Zadanie1 nowoczesne formy promocji(1)


Fragment tekstu z opracowania:
J.Petrykowska, Wybrane aspekty nowoczesnych form promocji, Zeszyty
Naukowe UMK Acta Universitatis Nicolai Copernici ZarzÄ…dzanie
XXXVIII, zeszyt 404, Toruń 2011.
1. MARKETING SZEPTANY
Jedną z niestandardowych form promocji jest marketing szeptany, który
obecnie ma coraz więcej zwolenników z uwagi na fakt, że konsument jest
najważniejszym zródłem opinii na temat różnych produktów. Informacje, które
konsumenci uzyskują od innych osób  rodziny, przyjaciół, znajomych, są
bardziej wiarygodne i mają w związku z tym dla nich zdecydowanie większą
wartość. W trakcie rozmów prowadzonych na tematy związane z konkretną
firmÄ… bÄ…dz produktami przez niÄ… oferowanymi zachodzi tak zwana komunikacja
szeptana (ChrÄ…chol, 2009). Istota marketingu szeptanego tkwi w rozmowach
między ludzmi, którzy chcą w ten sposób wyrazić autentyczne zainteresowanie
danym tematem. Komunikaty w marketingu szeptanym rozprzestrzeniajÄ… siÄ™, z
uwagi na to, że ludzie lubią tworzyć i przekazywać różne historie, chcą również
zwrócić na siebie uwagę innych, co jest możliwe tylko wówczas, gdy mają do
powiedzenia coś interesującego bądz zabawnego, a zwłaszcza coś nowego
(Hughes, 2008). Ponadto, prowadzenie rozmów może często wynikać z chęci
nawiązywania kontaktów z innymi ludzmi czy znalezienia potwierdzenia dla
swoich poglądów. Innym istotnym argumentem przemawiającym za chęcią
prowadzenia rozmów może być poczucie dumy, wynikające z tego, że wybrało
się daną markę, która została uznana wśród społeczeństwa za godną uwagi i
polecenia, lub że dokonało się trafnego wyboru (Balter, Butman, 2007).
Marketing szeptany nazywany jest na wiele sposobów. W polskim
nazewnictwie określany bywa jako: marketing  z ust do ust ,  szum
medialny ,  szeptomarketing (Hughes, 2008),  poczta pantoflowa (Balter,
Butman, 2007). Natomiast w terminologii angielskiej stosuje się dwa pojęcia:
buzzmarkeing, (od słowa buzz oznaczającego brzęczeć, buczeć), lub word-of-
mouth marketing (WOMM), przy czym warto podkreślić, że pomimo tego iż
bardzo często pojęć tych używa się zamiennie, zdaniem praktyków marketingu
należy je rozróżniać. Buzzmarketing kojarzony jest z wywołaniem szumu,
rozgłosu, zainteresowania wobec marki, word-of-mouth marketing natomiast z
działaniami polegającymi na inicjowaniu naturalnych rekomendacji produktów
przez konsumentów. Inaczej mówiąc, w buzzmarketingu do wywołania szumu
marketingowego stosuje się podejście skierowane do konsumentów, natomiast
w WOMM - podejście razem z konsumentem (Hughes, 2008).
Różni autorzy interpretują również w odmienny sposób znaczenie
marketingu szeptanego. Hughes (2008) twierdzi, że:  marketing szeptany
porywa twoich klientów i media - wszyscy oni zaczynają uważać, że o twojej
marce lub firmie warto mówić. Rozmawianie o niej zaczyna fascynować i staje
siÄ™ rozrywkÄ… .
