Systemy informacyjne w zarządzaniu Wykład


Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
Systemy przetwarzania danych
Wykład I dn. 05.10.2012 Rysunek (2)
Rysunek (1) Treści kształcenia (w górę rośnie poziom komplikacji).
Systemy biurotyki
1. Edycja tekstów,
2. Arkusze kalkulacyjne,
3. Proste bazy danych,
4. Obsługa sekretarska,
a. Kalendarz,
b. Obsługa telekomunikacyjna,
c. Kalkulator,
d. Notes;
Rysunek (3) System technicznego przygotowania produkcji
Charakterystyka systemów biurotyki
·ð Powszechność użycia,
Dokumentacja Dokumentacja
·ð Aatwość obsÅ‚ugi, konstrukcyjna technologiczna
·ð Niski koszt nabycia,
·ð Interaktywny charakter dziaÅ‚ania;
System
technicznego
przygotowania
produkcji
Raporty dotyczÄ…ce
pracochłonności,
Kontrola materiałochłonności,
Kontrola technologiczna - strukturalna (albo maszynochłonności
ile pracy konstrukcyjna - sprawdzić) - wyrobów
co
1 2
Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
Rysunek (4) Schemat przetwarzania zbiorów strukturalnych Rysunek (5) System nadzorowania produkcji
Stanowisko Stanowisko Stanowisko Stanowisko
pracy 1. pracy 2. pracy 3. pracy n.
Automatyczny
system
nadzorowania
produkcji
Raporty -
Rejestracja
ewidencja
przebiegu
końcowa
produkcji
System gospodarki materiałowej
Cechy systemów automatycznego nadzorowania produkcji
·ð Planowanie zużycia materiałów,
Bieżąca i obiektywna informacja jest podstawą do podejmowania lepszych decyzji. Istnieje silny opór pracowników
·ð Planowanie zakupu materiałów,
przeciwko niektórym wdrożeniom.
·ð Ewidencjonowanie stanów i obrotów oraz rozliczanie zużycia materiałów;
·ð Ewidencja wykonanej produkcji,
System gospodarki środkami trwałymi
·ð Ewidencja sprzedanej produkcji;
·ð Ewidencja stanu i ruchu Å›rodków trwaÅ‚ych,
CRM (Customer Relatiosnship Managment)
·ð Rozliczanie amortyzacji Å›rodków trwaÅ‚ych,
CRM jest strategią biznesową, wspartą o systemy informatyczne gromadzące dane o klientach ze wszystkich zródeł,
·ð Rozliczanie czasu pracy maszyn i urzÄ…dzeÅ„;
zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych w celu ich analizy.
W koncepcji CRM wykształciło się wiele specyficznych wariantów:
Wykład II dn. 12.10.2012
·ð eCRM oznacza  elektroniczny kontakt z klientem za poÅ›rednictwem Internetu,
System zatrudnieniowo-płacowy
·ð mCRM oznacza przekazywanie informacji klientom, dostawcom i partnerom handlowym za poÅ›rednictwem
technologii bezprzewodowej,
·ð Ewidencja pracowników i kontrola dyscypliny pracy,
·ð cCRM oznacza współpracujÄ…cy (collaborative) CRM, w ramach którego klient ma możliwość bezpoÅ›redniej interakcji
·ð Obliczanie wynagrodzeÅ„,
z firmą (np. samodzielny dobór komponentów zamawianego wyrobu),
·ð Planowanie szkoleÅ„;
·ð PRM (Partner Relationship Managment) oznacza zarzÄ…dzanie relacjami ze stopwarzyszonymi partnerami
handlowymi w celu optymalizacji sprzedaży,
System planowania i nadzorowania przebiegu produkcji
·ð SRM (Supplier Relationship Managment) oznacza zarzÄ…dzanie relacjami ze współpracujÄ…cymi dostawcami w celu
·ð Planowanie produkcji (np. czy wystarczy pracowników, czy jest ich za dużo),
optymalizacji procesów zaopatrzenia.
