata z przerwami na wakacje. W tym czasie odbywa siÄ™
terapie na 2-3 lata z przerwami na wakacje. W tym czasie odbywa siÄ™
usamodzielnianie w podstawowych czynnościach (chodzenie, pisanie,
usamodzielnianie w podstawowych czynnościach (chodzenie, pisanie,
mówienie) by po zakończeniu terapii mogły uczęszczać do normalnych
mówienie) by po zakończeniu terapii mogły uczęszczać do normalnych
szkół. Zajęcia obejmują ćwiczenia ruchowe, naukę mówienia, czytania i
szkół. Zajęcia obejmują ćwiczenia ruchowe, naukę mówienia, czytania i
pisania oraz samoobsługę. Ważny jest harmonogram dnia: odpowiednio
pisania oraz samoobsługę. Ważny jest harmonogram dnia: odpowiednio
dużo czasu poświęca się na jedzenie i toaletę. Ćwiczenia są głośno
dużo czasu poświęca się na jedzenie i toaletę. Ćwiczenia są głośno
rozliczane i powoli wykonywane (w celu lepszego zapamiętania). W trakcie
rozliczane i powoli wykonywane (w celu lepszego zapamiętania). W trakcie
wszystkich ćwiczeń wprowadzany jest chwyt i podpór, aby w końcu
wszystkich ćwiczeń wprowadzany jest chwyt i podpór, aby w końcu
chodzenie za krzesłem, wstawanie przy ławach i krzesłach, samoobsługę,
chodzenie za krzesłem, wstawanie przy ławach i krzesłach, samoobsługę,
pisanie.
pisanie.
Metoda ta rozwija wolę i umiejętność samokontroli. Dzieci znają
Metoda ta rozwija wolę i umiejętność samokontroli. Dzieci znają
indywidualne cele, które są jednakowe dla całej grupy i bardzo silnie dążą
indywidualne cele, które są jednakowe dla całej grupy i bardzo silnie dążą
do ich osiągnięcia.
do ich osiągnięcia.
Specjalizacja
Specjalizacja
PNF
PNF

Założeniem tej metody jest zachowanie pozytywnego potencjału i
Założeniem tej metody jest zachowanie pozytywnego potencjału i
odbudowanie możliwości funkcjonalnych organizmu. Celem
odbudowanie możliwości funkcjonalnych organizmu. Celem
leczenia jest osiągnięcie najwyższego do uzyskania poziomu
leczenia jest osiągnięcie najwyższego do uzyskania poziomu
funkcjonalnego ciała. Wskazania:
funkcjonalnego ciała. Wskazania:

uszkodzenie nerwów obwodowych
uszkodzenie nerwów obwodowych

traumatologia: po złamaniach, uszkodzeniu mięśni, ścięgien,
traumatologia: po złamaniach, uszkodzeniu mięśni, ścięgien,
więzadeł, uszkodzenia sportowe, przykurcze stawów po
więzadeł, uszkodzenia sportowe, przykurcze stawów po
unieruchomieniu
unieruchomieniu