Z kolei Balter i Butman ujmując istotę pojęcia word of mouth (WOM), piszą
między innymi:  wszyscy rozmawiają o produktach i usługach i robią to
nieustannie. W WOM nie chodzi o wyłonienie maleńkiej podgrupy
wpływowych i dobrze powiązanych osób, które mogłyby rozmawiać o
produkcie czy usłudze. Nie chodzi o ekspertów, pasjonatów, wybitne
osobistości czy ludzi posiadających wiedzę specjalistyczną. WOM dotyczy
wszystkich ludzi . Rosen (2003) natomiast twierdzi, że marketing szeptany to
suma wszystkich komentarzy na temat danego produktu lub marki,
wygłoszonych przez ludzi w danym okresie. Komentarze czyli opinie docierają
do odbiorcy za pomocą różnych narzędzi m.in. przez telefon, e-mail, kartkę
papieru bądz przekaz ustny. Jedno łączy wszystkie te narzędzia  przekaz
powstaje w mózgu nadawcy, a zostaje odebrany przez mózg odbiorcy.
InteresujÄ…cÄ… definicjÄ™ marketingu szeptanego przedstawili Jasielska i
Maksymiuk (2010) podając, że polega on na przekazywaniu informacji o
produkcie i kreowaniu zainteresowania nim w sposób nieformalny, z ust do ust,
tzw. pocztę pantoflową przez np. rodzinę, przyjaciół, znajomych oraz inne
osoby niezwiÄ…zane z producentem.
Do najważniejszych cech marketingu szeptanego zalicza się (Polkowska,
2011):
-ð komunikacjÄ™  konsument do konsumenta ,
-ð dobrowolne rozmowy, nieopÅ‚acone opinie i rekomendacje,
-ð jawność relacji z marketerem.
Marketing szeptany angażuje klientów i media, wywołując w nich
przekonanie o tym, że o firmie i jej produktach warto mówić, a rozmowy te
zaczynają jednocześnie interesować i stawać się rozrywką. Tradycyjny model
marketingu opiera się na sformułowaniu przekazu reklamowego i nadaniu go za
pomocą odpowiednich środków reklamy potencjalnym klientom (masowym
bądz indywidualnym) i na tym się kończy. Natomiast marketing szeptany
poszerza ten proces o przekazanie przez potencjalnego klienta informacji dalej
swoim znajomym, którzy również powielą informację przekazując ją innym
(Hughes, 2008). Tak powstaje szum marketingowy wokół danego produktu lub
marki.
Ogromne znaczenie w rozwoju marketingu szeptanego ma postęp
technologiczny, dzięki któremu grupy odbiorców działań stosowanych w jego
zakresie dynamicznie się rozwijają. Nowe technologie pozwalają błyskawicznie
dotrzeć z przekazem do odbiorców za pomocą sms-ów, poczty e-mail, forów
dyskusyjnych, blogów, portali społecznościowych, stron www czy innych
metod udostępnianych przez Internet (Hughes, 2008).
Przykładowe formy marketingu szeptanego zaprezentowano w tabeli 1.
Tworzenie szumu wśród ludzi oraz w mediach nie jest łatwym zadaniem i
wymaga zastosowania dokładnie przemyślanych i zaplanowanych działań.
Hughes (2008) podaje wskazówki na ten temat, które nazywa  sześcioma
przyciskami szumu . Zdaniem tego autora są to zagadnienia, które dostarczone
konsumentom sprawiają, że zaczynają o nich rozmawiać, gdyż zawsze
przykuwajÄ… ich uwagÄ™. Pierwszym z nich jest temat tabu, czyli zagadnienia,
których zwykle publicznie się nie porusza, z uwagi na to, że są krępujące i nie
wypada o nich rozmawiać, zawstydzają ludzi, bądz wprawiają ich w
zakłopotanie i dlatego właśnie wzbudzają ludzką ciekawość. Może być to
humor związany z procesami fizjologicznymi człowieka, który wygłoszony
publicznie może zawstydzić. Innym tematem tabu jest kłamstwo czy seks, o
którym rozmowa z osobami z różnych środowisk czy pokoleń może wprawić w
zakłopotanie.
Tabela 1 . Przykładowe formy marketingu szeptanego
Nazwa formy Główne założenia
Evangelist marketing Polega na takim tworzeniu u klienta silnego zaufania i przekonania
klienta co do wyboru produktu, że staje się on ambasadorem marki i z
własnej inicjatywy zaczyna rekomendować ofertę innym nabywcom.