·ð Emisja dokumentacji warsztatowej;
Zaawansowany CMR umożliwia wykonywanie wielu różnorodnych analiz:
·ð Wielowymiarowa segmentacja klientów  identyfikacja grup klientów i porodnych cechach, zachowujÄ…cych siÄ™
w podobny sposób, kupujących podobne produkty,
·ð Analiza wartoÅ›ci klientów  identyfikacja grup klientów, najbardziej rentownych, niedochodowych
lub przynoszÄ…cych straty,
3 4
Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
·ð Analiza lojalnoÅ›ci klientów  modelowanie czynników wpÅ‚ywajÄ…cych na utratÄ™ klientów, wskazywanie grup klientów,
którzy z dużym prawdopodobieństwem mogą odejść do konkurencji;
Porównanie ERP  ERP II
·ð Analiza zadowolenia klientów  okreÅ›lenie poziomu zadowolenia klientów i prognozowanie jego zmiany w czasie,
·ð Analiza punktów zwrotnych w relacjach z klientem  identyfikacja zdarzeÅ„ w tzw. życiu klienta powodujÄ…cych istotne
·ð Optymalizacja przedsiÄ™biorstwa - (rola) - partycypacja w Å‚aÅ„cuchu dostaw, c-commerce,
zmiany we wzajemnych relacjach.
·ð Produkcja i dystrybucja  (domena) - wszystkie sektory i segmenty,
·ð Produkcja, sprzedaż i dystrybucja, procesy finansowe  (funkcje) - Å‚Ä…czenie przemysłów, specyficzne procesy
System finansowo-księgowy
przemysłowe,
Realizowanie w sposób komputerowy zadaÅ„ ksiÄ™gowych, opracowywania bilansu. ·ð WewnÄ™trzne, ukryte  (procesy)  zewnÄ™trzne, poÅ‚Ä…czone,
·ð Nie-sieciowa, zamkniÄ™ta, monolityczna  (architektura) - bazujÄ…ca na Internecie, otwarta, komponentowa,
Cechy:
·ð WewnÄ™trznie generowane i konsumowane  (dane) - publikowane wewnÄ™trznie i zewnÄ™trznie;
·ð Rola kontrolno-rewizyjna,
·ð IntegrujÄ…cy charakter,
·ð ObowiÄ…zkowość stosowania (niekoniecznie w wersji komputerowej) Kryteria MaÅ‚e systemy dziedzinowe Duże systemy zintegrowane
yródło zakupu Producenci krajowi Producenci zagraniczni
Wykład III dn. 19.10.2012
Cena Niska Bardzo wysoka
Problemy i koszty szkoleniowe Małe Duże
Cechy dziedzinowych systemów przetwarzania danych
Problemy i koszty wdrożeniowe Małe Duże
Okres wdrożenia Krótki Długi
·ð Powszechność stosowania, szczególnie w segmencie MSP;
Perspektywy otrzymania nowych wersji niepewna pewna
·ð Przetwarzanie danych polega w nich głównie na aktualizowaniu zbiorów głównych  kartotek przy pomocy danych
Niezawodność Trudna do oszacowania Duża
transakcyjnych, a następnie generowaniu zestawień sprawozdawczo-kontrolnych i rozliczeniowych;
Dostosowywanie do specyficznych potrzeb użytkownika Aatwe Ograniczone
·ð WystÄ™pujÄ… znaczne trudnoÅ›ci techniczne i organizacyjne przy przekazywaniu danych pomiÄ™dzy poszczególnymi
systemami dziedzinowymi. Prowadzi to do niespójności całego systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie,
Systemy zintegrowane
co manifestuje się tym, iż poszczególne działy (piony) dysponują innymi danymi na ten sam temat lub tym, iż dane
u różnych dysponentów różnią się stopniem aktualności.
