E book Polityka Samobojstwa Netpress Digital


Włodzimierz Spasowicz
POLITYKA
SAMOBÓJSTW
Konwersja: Nexto Digital Services
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej
zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.
Spis treści
I.
II.
III.
IV.
V.
POLITYKA
SAMOBÓJSTWA
uwagi nad pisemkiem "Polska i Rossya w 1872"
Spasowicz Włodzimierz
I.
Pisemko Radzcy Stanu jest w myśli autora
owocem gorzkiego doświadczenia, dopełnieniem
powinności obywatelskiej "po długich, lata całe
liczących i myśli i losu próbach" (str. 79), słowem
wycierpianem i wpędzonem jako nabój w działo
uczuciem.  Uderzającą oryginalność ostate-
cznych wniosków autora stanowi to, że autor pro-
ponuje ostateczne z rozwagą i namysłem wyzucie
się przez patryotyzm z tego co ludzie zwykli byli
dotąd nazywać patryą, ojczyzną, narodowością;
5/20
 - pozbycie się jeśli nie dorazne to przynajmniej
stopniowe, nałogu nawet narodowego języka. 
Przez czas niejaki w ciągu jednego, dwóch lub
trzech pokoleń, nikt nie przeszkodzi polakowi ob-
cować po polsku w domu z przyjaciółmi i muzami
(59), rozmawiać nawet z panem Bogiem i żegnać
się po polsku z życiem na łożu śmierci.  Pózniej,
nałóg ustąpi konieczności życia, transformacya
się dokona, nowa ojczyzna pracy stanie się
ojczyzną serca (8) i przyszłość ujrzy w najnat-
uralniejszy sposób ogół Polaków nieużywających
przynajmniej w obrębie Rossyi, polskiego języka
(60).  Odmiana ma być nietylko językowa, ale
i najwszechstronniejsza, bytowa, zwłaszcza że z
naszego bytu, jak to autorowi wiadomo, nic nam
prawie więcej nie zostało prócz języka.  Do
odmiany tej którą autor nazywa "procesem
odrodzenia"  chce się on przyłożyć o ile sił i
mocy mu staje, nie biernie, a czynnie;  podaje
nie książkę a czyn (str. 79);  chce ułatwić to
odrodzenie w obrębie pojedynczego sumienia (str.
65) każdego z czytelników, na którego serce pad-
nie ziarno jego słowa.  Autor propunuje nam um-
rzeć i zgnić jako naród polski, ażeby się odrodz-
ić w innej, wyższej całości,  w Słowiańszczyznie,
posługąjącej się rossyjską mową jako zrazu urzę-
dowym, a pózniej z biegiem czasu, bytowym
6/20
językiem, pod którego zwierzchniem pokryciem
mogą wegetować inne języki, jako miejscowe
niecywilizacyjne narzecza.  Wyzucie się z
odziedziczonej po przodkach wiary lub mowy,
idzie wszędzie na świecie oporem, i zwało się bez
względu na pobudki, odstępstwem.  W smut-
nych naszych dziejach pogrobowych, odstępstwo
objawiało się dotychczas zwykle w dwóch forma-
ch:  pozorne przez zemstę czyli tak zwany
walenrodyzm, i najistotniejsze, przez obojętność
czyli tak zwany kosmopolityzm.  Odtąd najwięk-
szy z naszych wieszczów w niedobrą chwilę pod-
niósł do ideału zdradę, jako środek do walki, liczne
pokolenia jedno po drugiem chorowały na walen-
rodyzm i truły się nim; nie oboszło się przytem bez
skażenia pojęć moralnych w narodzie.  Prawdzi-
wych Walenrodów dojrzało wszakże mało, a tylko
dotąd Rossyanin w wyciągniętej ku niemu każdej
dłoni polskiej, upatruje Walenroda.  Co się zaś
tyczy odstępstwa jawnego, to się dokonywało
przez uroczyste wyparcie się swej narodowości,
przez zelżenie jej i zbezczeszczenie (Senkowski
Bułharyn).  Odstępcy tego gatunku działali dla
zysku i byli ludzmi tak małego kalibru w moralnym
względzie, że odchodząc oddawali usługę naro-
dowości naszej, pozbywającej się tego śmiecia.