Marketing wirusowy Polega na tworzeniu zabawnych, bÄ…dz wyjÄ…tkowo interesujÄ…cych
(Viral marketing) komunikatów w Interecie, które są zaprojektowane tak, by można je
było w prosty sposób przekazywać innym osobom. Często mają formę
e-mail, czy internetowego filmu. Proces rozprzestrzeniania siÄ™ tych
komunikatów jest analogiczny do replikacji wirusów atakujących żywe
komórki.
Brand blogging Bazuje na wykorzystaniu potencjału blogów internetowych i
uczestnictwie w blogsferze, dzieleniu siÄ™ ciekawymi informacjami tam
umieszczanymi, co w konsekwencji wywołuje rozmowy o produktach,
wzbudzajÄ…c zainteresowanie nimi.
Community marketing Polega na to tworzeniu i wspieraniu niszowych społeczności
zainteresowanych daną marką czy produktem, głównie poprzez
tworzenie klubów i forów dyskusyjnych.
Product seeding Polega na przekazywaniu do testowania produktów lub próbek
wpływowym osobom, które rozpowszechniają na ich temat pozytywne
informacje.
Causa marketing Polega na wspieraniu kwestii społecznych w celu zdobycia szacunku i
wsparcia ludzi uznajÄ…cych dany problem za istotny.
Trendsetting Polega na rozpowszechnianiu mody, kreowaniu trendów, na pewne
marki czy produkty, przez odpowiednio wybrane osoby w
społeczeństwie Trendsetterzy to najczęściej osoby młode, atrakcyjne,
charakteryzujące się dużym uznaniem w towarzystwie. Są lubiane i
podziwiane. Ich mocną stroną jest przebojowość i wyczucie smaku.
Poprzez prezentowane przez siebie postawy, zachowania, style sÄ…
liderami opinii i wzorami do naśladowania.
Casual marketing Polega na wykorzystaniu promocji jednego produktu do równoległej
rekomendacji innych, niezwiązanych z głównym celem działań.
yródło: opracowanie własne na podstawie: http://wiadomosci.mediarun.pl/artykul/marketing-
marketing (21.11.2011) oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Buzz_marketing (21.11.2011).
Kolejnym  przyciskiem szumu jest niezwykłość, czyli treści o
wyróżniającym się charakterze, które dotąd jeszcze nie były poruszane.
Oburzenie jest następnym sposobem na wywołanie szumu. W tym przypadku
chodzi o zainicjowanie działania mającego na celu wywoływanie wzburzenia
czy irytacji innych ludzi w celu wywołania rozmowy. Należy pamiętać jednak o
tym, że działania te powinny być w jakiś sposób związane z daną marką czy
produktem, po to, żeby ludzie mogli łatwiej skojarzyć nadawcę komunikatu i
mówić również o nim, a nie tylko o skandalicznym wydarzeniu. Komizm to
 przycisk szumu , który może w dużym stopniu wpłynąć na konsumentów, z
uwagi na to, że dokładnie i wszechstronnie przemyślane działania
uwzględniające ten aspekt mogą rozbawić odbiorów, wzbudzić ich ciekawość i
stworzyć doskonały pretekst do rozmów. Komizm jest jednak trudniejszy do
zastosowania niż większość pozostałych zagadnień. Dodatkowo, jeśli starania w
byciu zabawnym się nie powiodą, mogą zadziałać na niekorzyść nadawcy i
przynieść odwrotny skutek. Istnieje również  przycisk przypominania , którego
można używać w celu wzmocnienia efektu szumu wywołanego przez
początkowe działania promocyjne, na przykład reklamę tradycyjną.
