Etnografia jako narzÚdzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego


Problemy ZarzÄ…dzania, vol. 9, nr 2 (32): 30 ! 50
ISSN 1644-9584, © WydziaÅ‚ ZarzÄ…dzania UW
Etnografia jako narz dzie diagnostyczne
w procesie doradztwa naukowego
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
Doradztwo naukowe to metoda doradcza cz ca ze sob proces badawczy
i osobiste zaanga owanie inicjatora, polegaj ce na wprowadzaniu zmian
w funkcjonowanie organizacji. W procesie tym wa ny jest udzia klienta na
wszystkich etapach, a celem jest doprowadzenie do uczenia si organizacji.
Charakterystyczna jest d ugotrwa o tego typu doradztwa, ale jednocze nie
oferuje ono cenn mo liwo wpierania zrównowa onego wzrostu (sustaina-
bility) organizacji. W ramach procesu doradztwa naukowego wykorzystywane
s ró ne metody badawcze, w tym cz sto o charakterze jako ciowym. W niniej-
szym artykule prezentujemy zalety wykorzystania etnografii na etapie diagnozy.
Metody etnograficzne, polegaj ce na zanurzeniu si w kultur badanego terenu,
zmierzaj ce do poznania wzorców, na podstawie których funkcjonuje podsystem
spo eczny organizacji, mog by wskazane w doradztwie naukowym ze wzgl du
na stabilizacj rozwi za i ugruntowanie modeli diagnostycznych. Stabilizacja
wynika z zakorzenienia wdro e w kulturze, a ugruntowanie ! na stworzeniu
modeli bliskich praktyce. Jednocze nie forma, jak przyjmuje doradztwo prze-
prowadzane z zastosowaniem etnografii, jest szczególnie stosowna dla inicjo-
wania ukierunkowanej zmiany.
1. Wprowadzenie
Doradztwo naukowe (Action Research) cieszy siÄ™ od lat wielka popular-
nością, a ostatnio, od lat 90., naukowcy poddają je pogłębionej, systema-
tycznej refleksji, szczególnie dotyczącej stosowanych metod i możliwości,
jakie oferuje przy rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i branżowych
(np. Eden i Huxham 1996; Greenwood i Levin 1998; Reason i Bradbury
2001). W Polsce nadal jest stosunkowo mało znane, choć zaczęły się na ten
temat pojawiać polskojęzyczne publikacje (Chrostowski 2006, 2008; Chro-
stowski i Jemielniak 2008). Ta mniejsza popularność doradztwa naukowego
w Polsce niż w innych europejskich krajach wiąże się prawdopodobnie
z długotrwałością i ryzykownością procesu badawczego i aplikacyjnego przy
jednoczesnym nastawieniu przez zarządy na osiąganie szybkich efektów
(Obłój 1995). Pomimo uznania użyteczności tej metody przy doradztwie
strategicznym (Kubr 1986), nie jest ona zbieżna z interesami wielkich kor-
30 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
poracji konsultingowych (Mezirow 1991), a pozostaje raczej domenÄ… firm
małych, niezależnych bądz afiliowanych przy uniwersytetach (por. Action
Research 2010). Jest to efekt dużego ryzyka spowodowanego trudno prze-
widywalnymi efektami końcowymi, często rozciągniętymi w czasie i możli-
wymi do oceny po latach. Jednakże zalety tej metodologii są bardzo znaczące
! jako jedna z nielicznych (obok wydarzenia przedsiębiorczego, Johannisson
2005) umożliwia bezpośredni i aktywny udział badacza w działaniu organi-
zacji, rozwijanie teorii i jednocześnie posiada znaczenie praktyczne (Senge
1998; Morgan 2002). W ramach procesu doradztwa naukowego wykorzy-
stywane są metody badawcze na ogół o charakterze jakościowym, ze względu
na ich orientację procesową (Kostera i Śliwa 2010). Między innymi do
diagnozowania organizacji używa się metod inspirowanych badaniami etno-
graficznymi (Kostera 2003).
W tym artykule przedstawiamy walory doradztwa naukowego i argu-
mentujemy, że wykorzystanie metod inspirowanych etnografią może być
bardzo wartościowe ze względu na silnie pozytywny efekt synergetyczny
między takimi metodami a zaletami doradztwa naukowego. Naszym zdaniem
mogą one wybitnie poprawić zakorzenienie doradztwa naukowego w kul-
turze uczestników organizacji, a także korzystnie wpłynąć na stabilność
i jednocześnie radykalność wdrażanych zmian. Dzieje się tak dlatego, że
diagnoza organizacji za pomocÄ… metod inspirowanych etnografiÄ… oferuje
materiał bliski praktyce, a zarazem reprezentujący różnorodność zawartą
w kulturze. Jednocześnie forma, jaką przyjmuje, jest szczególnie stosowna
dla inicjowania ukierunkowanej zmiany.
2. Action Research, czyli doradztwo naukowe
Doradztwo naukowe to metoda Å‚Ä…czÄ…ca ze sobÄ… proces badawczy i oso-
biste zaangażowanie inicjatora, polegające na wprowadzaniu zmian w funk-
cjonowanie organizacji. W procesie tym
przede wszystkim koncentruje się na dokonaniu trwałej zmiany, czyli na efekcie
końcowym dla klienta. Przy jednoczesnej możliwości weryfikacji i/lub rozwoju teorii.
Podstawową różnicą pomiędzy doradztwem tradycyjnym a naukowym jest założenie,
że to klient przy pomocy doradców zewnętrznych przygotuje diagnozę, propozycje
rozwiązań i wdrożenia. Kluczową rolą doradcy staje się przygotowanie i wyeduko-
wanie klienta, aby poradził sobie w tym procesie (Chrostowski 2008: 214).
Charakterystyczny dla doradztwa naukowego jest zestaw jednoczesnych
warunków, które musi spełnić. Przyjmuje się, że jest
demokratycznym procesem majÄ…cym na celu zdobycie wiedzy praktycznej. Ma on za
zadanie połączyć działanie i refleksje, teorię i praktykę, poprzez działanie z innymi,
w procesie poszukiwania rozwiązań problemów o dużej dla ludzi wadze oraz poszu-
kiwanie możliwości rozwoju osób indywidualnych i całych społeczności (Reason
i Brandbury 2001: 2).
vol. 9, nr 2 (32), 2011 31
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
Centralne dla doradztwa naukowego pojęcie działania bywa wywodzone
od teorii działania Silvermana (1970). Z jednej strony jest to rozumienie
pragmatyczne ! nie cele organizacji sÄ… kluczowe dla zrozumienia ich istoty,
ale to, co konkretnie organizacje robią i co do tego działania prowadzi.
Z drugiej strony jest to rozumienie symboliczne, gdyż zdaniem autora to
obiekty kulturowe odgrywają kluczową role ! aktorzy używają ich, by uczy-
nić swoje działania sensownymi i by móc o nich racjonalnie opowiedzieć.
Te obiekty posiadają siłę normatywną, np. poprzez to że po członkach orga-
nizacji oczekuje się, że będą się zachowywać w określony sposób. Działanie
jest więc zarówno sensem istnienia organizacji, jak i efektem końcowym
złożonego kontekstu kulturowego. Nie jest to rozumienie odległe od tego,
jakie prezentuje Strauss (1993), a mianowicie że działanie ma sens jedynie
wtedy, gdy istnieje konkretny działający podmiot oraz gdy można je umiej-
scowić w uniwersum kulturowym. Zdaniem Straussa działanie może być
uznane za racjonalne jedynie wtedy, gdy działający zna jego zródła.
Wielu badaczy dopatruje się korzeni doradztwa naukowego w podejściu
systemowym (np. Gibson i Hugnes 1994; Reason i Bradbury 2001). Syste-
mowe patrzenie na świat (Kozmiński 1974; Zawiślak 1978) i zachodzące
w nim relacje dały charakterystyczne dla doradztwa naukowego uniwersalne
i holistyczne spojrzenie na rzeczywistość (Gibson i Hugnes 1994). Począt-
kowo doradztwo naukowe polegało na połączeniu badań w terenie organi-
zacyjnym z eksperymentowaniem. Eksperyment taki miał za zadanie wyra-
żanie teorii w taki sposób, by rezultaty eksperymentu mogły ponownie być
bezpośrednim odniesieniem do teorii (Lewin 1939). Celem było opracowa-
nie takiej metodologii badań organizacji, która może być bezpośrednio
wdrożona w praktyce. Warunkiem zachowania wymogu naukowości było
przyjęcie, iż doradztwo naukowe nie jest dostosowane do zwykłego doradz-
twa i wymaga kwalifikacji naukowych oraz znajomości metodologii (np.
