Wawrzynowicz vs Poland art 6 EKPCZ


EUROPEJSKI TRYBUNAA PRAW CZAOWIEKA
CZWARTA SEKCJA
SPRAWA WAWRZYNOWICZ przeciwko POLSCE
(SKARGA nr 73192/01)
WYROK  17 lipca 2007 r.
W sprawie Wawrzynowicz p. Polsce,
Europejski Trybunał Praw Człowieka (Czwarta Sekcja), zasiadając jako
Izba składająca się z następujacych sędziów:
Sir Nicolas BRATZA, PrzewodniczÄ…cy,
Pan G. BONELLO,
Pan K. TRAJA,
Pan L. GARLICKI,
Pani L. MIJOVIĆ,
Pan J. `IKUTA,
Pani P. HIRVELÄ, sÄ™dziowie,
oraz Pan T.L. EARLY, Kanclerz Sekcji,
Obradując na posiedzeniu zamkniętym 26 czerwca 2007 r., wydaje następujący
wyrok, który został przyjęty w tym dniu:
POSTPOWANIE
1. Sprawa wywodzi siÄ™ ze skargi (nr 73192/01) wniesionej
w dniu 25 lutego 2001 r. przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej do Trybunału
na podstawie art. 34 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych
Wolności ( Konwencja ), przez obywatelkę polską panią M. Wawrzynowicz
( skarżąca ).
2. Rząd polski ( Rząd ) reprezentowany był przez swojego pełnomocnika,
pana J. Wołąsiewicza z Ministerstwa Spraw Zagranicznych
3. W dniu 8 grudnia 2005 r. Trybunał uznał skargę za częściowo niedo-
puszczalną i zdecydował zakomunikować Rządowi skargę dotyczącą długości
81
postępowania. Stosując art. 29 ust. 3 Konwencji, zdecydował on orzec
o dopuszczalności i meritum sprawy jednocześnie.
4. Skarżąca i Rząd złożyli obserwacje co do meritum oraz w sprawie roszczeń
dotyczących słusznego zadośćuczynienia na podstawie art. 41 Konwencji.
5. Rząd przedłożył deklarację jednostronną i poprosił Trybunał o skreślenie
skargi zgodnie z art. 37 Konwencji.
FAKTY
I. OKOLICZNOÅšCI SPRAWY
6. Skarżąca urodziła się w 1940 r. i mieszka w Poznaniu.
7. W dniu 12 marca 1993 r. złożyła ona pozew do Sądu Rejonowego
w Poznaniu. Dochodziła odsetek od kwoty przyznanej jej przez sąd w dniu
30 września 1991 r. Postępowanie było powiązane z innymi postępowaniami
dotyczącymi podziału wspólnego majątku małżeńskiego skarżącej i jej byłe-
go męża, w szczególności ich mieszkania. Najwidoczniej mieszkanie zostało
przyznane byłemu mężowi skarżącej wyrokiem z 1992 r. Inne postępowania
dotyczyły ich wzajemnych zobowiązań w tym zakresie.
8. W dniach 25 maja 1993 r. i 31 sierpnia 1993 r. odbyły się rozprawy.
Następnie skarżąca rozszerzyła powództwo.
9. 5 pazdziernika 1993 r. sąd zdecydował przekazać akta sprawy sądowi
wojewódzkiemu. W dniu 15 stycznia 1994 r. Sąd Wojewódzki w Poznaniu
przekazał sprawę z powrotem Sądowi Rejonowemu w Poznaniu.
10. 9 maja 1994 r. skarżąca poprosiła sąd, by odroczył rozprawę wyzna-
czonÄ… na 10 maja 1994 r.
11. W dniach 29 lipca 1994 r. i 21 listopada 1994 r. adwokat skarżącej
złożył pisma procesowe, w których sprecyzował powództwo.
12. Następne rozprawy odbyły się w dniach 27 września 1994 r., 24 stycz-
nia 1995 r., 27 marca 1995 r., 24 kwietnia 1995 r., 17 maja 1995 r. i 19 czerw-
ca 1995 r.
13. 26 czerwca 1995 r. Sąd Rejonowy w Poznaniu wydał wyrok. Uwzględ-
nił częściowo powództwo skarżącej. W dniu 2 września 1995 r. skarżąca zło-
żyła odwołanie.
14. 1 grudnia 1995 r. Sąd Wojewódzki w Poznaniu uchylił wyrok i prze-
kazał sprawę do ponownego rozpoznania.