Wykorzystywane sÄ… w tym przypadku dodatkowe zabiegi marketingowe z
użyciem takich samych motywów przewodnich, jak w pierwotnych działaniach,
aby klienci mogli skojarzyć podobieństwo i zacząć rozmawiać o danym
produkcie. Ostatnim z omawianych zagadnień jest  przycisk tajemnicy , który
polega na wyjawieniu poufnej informacji, która ma na celu wywołanie dyskusji
na dany temat. Skuteczność tego rozwiązania może wynikać z tego, że ludzie
uwielbiają rozmawiać o tematach objętych tajemnicą, których nie mogą zdobyć
zbyt łatwo, a gdy już poznają tajemnicę czują się wyróżnieni, ze względu na
zaufanie jakim zostali obdarzeni przez osobÄ™ ujawniajÄ…cÄ… sekret (Hughes,
2008).
Niezwykle istotnym sposobem przyciÄ…gania uwagi w marketingu
szeptanym jest wykorzystanie osób, które mogą mieć istotny wpływ na
powstawanie i kreowanie szumu marketingowego, tak zwanych liderów opinii
(influencers1). Osoby te, z uwagi na to, że posiadają charyzmę i łatwość
nawiązywania kontaktów z innymi, stają się liderami opinii wśród społeczności
i traktowane są jako godne zaufania oraz zostają uznane za ekspertów w swojej
dziedzinie lub doradców, dzięki wiedzy jaką posiadają na dany temat i
szczególnemu zainteresowaniu w tym zakresie. Liderami opinii mogą być
również osoby publiczne (gwiazdy masowej kultury, politycy), które za
pośrednictwem różnego rodzaju mediów docierają do szerokiej grupy
odbiorców i stają się dla nich autorytetem. Liderzy opinii z reguły jako pierwsi
sięgają po nowinki i z własnej potrzeby dążą do poszerzania wiedzy na ich
temat (Rosen, 2003).
Warto podkreślić, że skuteczność marketingu szeptanego zależy w dużym
stopniu od odpowiedniego otoczenia, w którym podsuwane będą tematy do
rozmów. Miejsce takie powinno skupiać właściwą grupę docelową dla
promowanego produktu, czyli środowisko, które chętnie będzie podejmowało
rozmowy na dany temat we własnym kręgu. Istotne jest, aby móc przeniknąć w
1
Od angielskiego słowa influence, co oznacza: wpływ, oddziaływanie.
to środowisko w sposób naturalny, umożliwiający upodobnienie się do jego
uczestników, w celu uzyskania możliwości dostępu do opinii z pierwszej ręki i
skutecznego komunikowania się z nimi (Rosen, 2003). Należy jednak pamiętać
o tym, że przekazywanie komunikatu nie powinno ograniczać się wyłącznie do
grupy docelowej. Działania promocyjne powinny bowiem również docierać do
osób nie związanych bezpośrednio z danym produktem, ale mogących
przekazać swoje rekomendacje innym, spełniającym kryteria, docelowym
klientom (Hughes, 2008).
2. MARKETING PARTYZANCKI
Kolejną z form uwzględniających zastosowanie nowych rozwiązań w
promocji jest marketing partyzancki, który uznawany jest za skuteczny i coraz
bardziej popularny sposób służący zdobywaniu uwagi klientów. Istotnymi
czynnikami efektywnego marketingu partyzanckiego jest element zaskoczenia
odbiorcy, a także wiedza marketingowa, jaką przedsiębiorstwo powinno zdobyć
w celu podjęcia odpowiednich działań (Murdoch, 2003).
Podobnie jak w przypadku marketingu szeptanego ta forma promocji jest
różnie określana w teorii i praktyce. Zamiennie z marketingiem partyzanckim
stosuje się nazwę reklamy partyzanckiej, a także pochodzące z języka
angielskiego guerrilla marketing - pochodzi od znaczenia słowa partyzant i
analogicznie do jego sposobu walki lub też oporu, odnosi się do
nieszablonowych, zaskakujących, ale czasem również podstępnych metod
promocyjnego działania (Murdoch, 2003).
W literaturze przedmiotu autorzy licznych publikacji odmiennie również
definiują marketing partyzancki. Sutherland i Canwell (2008) piszą między
innymi, że  ten rodzaj technik marketingowych polega na działaniach
niekonwencjonalnych, zaplanowanych w celu maksymalizacji ich skutków przy
wykorzystaniu skąpych zasobów . Z kolei Murdoch (2003) podaje, że są to
 twórcze, niekonwencjonalne sposoby reklamowania, stosowane na ogół w
sytuacjach, w których zawodzi tradycyjne podejście albo jest ono nielegalne lub
niedostępne .