Argyris i Schon 1974; Ebbutt 1983; Elliot 1991; Whyte 1991). Jednocześnie
nastąpiła ewolucja. W pierwszym okresie badacze doradztwa naukowego
skupiali się głównie na wdrażaniu teorii, a relacje z praktykami postrzegano
jako tło. Z czasem dialog ze środowiskiem zainteresowanych bezpośrednio
praktyków stał się integralną częścią procesu doradztwa naukowego. Spo-
wodowało to pojawienie się podwójnego celu w badaniu doradztwa nauko-
wego: wytworzenie użytecznego zasobu wiedzy wynikającego z badań i jed-
noczesna pomoc ludziom zaangażowanym w badanie w uzyskaniu lepszego
zrozumienia sytuacji, w której się znajdują, co ułatwiać im miało rozwiązy-
wanie własnych problemów (Morgan 2002). Wykształcił się symbiotyczny,
wzajemnie uzupełniający związek miedzy teorią a praktyką, charaktery-
styczny dla tej metodologii (Greenwood i Levin 1998). Doradztwo naukowe
ma za zadanie generować pomysły, nowe związki, relacje, rozwiązania oraz
wzbogacać myśli i działania. Istotne jest także uświadamianie, jakie ma
miejsce w trakcie procesu (Deshler i Ewert, 1995), co wymaga bezpośred-
niego zaangażowania jego uczestników, oraz systematycznie podejmowany
32 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
wysiłek w kierunku poznania badanego zjawiska. Dlatego doradztwo
naukowe to proces, w którym badacze wspólnie z praktykami (adresatami
badań), czyli ludzmi wywodzący się ze środowiska, w którym wystąpił prob-
lem, systematycznie poszukujÄ… odpowiedzi na nurtujÄ…ce ich problemy.
W powszechnie cytowanej definicji Argyrisa, Putnama i Smitha (1985)
projekty doradztwa naukowego:
- wymagają prowadzenia zmian-eksperymentów, koncentrują się na real-
nych problemach w organizacjach i celem ich jest pomoc klientowi,
- wymagajÄ… przeprowadzenia cyklu identyfikacji problemu, planowania,
działania i oceny,
- z reguły zawierają w sobie reedukację, powodującą zmianę schematów
myślenia i działania u uczestników,
- stanowiÄ… wyzwanie wobec status quo w organizacji,
- dążą do jednoczesnego przyczynienia się do wzbogacenia wiedzy, tak w na-
ukach społecznych, jak i w praktyce, ustanowienia wysokich standardów
dla rozwoju teorii oraz empirycznie testowanych propozycji dla praktyki.
Obecnie główny nacisk kładzie się na systematyczne poszukiwanie roz-
wiązań przez uczestników. Powinno być ono przeprowadzane zespołowo;
kluczowa na każdym etapie jest ścisła współpraca głównych aktorów (Kem-
mis i McTaggert 1988).
Badania umożliwiają uczestnikom organizacji wpływ i współodpowiedzial-
ność za efekty badań, a tym samym zwiększają ich odpowiedzialność oraz
satysfakcję i wpływ na realizację zamierzonego celu. Doradztwo naukowe
łączy więc w sobie nierozerwalnie trzy elementy: badania, działania i współ-
uczestnictwo (Greenwood i Levin 1998). Głównym zasobem, na którym opiera
się doradztwo naukowe, jest przede wszystkim wiedza, doświadczenie. Proces
przebiega w sposób schematyczny: plan!działanie!refleksja. Proces jest sto-
sunkowo ustrukturalizowany, doradca i badacz w jednej osobie koordynuje
pracę, lecz istnieje duża możliwość zmiany, redefinicji i przewartościowania
w zależności od potrzeb praktyki. Najczęściej celem, do jakiego zmierza
doradztwo naukowe, jest wprowadzenie zmiany organizacyjnej. Wyniki bada-
nia powinny być użyteczne dla organizacji i powinny umożliwiać im większą
kontrolę nad ich własnym położeniem oraz polepszanie istniejącej sytuacji
poprzez zmobilizowanie ich zróżnicowanych zasobów.
Istnieją dwie głównie, najbardziej znane odmiany doradztwa naukowego:
Participatory Action Research (Whyte 1991) i Community Action Research
(Senge i Scharmer 2001). Participatory Action Research (PAR) jest to metoda
polegająca na naukowym podejściu do rozwiązywania praktycznych prob-
lemów świata społecznego przy szerokim udziale osób, których ten problem
dotyczy, z pożytkiem dla wiedzy społecznej (Whyte 1991). Istnieją trzy moż-
liwe sposoby podejścia do wdrożenia w praktyce postulatu współdziałania
w ramach PAR (Whyte 1991):
- oficjalne trójstronne komitety, w których reprezentowane są interesy
pracowników, zarządów oraz państwa,
vol. 9, nr 2 (32), 2011 33
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
- nieoficjalne sieci eksperymentujących przedsiębiorstw,
- specjalnie projektowane konferencje badawcze i warsztaty.
Temat badań bierze swój początek z samej społeczności, pomoc prakty-
kom jest nadrzędnym zadaniem badacza. Celem ostatecznym jest na ogół
radykalna transformacja rzeczywistości i przyczynienie się do zwiększenia
świadomości (Hall i Kidd 1978). PAR kładzie nacisk na trzy elementy: udział
wiedzy teoretycznej w procesie zmian, przejawiający się zaangażowaniem
badacza, uczestnictwo tych, których zmiany mają dotyczyć, i działania gene-
rujące rozwiązania (Whyte 1991). Podejście to pozwala rozwiązywać prob-
lemy w co najmniej dwóch dziedzinach, którymi zajmują się menedżerowie:
przeprojektowywanie (zmiana organizacyjna) oraz wydajność. Przeprojek-
towywanie (zmiana organizacyjna) napotyka zawsze dwa typy problemów,
tj. jej uczestników oraz zakłóceń w jej funkcjonowaniu. Pierwszy wynika
z faktu, że ludzie obawiają się zmian, które wprowadzają niepewność w ich
sytuację (Lewin 1948). Pomocne w tym przypadku jest współuczestniczenie
w badaniach poprzedzających przeprojektowywanie, a także na pózniejszych
etapach. Włączenie do badań pomaga lepiej zrozumieć działanie organizacji,
a zatem celowość i pozytywne skutki zmian. Taki zbiorowy udział dobrze
sprawdza się w zakresie podnoszenia wydajności, gdyż często wiąże się ze
wzrostem motywacji i zaangażowania (Lewin 1948).
Community Action Research (CAR) to druga klasyczna odmiana doradz-
twa naukowego. Wiąże się z ufundowaniem przez grupę amerykańskich
firm Centrum dla Nauki Organizacyjnej (MIT) w 1991 r. Założenie wyj-
ściowe dla powstania CAR to potrzeba budowania wiedzy dla zmian trans-
formacyjnych na dużą skalę. Niezbędne w realizacji tego celu było budo-
wanie współpracy i postawy zakładającej głębokie zaangażowanie w bycie
członkiem wspólnoty (Senge i Scharmer 2001). CAR odwołuje się do tra-
dycji akcji doradztwa naukowego osadzonej wewnątrz dużej społeczności
dokonującej zmiany i zorientowanej na wspólny projekt. Ideologia CAR
zakłada, że wiedza to działanie, a działanie to wiedza. Podejście to wyróż-
nia rozwijanie relacji między rozwiniętymi organizacjami a konsultantami,
badaczami i innymi osobami zaangażowanymi w projektach, wspieranie
postępu w organizacjach poprzez międzyorganizacyjną więz, budowanie bazy
wiedzy międzyorganizacyjnej, przydatnej dla innych praktyków. Centralne
jest tu założenie, że organizacje powinny ewoluować zgodnie z otoczeniem
i aktualnym stanem wiedzy. Wszystko to powinno się odbywać w atmosfe-
rze bezpieczeństwa, refleksyjności i zaufania (Senge i Scharmer 2001).
InteresujÄ…ca odmianÄ… doradztwa naukowego jest metodologia nauki
w działaniu (Action Science), której twórcami są Argyris, Putman i Smith
(Argyris, Putman i Smith 1985; Friedman 2001). Punktem wyjścia jest
potrzeba generowania użytecznej wiedzy nie tylko w celu objaśniania świata,
ale zarazem takiej, która pokazuje, jak można go zmieniać. Podobnie jak
klasyczne doradztwo naukowe, jest to więc metodologia zarazem naukowa,
jak też interwencyjna. Action Science jest przede wszystkim związana z sytu-
34 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
acjami niepowtarzalnymi, budzącymi wątpliwości, niestabilnymi. Jej celem
jest rozwijanie tematów, z których w odpowiedniej sytuacji mogą powstawać
teorie i metody (Schon 1983). Metodologia ta koncentruje się zatem głów-
nie na tworzeniu nauki, a nie rozwiązywaniu praktycznych problemów.
Sprawdza się ona w sytuacjach, gdy istnieje silna dynamika pomiędzy ludzmi
i różnorodność interesów. Powiązane jest to z niekończącym procesem ucze-
nia się i działania, które jest ważniejsze od zdobycia nowej równowagi.
Kluczowymi cechami Action Science jest kreowanie wspólnego badania
i praktyki, definicja problemów i procedur ze względu na kryteria teoretyczne
i praktyczne, krytyczne badania i pogłębiona refleksja oraz dążenie do roz-
wiązania praktycznych problemów (Friedman 2001). Action Science ma
tendencję do wielorakich interpretacji zdarzeń, dlatego konieczna jest kry-
tyczna refleksja. W przypadku kiedy ludzie nie zgadzajÄ… siÄ™ ze swoimi inter-
pretacjami rzeczywistości, powinni wspólnie zająć się procesem ich testo-
wania (Argyris, Putman i Smith 1985).
