1999 08 Szkoła konstruktorów klasa II


Szkoła konstruktorów
S
z
k
o
ł
a
k
o
n
s
t
r
u
k
t
o
r
ó
w
Co tu nie gra?
Rozwiązanie zadania 38 chwilę po wyłączeniu nie będzie większy
niż prąd pracy przekaznika, czyli co najwy-
W EdW 4/99 zamieszczony był układ żej kilkadziesiąt miliamperów.
 ekonomicznego generatora o schemacie Kilku kolegów zwróciło uwagę na brak
r
y
s
u
n
k
u
A
pokazanym na rysunku A. Przy napięciu za- rezystora między wejściem A a masą. Re-
silania 12V można przyjąć, iż wyjście bram- zystor taki na pewno byłby potrzebny, gdy-
ki 4093 będzie mieć rezystancję wyjściową by wejście A miało współpracować z przy-
do 100&!. Rezystancja ta spowoduje, że na- ciskiem dołączający punkt A do plusa zasi-
pięcie na cewce przekaznika będzie znacz- lania. W przypadku, gdy punkt A dołączony
nie mniejsze niż napięcie zasilania. Jak z te- byłby do wyjścia innej bramki, rezystor nie
Rys. D
R
y
s
.
D
go wynika, układ będzie działał w przypad- jest potrzebny.
ku zastosowania przekaznika o dużej rezy- Ogromna większość kolegów zapropono-
stancji, czyli małym prądzie pracy. Przykła- wała dodanie rezystora, tranzystora i diody
r
y
s
u
n
k
u
B
dowo przekaznik RM81 12V ma cewkę w układzie jak na rysunku B. Niektórzy słu-
o rezystancji około 250&!. Przy zasilaniu sznie zaproponowali zastosowanie MO-
r
y
s
u
n
k
u
C
układu napięciem 12V, na cewce może wy- SFET-a, według rysunku C, co przy nieco
nieść tylko 8,5V, za mało do pewnego za- większej cenie tranzystora pozwala zao-
działania przekaznika. Zwiększenie napięcia szczędzić jeden rezystor. Jeden z kolegów
zasilającego do 15V poprawi sytuację zaproponował wykorzystanie układu
i przekaznik będzie na pewno działał. 40107, zawierającej bramkę NOR z wyj-
Rys. E
R
y
s
.
E
ściem typu otwarty dren według rysunku
D. Ze względu na znaczny prąd przekaznika pliwie należy mu się
oraz relacje cenowe, można uznać układ nagroda. Dodatkowo upominki otrzymują:
J
a
c
e
k
K
o
n
i
e
c
z
n
y
A
r
t
u
r
P
y
k
a
z rysunku B za całkowicie zadowalający. Jacek Konieczny z Poznania oraz Artur Pyka
z Gorzowa Wlkp.
Zadanie numer 42
Rys. A
R
y
s
.
A
Jeden z Czytelników nadesłał układ słu-
żący do podawania na bazę tranzystora na
Nie należy natomiast przypuszczać, iż za- Rys. B
przemian przebiegów z jednego i drugiego
R
y
s
.
B
stosowanie przekaznika 5- lub 6-woltowe- generatora. Układ miał być częścią modułu
go rozwiąże problem. Przekaznik taki bę- do  Domowego systemu sygnalizacyjno-
dzie miał znacznie mniejszą rezystancję alarmowego . Fragment schematu (z pew-
cewki (100&! lub mniej), przez co napięcie nymi nieistotnymi zmianami) pokazany jest
na przekazniku też może się okazać niewy- na rysunku F.
starczające do jego zadziałania. Nie można
przy tym zapomnieć, że przy tak dużym ob-
ciążeniu, napięcie na wyjściu bramki będzie
albo równe dodatniemu napięciu zasilania
(stan wysoki - przekaznik nie trzyma), albo
mniej więcej połowie napięcia zasilającego Rys. C
R
y
s
.