Zalety:
W związku z powyższym pojawiła się konieczność połączenia poszczególnych systemów dziedzinowych przetwarzania
·ð Pewność dziaÅ‚ania,
danych w jeden spójny, kompleksowy i zintegrowany system informacyjny system.
·ð Aatwość dalszej rozbudowy,
·ð Parametryczne dostosowywanie pracy systemu do potrzeb użytkownika;
Ewolucja rozwiązań systemów MRP
Wady:
·ð MRP (Material Requirment Planning)  planowanie potrzeb materiaÅ‚owych,
·ð MRP II (Manufacturing Resource Planning)  planowanie zasobów produkcyjnych,
·ð Wysokie koszty zakupu systemów,
·ð ERP (Enterprise Resource Planning)  planowanie zasobów przedsiÄ™biorstwa,
·ð Wysokie koszty szkolenia użytkowników,
·ð DEM (Dynamic Eneterprise Modelling) dynamiczne modelowanie przedsiÄ™biorstwa;
·ð Zagrożenie niespeÅ‚nieniem specyficznych wymagaÅ„ użytkownika;
MRP MRP II ERP DEM
FK  finanse i księgowość x X x X
GN  gospodarka materiałowa X X x X
PP  produkcja dyskretna X x X
SD  dystrybucja X x X
QM  zarządzanie jakością X
HR  kadry x X
PR  zarządzanie przedsięwzięciami (projektami) X
ZP  zaopatrzenie x X X X
RK  rachunek kosztów x X x X
TR  gospodarka transportowa x X
PC  produkcja ciągła x X x X
GR  gospodarka remontowa X
5 6
Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
Systemy informowania kierownictwa (SIK) System wspomagania decyzji (SWD)
Rysunek (6) Systemy informowania kierownictwa Rysunek (7) System wspomagania decyzji
Zalety:
·ð Daje użytkownikowi podstawy do podejmowania decyzji dostarczajÄ…c:
·ð Informacji syntetycznych, zagregowanych,
·ð Informacji alarmowych-odchykeniowych,
·ð Informacji strukturalnych;
Zalety:
Wady:
·ð Jest wolny od wad SIK  jest elastyczny, zdolny do  nadążania za zmieniajÄ…cymi siÄ™ potrzebami użytkownika,
·ð Jest uniwersalny  nadaje siÄ™ do rozwiÄ…zywania różnorodnych problemów ( w tym nieustrukturyzowanych),
·ð Jest  sztywny , zrobiony  na miarÄ™ potrzeb wystÄ™pujÄ…cych w czasie jego opracowania,
·ð Akceptuje różnorodne drogi dochodzenia do rozwiazywania problemów (indywidualne profile decydentów),
·ð Potrzeby te majÄ… tendencjÄ™ do zmian, co powoduje stopniowÄ… utratÄ™ walorów użytkowych przez system;
·ð Stwarza komfort psychiczny użytkownikowi (czÅ‚owiek jest w peÅ‚ni decydentem, a nie  dodatkiem do komputera;
Wady:
·ð Wymaga wysoko wykwalifikowanych użytkowników,
·ð Jest kosztowny w budowie;
Wykład IV dn.26.10.2012
System ekspertowy (SE)
Jest systemem komputerowym opartym na wiedzy, umożliwiającym rozwiązywanie problemów z wąskiej dziedziny
z biegłością eksperta. Systemy ekspertowe mogą wspomagać bądz zastępować ludzkich ekspertów w danej dziedzinie,
mogą dostarczać rad, zleceń i diagnoz dotyczących problemów tej dziedziny. Wiedza w SE jest rozumiana jako reguły
postepowania, fakty. Budowa SE jest możliwa gdy:
·ð Zadanie nie wymaga wiedzy ogólnej,
·ð Zadanie wymaga tylko umiejÄ™tnoÅ›ci i intelektualnych,
7 8
Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
·ð IstniejÄ… autentyczni eksperci z danej dziedziny wiedzy, ·ð Identyfikacja struktur molekularnych,