Wszelkie badania typu doradztwa naukowego wymagają kreatywności
i elastyczności; badacze muszą się szybko uczyć, podobnie jak praktycy
uczestniczący w procesie. Przydatna jest jednak pewna systematyczność
Posługując się doradztwem naukowym, dobrze jest używać cyklicznej pro-
cedury ! w pózniejszych cyklach ma się możliwość porównania zebranych
informacji i ich interpretacji z tymi wcześniejszymi (zebrane dane, literatura).
W doradztwie naukowym pytanie badawcze jest zawsze lekko niedookre-
ślone, nieostre, głównie ze względu na konieczność ciągłego dostosowywa-
nia badań do realiów organizacji. Szczególnie dotyczy to projektów prac
zwiÄ…zanych ze strategiÄ… czy kulturÄ… organizacji (Kubr 1986).
JednÄ… z centralnych zasad w doradztwie naukowym jest demokracja.
Poglądy zaprezentowane przez Deweya (1927), według których demokracja
jest zbiorowym procesem społecznych ulepszeń, w którym biorą udział
wszystkie klasy społeczne, polegającym na formułowaniu społecznych dzia-
łań, łączeniu formalnych form i etycznych związków, które współdziałając
powodują wzrost umiejętności i zdolności wszystkich zaangażowanych,
zostały przejęte przez twórców doradztwa naukowego. Znalazło to swój
wyraz w ideologicznym manifeście Greenwooda i Levina: "Action Research
to badania społeczne, które mogą pomóc zbudować lepsze i bardziej wolne
społeczeństwo# (1998: 3). Demokracja i zaangażowanie członków lokalnych
społeczności w badania, a także współpraca przy rozwiązywaniu istotnych
dla nich problemów to punkt wyjścia przy wszelkich badaniach doradztwa
naukowego. Na potrzeby doradztwa naukowego demokrację określa się
jako forum debat i sposób podejmowania decyzji, który szanuje i wzmacnia
różnorodność grup. Konsensus uważa się za nieprzydatny, wręcz szkodliwy,
ponieważ jest mało twórczy i często jest znakiem słabego zaangażowania
uczestników ! albo zdominowania części uczestników przez jakąś grupę lub
jednostkę. Odrzucany jest także pogląd na demokrację jako kierowanie się
wolą większości. Liczą się argumenty, a różnorodność jest najcenniejszym
vol. 9, nr 2 (32), 2011 35
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
zasobem. Podstawą tak rozumianej demokracji jest więc nie wypracowanie
kolektywnego stanowiska, lecz ciągły dialog (Gustavsen 1992; Gustavsen
i Engelstad 1986). Sukces doradztwa naukowego bywa dzięki temu trwalszy
i stabilniejszy, ale badania są długotrwałe, sięgają kilku lat i wymagają oso-
bistego zaangażowania badacza1.
Kolejną ważną cechą doradztwa naukowego jest refleksyjność. W szybko
rozwijającej się, nowoczesnej gospodarce potrzebna jest nowa umiejętność
! zdolność do refleksji, czyli przemyślenia i podsumowywania doświadczeń
na nietrywialnych osobistych i kontekstualnych poziomach (Smith 1998).
Istnieje ścisły związek między refleksją a uczeniem się (Honey i Mumford
1989; Schon 1983). Zdaniem Schona (1983) refleksja zawiera w sobie ele-
ment diagnozy, czyli umiejętność scharakteryzowania problemu poprzez
profesjonalną wiedzę, doświadczenie, unikalność zasobów oraz zaangażo-
wanych osób oraz przez oczekiwania innych. Kiedy problem zostanie scha-
rakteryzowany, badacz zaczyna proces eksperymentów i refleksji w celu
sprawdzenia alternatywnych rozwiązań. Diagnoza jest zaś jednym z głównych
elementów procesu doradztwa naukowego, któremu poświęcona będzie
dalsza cześć tego artykułu.
3. Proces badawczo-doradczy
w ramach doradztwa naukowego. Rola diagnozy
Etapy procesu doradztwa naukowego. Charakterystyczny cykl doradztwa
naukowego przebiega na zasadzie: plan!działanie!przemyślenia!plan!dzia-
łanie itd. Projekty przygotowywane są w następujących etapach (Chrostow-
ski 2006):
1. Etap przedwstępny ! wstępne założenia i pierwszy kontakt doradcy/
badacza z firmÄ….
2. Etap poznawania się, ustalania celów, priorytetów i zakresu prac.
3. Etap tworzenia zespołów oraz dobrej atmosfery prac w zespole dorad-
czym.
4. Etap aktywnego diagnozowania i pierwszego planu prac oraz tworzenie
pozytywnej atmosfery wokół prac zespołu projektowego.
5. Etap realizacji rozwiązań i pomysłów (wdrożenie), oceny, tworzenie
kolejnych planów.
6. Etap zakończenia prac i oceny efektów.
Etap pierwszy rozpoczyna się od nawiązania więzi między badaczami
a praktykami. Najpierw odbywajÄ… siÄ™ spotkania z dyrekcjÄ… organizacji, a na-
stępnie z kolejnymi zaangażowanymi uczestnikami projektu. Drugi etap
polega na pogłębianiu więzi i zapoznawaniu się z organizacja. Jest to kry-
tyczny moment budowania wspólnego zrozumienia, zaufania. Etap trzeci
to przygotowanie odpowiedniej struktury społecznej do przeprowadzenia
procesu zmian. Zespoły są podstawą wspólnego działania i od ich składu
wiele zależy. Na tym etapie zapewnienia się także środki do rozwiązania
36 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
problemu przy pomocy takich kluczowych narzędzi, jak: uczenie się, usta-
lenie wspólnej odpowiedzialności i określenie zasad uczestnictwa. Etap
czwarty to kluczowy etap diagnozowania organizacji i jej problemów. Rola
diagnozy ma centralne znaczenie dla powodzenia całego projektu. Przyjęcie
fałszywych założeń prowadzi w konsekwencji do porażki projektu, a w naj-
lepszym przypadku do jego wydłużenia w czasie. Przy diagnozowaniu
powinno się dążyć do tego, by problem został naświetlony w swoim kon-
tekście w sposób jak najbardziej żywy, wielopłaszczyznowy, z uwzględnieniem
głosów z różnych poziomów i obszarów organizacji. W doradztwie nauko-
wym najbardziej zasadne jest przyjęcie perspektywy kulturowej ze względu
na dążenie do zakorzenienia rozwiązań w istniejącym systemie norm i war-
tości podsystemu społecznego (Hensel 2010). W tym celu wykorzystywane
są naukowe metody badawcze, o których będzie mowa dalej: studium przy-
padku, teoria ugruntowana lub etnografia. Etap piąty obejmuje już prak-
tyczne wdrożenia wygenerowanej wiedzy i wymaga szczególnie bliskiej
współpracy wszystkich zaangażowanych, lecz zwłaszcza istotna jest na tym
etapie rola praktyków. Ostatni etap to śledzenie efektów i służy do spraw-
dzenia realizacji projektu. Zazwyczaj przyjmuje się stałe procedury oparte
na systematycznym uzupełnianiu danych. Następnie poszukuje się zródeł
osiągnięć i porażek. Systematyczne sprawdzanie rozwoju projektu pomaga
w budowanie zasobu wiedzy, na której można tworzyć podstawy nowego
systemu.
Warto zdawać sobie sprawę, że każdy proces doradczy, w tym także
doradztwo naukowe, nie jest w stanie uniknąć wewnątrzorganizacyjnych
gier interesów oraz roli tworzenia koalicji wokół projektu diagnostycznego
(Harrison i Shirom 1999; Hensel 2010). Świadomość, że jest to nieuchronne,
a jednocześnie dążenie do poznania tych gier (etnografia jest tutaj bardzo
dobrym narzędziem) mogą to potencjalne zagrożenie dla demokratyczności
procesu doradztwa naukowego zmienić w szansę poprzez aktywizację osób
mniej zaangażowanych i uczynienie procesów politycznych bardziej trans-
parentnymi.
Ze względu na duże znaczenie odpowiedniej diagnozy2 skoncentrujemy
się teraz na tym etapie procesu doradztwa naukowego i pokażemy, jakie moż-
liwości daje zastosowanie w nim metod inspirowanych etnografią organizacji.
Wielu autorów podkreśla (Ebbutt 1983; Elliot 1991; Whyte 1991;
Greenwood i Levin 1998), że doradztwo naukowe integruje wiele metod
badawczych, dążąc do połączenia teorii z praktyką. Możliwe jest zastoso-
wanie metod inspirowanych jedną z pokrewnych metodologii jakościowych3.
Główne takie metodologie to: studium przypadku, teoria ugruntowana
i etnografia (tabela 1).