 Z Radzcą Stanu ma się rzecz całkiem inaczej.
7/20
 Bezwarunkowo potępiając wszelką myśl walen-
rodyzmu, Radzca stanu miłuje po swojemu naro-
dowość, i na twarz umarłej dawnej Polski, kładzie
synowski, gorący prawie pocałunek "Rozbiór pol-
ski był wielką wyrządzoną nam przez sąsiadów
krzywdą,  to co robili ojcowie nasi dobijając się
o odzyskanie straconego,  dobrze robili;  my-
byśmy sami powinni byli to uczynić, gdybyśmy się
w takiejże znajdowali sytuacyi (str. 3.), ze zmianą
jednak sytuacji, zmieniają się cele;  od przodków
naszych nas przedziela dokonany fakt, nasze poli-
tyczne fuszerstwo,  dwie przegrane 1830 i 1863
r.;  korząc się przed tym faktem nic nam nie po-
zostaje, jedno zbrobić z bytu swojego poświęce-
nie i ofiarę."  Odstępstwo proponowane przez
autora jest to odstępstwo natchnione duchem
poświęcenia i ofiary.  Wszelkie nie już odstępst-
wo ale nawet odstąpienie od przyjętego trybu
myślenia i postępowania, uzbraja przeciw sobie
wszystkie zachowawcze instynkta towarzystwa. 
Przy tych warunkach praca, krytyka nadzwyczaj
łatwa i wdzięczna, kiedy się nawet odbywa z zim-
ną krwią nie uciekając się do namiętności, jak to
uczynił krytyk lwowski S. B. wołający: "chciałbym
tchnąć w słowa moje wszystkie świata jady, spotę-
gowaną do najwyższego stopnia wściekłość."....
Możnaby z lepszym skutkiem a z mniejszem for-
8/20
sowaniem się i zachodem stoczyć świetną walkę
z autorem pisemka, zwłaszcza że Radzca stanu
radzi sobie bardzo niedyplomatycznie, i sam na-
jniebaczniej słabe swe strony odsłania. 
Chcąc pewną prawdę wyrzec współrodakom,
wdział na się Radzca bez potrzeby urzędowy wice-
mundur i ani na chwilę go nie zrzuca, przez co
daje dowód albo braku taku, albo tego, że ów
wice-mundur przyrosł mu do skóry i zrzucić się
nie da.  Każden rozsądny i praktyczny człowiek
stosuje to co mówi do tego do kogo mówi. 
W nocie albo memoryale przeznaczonym dla rzą-
du, konieczne i właściwe może ze względu na
cel byłyby wyrazy "o wysokości myśli przewod-
niczącej kombinacyi 1862, o tych czci najdosto-
jniejszych ludziach stanu Rossyanach którzy swą
rękę do tego dzieła przyłożyli (11) o tej kombi-
nacyi jako doszłej dzięki szczególnemu zrządzeniu
Opatrzności i wielkomyślności Monarchy (62)
nakoniec, o przezorności politycznej, jakiej naród
rossyjski zawsze daje dowody w trudnych
chwilach dziejowych" (61).  Ale w piśmie przez-
naczonem dla polskich czytelników rzecz ma się
inaczej: albo te wyrazy są tylko pewnemi reto-
rycznemi obrotami mowy, nakazanemi przez kun-
szt pisarski, a wtenczas rozmijają się one z celem
bo nie rozczulają bynajmniej tych do których są
9/20
pisane i nie mogą być przyjęte na wiarę;  albo
też są one dosłownem tłumaczeniem istotnej
myśli autora;  w takim razie nie mielibyśmy
do czynienia z mężem Stanu, lecz z bardzo nai-
wnym człowiekiem, który przypatrując się z bliska
rzeczy, brał jej pozory za istotę i wierzył tym po-
zorom w prostocie swego ducha. 
