Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskikomunikacja przezobrazy


Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski function locateObject(n, d) { //v3.0 var p,i,x; if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) { d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);} if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i (document.body.clientWidth + document.body.scrollLeft)) { locateObject(object).style.left = (document.body.clientWidth + document.body.scrollLeft) - locateObject(object).clientWidth-10; } else { locateObject(object).style.left=document.body.scrollLeft+event.clientX } locateObject(object).style.visibility="visible" tipTimer=window.setTimeout("hideTooltip('"+object+"')", displaytime); return true; } else if (document.layers) { locateObject(object).document.write(''+unescape(tipContent)+'') locateObject(object).document.close() locateObject(object).top=e.y+20 if ((e.x + locateObject(object).clip.width) > (window.pageXOffset + window.innerWidth)) { locateObject(object).left = window.innerWidth - locateObject(object).clip.width-10; } else { locateObject(object).left=e.x; } locateObject(object).visibility="show" tipTimer=window.setTimeout("hideTooltip('"+object+"')", displaytime); return true; } else { return true; } } function addToFavorite(favTitle){ if ((navigator.appVersion.indexOf("MSIE") > 0) && (parseInt(navigator.appVersion) >= 4)) { window.external.AddFavorite(location.href, unescape(favTitle)); } } //-->         OD REDAKCJI I. NAUCZANIE OJCA ŚWIĘTEGO Orędzie Ojca Świętego Benedykta XVI na Wielki Post 2007- Będą patrzeć na Tego, którego przebili (J 19, 37) II. DOKUMENTY STOLICY APOSTOLSKIEJ KONGREGACJA DS. KULTU BOŻEGO I DYSCYPLINY SAKRAMENTÓW - Pismo do Przewo-dniczących Krajowych Konferencji Biskupich na temat tłumaczenia wyrażenia "pro multis" KONGREGACJA DS. KULTU BOŻEGO I DYSCYPLINY SAKRAMENTÓW - Teksty Liturgii Godzin na wspomnienie bł. Bronisława Markiewicza, rezbitera III. NAUCZANIE BISKUPÓW O LITURGII Dekret Metropolity Lubelskiego dotyczący popołudniowych i obrzędowych Mszy św. w sobotę "Fiat" ludu Bożego gotowością do udziału w ofierze Jezusa Chrystusa Pozwólmy Bogu, by nas przemieniał IV. FORMACJA LITURGICZNA Czego uczy nas historia sakramentu pokuty i pojednania? Współczesne zagrożenia w praktyce sakramentu pokuty i pojednania Znaczenie kiero-wnictwa duchowego w życiu osób konsekrowanych O kulturze dialogo-wania w konfesjonale Akty pokutne w ramach Eucharystii Obrzęd pojednania wielu penitentów z indywidualną spowiedzią i rozgrzeszeniem Ołtarz miejscem ofiary i uczty (Cz. 2) Komunikacyjna rola obrazu w liturgii Ikona w liturgii bizantyjskiej V. DUSZPASTER-STWO LITURGICZNE Odpowiedzi na niektóre pytania zadane Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscy-pliny Sakramentów pocztą elektroniczną VI. INFORMACJE SPIS TREŚCI         IV. FORMACJA LITURGICZNA Ks. Zdzisław Janiec Komunikacyjna rola obrazu w liturgii Wstęp Szczególną rolę komunikacyjną w Kościele odgrywał obraz, począwszy od oszczędnych fresków w rzymskich katakumbach i w domus ecclesiae w Duras Europa nad Eufratem, poprzez bogate mozaiki Rawenny i Rzymu, aż po malarstwo ścienne, witrażowe, tryptyki gotyku i kolorowy barok. Pragnienie człowieka do komunikowania przez wyrazy artystyczne 1 jest poświadczone od najdawniejszych czasów. Epoki paleolitu sięgają niektóre graffiti przedstawiające rośliny, zwierzęta i myśliwych, znajdujące się w grotach