15. Rozprawa w dniu 10 kwietnia 1996 r. została odroczona do
18 pazdziernika 1996 r. Rozprawa z 18 pazdziernika 1996 r. została odwołana
z uwagi na chorobę sędziego orzekającego w sprawie. Następne rozprawy od-
były się w dniach 20 grudnia 1996 r. i 11 marca 1997 r. Wygląda na to, że akta
spraw powiązanych z obecnym postępowaniem, zawnioskowane przez strony
82
w dniu 11 marca 1997 r., nie zostały przedłożone do sądu. Zostały one w koń-
cu przekazane w dniach 13 maja 1997 r. i 6 marca 1998 r.
16. Następne rozprawy odbyły się w dniach 29 maja 1998 r., 8 listopada
1999 r., 10 stycznia 2000 r., 10 lutego 2000 r. (odroczona), 31 sierpnia 2000 r.
i 12 pazdziernika 2000 r.
17. 7 grudnia 2000 r. Sąd Rejonowy w Poznaniu wydał wyrok. Uwzględ-
nił powództwo skarżącej w części. W dniu 10 kwietnia 2001 r. skarżąca zło-
żyła odwołanie.
18. W dniu 7 września 2001 r. Sąd Okręgowy w Poznaniu oddalił apela-
cję. Wyrok stał się prawomocny.
19. 9 marca 2005 r. skarżąca złożyła do Sądu Apelacyjnego w Poznaniu
skargę na przewlekłość dwóch postępowań, w tym objętego obecną skargą
(określanego dalej jako  pierwsze postępowanie ). Powoływała się na art.
18 ustawy z 2004 r. (zob. poniżej rozdział dotyczący prawa krajowego)
i wnioskowała do sądu o uznanie, że długość postępowań, które trwały od-
powiednio osiem i cztery lata, nie była rozsądna. Ponadto poinformowała,
że złożyła skargę na długość postępowań do Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka.
20. W dniu 21 kwietnia 2005 r. Sąd Apelacyjny odrzucił skargę bez ba-
dania istoty sprawy. Sąd uznał (w odniesieniu do drugiego postępowania),
że skarga nie została złożona w czasie, gdy postępowanie trwało. Sąd zauwa-
żył ponadto, że [drugie] postępowanie skończyło się w 2000 r., a więc przed
złożeniem przez skarżącą skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowie-
ka. Tak więc skarżąca nie spełniła przesłanek określonych w art. 5 i 18 ustawy
z 2004 r., w rezultacie jej skarga musi zostać odrzucona. Sąd nie odniósł się
do pierwszego postępowania wspomnianego w skardze skarżącej.
21. Najwidoczniej, po zakomunikowaniu skargi, Rząd zwrócił uwagę
Sądu Apelacyjnego na fakt, iż skarga skarżącej dotycząca długości pierwsze-
go postępowania nie została rozpoznana. W dniu 31 marca 2006 r. Prezes sądu
poinformował Rząd, że sąd rozpatrzy tę część skargi.
22. W dniu 31 maja 2006 r. Sąd Apelacyjny w Poznaniu odrzucił skargę skar-
żącej dotyczącą pierwszego postępowania. Sąd uznał, że skarżąca nie wskazała
okoliczności uzasadniających jej żądanie, jak wymaga art. 6 ustawy z 2004 r.
Sąd uznał, że sam fakt, na którym opierała się skarżąca, że postępowanie trwa-
ło ponad osiem lat, nie jest wystarczający, by stwierdzić, iż postępowanie trwa-
ło dłużej niż było to konieczne. Z tego względu, zgodnie z art. 9 ustawy, skarga
musi zostać odrzucona bez wzywania powódki do jej uzupełnienia.
II. WAAÅšCIWE PRAWO KRAJOWE I PRAKTYKA
23. W dniu 17 września 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 17 czerwca
2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy
w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki ( ustawa z 2004 r. ).
83
Strona toczącego się postępowania może wnioskować o przyspieszenie tego
postępowania oraz/lub o słuszne zadośćuczynienie za jego nierozsądną dłu-
gość na podstawie art. 2 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z 2004 r.1
24. Art. 12 przewiduje środki, które mogą być zastosowane przez sąd roz-
patrujący skargę. We właściwej części stanowi on:
 1. SkargÄ™ niezasadnÄ… sÄ…d oddala.
2. Uwzględniając skargę, sąd stwierdza, że w postępowaniu, którego skarga
dotyczy, nastąpiła przewlekłość postępowania.
3. Na żądanie skarżącego sąd może zalecić podjęcie przez sąd rozpoznający
sprawę co do istoty, odpowiednich czynności w wyznaczonym terminie. Zalece-
nia nie mogą wkraczać w zakres oceny faktycznej i prawnej sprawy.