Naród rossyjski nie jest politycznie przezorny;
 sam o sobie on mówi: "tylnym rozumem mo-
cen" (701=8<L C<><L :@K?>:L), co wychodzi
prawie na polskie: "mądry po szkodzie", Naród
rossyjski nigdy, niczego nie przewidział, nie up-
rzedził; a że w chwilach krytycznych miewa
pewne instynkta zachowawcze które się budzą z
ogromną mocą, poczem następuje długi letarg aż
do nowego wybuchu, toć te wybuchy namiętności
nie mają jeszcze nic wspólnego z przezornością,
jak niema nic wspólnego uczucie gniewu albo
strachu z chłodnym rachunkiem w odległą
przyszłość patrzącego rozsądku.  Naród rossyjs-
ki największe zawsze błędy popełniał kiedy był
panem pozycyi i u szczytu powodzenia; lecz
dopiero pobity i przygnieciony odzyskiwał
sprężystość (1612, 1812).  Mówi to na korzyść
wielkiej żywotności narodu, lecz wcale nie na ko-
rzyść jego przezorności.  Potrzebaż jeszcze tłu-
maczyć autorowi powody niedowierzania tej
10/20
"wielkomyślności" jaką tchnęła jakoby kombina-
cya 1862 r.?  Ta wielkomyślność rządowa, jeśli
nie od początku wieku, to przynajmniej od 1831
r. miała wszystkie cechy karabinierów w Offen-
bachowskich Rozbójnikach: "par un malheureux
hasard... toujours trop tard, toujours trop tard"...
Przez 30 lat wielkiego ucisku który olbrzymią kop-
ułą zaciążył nad obydwoma narodami, gromadziły
się materyały palne do wypadków 1863 r., rosło
głębokie rozjątrzenie.  Po 1855 r. praktyka
złagodniała, ale system pozostał nietknięty. 
Gdyby wielkomyślność domyśliła się dać w tej
chwili dziesiątą cząstkę tego co przyrzeczono
pózniej po lutym 1861 r., wybuchuby nie było,
lawa spłynęłaby spokojnie otwartem dla niej prze-
zornie korytem.  Aż do strzałów lutowych za-
mykano oczy i niechciano wiedzieć że jest kwest-
ya polska, a po tych strzałach już było: toujours
trop tard:  Nie wdzięk mowy żelaznego Mar-
grabiego pociągnął niby czarem śpiewu syreny
załogę ulissesową nawy rządu rossyjskiego; Mar-
grabia nasunął się jako pośrednik ofiarujący
wyprowadzić niezaradnych i nieprzezornych z
trudnej pozycyi, a działo się to w chwili, kiedy
kwestya polska nie przestawała być kwestyą poli-
tyki wewnętrznej, kiedy za Polską nie ujmowały
się jeszcze swemi szkodliwemi notami zachodnie
11/20
mocarstwa i kiedy sam naród rossyjski za-
chowywał się względem kwestyi polskiej jeśli nie
całkiem przychylnie, to przynajmniej obojętnie. 
Najboleśniej jednak ze wszystkich niewczes-
nych wyrazów autora razi wzmianka o czcinaj-
dostojniejszych ludziach stanu Rossyanach.  Go-
towem wierzyć że pomiędzy Rossyanami byli tacy
którzy po wypadkach 1863 r., nie zerwali z au-
torem stosunków zażyłości i przyjazni (52) to jest
nie odwrócili się od niego i nie zamknęli drzwi
swoich przed nim, ale ztąd jeszcze nie wynika by-
najmniej przekonanie, że ktokolwiek bądz z tych
ludzi, w prywatnem życiu ucywilizowanych i
grzecznych, pojmuje kwestyą polską i jest takimże
narodu jak osoby Radzcy stanu przyjacielem. 
