MT 09006


#title=Silnik samochodowy (część 1)
#params=351;2704;3;9
#HTMLInfo=courses\texts\Mt_09006.htm
Gdzie szukać przyczyny wyczuwalnego spadku mocy silnika, powodującego zmniejszanie maksymalnej prędkości samochodu oraz jego przyspieszeń. Niekiedy spotykamy się ze spadkiem mocy silnika, pomimo, że pozornie pracuje on prawidłowo, bez zewnętrznych objawów sugerujących uszkodzenie któregoś z jego elementów. Samochód będzie wówczas przyspieszał ospale, będzie tracił szybkości podczas wjazdu pod górę, będzie wyraźnie "odczuwał" jazdę z większym obciążeniem. Zazwyczaj łączy się to ze zwiększonym zużyciem paliwa. Przyczyny spadku mocy silnika możemy podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowić będą rzeczywiste niedomagania silnika. Powolny spadek mocy silnika możemy obserwować na każdym samochodzie o dużym przebiegu kilometrów. Silnik takiego samochodu jest już bardzo zużyty. Wytarta gładź cylindrów powiększa luz między tłokiem a cylindrem, zużyte pierścienice tłokowe, chociaż doskonale dopasowane do gałęzi cylindra, przepuszczają gazy przez znacznie zwiększone szczeliny na zamkach. Słabsze jest sprężanie mieszanki w cylindrach, mniejsze wykorzystanie pracy rozprężania się gazów spalinowych, a nieprostoliniowe przesuwanie się luźnego tłoka w cylindrze zwiększa straty mechaniczne. Silnik taki wymaga gruntownej naprawy. Przed podjęciem decyzji oddania silnika do naprawy głównej dobrze jest zorientować się, jaki jest jego stan. Pomoże nam w tym ciśnieniomierz przystosowany do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrze. Ciśnieniomierze są podstawowymi przyrządami wchodzącymi w skład wyposażenia stacji diagnostycznej, do której powinniśmy zwrócić się w wątpliwych przypadkach. Jeżeli dotychczasowy przebieg silnika nie był duży, nie ma więc powodów, aby mechanizmy silnika mogły być mocno zużyte, przyczyny gorszych osiągów silnika należy szukać w układzie zapłonowym. Uwagę skierować należy na prawidłowość ustawienia zapłonu. Zarówno zapłon zbyt wczesny jak i zbyt późny może mieć wpływ na spadek mocy silnika. Za wczesny zapłon połączony jest zazwyczaj ze stukaniem silnika, zapłon zaś późny z jego nadmiernym grzaniem się. Często spotykaną przyczyną zmniejszonej mocy silnika, nie dającą , żadnych ubocznych objawów, jest wadliwie działający mechanizm otwierania przepustnicy. Niecałkowite otwieranie się przepustnicy jest trudne do zauważenia, może powstawać stopniowo z powodu wyrabiania się układu cięgieł łączących przepustnicę z pedałem przyspieszania i dlatego przy objawach spadku mocy silnika trzeba sprawdzić jej prawidłową pracę. Niekiedy nawet zagięty dywanik pedałem przyspieszania może ograniczyć skok tego pedału, nie dopuszczając do wyzwolenia się pełnej mocy silnika. Do drugiej grupy przyczyn słabego "ciągnięcia" silnika zaliczymy zjawiska wcale z silnikiem nie związane.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MT 006
MT006
MT006
MT006
MT006
MT006
MT006
MT006
MT006
01 mt 09
projekt SD NAW MT RW v2
03 0000 006 02 Leczenie glejakow mozgu temozolamidem
MT005
006 lepiszcza
006 19
006 09 (12)

więcej podobnych podstron