4. Uwzględniając skargę, sąd może, na żądanie skarżącego, przyznać od Skar-
bu Państwa, ... odpowiednią sumę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej
10.000 złotych. W wypadku przyznania odpowiedniej sumy pieniężnej ..., wy-
płaty dokonuje sąd prowadzący postępowanie, w którym nastąpiła przewlekłość
postępowania, ze środków własnych tego sądu .
25. Art. 6 ust. 2 przewiduje, że skarga musi zawierać:
1) żądanie stwierdzenia przewlekłości postępowania w sprawie, której
skarga dotyczy;
2) przytoczenie okoliczności uzasadniających żądanie.
26. Zgodnie z art. 9 ustawy, w przypadku gdy skarga nie spełnia wymo-
gów określonych w art. 6 ustawy, musi być odrzucona bez uprzedniego wzy-
wania powoda do uzupełnienia braków formalnych skargi.
27. Na podstawie art. 18 ustawy w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie
ustawy, czyli od dnia 17 września 2004 r., każdy, kto złożył skargę do Eu-
ropejskiego Trybunału Praw Człowieka, skarżąc się na naruszenie wymogu
 rozsądnego terminu zawartego w art. 6 ust. 1 Konwencji, był uprawniony
do złożenia skargi na długość postępowania przewidzianej przez tę ustawę, je-
śli skarga do Trybunału została złożona w czasie, gdy postępowanie się toczy-
ło i nie została jeszcze uznana przez Europejski Trybunał za dopuszczalną.
28. Zgodnie z art. 130 kodeksu postępowania cywilnego, jeśli pozew lub
pismo procesowe nie spełnia wymogów formalnych, strona zostanie wezwa-
na do uzupełnienia lub zadośćuczynienia wymogom formalnym w terminie
jednego tygodnia.
1
Dokładne przedstawienie właściwego prawa krajowego dotyczącego dostępnych środ-
ków krajowych na nadmierną długość postępowania znajduje się w: Ratajczyk p. Polsce
(decyzja), nr 11215/02, ECHR 2005; Barszcz p. Polsce, nr 71152/01, 30 marca 2006 r.,
żż 26-35.
84
PRAWO
I. WNIOSEK RZDU O SKREÅšLENIE SKARGI NA PODSTAWIE
ART. 37 KONWENCJI
29. W dniu 13 kwietnia 2007 r. Rząd przedłożył deklarację jednostron-
ną podobną do złożonej w sprawie Tahsin Acar p. Turcji [(zarzut wstępny),
[GC], nr 26307/956, ECHR 2003 VI ] i poinformował Trybunał, że jest gotów
uznać, że w sprawie doszło do naruszenia praw skarżącej z art. 6 ust. 1 Kon-
wencji z uwagi na nierozsądną długość postępowania, w którym uczestniczy-
ła skarżąca. Tytułem szkody niemajątkowej Rząd zaproponował przyznanie
skarżącej 10 000 złotych (ekwiwalent 2600 euro). Rząd poprosił Trybunał
o skreślenie skargi zgodnie z art. 37 Konwencji.
30. Skarżąca nie zgodziła się na propozycję Rządu. Uznała, że zapropo-
nowana jej kwota nie stanowi wystarczającego słusznego zadośćuczynienia
za doznaną przez nią szkodę i poprosiła Trybunał, by kontynuował badanie
skargi.
31. Trybunał zauważa, że stwierdził poprzednio w sprawie Tahsin Acar
(cytowana powyżej, żż 74-77), że należy odróżnić, z jednej strony, deklaracje
składane w kontekście ściśle poufnych negocjacji dotyczących ugody, a z dru-
giej strony, deklaracje jednostronne, takie jak obecna, składane przez Rząd
w jawnym i kontradyktoryjnym postępowaniu przed Trybunałem. Zgodnie
z art. 38 ust. 2 Konwencji i art. 62 ust. 2 Regulaminu Trybunału, Trybunał
prowadzi postępowanie na podstawie deklaracji jednostronnej Rządu i obser-
wacji stron złożonych poza ramami negocjacji ugodowych; zignoruje nato-
miast oświadczenia stron złożone w kontekście badania możliwości zawarcia
ugody w sprawie, a także przyczyny, dla których strony nie były w stanie
osiągnąć porozumienia co do warunków ugody.