ortopedia
ortopedia

Metoda ta odbudowuje utracone w wyniku choroby ruchy i
Metoda ta odbudowuje utracone w wyniku choroby ruchy i
czynności dnia codziennego za pomocą wzorców ruchowych
czynności dnia codziennego za pomocą wzorców ruchowych
zachowanych zakodowanych w OUN.
zachowanych zakodowanych w OUN.
Specjalizacja
Specjalizacja
NLP
NLP
Programowanie neurolingwistyczne
Programowanie neurolingwistyczne
posiadająca wielu zagorzałych zwolenników, jak i
posiadająca wielu zagorzałych zwolenników, jak i
przeciwników, dyscyplina biorąca swój początek
przeciwników, dyscyplina biorąca swój początek
w psychoterapii, zwracająca szczególną uwagę na
w psychoterapii, zwracająca szczególną uwagę na
sposób, w jaki powstają i zmieniają się ludzkie
sposób, w jaki powstają i zmieniają się ludzkie
wzorce spostrzegania i myślenia. NLP głosi, iż
wzorce spostrzegania i myślenia. NLP głosi, iż
stara się modyfikować wzorce, które prowadzą do
stara się modyfikować wzorce, które prowadzą do
życiowej porażki, przy pomocy szerokiej gamy
życiowej porażki, przy pomocy szerokiej gamy
technik, takich jak hipnoza, linia czasu, itp. Jego
technik, takich jak hipnoza, linia czasu, itp. Jego
zwolennicy twierdzą, iż wykorzystują NLP w celu
zwolennicy twierdzą, iż wykorzystują NLP w celu
rozwoju osobistego w terapii i biznesie
rozwoju osobistego w terapii i biznesie
Specjalizacja
Specjalizacja
Specjalizacja kończy się EGZAMINEM, składającym się dwóch
Specjalizacja kończy się EGZAMINEM, składającym się dwóch
części: praktycznej i teoretycznej. Pozytywny wynik
części: praktycznej i teoretycznej. Pozytywny wynik
egzaminu praktycznego dopuszcza do części teoretycznej.
egzaminu praktycznego dopuszcza do części teoretycznej.
Wymagania ustala Centrum Egzaminów Medycznych.
Wymagania ustala Centrum Egzaminów Medycznych.
Pozytywny wynik egzaminu pozwala nadać kandydatowi tytuł
Pozytywny wynik egzaminu pozwala nadać kandydatowi tytuł
Specjalisty w dziedzinie rehabilitacji
Specjalisty w dziedzinie rehabilitacji
Specjalizacja z zakresu fizjoterapii
Specjalizacja z zakresu fizjoterapii
Porównanie z rehabilitacją medyczną
Porównanie z rehabilitacją medyczną

Czas trwania 4 lata Czas trwania 5 lat
Czas trwania 4 lata Czas trwania 5 lat

Formy sprawdzania Formy sprawdzania
Formy sprawdzania Formy sprawdzania
umiejętności: Kolokwia, umiejętności: Kolokwia,
umiejętności: Kolokwia, umiejętności: Kolokwia,
Sprawdziany umiejętności Sprawdziany umiejętności
Sprawdziany umiejętności Sprawdziany umiejętności
praktycznych, Ocena prac praktycznych, Ocena prac
praktycznych, Ocena prac praktycznych, Ocena prac
poglÄ…dowych poglÄ…dowych
poglÄ…dowych poglÄ…dowych

Formy zdobywania wiedzy Formy zdobywania wiedzy
Formy zdobywania wiedzy Formy zdobywania wiedzy
i umiejętności i umiejętności
i umiejętności i umiejętności
praktycznych: Kursy, Staże praktycznych: kursy, Staże
praktycznych: Kursy, Staże praktycznych: kursy, Staże
kierunkowe, Sprawdziany kierunkowe, Kształcenie
kierunkowe, Sprawdziany kierunkowe, Kształcenie
umiejętności praktycznych, umiejętności wykonywania
umiejętności praktycznych, umiejętności wykonywania
Referaty i publikacje zabiegów i procedur
Referaty i publikacje zabiegów i procedur
medycznych, Referaty i
medycznych, Referaty i
publikacje
publikacje

Pełnienie dyżurów
Pełnienie dyżurów
lekarskich
lekarskich

W oddziale rehabilitacji dla
W oddziale rehabilitacji dla
dorosłych o profilu ogólnym -
dorosłych o profilu ogólnym -
20 dyżurów
20 dyżurów


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Specjalista ds świadczeń dla bezrobotnych44390
10 Montaż i demontaż uchwytów w podsufitówce ze standardu na GTI
Zasady rehabilitacji medycznej i psychopedagogicznej w hipoterapii
instrukcja bhp przy eksploatacji butli ze sprezonym tlenem medycznym
Doświadczenia ze stosowania świadectw energetycznych dla budynków nowowznoszonych i oddanych do użyt
Bywa nieraz, że stoimy w obliczu prawd dla których braku~77B
zagadnienia ze sportu os niepl dla grup 5 8
Osik Wspomaganie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(Konspekt do zajęć specjalizacyjnych z zakresu pielęgniarstwa w)
02 10 12 Specjalizacja notatka
Pedagogika specjalna 1 10
Zagadnienia z zakresu specjalności 30

więcej podobnych podstron