od Uralu po Atlantyk. Te wyobrażenia świadczą nie tylko o umiejętnościach obserwowania i kreślenia rzeczywistości przez człowieka paleolitu, ale można je uważać za symboliczny kodeks przyjmowany podczas magiczno-religijnych ceremonii 2. Należy zauważyć, iż w świadomości ludzi różnych epok, zwłaszcza okresu średniowiecza, obraz był traktowany jako uobecnienie kogoś lub czegoś 3. Zgodnie z założeniami filozofii neoplatońskiej znaki obrazowe oznaczały i zarazem komunikowały rzeczywistość niewidzialną. W potocznym rozumieniu obraz zastępował osobę. Nie przywiązywano wagi do rzeczywistego podobieństwa, albowiem prawdziwa rzeczywistość, zgodnie z teorią neoplatońską była niewidzialna. Obraz przynależy do liturgii. Jego istnienie w liturgii ma swoje uzasadnienie w tajemnicy Wcielenia Boga, a wynika z wkroczenia Chrystusa w świat ludzkich zmysłów. Dzięki temu Chrystus stał się dla świata komunikatywny 4. Ze względu na immanentne cele formalne obraz uzyskiwał siłę oddziaływania jako medium komunikacji ze światem transcendentnym 5. Uwzględniając ten (niewidzialny) wymiar, należy postawić pytanie, na czym polega komunikacyjna rola obrazu w liturgii? By na to pytanie odpowiedzieć trzeba rozważyć następujące wątki: 1. Obraz chrześcijański komunikuje misterium wiary 2. Obraz religijny to komunikacja realizmu, idealizmu i symbolizmu 3. Komunikatywne funkcje obrazu I. Obraz chrześcijański komunikuje misterium wiary 1. Święci Ojcowie w tajemnicy Chrystusa, Słowa Wcielonego, widzieli "obraz niewidzialnego Boga" (Kol 1,15) i podstawę czci wizerunków. To właśnie "Wcielenie Syna Bożego zapoczątkowało ową >ekonomię< obrazów" (KKK 1159) 6. Od dogmatu o Wcieleniu po wyraz artystyczny. "Kto zobaczył Mnie, zobaczył Ojca" (J, 14, 9). Chrześcijaństwo włącza się w nurt judaizmu, przyjmując na początku odrzucenie sztuki jako mogącej prowadzić do bałwochwalstwa. Bardzo szybko jednak żydowska koncepcja pozostała przezwyciężona, ponieważ rodził się nowy sposób pojmowania sztuki w świetle Wcielenia. W świecie żydowskim zakaz posługiwania się obrazami był związany z niemożliwością przedstawienia Boga 7. Natomiast religia chrześcijańska wierzyła, że w Jezusie z Nazaretu wcieliło się Odwieczne Słowo. Bóg uczynił widzialnym swój obraz w ludzkim obliczu Jezusa, a zatem dał człowiekowi możliwość doświadczenia tego, co niewidzialne. Obraz dla chrześcijanina stanowi sposób komunikacji Wcielenia, będąc jednocześnie wyrazem tajemnicy wiary 8. Ten rodzaj języka można zastąpić werbalnym językiem Pisma Świętego: Słowa. Zachodzi ścisła komunikacja pomiędzy Słowem a obrazem artystycznym, w którym ten ostatni służy jako pomoc i podstawa zrozumienia i modlitwy. Istnieje niejako nieustanne odbicie między Słowem a obrazem. Słowo komunikuje Boga, a obraz potwierdza Jego Wcielenie 9. Dokonuje się to poprzez komunikację życia Jezusa, Jego cierpień i przez to, że Bóg, Słowo, stał się Człowiekiem i przez Niego dokonuje się zbawienie świata 10. 