·ð Eksperci zgadzajÄ… siÄ™ co do rozwiÄ…zaÅ„, ·ð Udzielanie porad prawniczych,
·ð Eksperci mogÄ… objaÅ›niać metody rozwiÄ…zywania problemu; ·ð Diagnoza problemu (np. nieprawidÅ‚owego dziaÅ‚ania urzÄ…dzenia),
·ð Dokonywanie wycen i kalkulacji kosztów naprawy pojazdów przez firmy ubezpieczeniowe,
Rysunek (8) Schemat systemu ekspertowego
·ð Wspomaganie decyzji o przyznaniu bÄ…dz nie przyznaniu kredytu,
·ð Wspomaganie przygotowania planów finansowych przedsiÄ™biorstwa,
·ð Ustalanie ceny, za jakÄ… dany produkt może być przemieszczony z jednego miejsca w drugie, w tym również za
granicÄ™ (tarnsfer pricing);
EDI (electronic data exchange) elektroniczna wymiana danych lub elektroniczna wymiana dokumentacji
EDI jest to elektroniczna wymiana danych między różnymi systemami komputerowymi przy uzyciu uzgodnionego
standardu formatowania tych danych. EDI to nie transmisja danych ani poczta elektroniczna. EDI to połączenie aplikacji,
transakcje bez papieru czy telekomunikacja między komputerami.
Rysunek (9) System tradycyjny  dokumenty papierowe
·ð Podsystem akwizycji wiedzy - umożliwia pozyskiwanie wiedzy z jej zródeÅ‚ i transpozycje do postaci czytelnej dla
systemu, zawiera procedury umożliwiające rozszerzanie oraz modyfikowanie wiedzy,
·ð Baza wiedzy zawiera wiedzÄ™ z danej dziedziny (fakty, reguÅ‚y, itp.),
·ð Wyniki poÅ›rednie toku rozumowania sÄ… przechowywane w pamiÄ™ci roboczej,
·ð Motor wnioskowania (maszyna wnioskujÄ…ca) zawiera strategie wnioskowania i umożliwia sterowanie procesem
rozwiązywania problemów,
·ð Interfejs użytkownika to Å›rodki komunikowania siÄ™ użytkownika s SE (menu, jÄ™zyk komunikacji, grafika, itp.),
umożliwiające formułowanie zadań przez użytkownika i przekazywanie rozwiązań przez SE,
·ð Podsystem objaÅ›niajÄ…cy  objaÅ›nia strategie wnioskowania, umożliwia prezentacjÄ™ użytkownikowi sposobu
 rozumowania SE, co ułatwia zastosowanie praktyczne ze względu na uwiarygodnienie wyników.
Zalety: Rysunek (10) Bez-papierowe dokumenty w systemie EDI
·ð Aatwiej dostÄ™pny, taÅ„szy w użyciu, wiarygodniejszy od żywego eksperta;
Wady:
·ð Bazuje wyÅ‚Ä…cznie na intelektualnej drodze dochodzenia do rozwiÄ…zania,
·ð Powoduje opór psychologiczny niektórych użytkowników przed akceptacjÄ…  maszynowego rozwiÄ…zania;
Przykładowe obszary zastosowań systemów ekspertowych:
·ð Diagnozowanie chorób,
·ð Poszukiwanie złóż mineralnych,
9 10
Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
Pojawia się nowe pojęcie  ekonomii zaufania (trust economy), gdyż wzajemne zaufania partnerów staje się
elementem kluczowym w gospodarce elektronicznej.
Wirtualna arena biznesu nazywana jest: cyfrowÄ… gospodarka(digital eceonomy), cyberekonomia, nowa gospodarka,
elektroniczna platforma biznesu, elektroniczna gospodarka (e-gospodarka), gospodarka internetowa, gospodarka
sieciowa (network economy).
Gospodarka elektroniczna przybiera różne formy szczeólne w zależności od konkretnej sytuacji, w jakiej wystepuje
m.in.