Etap diagnozy  metody jako ciowe. Popularnym podejściem diagnostycz-
nym jest bazowanie na przypadku, badanie za pomocÄ… zestawu i odnie-
sienie go do kontekstu (patrz np. Chrostowski 2006; Reason i Bradbury
2001). Badacz koncentruje siÄ™ tu na wybranych kluczowych zagadnieniach
vol. 9, nr 2 (32), 2011 37
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
Charakter
Metodologia Cel bada Rola badacza Efekt bada
interakcji
Doradztwo Zmiana/uczenie Biorący Uczenie Twórcza zmiana
naukowe siÄ™ organizacji inicjatywÄ™ siÄ™ przez
! konsultant doświadczenie
Studium Zrozumienie Diagnostyk Diagnoza Teoria
przypadku przypadku przypadku
(organizacji)
Teoria Zrozumienie Systematyczny Znajdowanie Teoria średniego
ugruntowana procesu obserwator wzorców zasięgu
w kontekście (ugruntowana)
Etnografia Zrozumienie Obserwator Refleksyjność Teoria lokalna
zjawiska dajÄ…ca siÄ™
w kontekście odnieść do
podobnych
sytuacji/
kontaktów
Tab. 1. Doradztwo naukowe a metodologie pokrewne. ród o: opracowanie na podstawie
M. Kostera 2005. The Quest for the Self-Actualizing Organization, Malmo-Copenhagen:
Liber-Copenhagen Business School Press, s. 186.
(np. zmiana strategiczna) i wÄ…tku przewodnim temacie (np. uczÄ…ca siÄ™ orga-
nizacja). W badaniu tego rodzaju w zależności od potrzeb i sytuacji stosuje
się formalne metody: ilościowe, jakościowe i mieszane (Greenwood i Levin
1998). Akcent kładziony jest raczej na procesy niż na struktury (proces
tworzenia jest bardziej interesujący dla badacza niż rezultaty procesu, które
po prostu są nierozłączną jego częścią). Podejście jest pragmatyczne ! for-
malne reguły nie są przestrzegane w sposób kategoryczny, ponieważ utrud-
niałoby to proces badawczy, bo odciągają uwagę od celu badań. Studium
przypadku jest
badaniem rozwoju danego zjawiska. Proces, bÄ…dz ognisko jest wybrane przez bada-
cza, rama czasowa wykracza poza decyzję (choć oczywiście badanie może być ukoń-
czone zanim przypadek dobiegnie do końca; jednakże z wyrazną świadomością że
przypadek nadal trwa) (Czarniawska-Joerges 1992a: 8).
Czarniawska-Joerges (1992a) wyróżnia dwa rodzaje studiów przypadku:
retrospektywny (badanie historyczne, skoncentrowane na przeszłości) i pro-
spektywne (badanie aktualnych zdarzeń i ich rozwoju) oraz studium wycin-
kowe, polegajÄ…ce na otwarciu przez badacza arbitralnego "okna# i opisie
tego, co przez nie można zobaczyć, a zatem opisuje fragment rzeczywistości.
Grounded Action jest metodÄ… diagnostycznÄ… opracowana przez Simmonsa
i Gregory$ego (2003). Działanie ugruntowane (Grounded Action) polega na
zastosowaniu i poszerzeniu teorii ugruntowanej w celu opracowania oraz
wdrożenia praktycznych działań i interwencji, programów zmiany, modeli
działania, strategii organizacyjnych i społecznych oraz inicjatyw zmiany.
38 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
Działanie ugruntowane zostało opracowane w celu zaspokojenia zapotrze-
bowania na złożone i wielowymiarowe problemy organizacyjne i społeczne.
Jego sednem jest zastosowanie teorii ugruntowanej w praktyce. Celem teo-
rii ugruntowanej jest opracowanie teorii średniego zasięgu, wygenerowanej
wprost z materiału empirycznego (Glaser i Strauss 1967; Konecki 2000),
nie aplikacja. Efektywna zmiana i optymalna długofalowo odpowiedzialna
(sustainable) zmiana jest ułatwiona przez głębokie zrozumienie procesów
społecznych. Działanie ugruntowane może być zastosowane w różnych
celach, ale zawsze oparte jest na zasadach etycznych wynikajÄ…cych ze zro-
zumienia podstawowych procesów społecznych. Opiera się na wiedzy
zarówno bardziej ogólnej (ugruntowanej), jak i dostosowanej do warunków
praktyki. Proces badawczy jest dostosowywany do wyników; badacze wycho-
dzą z założenia, że badania prowadzone są właśnie po to, aby dokonać
odpowiednich zmian. W miarÄ™ trwania procesu badawczego cele procesu
są stale redefiniowane, odkrywane nowe, czasem nawet zupełnie ulegają
zmianie.
Mniej znana jest diagnoza przy zastosowaniu narzędzi inspirowanych
metodologiÄ… etnografii organizacji (Kostera 2003). Naszym zdaniem warto
przybliżyć to podejście, gdyż może się ono okazać bardzo wartościowe
zarówno poznawczo, jak i praktycznie. Etnografia organizacji to badania
polegające na długotrwałym badaniu kultury organizacji w jej naturalnym
kontekście poprzez dążenie do zrozumienia postaw i motywacji ludzi oraz
ujrzenia ich w ich szerszym społecznym układzie odniesienia (Rosen 1991;
Wright 1994; Kostera 2003). Jest to metodologia jakościowa opierająca się
na osobistym zaangażowaniu badacza w teren i jego kontakcie z uczestni-
kami w ich rzeczywistym i naturalnym środowisku życia czy pracy, będąca
dostosowaniem do badań organizacji metod stosowanych w antropologii
kultury (Wright 1994; Rosen 1991; Kostera 2003). Etnograf
interpretuje to, co zaobserwuje, czego doświadczy lub usłyszy od innych, zapisując
takie dane kulturowe w postaci notatek z terenu i świadomie lub nieświadomie
pozwalając im usystematyzować się względem tableau struktur znaczeniowych w ra-
mach swoich własnych wyobrażeń. Wynikające z tego interpretacje etnograficzne są
przerabiane w miarę upływu czasu i rozwoju materiału (...), za pośrednictwem
doświadczeń z terenu oraz spoza niego (!). Etnografowie badają innych, by nauczyć
się czegoś zarówno o sobie samych, jak i o innych (Rosen 1991: 2).
Zastosowania i korzy ci z etnografii. Celem etnografii jest opis życia spo-
Å‚ecznego uwolniony z kategorii przyjmowanych potocznie w trakcie tego
życia przez uczestników i opis charakterystycznych procesów i wzorców na
podstawie refleksji i reinterpretacji. W tym celu stosuje się gęsty opis (thick
description), czyli opis terenu, który charakteryzuje zjawiska w ich żywym
kontekście (Geertz 1973). Etnografia zainteresowana jest przede wszystkim
wiedzÄ… lokalnÄ…, czyli wykorzystywana w badanym terenie i majÄ…cÄ… znaczenie
dla żyjących w nim ludzi. Zabiega także o zrozumienie wiedzy "milczą-
cej#, czyli wiedzy implicite (tacit knowledge, Polanyi 1958), nie dajÄ…cej siÄ™
vol. 9, nr 2 (32), 2011 39
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
zwerbalizować, lecz niezbędnej w działaniu, składającej się z doświadczeń,
przyzwyczajeń, uwagi i koordynacji zachowań. Etnografia pozwala na bada-
nie zjawisk mało znanych, nowych i pozwala na holistyczne zrozumienie
mechanizmów społecznych mających miejsce w terenie. Wymienione tu cechy
czynią ja szczególnie dobrze dostosowaną do tego, by korzystać z niej na eta-
pie diagnozowania przy badaniach typu doradztwa naukowego. W projektach
doradztwa naukowego niezbędna jest wiedza dotycząca realiów kulturowych
organizacji, a szczególnie zasad działania, ich kontekstu, zrozumienia postaw
i motywacji ludzi w ujęciu całościowym, holistycznym, w lokalnym środowi-
sku, w jakim organizacja funkcjonuje. Poza tym doradztwo naukowe opiera
się na szerokiej reprezentacji uczestników badanej organizacji. Etnografia
jest w stanie dostarczyć wiedzy na temat tego, jak funkcjonują różne pod-
systemy organizacji. Można przy jej pomocy z powodzeniem badać wszelkie
poziomy strukturalne i hierarchiczne, subkultury i działy, a także perspek-
tywę jednostkową. Materiał pochodzący z badań etnograficznych wydaje się
więc idealny dla celów doradztwa naukowego, jednak są też mankamenty
! takie jak długotrwałość i złożoność etnografii.