2. Zasadniczym zadaniem obrazu chrześcijańskiego jest komunikacja wiary. Obraz ma komunikować z Bogiem i przybliżać treści zawarte w Biblii oraz tradycji 11. Nadto winien komunikować i uobecniać wydarzenia, które przedstawia, podobnie jak księga Ewangelii, która uobecnia słowa i wydarzenia z życia Jezusa. W Ewangelii to uobecnienie następuje przez słowo, natomiast w obrazie przez linie, kolory, napisy. Na przykład, na ikonie napis nie jest zwykłym podpisem, znakiem rozpoznawczym, lecz środkiem komunikującym istotne treści. Obraz przypomina obecność Boga, Chrystusa, Bogarodzicy i postaci świętych, uobecnia wydarzenia biblijne lub z życia świętych 12. Obraz jest niejako oknem, poprzez które chrześcijanin widzi oczyma wiary świat nadprzyrodzony. Obraz jako przedmiot kontemplacji komunikuje człowieka wierzącego z rzeczywistością niedostępną w kategoriach naturalnych 13. Świat nadprzyrodzony jest uchwytny w innych wymiarach, aniżeli świat naturalny, widzialny. Te kategorie ikonografia wypracowała przy pomocy takich środków malarskich, jak: symbolika kolorów i światła, aureole świętych itp. Te elementy mają pokazać, że obraz przedstawia inny świat niż materialny. Jest to świat nadprzyrodzony, w którym przebywa Bóg i Jego święci 14. 3. Chrześcijański obraz uczy postawy modlitewnej, prowadząc do spotkania z Bogiem. Ukazuje świętych, którzy zjednoczeni z Bogiem trwają na modlitwie. Celem obrazu jest pomóc człowiekowi w jego wewnętrznej przemianie i nawiązaniu modlitewnej komunikacji z Bogiem. Święty Jan Damasceński pisze: "obraz jest kanałem łaski, nie w sensie sakramentu, lecz w takim znaczeniu, w jakim rozumie się rzeczy poświęcone. Komunikuje miejsce teofanii i łaski, uświęca miejsce, w którym się znajduje" 15. 4. Warto zaznaczyć, iż od roku 726 do roku 843 dwór cesarski w Konstantynopolu sprzeciwiał się obrazom. Obrona świętych obrazów przeciwko ikonoklazmowi - wspierana przede wszystkim przez wspólnoty monastyczne - potwierdziła nieodwołalnie głęboką komunikację istniejącą między wiarą a sztuką. W tych bolesnych dziejach umocniła się świadomość, że obraz - ikona powinien komunikować Chrystusa w Jego dwóch naturach: boskiej i ludzkiej. Ta uwaga, podstawowa dla sztuki wschodniej, nie objęła jednak sztuki zachodniej 16. Aż do upadku Cesarstwa Bizantyjskiego na rzecz Turków (1453 rok) między Zachodem a Wschodem istniała zasadnicza harmonia w sposobach wyrażania sacrum. Jednakże w Europie rozpowszechnianie się zakonów i ich nauczanie wprowadziło żywsze zwrócenie uwagi 17 na emocje i naturę. Również i sposób przedstawiania świata natychmiast się zmienił. Zaczęto go postrzegać w trójwymiarowej przestrzeni, jako nieograniczony. Kulminacyjny punkt tej koncepcji doprowadził do wykorzystania linearnej perspektywy, czyli zbieżności wszystkich linii w jednym punkcie centralnym, symetrycznym do oka obserwatora. Przedstawianie światła naturalnego nadal natomiast zachowało znaczenie symboliczne - jako Bożego światła, które oświeca scenę i jest wyrażone za pośrednictwem promieni, które pochodzą z nieograniczonej przestrzeni. Nasilono poszukiwania tonu kolorów, które - oświetlone Bożym światłem - nabierają szczególnej żywości 18. Od tej chwili można uważać, że sztuka chrześcijańska zaczyna łączyć trzy podstawowe koncepcje: realizmu, idealizmu i symbolizmu 19. II. Obraz religijny to komunikacja realizmu, idealizmu i symbolizmu 1. Pod pojęciem realizmu rozumie się konkret historyczny życia Jezusa, związany przede wszystkim z bólem i cierpieniami, jakie przeżył podczas swojej męki. Także przedstawienie życia męczenników potrzebuje swego rodzaju realizmu z powodu koniecznej prawdziwości, jakiej należy przestrzegać. Jednocześnie obraz chrześcijański komunikuje Boże piękno, a zatem w szczególny sposób musi się odnieść do przedstawiania ikonograficznego oblicza i ciała Jezusa. Cały ten realizm powinien zawierać piękno idealne, właściwe boskiej naturze Jezusa. 