Próbny test humanistyczny 2004


WPISUJE UCZEC
UZUPEANIA ZESPÓA
NADZORUJCY
DATA URODZENIA UCZNIA
KOD UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
STYCZEC 2004
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdz, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 12 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
Liczba punktów
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
do uzyskania: 50
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ kratek na karcie odpowiedzi:
A B C D
Wybierz tylko jedną odpowiedz i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej
literą - np. gdy wybrałeś odpowiedz "A":
6. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeżeli
się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedz.
7. Rozwiązania zadań od 21. do 29. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Redagując odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsca opatrzone
napisem Brudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane
i oceniane.
Powodzenia!
Kultura i natura
Zadania od 1. do 5. rozwiąż na podstawie tekstu I.
Tekst I
Gdyby zapytać, z czym kojarzy się słowo  mitologia , każdy niemal przydałby jej epitet
 grecka lub  rzymska , a tylko niewielu przypomniałoby naszą rodzimą  słowiańską. Nadal
mitologia klasyczna jest bowiem nam bliższa niż mitologia słowiańska, o której pamiętano
zbyt krótko i powiedziano zbyt mało.
O wierzeniach wczesnośredniowiecznych Słowian nie chciano pamiętać w przeszłości,
więc jaka mogła się ostać o nich wiedza w terazniejszości. Zapomniane powinno się jednak
kiedyś odpomnieć, jeżeli wiedza o dawnych bogach (u nas głównie o słowiańskich duchach
i demonach, bo one jeszcze przetrwały w zbiorowej pamięci ludu) od XIX wieku budzi takie
zainteresowanie.
W XIX czy na początku XX wieku zainteresowanych dawną religią Słowian było
więcej aniżeli dzisiaj, ale to zrozumiałe, jeżeli były to czasy, w których szczególnie
interesowano się zarówno mitem uniwersalnym, jak i narodowym. Wtenczas już wiedziano,
że przede wszystkim z mitów można się najwięcej dowiedzieć o słowiańskich bogach,
demonach czy herosach. Z mitycznych okruchów i ludowych wierzeń starano się
zrekonstruować dawną religię Słowian. Gdy tylko na przełomie XVIII i XIX wieku obudziło
się zainteresowanie narodową przeszłością, nasi pisarze i historycy zajęli się odtwarzaniem
dawnych wierzeń. O wierzeniach słowiańskich wiele wiedzieli i starali się pamiętać
Adam Mickiewicz w Wykładach o literaturze słowiańskiej (1840-1843) czy Juliusz Słowacki
w Królu Duchu (1845-1849).
Na podstawie: Tadeusz Linkner, Słowiańskie bogi i demony, Gdańsk 1998.
Zadanie 1. (0-1)
Tylko jedna z wymienionych w tekście I mitologii nie była powszechnie znana. Która?
A. grecka.
B. rzymska.
C. klasyczna.
D. słowiańska.
Zadanie 2. (0-1)
Wiedzę o bogach słowiańskich w XIX wieku czerpano z
A. tradycji ludowej i historii.
B. mitów i piśmiennictwa.
C. mitów i tradycji ludowej.
D. historii i piśmiennictwa.
Zadanie 3. (0-1)
O słowiańskiej przeszłości nie chciano pamiętać
A. w okresie od IV do IX w.
B. w okresie od X do XVIII w.
C. na przełomie XVIII i XIX w.
D. na przełomie XIX i XX w.
Strona 2 z 12
Zadanie 4. (0-1)
Synonimem słowa rekonstruować, użytego w tekście I, jest
A. odświeżać.
B. odtwarzać.
C. restaurować.
D. reaktywować.
Zadanie 5. (0-1)
Z jakim ważnym wydarzeniem historycznym wiąże się wzrost zainteresowania Polaków
dawną religią Słowian?
A. Utratą niepodległości.
B. Odzyskaniem niepodległości.
C. Powstaniem listopadowym.
D. Powstaniem styczniowym.
Zadania od 6. do 10. rozwiąż na podstawie tekstu II.
Tekst II
Sławomir Celiński (1852-1918)
Świst i Poświst, ok. 1910
Grupa posągowa, brąz, 53 x 60 x 60 cm
Muzeum Narodowe w Warszawie
Grupa przedstawia dwa bóstwa wywodzące
się z mitologii słowiańskiej  Śwista i jego syna
Pośwista1. Zainteresowanie słowiańską
kulturą przedchrześcijańską było zjawiskiem
często spotykanym w sztuce polskiej przełomu
XIX i XX wieku. Pod względem formalnym
dzieło Celińskiego nawiązuje do twórczości
artystów włoskich, z którą rzezbiarz zapoznał się
podczas swego pobytu w Wenecji, Florencji
i Rzymie.
1
Świst, Poświst  wczesnośredniowieczne bóstwa uosabiające wiatry.
Ewa Micke-Broniarek, Leszek Lewoc, Galeria Malarstwa Polskiego. Muzeum Narodowe w Warszawie. Przewodnik multimedialny, Warszawa 1998.