32. Trybunał uważa, że pod pewnymi warunkami może być właściwe
skreślenie skargi na podstawie art. 37 ust. 1 pkt c Konwencji w oparciu o de-
klarację jednostronną pozwanego Rządu, nawet jeśli skarżący życzy sobie
kontynuowania badania skargi. Jednakże od szczególnych okoliczności bę-
dzie zależało, czy deklaracja jednostronna zapewnia wystarczającą podstawę
do uznania, że poszanowanie praw człowieka określanych przez Konwencję
nie wymaga, by Trybunał kontynuował badanie skargi (zob. sprawa Tahsin
Acar, cytowana powyżej, ż 75; Melnic p. Mołdowie, nr 6923/03, ż 22, 14 li-
stopada 2006 r.).
33. W tym względzie do właściwych okoliczności należy natura podnie-
sionych zarzutów, [okoliczność] czy kwestie podniesione [w skardze] są po-
dobne do kwestii już zbadanych przez Trybunał w poprzednich sprawach,
natura i zakres środków podjętych przez pozwany Rząd w kontekście wyko-
nywania wyroków wydawanych przez Trybunał w poprzednich takich spra-
wach oraz wpływ tych środków na przedmiotową sprawę. Może być również
85
istotne, czy fakty są sporne między stronami, a jeśli tak, do jakiego stopnia
i jaką wartość dowodową należy przyznać prima facie twierdzeniom stron
w sprawie faktów. W tym kontekście znaczenie będzie miało, czy sam Trybu-
nał pozyskał już dowody w sprawie w celu ustalenia spornych faktów.
Inne właściwe okoliczności mogą obejmować kwestię, czy w swej de-
klaracji jednostronnej Rząd dokonał jakiegoś uznania zarzucanych naruszeń
Konwencji, a jeśli tak, zakres tego uznania i sposób, w jaki zamierza on przy-
znać skarżącemu zadośćuczynienie (zob. sprawa Melnic, cytowana powyżej,
ż 23).
34. W celu ustalenia, czy kwota mająca na celu zadośćuczynienie powin-
na być uznana za odpowiednią do skreślenia skargi, Trybunał wezmie pod
uwagę możliwość usunięcia lub ograniczenia skutków zarzucanego narusze-
nia i gotowość pozwanego Rządu do uczynienia tego.
35. Wskazana wyżej lista nie ma charakteru zamkniętego. W zależności
od okoliczności każdej sprawy można uznać, że kolejne względy mogą wcho-
dzić w grę przy ocenie deklaracji jednostronnej dla celów art. 37 ust. 1 pkt (c)
Konwencji.
36. Trybunał zauważa, że w licznych sprawach sprecyzował już naturę
i zakres obowiązków wynikających dla pozwanego państwa na podstawie
art. 6 i 13 Konwencji w odniesieniu do gwarancji prawa do rozpoznania sprawy
w rozsÄ…dnym terminie (zob. m.in. Kusmierek p. Polsce, nr 10675/02, wyrok
z 21 września 2004 r.; Zynger p. Polsce, nr 66096/01, wyrok z 13 lipca 2004 r.)
i wymogi dotyczące skutecznego środka mogącego zapewnić odpowiednie
zadośćuczynienie za szkodę wynikającą z naruszenia tego prawa (zob. Kudła
p. Polsce [GC], nr 30210/96, ECHR 2000-XI; Krasuski p. Polsce, nr 61444/
00, ECHR 2005 - ... (fragmenty); Charzyński p. Polsce (decyzja), nr 15212/03,
ECHR 2005 - ...; Majewski p. Polsce, nr 52690/99, 11 pazdziernika 2005 r.;
Cocchiarella p. WÅ‚ochom [GC], nr 64886/01, ECHR 2006-...). Tam gdzie
Trybunał stwierdził naruszenia tych artykułów, przyznawał słuszne zadość-
uczynienie, którego kwota zależała od szczególnych okoliczności sprawy.
37. Odnośnie tego, czy byłoby właściwe skreślenie obecnej skargi na pod-
stawie deklaracji jednostronnych uczynionych przez Rząd, Trybunał w pierw-
szej kolejności zauważa, że dopuszczalna skarga skarżącej dotyczyła głównie
nadmiernej długości postępowania, które zakończyło się w dniu 7 września
2001 r. i że okazało się, że odpowiednie polskie środki na nadmierną długość
postępowania, wprowadzone w 2004 r., albo nie miały zastosowania, albo
były nieskuteczne w okolicznościach obecnej sprawy (zob. poniżej rozdział
dotyczący dopuszczalności). W rezultacie nie są dostępne na obecnym etapie
żadne inne środki na zarzucane naruszenie.