2. Z kolei idealizm okazuje się konieczny do komunikowania obecności Boga we Wcieleniu, by przypominać, że Jezus w męce w pełni objawił oblicze Boga. Idealizm realizuje się widzialnie w obrazie chrześcijańskim poprzez estetyczne poszukiwanie form i uważną harmonię stylistyczną, które mają na celu przede wszystkim doskonałe oddanie piękna oblicza i ciała Jezusa. Sztuka chrześcijańska jest rodzajem modlitwy, jaką wierny może się posługiwać, kontemplując ją, ale w niej nie wyczerpuje się pragnienie Boga. Obraz jako droga do Boga, a zatem jako głoszenie Boga, ma treść symboliczną. 3. Symbolizm jest trzecią podstawową cechą obrazu. Niekiedy pojawia się w bardziej oczywisty sposób, innym zaś razem ukrywa się za alegoriami i bardzo złożonymi symbolami. Fuzja realizmu, idealizmu i symbolizmu w obrazie chrześcijańskim służy do ożywiania go w każdej jego części, czyniąc z niego przedmiot medytacji, modlitwy i kultu, a zarazem żywe świadectwo i komunikację orędzia chrześcijańskiego 20. III. Komunikatywne funkcje obrazu 1. Funkcja kontemplacyjna Poprzez formy i wyrażenia podpadające pod zmysły obraz chrześcijański przygotowuje komunikację modlitewną z Bogiem. Wyraz artystyczny prowadzi do kontemplacji i w konsekwencji do kultu Boga. Najbardziej znaczącym w tym względzie przykładem jest ikona wschodnia, fundametalny nośnik modlitwy. Sztuka bizantyjska przedstawia bowiem przylgniecie tego, co ludzkie do tego, co boskie. Przez nią wierny, któremu pomaga ona w kontemplacji, może dokonać komunikacji od tego, co widzialne do tego, co niewidzialne. Inaczej zachodnia tradycja artystyczna, która nie zawsze uprzywilejowywała funkcję kontemplacyjną sztuki, pozostawiając więcej miejsca na aspekt dydaktyczny sztuki 21. 2. Funkcja komunikacyjna W dziejach chrześcijaństwa istnieje potrzeba komunikacji prawd wiary. Kościół na Zachodzie przyjął ze Wschodu zwyczaj posługiwania się obrazami. Już święty Grzegorz Wielki pisał w roku 596 do biskupa Marsylii - Serenusa, że "obrazy powinny być używane w kościołach, by analfabeci kontemplując je, mogli czytać przynajmniej na ścianach to, czego nie mogą wyczytać z książek" 22. Z kolei święty Tomasz z Akwinu podaje potrójny powód umieszczania obrazów w kościele i wykorzystywania ich podczas liturgii. Pierwszy to nauczanie analfabetów, którzy mogą się z nich uczyć, jak z książek, drugi to utrwalanie w ludzkiej pamięci tajemnicy Wcielenia i budującego przykładu świętych, a trzeci to wzbudzanie wzruszeń, które powstają na wskutek komunikacji wizualnej i akustycznej z rzeczami, które się widzi i słyszy 23. Jako doskonały przykład na komunikację obrazów może posłużyć następujący fakt. Kiedy reformatorzy niszczyli obrazy i kładli akcent na "słowo Boże" objawione w Biblii, Kościół katolicki w oparciu o dokumenty Soboru Trydenckiego podkreślał stanowczo owocność i skuteczność obrazów w komunikacji z Bogiem. Warto przypomnieć, iż w katolickiej ewangelizacji obu Ameryk wielką rolę odegrały rozdawane ludziom święte obrazy, czyli estampitas. Bo choć tubylcza ludność nie mogła pojąć teologii, jaką przekazywali misjonarze hiszpańscy czy portugalscy, to rozumiała jasno wymowę obrazów, które ukazywały życie i śmierć Zbawiciela, poniesioną na krzyżu z miłości do ludzi, dla ich zbawienia. Obrazy przedstawiały też Matkę Boga w niebie, wstawiającą się za nimi. Najważniejszy okazał się wizerunek Pani z Guadalupe, który doprowadził osiem milionów Meksykańczyków do Kościoła 24. Kościół posługuje się świętymi obrazami nie tylko w pobożności prywatnej, jak to czyni Kościół Wschodni, ale wykorzystuje je nadal jako nieodłączny element kultu, poprzez który uczestnik liturgii nawiązuje szczególną, interpersonalną komunikację z Bogiem 25. 