Przychylając się do kombinacyi 1862 r., rossyjscy
mężowie stanu albo czynili to dla wyjścia czasowo
bylejakim sposobem z trudnego położenia, a w
takim razie nie zasługują na uwielbienie jakie im
autor pisemka poświęca;  alboteż postępowali
tak dla tego, że w głębi własnego sumienia poczy-
tywali to za dobre, słuszne i sprawiedliwe, a
wtenczas ich sposób zapatrzywania się nie
powinienby się był zmienić nawet w obec wypad-
ków 1863 r.; owszem, wypadki te powinnyby ich
utwierdzić w myśli spełnienia dzisiaj programu
1862 r., albo przynajmniej choć cząstki tego pro-
12/20
gramu, przy tak korzystnie zmienionych dla
Rossyi okolicznościach, w chwili, gdy dobrowolny
krok taki, przez nikogo w świecie nie mógłby być
poczytanym za wymuszony, a danie byle czego
zapewniałoby dającemu całą zasługę i wszystkie
korzyści dobrze pojmowanej i rozumnej wspani-
ałomyślności.  Niech szanowny autor raczy nam
wskazać chociażby jednego ze stronników kombi-
nacyi 1862 r., któryby był czcigodnym przez swo-
ją względem nas dzisiaj wspaniałomyślność. Na-
jwięcej jeszcze moglibyśmy się spodziewać od
samego panującego, mającego charakter miękki,
dość ludzki i niezawzięty, lecz wszystko co go
dotąd otacza, czynnie lub biernie trzyma się sys-
tematu bezwarunkowego i niemiłosiernego
wytępiania.  Czynią to przez patryotyzm, lecz
szanowny autor przyznać musi że w tym patry-
otyzmie, jego czcinajgodniejsi przyjaciele stoją
dotychczas względem nas na stanowisku bojarów
Iwana III i IV. Wasilewiczów, i bez porównania są
niżsi nawet od dworaków Katarzyny II.
Chroniąc się od zarzutu drobiazgowości w kry-
tyce, pomijamy po tych kilku uwagach wszelki
rozbiór charakterystyki rządu, narodu i ludzi stanu
rossyjskich;  kładziemy je poprostu na karb
nałogu stylu autora.  Pomijamy i inne osobli-
wości i smiesznostki, n. p. odwołanie się prawie
13/20
wyłączne do ojców familij nad losem podrasta-
jących pokoleń rozmyślających (dedykacya), jako
do jedynych stróżów istotnych interesu Polski (79)
oraz natarczywe i gorączkowe, z nożem, że tak
rzekę, na gardło nastawanie na każdego z nas,
abyśmy dziś jeszcze, i to stanowczo, wyrzekli bez
dalszego namysłu, z kim mamy zamiar trzymać
na przyszłość: z Austryą, Prusami, czy z Rossyą?
(17  47)  Nie sądzę aby autor żądał na serio
od zabierającego głos w sprawie polskiej, legity-
macyi z ojcowstwa;  aby ojców tylko uważał jako
cives optimo jure, zwłaszcza że sam uznaje winę
ojców w tem, że się dali pociągnąć dzieciom do
gry hasardownej w 1863 r. (80) czyli innemi słowa-
mi, że w danej chwili, ojcowie, stróże interesów,
poszli, pod komendę młodzieniaszków i studen-
tów.  Z tego punktu widzenia, praktyczniej były-
by może odwołać się nie do ojców ale do synów,
i spróbować przemówić w sposób przekonywający
do młodzieży która pociągała i pociąga, a nie do
starych którzy tak małodusznie dali się pociągnąć
mimo woli w 1863 r.; i dadzą się tem łatwiej
ciągnąć na przyszłość, że ich zastępy przerzed-
zone i że prawie wszystko co było wzniosłe i
piękne w zeszłem pokolenia, legło odcięte, a
naród nasz stał się odtąd podobnym do pnia
gołego ha którym zrąbano gałęzie.  Nakoniec,
14/20
co do natarczywego domagania się, abyśmy się
decydowali dziś jeszcze, mniej niż kiedy pojętnym
jest teraz takie gwałcenie woli. Czasu mamy
chwała Bogu dosyć, mamy go może zanadto; jutro
będzie jak dzisiaj, po jutrze mało co gorzej niż wc-
zoraj, na długie zdaje się lata zaległa nad nami
ciężka, ołowiana, jednostajna chmura.  Czas
przestał nateraz być naszym zaciętym wrogiem,
jest dla nas obojętnym, może stać się nawet
sprzymierzeńcem naszym, kiedy potrafimy,
nieulegając gorączkowym porywom, postąpić z
nim oględnie i właściwie. 