·ð B2B (business to business)  relacje miÄ™dzy przedsiÄ™biorstwami,
·ð B2C  relacje miÄ™dzy przedsiÄ™biorstwami a klientami,
·ð C2C - relacje miÄ™dzy konsumentami,
·ð B2A - relacje miÄ™dzy przedsiÄ™biorstwami a urzÄ™dami,
·ð A2B - relacja odwrotna do powyższej;
Tradycyjna gospodarka E-gospodarka
Przekaz marketingowy
Zalety platformy elektronicznej EDI
Prosty Złożony
·ð Przyspieszenie przepÅ‚ywu informacji i realizacji procesów transakcyjnych m.in. poprzez możliwość zdalnego
Monolog Dialog (interaktywność)
zatwierdzania dokumentów (podpis elektroniczny) przez osoby nieobecne fizycznie w miejscu pracy np. z powodu
Nastawiony na masowego klienta (one-to-many) Spersonalizowany (one-to-one) mający spowodować
wyjazdu, choroby, urlopu.
lojalność konkretnego klienta
·ð Automatyzacja obiegu, przetwarzania i archiwizowania dokumentów w postaci elektronicznej, co uÅ‚atwia Oparty na  wypychaniu informacji dla klientów Oparty na  przyciÄ…ganiu klientów do zródeÅ‚ informacji
zarządzanie przepływem informacji oraz dostęp do danych.
Segmentacja rynku
·ð Eliminacja bÅ‚Ä™dów, która jest możliwa głównie dziÄ™ki temu, że EDI pozwala uniknąć pomyÅ‚ek powstajÄ…cych w trakcie
wielokrotnego wprowadzania tych samych danych do komputera, co zdarza siÄ™ zwykle przy korzystaniu z
Oparta na cechach demograficznych Oparta na cechach psychograficznych (profile klientów)
dokumentów papierowych.
·ð Wzrost stopnia wykorzystania zasobów ludzkich. Uwolnienie pracowników od pracochÅ‚onnych i nużących zadaÅ„, t.j.
Koszty danych o pojedynczym kliencie
wprowadzanie danych, sprawdzania poprawności ich wprowadzenia, stemplowanie i kopertowanie przesyłek
listowych, ewidencjonowanie korespondencji itd. Pozwala lepiej wykorzystać inteligencję ludzi. Około 1 dolara Poniżej 1 centa
·ð Zmniejszenie kosztów biurokracji w biznesie.
Kanały dystrybucji
Ograniczone (lokalne) Nieograniczone (globalne)
Wykład V dn. 09.11.2012
Statyczne Dynamiczne
Scentralizowane Zdecentralizowane
Pośrednie (liczni pośrednicy) Bezpośrednie (klient-producent)
Koszty transakcyjne
Dość stałe i znaczące Zmniejszające się
Wskazniki używane do monitorowania rynku
Wykład VI dn. 16.11.2012
Udział produktu w rynku Utrzymanie klienta, wartość sprzedanych mu produktów
Rysunek (1)  Zaklęty krąg braku zaufania w relacjach B2B
Pozycja w stosunku do konkurencji
11 12
Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu Systemy informacyjne w zarzÄ…dzaniu
Wykład Wykład
Dodatkowe szansy zatrudnienia wynikające z telepracy: Najważniejszymi cechami telepracy są:
Antagonistyczna Kooperacyjne
·ð Elastyczność miejsca pracy,
Ewolucja produktów ·ð Możliwość zatrudnienia osób niepeÅ‚nosprawnych, kobiet opiekujÄ…cych siÄ™ maÅ‚ymi dziećmi itp.,
·ð Niezależność czasu pracy od tradycyjnych godzin pracy,
Materialne Niematerialne
·ð ZnaczÄ…ce obniżenie kosztów funkcjonowania firmy.