3. Funkcja dydaktyczna Obraz jest narzędziem, który pozwala człowiekowi na szybkie i natychmiastowe przyswojenie sobie treści chrześcijańskich. Jest to ważne na wszystkich płaszczyznach nauczania. Od pierwszych, najprostszych staŹdiów aż po uczenie złożonych tematów teologicznych, które domagają się wyższego przygotowania ze strony wiernych. Ta komunikatywna funkcja obrazu utrwaliła się już od VI wieku, kiedy to święty Grzegorz Wielki wypowiedział się w obronie obrazów stwierdzając, że ten, kto nie ma wykształcenia i nie może czytać książek, musi mieć możliwość nauczenia się, spoglądając na obraz. Obrazy posłużyły jako księga ubogich - Biblia Pauperum - do bezpośredniego komunikowania. Takie jest główne znaczenie cyklów mozaikowych i malarskich wykonywanych wewnątrz kościołów i katedr, miejsc spotkania wszystkich wiernych 26. Dziś mass media skazały nas na "kulturę obrazu", stąd również liturgia w komunikacji orędzia zbawczego nie może sprowadzać się tylko do "liturgii słowa" 27. Globalnie pojęta liturgia z jej symbolami, muzyką i śpiewem, może mieć istotny wkład w komunikację wiary współczesnemu człowiekowi. Funkcjonowanie dobrze przeżywanej liturgii polega przede wszystkim na tym, by oddziaływała na świadomość uczestników zgromadzenia. W dzisiejszej liturgii akcent winien zatem padać nie tylko na proklamowane słowo, ale powinno się w niej pojawić coś, co można osobiście doświadczyć przez: śpiew, muzykę, znak, symbol czy obraz. Jednym słowem, liturgia winna się zespolić ze współczesną "erą obrazu", by mogła stać się miejscem komunikacji zbawczego orędzia. Oznacza to, że liturgia powinna być bardziej komunikatywna 28. W niej bowiem dokonuje się spotkanie człowieka wierzącego z żyjącym Panem. Korzystanie w liturgii ze sztuki i obrazów, które są językiem zrozumiałym zwłaszcza dla młodych uczestników, jest w dobie mass mediów koniecznością 29. Jak wskazano wcześniej, liturgia posoborowa zwróciła szczególną uwagę na komunikację obrazów, podkreślając przy tym, iż "wystrzegać się jednak trzeba zbyt wielkiej ilości wizerunków w kościołach, a ich rozmieszczenie winno być takie, by nie budziło zdziwienia ludu chrześcijańskiego i nie hołdowało mniej właściwej pobożności" (por. KL 125). Nadto obrazy powinny rozbudzać pobożność całej wspólnoty wiernych (por. OWMR 318) 30, czyli poprawnie komunikować zbawcze treści 31. Również Katechizm Kościoła katolickiego wiele miejsca poświęca "świętym obrazom" (nr 1159-1162). Świętym wizerunkiem, który nazywa się "ikoną liturgiczną", jest przede wszystkim przedstawienie Chrystusa, które ukazuje nam odbicie niewidzialnego i niepojętego Boga: "Niegdyś Bóg, który nie ma ani ciała, ani twarzy, nie mógł absolutnie być przedstawiany na obrazie. Ale teraz, gdy ukazał nam się w ciele i żył wśród ludzi, mogę przedstawić na obrazie to, co zobaczyłem z Boga [...]