Strona 3 z 12
Zadanie 6. (0-1)
Do wykonania prezentowanej rzezby Sławomir Celiński użył jako tworzywa
A. gliny.
B. gipsu.
C. brązu.
D. drewna.
Zadanie 7. (0-1)
Artysta starał się oddać charakter bóstw poprzez
A. układ postaci.
B. tworzywo rzezbiarskie.
C. naśladowanie natury.
D. wymiary rzezby.
Zadanie 8. (0-1)
Ruch wiatru przedstawiony przez rzezbiarza przypomina
A. łuk.
B. koło.
C. półkole.
D. spiralę.
Zadanie 9. (0-1)
Dzieło Sławomira Celińskiego pełni funkcję
A. religijną.
B. użytkową.
C. estetyczną.
D. praktyczną.
Zadanie 10. (0-1)
Rzezbę Sławomira Celińskiego można obejrzeć w Muzeum Narodowym
A. we Wrocławiu.
B. w Warszawie.
C. w Krakowie.
D. w Gdańsku.
Strona 4 z 12
Zadania od 11. do 14. rozwiąż na podstawie tekstu III.
Tekst III
Strzybóg1 i Stryja2  ...zaraz objęli się i skłębili, a z tych kłębów przyszli na świat
Pogwizd3, Poświst4 i Dyj-Bełt5 [& ]. Wszyscy oni popędzili na Niebo duć w gwiazdy zimne
i gorące .
Gdy idzie o Pogwizda, został od razu oddany do wykarmienia Pogodzie, bo trzech
synów naraz Stryja nie była w stanie wyżywić własną piersią. Jest prawdą, że Pogwizd
i Poświst nie są wielkimi mocarzami. Zwłaszcza Pogwizd jest lekki jak piórko i taką samą ma
wolę; chwiejną, lekką, niestałą. Mówią, że to przez mleko Pogody [& ]. Pogwizd jest Panem
Aagodnych Powiewów, Władcą Wietrzyków i Bryzy. Wznieca poruszenia powietrza, gdy
układa dłonie w ten sposób, że prawa dłoń ma (poczynając od wyprostowanego kciuka) każdy
następny palec mocniej zagięty do wnętrza, a lewa dłoń, każdy kolejny palec bardziej wygięty
na zewnątrz. [& ]
Poświst jest Władcą Trąb, Panem Wirów i Panem Stałych Wiatrów. Wzbudza owe
rodzaje wiatru układając dłonie w ten sposób, że wyciąga ku niebu palec wskazujący
zawiniętej prawej dłoni, a ku ziemi kieruje palec wskazujący lewej dłoni. Wspomagają go
bogunowie zwani Wirami lub Trąbami. [& ]
Dyj jest Panem Zawieruchy, Władcą Dujawic. Kiedy rozcapierza prawą dłoń w szpon,
a lewą zaciska w pięść, zrywa się najsilniejszy i najbardziej niszczycielski wicher,
przylatujący zwykle ze wschodu. Takie są jego narzędzia  Szpon i Pięść. Pomocnicy Dyja to
Dyjaboły [& ].
1
Strzybóg  bóstwo znane na Rusi, być może ogólnosłowiańskie; zapewne bóstwo wiatrów.
2
Stryja  córka boga nazywanego Czarnogłowem, siostra Strzyboga.
3
Pogwizd  główne miano tego boga oznacza Nadchodzącego Po Świście, czyli syna Śwista; wyrazy gwizd i świst to
określenia znaczące dokładnie to samo.
4
Poświst  wnuk Białobogi.
5
Dyj-Bełt  jeden z Ciemnych Bogów  Władców Ciemnych Sił; wyrządza ludziom straszliwe szkody; powszechna niechęć
otacza tego gwałtownika, znanego również jako: Poświściel, Pyjda-Witroduj i Duj-Bełt.
Czesław Białczyński, Mitologia słowiańska. Księga tura, Kraków 2000.
Zadanie 11. (0-1)
Zaprezentowany tekst jest
A. kroniką.
B. legendą.
C. baśnią.
D. mitem.
Zadanie 12. (0-1)
Pogwizd wzbudza wiatr
A. ciągły, mocny, rześki.
B. przelotny, słaby, delikatny.
C. gwałtowny, silny, straszny.
D. srogi, napastliwy, porywisty.
Strona 5 z 12
Zadanie 13. (0-1)
Który z podanych wyrazów  przydomków Dyja  wskazuje, że wywodził się z rodu
Świstów?
A. Pyjda-Witroduj.
B. Dyj-Bełt.
C. Duj-Bełt.
D. Poświściel.
Zadanie 14. (0-1)
Odwołując się do tekstu, przypisz Poświstowi właściwy układ dłoni podczas
wywoływania wiatru.
A BC D
Zadania od 15. do 21. i 23. rozwiąż na podstawie tekstu IV.