38. Ponadto Trybunał zauważa, że chociaż Rząd uznał w deklaracji jed-
nostronnej, że postępowanie krajowe było nierozsądnie długie, nie zaofero-
wał jednakże odpowiedniego zadośćuczynienia. Trybunał uważa, że kwota
zaproponowana w deklaracji tytułem szkody niemajątkowej poniesionej przez
86
skarżącą w rezultacie zarzucanego naruszenia Konwencji nie jest rozsądna
w stosunku do kwot przyznawanych przez Trybunał za szkodę niemajątkową
w podobnych sprawach.
39. Należy zauważyć, że kwota proponowana przez Rząd w deklaracji
jednostronnej odpowiada maksymalnej kwocie słusznego zadośćuczynienia,
które może być przyznane na podstawie art. 12 ustawy z 2004 r. Trybunał
podkreśla, że gdy uznawał ustawę z 2004 r. za skuteczny środek w spra-
wach dotyczących przewlekłości, był gotowy zaakceptować ustawowy próg
10 000 złotych tylko wtedy, gdy skarżący mógł złożyć powództwo cywilne
i w ten sposób dochodzić pełnego odszkodowania (zob. sprawa Charzyński,
cytowana powyżej, ż 38). Jednakże, jak odnotowano powyżej, środek ten
nie był dostępny w obecnej sprawie.
40. Nie można wykluczyć, że w sytuacji, w której sąd szybko przyznał
skarżącemu odszkodowanie 10 000 złotych, i zostało ono szybko wypłaco-
ne, Trybunał może uznać, że kwota ta jest zgodna z kwotami przyznawany-
mi przez niego w takich sprawach, biorąc pod uwagę zasady, które rozwinął
w tym kontekście w celu ustalenia statusu ofiary i określenia kwoty zasądze-
nia w sprawach, w których stwierdził naruszenie wymogu rozsądnego termi-
nu (zob. Cocchiarella, cytowana powyżej, żż 85-107; Scordino p. Włochom
[GC], nr 36813/97, żż 193-215, 29 marca 2006 r.; Dubjakova p. Słowacji (de-
cyzja), nr 67299/01, 10 pazdziernika 2004 r.). Jednakże te względy nie mogą
mieć zastosowania do deklaracji jednostronnej, która dotyczy sytuacji, gdy
środek [krajowy] zawiódł lub nie był dostępny dla skarżącego, który musiał
wszcząć postępowanie na podstawie Konwencji w celu otrzymania zadość-
uczynienia.
41. Z uwagi na fakty i powody wskazane powyżej Trybunał uznaje, że Rząd
nie złożył oświadczenia zapewniającego odpowiednią podstawę do uznania,
że poszanowanie praw człowieka określonych przez Konwencję, nie wymaga,
by Trybunał kontynuował badanie sprawy (zob. odmiennie, Akman p. Turcji
(skreślenie), nr 37453/97, żż 23-24, ECHR 2001-VI).
42. W takiej sytuacji Trybunał odrzuca wniosek Rządu o skreślenie skargi
na podstawie art. 37 Konwencji i kontynuuje badanie dopuszczalności i me-
ritum sprawy.
II. ZARZUCANE NARUSZENIE ART. 6 UST. 1 KONWENCJI
43. Skarżąca zarzucała, że długość postępowania [krajowego] była nie-
zgodna z wymogiem rozsÄ…dnego terminu, przewidzianym w art. 6 ust. 1 Kon-
wencji, który brzmi następująco:
 Każdy ma prawo do ... rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie
przez ... sÄ…d ... przy rozstrzyganiu o jego prawach i obowiÄ…zkach o charakterze
cywilnym ... .
87
44. Postępowanie rozpoczęło się w dniu 12 marca 1993 r. i zakończyło
w dniu 7 września 2001 r. Okres podlegający uwzględnieniu rozpoczął się
dopiero w dniu 1 maja 1993 r., gdy uznanie przez PolskÄ™ prawa do skargi
indywidualnej stało się skuteczne. Jednakże, przy ocenie rozsądności okresu,
który upłynął po tej dacie, należy uwzględnić stan postępowania w tym dniu.
45. Postępowanie trwało więc 8 lat, 6 miesięcy i 9 dni dla obu instan-
cji, przy czym sprawa była jeden raz przekazana do ponownego rozpoznania
przez sÄ…d pierwszej instancji.