Digitalizacja produktów umożliwia ich szybkie
przesyłanie, kompresję, umieszczanie w bazach danych,
sortowanie, kopiowanie, Å‚atwe indywidualizowanie
dla pojedynczych klientów.
Ewolucja produktów
Standaryzowanie Dostosowanie do potrzeb indywidualnego klienta
 Jeden rozmiar dla wszystkich  Rynek jednego klienta
Nacisk na formę Nacisk na treść
Sztywne ceny ustalone przez firmÄ™ Ceny negocjowane dostosowane indywidualnie do
danego klienta. Rynek nabiera cech aukcji, gdyż:
·ð Klienci majÄ… szybki dostÄ™p do ogromu informacji
·ð RoÅ›nie w zwiÄ…zku z tym ich siÅ‚a przetargowa
przejawiajÄ…ca siÄ™ w wymuszaniu na firmach
silnej konkurencji cenowej
Firmy mają możliwość bardzo szybkiej reakcji cenowej
na zmieniajÄ…cÄ… siÄ™ sytuacjÄ™ na rynku (dynamic pricing)
Szybkość rozwoju produktów
Mała Duża, ciągłe wprowadzanie nowych wersji
Oczekiwanie klientów wobec produktów i dostawców
Niezbyt wysokie Wnikliwość i wyrobienie klientów
Nierozróżnialne zindywidualizowane
Czynniki sukcesu
Planowanie długookresowe Działanie w czasie rzeczywistym
Równowaga, stabilność zmiany
Ochrona produktów, rynków i kanałów dystrybucji Kanibalizacja, produktów, rynków i kanałów dystrybucji
Zasada powtarzalności działań Zasada eksperymentowania
Strukturalne, formalne alianse Sieci nieformalnych powiązań
Maksymalna samowystarczalność firmy Maksymalne korzystanie z usług outsourcingowych
Awersja na niepowodzenia Niepowodzenie jest oczekiwane
Ewolucja firmy z pracownikami
Zagrożenie bezrobociem w obszarze pracy biurowej, pojawia się w związku z przejmowaniem przez systemy
teleinformatyczne rutynowych zadań wykonywanych dotychczas przez ludzi.
Mamy zatem do czynienia ze znanym od dawna zjawiskiem bezrobocia technologicznego, tyle że dawniej było ono
związane z postępem w technologii produkcji (a więc z przetwarzaniem materii), obecnie objęło również procesy
przetwarzania informacji.
13 14
Nazwa pliku: Systemy informacyjne w zarządzaniu - Wykład
Katalog: C:\Users\user\Desktop
Szablon: C:\Users\user\AppData\Roaming\Microsoft\Szablony\Normal.dotm
Tytuł:
Temat:
Autor: K
SÅ‚owa kluczowe:
Komentarze:
Data utworzenia: 2012-10-05 12:17:00
Numer edycji: 57
Ostatnio zapisany: 2012-11-28 13:37:00
Ostatnio zapisany przez: K
Całkowity czas edycji: 1 045 minut
Ostatnio drukowany: 2012-11-28 13:38:00
Po ostatnim całkowitym wydruku
Liczba stron: 14
Liczba wyrazów: 2 193 (około)
Liczba znaków: 13 163 (około)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ISZ Wykład 08 Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania
Adamczewski Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce  Ewolucja systemów informatycznych zarz
Informatyka w zarządzaniu wykład 02
Zintegrowany system informatyczny zarzÄ…dzania laboratorium
Zarzadzanie projektami rozwoj systemow informatycznych zarzadzania e 1od3
Informatyka w zarzadzaniu wyklad Myszkorowski
zadanie1 informatyka (systemy informatyczne w zarzÄ…dzaniu)
systemy informacji przestrzennej wykłady
Informatyka w zarządzaniu wykład 01
System podatkowy w Polsce informacje uzupelniajace wyklad 4
System informacyjny jako ogniwo systemu sterowania i zarzadzania 18 05
projektowanie systemow informatycznych
systemy informacyjne

więcej podobnych podstron