Tekst IV
Nagle wichry zwarły się, porwały się w poły,
Borykają się, kręcą, świszczącymi koły
Krążą po stawach, mącą do dna wody w stawach,
Wpadły na łąki, świszczą po łozach i trawach,
Pryskają łóz gałęzie, lecą traw przekosy1
Na wiatr, jako garściami wyrywane włosy,
Zmieszane z kędziorami snopów; wiatry wyją,
Upadają na rolę, tarzają się, ryją,
Rwą skiby2, robią otwór wichrowi trzeciemu,
Który wydarł się z roli jak słup czarnoziemu,
Wznosi się, jak ruchoma piramida toczy,
Abem grunt wierci, z nóg piasek sypie gwiazdom w oczy.
Co krok wszerz wydyma się, roztwiera ku górze
I ogromną swą trąbą otrębuje3 burzę.
Aż z całym tym chaosem wody i kurzawy,
Słomy, liścia, gałęzi, wydartej murawy,
Wichry w las uderzyły i po głębiach puszczy,
Ryknęły jak niedzwiedzie.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1983.
1
przekosy  pokosy, warstwy świeżo skoszonej trawy.
2
skiba  wąski pas gleby odcinanej i odwracanej przez pług podczas orki.
3
otrębuje  wydaje głos podobny do głosu trąby.
Strona 6 z 12
Zadanie 15. (0-1)
Obecność w tekście IV wyrazów: snopy, skiby, słomy świadczy o tym, że opisane
wydarzenia rozgrywają się
A. wczesną wiosną.
B. u schyłku lata.
C. pózną jesienią.
D. w środku zimy.
Zadanie 16. (0-1)
Dwa wiatry przemierzyły swą drogę, mijając po kolei
A.
B.
C.
D.
Objaśnienia
Zadanie 17. (0-1)
Trzeci wiatr przybrał kształt przedstawiony na rysunku
A. B. C. D.
Zadanie 18. (0-1)
Zachowanie trzech wiatrów jest zapowiedzią
A. burzy.
B. gradobicia.
C. ulewnego deszczu.
D. pochmurnego dnia.
Strona 7 z 12
Zadanie 19. (0-1)
Poeta zastosował w utworze środki stylistyczne oddziałujące na zmysły
A. słuchu i wzroku.
B. węchu i słuchu.
C. dotyku i węchu.
D. wzroku i dotyku.
Zadanie 20. (0-1)
Dynamika obrazu poetyckiego została osiągnięta przez nagromadzenie
A. przymiotników.
B. przysłówków.
C. czasowników.
D. rzeczowników.
Zadanie 21. (0-1)
Z tekstu IV wypisz trzy czasowniki nazywające odgłosy wiatrów.
1. .........................................................................................
2. .........................................................................................
3. .........................................................................................
Zadanie 22. (0-1)
Wypisz  od najsłabszego do najmocniejszego  rodzaje wiatrów na podstawie ich
mitologicznych określeń: Pan Zawieruchy, Pan Aagodnych Powiewów, Pan Stałych
Wiatrów, Władca Wietrzyków.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 23. (0-1)
Na podstawie informacji dotyczących Pośwista (zawartych w tekście III) wypisz z tekstu
IV cytat, w którym został przedstawiony moment pojawienia się wiatru zachowującego
się jak Poświst.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Strona 8 z 12
Zadanie 24. (0-1)
Uzupełnij zdanie.
Przedstawiając wiatry, autorzy tekstu II i III zastosowali uosobienie (personifikację).
Świadczy o tym ............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 25. (0-1)
Wypisz z tekstu I jedno zdanie zawierające opinię na temat mitologii słowiańskiej.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 26. (0-1)
Na podstawie tekstu I i III wymień dwie cechy charakteryzujące dawną religię Słowian.
" ........................................................................................................................................
" ........................................................................................................................................
Zadanie 27. (0-5)
W formie wpisu do księgi pamiątkowej Muzeum Narodowego przedstaw  w imieniu
swojej klasy  wrażenia dotyczące rzezby Sławomira Celińskiego Świst i Poświst.
Sformułuj wypowiedz 4-5 zdaniową.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 9 z 12
Zadanie 28. (0-3)
Napisz  w 4-6 punktach  plan opisu burzy, uwzględniając zmiany zachodzące
w przyrodzie. Pamiętaj o zachowaniu następujących elementów: wprowadzenia,
przedstawienia zdarzenia głównego, przedstawienia dwóch zdarzeń towarzyszących,
zakończenia.
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 29. (0-16)
Opisz burzę. W pracy możesz rozwinąć do postaci akapitów punkty swojego planu
z poprzedniego zadania.
Pamiętaj, że Twoja praca nie powinna być krótsza niż połowa wyznaczonego miejsca.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 10 z 12
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 11 z 12
Brudnopis
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 12 z 12


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Próbny test z części humanistyczne 2010r
Próbny test szóstoklasisty 2015
test humanistyczny 2008(1)
Test humanistyzny Gazeta Wyborcza 2008
test zawodowy probny 2013 14
test ekologia probny
2004 02 Distribution Comparison Test Intro
test probny biologia roznorodnosc organizmow

więcej podobnych podstron