Dostosowanie etnografii do procesu doradczego. W doradztwie naukowym
nie chodzi jednak o rygorystyczne naukowe zastosowanie metod, tak jak
w przypadku projektu czysto badawczego. Dlatego z powodzeniem można
odchodzić od kanonu i upraszczać zasady. Nie mówimy zatem o etnografii
sensu stricto, lecz raczej o metodach diagnostycznych inspirowanych etno-
grafią. W doradztwie naukowym badaczowi nie zależy na wygenerowaniu
w sposób indukcyjny wiarygodnej teorii z danych empirycznych, lecz o uzy-
skanie użytecznych fragmentów teorii, które są natychmiast testowane
w praktyce. Dzięki temu powstaje lokalny pakiet rozwiązań (który jednakże
może być wykorzystany jako materiał do uczenia się innych, podobnych
organizacji). Dlatego nie jest koniecznie przestrzeganie kolejności procedur
badawczych, czyli w przypadku etnografii: sformułowanie problemu badaw-
czego, zastosowanie metod do zbierania materiału empirycznego, interpre-
tacja i zapis. Problem w doradztwie naukowym może być o wiele bardziej
dorazny i schematyczny niż w etnografii. Badania mogą być prowadzone
równolegle z interpretacją, która ma tutaj mniej naukowy charakter i polega
raczej na modelowaniu, niż na systematycznym wnioskowaniu za pomocą
schematów interpretacyjnych na podstawie materiału. Wreszcie, zapis jest
istotny, ale co najmniej równie ważne w doradztwie naukowym jest wdro-
żenie projektu w praktyce.
Metody badawcze w etnografii ! wykorzystanie w doradztwie naukowym.
Etnografia korzysta z trzech głównych grup metod badawczych (więcej na
ten temat w: Kostera 2003), do których należą: obserwacja, wywiad i ana-
liza tekstu. O ile w badaniach naukowych konieczna jest triangulacja metod,
czyli zastosowania co najmniej dwóch typów metod w celu zwiększenia
wiarygodności materiału (Konecki 2000; Kostera 2003), o tyle inspirowana
etnograficznie diagnoza organizacyjna w ramach doradztwa naukowego nie
40 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
posiada takich wymogów. Nadrzędne jest w tym przypadku generowanie
materiału bliskiego praktyce i mogącego się przydać do zrozumienia funk-
cjonowania organizacji w swoim kontekście.
Obserwacja w etnografii to doświadczenie terenu za pośrednictwem zmy-
słów i poddanie go refleksji przy wykorzystaniu zasady ujmowania w nawias
(Kostera 2003). IstniejÄ… dwa klasyczne typy obserwacji: uczestniczÄ…ca i nie-
uczestnicząca. Obserwacja uczestnicząca polega na doświadczaniu terenu od
wewnÄ…trz, tj. przyjmujÄ…c role pochodzÄ…ce z terenu (Whyte 1991). Uzyskuje
się dzięki niej dostęp do wiedzy milczącej i bierze udział w codziennym życiu
organizacji. Można to robić w sposób jawny, gdy inni uczestnicy wiedzą, że
badacz w gruncie rzeczy nie jest !prawdziwym" uczestnikiem, ponieważ pro-
wadzi badania naukowe, lub w sposób ukryty, gdy badacz nie zdradza swo-
jej tożsamości. Obserwacja nieuczestnicząca to doświadczanie z zewnątrz,
bez przyjmowania jakichkolwiek wewnętrznych ról i wzorców (Rottenburg
2000). Dzięki temu nie traci się dystansu wobec badanej rzeczywistości,
a można też dostrzec wiele zjawisk i wzorców, które od wewnątrz uchodzą
za oczywiste lub są po prostu kulturowo niewidoczne. Istnieją także pośred-
nie typy obserwacji wykorzystywane w badaniach organizacji, takie jak obser-
wacja bezpośrednia i shadowing. Obserwacja bezpośrednia polega na wybiór-
czym podejściu do doświadczania terenu, częściowym przyjmowaniu defini-
cji wewnętrznych, jednak bez przyjmowania jednej roli (Kunda 1992). Badacz
zachowuje dystans wobec organizacji, lecz nie dystansuje siÄ™ wobec kontekstu.
Jego czy jej rola to rola gościa # jest w stanie się komunikować, ale też
posiada częściowo zdolność widzenia zjawisk z perspektywy przybysza z innej
rzeczywistości społecznej. Shadowing to towarzyszenie wybranego aktorowi
społecznemu w terenie i dążenie do postrzegania rzeczywistości organiza-
cyjnej z perspektywy tego aktora (Czarniawska 2008). Niekiedy umożliwia
to zdobycie elementów wiedzy milczącej, jednak bez utraty dystansu, co jest
dużą zaletą tej metody. Ponadto jest mniej czasochłonna niż obserwacja
uczestnicząca # za to bywa dużo bardziej powierzchowna.
W przypadku doradztwa naukowego wszystkie te metody z powodzeniem
znajdują zastosowanie na etapie diagnozy. Badacz może obserwować orga-
nizację od zewnątrz, jak i od wewnątrz po to, by zrozumieć jej sposób
funkcjonowania; może także przyjrzeć się bliżej działaniu poszczególnych
grup aktorów społecznych w trakcie obserwacji bezpośredniej i jednostkom
na zasadzie shadowingu. Ponieważ celem jest diagnoza, można stosować
bardziej ograniczoną w czasie i skoncentrowaną na wychwyceniu problemów
obserwację niż w etnografii. Ważne jest, by obserwować organizację na
wielu poziomach hierarchii i w różnych przekrojach funkcjonalnych i spe-
cjalizacyjnych. Można oczekiwać, że obserwacja w procesie doradztwa będzie
trwać o wiele krócej niż w etnografii i że będzie bardziej ukierunkowana
na problemy i potencjał do zmian.
Wywiad to rodzaj sterowanej przez jedną stronę rozmowy, w której cho-
dzi o zdobycie wiedzy czy informacji na jakiÅ› temat (Czarniawska 2002).
vol. 9, nr 2 (32), 2011 41
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
W etnografii używane są przede wszystkim tzw. wywiady otwarte, czyli nie-
standaryzowane i niestrukturalizowane rozmowy, gdzie nie formułuje się listy
pytań ani nie proponuje alternatyw odpowiedzi, lecz podąża za tokiem wypo-
wiedzi rozmówcy. Celem jest uzyskanie wiedzy pochodzącej z wewnątrz
systemu, zawartej w jego specyficznych kulturowych ramach odniesienia
i zakodowanej w jego języku. Badacz stara się wyeliminować swój kulturowy
wpływ na badana rzeczywistość, nie sugerować wzorców, wartości ani nie
narzucać języka wypowiedzi. Należy dążyć do tego, by wypowiedz była nasy-
cona konkretnymi przykładami. Najbardziej przydatny jest materiał zbliżony
do poziomu praktyki; opnie i teorie rozmówców mają mniejsza wartość. Zda-
rza się też wykorzystanie w etnografii wywiadu standaryzowanego niestruk-
turalizowanego. Taki wywiad nazywa siÄ™ zbieraniem definicji wykonawczych
i polega na konfrontowaniu wszystkich rozmówców z tą sama listą pytań
(może to być bardzo krótka lista, składająca się tylko z jednego pytania).
Chodzi o uzyskanie krótkich definicji roboczych lub charakterystyki wybranego
zjawiska. W doradztwie naukowym obie te odmiany wywiadu sÄ… bardzo przy-
datne. Wywiad otwarty może z powodzeniem być stosowany w takiej postaci
jak w etnografii, tj. w celu zdobycia lokalnej wiedzy aktorów społecznych na
ich warunkach i w formie charakterystycznej dla kultury badanej organizacji
Pozwala to lepiej zrozumieć perspektywę uczestników i realizuje ważny w do-
radztwie naukowym postulat demokracji. Wywiad otwarty oferuje też możli-
wość zdobycia wiedzy na temat problemów organizacji, takich jak postrzegają
je uczestnicy różnych szczebli i specjalności. Jest więc wyjątkowo wartościo-
wym zródłem wiedzy dla doradztwa naukowego, którego celem jest możliwie
szeroka definicja problemów i dostosowanie zmian do potrzeb aktorów spo-
łecznych. Zbieranie definicji wykonawczych również może się przydać przy
diagnozie ! może pomóc w szybkim zorientowaniu się w tym, jak ludzie
widzą jakąś sprawę lub w praktycznych okolicznościach, np. kto z kim współ-
pracuje, jaki jest zakres zadań na stanowiskach.
Trzecią grupą głównych metod etnograficznych jest analiza tekstu. Istnieje
wiele rodzajów tekstów produkowanych przez współczesne organizacje, np.
biuletyny, przepisy, schematy, raporty roczne, strony internetowe. W etno-
grafii poddaje siÄ™ teksty analizie, stosujÄ…c takie metody jak analiza kultury
(Denzin 1992), analiza retoryczna (Glinka i Kostera 2001) czy analiza nar-
racyjna (Corvellec 1997). Celem analizy kultury jest identyfikacja i inter-
pretacja cech tekstu ! jak scharakteryzować takie aspekty tekstu, które są
nieuświadomionym wspólnym mianownikiem łączącym sposób wypowiadania
się i wiele kluczowych zjawisk społecznych ! styl opisu dominujący w danym
systemie społecznym. Analiza retoryczna polega na wyszukiwaniu i charak-
terystyce stosowania figur retorycznych: metafory, metonimii, synekdochy
i ironii. Analiza narracyjna poszukuje wątków i dokonuje rozbiory tekstu,
wskazując na najważniejsze jego elementy, takie jak bohater, fokalizacja,
42 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
narrator itd. Elementy te odnoszone są do głównych aktorów w organizacji.