A. Dopuszczalność
46. Rząd twierdził, że skarżąca nie wykorzystała środków dostępnych
w prawie polskim. Twierdził, że od dnia 17 września 2004 r., kiedy weszła
w życie ustawa z 2004 r., skarżąca miała możliwość złożenia do polskich
sądów cywilnych powództwa o odszkodowanie za szkodę spowodowaną
nadmierną długością postępowania na podstawie art. 417 kodeksu cywilnego
w związku z art. 16 ustawy z 2004 r. Zauważył, że okres przedawnienia trzech
lat dla roszczenia odszkodowawczego z tytułu deliktu, dotyczącego nadmier-
nej długości postępowania, mógł zacząć biec od daty pózniejszej niż data wy-
dania ostatecznego orzeczenia w postępowaniu.
47. Rząd ponadto argumentował, że taka możliwość istniała w prawie pol-
skim nawet przed wejściem w życie ustawy z 2004 r., a mianowicie od wyro-
ku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 grudnia 2001 r.
48. Trybunał zauważa, że w obecnej sprawie przedmiotowe postępowa-
nie zakończyło się w dniu 7 września 2001 r., a więc ponad trzy lata przed
wejściem w życie odpowiednich postanowień ustawy z 2004 r. czytanych
Å‚Ä…cznie z [przepisami] kodeksu cywilnego. W rezultacie okres przedawnienia
odpowiedzialności państwa z tytułu deliktu, przewidziany w art. 442 kodeksu
cywilnego, upłynął przed 17 września 2004 r.
49. Trybunał odnotowuje, że argumenty podniesione przez Rząd są iden-
tyczne do tych, które zostały już zbadane i odrzucone przez Trybunał w po-
przednich sprawach przeciwko Polsce (zob. Małasiewicz p. Polsce, nr 22072/
02, żż 32-34, 14 pazdziernika 2003 r., Ratajczyk p. Polsce (decyzja), 11215/02,
31 maja 2005 r.; oraz Barszcz p. Polsce, nr 71152/01, 30 maja 2006 r.), a RzÄ…d
nie przedstawił żadnych nowych okoliczności, które mogłyby doprowadzić
Trybunał do odstąpienia od jego poprzednich ustaleń.
50. Rząd twierdził również, że skarżąca nie wykorzystała środków prze-
widzianych w art. 18 ustawy z 2004 r., gdyż badanie jej skargi na długość
zaskarżonego postępowania zostało podjęte i trwało w momencie składania
obserwacji Rządu do Trybunału.
51. Trybunał zauważa, że skarga skarżącej w odniesieniu do przedmioto-
wego postępowania została odrzucona z przyczyn formalnych w dniu 31 maja
2006 r. (zob. powyżej żż 19-22), po badaniu trwającym ponad rok od złożenia
88
skargi do właściwego sądu i tylko w rezultacie zakomunikowania obecnej
skargi Rządowi. W pierwszym orzeczeniu dotyczącymi skargi skarżącej sąd
krajowy nie odniósł się do zaskarżonego postępowania.
52. Należy zauważyć, że skarżąca nie skarżyła się na skuteczność polskie-
go środka na długość postępowania. Jednakże należy ustalić, czy niespełnie-
nie przez skarżącą wymogów formalnych powinno prowadzić do stwierdzenia
niedopuszczalności skargi z uwagi na niewykorzystanie środków krajowych.
53. W tym kontekście Trybunał podkreśla, że zastosowanie zasady wy-
czerpania środków krajowych musi należycie uwzględniać fakt, iż jest sto-
sowane w kontekście mechanizmu ochrony praw człowieka, który państwa
 strony zgodziły się utworzyć. W rezultacie uznał on, że art. 35 musi być sto-
sowany z pewną dozą elastyczności i bez nadmiernego formalizmu. To ozna-
cza w szczególności, że Trybunał musi realistycznie uwzględniać nie tylko ist-
nienie formalnych środków w systemie prawnym zainteresowanego państwa
 strony, ale także ogólny kontekst, w jakim one funkcjonują, jak również
osobiste okoliczności skarżącego. Musi on więc zbadać, czy uwzględniając
wszystkie te okoliczności sprawy, skarżący uczynił wszystko, czego można
było od niego rozsądnie oczekiwać w celu wykorzystania środków krajowych
(zob. Akdivar i Inni p. Turcji, wyrok z 16 września 1996 r., Reports of Judgments
and Decisions 1996-IV, ż 69; oraz Ya_a p. Turcji, wyrok z 2 września 1998 r.,
Reports 1998-VI, ż 77).