. Z odsłoniętym obliczem kontemplujemy chwałę Pana" 32. Za pośrednictwem obrazu ikonoŹgrafia chrześcijańska komunikuje orędzie ewangeliczne, które Pismo Święte opisuje za pośrednictwem słów. Dlatego obraz i słowo wzajemnie się wyjaśniają. Stąd Katechizm Kościoła katolickiego tłumaczy, iż kontemplacja świętych obrazów w świątyni i podczas liturgii, połączona z medytacją słowa Bożego i śpiewem liturgicznym, należy do harmonii znaków sprawowanej liturgii. W ten sposób uobecnione misterium komunikuje serca wiernych, kształtując ich życie (por. KKK 1162). Potrzebą chwili staje się dzisiaj komunikowanie wiernym nauki Kościoła, potwierdzonej przez sobory ekumeniczne 33 i zawartej w Katechizmie Kościoła katolickiego o kulcie świętych wizerunków (por. KKK 1159-1162). Nauczanie Kościoła przypomina o wizerunkach następujące stwierdzenia: - są one ikonograficznym językiem orędzia ewangelicznego, - są świętymi znakami, które - podobnie jak znaki liturgiczne - mają w swej treści Chrystusa, są pamiątką naszych świętych braci, którzy nadal uczestniczą w zbawianiu świata, a z którymi jesteśmy zjednoczeni podczas celebracji sakramentalnej, - są pomocą w modlitwie, dzięki której komunikujemy z Bogiem, - są bodźcem do naśladowania, - są formą katechezy, dzięki której lud jest pouczany i komunikowany o wierze 34. Na koniec warto podkreślić, iż najdoskonalszy obraz artystyczny 35 nigdy nie zastąpi dotykanego obrazu mentalnego, który jest znaczącym środkiem komunikowania i poznania. "Obraz należy uważać za ożywiany przez bóstwo, jest on podkładem do medytacji i środkiem pomocniczym do jej realizacji" 36. Zakończenie 1.Obraz w liturgii odgrywa nie tylko rolę dekoracji, ale jest przede wszystkim artystyczną formą komunikacji treści wiary i znakiem obecności sprawowanego świętego misterium. Zatem święte wizerunki komunikują rzeczywistość wiary 37. "Zadaniem świętego wizerunku, jak podkreśla Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii, nie jest przede wszystkim dostarczenie przyjemności estetycznej, lecz wprowadzenie w misterium. Czasem jednak aspekt estetyczny staje się czymś najważniejszym, a wówczas obraz przyjmuje funkcje raczej "tematu" artystycznego, a nie nośnika przekazu duchowego" 38. 2. Obraz religijny winien spełniać rolę mistagogii, wprowadzając w życie sakramentalne 39. 3. Obrazy spełniają przede wszystkim funkcję kultową i liturgiczną. Obraz ma prowadzić do Boga i komunikować treści zawarte w Piśmie Świętym oraz w tradycji 40. Przy tej komunikacji należy uwzględnić cechy realizmu, idealizmu i symbolizmu oraz funkcje kontemplacyjne i dydaktyczne obrazu.            

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskipokyta4
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta3
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Posługa i formacja ministrantów
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Kantor animator śpiewu w zgrom
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskistrójbpa i innych
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski szafarz
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski3
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski4
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski praktyki pastoralnej sakramentu
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta2
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski akty pokutne
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Zgromadzenie liturgiczne i jego
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski2
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Posługa i formacja ministrantów
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta
List Episkopatu Polski na temat przykazań kościelnych
List Episkopatu Polski na temat przykazań kościelnych (2003)
O koncertach w kościołach Instrukcja Kongregacji Kultu Bożego

więcej podobnych podstron