Diagnoza w procesie doradztwa naukowego może z powodzeniem opierać
siÄ™ na etnograficznej analizie tekstu. Wszystkie wykorzystywane w etnogra-
fii metody mogą z powodzeniem być użyte przy diagnozowaniu problemów
organizacyjnych. Obecnie rola tekstów w organizacji jest bardzo duża i sta-
nowią one kopalnie wiedzy na temat wszystkich ważnych aspektów ich
funkcjonowania. Nie ma jednak potrzeby, by stosować indukcyjną, bardzo
otwartą analizę tekstów, bez przyjętego z góry założenia dotyczącego tego,
co w materiale jest najbardziej interesujÄ…ce. Doradca naukowy pragnie zna-
lezć problemy do rozwiązania i pomóc organizacji w procesie zmiany, toteż
zakres analizowanych dokumentów i sposób podejścia do nich może być
dużo bardziej ukierunkowany niż w etnografii. Można zatem spodziewać
się, że zajmie mniej czasu.
W trakcie badań etnograficznych należy prowadzić systematyczne notatki.
W przypadku diagnozowania w ramach doradztwa naukowego wymóg ten
nie jest konieczny. Dobrze jednak prowadzić jakiś względnie uporządkowany
rejestr obserwacji i refleksji, obejmujÄ…cych np. takie elementy, jak: czas
i miejsce badania, fakty, opis wydarzeń, wrażenia zmysłowe, trafne wyraże-
nia, reakcje na obecność badacza, wątpliwości i pytania i inne odniesienia
(Chiseri-Strater i Sunstein 1997) .
Interpretacja w etnografii a doradztwo. W etnografii organizacji istnieje
szereg tradycji interpretacyjnych, takich jak antropologiczna, symboliczna
lub narracyjna (Czarniawska 1999; Turner 1986; Rosen 1991; Kostera 2003).
W doradztwie naukowym przydatność tych rodzajów interpretacji jest ogra-
niczona, ponieważ celem badania jest jedynie diagnoza, nie budowa teorii.
Doradztwo naukowe nie prowadzi do generowania teorii, lecz tworzy robo-
cze teorie do użycia i przetestowania w praktyce. Wyniki diagnozy nie są
zatem poddawane interpretacji naukowej, lecz raczej służą do budowy
modeli podobnych do tych, jakie są używane w analizie systemowej (Koz-
miński 1974; Zawiślak 1977), mających przede wszystkim ułatwić rozwią-
zanie konkretnych problemów badanej organizacji. Jednakże systematycz-
ność i naukowość stosowanych procedur badawczych używanych przy
diagnozie sprawiają, że modele te mogą mieć o wiele szersze wykorzysta-
nie praktyczne niż tylko jednostkowe. Doradztwo naukowe nie jest zwykłym
rodzajem technicznego doradztwa na zlecenie, ponieważ bierze pod uwagę
szerszy kontekst i dąży do tego, by wszelkie przyjęte rozwiązania były w nim
osadzone ! mają one zasięg większy niż zaledwie jednostkowy. Powoduje
to szerszą przydatność wygenerowanej wiedzy ! modele z jednego projektu
z powodzeniem mogą pomóc w rozwiązaniu problemów innej, podobnej
organizacji lub mogą zainspirować do poszukiwania rozwiązań nawet w sto-
sunkowo odmiennych typach organizacji (organizacje różnych sektorów czy
w różnych krajach).
vol. 9, nr 2 (32), 2011 43
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
4. Doradztwo naukowe a zmiana organizacyjna
 zalety metod inspirowanych etnografi
w procesach doradztwa naukowego
Doradztwo naukowe skutecznie przygotowuje organizacjÄ™ do zmian
przede wszystkim poprzez uczenie siÄ™ i zmianÄ™ percepcji patrzenia pracow-
ników na organizację i jej problemy. Przełamuje istniejące stereotypy, wywo-
łuje refleksję, powoduje to w dłuższym okresie czasu zmiany w kulturze
organizacji. Wynika to z otwartości na przyjmowanie nowych wzorców
i postaw. Demokratyzuje styl zarzÄ…dzania i relacji w firmie lub nie sprawdza
się w ogóle. Elastyczność metody powoduje konieczność krytycznego adop-
towania metod, testowania ich i, jeśli zajdzie taka potrzeba, zmieniania.
Pozytywne efekty takiej pracy budują poczucie pewności w radzeniu
sobie z problemami. Dodatkowo metoda sprzyja ocenie potencjału pracow-
ników w organizacji i lepszemu niż dotychczas wykorzystaniu ich wiedzy
i umiejętności. Pełne uczestnictwo w badaniach/doradztwie typu doradztwa
naukowego przygotowuje osoby z organizacji do roli doradcy wewnętrznego.
W literaturze dotyczącej badań typu doradztwa naukowego autorzy przede
wszystkim koncentrują się na wykorzystaniu metody do różnorodnych badań.
Efektem jest wiele bardzo odmiennych studiów przypadku koncentrujących
się na wypracowaniu kolejnych wariantów metody. Brakuje syntezy stoso-
wanych modeli, próby ich porównania i generalizacji wniosków, zarówno
tych, które zakończyły się powodzeniem, jak i tych, które się nie udały.
Główną zaletą doradztwa naukowego jest praktyczna trwałość i stabilność
wdrażanej zmiany. Od inicjacji do wdrożenia proces przebiega głównie na
zasadzie systematycznego uczenia się. Na wejściu istnieją inicjatorzy zmiany
(badacze i głowni aktorzy organizacyjni), czyli agents of change (Argyris
i Schon 1978). Na podstawie doświadczenia, wiedzy, a także wyobrażeń na
temat tego, jak powinny wyglądać elementy na !wyjściu" organizacji, porów-
nują stan pożądany ze stanem faktycznym. Gdy istnieje między nimi roz-
bieżność (błąd), mogą oni zmodyfikować swoje wyobrażenia i oczekiwania
oraz są w stanie podjąć odpowiednie działania. Polega to często na rozpo-
znaniu błędu w praktyce działalności organizacji i naprawieniu go. Orga-
nizacyjne uczenie się występuje, gdy w proces włącza się więcej aktorów
społecznych, bazując na wypracowanej wiedzy. Poszukują wówczas nowych
sposobów działania, następnie je oceniają i uogólniają jego rezultaty. Wszel-
kie odkrycia i oceny inicjatorów zmian muszą zostać zapisane w organiza-
cyjnej pamięci, muszą zostać zakodowane w wyobrażeniach pracowników
o organizacyjnej praktyce działania. Inaczej będą się uczyć tylko poszcze-
gólne jednostki, osoby przeprowadzające zmianę, a nie organizacja.
Organizacje są ciągle zaangażowane w transakcje z ich wewnętrznym
i zewnętrznym otoczeniem. Na przykład przedsiębiorstwa przemysłowe cią-
gle odpowiadają na zmieniający się model zewnętrznej konkurencji, regu-
lacji, popytu oraz zmieniające się zachowania i aspiracje pracowników. Te
44 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
odpowiedzi przybierają formę wykrywania i usuwania błędów. Uczenie
oparte na pojedynczym kole uczenia siÄ™ jest wystarczajÄ…ce, kiedy naprawa
błędów może następować w ramach stałych norm. Czasem jednak w orga-
nizacji pojawia się konflikt, np. gdy trzeba pogodzić ze sobą nacisk na
poprawianie dotychczasowej działalności z koniecznością wprowadzenia
innowacji, inwestycji i zmiany technologicznej (co może np. wynikać z prag-
nienia właścicieli do otrzymywania większych zysków i sprzedaży dzięki
rozszerzeniu zakresu działalności przedsiębiorstwa). W tej sytuacji efekty
na !wyjściu" będą nieprzewidywalne, nieznane, aż do czasu, kiedy zaistnieją.
Dlatego też menedżerowie zmuszeni będą najpierw do ustalenia na nowo
czy też restrukturyzacji obecnych norm, a dopiero w następnej kolejności
do korekty błędów, tak jak jest to przy pojedynczej pętli uczenia się. Tak
więc, uczenie się z podwójnym kole polega na poszukiwaniu rozwiązań,
które ustalą na nowo niekompatybilne normy, zmienią cele i założone spo-
soby ich realizacji.
Istotne jest również pojęcie !uczenie uczenia się", czyli uczenie dru-
giego porządku. Organizacje, poprzez przeprowadzane w pewnych odstępach
czasu zmiany, uczą się jak wykorzystywać nowe technologie stworzone przez
działy badań i rozwoju. Organizacja uczy się, jak przeprowadzać zmiany,
jak przebiegały procesy uczenia się oparte na pojedynczych i podwójnych
kołach uczenia się, uczy się o kontekstach tych procesów. W efekcie # uczą
się, jak się uczyć. Cały proces zawiera parę etapów. Pierwszym krokiem
jest proces odczuwania, badania i bieżącego śledzenia otoczenia. Drugim
# porównanie zdobytych informacji z istniejącymi normami. Następnie roz-
poczyna siÄ™ proces kwestionowania, czy istniejÄ…ce normy sÄ… odpowiednie. Po
tym następuje proces inicjowania odpowiedniego działania (Argyris i Schon
1978). Organizacyjne uczenie siÄ™ nierozerwalnie zwiÄ…zane jest ze zmianÄ…,
czyli działaniem. Dlatego metoda doradztwa naukowego powinna ułatwiać
zmianę drugiego porządku i powodować podwójną pętlę uczenia się. We
wszystkich tych procesach metody inspirowane etnografiÄ… odgrywajÄ… pozy-
tywnÄ… rolÄ™ oraz wspierajÄ… uczenie siÄ™ i zmianÄ™. Organizacyjne uczenie siÄ™
potrzebuje bowiem wiedzy lokalnej, bliskiej praktyce, a jednocześnie pewnej
refleksji i dystansu # a taki jest charakter wiedzy zebranej za pomocą badań
etnograficznych (np. Rosen 1991; Kostera i Śliwa 2010). Etnografia ułatwia
także zmianę opartą na uczeniu się z innego ważnego powodu # oferuje
uczestnikom najlepiej dostosowane do takiej zmiany narzędzie, jakim jest
zestaw odpowiednio dobranych symboli.