54. W odniesieniu do stwierdzenia sądu krajowego, że skarżąca  nie
wskazała okoliczności uzasadniających jej żądanie , Trybunał zauważa,
że nie jest powołany do interpretowania zasad procesowych i ich zastoso-
wania w obecnej sprawie. Tym niemniej stwierdził on już, że uznanie skar-
gi za niedopuszczalną z uwagi na fakt, że skarżący  nie sprecyzował oko-
liczności, na podstawie których oparta została jego/jej skarga stanowi zbyt
formalistyczne podejście, które uniemożliwia zbadanie roszczeń skarżącego
co do istoty. Takie ograniczenie prawa do sądu zostało uznane [przez Trybu-
nał] za nieproporcjonalne do celu, jakim jest zapewnienie pewności prawnej
i właściwego wymiaru sprawiedliwości (zob. mutatis mutandis, Liakopoulou
p. Grecji, nr 20627/04, żż 23-24, 24 maja 2006 r.).
55. Trybunał uważa, że w sytuacji, gdy właściwe prawo zapewnia
jednostkom możliwość złożenia skargi bez obowiązku zastępstwa proceso-
wego przez adwokata, sąd krajowy powinien doradzać skarżącym, w jaki spo-
sób naprawić braki formalne ich skarg (zobacz Wende i Kukowka p. Polsce,
nr 56026/00, ż 54, 10 maja 2007 r.).
W obecnej sprawie skarżąca nie została poproszona o przedstawienie
wymaganego uzasadnienia, nie otrzymała więc szansy naprawienia braków
formalnych jej skargi. Ponadto Trybunał zauważa, że skarżąca nie mogła
złożyć nowej, poprawionej skargi, gdyż postanowienie sądu krajowego zo-
stało wydane po roku i dwóch miesiącach od upływu terminu przewidzianego
w art. 18 ustawy z 2004 r.
89
56. Z tego względu, stosując powyższe kryteria oraz mając na względzie
szeroki i nieokreślony charakter [przedmiotowego] wymogu (zob. sprawa
Wende i Kukowka, cytowana powyżej; c.f. `idlová p. SÅ‚owacji, nr 50224/99,
ż 53, 26 września 2006 r.), Trybunał uznaje, że skarżąca zrobiła wszystko,
czego można było od niej rozsądnie oczekiwać w celu wyczerpania środków
krajowych.
57. Wynika z powyższego, że zarzut Rządu co do niedopuszczalności
z uwagi na niewykorzystanie środków krajowych musi zostać oddalony.
58. Trybunał zauważa, że skarga nie jest w sposób oczywisty nieuza-
sadniona w rozumieniu art. 35 ust. 3 Konwencji. Odnotowuje ponadto,
że nie jest ona niedopuszczalna z żadnego innego powodu. Musi być więc
uznana za dopuszczalnÄ….
B. Meritum
59. Rząd twierdził, że sprawa dotyczyła skomplikowanych zagadnień
prawnych i faktycznych. Argumentował również, że wymagała ona zbadania
akt innych postępowań.
60. Rząd był zdania, że interes skarżącej w sprawie był czysto majątkowy.
61. Co zaś się tyczy działania władz, zauważył, że sąd przeprowadził
obszerne postępowanie dowodowe. Odbyło się dwadzieścia jeden rozpraw,
kilkakrotnie przesłuchiwano strony oraz przeanalizowano akta innych postę-
powań.
62. Rząd uważał, że skarżąca przyczyniła się do długości postępowania,
gdyż kilkakrotnie zmieniła powództwo i nie dotrzymywała przepisanych ter-
minów.
63. Trybunał przypomina, że kwestia, czy długość postępowania jest roz-
sądna, musi być oceniana w świetle okoliczności sprawy i w odniesieniu
do następujących kryteriów: złożoność sprawy, postępowanie skarżącego
i właściwych władz oraz interes skarżącego w sporze (zob. m.in. Frydlender
p. Francji [GC], NR 30979/96, ż 43, ECHR 2000-VII; Kusmierek p. Polsce,
nr 10675/02, wyrok z 21 września 2004 r., ż 62; oraz Zynger p. Polsce,
nr 66096/01, wyrok z 13 lipca 2004 r, ż 45).
64. Trybunał zauważa, że postępowanie nie było bardzo skomplikowane.
65. Trybunał odnotowuje ponadto, że przekazanie sprawy do Sądu
Wojewódzkiego i z powrotem do Sądu Rejonowego niepotrzebnie przyczy-
niło się do długości postępowania (zob. powyżej ż 9). Kilka rozpraw zosta-
ło odroczonych. Ponadto akta powiązanych postępowań zostały przedłożone
sądowi ze znacznym opóznieniem (poproszono o nie w dniu 11 marca 1997 r.,
a przedłożone zostały w dniach 13 maja 1997 r. oraz 6 marca 1998 r.).