Istotą guerrilla marketing są więc nietuzinkowe działania marketingowe,
które mają na celu uzyskanie najlepszych wyników przy niskich zasobach. Przy
czym wykorzystuje się w jego ramach środowisko naturalne docelowej grupy
odbiorców, natomiast udział tradycyjnych mediów jest pomijany. Często
czynności przeprowadzane są w taki sposób, że odbiorcy określonych działań
nie są świadomi tego, iż stosowane są wobec nich działania promocyjne. Brak
przekonania odnośnie celowości działań określonej firmy oraz naturalność
formy przekazu przyczyniają się do wzrostu jego wiarygodność, a także
ograniczajÄ… efekt jego odrzucenia. Osoby odpowiedzialne za realizacjÄ™
określonych działań rozdzielane są na mniejsze zespoły i samodzielnie
wykonujÄ… powierzone im zadania na niewielkich obszarach, unikajÄ…c przy tym
bezpośredniej walki z konkurentami (Smalec, 2010).
Do najbardziej istotnych cech, wyróżniających ten rodzaj marketingu od
marketingu w tradycyjnym rozumieniu zaliczyć można (Zięba 2010):
-ð inwestowanie w komunikacjÄ™ czasu, energii i wyobrazni, która
jednocześnie w jak najmniejszym stopniu powinna pociągać za sobą
koszty finansowe,
-ð wykorzystywanie w szczególnoÅ›ci psychologii, a w mniejszym stopniu
doświadczeń i spekulacji,
-ð budowanie dÅ‚ugotrwaÅ‚ych relacji, a nie okresowe zwiÄ™kszenie
sprzedaży,
-ð Å‚Ä…czenie różnych mediów i Å›rodków wyrazu,
-ð wsparcie ze strony nowych technologii.
Metody partyzanckiego marketingu coraz częściej wiązane są z
możliwościami jakie dają ambient media, wywodzące się z klasycznych form
reklamy zewnętrznej, które jednak dalece wykraczają poza jego ramy poprzez
stosowanie kreatywnych rozwiązań (Smalec, 2010). Za ambient media uważane
są niestandardowe formy komunikacji marketingowej, które wykorzystują
nietypową lokalizację na elementach przestrzeni publicznej, a także posługują
się niezwykłą metodą wykonania, przy jednoczesnym zastosowaniu wszelkich
możliwych metod przykuwania uwagi odbiorców (Kaniewska-Sęba, 2008). Są
to media niszowe, które podobnie jak marketing partyzancki, wykorzystują
efekt nowości oraz niestandardowe kanały komunikacji z odbiorcami. Główna
różnica pomiędzy marketingiem partyzanckim a marketingiem ambientowym
tkwi w nośniku komunikatu marketingowego. Ambientowe instalacje
wyróżniają się zwykle widocznym logo firmy umieszczanym na ich
powierzchni, hasłami reklamowymi, bądz też samym produktem, jednocześnie
najczęściej cechują się nienaturalną wielkością. Mogą to być oryginalne
konstrukcje i formy umieszczane na budynkach, ulicach, pojazdach (Dołhasz,
2009). Natomiast guerrilla marketing stosowany jest jako pewien dwuznacznik
czy zagadka, która ma zaintrygować klienta, lecz bez zbędnego przytłaczania
typową treścią reklamowego przekazu (Smalec, 2010).