Hatch (1993) charakteryzuje zmianÄ™ jako dynamiczne zjawisko kultu-
rowe. Organizacje stale się zmieniają w sposób naturalny, co mogą wyko-
rzystać inicjatorzy zmian (np. menedżerowie) do tego, by ewolucyjnie ukie-
runkować proces w strategicznie ważny sposób. Można też podjąć próbę
zmiany bardziej radykalnej, jednak należy pamiętać o tym, że jest to trudne.
Procesy ewolucji przebiegają w następującej sekwencji: manifestacja, reali-
zacja, symbolizacja i interpretacja. Manifestacja założeń kulturowych ozna-
vol. 9, nr 2 (32), 2011 45
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
cza, że normy i wartości tworzone są na bazie niewypowiedzianych i często
nieuświadomionych fundamentalnych założeń, zakorzenionych głęboko
w systemie kulturowym. Realizacja polega na urzeczywistnienia norm i war-
tości w postaci artefaktów. Kolejny etap, symbolizacja, to podniesienie zna-
czenia niektórych artefaktów ze zwykłych przedmiotów do kluczowych ele-
mentów kodu kultury, symbolu. Ostatni etap to interpretacja. Symbole są
tu tłumaczone i objaśniane wewnątrz systemu kulturowego. Dzieje się to
tylko częściowo w sposób uświadomiony i zwerbalizowany. Ten etap stabi-
lizuje system, sprawia, że system kulturowy ma sens dla uczestników. Do
interpretacji symboli używane są fundamentalne założenia. Niekiedy moż-
liwa jest zmiana założeń za pomocą symboli, toteż na tym etapie podejmuje
się często próby zmian zarządzanych. Jest to błąd, takie zmiany kończą się
na ogół niepowodzeniem, ponieważ kultura jest systemem powracającym
do równowagi i na ogół zmiany interpretowane są wstecz, tj. stare założe-
nia zmieniają treść nowych interpretacji i wskazują, dlaczego wszystko
w dłuższym okresie powinno pozostać bez zmian. Co więcej, zbyt często
lub zbyt gwałtownie podejmowane próby reinterpretacji kulturowy mogą
wywołać niezadowolenie społeczne, poczucie wykluczenia, sprzeciw lub apa-
tiÄ™ (Kostera i Åšliwa 2010).
Zmiana powinna być wprowadzania na etapie symbolizacji ! np. ogromny
potencjał symboliczny tkwi w postaci przywódcy (Hatch, Kostera i Kozmiń-
ski 2010). Przywódca może dawać przykład, sam osobiście wcielić się w sym-
bol zmiany. Jednak to nie wszystko, konieczne są też codzienne symbole,
w których mogą wziąć udział zwykły aktorzy społeczni. Wizja przywódcy
powinna zostać połączona z systemem symboli zmiany, dostępnych i prze-
konujących dla różnych uczestników. Wiedza dotycząca tego, jakie to mogą
być symbole, może zostać zaczerpnięta z badań etnograficznych, które ofe-
rują materiał badawczy w postaci symboli na poziomie praktyk ! a więc
w pełni zrozumiały i użyteczny dla każdego podsystemu, a nawet dla poje-
dynczych aktorów społecznych. Inne metody badawcze nie są w stanie
zaoferować wiedzy w takiej postaci, ponieważ ich przedmiotem jest wiedza
innego rodzaju (zagregowana, podana w postaci liczb czy też większych
wzorców i procesów). Etnografia bada kulturę, a więc na najniższym pozio-
mie jej przedmiotem jest symbol, czyli podstawowa ! choć bardzo ważna
! część składowa systemu kulturowego. Pokrótce wyjaśnimy, czym są sym-
bole i jaka jest ich rola w stabilizacji i zmianie.
Symbolizm organizacyjny koncentruje się na symbolach i leżących u ich
podstaw znaczeniach w procesie konstrukcji zjawisk organizacyjnych. W cen-
trum uwagi znajdujÄ… siÄ™ procesy tworzenia i nadawania sensu rzeczywisto-
ści. Nośnikami sensu są symbole, nie tylko te specyficzne dla organizacji,
ale też te obejmujące swym zasięgiem cały kontekst społeczny, świadome
i nieświadome. Wzrost zainteresowania tym kierunkiem nastąpił wraz ze
wzrostem popularności kultury organizacyjnej jako przedmiotu badań (Tur-
ner 1986). Symbolizm koncentruje się na znaczeniach rzeczywistości spo-
46 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
łecznej, jakie ma ona dla aktorów. Znaczenia te nie są zawarte w samej
rzeczywistości jako takiej, lecz w kulturze i jej konstruktach. W badaniach
organizacji spotyka się to z rosnącym zainteresowaniem (Turner 1990), gdyż
otwiera przed badaczami nowe i ważne horyzonty poznawcze. We współ-
czesnym świecie, który jest światem organizacji (Perrow 1991), organizacje
sÄ… najbardziej rozpowszechnionym sposobem strukturyzacji naszego czasu
i uwagi (Czarniawska-Joerges 1992b), a !nawet ci, którzy są przeciwni orga-
nizacjom, organizują się jednak, aby przeciwko nim protestować" (Czar-
niawska-Joerges 1994: 16). Symbolizm dostarcza istotnej wiedzy na temat
ich funkcjonowania. W zarządzaniu podejście symbolistyczne nabiera zna-
czenia i zaczyna stawać się częścią nurtu głównego (Magala 2009).
Jednak problemem pozostaje odległość symbolistycznego myślenia od
praktyki organizacyjne. WÅ‚Ä…czenie etnografii w proces doradztwa naukowego
może rozwiązać ten problem # dzięki niemu symbole rejestrowane są na
poziomie praktyk # z jednej strony, a z drugiej # pojawiajÄ…ce siÄ™ i odnoto-
wane przez badacza symbole od razu włączane są w działanie. Dzięki zro-
zumieniu symboli badacz jest w stanie postrzegać kulturę jako proces. Kul-
tura jednocześnie zachowuje stabilność i umożliwia zmianę (Hatch 1993).
Ten kolosalny potencjał staje otworem do wykorzystania jako zasób dla
ukierunkowanej zmiany w doradztwie naukowym, gdy na etapie diagnozy
budowana jest wiedza metodami inspirowanymi etnografiÄ….
Informacje o autorach
Prof. dr hab. Monika Kostera # kierownik Katedry Systemów Zarządzania,
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
E-mail: kostera@mail.wz.uw.edu.pl.
Dr Aleksander Chrostowski # Katedra Systemów Zarządzania, Wydział
ZarzÄ…dzania Uniwersytetu Warszawskiego.
E-mail: achrostowski@mail.wz.uw.edu.pl.
Przypisy
1
Są jednak mniej długotrwałe niż badania etnograficzne czy badania przeprowadzane
za pomocÄ… teorii ugruntowanej (Konecki 2000; Kostera 2003).
2
O diagnozie w doradztwie szeroko pisze Hensel (2010). Publikacja zawiera także
kompleksowy przegląd teorii i modeli diagnozy, a także porównanie metod i po-
dejść.
3
Metody te oparte są na niepozytywistycznych założeniach ontologicznych i episte-
mologicznych, w zdecydowanej większości sposobów wykorzystania mieszczą się
w ramach szeroko pojętych podejść interpretatywnych i symboliczych (por. np. Hatch
1997/2002).
vol. 9, nr 2 (32), 2011 47
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
Bibliografia
Action research 2010. http://www.emtech.net/actionresearch.htm, odczyt 19.12.2010.
Argyris C. i D. Schon 1978. Organizational learning: A theory of action perspective, Reading:
Addison!Wesley.
Argyris, C. i D. Schon 1974. Theories in practice, San Francisco: Jossey!Bass.
Argyris, C., Putnam, R. i D.M. Smith 1985. Action science, San Francisco: Jossey!
Bass.
Chiseri-Strater, E. i B.S. Sunstein 1997. Field working: Reading and writing research,
Upper Saddle River: Blair Press.
Chrostowski, A. 2006. Metoda Action Research w procesie doradztwa strategicznego, roz-
prawa doktorska, Warszawa: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im.