66. Trybunał zauważa fakt, że skarżąca zmieniła kilkakrotnie swe
powództwo, jednakże nie przyczyniła się ona znacząco do długości
postępowania.
90
67. Trybunał wielokrotnie stwierdzał naruszenia art. 6 ust. 1 Konwen-
cji w sprawach dotyczących kwestii podobnych do występujących w obecnej
sprawie (zob. Frydlender i inne sprawy cytowane powyżej).
68. Po zbadaniu całej przedłożonej dokumentacji Trybunał uważa,
że Rząd nie przedstawił żadnego faktu lub argumentu, który mógłby przeko-
nać go do innej konkluzji w obecnej sprawie. Mając na uwadze swe orzecz-
nictwo w tym względzie, Trybunał uznaje, że w obecnej sprawie długość po-
stępowania była nadmierna i nie spełniła wymogu  rozsądnego terminu .
69. Doszło więc do naruszenia art. 6 ust. 1.
III. ZASTOSOWANIE ARTYKUAU 41 KONWENCJI
70. Art. 41 Konwencji przewiduje:
 Jeżeli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protoko-
łów, oraz jeśli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Stro-
ny pozwala tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał
orzeka, gdy zachodzi potrzeba, słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie .
A. Szkoda
71. Tytułem szkody niemajątkowej skarżąca domagała się 10 000 złotych2
oraz przyznania jej lokalu socjalnego lub, alternatywnie, wyższego odszkodo-
wania finansowego.
72. Rząd kwestionował jakiekolwiek roszczenia przekraczające
10 000 złotych.
73. Trybunał uważa, że skarżąca musiała ponieść jakąś szkodę niemająt-
kową, mając na uwadze nadmierną długość postępowania. Orzekając na zasa-
dzie słuszności, przyznaje jej 4200 euro tytułem szkody niemajątkowej.
B. Koszty i wydatki
74. Skarżąca nie zgłaszała roszczeń tytułem kosztów i wydatków.
C. Odsetki za zwłokę
75. Trybunał uznaje za słuszne, by odsetki za zwłokę zostały naliczone
w oparciu o marginalne stopy procentowe Europejskiego Banku Centralnego
plus trzy punkty procentowe
2
Około 2.563 euro.
91
Z TYCH PRZYCZYN TRYBUNAA JEDNOGAOÅšNIE
1. Odrzuca wniosek Rządu o skreślenie skargi z listy spraw;
2. Uznaje pozostałą część skargi za dopuszczalną;
3. Uznaje, że doszło do naruszenia art. 6 ust.1 Konwencji;
4. Uznaje,że
(a) pozwane państwo ma wypłacić skarżącej, z tytułu szkody niemająt-
kowej, w ciągu trzech miesięcy od dnia, w którym wyrok stanie się
prawomocny zgodnie z art. 44 ust. 2 Konwencji, 4200 EUR (cztery
tysiące dwieście euro), które będą przeliczone na polskie złote według
kursu z dnia uregulowania należności, plus jakikolwiek podatek, jaki
może być pobrany;
b) za okres od upływu określonego powyżej terminu trzymiesięcznego
do dnia zapłaty należne będą zwykłe odsetki od określonej powyżej
kwoty, naliczone według stopy równej marginalnej stopie procentowej
Europejskiego Banku Centralnego, obowiązującej w okresie zwłoki,
plus trzy punkty procentowe;
5. Oddala pozostałe roszczenia skarżącej o zadośćuczynienie.
Sporządzono w języku angielskim i obwieszczono pisemnie 17 lipca
2007 r., zgodnie z artykułem 77 ust. 2 i 3 Regulaminu Trybunału.
T.L. EARLY Nicolas BRATZA
Kanclerz PrzewodniczÄ…cy
92


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Berliński vs Poland art 3 i 6 EKPCZ
Lewak vs Poland art 8 EKPCZ
Krzych&Gurbierz vs Poland art 6 EKPCZ
Bobek vs Poland art 6 EKPCZ
Siałkowska vs Poland art 6 EKPCZ
Bączkowski, Biedroń i inni vs Poland art 14 wz z art 11 EKPCZ
Kwiecień vs Poland art 10 EKPCZ
Gładczak vs Poland nie nastąpiło naruszenie art 5 EKPCZ
Euro 2016 Article Poland vs Switzerland Angielski
156792 re ct discussion anonymous vs cartels
E Book Art Anime How To Draw Iria
Choresterol nie jest groźny margaryna art Polityki
Women, Art And Gender
Everything?out Poland 2
Baum Wajszczuk Wawrzynowicz Modelowe rozwiazanie logistyczne
no art 1

więcej podobnych podstron