Do najważniejszy powodów, dla których marketing partyzancki ma obecnie
tak duże zapotrzebowanie zaliczyć można (Levinson,1998):
-ð rosnÄ…cÄ… rolÄ™ maÅ‚ych przedsiÄ™biorstw, których coraz wiÄ™cej przybywa w
wyniku procesów decentralizacji w sektorze wielkich korporacji,
-ð rozluznienie przepisów prawnych w licznych paÅ„stwach,
-ð swobodny dostÄ™p do nowoczesnych technologii,
-ð niewielkÄ… Å›wiadomość, a także brak zrozumienia marketingu przez
małe przedsiębiorstwa, w których problemem jest również brak
środków pieniężnych przeznaczanych na marketing,
-ð prostota we wprowadzeniu oraz Å‚atwość w odbiorze,
-ð niski koszt dziaÅ‚aÅ„ partyzanckich, w które trzeba zainwestować.
Podsumowując można stwierdzić, że marketing partyzancki wykorzystuje w
głównej mierze niekonwencjonalne i oryginalne metody oraz środki
przekazywania informacji i komunikatów promocyjnych. Skupia się głównie na
przyciągnięciu uwagi odbiorców, nawet w sytuacji, gdy treść danego
komunikatu jest kontrowersyjna lub prowokacyjna. Wykorzystuje różne formy
oddziaływania na odbiorców, które stosowane są w nietypowy sposób i przy
stosunkowo niewielkich nakładach finansowych.
PODSUMOWANIE
W dzisiejszych czasach konsumenci są wyjątkowo niewrażliwi na sugestie
reklamodawców stosowane w ramach tradycyjnych form, dlatego niezwykle
istotne jest poszukiwanie nowatorskich rozwiązań, będących w stanie
zaskoczyć odbiorców i przyciągnąć tym samym ich uwagę. Zarówno marketing
szeptany jak i marketing partyzancki stanowiÄ… nowoczesne, szybko rozwijajÄ…ce
się formy promocji, które wykraczają poza ramy tradycyjnego marketingu.
Wykorzystują bowiem działania i techniki, które odbiegają od tych
stosowanych w klasycznej formie promocji. Marketing szeptany opiera siÄ™
głównie na przekazach zawierających atrakcyjną historię związaną z danym
produktem, która sprawia, że odbiorcy przekazu zaczynają ją rozpowszechniać.
Aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców i wywołać duży szum medialny
najkorzystniej jest zastosować jeden ze sprawdzonych motywów lub kilka z
nich jednocześnie. Do najczęściej wykorzystywanych zalicza się tematy tabu,
odwoływanie się do zagadnień niezwykłych, oburzających czy komicznych, a
także poruszające wątek przypominania albo tajemnicy. Wystarczy podsunąć
interesujący, ale trafnie określony i zdefiniowany temat do rozmów, aby doszło
do komunikacji szeptanej. Marketing partyzancki z kolei wykorzystuje
niekonwencjonalne, oryginalne metody i środki przekazu oraz opiera się
głównie na dobrej znajomości psychologii ludzkiej, a jego najistotniejsze
inwestycje to poświęcony czas, energia, jak również ludzka wyobraznia, a nie
pieniądze. Wymaga zatem pomysłowości, kreatywności oraz dużego
zaangażowania i wysiłku autorów w tworzeniu niebanalnych kampanii
marketingowych. Warto jednocześnie podkreślić, że obie opisane formy
promocji realizowane są przy ponoszeniu relatywnie niskich środków
finansowych w dotarciu do grupy docelowej, jak również poza jej granice,
poprzez dobrze opracowany i atrakcyjny przekaz.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
03 Nowoczesne formy organizacyjne
Mikołajuk, Lidia British Council tradycyjne i nowoczesne formy działalności (2012)
Stanisław Brzozowski – Drogi i zadania nowoczesnej filozofii (1906 rok)
ciz Nowoczesne formy rozwoju pracownika
50 Jakie formy promocji są stosowane na rynku dóbr i usług przemysłowych
NowoczesneMetodySterowania ZadaniaOptymalizacji
ZADANIA SAMORZÄ„DU W ZAKRESIE PROFILAKTYKI I PROMOCJI ZDROWIA
zadania promocja1
Analiza Matematyczna 2 Zadania
ZARZÄ„DZANIE FINANSAMI cwiczenia zadania rozwiazaneE
ZADANIE (11)
zadanie domowe zestaw
F1 28 Formy bool 4

więcej podobnych podstron