Oględność wiele warta zawsze a szczególniej
w tak drażliwej kwestyi jaką jest narodowe
małżeństwo, którego Radzca stanu jest swatem.
 Swat nalega: masz trzy panny do wyboru, jedna
zła, druga gorsza, a trzecia najdoskonalsza i na-
jlepsza, żeń się z nią natychmiast.  Jeżeli kandy-
dat do ożenienia nie jest lalką lub półgłówkiem,
rzecze niezawodnie: miły swacie, zaczekaj
chwilkę; toć przecie śluby dozgonne, toć sakra-
ment, raz ślubowawszy chcę wiary dochować
święcie i statecznie jak dobremu człowiekowi
przystało;  jeśli i trzecia panna nie jest tak
doskonalą jak powiadasz, wolę się nigdy nie żenić.
 Ostrożnie więc i pomału wezmijmy do namysłu
rady stwata, połóżmy je na szale rozwagi. 
15/20
Postarajmy się dać na propozycye odpowiedz do-
jrzałą, dostojną, zgodną z życzeniem autora, to
jest ani "na krok nie wychodzącą za kres krainy, w
której Muzy panują" (79).
Z dwóch pytań nasuwających się naszej
rozwadze jest jedno podrzędne: czy szczerze radzi
swat?  drugie główne: czy dobrze on radzi? 
Pierwsze nazywam podrzędnem, bo rada i na-
jzdrowsza może wyjść z ust nawet przedajnych, a
nawzajem nie radą, lecz zdradą może być przyja-
ciela.  W każdym przypadku jednak stopień do-
brej lub złej wiary, nie może niewywierać prze-
ważnego wpływu na ton i usposobienie krytyki. 
Lekko zbić można sofizm kupiony lub nieuczciwy,
inaczej rzecz się ma z sumiennym obłędem. 
W sumienności obłędu tkwi czar porywający, moc
zarazliwa dla innych umysłów, a i względem znaj-
dującego się w takim obłędzie, jest moralny obow-
iązek potkać się z nim równym orężem, przekon-
ać, pokonać i może do odwołania tego co utrzymy-
wał, zmusić.  W danym przypadku pierwsze py-
tanie rozstrzyga się od razu.  Gdyby nawet kry-
tyk podpisujący się S. B. nie był nieszlachetnie
i wbrew wszelkiej literackiej przyzwoitości uchylił
zasłony, ze wzięcia się do rzeczy, ze sposobu
rozumowania musielibyśby przyznać, że z każdej
stronicy pisemka w niebogłosy woła szczere,
16/20
głębokie, chociaż spaczone przekonanie.  Idzmy
więc wprost in medias res, potkać się na ostre
z tem przekonaniem; sprawdzmy punkt wyjścia,
loikę, ścisłość rozumowania, nakoniec, zas-
tanówmy się nad praktycznemi skutkami
wniosków autora jeżeliby takowe były przyjęte i
urzeczywistnione. 
Koniec wersji demonstracyjnej.
II.
Niedostępny w wersji demonstracyjnej
III.
Niedostępny w wersji demonstracyjnej
IV.
Niedostępny w wersji demonstracyjnej
V.
Niedostępny w wersji demonstracyjnej
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej
zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
E book Polityczne Oszustwo Netpress Digital
E book Rycerz Bandyta Netpress Digital
E book S P Jozefa Prawdomira Netpress Digital
E book O Statystyce Polski Netpress Digital
E book O Ziemorodztwie Karpatow Netpress Digital
E book Przygoda Stasia Netpress Digital
E book Stacho Szafarczyk Netpress Digital
E book Sukienka Balowa Netpress Digital
E book Za Krata Netpress Digital
E book Dobro Publiczne Netpress Digital
E book Przed Wybuchem Netpress Digital
E book Sztuka Rymotworcza Netpress Digital
E book Niedzielne Wieczory Netpress Digital
E book Troje Rymow Netpress Digital

więcej podobnych podstron