L. Kozmińskiego.
Chrostowski, A. 2008. Doradztwo naukowe, w: M. Kostera (red.) Nowe kierunki w zarz -
dzaniu, s. 237!256. Warszawa, WAiP.
Chrostowski, A. i D. Jemieniak 2008. Action Research w teorii organizacji i zarzÄ…dzania.
Organizacja i Kierowanie, nr 1 (131), s. 41!56.
Corvellec, H. 1997. Stories of achievements: Narrative features of organizational perform-
ance, New Brunswick: Transaction Publishers.
Czarniawska, B. 1999. Writing management: Organization theory as a literary genre, Oxford:
Oxford University Press.
Czarniawska, B. 2002. Interviews and organizational narratives, w: J.F. Gubrium i J. Hol-
stein (red.) Handbook of interviewing, s. 733!750. Thousand Oaks: Sage.
Czarniawska, B. 2008. Shadowing and other techniques for doing fieldwork in modern
societies, Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
Czarniawska-Joerges, B. 1992a. Doing interpretive studies of organizations, materiały powie-
lone 8, Lund: Lunds Universitet, Institutet för Ekonomisk Forskning.
Czarniawska-Joerges, B. 1992b. Exploring complex organizations: A cultural perspective,
Newbury Park!London!New Dehli: Sage.
Czarniawska-Joerges, B. 1994. Nauka o zarzÄ…dzaniu ! dyscyplina praktyczna czy akade-
micka. Przegl d Organizacji, nr 1, s. 16!17.
Denzin, N.K. 1992. Symbolic interactionism and cultural studies: The politics of interpre-
tation, Oxford!Cambridge: Blackwell.
Deshler, D. i M. Ewert 1995. Participatory Action Research: Traditions and major assump-
tions, London: Sage.
Dewey, J. 1927. Imperialism is easy, New York: G.P. Putnam.
Ebbutt, D. 1983. Educational Action Research: Some general concerns and specific quib-
bles, Cambridge: Cambridge Institute of Education.
Eden, C. i C. Huxham 1996. Action Research for the study of organization, w: S. Clegg,
C. Hardy i W.R. Nord (red.) Handbook of organizational studies, s. 526!542. Thousand
Oaks: Sage.
Elliot, J. 1991. Action Research for educational change, Milton Keynes: Open University
Press.
Friedman, V. 2001. Action Science: Creating communities of inquiry in communities of
practice, w: P. Reason i H. Bradbury (red.) Handbook of Action Research participa-
tive inquiry and practice, s. 159!170. London!Thousand Oaks!New Delhi: Sage.
Geertz, C. 1973. The interpretation of cultures, New York: Basic Books.
Gibson, M. i C. Hughes 1994. Systems analysis and design: A comprehensive methodology
with case, Danvers: Boyd i Fraser.
Glaser, B. i A. Strauss 1967. The discovery of grounded theory, Chicago: Aldine.
Greenwood, D.J. i M. Levin 1998. Introduction to Action Research, London: Sage.
Gustavsen, B i P.H. Engelstad 1986. The design of conferences and the evolving
role of democratic dialogue in changing work life. Human Relations, nr 2 (39),
s. 101!116.
48 Problemy ZarzÄ…dzania
Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego
Gustavsen, B. 1992. Dialogue and development Assen/Maastricht, Stockholm: The Swedish
Center for Working Life.
Hall, B.L. i R.J. Kidd 1978. Adult learning: A designing for action, Oxford: Pergammon.
Harrison, M.I. i A. Shirom 1999. Diagnosis and assessment: Bridging theory and practice.
Thousand Oaks!London!New Delhi: Sage.
Hatch, M.J. 1993. The dynamics of organizational Culture. Academy of Management
Review, nr 4 (18), s. 657!663.
Hatch, M.J. 1997/2002. Teoria organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hatch, M.J. Kostera, M. i A.K. Kozmiński 2010. Trzy oblicza przywództwa, Warszawa:
WAiP.
Hensel, P. 2010. Diagnoza organizacji: Pierwszy krok do uzdrowienia firmy, Gliwice:
Helion.
Honey, P. i A. Mumford 1989. The manual of learning styles, Berkshire: Peter Honey.
Johannisson, B. 2005. Entreprenörskapets väsen ! en personlig bild, Lund: Studentlittera-
tur.
Kemmis, S. i R. McTagger 1988. The Action Research Planner, Victoria: Deakin Uni-
versity Press.
Konecki, K. 2000. Studia z metodologii bada jako ciowych: Teoria ugruntowana, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera, M. 2003. Antropologia organizacji: Metodologia bada terenowych, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera, M. 2005. The quest for the self!actualizing organization, Malmo!Copenhagen:
Liber!Copenhagen Business School Press.
Kostera, M. i B. Glinka 2001. The budget as logos: The rhetorics of the Polish press.
Organization, nr 4 (8), s. 647!682.
Kostera, M. i M. Śliwa 2010. Zarz dzanie w XXI wieku: Jako , twórczo , kultura, War-
szawa: WAiP.
Kozmiński, A.K. 1974. Zarz dzanie ! analiza systemowa procesów i struktur, Warszawa:
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kubr, M. 1986. Management consulting, Geneva: International Labour Office.
Kunda, G. 1992. Engineering culture, Philadelphia: Temple U.P.
Lewin, K. 1939. Field theory and experiment in social psychology, concepts and methods,
New York: Harper i Row.
Lewin, K. 1948. Resolving social conflicts, New York: Harper i Row.
Magala, S. 2009. The management of meaning in organizations, London: Palgrave Mac-
millan.
Mezirow, J. 1991. Fostering critical reflection in adulthood, San Francisco: Jossey!Bass.
Morgan, G. 2002. Wyobra nia organizacyjna: Nowe sposoby postrzegania, organizowania
i zarz dzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Obłój, K. 1995. Strategia sukcesu firmy, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Perrow, Ch. 1991. A Society of Organizations. Theory and society, nr 20, s. 725!762.
Polanyi, M. 1958. Personal Knowledge: Towards a post-critical philosophy, Chicago: Uni-
versity of Chicago Press.
Reason, P. i H. Bradbury (red.) 2001. Handbook of Action Research participative inquiry
and practice, London!New Delhi!Thousand Oaks: Sage, s. 145!156.
Rosen, M. 1991. Coming to terms with the field: Understanding and doing organizatio-
nal ethnography. Journal of Management Studies, nr 1 (28), s. 1!24.
Rottenburg, R. 2000. Sitting in a bar. Studies in Cultures, Organizations and Societies,
nr 1 (6), s. 87!100.
Schon, D. 1983. The reflective practitioner: How professionals think in action, New York:
Basic Books.
Senge, P. i O. Scharmer 2001. Community Action Research: Learning as a community
of practitioners, consultants and researcher, w: P. Reason i H. Bradbury (red.) Han-
vol. 9, nr 2 (32), 2011 49
Aleksander Chrostowski, Monika Kostera
dbook of Action Research participative inquiry and practice, s. 238 249. London:
Sage.
Senge, P. M. 1998. Pi ta dyscyplina, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Silverman, D. 1970. The theory of organizations, London: Heinemann.
Simmons, O.E. i T.A. Gregory 2003. Grounded action: Achieving optimal and sustaina-
ble change. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research,
nr 3 (4), art. 27, http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-03/3-03simmonsgre-
gory-e.htm, odczyt 30.10.2010.
Smith, D. 1998. Developing people and organizations, London: CIMA.
Strauss, A.L. 1993. Continual permutations of action, New York: Aldine de Gruyter.
Tuner, B.A. 1986. Sociological aspects of organizational symbolism. Organization Studies,
nr 2 (7), s. 101 115.
Turner, B.A. (red.) 1990. Organizational symbolism, Berlin New York: de Gruyter.
Whyte, F.W. (red.) 1991. Participatory Action Research, New York: Sage.
Wright, S. 1994. Culture in anthropology and organizational studies, w: S. Wright (red.)
Anthropology of Organizations, s. 1 31. London New York: Routledge.
Zawiślak, A. 1978. Organizacja i planowanie: Uj cie systemowe. Warszawa: Państwowe
Wydawnictwo Ekonomiczne.
50 Problemy ZarzÄ…dzania


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
4Praca lic Podkultura więzienna jako czynnik zakłócający proces resocjalizacji
Zmienna i ciągła diagnoza w procesie psychoterapii pacjentki z zaburzeniami odżywiania(1)
diagnoza proces psychoterapii
zarzÄ…dzanie procesami zeszyt naukowy
Diagnostyka Procesów seminarium
1 test jako narzedzie diagnostyczne
Ryzyko ponowienia próby samobójczej jako problem diagnostyczny, terapeutyczny i społeczny
Komunikacja jako istotny element w procesach zmian
Biopsja jako technika diagnostyczna STOSOWANA W ROZPOZNAWANIU CHORÓB NEREK U PSÓW I KOTÓW
Bajkoterapia jako rodzaj biblioterapii w procesie wspierania i terapii
Wyk? 1 Znormalizowane systemy zarz dzania jako narz dzie optymalizacji?ektywno ci
EKO VI Promocja jako proces komunikacji
koncepcja naukowego procesu badawczego

więcej podobnych podstron