C
(stan  niski - przekaznik działa). Stan  ni-
ski w postaci połowy napięcia zasilania, Propozycja z rysunku B w zasadzie jest
a nie  czystej masy uniemożliwi pracę ge- poprawna. Rezystor jest potrzebny, by
neratora, bo przecież podczas trwania tego ograniczyć prąd bazy, dioda będzie gasić
stanu  niskiego kondensator powinien się przepięcia, ale...
u
k
ł
a
d
z
r
y
s
u
n
k
u
B
n
i
e
b
ę
d
z
i
e
d
z
i
a
ł
a
ł
d
o
rozładować poniżej dolnego napięcia pro- układ z rysunku B nie będzie działał do-
k
ł
a
d
n
i
e
t
a
k
,
j
a
k
t
e
n
z
r
y
s
u
n
k
u
A
.
gowego bramki Schmitta, a ten dolny próg kładnie tak, jak ten z rysunku A.
przełączania leży na pewno poniżej połowy W obu układach w stanie spoczynku
Rys. F
R
y
s
.
F
napięcia zasilania. (stan niski w punkcie A) na wyjściu bramki
Kilku kolegów przypuszczało, iż błędem 4093 będzie się utrzymywał stan wysoki.
jest brak diody gaszącej przepięcia, równo- W układzie z rysunku A przekaznik będzie
Co byś w nim zmienił(-a)
C
o
b
y
ś
w
n
i
m
z
m
i
e
n
i
ł
(
a
)
ległej do cewki przekaznika. Wbrew pozo- wyłączony, inaczej mówiąc, też pozostanie
rom taka dioda nie jest potrzebna, bowiem w spoczynku. Pobór prądu w spoczynku
i dlaczego?
i
d
l
a
c
z
e
g
o
?
w strukturze układu CMOS występują dio- będzie równy zeru. Natomiast w układzie
dy, w tym dioda włączona między wyjście z rysunku B, w spoczynku... Odpowiedz można zawrzeć w kilku zda-
bramki a dodatnią szynę zasilania. Ta we- tranzystor będzie otwarty i przez przeka- niach lub na rysunku. Termin nadsyłania od-
wnętrzna dioda wystarczy do ograniczenia znik będzie płynął prąd. Ta sama uwaga do- powiedzi upływa 15 września 1999.
r
y
s
u
n
k
ó
w
C
D
przepięć do wartości około 0,7V. Niesłu- tyczy układów z rysunków C i D. Aby działa- Ze względu na dużą ilość przesyłek do
szne są obawy dwóch kolegów, którzy wie- nie zmodyfikowanego układu było takie sa- szkoły, rozróżnijcie drugie zadanie od gów-
dzieli o istnieniu tych diod, ale bali się iż te me jak pierwowzoru, należało po prostu za- nego, a więc na kartkach i kopertach dopi-
r
y
N
i
e
g
r
a
4
2
diody  nie wytrzymają impulsów o wyso- stosować tranzystor PNP w układzie z ry- szcie proszę Nie gra 42. Ułatwi to mi znacz-
s
u
n
k
u
E
kim napięciu - przecież w obecności diod sunku E. Na ten drobny, ale niewątpliwie nie segregację  szkolnych prac.
C
z
e
nie będzie żadnych impulsów  o wysokim istotny szczegół zwrócił uwagę jedynie Cze-
s
ł
a
w
S
z
u
t
o
w
i
c
z
napięciu , a prąd płynący przez te diody sław Szutowicz z Włocławka, za co niewąt-
ELEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 8/99 37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1999 04 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 09 Szkoła konstruktorów klasa II
2000 08 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 11 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 01 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 10 Szkoła konstruktorów klasa II
2003 08 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 12 Szkoła konstruktorów klasa II
1999 06 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 08 Szkoła konstruktorów klasa II
2010 08 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 05 Szkoła konstruktorów klasa II
2003 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2009 12 Szkoła konstruktorów klasa II
2001 03 Szkoła konstruktorów klasa II
2002 07 Szkoła konstruktorów klasa II

więcej podobnych podstron